Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по отбрана
21/11/2019
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване, № 954-01-79, внесен от група народни представители на 12 ноември 2019 г.
    2. Разни.
    П Р О Т О К О Л
    № 69

    На 21 ноември 2019 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по отбрана при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване, № 954-01-79, внесен от група народни представители на 12 ноември 2019 г.
    2. Разни.

    Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от господин Константин Попов – председател на Комисията.

    * * *

    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Колеги, имаме кворум. Откривам заседанието на Комисията по отбрана.
    На заседанието присъстват: господин Атанас Запрянов – заместник-министър на отбраната, госпожа Елена Маркова – директор на дирекция „Правно-нормативна дейност“, и бригаден генерал Митко Григоров – директор на дирекция „Логистика“.
    Беше поканен и Красимир Петров – експерт от служба КОС, но най-вероятно ще закъснее.
    Дневният ред Ви беше изпратен предварително и включва две точки:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на Конвенцията по касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забраната на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотни мини и за тяхното унищожаване, № 954-01-79, внесен от група народни представители на 12 ноември 2019 г.
    2. Разни.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет единодушно.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА КОНВЕНЦИЯТА ПО КАСЕТЪЧНИТЕ БОЕПРИПАСИ И КОНВЕНЦИЯТА ЗА ЗАБРАНАТА НА ИЗПОЛЗВАНЕТО, СКЛАДИРАНЕТО, ПРОИЗВОДСТВОТО И ТРАНСФЕРА НА ПРОТИВОПЕХОТНИ МИНИ И ЗА ТЯХНОТО УНИЩОЖАВАНЕ.
    Давам думата на господин Радев като вносител за запознаване на Комисията със Законопроекта.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми колеги народни представители, уважаеми господин Заместник-министър, господин Генерал! На основание чл. 87 от Конституцията и чл. 76 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание група народни представители – Милен Михов, Искрен Веселинов, Валери Симеонов, аз, Константин Попов и Христиан Митев внасяме този законопроект.
    Както колегата тук каза, по наше време приехме Закона за изпълнение на Конвенцията за касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забрана на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотните мини и за тяхното унищожаване. Сега се налага да направим промени в него, тъй като веднъж се получи така, че не можахме да изпратим за унищожаване извън страната тези касетъчни боеприпаси. Имаме втори шанс да го направим. Има международна организация, която е направила търг държава, извън България, да ги унищожи, спечелила го е. Но, за да стане това, трябва да направим изменение в един член и да добавим нов член в този закон.
    За какво става дума? Накратко, България унищожава касетъчните, унищожава и противопехотните мини. Противопехотните ние сме унищожили всичките, има такова международно споразумение, но са останали едни, с които правим някакви изпитвания – тестваме качеството при унищожаването и при боравенето с такива мини, и като му дойде времето ще унищожим и тях. Затова в чл. 6 на този Закона за изпълнение на Конвенцията за касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забрана на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотните мини и за тяхното унищожаване, добавяме и противопехотните мини към касетъчните боеприпаси. И още една поправка, чисто формална, в същия член.
    И добавяме един нов член. В новия член, което всъщност е същественото, правим добавки, че когато се прави такова унищожаване на касетъчни боеприпаси вече и противопехотни мини, държавата, която трябва да транспортира и която трябва да има документ за това унищожаване, може да бъде и държавата, където се случва това, тоест извън България. Досега по този законопроект можеше да се случва в държавата. И миналия път, когато една държава спечели, няма го тук човекът на КОС, трябваше да ги изнесем, те не дадоха разрешение за транспортиране, и то основателно, защото Законът е такъв. Ние казахме: добре, прави сте ще трябва да променим закона. Ето – сега го променяме.
    В този нов чл. 27а правим две промени, където казваме, че да, това унищожаване на боеприпаси може да става и в друга държава при условията, които са в този закон, но с допълнение. Правим, между другото, и още едно допълнение в чл. 19, още два документа изискваме – едно разрешение за унищожаване от държавата, която е някъде извън България за тези касетъчни боеприпаси, освен искащите се досега, и в държавата, в която унищожаваме нещо. Три документа, този четвърти. И още един пети – копие на договор, че е регистриран като търговец от тяхната си държава членка за транспортирането на касетъчните или противопехотните мини. Малки, но много важни нюанси, тъй като сега, ако приемем и внесем и в пленарната зала този закон, няма вече да има нужда да се издава от МВР такова нещо за транспортиране или за унищожаване, а приемаме документите, които са от другата държава. Това е записано в този нов чл. 27а.
    Това накратко е проблемът, който е съществувал досега и ние с Вас, ако приемем тези кратки промени, внесените от моите колеги, отваряме вратичката и можем да го направим.
    И отново казвам – това важи само за касетъчните и само за противопехотните мини. Няма никакви други изключения. Това в другите държави съществува, така го правят и те, но на нас не ни се е налагало. Сега ни се налага и аз Ви моля да подкрепите една такава промяна. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Радев.
    Само да допълня, че имаме становище от Министерството на отбраната, запознали сте се с него.
    Заповядайте, господин заместник-министър Запрянов.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми господа народни представители, аз няма да чета становището на Министерството на отбраната, тъй като сте се запознали. Само ще кажа, че изпълнението на Договора за унищожаване на касетъчните бойни припаси е сключен от Агенцията на НАТО за поддръжка, а финансирането е осигурено от Съединените американски щати. По този договор и съгласно тези средства ние трябва да унищожим бойните припаси в лот 1 и лот 2, като 2 млн. долара са осигурени от Съединените щати.
    Искам да Ви информирам, че вчера министърът на отбраната получи потвърждение от Държавния департамент, че за лот 3 и 6 те ще осигурят още 2 млн. долара. Тоест стопроцентното унищожение на касетъчните бойни припаси на България ще бъде извършено със средства на американската страна, но тази пречка, че ние не можем да ги изнесем, спира както унищожаването на тези лотове, за които и парите са налични, и договорът е наличен, така и да направим анекс към този договор с новите средства, които осигурява американската страна, да ги унищожим изцяло.
    Затова ние смятаме, че въпросът е много спешен, подкрепяме предложението за Проект на закон за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на Конвенцията за касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забрана на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотните мини и за тяхното унищожаване, № 954-01-79, който е внесен от група народни представители.
    И още нещо – България е единствената страна, която поиска от ООН удължаване на срока за унищожение по линия на нотификацията и ние очакваме това удължение да бъде разрешено, но то не може да бъде безкрайно. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви и аз.
    Колеги, имате думата за изказвания.
    Генерал Милев, заповядайте.
    КОЛЬО МИЛЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми господин Генерал, уважаема госпожо! Аз мога да кажа, че от 2007 г., даже и по-рано, се занимаваме с Отавската конвенция за ликвидирането на противопехотните мини и съм съгласен, че наистина настъпи моментът, когато и те трябва да се включат. Нашата група ще гласуваме „за“ направените предложения за изменение и допълнение на Закона както за касетъчните, така и за противопехотните мини.
    Разбирам, че в момента няма противопехотни мини, които да се нуждаят в момента от утилизация, тъй като те са оставени по чл. 3, т. 1 на Конвенцията за разработване на минотърсачни апарати, разминиращата техника, самата техника да може после да се усвоява от личния състав, който работи, да се обучава.
    Имам въпрос към директора на „Логистика“: имаме ли точни данни в момента колко противопехотни мини поддържаме в Голямо Ново или в Светлен от различните видове мини? И изобщо, ако всички касетъчни ги унищожим, тези ще продължим ли да ги съхраняваме? Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
    Ще дам думата на генерал Григоров, но все пак при отговора се съобразявайте, че заседанието е открито и давайте само информация, която предполага открито заседание на Комисията.
    МИТКО ГРИГОРОВ: Уважаеми господин Председател, господин генерал Милев, благодаря за въпроса.
    Както всяко въоръжение и материални ресурси се водят на отчет стриктно, точно, по партиди, номера и производствени данни, така и противопехотните мини се водят на отчет по съответните партиди, номера и производствени данни.
    Ежегодно постъпват искания, както и Вие отбелязахте, основно за Българската академия на науките. В Института по металознание се предоставят определено количество по техни искания за разработване на нови образци, за металотърсачи и научно-развойна дейност. Също така на полигона Цветип се предоставят определени количества за изпитване на тези партиди, които се съхраняват по изискванията за тяхната годност, да се провери какво е тяхното фактическо състояние.
    Знаят се бройките, водят се стриктно на отчет и се използват точно както е разпоредено по Конвенцията.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Разбрах – строго по Конвенцията. Добре.
    КОЛЬО МИЛЕВ: Само да вметна, че в момента нямаме количества, които подлежат на унищожаване? За пехотни мини говорим.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Заповядайте, господин Генерал.
    МИТКО ГРИГОРОВ: Нямаме такива количества, които подлежат на унищожаване, противопехотни мини. Единствено и само касетъчни боеприпаси.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Заместник-министър Запрянов, заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: България е нотифицирала, че е унищожила мините. Това, което е нотифицирано, е вярно. България е нотифицирала, че иска удължаване. Както Ви казах, имаме срок за унищожаване на касетъчните бойни припаси, които са проблем. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Други въпроси и изказвания? Няма.
    Закривам дебатите.
    Поставям на гласуване следното становище:
    Комисията по отбраната предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за изпълнение на Конвенцията за касетъчните боеприпаси и Конвенцията за забрана на използването, складирането, производството и трансфера на противопехотните мини и за тяхното унищожаване, № 954-01-79, внесен от група народни представители на 12 ноември 2019 г.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 19, против и въздържали се – няма.
    Приема се единодушно.
    С това приключваме с първа точка.

    Преминаваме към втора точка: РАЗНИ.
    Аз нямам нищо по тази точка.
    Колеги, Вие имате ли? Нямате.
    Закривам заседанието.
    Форма за търсене
    Ключова дума