Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по отбрана
28/11/2019
    1. Законопроект за ратифициране на Международен договор за покупка и доставка между правителството на Република България и правителството на Държавата Нидерландия за закупуване на минен ловец „Мааслуис“, клас „Трипарти“, с бордови № М856, и минен ловец „Хелевутслайс“, клас „Трипарти“, с бордови № М859, № 902-02-30, внесен от Министерския съвет на 22.11.2019 г.

    2. Законопроект за ратифициране на Международен договор (LOA) BU-B-UCA „Лицензи и техническа поддръжка на системата за конструктивни симулации JCATS (Joint Conflict & Tactical Simulation), включващи лицензи за операционна система „Linux“, версия Red Hat Enterprise Linux (RHEL) и обучение за усвояване на новото оборудване“, № 902-02-29, внесен от Министерския съвет на 22.11.2019 г.

    3. Разни.
    П Р О Т О К О Л
    № 70


    На 28 ноември 2019 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по отбрана при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за ратифициране на Международен договор за покупка и доставка между правителството на Република България и правителството на Държавата Нидерландия за закупуване на минен ловец „Мааслуис“, клас „Трипарти“, с бордови № М856, и минен ловец „Хелевутслайс“, клас „Трипарти“, с бордови № М859, № 902-02-30, внесен от Министерския съвет на 22.11.2019 г.
    2. Законопроект за ратифициране на Международен договор (LOA) BU-B-UCA „Лицензи и техническа поддръжка на системата за конструктивни симулации JCATS (Joint Conflict & Tactical Simulation), включващи лицензи за операционна система „Linux“, версия Red Hat Enterprise Linux (RHEL) и обучение за усвояване на новото оборудване“, № 902-02-29, внесен от Министерския съвет на 22.11.2019 г.
    3. Разни.
    Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по отбрана, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,35 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Константин Попов.

    * * *

    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Колеги, имаме кворум.
    Откривам заседанието на Комисията по отбрана.
    На заседанието ще присъстват: Атанас Запрянов – заместник министър; генерал Андрей Боцев – началник на отбраната; и Елена Маркова – директор на дирекция „Правно нормативна дейност“.
    Дневният ред Ви е изпратен предварително. Включва три точки:
    1. Законопроект за ратифициране на Международен договор за покупка и доставка между правителството на Република България и правителството на Държавата Нидерландия за закупуване на минен ловец „Мааслуис“, клас „Трипарти“, с бордови № М856, и минен ловец „Хелевутслайс“, клас „Трипарти“, с бордови № М859, № 902 02-30, внесен от Министерския съвет на 22.11.2019 г.
    2. Законопроект за ратифициране на Международен договор (LOA) BU-B-UCA „Лицензи и техническа поддръжка на системата за конструктивни симулации JCATS (Joint Conflict & Tactical Simulation), включващи лицензи за операционна система „Linux“, версия Red Hat Enterprise Linux (RHEL) и обучение за усвояване на новото оборудване“, № 902-02-29, внесен от Министерския съвет на 22.11.2019 г.
    3. Разни.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 21, против и въздържали се – няма.

    Преминаваме към точка първа от дневния ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА МЕЖДУНАРОДЕН ДОГОВОР ЗА ПОКУПКА И ДОСТАВКА МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ПРАВИТЕЛСТВОТО НА ДЪРЖАВАТА НИДЕРЛАНДИЯ ЗА ЗАКУПУВАНЕ НА МИНЕН ЛОВЕЦ „МААСЛУИС“, КЛАС „ТРИПАРТИ“, С БОРДОВИ № М856, И МИНЕН ЛОВЕЦ „ХЕЛЕВУТСЛАЙС“, КЛАС „ТРИПАРТИ“, С БОРДОВИ № М859, № 902-02-30, внесен от Министерския съвет на 22.11.2019 г.
    Малко информация.
    На 7 ноември 2019 г. от нидерландска страна и на 21 ноември 2019 г. от българска страна е подписан Договорът за покупка и доставка между правителството на Република България и правителството на Държавата Нидерландия на двата минни ловци, които споменах. На основание чл. 85, ал. 1, т. 4 и т. 5 от Конституцията на Република България Министерският съвет е внесъл в Народното събрание Законопроект за ратифициране на Договора. Този законопроект е даден на нашата комисия, на Комисията по бюджет и финанси и на Комисията по правни въпроси.
    На първо гласуване Законопроектът се обсъжда по принцип и в цялост. При Законопроект за ратифициране на международен договор текстът на договора не може да бъде изменен. При разглеждането на Законопроект за ратификация на международните договори се обсъжда необходимостта от сключване на договорите, очакваните резултати и финансовите последици от тяхното прилагане в съответствие с Конституцията, законодателството и международните задължения на Република България.
    Давам думата на заместник-министър Запрянов за представяне.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господа народни представители! Министърът на отбраната е уважил предложението на военното ръководство, затова предлагам генерал Боцев да обоснове искането за доставката на минните ловци. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
    Заповядайте, господин Генерал.
    АНДРЕЙ БОЦЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители! Във връзка с ратифицирането на Договора за покупка и доставка между правителството на Република България и правителството на Нидерландия за закупуване на минен ловец „Мааслуис”, клас „Трипарти”, с бордови № М856, и минен ловец „Хелевутслайс”, клас „Трипарти”, с бордови № М859, съгласно Протоколно решение № 45 от заседание на Министерския съвет, проведено на 6 ноември 2019 г., заместник министър-председателят по обществения ред и сигурността и министър на отбраната подписа на 11 ноември 2019 г. одобрения със същото решение Договор за покупко-продажба и доставка между правителството на Република България и правителството на Държавата Нидерландия за закупуване на двата минни ловци.
    От името на правителството на Нидерландия Договорът е подписан на 7 ноември 2019 г. от директора на Служба „Държавна собственост и движимо имущество“. Договорената цена за придобиване на двата кораба възлиза на сумата от 1 млн. 996 хил. евро без ДДС и не включва разходите по транспортиране на корабите до България, което ще бъде организирано от и за сметка на българската страна. В момента се подготвя процедура за откриване на обществена поръчка за транспортиране на корабите.
    Придобиването на минните ловци е част от реализацията на Проекта за доразвитие на способностите за противоминна война, разработен съгласно изискванията на Ръководството за проектно управление в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия. В резултат на изготвения военно-икономически анализ беше направен изводът, че придобиването на двата минни ловци е икономически целесъобразно и ще допринесе за повишаване на способностите на българските Военноморски сили за изпълнение на задълженията по осигуряване безопасността на корабоплаването в морското ни пространство в мирно време, както и за успешно изпълнение на военновременни задачи в национален и съюзнически формат в НАТО и Европейския съюз.
    Минните ловци се предлагат в състояние каквото е и където е, като за въвеждането им в оперативна готовност ще са необходими допълнителни средства. Прогнозният финансов ресурс за възстановяване на всеки един от корабите е около 2 млн. лв. Предвид техническото състояние на минен ловец „Хелевутслайс” с бордови № М859 се очаква разходите за неговото възстановяване да бъдат по-големи от тези на минен ловец „Мааслуис”. При невъзможност за възстановяване в изправно техническо състояние на минен ловец „Хелевутслайс” същият може да бъде използван за учебни цели, както и при техническа поддръжка на минните ловци „Цибър“ и „Мааслуис”. По-точни финансови разчети ще могат да бъдат направени след пристигане на корабите в България.
    Разходите по придобиване, транспортиране и въвеждане в оперативна готовност на двата кораба ще бъдат за сметка на утвърдения бюджет на Министерството на отбраната за съответната година. В Договора е предвидено, че в случай на спор, свързан или произтичащ от този договор, който страните по него не са в състояние да уредят по взаимно съгласие, ще бъде уреден чрез арбитражно производство. Договорът се предлага за ратифициране от Народното събрание на основание чл. 85, ал. 1, т. 4 и т. 5 от Конституцията на Република България.
    Доложих, господин Председател.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
    Надявам се, че всички сте се запознали с Договора, като това позволява да направим един дивизион, който е с ловци. Предполагам, че адмирал Манушев ще доложи. Ще ги придобием второто тримесечие на следващата година. Вероятно вече е започнала подготовката на договора за транспортиране.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: След ратификацията.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: След ратификацията, да, но става въпрос, че предварително е направено необходимото проучване. Предполагам, че после в дискусията ще стане въпрос и за състоянието на корабите, генерал Манушев може да ни запознае, и каква е разликата между „Мааслуис” и „Хелевутслайс” в техническото им състояние.
    Откривам дискусията.
    Заповядайте, адмирал Манушев.
    ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Господин Председател, господин Заместник-министър, господин Генерал, госпожо Маркова, колеги! Да кажа няколко думи. Флотът има огромна нужда от такъв род сили, тъй като в момента той разполага с един минен ловец, два миночистача съветско производство и шест, от които три активни, редови миночистача българско производство. Не се предвиждаше в програмите и плановете за модернизация на този род сили на флота – противоминните сили, тъй като акцентът на флота е да се придобият първо два многоцелеви модулни патрулни кораба. Но излязлата възможност и отработването от Министерството на отбраната и от военното ръководство на това предложение на Холандия, която е извела този клас кораби от състава си, е изключително подходящо България да направи това усилие и за тази скромна сума да вземе тези два кораба.
    Това, което прочете генерал Боцев за състоянието, не бива да Ви притеснява, каквото и да е. Комисия от Щаба на флота ходи, видя корабите. Белгийският „Миосотис“, който взехме, беше доста по зле. Те са един клас – „Трипарти“, холандско-белгийски, и бяха доста кораби. Бяха основните противоминни сили на тези две държави. България с придобиването на „Миосотис“, сегашния „Цибър“, придоби опит в поддръжката, ремонта и експлоатацията на такъв клас кораби.
    Вземането на тези два кораба, единият от които е в много добро състояние, това е по сведение на Комисията от Щаба на флота, няма да отнеме много време той да бъде вкаран в оперативна готовност. Смятат вторият кораб да отнеме доста повече време, сигурно и повече средства. Може би той ще бъде попълнен с личен състав наполовина, за да има време двата кораба да станат активни. Единият от по-добрите холандски, имената и аз трудно мога да ги произнеса – „Мааслуис”, ще видим какво ще е българското му име, но става въпрос, че по този начин България ще има противоминни сили, а те като род сили са изключително важни за съществуването на всеки един флот, особено за Черно море, тъй като Черно море, особено в нашата зона, е изключително благоприятно за използване на минно оръжие. Не може да съществува флот, който да е балансиран и да изпълнява задачи, ако няма противоминни сили.
    Старите кораби проект 257 – шестте, отдавна заминаха. Преди шест-седем години последния го сдадохме, а Яхонт клас, които са двата кораба в Бургас, от които единият е деклариран за сила с висока готовност към НАТО, си доизживяват живота, тъй като са дървени кораби, правени са за десетина години да служат. Старите във Варна ги експлоатирахме 40 години, тези са около 30-годишни кораби. Двата кораба миночистачи, които имаме, съвсем скоро физически ще излязат от строя, въпреки усилията на флота и на Министерството на отбраната да ги поддържат, тъй като сме декларирали такива сили, така че ако за тази цена, която е от Холандия, с този междудържавен договор придобием двата кораба, това ще бъде спасяването на противоминните сили на флота. Смятам, че трябва да подкрепим това нещо всички, тъй като Военноморските сили имат нужда от този клас кораби.
    Има още нещо. Придобиването на фрегатите, знаете, и на минния ловец, беше съпроводено с липсата на преобразуватели на напрежението, но 2010 г. бяха направени такива, даже има един резервен. В Трети дивизион миночистачи, където беше, има такива устройства, така че новите кораби ще имат и такова захранване. Няма да има нужда да се въртят дизелгенераторите за производство на ток.
    Това е, което мога да кажа. Смятам, че е изключително добра сделка и ние трябва да я подкрепим – Военноморските сили да имат и да доразвиват противоминните си сили. Корабите са изключително добри, много мореходни и са изцяло от стъклопласти, няма какво да гние по корпуса им. Плавал съм с такива кораби в Северно море. В изключително бурно време корабите са прекрасни и са добри за Черно море.
    Минните ловци се различават от миночистачите, само две думи да кажа и за Комисията. Те са клас противоминни кораби, които използват хидроакустични станции и управляеми дистанционни апарати за унищожаване на мини. Те не чистят мини като миночистачите, при които охраняемите кораби вървят след тях, и това е огромната разлика. НАТО има нужда от миночистачи, но такива няма в НАТО и никой не произвежда нови. Всички произвеждат минни ловци, знаете, така че за това бяха толкова интересни нашите миночистачи за постоянните групи. С тези два кораба, които ще имаме, ще сме редовен участник в постоянната противоминна група на НАТО № 2 в Средиземно море, тя ще може да оперира и в Черно море.
    Доложих.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Адмирал. Много точно и ясно.
    Други колеги?
    Генерал Симеонов, заповядайте.
    СИМЕОН СИМЕОНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Генерал и господин Заместник-министър, уважаеми колеги! При липса на друга възможност да се купят нови бойни кораби, включвам целия арсенал от кораби, които са необходими за флота, това е добра възможност и шанс флотът да бъде превъоръжен. Просто трябва да се отчитат само проблемите, които бяха с предишните, както Генералът каза за преобразувателите, и ако има някои видове въоръжения, съответно на тях кога изтича, за да може да се поддържа това в изправно състояние.
    Ние ще подкрепим категорично това, защото знаем, че флотът има необходимост. Това е верният и правилният път за мислене и военна логика, и вече логика на депутатите, защото трябва да се подкрепя армията.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
    Заповядайте, генерал Милев.
    КОЛЬО МИЛЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Заместник министър, господин Генерал! Аз се радвам, че наред с модернизацията на Военновъздушните сили тази година ще започнем и частична модернизация на Военноморските сили. (Реплика.)
    Не е подигравателно, защото аз съм инженер и офицер и като чуя противоминни или минни ловци, горе-долу е малко в нашата специалност. Сърцето ми наистина потръпва, след като и адмирал Манушев приема. (Реплика.) Не знаехме, че такава е оценката на Министерството, на Щаба на отбраната и на Военноморските сили. Другия път съответно ще почерпим. (Оживление.)
    Виждайки това, което е във Варна, в Бургас и в „Атия“, по време на нашите посещения, флотът има нужда от свежи попълнения, макар и от техника, която ще създаде проблеми в бъдеще и на ремонтните органи, може би и на снабдяването, и на каквото и да е, но при цени по 2 млн. лв. на кораб мисля, че е нормално и приемливо. Ние пък имаме опит във възстановяването и поддържането дори на стари техники. Вярвам, че това е добре и може би изразявам позицията на цялата наша група тук, че ще подкрепим модернизацията донякъде и на Военноморските сили.
    Ще се радвам, господин Генерал, ако това започне да се случва по какъвто и да е повод и начин и за Сухопътните войски. Няма преди Нова година тук да говорим за някакви големи неща или суперлативи, но все пак считам, че трябва да вървят паралелно и трите вида въоръжени сили, и мога да кажа, че Сухопътните войски изостават в това отношение. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
    Други мнения? Няма.
    Предлагам след така изразените становища да преминем към гласуване на следното становище:
    Комисията по отбрана предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Закон за ратифициране на Международен договор за покупка и доставка между правителството на Република България и правителството на Държавата Нидерландия за закупуване на минен ловец „Мааслуис“, клас „Трипарти“, с бордови № М856, и минен ловец „Хелевутслайс“, клас „Трипарти“, с бордови № М859, № 902-02-30, внесен от Министерския съвет на 22.11.2019 г.
    За – 21, против и въздържали се – няма.

    Преминаваме към точка втора от дневния ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА МЕЖДУНАРОДЕН ДОГОВОР (LOA) BU-B-UCA “ЛИЦЕНЗИ И ТЕХНИЧЕСКА ПОДДРЪЖКА НА СИСТЕМАТА ЗА КОНСТРУКТИВНИ СИМУЛАЦИИ JCATS (JOINT CONFLICT & TACTICAL SIMULATION), ВКЛЮЧВАЩИ ЛИЦЕНЗИ ЗА ОПЕРАЦИОННА СИСТЕМА „LINUX“, ВЕРСИЯ RED HAT ENTERPRISE LINUX (RHEL) И ОБУЧЕНИЕ ЗА УСВОЯВАНЕ НА НОВОТО ОБОРУДВАНЕ“, № 902-02-29, внесен от Министерския съвет на 22.11.2019 г.
    Само да припомня, имате Договора, неговата обща стойност е 416 хил. долара.
    Заповядайте, господин Заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми господа народни представители, господин Генерал! Съгласно Решение на Министерския съвет от месец октомври 2019 г. заместник министър-председателят по обществения ред и сигурността и министър на отбраната господин Каракачанов беше упълномощен да подпише Международен договор (LOA) BU B UCA „Лицензи и техническа поддръжка на системата за конструктивни симулации JCATS (Joint Conflict & Tactical Simulation)“. Поставено бе условието за последваща ратификация, поради което до подписа на министъра е записано изявлението, че Договорът влиза в сила от деня на уведомяване на Съединените американски щати за изпълнението на българските процедури по влизането му в сила.
    Договорът беше подписан от българска страна на 28 октомври тази година. Той трябва да влезе в сила до 31 януари 2020 г. с оглед изтичането на офертата на американската страна след тази дата. Датата на влизане в сила влияе и на графика за доставките, тоест тя е началният момент, от който започва изпълнението на отделните линии по Договора.
    Със свое Решение № 697 от 22 ноември 2019 г. Министерският съвет одобри горепосочения международен договор и предложи на Народното събрание на основание чл. 85, ал. 1, т. 4 и т. 7 от Конституцията на Република България да ратифицира със закон този договор. По същество в Договор BU B UCA се предлагат лицензи и техническа поддръжка на системата JCATS, която е инсталирана в Националния военен учебен комплекс „Чаралица“, включващ и лицензи за операционната система LINUX, и обучение за усвояване на новото оборудване. Както председателят каза, общата стойност е 416 336 долара.
    Особеност на предложения на Вашето внимание Договор представлява структурирането му съгласно специфични американски образци. Това се дължи на обстоятелството, че Договорът е съставен съгласно законодателството на САЩ. В него има редица специфики, които не съответстват на договорно правната практика, установена в процесите по придобиване на доставки и услуги в Република България.
    Основните моменти по съдържанието на Договора са следните:
    Първо, посочените цени в Договора са в американски долари, без включени данъци и такси и отразяват максимално точно прогнозата за необходимите средства за изплащане към момента на извършване на доставката. Въпреки това правителството на САЩ поема ангажимент да направи всичко възможно за осигуряване на изделията на посочените цени в долари и в рамките на посочената наличност.
    Второ, при форсмажор правителството на САЩ си запазва правото да прекрати прилагането изцяло или частично на Договора във всеки един момент преди доставката на отбранителните изделия или изпълнението на услугите за отбрана.
    Трето, американската страна ще изпълни договорните си задължения едва след превеждането на финансови средства, които дължим, и при условие че плащанията са направени в рамките на срока на валидност на офертата.
    Бих желал да уточня, че тези условия са стандартни за всеки един договор, сключван по правилата на програмата за чуждестранни военни продажби на САЩ, така наречената програма FMS (Foreign Military Sales), включително и за договорите за придобиване на изтребителите F-16, ратифицирано от Народното събрание през месец юли тази година. Плащането по Договора ще се извърши по правилата на програмата FMS, с банков превод чрез еднократно депозиране на цялата сума. Средствата са предвидени в бюджета на Министерството на отбраната за 2019 г.
    Закупуването на лицензите и техническата поддръжка на системата за конструктивни симулации JCATS ще я направи оперативно съвместима с партньорите от НАТО и ще допринесе за утвърждаването на Република България като водеща страна в международни инициативи в областта на моделирането и симулациите. Не на последно място това ще доведе до повишаване на ефективността на процеса на подготовка на военните формирования от Българската армия при провеждане на учения от този тип.
    Мотивите за това предложение отговарят на интересите на външната политика и на националната сигурност на страната. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
    Само няколко пояснения. Тази система е придобита от доста време, оказа се доста ефективна. Използва се не само от въоръжените сили, правили сме сериозни учения и в национален мащаб при ликвидиране на кризи, аварии, бедствия и така нататък. Мисля, че в НАТО, навсякъде, всички държави имат JCATS. Това е една стандартна система.
    Заповядайте, колеги.
    Заповядайте, господин Генерал.
    КОЛЬО МИЛЕВ: Уважаеми господин Генерал, уважаеми колеги, уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми господин Генерал! Пак ще изразя мнението на нашата група, че ще подкрепим този договор, тъй като нашата бедна държава и бедна армия има възможност чрез този национален център да подготвя своите формирования, бих казал, направо бригадите. Христов знае за сертифицирането на 61-ва бригада, а основните занятия се проведоха там, преди реалните тренировки и самото сертифициране.
    Мога да кажа, че системата е надеждна. При използването ѝ голяма част от офицерите, сержантите и войниците, които дълги години се бяха подготвяли по разни центрове, курсове и по обучения дори на английски, когато се заповяда, че всичко върви на английски език и никакво отклонение от нормативните документи, и това се засича по всяко време онлайн. Тя е надежда и положително се отразява на подготовката на хората, още повече, като каже, че този, който нарушава, си взема чантата и се прибира в гарнизона. Донякъде дисциплинира и дава възможност за унифицирането на знанията, на подготовката, също така за самото сертифициране по време на проверките от Щаба на отбраната, на Министерството на отбраната и най-вече от Щаба на НАТО, така че ние ще гласуваме „за“. Въпросът е да се поддържа надеждно. Освен това съкращава много финансови средства за реалното участие на войските в такива действия. Благодаря.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: И аз благодаря.
    Заповядайте.
    ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Симулаторът е Joint Conflict & Tactical Simulation. Това е симулатор тренажор за подготовка на единичния войник на ниво индивидуално и колективно и на ниво превозни средства. Това нещо го ползваме от доста години. Явно с този договор ние само ще го надградим и той ще продължи да се ползва. Наистина е много полезен този тренажор, този симулатор, защото се наблюдават действията на отделния войник. Смятам, че той от доста отдавна се използва – от 1980 г., в страните от НАТО.
    В „Чаралица“, поне от моите посещения, симулаторът има сериозен успех с провеждането на тези компютърни учения. С надграждането на софтуера, който ще предоставят американците, това нещо явно ще се усъвършенства и ще бъде добре в нашия център за подготовка „Чаралица“ да работи по-успешно, така че изцяло подкрепям този договор.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Други колеги?
    Генерал Симеонов, заповядайте.
    СИМЕОН СИМЕОНОВ: Господин Председател, господин Заместник-министър, господин Генерал, уважаеми колеги! И тази точка е безапелационна както първата, за да не повтарям това, което казаха моите колеги. Това е система, на която не само отделните военнослужещи, но цели щабове и бригадните щабове тренират много успешно, и най-важното, че тренират по методиката, която е приета в НАТО, тоест по петстепенния модел и така нататък, което е изключително важно. Радвам се, че има подкрепа от всички политически партии. Този проблем е безапелационен и ние също ще подкрепим, така че смело напред и да се готвят хората така, както трябва.
    ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
    Други колеги?
    Ако няма, предлагам да преминем към гласуване на следното становище:
    Комисията по отбрана предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Закон за ратифициране на Международен договор (LOA) BU-B-UCA „Лицензи и техническа поддръжка на системата за конструктивни симулации JCATS (Joint Conflict & Tactical Simulation), включващи лицензи за операционна система „Linux“, версия Red Hat Enterprise Linux (RHEL) и обучение за усвояване на новото оборудване“, № 902-02-29, внесен от Министерския съвет на 22.11.2019 г.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 21, против и въздържали се – няма.

    Преминаваме към последната точка от дневния ред:
    РАЗНИ.
    Аз имам само едно съобщение. Имаме удоволствието министърът на отбраната да ни покани за изнесено заседание на Комисията на 9 и 10 декември 2019 г. на един от обектите на Министерството на отбраната. Грубата програма, която сме подготвили, е следната: Комисията пристига в 15,00 ч. в Боровец, заседанието на Комисията е от 16 до 17,30 ч. Темата е „Предоставяне на информация от Министерството на отбраната за неусвоените финансови ресурси през 2019 г. и планове за тяхното изразходване в последния месец“.
    Има ли други въпроси, които можем да обсъждаме?
    Ако няма, закривам заседанието.
    Форма за търсене
    Ключова дума