1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за военното разузнаване, № 054-01-59, внесен от Димитър Николов Лазаров и група народни представители на 01.07.2020 г., първо гласуване.
2. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 80
На 2 юли 2020 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по отбрана при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за военното разузнаване, № 054-01-59, внесен от Димитър Николов Лазаров и група народни представители на 01.07.2020 г., първо гласуване.
2. Разни.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по отбрана, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 13,00 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Константин Попов.
* * *
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Колеги, имаме кворум.
Откривам заседанието.
На заседанието ще присъстват заместник-министърът на отбраната господин Антон Запрянов, началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов, полковник Велко Атанасов – директор на Служба „Военна информация“, Ваня Деневска – не я виждам, може би ще дойде, евентуално и господин Кръстев, който има готовност да присъства на заседанието.
Дневният ред Ви е изпратен, запознати сте с него:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за военното разузнаване, № 054-01-59, внесен от Димитър Николов Лазаров и група народни представители на 01.07.2020 г., първо гласуване.
2. Разни.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Гласували: за – 19, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
Преминаваме към разглеждане на точка първа от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ВОЕННОТО РАЗУЗНАВАНЕ, № 054-01-59, ВНЕСЕН ОТ ДИМИТЪР НИКОЛОВ ЛАЗАРОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 01.07.2020 Г., ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
От името на вносителите – давам думата на адмирал Манушев, за да ни запознае с мотивите.
ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Уважаеми господин Председател, господин Заместник-министър, господин Адмирал, господа генерали, колеги!
Ще Ви запозная с мотивите към Проекта за Закон за изменение и допълнение на Закона за военното разузнаване.
Цел на Законопроекта е усъвършенстване на нормативната уредба, която регламентира организацията, дейността, задачите и функционирането на военното разузнаване в Република България.
Военното разузнаване е част от системата за защита на националната сигурност на Република България и обединява дейността на Служба „Военна информация“ и разузнавателните структури в Българската армия.
Основните изменения и допълнения в Закона за военното разузнаване са:
Предлага се наименованието на Службата да се промени на Служба „Военно разузнаване“. По този начин новото наименование ще отрази в най-пълна степен функциите на военното разузнаване като специална разузнавателна служба за добиване и анализ на стратегическа разузнавателна информация, информационно осигуряване на държавните институции, осигуряване на разузнавателна информация за Въоръжените сили и развиване на информационното и оперативно сътрудничество с разузнавателните структури на НАТО и ЕС и партньорските служби.
Служба „Военна информация“ е създадена на 01.01.2000 г. с Постановление на Министерски съвет № 237. Основните й функции са свързани с добиване, анализиране, съхраняване и предоставяне на държавното ръководство на информация от военно-политически, военнотехнически и военно-научен характер. След организационните промени през 2009 г. на Службата са възложени функции и по отношение на разузнавателната дейност във Въоръжените сили. С приемането на Закона за военното разузнаване през 2015 г. тези функции бяха разписани на законодателно ниво, без това да се отрази в наименованието на Службата.
Видно е, че наименованието не кореспондира с основните дейности, функции и задачи на военното разузнаване, което на практика е организирано като единен централизиран разузнавателен процес.
По аналогичен начин функционира и военното разузнаване в държавите-съюзници в НАТО, в централните разузнавателни органи на Алианса, в държавите – членки на Европейския съюз, и редица партньорски служби.
Законопроектът прецизира разпоредби в съответствие с приетите през 2019 г. изменения в Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България в чл. 83, ал. 5 относно непосредственото осъществяване правомощията на началника на отбраната по отношение на Съвместното командване на силите и по смисъла на чл. 60в, ал. 4 за функционално интегриране на разузнаването в Българската армия в единното оперативно ниво за управление.
Със Законопроекта се разписват функции на Службата по организиране и прилагане на системата за планиране, координиране и отчитане на дейността на разузнавателните структури в Българската армия в процеса на подпомагане на началника на отбраната, при изпълнение на задълженията му по чл. 85, ал. 1, т. 4 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.
Законопроектът предвижда и изискване към служителите на Службата за спазване на Етичния кодекс за поведение на военнослужещите и цивилните служители от Служба „Военно разузнаване“, който ще се утвърждава от директора на Службата. Неговото нарушаване ще представлява основание за търсене на дисциплинарна отговорност в съответствие със специалната нормативна уредба.
Регламентират се условията и редът за приемане на военна служба на служител, който работи в структурите от системата за защита на националната сигурност. Предлага се служебният или трудовият стаж, придобит в тези структури да се признава за продължителна служба, прослужено време или трудов стаж и професионален опит в Службата.
Със Законопроекта се прецизират и текстовете относно самостоятелното осигуряване на дейностите от Службата по защитата на класифицираната информация, както вътрешната сигурност и контраразузнавателното обезпечаване на оперативно-разузнавателната дейност.
Законопроектът не изисква допълнителни финансови средства.
Предлаганият законопроект касае дейности от изключителна национална компетентност и не касае правото на Европейския съюз.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Манушев.
Колеги, запознати сте със становището на Министерството на отбраната. Уточнили сме, че трябва да се сменят някои формулировки и обръщения.
Давам думата на Заместник-министъра на отбраната.
Господин Запрянов, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми господа народни представители, както вече знаете, съгласно становището на Министерството на отбраната ние по принцип подкрепяме предложения Проект за изменение и допълнение на Закона за военното разузнаване.
Наистина сме направили някои предложения в нашето становище. Моля думата „бележки“ да се чете „предложения“ – не можем да правим бележки на Комисията и вносителите. Те са свързани, първо, с Етичния кодекс и атестирането. Смятаме, че особено по атестирането има като резултат на Прегледа на отбраната, задачата да се смени цялостно системата за атестиране, включително и нормативната й база, тъй като и военното, и политическото ръководство на базата на анализа на опита на съществуващата система за атестиране считаме, че тя не отговаря на съвременните изисквания и трябва да бъде променен и то доста радикално, да бъде много по-обвързана с резултатите от труда на всеки един военнослужещ.
По отношение на направеното предложение – подкрепяме, че това е Служба „Военно разузнаване“. В единния разузнавателен процес смятаме, че ние създаваме разузнавателни способности именно за разузнавателната дейност като важна дейност по бойното осигуряване и бойната поддръжка на Въоръжените сили.
Особено ценно е това, че създаваме пряка връзка, за да може началника на отбраната да си изпълнява функционалните задължения и на главнокомандващ, и на човек, който осъществява както отбранителното планиране, така и планиране управлението на операциите на стратегическо ниво.
Във всички държави службите се наричат „разузнаване“, а не „информация“. Информацията е резултат от разузнаването. Тук не виждаме нещо, което да ни притеснява.
Като цяло това, което е предложено, ние го подкрепяме, защото то е резултат и изводи, от самия процес на Преглед на отбраната и Службата вече е разработила своя визия, началникът на отбраната също е разработил своя визия за създаване на отбранителните способности, включително и разузнавателните способности на Въоръжените сили, така че това, което ще извършите като акт на законодателна промяна, е в духа на бъдещите подобрения, които Прегледът ще предлага и в други направления. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря и аз, господин Заместник-министър.
Господин Адмирал, Вие да добавите нещо?
ЕМИЛ ЕФТИМОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията по отбрана! С предложените изменения и допълнения на Закона за военното разузнаване се осигуряват необходимите условия за ефективно изпълнение на функциите и задачите на Служба „Военна информация“ по отношение на осигуряването на операциите на Въоръжените сили в рамките на Стратегическия план за използване на Въоръжените сили.
С така предложените промени се прецизират отговорностите на Службата по отношение организиране и прилагане на Системата за планиране, координиране и отчитане на дейността на разузнавателните структури на Българската армия за подпомагане изпълнението на възложените им със Закона за отбраната и въоръжените сили отговорности.
Предложеният проект подобрява организацията на военното разузнаване на оперативно и техническо ниво, с което се създават условия за подпомагане дейността на началника на отбраната при ръководството и контрола на военното разузнаване в Българската армия.
Завършвайки, искам да благодаря на полковник Атанасов за конструктивния подход, тъй като промените в Закона за военното разузнаване са в светлината на провеждащия се Стратегически преглед на отбраната и, както казах, основните планиращи сценарии, за които бяхме подчертали ролята и мястото на Службата. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Адмирал.
Само да добавя, че ние – вносителите, сме работили наистина във взаимодействие със Служба „Военна информация“, с Министерството, с началника на отбраната. Взели сме предвид някои техни основания и работата на политик-военната група.
Господин Полковник, заповядайте Вие.
ВЕЛКО АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
Уважаеми членове на Комисията, бих искал първо да изкажа благодарност към вносителите на Законопроекта.
Аз няма какво да добавя по отношение на мотивите, както и подкрепата от страна на Министерството на отбраната, на началника на отбраната.
Бих искал да подчертая, че тази законодателна инициатива, която сте подели, има една друга динамика, която е свързана с един доста съдържателен, не бих го нарекъл „дебат“, а „дискусия“ в рамките на Прегледа на отбраната, където бяха установени необходимите дефицити, които са по отношение на организирането и воденето на разузнаването на оперативно-тактическо ниво в Българската армия.
В тази връзка установихме една много добра комуникация и с министъра на отбраната, заместник-министъра, началника на отбраната. Службата не бяга от тази отговорност, напротив – чрез Закона ние на практика узаконяваме едни процедури, натрупани с времето, документация, организация, която на практика сега, в този момент имаме възможност да подкрепим началника на отбраната в рамките на този единен централизиран процес. Благодаря Ви още веднъж.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: И аз благодаря, господин Полковник.
Само да кажа, че, първо, ние не сме водеща комисия. Комисията на господин Лазаров е водещата. (Реплики.)
Водеща комисия по този законопроект е Комисията на господин Лазаров.
Второ, както казах, предложенията, не бележките, на Министерството на отбраната евентуално могат да се вземат предвид между първо и второ четене, ако има вносител. Така структурирани те изглеждат като предложения за второ четене, така че ще се съобрази, това е добро, за да могат народните представители, ако искат – да внесат корекции, да се съобразят или да не се съобразят с това, което смята Министерството на отбраната.
Искам да обърна внимание само на факта, той не е свързан пряко със Закона за отбраната и въоръжените сили и с предложението за Етичен кодекс, но според мен, наистина като съвет, Кодексът за етично поведение на военнослужещите, така както сте го написали и така е, в 2010 г. така е публикуван и на страниците на Министерството на отбраната и той няма необходимото правно основание да действа, защото този кодекс е въведен с изменение на Закона през 2016 г.
От тук нататък, ако има търсене на дисциплинарна отговорност, така както е записано в Закона за отбраната и въоръжените сили, това най-вероятно ще падне в съда. Препоръчвам, така или иначе ще се работи и ни навежда на тази мисъл, ако искате да се съобразите, но наистина да бъде утвърден Кодекс за етично поведение, така както е записано в Закона за отбраната и въоръжените сили.
Колеги, имате думата за изказвания.
Заповядайте, господин Генерал.
КОЛЬО МИЛЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми Заместник-министър, уважаеми господин Адмирал, уважаеми госпожи и господа!
Първо, искам да кажа, че нашата група ще подкрепи измененията св Законопроекта и няма да казвам, че правим бележки, но ще кажа някои съображение.
Лично аз за себе си не съм съгласен, че водещата комисия е на господин Лазаров или ние сме допуснали във времето това да бъде така. И, пак казвам, това е първата стъпка, когато нашата комисия трябва да си завоюва мястото по управление на, не говоря за служби, защото всяка служба, ако е към господин Лазаров, е несериозно.
Казвам го „несериозно“, защото дори и вносителите, с цялото ми уважение към тях, може би ние този разговор сега нямаше да го водим толкова конкретно и подробно, бих казал, ако тези неща се бяха случили предварително и Министерството на отбраната също нямаше да ни прави предложения, пък били те и между първо и второ четене.
Моето лично мнение е, че редица години началникът на отбраната беше осакатен по отношение на получаването на информация и изпълнението на своите функционални задължения. И несериозно е да мислим, че Служба „Военна информация“ досега на 100% е предоставяла всичко необходимо, бих казал, за да не се допускат неудачи, най-вече в нашите мисии в чужбина.
Ние, когато правим редица промени, трябва да мислим как тези промени ще действат в реалния живот и да си представим едно реално учение на началника на отбраната. Аз казвах, че той е главнокомандващият на Въоръжените сили и той трябва да има лостовете да стигне до всяко разузнавателно ниво в Българската армия, а да има също и възможности да го управлява, да поставя задачи, разбира се, съгласувано с министъра на отбраната и политическото ръководство.
Това, което чувам тук, първо, от вносителите; второ, че друга комисия била водеща; трето, да кажем, съображенията, които ни дава Министерството, господин генерал Попов, аз считам, че нашата комисия би следвало да се позамисли малко и ние наистина, не казвам да ударим по масата, но да бъдем тези, които да бъдат водещи в това отношение, защото промяната само на имената, на самия Законопроект и вкарването му в някакво русло не спира самия процес.
Може би адмирал Ефтимов ще каже какво иска и как трябва да се направи, но ние ще му помагаме в това отношение.
Съвместното командване на силите е водещото, което той ползва като началник на отбраната. Всички подготвят формирования, и разузнавателните – било то и Флота, и ВВС, и Сухопътни войски, и Специалните операции именно подготвят формирования, които началникът на отбраната, той като военно ръководство, може да реши кое формирование е най-подготвено, кое е най-необходимо в определен етап, не казвам за операциите.
И другото, не трябва да мислим такива големи, грандиозни операции извън територията на страната. В това не трябва да се заблуждаваме, че ние ще изпълняваме някакви такива големи операции навън и на базата на това да мислим само отгоре-отгоре на нещата, имайки предвид, че те никога няма да се случат.
И, за да може командирите да се чувстват значими по места, че те готвят някакво разузнавателно формирование при тях, да знаят в кой етап на операцията и при кои учения, ежегодно в Плана за подготовка на Българската армия къде ще бъде използвано, подготвено или проверено това формирование. Това също така се отнася и за самата модернизация.
Ние в предварителни разговори говорихме и за Специалните сили, и за разузнавателните формирования тук и там, но има достатъчно специалисти, които трябва да ги питаме, трябва да съгласуваме и да не се изказваме от последна инстанция.
Пак казвам – подкрепям това, което вносителите предлагат, мотивите, съображенията и на Министерството също подкрепям. Те са правилни по отношение на Етичния кодекс и по отношение на трудово-правните отношения. Не може всяка служба да си има отделни правила. Министърът на отбраната е този, който координира всичко. Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
Понеже споменахте моето има, първо, трябва да кажа, че благодаря за подкрепата, за доброто разбиране, че вървим в правилната посока.
Разбирам и може би усещам, коригирайте ме, ако не съм прав, известна ревност за това, че Вие не сте дали своя съществен принос, но има време.
Второ, смятам, че работихме достатъчно усърдно и във взаимодействие и сме питали и Министерството на отбраната, и Служба „Информация“, и началника на отбраната, така че сме имали предвид много неща, когато сме внесли този законопроект.
Трето, що се отнася до това коя комисия да е водеща. Както ние имаме право като депутати да внасяме предложения за изменения, допълнения, Вие също имате правото да преразгледате Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, да внесете необходимите предложения и да се гласуват.
Може също да говорите с председателя на Народно събрание, който разпределя законопроектите и аз не мога да спра тази Ваша инициатива, защото ние всички сме равни. Та, в този смисъл, всеки народен представител има не само правото, но и задължението да мисли и да има инициатива. Ние, които сме се подписали под този законопроект, сме го мислили и имаме инициативата. И се радвам и оценявам, че Вие поддържате тази инициатива.
За останалата част от това, което казахте, разбира се, че подготовката на Българската армия, планирането и участието в операции е важен елемент и аз съм сигурен, че стои на вниманието и на началника на отбраната, на командирите по места, а и на политическото ръководство.
Други колеги?
Заповядайте за реплика.
ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Уважаеми господин Председател, моята реплика е на думите на генерал Милев.
Още веднъж казвам, че целта на този законопроект е да се усъвършенства нормативната уредба, да се подобри организацията на дейността. Това не е някаква революционна промяна и да казваме, че от днес започва нещо съвсем различно или след приемането на Закона ще започне нещо съвсем различно. И сега Служба „Военна информация“ си изпълнява функциите и задълженията по осигуряване на разузнавателна информация.
Ще Ви дам само един пример, да кажа и нещо хубаво, задължително трябва да го кажа в защита на Службата. В 2012 г. при посещението в Афганистан, в ISAF, генерал Джон Алън каза на президента на България: Господин Президент, огромна благодарност на Служба „Военна информация“, българската, която спаси страшно много американски животи! Това е на тактическо ниво, изобщо не е на стратегическо! Значи, Службата осигурява разузнавателна информация и на тактическо, и на оперативно, и на стратегическо ниво, така че нещо ново не правим. Тя и досега не е била Служба, която не си е изпълнявала тези функции и задължения.
По отношение на разузнавателните органи във Въоръжените сили, тоест в Българската армия – те си имат планиране всяка година, и си изпълняват задачите по осигуряването на командирите си с разузнавателно осигуряване при вземане на решения. И си има такива органи, те добиват информация електронно, физически, със сили, те не са спрели да го правят това нещо и аз смятам, че са си изпълнявали функциите и задълженията и са осигурявали своите командири на нивото, което е необходимо, а по-високо ниво, което е било необходимо – с искане до началника на отбраната, е било осигурявано.
При провеждането на всички учения аз не съм чувствал липса на разузнавателна информация, която да ограничи дейността ми по вземане на решението. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Манушев.
Други реплики?
Дуплика.
КОЛЬО МИЛЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Заместник-министър, господин Адмирал!
Позволете ми да не се съглася на 100% с това, което каза адмирал Манушев. Аз не го считам като оправдание на вносителите.
Аз ще кажа само, че Служба „Военна информация“ изпълняваше това, което беше записано досега. Ако ние не кажем или не приемем, че от този момент ще има някакъв нов етап в работата на Служба „Военна информация“, на Служба „Военно разузнаване“, една конкретизация също на нейната дейност и разписване, дето се казва, до последните задължения на всички членове на Служба „Военна информация“ или скоро Служба „Военно разузнаване“ или „Войсково разузнаване“, ние нищо не правим.
Казвам, че не съм съгласен, че досега това, което е правила Службата е било в полза дори на началника на отбраната, за да може той да си изпълнява своите задължения и това нещо аз ще го отстоявам. Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви.
Други колеги?
Заповядайте.
МИЛЕН МИХОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми колеги!
Ние сме съвносители на този законопроект и естествено виждаме необходимост от тези промени, дори и само в тази посока, че се връща едно ясно, разбираемо не само исторически оправдано, но и обяснимо название на тази институция – „Военно разузнаване“.
Военното разузнаване е първата ни разузнавателна служба. Тя започва своята история с едни места, на които и днес трябва да развива активна дейност и е тясно свързана с организацията, която аз представлявам.
Това не е само емблема или етикет, искам да кажа. Това изразява и същността на тази институция. Ние не можем да твърдим, че имаме военни информатори, ние ще имаме военни разузнавачи. Разликата в определението е съществена! Достойнството на военния разузнавач е защитено със столетна история, независимо от политическите промени, искам да кажа, независимо от политическите режими. Нашето военно разузнаване има с какво да се гордее през цялата си история.
В същото време трябва да кажем, че мнението и становището на Министерството на отбраната трябва да бъде уважено. Единното ръководство на Въоръжените сили, на структурите на пряко подчинение на министъра, на целия комплекс трябва да бъдат в единство. Ние винаги сме страдали в миналото от разнобой в институциите и това не трябва да го допускаме нормативно, затова ние ще подкрепим, ще припознаем, така да кажем, предложенията и в партньорски, в професионален и отговорен диалог, радвам се, че колегите от БСП подкрепят инициативата, трябва да намерим доброто решение на второ четене.
Военното разузнаване е нещо, което стои над политическите различия. То не е сфера на политиката или на партийността. Всяка промяна там касае всички ни и затова трябва да бъде направена изключително прецизно в полза на самата институция, в полза на целия комплекс и всички институции, свързани с отбраната и въоръжените сили.
Господин Генерал, дали има време да продължим в този мандат, но в следващия – аз подкрепям мнението на генерал Милев, че военното разузнаване трябва да бъде прерогатив на нашата комисия, защото то е по-специфично. То има, освен националните и държавните, има и много функции, в по-голямата им част или в по-малката – не мога да кажа, пряко свързани с развитието на Въоръжените сили. Това е нещо, за което имаме сериозни аргументи да го извоюваме – ние да бъдем водеща комисия по проблемите, засягащи военното разузнаване, вече да използвам това название. Това е наш парламентарен и организационен въпрос. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Михов.
Генерал Симеонов, заповядайте.
СИМЕОН СИМЕОНОВ: Уважаеми господин Председател, господин Адмирал, господин Заместник-министър, господин полковник Атанасов!
Аз ще кажа само няколко думи, обаче ще започна малко по-отдалеч.
Всичките проблеми тръгнаха от 2009 г., когато се въведе интегрираното Министерство на отбраната. Тогава в желанието си някои личности да поемат всичко, да решат всичко, направиха и сътвориха доста беди, но виждам, че сега е дошло времето лека-полека да се изчистят тези неща, за да се подобри дейността.
Ще Ви кажа само два примера. Единият пример и затова молбата ми е към адмирал Ефтимов и към военното ръководство – това, което трябва да се промени, наистина да се промени и да бъде това скъсване на връзката между Щаба на отбраната и „Военна информация“ или „Военно разузнаване“, както ще стане, живот и здраве, да се възстанови, защото тогавашният министър на отбраната Аню Ангелов, искам да бъда конкретен и ясен, въведе, че „Военна информация“ е пряко подчинена на министъра, но не е длъжна да дава директно същата информация на началника на отбраната, а само при необходимост. Това беше първата недоумица!
Втората – нищо, че не е свързана с военното разузнаване ще я кажа, тъй като генерал Запрянов беше и заместник по ресурсите и отговаряше като заместник-началник на Генералния щаб.
Имаше едно звено, когато стана интегрираното Министерство, на отбраната, което се занимаваше в Щаба на отбраната с цялостната мобилизация в Българската армия. Това беше отнето. Давам само тези два примера.
Това беше отнето от Щаба на отбраната и отиде към главния секретар, а забележете – началникът на отбраната във военно време той трябва да организира, провежда и да отговаря за мобилизацията. Как ще прави тази мобилизация, как ще получи информация, говоря за разузнавателна информация?
И да напомня, че военното разузнаване е започнало от Сухопътни войски, което е войсковото разузнаване и оттам лека-полека се е развивало. И не искам да споменавам какво стана, когато бяха събитията в 2010 г., мисля че беше, в Либия, когато започна конфликтът и какви бели петна бяха. Полковник Атанасов знае много добре в неговата служба тогава какво доказваше Вашия началник, защото бях на едно такова съвещание. Бяха отстъпили позиции, пак поради финансови проблеми.
От тази гледна точка искам да направя препоръка и към военното ръководство, към адмирал Ефтимов, към „Военна информация“ (досега), направете всичко възможно, сега е моментът, ако трябва да се добави нещо между първо и второ четене, да го обсъдим, което ще бъде в полза на армията, в полза на Министерството на отбраната, в полза на Щаба на отбраната, в полза на българското разузнаване.
Ние ще подкрепим Законопроекта.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
Господин Ерменков, заповядайте.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Адмирал, господин Заместник-министър, господин Полковник, колеги!
Както каза генерал Милев, ние ще подкрепим този законопроект и понеже стана въпрос за философия на законопроект на първо четене, аз искам да благодаря първо на генерал Симеонов за това, че ми икономиса част от нещата, които исках да кажа, той ги артикулира много ясно и професионално.
За нас промяната на името не е просто някаква редакционна поправка в Закона. Това е отразяване на същността на работата на тази служба, защото тя е разузнавателна, не е информационна, както и да го гледаме. Информационната е част от разузнавателната дейност, но не я обхваща цялата.
Тук освен всичко друго, ключовата дума „военна“ много ми харесва и в мотивите също много ми хареса това, че се съобразяваме с това как функционира военното разузнаване на държавите съюзници в НАТО. Силно се надявам, че в скоро време ние няма да ревнуваме, както Вие се изразявате, господин Генерал, а ще направите и следващата крачка, за да се върне начина на управление на тази служба по военному, но това бъдещето само ще покаже, че трябва да се случи и това.
Няма как да обединяваш цялата дейност информационна, в това число на разузнавателните служби в Българската армия и в крайна сметка да имаш цивилен начело, извън контекста на Законопроекта, който приемаме в момента. Няколко пъти съм го аргументирал, няма да се спирам сега на това и обещавам да не правя предложения между първо и второ четене в това направление. Ще Ви оставя Вие сами да го направите, когато му дойде времето.
Искам да обърна внимание на това, че особено приятно впечатление прави, че вносителите са разграничили дейностите по защита на класифицираната информация и на вътрешната сигурност и контраразузнавателна дейност в Службата, защото бяхме свидетели вече на външна намеса и недопустими изказвания в публичното пространство по отношение на Службата – нещо, което според мен не трябва да се допуска и с този закон мисля, че този въпрос се решава.
Нали така, господин Адмирал? (Шум и реплики.)
Питам само дали правилно съм разбрал.
Това, с което не мога да се съглася с Министерството на отбраната и тяхното становище, ние това ще го обсъждаме между първо и второ четене, е това да отпадне § 4, защото за първи път в цялата история става въпрос за това да поставим съвместното командване на силите там, където му е мястото, а не да стои някъде… Имаме началник на отбраната, имаме СКС и връзката между тях е някак си… Да не казвам, че СКС доста пъти игнорира и мнението на началника на отбраната, така че това е задължително, според мен, да влезе. Това е един от положителните елементи в този законопроект.
В крайна сметка армията трябва да бъде построена пирамидално, единоначалието мисля, че никой не го е отменял досега и когато една пирамида има два върха, между тях обикновено във физиката се получават енергийни разряди под формата на мълнии. Това е малко от енергетиката, да… (Шум и реплики.)
Хубаво е вторият връх да бъде премахнат. Още един път казвам, че ние ще подкрепим Законопроекта. Съгласни сме, че може би не му е мястото тук и за Етичния кодекс, атестации и други такива, които са по-специфични. Мисля, че те са в прерогативите на Министерството на отбраната и наредбите, които то изготвя, но иначе подкрепяме. Хубава крачка е направена напред. Надявам се да не е последната и, пак казвам, ние търпеливо ще изчакаме, докато стигнете до логическото заключение във военно разузнаване кой е да е началникът. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря.
Други колеги?
Заповядайте.
ВЕЛКО АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Господин Генерал, господин Адмирал, господа генерали, господин Заместник-министър!
Само искам да подкрепя генерал Попов по отношение на Етичния кодекс. Ние вече имаме съдебно решение от 2019 г. и това беше основанието да го включим в Закона, където Софийският апелативен съд де факто вижда правния вакуум в заповедта на министъра, която е от 2010 г., приемането на Закон в 2016 г. и това, че ние сме изпреварили събитията и сме си приели Етичен кодекс в службата, което обаче де факто съответства на Закона за отбраната и въоръжените сили, но не е посочен в този закон, това всъщност решава този проблем и това определя на практика нашата рационализация за включването му.
Иначе, по отношение на работата на военното разузнаване бяха казани много думи. Аз благодаря и за оценките, благодаря и за критиката. Имаме го предвид.
Единственото, което искам да посоча, е, че както генерал Симеонов подчерта, в исторически план така са се сложили обстоятелствата, че наистина Вашите доводи са убедителни, но въпросът е: кой трябва да свърши целия този процес?
На практика в рамките на Българската армия останаха много малко структури и формирования, които наистина извършват разузнаване на оперативно и тактическо ниво. Тук вече, разбира се, адмирал Ефтимов би могъл да каже много повече. Службата поема тази отговорност като военно разузнаване, наистина да развива тези способности, да организира цялостната координация в съответствие с указанията на началника на отбраната, а дотолкова доколкото началникът на отбраната има правомощия или не – те са записани в Закона за отбраната и въоръжените сили и правните делегации са малко съмнителни в това отношение, затова искам да ги сложим в нашия закон. Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: И аз благодаря.
Други колеги? Няма.
Аз благодаря за коментарите, за изказванията, за репликите, за дупликите.
Благодаря, като един от вносителите, за подкрепата, която чух. Знаете, че още преди може би месец в изказването си в парламента аз казах, че ние ще разчитаме все повече на военната експертиза, това е наше желание, че ще трябва да се дадат повече възможности на военната експертиза в лицето на началника на отбраната, на щаба на отбраната и така нататък, да работят по-ефективно в помощ и на политическото ръководство и по отношение на работата с подчинените структури и формирования, така че това е една от тези стъпки. Надявам се, че докато стигнем до правилното решение да има и други стъпки, ще намерим същия консенсус в тази посока.
Ако няма повече изказвания, закривам разискванията и преминаваме към гласуване.
Който е за така представения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за военното разузнаване, внесен от Димитър Николов Лазаров и група народни представители, моля да гласува.
Гласували: за – 19, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Благодарим за участието.
Колеги, преминаваме към втора точка:
РАЗНИ.
Аз нямам нищо предвид, ако Вие имате нещо, моля. Няма желаещи. Благодаря.
Поради изчерпване на дневния ред – закривам заседанието.