1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 102-01-13, внесен от Министерския съвет на 18 февруари 2021 г.
2. Разни.
П Р О Т О К О Л
№ 90
На 18 февруари 2021 г. се проведе редовно заседание на Комисията по отбрана.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 102-01-13, внесен от Министерския съвет на 18 февруари 2021 г.
2. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по отбрана, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 15,35 ч. и ръководено от председателя на Комисията по отбрана господин Константин Попов.
* * *
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Уважаеми колеги, имаме кворум и съгласно чл. 33, ал. 2 от ПОДНС откривам заседанието на Комисията по отбрана.
На заседанието присъстват от Министерството на отбраната: Анатолий Величков – заместник-министър, Антон Ластарджиев – постоянен секретар, генерал-лейтенант Димитър Илиев – заместник-началник на отбраната, бригаден генерал Анатолий Кръстев – директор на дирекция „Стратегическо планиране.
Запознати се с дневния ред, който включва две точки:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, № 102-01-13, внесен от Министерския съвет на 18 февруари 2021 г.
2. Разни.
Който е „за“ така предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 21, против – няма, въздържали се – няма.
Преминаваме към първа точка:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОТБРАНАТА И ВЪОРЪЖЕНИТЕ СИЛИ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, № 102-01-13, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 18 ФЕВРУАРИ 2021 Г.
Заповядайте, господин Заместник-министър.
ЗАМ.-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми членове на Комисията по отбрана! Това, което ще представя пред Вас е Закон за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, който знаете, че е естествен резултат от стратегическия преглед на отбраната. Бяха идентифицирани необходими нормативни промени в съответните актове и основният акт – Закон за отбраната и въоръжените сили, е също предмет на такова предложение.
Вчера беше одобрен с Решение Законът за изменение и допълнение на заседание на МС. Естествено, следващата стъпка е той да бъде представен пред Комисията по отбрана и съответно да бъде одобрен от НС, ако Събранието гласува в тази посока.
Какви са на практика предложенията, които се правят със Закона за изменение и допълнение?
Първо, предвидено в командния ред да бъдат добавени две структури: структурата, която се нарича „Командване за логистична поддръжка“ и още едно командване – командването за „Комуникационно, информационна поддръжка и киберотбрана“. Тези две командвания ще бъдат подкрепяни от щабове, респективно подщабовете ще бъдат придадени съответните войскови формирования. В Направление 2 по време на стратегическия преглед беше идентифицирана тази необходимост да бъдат създадени тези две командвания с щабове към тях.
На второ място, предлага се министърът на отбраната в качеството му на централен едноличен отговор на изпълнителната власт, под ръководството и осъществяването на държавната политика в областта на отбраната, да извършва изменения в числеността на военните формирования в рамките на определената по Плана за развитие на въоръжените сили квота. Какво означава това? Че в рамките на 43 000, включая резерва, той ще може да осъществява вътрешни промени в числеността според необходимостта, заявена от Щаба на отбраната.
На трето място, определят се видовете планове на въоръжените сили, въз основа на които те ще изпълняват задачите си. България, като страна-членка на НАТО, е длъжна да синхронизира и хармонизира нормативната си база в съответствие с процедурите, които са утвърдени в Алианса.
На четвърто място, прави се една промяна в статута на някои от структурите, които бяха на пряко подчинение – ще дам за пример Централното Военно окръжие, което придобива статута, както понастоящем имат такъв видовете въоръжени сили – 60д. Те са самостоятелни юридически лица. По този начин всъщност и двете нови командвания – командването за логистична поддръжка, командването за комуникационна, информационна поддръжка и киберотбрана, както и връзките им с останалите юридически лица и МО е целесъобразно да бъдат вдигнати на този статут.
На пето място, определят се основни функции на Щаба на отбраната, като стратегически военен щаб. Знаете, че подпомага началника на отбраната при определяне на необходимите отбранителни способности. По-скоро бих казал тук, че се прецизират текстовете, отколкото нещо драматично да се променя.
На шесто място, прецизира се разпоредбата на чл. 122 от Закона. Какво се прави с това прецизиране? Посочва се, че в Решението на Народното събрание, с което се обявява извънредно положение или Указа на президента, не е необходимо да се посочват задачите, числеността, срока за използване и ръководство на формированието от въоръжените сили, тъй като същите се определят в стратегическите планове и плановете за провеждане на операции на въоръжените сили.
Някои ще кажат, че сигурно това е част от някаква непълна прозрачност, но в края на краищата при извънредно положение следва да има и гъвкавост при взимането на тези решения.
На седмо място, добавя се в званията на курсантите една шеста степен. Тя е свързана с обучението на курсантите, които са в частта военно-медицински специалности, които се провеждат във ВВМУ. Те имат шеста година. Заради това, като се започне от курсант – курсант младши сержант, курсант сержант, старши сержант и старшина – стигаме до шеста степен, за която до момента нямаше за курсантите. Правим ги офицерски кандидат, първи клас.
На осмо място – приключвам вече, промени в Закона за военна полиция. Няма особена драма. И към момента началникът на отбраната може да поставя задачи, но с тези текстове прецизираме неговото право да поставя задачи на структурите на Военна полиция.
На девето място, предлага се изменение и допълнение в други закони, произтичащи от това, че сме сменили статута, да речем на Бригада „Специални сили“. Тя стана съвместно командване на „Специалните операции“. Правим поправките и в другите закони, където са останали тези записи.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви.
Откривам дискусията.
Заповядайте, господин Цонков.
НИКОЛАЙ ЦОНКОВ: Благодаря, господин Председател.
Ние от „БСП за България“ ще се въздържим, но имам един процедурен въпрос. Вчера не видях в дневния ред на МС да е обсъждан този Законопроект. Искам да попитам кога е внесен в НС? Все пак, трябва да спазваме някакви процедури, които са разписани в ПОДНС.
Бих искал да кажа няколко думи по същество. Радвам се, че до голяма степен се възстановява командната верига по отношение на формирането на един Стратегически щаб – това е добре. Но ние не се съгласни със сформирането на толкова много командвания. Вече имаше 5 съществуващи, сега правим още 2, което не смятам, че е най-правилното. Имаме донякъде и дублиране, което се получава от тази гледна точка, защото има съответни дирекции в Щаба на отбраната. Защо не се беше помислило в направлението по-скоро да са усилени дирекциите в Щаба на отбраната, така или иначе имаме централизиране в тази посока, вместо да правим нови командвания? Не смятам че е целесъобразно това решение, което сте взели.
Нещо, което ми направи впечатление още от миналата седмица, когато приехме Програмата за развитие на отбранителните способности – отново се позовавате на Доклада с резултатите от Стратегическия преглед. Ние като Комисия по отбрана, за съжаление, и аз, в качеството ни на народни представители, не сме видели никакви резултати или най-общо извод, дори и да е на закрито заседание, за да можем да сме наясно какво се е случило в крайна сметка от провеждането на Стратегическия преглед, и да си формираме още по-точна позиция от гледна точка на Програмата и от гледна точка на промените, които сега представихте пред нас.
Това са съществени въпроси, които би трябвало да ги имаме предвид. По официален ред ще изискам също да се предостави на Комисията, включително и на мен, Доклада с резултатите от Стратегическия преглед.
Това е най-общо, което исках да кажа. Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: И аз благодаря, господин Цонков.
Разбира се, може да поискате – това сме го дискутирали, иначе не звучите убедително, наистина.
Господин Заместник-министър.
ЗАМ.-МИНИСТЪР АНАТОЛИЙ ВЕЛИЧКОВ: Господин Председател! Господин Цонков, аз имам отговор на въпросите, които Вие поставяте, но предвид на това, че те бяха в ресора на Второ направление – военното, по време на провеждане на Стратегическия преглед на отбраната, там бяха ангажирани двама висши офицери – настоящият началник на Отбраната адмирал Евтимов, както и генерал-лейтенант Димитър Илиев. С Ваше разрешение, господин Председател, на отговора на въпроса: защо са увеличени командванията с две още, аз бих казал, че командванията са на ниво „Оперативно“. След Стратегическото ниво с оглед развиването на операции, включително в частта „Киберотбрана“, а бих казал защо не и кибервъздействие, защото повечето армии вече развиват сериозни способности в частта „Кибервъздействие“ не само за защита на мрежите, беше стигнато до извода във Второ направление – и групата по Стратегическия преглед го прие, че има необходимост от създаването на тези две команди.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
Заповядайте, господин Генерал-лейтенант.
ДИМИТЪР ИЛИЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Господин Председател, господа народни представители, господин Заместник-министър, господин Постоянен секретар, господин Генерал! Командванията по КИС киберотбрана и командването по логистичната поддръжка са наречени командвания, тъй като те имат пряко отношение към доста подчинени формирования, например на основата на Бригада „Логистика“, която съществува, и на основата на нейния щаб, ще бъде изграден щаб на командването на Логистичната поддръжка, което ще наследи всички съществуващи формирования, които се занимават с опазването и развитието на оперативните резерви в логистично отношение на Българската армия.
Подобна е ситуацията и с командването за КИС и „Киберотбрана“, като той наследява на основата на съществуващата бригада стационарна КИС, която си има щаб, има си командир, и доразвиваме една нова функция киберотбрана, която и сега я правят и имат структура. Но предвид развитието на тази функция в наши дни – все по-голямото й значение, ние я разширяваме там. Тези две командвания – моля да не бъркате името командване, просто искам да обясня – те няма да водят някакви самостоятелни операции и да правят нещо, което ще изгражда самостоятелна командна верига и така нататък. Не може да възложим тези функции на съществуващите дирекции по причината, че дирекциите в Щаба на отбраната се занимават с изграждане на политики и със съветници на Началника на отбраната, респективно и на Министъра в тези области – логистика. (Реплики извън микрофона.)
Не отдава заповед. Той е съвещателен орган, той е поддържащ орган на Началника на отбраната. Чрез него Началникът на отбраната може да изработи съвети, политики, развитие на способности и така нататък.
Някой трябва да командва тези формирования, тези поделения, които опазват боеприпаси, имущества, техника, резервни части, от другата страна – комуникационни мрежи, и така нататък. Ние можехме да ги оставим да си останат тези бригади, но трябваше да освободим съвместното командване на силите от тази непривична функция за него, не свойствена – тя му пречи, тъй като Съвместното командване на силите е структурата, която ще планира и провежда операции. Тя не може да се занимава с опазването на оперативните логистични резерви, както беше въведено сега. Ние всъщност искаме да ги изчистим от тази функция, създаваме това командване, което да се грижи за тези неща, за да може да бъде освободено Съвместното командване на силите, за да планира и провежда операция, когато се налага, на територията на държавата.
Надявам се да съм отговорил. Готов съм за уточняващи въпрос, ако има.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Генерал.
Други колеги?
Заповядайте, господин Адмирал.
ПЛАМЕН МАНУШЕВ: Уважаеми господин Председател, господин Заместник-министър, господин Постоянен секретар, господа генерали? Аз искам да кажа, че промяната на Закона за отбраната и въоръжените сили е изключително належащо и това е и причината да се ускорят малко сроковете и да се сгъстят по този начин.
Необходимо това нещо да бъде направено, за да не бъде стопирано изпълнението на Програмата за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили 2032 и там, в тази програма, са записани тези командвания. Ние я утвърдихме в Народното събрание, така че не е времето да се връщаме дали Програмата да я има, или да я няма. Тази програма я има. Променяме Закона, за да не се спре изпълнението и съответно да не спре и изпълнението на Плана за развитие на въоръжените сили 2026, който сигурно е готов и ще го видим тези дни.
Тези месеци, които са предизборни, след това съставянето на Кабинет, ще бъдат спирачка за Българската армия, ако това нещо не го направим. Заместник-министърът много накратко и ясно обясни причините и какви промени се правят в Закона. Наложително е да станат веднага и нямаме време да ги отлагаме. Нямаме време да спираме развитието на въоръжените сили на Република България по тясно-партийни съображения и виждания. Благодаря.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, господин Адмирал.
Други колеги?
Заповядайте.
ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми господин Постоянен секретари, уважаеми генерали! И аз като колегите изчетох документите – така е, което каза Адмиралът – трябва да се случи това. Но аз изчетох документите и ми направи впечатление – няма го в мотивите, но го има в доклада – казвате, че тези нови структури, които ще ги правите, стават юридически лица, самостоятелни, включително и Комендантството. Откъде пари за това? Казвате в доклада, че ще преразпределите и няма да има нужда от други пари, ще стане от бюджета. Аз се питам – като го правихме това упражнение навремето, и направихме юридически лица – си спомням как много бързо се наложи да има икономисти, юристи, обществени поръчки – това са много хора и много пари, и откъде ще ги вземете? Сигурно сте го мислили – примерно от Щаба, от МО? Откъде точно ще ги извадите? Дали изобщо е мислено или по принцип е сложено това изречение? Или казвате – не, не искаме пари от държавата, ние ще се справим вътре с тези пари – и това е възможно. Просто се интересувам дали имате повече информация.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: И аз благодаря.
Заповядайте.
ДИМИТЪР ИЛИЕВ: Ще започна, господин Председател, ако разбира се, Постоянният секретар и Министърът решат могат каквото преценят да добавят. Да, мислено е господин Радев. Например за командването за комуникационна поддръжка и киберотбрана. Споменах, че тя е на основата на Бригада „Стационар на КИС“. Бригада „Стационар на КИС“ в момента си има програма, така че те просто ще наследят програмата на Бригада „Стационар на КИС“. (Реплики извън микрофона.)
Абсолютно правилна е поправката – програма в материалния план, заделени средства. По същия начин стои въпросът и с командването за логистичната поддръжка. В момента издръжката на Бригада „Логистика“, която си съществува, е вменена на Съвместното командване на силите. Част от колегите, които са в Съвместното командване на силите, ще бъдат прехвърлени – тези, които се занимават с бюджетирането и планирането, в командването за логистичната поддръжка.
По подобен начин стои въпросът и с Комендантството. Ние няма да искаме допълнително щатни бройки или допълнително пари за тези формирования. Благодаря Ви.
ПРЕДС. КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря Ви, господин Генерал.
Други колеги?
Ако няма, закривам разискванията.
Преминаваме към гласуване.
Моля, който е съгласен и подкрепя Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за отбраната на въоръжените сили на Република България, № 102-01-13, внесен в Народното събрание от Министерския съвет на 17 февруари, да гласува.
За – 14, против – няма, въздържали се – 7.
Приема се.
Преминаваме към втора точка:
РАЗНИ
Няма нищо, което да изложа. Ако и Вие нямате, закривам заседанието.