Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
07/11/2019 първо гласуване
Д О К Л А Д
№ 953-06-27/06.11.2019 г.
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за безопасното използване на ядрената енергия, № 902-01-46, внесен от Министерски съвет на 02.09.2019 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ВЪТРЕШНА СИГУРНОСТ И ОБЩЕСТВЕН РЕД
Д О К Л А Д
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за безопасното използване на ядрената енергия, № 902-01-46, внесен от Министерски съвет на 02.09.2019 г.
На свое заседание, проведено на 6 ноември 2019 г., Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред разгледа и обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за безопасното използване на ядрената енергия, № 902-01-46, внесен от Министерски съвет на 02.09.2019 г.
На заседанието присъстваха от страна на Агенцията за ядрено регулиране - Алексей Николаев Алексиев - зам.-председател на АЯР; Теодора Кунчева Рибарска - гл.секретар на АЯР; Деяна Стоянова Досиева - директор на дирекция "Радиационна защита" от Министерство на вътрешните работи - директор на ГД „Пожарна безопасност и защита на населението“ – гл. комисар Николай Николов и ст.комисар Александър Джартов – директор на дирекция „Държавен контрол и превантивна дейност“ – ГДПБЗН.
От името на вносителите законопроектът бе представен от Алексей Николов Алексиев.В изложението си отбеляза, че предложените промени в законопроекта са в изпълнение на Решение № 704 на Министерски съвет за приемане на мерки за трансформация на модела на административното обслужване. Главна цел на предложените промени е да се намали административната тежест върху предприятията, които експлоатират ядрени съоръжения и използват източници на йонизиращи лъчения, да се прецизират формулировките, отнасящи се до зоните с особен статут, да се оптимизира прилагането на единните изисквания на Европейския съюз при осъществяване на технически надзор върху съоръженията с повишена опасност на територията на ядрена централа.
В изпълнение на поставените цели законопроектът предвижда въвеждането на срок за отстраняване на нередности в заявления и документи за издаване на административни актове за предвидените в Закона дейности.
Предвидено е изискването по член 109, ал. 4 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина да се отмени, тъй като в правомощията на председателя на Агенцията за ядрено регулиране не е предвидено издаването на становища за търговия на едро с радиофармацевтици.
С отпадането на Глава шеста „Зони с особен статут” и изменението на Глава осма „Аварийно планиране и аварийна готовност” ще се избегнат неясноти по отношение на зоните, създавани за целите на аварийното планиране и защита на населението в случай на ядрена или радиационна авария.
Създаденото пред 1999 година специализирано звено към АЕЦ „Козлодуй”, на което е възложен технически надзор за спазване на правилата и нормите за безопасна експлоатация на надзорните съоръжения е предложено да приеме статут на Ведомствена служба към АЕЦ , която да извършва дейност под методическото ръководство на председателя на Агенцията за ядрено регулиране.
В законопроекта е разграничена и отговорността при ядрена вреда и осигуряване на финансова защита на засегнати лица, предизвикана от ядрена авария в ядрена инсталация от неядрена вреда, която се предизвиква от източник на йонизиращо лъчение извън ядрена инсталация и обезщетение за нея се дължи по общия законов ред. Новата регламентация е в унисон с разпоредбите на Виенската конвенция за гражданска отговорност при настъпила ядрена вреда.
Изискванията по отношение на зоните, създавани около ядрени съоръжения и обекти с източници на йонизиращи лъчения за целите на аварийното планиране и защита на населението в случай на ядрена или радиационна авария се поставят на систематичното им място с цел да се избегнат неяснотите и двусмислието при прилагане на нормите.
Позиция по законопроекта изрази главен комисар Николай Николов като подчерта, че регламентираната в закона рамка, основаваща се на стандарта на МААЕ ще подобри разбирането от всички участници в процеса, ще намали административната тежест за бизнеса и ще се избегне разработването на многобройни външни аварийни планове, които ако станат неделима част от Националния план за защита при бедствия, ще го превърнат в изключително тромав и неработещ документ. Поясни, че е необходимо да бъде подложено на широка дискусия въведеното правило - „замърсителят плаща“. Изискването за финансиране на дейности свързани с външния авариен план предполага значителен финансов ресурс от множество институции ангажирани с тези процеси. Необходимите финансови средства следва да се осигурят от държавния бюджет. Подчерта, че следва да се изгради ясна концепция по отношение на Аварийното планиране и аварийната готовност, за да се постигне ефективното действие на Закона за безопасно използване на ядрената енергия.
Въз основа на проведеното обсъждане Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред с 11 гласа „за”, 1 „против” и 4 „въздържал се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за безопасното използване на ядрената енергия, № 902-01-46, внесен от Министерски съвет на 02.09.2019 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ВЪТРЕШНА
СИГУРНОСТ И ОБЩЕСТВЕН РЕД:
ПЛАМЕН НУНЕВ