Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
07/06/2017
    Стенограма от заседание 07.06.2017г.
    ПРОТОКОЛ
    № 4

    На 7 юни 2017 г., сряда, от 14,32 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение Закона за движение по пътищата, № 754-01-17, внесен от Цветан Цветанов и група народни представители на 2.06.2017 г.
    2. Изслушване на министъра на вътрешните работи съгл. Чл. 29, ал. 1 от ПОДНС.
    3. Разни.
    Заседанието бе открито в 14,32 ч. и се ръководеше от председателя на Комисията господин Цветан Цветанов.

    * * *

    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Имаме достатъчно народни представители. имаме кворум, така че можем да проведем днешното редовно заседание на комисията.
    Ще предложа дневен ред като по него след това ще направя една процедура за размяна на точките.
    Дневен ред на заседанието от 7.06.2017 :
    1. Разглеждане, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение Закона за движение по пътищата, № 754-01-17, внесен от Цветан Цветанов и група народни представители на 2.06.2017 г.
    2. Изслушване на министъра на вътрешните работи съгл. Чл. 29, ал. 1 от ПОДНС.
    3. Разни.
    Ако сте съгласни с така предложения дневен ред, моля да гласувате. За 16, против и въздържали се няма.
    Ще направя едно процедурно предложение във връзка с това, че днес присъстват както професионалното, така също и политическото ръководство на Министерството на вътрешните работи, точка втора от днешния дневен ред да стане точка първа, точка първа да стане втора, за да може след като приключим с блицконтрола и преди това с представянето на съответните представители на професионалното ръководство, да можем да преминем към следващата точка от днешния дневен ред, а колегите да могат да отидат и да работят, и да изпълнява служебните си задължения.
    Ако сте съгласни с така направеното предложение, моля да гласуваме. За 16, против и въздържали се няма. Благодаря.
    Господин министър, във връзка с разговора, който проведохме с вас, и с колегите народни представители от всичките парламентарни групи, първото заседание, на което се срещаме с вас, искахме да присъства и професионалното ръководство, за да може членовете на Комисията да знаят и да се познават със съответните професионалисти от ръководство на Министерството на вътрешните работи и от тази гледна точка колегите мисля, че и те ще се съобразят с това, което ще предложа. Ако не възразявате, колеги, Министърът на вътрешните работи да представи професионалното ръководство, ако има някакви въпроси или нещо от тях самите да се представят, след което да ги освободим да изпълняват служебните си задължения и ние да преминем към блицконтрола, който е към министъра на вътрешните работи, съгласно член 29 от Правилника за организация на Народното събрание. Ако сте съгласни по този начин да процедираме по дневния ред, ще дам думата на министъра на вътрешните работи Валентин Радев да представи професионалното ръководство на членовете на Комисията.
    Заповядайте, господин министър.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми народни представители, уважаеми заместник министри, уважаеми колеги и гости! До мене вдясно са политическото ръководство на Министерството. Освен мен тук е заместник-министърът Красимир Ципов – виждате го, и колегата Стефан Балабанов, до мен е началникът на кабинета Анжелина Тотева, от лявата ми страна е главният секретар, може би го знаете всичките, господин Маринов. Комисар Терзийски на главната дирекция Национална полиция, до него Никола Николов – комисар, той е на Главна дирекция противопожарна защита и защита на населението, Главна дирекция Гранична полиция Светлан Кичиков, Ивайло Спиридонов на ГДБОП, и заместникът на главния секретар господин Арабаджиев. Това са.
    Мисля, че сме подбрали достатъчно добър състав, включително и знаете нов главен секретар и другите колеги познавате. Само искам да добавя, имаме нов шеф на СДВР, няма го тук, Ивайло Иванов, и той е нов.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, някакви въпроси от професионалното ръководство нещо да изразите като препоръка към народните представители?
    Господин Николов, много професионален жест направихте, че това е недопустимо.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: И Любомила Станиславова – парламентарен секретар. Тя беше и продължава да е.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Ако нямаме въпроси към професионалното ръководство, мисля, че все пак трябва да оценим това, което направи министърът, заедно с професионалното ръководството да бъдат днес тук.
    Колеги народни представители, това е професионалното ръководство. Народните представители ги познавате достатъчно добре. Това са членовете на Вътрешната комисия и във времето ще имаме възможност при годишните отчети, които се правят при съответните мероприятия, които се планират и се канят народни представители ,ще може действително да имаме възможност и повод да се опознаем по-добре.
    Нямам никакви други въпроси.
    Заповядайте, господин Марешки.
    ВЕСЕЛИН МАРЕШКИ: Както разбрах, имало някакъв жест, че не могат да имат претенции към нашата работа. Може би е така, само искам да ги уверя, че в наше лице, специално за нашата група, надявам се и от всички наши колеги в парламента, цялото професионално и политическо ръководство на МВР ще има пълна подкрепа, за да могат да са максимално ефективни в борбата с тези неща, за които трябва да се борят във всичките им сектори. Могат да разчитат на пълна подкрепа, така че да не се притесняват, да не чувстват неудобство, могат да идват и да търсят съдействие, когато се нуждаят от нещо в наше лице.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    Господин министър, ако позволите, професионалното ръководство да отиде да си свърши професионалната работа. Довиждане и успех!

    Господин министър, ще преминем към същността на точка първа от днешния дневен ред:
    ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ СЪГЛ. ЧЛ. 29, АЛ. 1 ОТ ПОДНС.
    Съгласно чл. 29 ще имаме блицконтрол.
    Искам да помоля колегите да се придържаме към правилата, които сме приели като Правилник за организацията и дейността на 44-тия Парламент и нека да започнем с парламентарните групи на първия етап. На първия кръг по един въпрос, на втория кръг втори въпрос и съответните процедури, които са въпрос, реплика, дуплика за да може да минем към следващите точки от дневния ред.
    Заповядайте, господин Янков.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Аз предлагам, правя процедурно предложение, нека първият кръг въпроси от парламентарните групи да са на открито заседание, но вторият кръг от въпроси поради спецификата на работата на Министерство на вътрешните работи и готовността от нашата парламентарна група за въпроси, да бъде на закрито заседание, тоест без присъствието на медиите, за да получим повече информация и така наречената специфична информация за конкретната работа при изпълнение задачите на Министерство на вътрешните работи.
    Като процедурно предложение може да бъде прието това.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, нека да подложа на гласуване това процедурно предложение в първия кръг от въпроси да бъде открито заседание, във втория кръг въпроси да бъде закрито заседание във връзка с въпроси, които ще бъдат зададени от някои от парламентарните групи, които може би ще имат повече конфиденциалност или чувствителна информация, която може би ще трябва да се сподели от ръководство на Министерството. Ако сте съгласни с така направеното процедурно предложение, нека да гласуваме.
    Гласували 16 народни представители: за 16, против и въздържали се няма.
    Заповядайте, господин Иванов, с първия въпрос.
    ИВАН ИВАНОВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми господин министър, уважаеми гости, уважаеми колеги! Както се разбрахме, първият кръг въпроси ще бъдат с общ характера, тъй като такъв е характерът на блицконтрола. Ще помоля господин министъра с няколко думи да изложи своите основни приоритети, които ще бъдат наложени в работата му като министър, и най-вече да ни запознае с актуалната обстановка вътре в Министерството, какво е положението, настроението, какво е заварил, да не влизаме в подробности.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря.
    Господин Председател, господин Иванов! Приоритетите Вие сте ги видели, ще ги посоча конкретно – програмата и управленската последствие, и тази по време на изборите. Основна задача на Министерство на вътрешните работи и аз последно време много пъти го повтарях освен тази борба по пътищата, с която последните седмици се занимаваме конкретно, е битовата престъпност. Всеки опира до това министерство, всеки стига до него, всеки стига до тази битова престъпност. Моята задача беше да се ориентирам и да видя статистиката по въпроса и за битовата престъпност, и за пътнотранспортните произшествия и да продължим натам.
    Много голям проблем е обучението на кадрите. Знаете, че има недокомплект, ако Ви кажа едно число, веднага ще Ви излъжа. Всеки ден ми казват от Дирекция „Човешки ресурси“ да не казваме точни числа, защото постоянно влизат или излизат хора. Аз ще обобщя числото, беше 4100, сега е около 3500. При 49 000 по щат 49-46 са назначените, представете си, това по-малко от 10%, а ще направя една аналогия с Министерството на отбраната, там винаги се е считало, че 10% е добрата липса на хора. Винаги има някакво състезание по-добри да дойдат в редиците. Тук като че ли е добре това, на пръв поглед.
    Само ще добавя още нещо за този приоритет. Лошата новина е, че тези хора не са от администрацията, не са от персонала, а са от тези, както се изразяват, на терена, тоест от полицаите, от пожарникарите и това е моята задача и там са насочени усилията, да направим необходимото тези конкурси, които обявяваме на около 500 плюс 150-650, вероятно някои вече са спечелили конкурсите и минават на подписи за назначаване, да продължим с това темпо, за да върнем ако не три и петстотин, поне да останат 1000-2000. Това е една от целите, когато говоря за състава.
    Не мога да изпусна председателството, голям проблем е. Утре заминавам за Люксембург, това също е много голяма тема. Така обичайно да се говори, понеже е открито заседанието, ще кажа някои неща. Председателството е голямо предизвикателство за МВР. Трябва да охраняваме НДК, Бояна, пътища към летището, летищата и така нататък, и всички европейци, които дойдат на този терен в страната ни, очакват от нас това, което виждат там като сигурност, да го има в държавата. Голямо предизвикателство. Опитвам се да кажа тези, които са належащи и тези, които буквално трябва да се случат сега, в близките няколко месеца.
    Естествено, ние имаме по-дългосрочни – обучението на тези дознатели от 2 до 6000, трябва да ги увеличим и така нататък, проблем с Академията, която трябва да увеличи капацитета си за това и още много други, но това са основните.
    И едно-две изречения, защото няма много време, бил съм и от другата страна и знам, настроенията. Настроенията ги измерваме – как ни приемат, ами като навсякъде администрацията, политическото ръководство с сменя. Какво си мислят те за нас е лакмусът със синдикатите. Знаете, че направих една среща с тях, казахме си много неща, те сега малко злоупотребиха леко, без да сме направили първото заседание на Съвета за социално партньорство, мисля че се казва точно, малко говорят сега предварително, но мисля, че бяха достатъчно спокойни, включително тези тримата, които и аз ги видях пред Народното събрание по телевизията. Ще ги помоля тази трибуна да бъдат по-внимателни, говорили сме си нещо, ще го правим заедно, но с аргументи, които ще докладваме пред Вас и правителството.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    Има ли реплика?
    Заповядайте, господин Иванов.
    ИВАН ИВАНОВ: Благодаря, господин Радев. Разбира се, с оглед на краткото време, с което разполагаме, не чакаме отговорът да бъде по-обширен, но все пак на фона на заявките, които са направени от Министерство на финансите за намаляване на средствата, които ще бъдат отпускани за Министерство вътрешни работи, аз бих искал пак да чуя с две-три приказки как ще се осъществи всичко това нещо и попълването на кадри, и подготовката ни за председателството, и туширането на това напрежение, за което казахте със синдикатите. Защото всичко става с пари в крайна сметка, но заявката от този, който дава парите, е съвсем друга. Това ни вълнува.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    Заповядайте, господин министър, за дуплика.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Понеже бях в парламента преди това, мога да отговоря много кратко, но ще бъда по-любезен.
    Краткият отговор е: от Вас зависи бюджетът. Когато стане въпрос за бюджета на МВР, моля Ви се, подкрепяйте ни и да има повече пари. Общият отговор това може да бъде, но Вие не очаквате този.
    А пари в момента за тези, които обявих, имаме, може да обявяваме конкурси все още. Разбира се, трябват и други средства и тези неща, които говори финансовият министър, аз много пъти съм го казвал по друг повод, той не говори напразно. При него идват едни числа, вижда разходите на министерствата, вижда какво се случва там и казва: да де, за какви заплати говорите, като там Вашите са по-големи някои други, да речем. Този баланс винаги се гони.
    И освен това, ще завърша, защото въпросът Ви отиде съвсем встрани, различен е от първия, не са най-важни парите, аз това казах и на синдикатите, чакат от мене да чуят: Да, ще водя битка да вземем пари и да увеличим на полицаите примерно, които имат може би най-голяма нужда, темата не е точно такава, мога да кажа, че имат най-голяма нужда, но аз няма да го кажа, защото не са само полицаите, които имат нужда. Освен това аз съм от партия, която е поставила на първо място образованието като приоритет. Да, сигурността излиза постепенно по ред причини. Констативният съвет за национална сигурност при президента акцентира върху това също и сигурно ще има някакви промени.
    Моето разбиране за това, което чух от финансовия министър, е такова. Той не казва „ще намалим“, той казва: да, има баланс, има една рамка, която няколко пъти ще я предоговаряме, дори като стигнем до разговорите за бюджета за следващата година. Така че се надявам, че ще се намери някакъв баланс и това, което се случи в Европа и в света, ще даде някакво отражение и то ще е в положителна посока. заедно с Вас ние ще поискаме и Вие дано се съгласите да направим балансите, да дойдат малко повече средства не само в Министерство вътрешните работи, а в целия сектор „Сигурност“. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря и аз.
    Господин Касабов, ако ми позволите да задам аз въпрос.
    Господин министър, понеже в публичното пространство през последните няколко дни станахме свидетели на поднасяне на информация от дадени политически партии относно усвояването на средствата от Европейската комисия в размер на 160 милиона евро, всички ние бяхме удовлетворени от това, което направи правителството в 43-тия парламент и премиера Борисов, който успя да защити интересите на страната и да издейства с авторитета си и с разговорите на най-високо политическо ниво в Европа да бъдат отпуснати целево 160 милиона евро. Тези пари бяха факт. Имаше много спекулации, че има забавяне, разбира се и на Консултативния съвет при президента една от темите по забавянето е и обективните причини с обявяването на обществените поръчки и обжалванията, които има в съответните срокове, но искам просто, ако е възможно, разбира се в този отговор, който ще е получа, и колегите да бъдат информирани има ли нула евро усвоени средства, има ли сключени договори? Ако има такива, на каква стойност са, за да можем днес и в присъствието на медиите да отговорим съвсем коректно с конкретни данни как се движат тези процеси относно устояването на средствата от европейската помощ – има ли сключени договори, има ли вече започнати проекти, има ли други процедури които текат, има ли други процедури, които в момента се подготвят да бъдат стартирани?
    Защото всички ние знаем, че в тази посока трябва да бъдем единни и дори народните представители могат да подкрепят министъра на вътрешните работи при изпълнението на тези политики, свързани със социалното на тези средства, които до голяма част ще решат и много от натрупаните проблеми. Знаем, че в момента Министерството не е в състояние с бюджета от държавата да финансира повишаване капацитета, не е в състояние да се закупи високопроходима техника, не е в състояние да се доокомплектова видеонаблюдението, което е по съответните участъци на българо-турската граница, и разбира се, всичко това, което се прави с усвояването на средства по преобразуването на дома „Пъстрогор“ и също така в Харманли. Знаете, че единият е от затворен тип, а другият трябваше да бъде направен за една част да бъде затворен тип, в другата да бъде с отворен тип.
    Моля Ви да ни информирате – народните представители, и ако може да дадете повече конкретика с числа, ще ви бъдем благодарни.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, Ви, господин председател.
    За няколко въпроса съм се приготвил, знам какво означава, но понеже съм бил отсреща, понеже подозирах някои от въпросите, опозицията ми ги задаваха през седмицата през телевизиите, благодаря Ви за това, че започвате с нула лева. Няма такова нещо. (Реплики.)
    Да, аз съм се подготвил за Вас, но хубаво, от управляващите, няма значение на кого ще отговоря и съм се подготвил с числа да ги кажа.
    Тези 163 милиона лева евро или 320 милиона лева са дадени като европейска солидарност. Не го казвам случайно, тъй като онзи ден двама министри – на Саксония и на Хесен, ми бяха на гости с голяма делегация, едни от въпросите, които те ми задаваха, бяха точно тези. Даже не ме питаха други неща, които аз очаквах, за границата – днес отидоха и бяха по границата. А ме питаха две неща: дадохме пари, какво стана с тях, усвоявате ли ги? Ние знаем какви проблеми имате с усвояването. Аз ги повторих, не знам откъде знаят, вероятно от срещите в ЕС, като ходихме по-миналата седмица с комисаря Димитриус Рамопулос. Там обясних и човекът разбра. Иначе ни беше заплашил, че ако не усвоим парите, ще има наказания до 1 месец, буквално. Обясних му защо, имахме 2 пъти избори, президентски, след това за НС, и това донякъде от септември насам отложи усвояването на тези средства.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин министър, моля Ви да се ориентирате към конкретика, защото времето ще Ви изтече.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Аз гледам часовника, господин председател, ако не възразявате.
    Исках да го кажа това и е много важно и Вие направихте такъв акцент и аз се възползвам от него. Всички трябва да говорим премерено по тази тема. Те ни наблюдават, тези, които са ни дали парите, и считат, че пазим границите, наблюдават ни как ги усвояваме. А как ги усвояваме?
    Имаме два фонда, единият се казва „Вътрешна сигурност“, другият „Убежища“. По единия фонд са 118 милиона, закръглям го отново, които трябва да се изхарчат по този фонд, последният месец сме вдигнали процентите от 1,37, което заварих, до 4,68. Тоест за един месец от септември насам, имаше бели петна, не беше свършено много по тези обществени поръчки, виждате колко е вдигнат процентът.
    След това Фонд „Убежища“, където са парите за МВР, за НАП, за БЧК, за миграции и така нататък, има 31 милиона. Тези 10% вече ги усвояваме, в началото като дойдохме 8%. Малко и тук напредваме, много е трудно, обществените поръчки въобще са трудни, има един специален отдел само за това създаден, опитваме се да намерим най-добрите кадри, даже вземаме от други министерства.
    Накратко обаче числата какви са – досега от тези 160 милиона и трябва да го знаят всички народни представители и не само, 33 милиона са сключените договори, 33 от 160, 70 милиона – процедурите са в процес на провеждането, те са някъде почти на финала повечето, половината от тях, 11 мисля, че бяха, евро извинявам се и 57 милиона остават, които сега ще ги стартираме. Това е истината по тези 160 милиона евро. Един от големите ми проблеми и задачи, които стоят пред мен и аз се опитвам да го решавам, е как да стане това по-бързо, защото, връщам се на това, наблюдават ни и искат от нас отговорно поведение, за да ни удължат срока, ако няма да успеем за Нова година. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря и аз. (Реплика.)
    Не разбира се, защото не сте в процедура. След това ще имате право да зададете Вашия въпрос.
    Господин Министър, ще ви задам една реплика, то ще бъде малко като уточнение на това, което отговорихте. От тези 160 милиона евро Вие казахте преди малко, че за 33 милиона евро има подписани договори, за 70 милиона евро в момента текат процедурите, а за другите 57 милиона евро в момента сте в процедура по спецификации и по обявяване на обществената поръчка. Ако това е така, това означава, че същност ние изпълняваме ангажимента си и усвояваме средствата, като разбира се, има обективни причини за това, което казахте и Вие – предсрочни парламентарни избори, президентски избори, под една или друга форма винаги има едно чувствително забавяне от администрацията във всяко едно от ведомствата. Това ли са цифрите, които споделихте?
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: За числата се изкушавам да кажа една подробност. По един от търговете, за колко милиона в момента не мога да кажа, едно лице което не знам какво има, за да не кажа какво няма, почти бездомник, жали процедурата, не може да го намерим дори да му връчат от КЗК, защото това е процедурата, КЗК трябва да го намери този, 42 милиона, мисля, че не е някаква тайна, този човек спира процедурата.
    Не се извинявам, само казвам, че това ни тежи и се опитваме да преодолеем тези пречки. Законът за обществените поръчки е така написан и ние го спазваме стриктно. Това ще ни забави, затова завърших предишния си отговор, че ще поискам и одобрението между другото, поне доброто отношение от комисаря Аврамопулос, че ако види той това, което аз докладвам пред нас в момента, с удоволствие или поне със съгласие да удължи с 24 месеца усвояването на тези средства, които са жизненоважни не само за Главна дирекция „Гранична полиция“ и за МВР, но и част от тях 10% има за МО…
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря Ви за тази точност.
    Заповядайте, господин Касабов.
    ВАЛЕНТИН КАСАБОВ: Ще бъда максимално кратък. Първите стъпки – циганската престъпност, какво смятате да предприемете, това е част от общата програма? И какви пари Ви трябват занапред, специално в тази област?
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Сега трябва да бъда внимателен, да. Ще Ви отговоря по-общо, съжалявам, господин Касабов. Не ги деля, както Вие се изразихте, на цигани или ако използвам ромите и някакви други, нито екипът ми, нито предполагам в Министерството на вътрешните работи. Да, има такъв проблем, ако направим статистика, ще видим, че голяма част от ако не престъпленията, поне нарушенията на правилата и на законите се извършват от тези граждани. Но ние сме дали знак в тази посока, нашата партия, казахме – образованието на първо място, като един от акцентите е това – тези хора да бъдат ограмотени и да бъдат принудени буквално да влязат… Мога да разкрия още неща, но не обичам да говоря за някакви бъдещи, които няма да ги направим и ние помагаме за това, да отидат в училище почти под принуда буквално да влязат вътре, защото ми обясняваха тази тема от Министерство на образованието, министърът лично ми разказваше как отпадането било в началните класове, влезе втори, трети и дотам, стане малко по-голям, почва да ражда, ако е момиче или нещо друго прави, говоря за малцинствата. Голям проблем.
    И това ще направим, а ние каквото можем по нашите правила – МВР може само да помагаме. Завършвам и ще бъда кратък: не ги делим. Всички са еднакви ,проблемът е голям, помагаме.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Касабов, за реплика.
    ВАЛЕНТИН КАСАБОВ: Ами тогава да отидем да се срещаме с министъра на образованието… Защо така отговаряте? Аз Ви питам нещо конкретно, ясно и категорично – не само правила, но и действия. (Реплики.)
    Ами разбира се, нещо конкретно кажете и за какви пари говорим. Какво значи „не делим“? Делим и неделим…
    Така е, само че има проблем. И този проблем се нарича битова престъпност или цигански проблем. (Реплики.) А как да го кажем? Как да го кажем? Това е проблемът.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги народни представители, моля Ви, нека действително изказванията ни да бъдат достатъчно обрани, за да не предизвикваме допълнителни спекулации след това в публичното пространство и нека да се отнасяме с уважение към всеки един етнос и към всеки един български гражданин, защото има и много достойни български роми, които работят и са изрядни данъкоплатци на държавата. Така че от тази гледна точка не трябва да слагаме всички под общ знаменател, а съответните компетентни органи трябва да си свършат работата.
    Господин Радев, имате ли нещо да добавите?
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Едно изречение все пак, да се опитам да допълнително да добавя нещо към това, което пита господин Касабов.
    Да, има такива случаи, те в голямата си част или много от тях са свързани с такива места, където има сегрегация, където има ромски махали. Единственото, което можем да направим, е да увеличим полицейското присъствие, но сме без компромисни към тях и към всички останали. Завършвам с това: не ги делим, но сте прав, да, правим каквото можем и го правим по този начин. Законът е такъв за всички, нито по цвят, нито по религия, опитваме се да бъдем максимално обективни, включително, не включително, а даже и прекаляваме, защото те знаят, да не ги казвам случаите, опитаха се… и полицаи удариха и така нататък, скоро беше, пресен случай. Но сигурен съм, че има такива случаи с други – и българи, и… Така че за нас те са еднакви. Аз като министър на вътрешните работи така мога да Ви отговоря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
    Заповядайте, господин Марешки, представител на Политическа партия „Воля“.
    ВЕСЕЛИН МАРЕШКИ: Уважаеми господин председател, колеги, господин министър! Първо искам да помоля наистина да няма дискриминационни изказвания нито по тема сексуална ориентация, нито по тема етнос, за да нямаме проблеми.
    Второ, искам да помоля уважаеми господин министър, ако може след заседанието на Комисията да си разменим телефоните, така ще бъде по-лесно да предугаждате какви въпроси ще Ви задавам и ще можете да бъдете подготвени и за моите въпроси.
    Стана дума, че парите са пари, естествено, не е най-важното, но едно от най-важните неща, това е ефективното и целесъобразното разходване на парите, особено когато те са недостатъчни. В тази връзка, нямаше да го отбелязвам, но трябваше да го отбележим все пак, наистина огромните усилия на премиера Борисов, за да осигури тези 160 милиона евро, но няма да поощрим усилията на следващите надолу да ги изхарчат неефективно.
    Аз съм сигурен, че няма как да ми отговорите на въпроса, който ще Ви задам конкретно, но ще Ви го задам и в парламентарен контрол, защото това е много важно. Но нас и българските граждани ни интересува на какви цени автомобилите на МВР зареждат горива в различните части на България, защото по нашите изчисления много по-големи суми от бюджета на МВР потъват в джобовете на картела и това е един от начините да има пари за повече полицаи на терен, за повече качествено оборудване, което да може да се използва в борбата срещу цялата престъпност, а не само ромската. Благодаря
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Господин Марешки, само да не Ви обвинят в конфликт на интереси с този въпрос.
    Заповядайте, господин Радев.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин председател.
    Господин Марешки, много ми е лесно да отговоря, това не беше въпрос, а молба. Мога да Ви кажа номера си в ефир, ако искате 0888 406750. Казвам го, защото едно време като бях в армията, видях че шефът на НАТО си беше написал номера и всички го знаеха, личния му номер. Та аз не съм по-велик от него или по-важен. Ето го моят номер, който иска, да се обажда на него.
    Вие добре го казахте, задайте ми конкретен въпрос в парламента, ще направя проверка. Сега какво мога да Ви отговоря? Знаете, че всичко става с обществени поръчки. Аз много се надявам, че всичко е по правилата, никъде никой не пристъпва нищо и дано сме го направили така, но задайте ми въпроса и ще проверя в кои бензиностанции… Мога да Ви кажа, ама защо да Ви казвам фирма, мога да кажа къде зареждат примерно моята кола, която ме вози. За другите ще проверя цената, ще проверя, сега не искам да импровизирам, а пък Вие сте специалист в областта, на Вас точно да кажа нещо, което е невярно…
    Господин председател, ако това удовлетворява…
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Народният представител ще каже дали…
    ВЕСЕЛИН МАРЕШКИ: Аз бях сигурен, защото няма как министърът да знае всичките тези неща наизуст, но затова и казах, че ще задам писмено въпроса и ще тогава ще влезем в дебат по темата. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, колегите от ДПС.
    АХМЕД АХМЕДОВ: Господин министър, какви задачи поставихте през първите дни на Вашето управление, кои са изпълнени евентуално и ако не са изпълнени, защо? Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин министър.
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Сега се замислих, защото една задача не съм поставил. Влизаш, виждаш нещо ново, ориентираш се, първо с колегите ми оперативки, заливат ме с въпроси буквално, но може би това беше в началото, защото правеше впечатление, когато гражданите, неслучайно премиерът реагира така, проблемите около това, че се убиваме по пътищата, веднага им казах – направете възможно, толкова полицаи има, ако Ви трябва нещо още, кажете го, аз идвам от парламента, каквото мога... Знам пътеката и ще го направя с Вас.
    Второто нещо, което казах, беше, че няма да се срещам със синдикатите го и изпълних, ако това е изпълнена задача.
    Исках и след това им казах на тях: с Вас сме от едната страна. От едната страна са МВР, синдикатите, които се сетите, парламентът даже, лошите са от другата страна. Това беше другото, което не го направих и го направих почти в края на месеца с тази цел да проуча вътре, да видя колко са хората, какви са проблемите. Защото и считам, че професионалното ръководство и всички, които бяха около мен в началото, които виждам, толкова са заети с преките си дейности, че надали виждат картината от по-високо и надали имат лакмуса до последния, въпреки че са началници и комисари от най-висок ранг. Защото беше много важно да чуя хората. Аз няма как да ги чуя, освен да видя шофьорите или като минава жената, която почиства кабинета, това са синдикатите. И много исках тях да ги чуя и ги чух. Даже ми дадоха една папка с въпроси, доколкото си спомням.
    Другото нещо, което направих веднага, е тази среща, която малко се забави, с неправителствените организации, свързано с нарушенията по пътя. Там също, не само аз, тези, които присъстваха от ръководството, чуха много важни неща.
    И третото нещо, което веднага, разбира се от вратата буквално ми казаха: няма никакво време – председателството. Веднага имаше съвещание, министър Лиляна Павлова дойде. Една от важните задачи, която започнахме от началото и почти сме на финала, да се разберем за парите, защото там става въпрос какви пари идват отпуснати за председателството и как ние ще ги усвоим, няма да кажа точно за какво става дума, докато е открито заседанието, как да ги усвоим и как да стане това възможно най-бързо. Отново опира до Закона за обществените поръчки и времето, което ни притиска до началото на следващата година. Може би това се сещам в началото. И организацията на кабинета, разбира се. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря и аз. Заповядайте за реплика.
    АХМЕД АХМЕДОВ: Благодаря.
    Доколкото разбирам, имате проблеми със Закона за обществените поръчки и навярно тези промени – става въпрос за промените, които наскоро ще ги разгледаме може би в Народното събрание и след малко в Комисията за движението по пътищата, достатъчни ли са според Вас?
    МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Там има една промяна, която не знам как ще бъде променена, това е нисък праг, където даваш някакви пари, за гаранция ли се дават, и те са много малки, а пък спираш поръчки за милиони. Но аз не казвам, че имам проблеми със закона. Аз имам проблеми с кадрите. На мен ми се струва, че те трябва да бъдат още по-добри, за да могат да извършват по-бързо поръчките. Законите ги прави друг в парламента. Такъв е законът и ние го спазваме. Споменах, че е тежък от гледна точка на изпълнителната власт. На мен примерно, ми се струва, че може много по-бързо да се извършват нещата, опитваме се да използваме да се възлага директно поръчката, ще се опитаме и това да направим, стига добре да го обосновем и тези, от които зависи, да кажат „да“. В такъв смисъл имах предвид, че ни пречи, ако съм използвал тази дума, Законът за обществените поръчки. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря, колеги.
    С това изчерпахме първия кръг от въпроси. (Реплики.)
    Вече сме затворили процедурата. Реплика само на Вашия въпрос, който зададохте, имате право.
    Да благодарим на журналистите.
    Втората точка от дневния ред ще бъде открита. Тя ще бъде точно по Законопроекта за Закона за движение по пътищата. Знаете, че това е една от основните цели, които си поставя ръководство на Министерството и съм убеден, че ще проявите журналистически интерес към тази тема, която е доста актуална.
    (Следва закрито заседание.)

    * * *

    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПЪТИЩАТА, №754-01-17, внесен от Цветан Цветанов и група народни представители на втори юни 2017 година.
    Ще прочета мотивите, за да може действително да минем към дискусия и да минем към последващия етап – гласуването.
    Колеги, знаете, че в момента имаме сериозен проблем с увеличаващите се жертви по пътищата и всеки говори за войната по пътищата. От тази гледна точка искаме да предприемем законодателни промени, които се надяваме, че ще подпомогнат чисто организационно работата на Министерство на вътрешните работи, ще подобрят и превантивната дейност, и ще имат достатъчен възпиращ ефект от тези законодателни мерки. Ще се съобразя с това, което каза Иванов.
    Аз смятам че знакът, който в момента дава възможност всеки един от участниците в движението по пътищата да се информира за предстоящото заснемане на нарушител с превишена скорост, не изиграва своята превантивна роля, а само показва манталитета на българския водач. Виждайки знака, минава пред камерата с ограничението, което е допустимо, и след това вече продължава с висока скорост и оттам вече се създават и предпоставки за тежки пътнотранспортни произшествия.
    Друго – от анализа, който е направен, се вижда че в немалката си част водачи, които имат неправоспособност, участват в движението ползвайки автомобили съсобственост на техни приятели, близки и роднини. От тази гледна точка искам и там да създадем режим, който да може действително да ограничи тази възможност собствениците, когато предоставят съответния автомобил за ползване на приятел, близък, роднина, да знаят, че носят съответната отговорност, ако лицето направи съответното нарушение, употребява алкохол или наркотични вещества. Тогава вече ще се отнема и ще се снема автомобилът от регистрация за срок не от един месец, както беше досега, а за срок от 6 месеца до една година.
    Тези мерки смятаме, че са наложителни. Само ще кажа две цифри, които тук са дадени като ситуация. Имаме статистика, която е за след влизането на поправките в Закона за движение по пътищата и виждаме, че за един период от 21 януари до 31-ви май 2017 година в страната са направени проверки, в което се установява, че 9040 водачи без съответното свидетелство за управление на моторно превозно средство управляват автомобил на друго лице. Установява се, че 915 само са били собствениците на автомобили, а 9040 са били водачите, които са били спрени за проверка, което означава че имаме сериозен проблем и смятаме, че с тази законодателна мярка ще можем действително да ограничим това ползване на автомобили от лица, които предоставят автомобилите си на лица, които нямат правоспособност да карат тези автомобили.
    Това са законодателните промени. Убеден съм, че тук имаме пълен консенсус, поне от колегите, които бяха от други парламентарни групи, излязоха и казаха, че подкрепят Законопроекта. Искам да благодаря на колегите от БСП и от Движението за права и свободи, разбира се, и от „Воля“, защото това което ние сме говорили с колегите, които формираме парламентарното мнозинство, смятаме, че това са достатъчно добри мерки, които могат на този етап действително да повлияят рязко върху подобряване на средата и намаляване на жертвите по пътищата.
    Спирам дотук. Господин Ципов като представител на Министерството на вътрешни работи ако имате нещо да добавите или дали това ще облекчи действително работата по начина, по който сме го предвидили като група народни представители, които сме внесли този Законопроект?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми народни представители, изразяваме подкрепа от страна на политическото ръководство за така внесения Законопроект. Смятаме, че това е първа стъпка в положителна насока, която ще даде ефективни резултати за ограничаване на пътнотранспортните инциденти и за наказване на нарушителите.
    Искам да уведомя народните представители, че през следващата седмица по всяка вероятност ще бъде подписана и нова наредба за реда за установяване употребата на алкохол и наркотични вещества и техните аналози от водачите на моторни превозни средства, което също се окаже много сериозен ефект, тъй като наредбата е на повече от 16 години и смятаме, че тя през последните години доказа, че създава затруднения при доказването в този административен наказателен процес на случаите на употреба на алкохол и наркотични вещества. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: И аз.
    Заповядайте, господин Иванов.
    ИВАН ИВАНОВ: Благодаря, господин председател.
    Уважаеми колеги, уважаеми господин Ципов! На първо място да изразя задоволство, че благодарите за подкрепата, но в същото време да уточня, че ние в нашата подкрепа за подобно законодателство винаги сме били последователни. Искам няколко уточнения от вносителите и мнение съответно от Министерството на вътрешните работи, тъй като говорим за закон, който беше променен миналата година още в началото – 2016-та година бяха внесени промени, които премахнаха тези знаци. Какво се случи оттогава насам, та се промени мнението? Предполагам, може би, намесата на господин Цветанов в случая като основен вносител на този законопроект, защото тогава имаше още дискусии по тази тема – трябва ли да ги има тези знаци, с които се обозначават камерата или не трябва и съответно тези по-тежки мерки. Надявам се някои от вносителите да нямат пострадал роднина или нещо подобно и да не се е случил някакъв неприятен момент, но в крайна сметка ще се приложат тези промени, които още тогава бяха дискутирани.
    И искам едно уточнение, защото не само това, което се предлага като законодателна промяна, ще реши като цяло проблема с войната по пътищата. Навярно това нещо ще остане като приоритет и за в бъдеще, да не виждаме и по-нататък промени, които ще ни върнат назад. Вярвам, че няма да допуснете това нещо.
    Какво се прави за някои от основните причини за пътнотранспортни произшествия, като пример лоша маркировка? По какъв начин ще се следи това нещо, дали имате някаква визия самото Министерство на вътрешните работи в тази посока, тъй като не само скоростта убива, но и лошите пътни условия, самото качеството на пътя. Имате ли някаква визия за актуализация на самото знаково стопанство, което не е актуално към днешна дата и със самия закон и с промяната на някои от пътните отсечки със строителството, което се направи. Това са също фактори, които до голяма степен допринасят за тежки пътнотранспортни произшествия и не трябва по никакъв начин да ги избягваме, да ги оставим настрани, да се фокусираме само върху примерно един знак, който предупреждава за наличието на камера. И ако трябва да се предложи една цялостна стратегия от страна Министерството вътрешни работи в тази посока, за да се преодолеят и тези пречки, и тези причини, които довеждат до тежки пътнотранспортни произшествия.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря, господин Иванов.
    Заповядайте.
    ГЕОРГИ АНДРЕЕВ: Приветствам, между другото, налагането на по-строги санкции, особено за движението по пътищата, но лично аз смятам, че философията на изменението на Закона би трябвало преди всичко да бъде превенцията, на базата превенцията да бъде малко повече, както председателят каза преди малко за тези камери, които са в колите, предупреждават се водачите, минават леко покрай камерата и след това газ на автомобила. Според мен трябва да се помисли малко за самата превенция – дали тези автомобили на КАТ с радарите, дали не трябва да бъдат на видими места с пуснати буркани, нека да дадем малко повече възможност за превенцията, санкциите трябва да бъдат строги. Тези жертви по пътищата не можем да си ги позволим.
    И именно в тази връзка, във философията на Вашия закон да дадем повече превенция ние да бъдем отворени към обществото, към водачите, да няма това надхитряване – войната на апаши и стражари, хем водачите да се чувстват, че има превенция, че мислим за тях и на базата на тези мерки, които примерно може да бъдат визуални, да променим малко и тяхната психика на пътя. Не знам, може би трябва да се помисли в тази насока. Благодаря.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте.
    ДИМИТЪР СТОЯНОВ: Ще подкрепя допълнението, но това което искам да кажа, е малко по-различно от това, което се говори в момента. Всяка една промяна в завишаване на наказанията за нарушение на Закона за движение по пътищата досега не е довела до нищо. Предполагам, че и тази промяна няма да доведе до нищо или ефектът от нея ще бъде малозначителен. На мен ми се струва, че трябва да има координирани действия на всички институции в държавата, защото това, което се случва по пътищата, не е свързано с недостатъци в закона, то е свързано с един регрес в съзнанието на водача и трябва да се работи в посока повишаване на съзнанието. Естествено за един кратък период не може да се направи нищо повече от това което се предлага.
    На мен ми се струва, дотолкова, доколкото съм юрист и се занимавам понякога с подобни въпроси, че за да се избегнат въпросите свързани с тълкуването по какъв начин е била отнета колата от собственика от лице, което няма право или управлява в нетрезво състояние, да въведем правилото за управление на автомобилите от трети лица с пълномощни. Тогава по този въпрос няма да има тълкуване. Нещо подобно, доколкото си спомням, имаше през 80-те години, впоследствие отпадна, не знам по какви причини. Смятам, че тогава текстът ще бъде малко повече изчистен. Това е въпрос за второ четене, но дотолкова, доколкото сме комисия, предлагам да го обсъдим допълнително.
    Сега ще моля да ме освободите, защото съм и на друга комисия, но подкрепям.
    ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Разбира се. Благодаря Ви.
    Аз исках да кажа няколко неща по коментарите и мненията, които изразиха колегите народни представители, но понеже те си тръгнаха, дадоха съгласието си за законопроекта, аз мисля, че това може да бъде и в пленарната зала като начин на изразяване на позиция. Смятам, че това е един законопроект, който обединява абсолютно всички парламентарни групи и тук искам специално да благодаря на всичките парламентарни групи, които не са се подписали на този законопроект, но ще го подкрепят и по-специално за колегите от опозицията. Поздравления и Ви благодаря за това отношение.
    Ако няма други въпроси, да преминем към гласуване. Моля, гласувайте. За 16, против и въздържали се няма.
    Законопроектът е приет във Вътрешната комисия и другата седмица съм убеден, че ще влезе в пленарната зала.

    Колеги минаваме към точка трета:
    РАЗНИ.
    Има ли въпроси? Ако няма, да пожелая успех. Закривам днешното редовно заседание. Благодаря Ви.
    (Закрито в 15,48 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ



    Стенограф:
    Антон Лазаров
    Форма за търсене
    Ключова дума