Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, № 702-01-46, внесен от Министерския съвет на 10 ноември 2017 г. – второ гласуване.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
П Р О Т О К О Л
№ 4
На 31 януари 2018 г. се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния предварително обявен
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на министъра на вътрешните работи съгласно чл. 29, ал. 1 от ПОДНС.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, № 702-01-46, внесен от Министерския съвет на 10 ноември 2017 г. – второ гласуване.
3. Разни
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от заместник-председателя на Комисията господин Пламен Нунев.
* * *
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Уважаеми колеги, започваме редовното заседание на Комисията.
Имаме кворум.
Предлагам на Вашето внимание дневния ред, който всички сте получили:
1. Изслушване на министъра на вътрешните работи господин Валентин Радев съгласно чл. 29, ал. 1 от ПОДНС.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, № 702-01-46, внесен от Министерския съвет на 10 ноември 2017 г. – второ гласуване.
3. Разни
Колеги, като извънредна точка предлагам в дневния ред на днешното заседание да се включи Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, № 802-01-1, внесен от Министерския съвет на 2 януари 2018 г. Мотивите са продиктувани от това, че в петък в дневния ред на Народното събрание като точка първа е включен Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност. Предложението ми се основава на чл. 33, изр. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, съгласно който, обявяването на извънредна точка се извършва в деня на свиканото заседание.
Вместо да насрочваме извънредно заседание утре, предлагам да приемем на днешното заседание предложената точка в дневния ред. Осигурен ни е представител от Министерството на труда и социалната политика, който да докладва Законопроекта.
Предлагам да гласуваме предложението ми за включване на извънредна точка.
За – 12, против и въздържали се няма.
Благодаря.
Предлагам да гласуваме цялостния дневен ред.
1. Изслушване на министъра на вътрешните работи съгласно чл. 29, ал. 1 от ПОДНС.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, № 702-01-46, внесен от Министерския съвет на 10 ноември 2017 г. – второ гласуване.
3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, № 802-01-1, внесен от Министерския съвет на 2 януари 2018 г.
4. Разни
За – 12, против и въздържали се няма.
Дневният ред е приет.
Преминаваме към първа точка:
ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ СЪГЛАСНО ЧЛ. 291 АЛ. 1 ОТ ПОДНС.
Организацията по задаване на въпроси в два кръга я знаем.
Господин Министър, искам съвсем накратко да ни запознаете с основните акценти от приключилия на 25-26 януари 2018 г. Неформален съвет на правосъдие и вътрешни работи.
Предвид основната задача на нашето председателство, а именно постигането на по-добра сигурност като цяло за гражданите на Европейския съюз, кои са основните акценти от този Неформален съвет?
Давам думата на министъра на вътрешните работи господин Валентин Радев. Заповядайте.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми народни представители, уважаеми господин Заместник-министър, колеги! На 25-и и 26-и – тези два дни в Националния дворец на културата се проведе – на 25-и нашето, казвам „нашето“ на министъра на вътрешните работи, част от заседанието на Съвета „Правосъдие и вътрешни работи“. Като първо в страната ни това е неформално заседание на този съвет, където свободно се изказаха много мнения в три сесии. Първата сесия – сутринта, на обяд имаше работен обяд и след обяд още една сесия. Основно се разглеждаха следните въпроси: по-доброто управление на миграцията – първата част сутринта, на обяд обсъждахме въпроси, свързани с глобалната харта – какво се случва с миграцията, границите и редица други въпроси, свързани с тях, погледнати от височината на ООН, и третият важен въпрос, който беше разгледан след обяд на сесията, това беше по-доброто управление или защита на границите. Всичко това през призмата, както Вие подчертахте, господин Председател, по-добра защита и по-добра сигурност за европейските граждани – това беше акцентът.
Може би и Вие, аз поне не бях присъствал на Неформален съвет в такъв състав. Важното, което искам да подчертая в момента, е, че там се изказаха всякакви мнения, нямаше нужда от гласуване или от непременно събиране на консенсус или както ние употребяваме думата „съгласие“. Свободни мнения, много остри, крайни, но важните резултати от този съвет бяха, което е интересно и за нас като българи, че беше подкрепена изцяло позицията на България, това, което ние сложихме на масата и казахме на този Неформален съвет, че не искаме да разгледаме системата за убежище и по-точно Дъблинския регламент, без да го разделяме пакетно. Там вътре има едни проблеми, които се разглеждат пакетно – едните по-напред досега, другите по-назад – условно казвам: ние предлагаме следния вариант и това беше подкрепено, отново казвам, от мнозинството и от повечето, които взеха думата. Почти всички бяха взели отношение по въпроса, на въпросите, които им бяхме задали. Това е да бъде разгледан Дъблинският регламент, така че да гледаме текст по текст. Това представлява текстове, много страници, същото нещо е предложено от Комисията – промени в текстовете. Ние искаме тези промени в текстовете, търсейки сближаване и съгласие, да бъдат разгледани от експертите на експертно ниво текст по текст. Отново казвам и завършвам с това по този Регламент, така че да приключим с някакво съгласие, да придвижим този толкова тежък проблем години наред, който е свързан и с връщането на мигрантите, и с релокацията, и с такива щекотливи въпроси, които част от държавите, да не ги изброявам в Европа, не са съгласни.
Много важен въпрос беше разгледан, това, което казах – в глобален аспект, на височината на ООН, там имаше представители включително и на агенции по миграция на ООН. Въпросът за това е, че миграцията не е само европейски проблем, той е световен проблем и ние търсим решението му, съдействието на всички, които са и извън Европа, включително и Съединените американски щати.
Друг резултат, който беше постигнат и според мен е много важно, че отново се постави въпросът и то в присъствието на повечето шефове на големи информационни агенции каквато е Eu-Lisa, където има и наш представител – господин Гърков, обмяна на информация. Все още има държави, които не обменят чувствителна информация или затруднено я дават, или пък не искат. Повечето искат да получат, но… и анализа включително, който се прави на тази информация и то на национално и европейско ниво, да бъде обменяна информация най-вече между тези агенции и, разбира се, между съответните служби на обединените държави. Това беше много важно да се подчертае.
Отново се постави един въпрос, който аз не изтъквам, но на Вас ще го кажа, защото и тук в България започнахме с него. Ясно да се разграничи кои са мигранти и кои са бежанци. Знаете нашите спорове и тук ние трудно стигнахме, не трудно, но трябваше ни време да уточним кой е мигрант и кой е бежанец. Прави ми силно впечатление, че това се акцентира от няколко представители, колеги министри на вътрешните работи.
Това са основните акценти. Да не пропусна някой важен, който е в наш интерес и Комисията да бъде информирана.
Отново се говореше за легална миграция. Да се съсредоточим и да поощрим легалната миграция. Това, което прави най-добре България, това е признато – КПП-та има, да минават от там. Това, разбира се, важи и говорихме от името, аз специално на България, всичките държави на Европейския съюз като председателстващ, това важи за Гърция, важи за Италия и другите държави, които са крайни. Всичко това да бъде подпомогнато и да се внимава, и всичко да отива на легалните граници. Това е накратко за времето, с което разполагам, да мога да Ви уведомя. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря Ви, господин Министър.
Генерал Попов, процедура ли?
КОНСТАНТИН ПОПОВ: Да, за процедура, господин Председател.
Поради лична ангажираност, ще помоля да поемете тежестта да гласувате с два гласа, по съвест – и за мен, и за Вас, разбира се.
ВАЛЕНТИН КАСАБОВ: Господин Председател и аз по същата причина.
Господин Иванов, заповядайте.
ИВАН ИВАНОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми Министър, уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми гости! Моят въпрос ще излезе извън обичайните въпроси, които задаваме тук с криминогенната обстановка и ще бъде по-скоро в контекста на международната тематика, която Вие открихте.
Тъй като последните дни, седмици е особено актуална една тема, която занимава народните представители, а именно ратифицирането на така наречената Истанбулска конвенция, срещу насилието върху жени, деца… (Реплики.)
Господин Министър, става въпрос за Истанбулската конвенция и целите, които я преследват. В тази връзка ще помоля да отговорите, какви дейности, най-общо взето според сега действащото законодателство МВР има по отношение на превенцията, защитата срещу домашно насилие, какви мерки взема в тази посока? Има ли необходимост от промяна в законодателството? Дали един такъв външен акт ще бъде панацея за изкореняване на домашното насилие, според Вас, тъй като Вие сте на практика органът, който бори всякакъв вид насилие в България, в това число и домашното? Поне аз доколкото съм запознат със законите, Вие ще кажете дали е така, дали не – не са особено функционални, но все пак да споделите пред нас, каква е изобщо политиката на Министерството в тази посока Какви мерки взема? И пак да повторя, има ли необходимост от промяна на нашето национално законодателство, дали тази Конвенция, Вие считате, че с мерките, които са предвидени в нея, ще защити на 100% всички случаи, които имаме и Вие сте регистрирали на домашно насилие? Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Иванов.
Заповядайте господин Министър.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Не съм си мислил, че е толкова близка тази тема до Министерството на вътрешните работи. В аспекта, който Вие, господин Иванов, зададохте въпроса, ще се опитам да Ви отговоря. Разбира се, спазваме и контролираме другите дали спазват законодателството в страната. Надали трябва да давам идеи дали трябва да бъде приета или неприета, дали е достатъчна или не. Съществуващото законодателство ни дава права – за насилието говоря, и всяка година Министерския съвет приема програма, в различни нюанси, защото има и нюанси, всяка година нещо се променя. Аз се надявам, че, ако се приеме Истанбулската конвенция и в нея има нещо положително, което ще ни помогне в работата, ние ще го отразим в тази програма. Не мога да кажа нищо за нея дали ще бъде приета или не. Това е краткият ми отговор.
Ние продължаваме да си работим по съществуващото законодателство. Всеки, който наруши правилата или прояви насилие, включително видяхте не само срещу хората, направихме и Зоополиция срещу животните, ние ще бъдем безкомпромисни, съгласно правилата на Закона. Това е краткият ми отговор, не знам дали очаквахте друг. Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Министър.
Господин Иванов, заповядайте – реплика.
ИВАН ИВАНОВ: Господин Министър, аз наистина очаквах да ни кажете действително Министерството какви мерки взема, каква е политиката в тази посока и дали действащото законодателство по отношение на възможността на МВР да въздейства срещу това неприятно явление, актуално, дали отговаря на обществените изисквания. Ако може да ми отговорите на тези въпроси, всъщност дали имате някаква представа в момента дали то нараства, примерно за 2017 г., спрямо 2016 г.? Най-общо, без да Ви искам конкретни данни, така или иначе нямам на блицконтрол да Ви задам такъв въпрос. Дали имате Вие някакви наблюдения в тази посока и пак казвам, дали сега действащото законодателство е достатъчно работещо в тази посока, нашето законодателство? Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
Прав сте, аз не съм готов с числа, макар че мога да Ви кажа някои, но да не сбъркам в точните числа, ще Ви кажа тенденциите за престъпността и особено знам, че има и го видяхме, и сме го обсъждали това, мисля, че и пред Вас, ако не се лъжа, веднъж съм го споменал. Има едно леко нарастване в областта на насилието говорим, в изнасилванията примерно. Ние сме си задавали точно този въпрос, защо това се случва и там, разбира се, ще обърнем внимание.
Отново казвам, законодателството, където органът е Народното събрание и каквито закони са приети тук, ние се опитваме да ги спазваме. Моята оценка е, че законодателството е такова каквото е и че ние се опитваме да го спазваме, и надали сега мога да кажа: да, то е добро или трябва нещо още някъде. Ако някъде виждаме слабост и това не ни помага достатъчно в работата, задължени сме Министерството да бъде вносител на такива промени и те ще стигнат до Вас. Щом не сме ги направили, моят отговор е такъв, че явно колегите не са намерили за необходимо и чрез мен, чрез Министерския съвет да стигнат до Вас, предложения за промени в законодателството в тази област – насилието. Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Следващият въпрос е от колегите от ДПС.
Заповядайте, колега.
АХМЕД АХМЕДОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър! Нас и горе-долу голяма част от обществеността ги интересува дали Министерството на вътрешните работи, има издаден Електронен регистър за разрешителните за оръжие?
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
Този въпрос беше поставен във връзка с едни случаи, които станаха миналата година. Сигурно сте чували отговора, аз ще го повторя – да, Регистър има, но той се актуализира в момента, по една Програма „Добро управление“, има допълнително средства и трябва да бъде актуализиран по простата причина, че все още намираме нерегистрирани оръжия. Имаше такъв пример, да не го повтарям. Намират пистолет и не знаят този пистолет какво прави в този човек. Такова нещо, говоря само за късо оръжие, представете си, ако стане дума за някакво друго оръжие. Знаем какво се случва с тези бойци, дето уж минават и някои се опитват да преминат през нашата страна, така че ще допълня само към отговора Ви. Освен този нов регистър и отново буквално претърсване на системата, направени са допълнителни проверки и това трябва да го знаете, предполагам, че заседанието е открито, на всички складове за оръжие и боеприпаси, за да не продължи да е труден достъпът, ако някои реши да прави това нещо. Вие ме питате за легалното присъствие, легалното притежание на оръжие – отговорът е такъв.
Освен това, затова отговарят служба „Контрол на общоопасните средства“. На бюрото ми и в момента се опитваме да преценим компетентностите на хората, които служат в тази служба, не само в тези органи, които са правили Регистъра, там има чиновници, които се занимават с компютри, програми и внасят информация. Аз говоря за компетенцията въобще на всички по веригата. Дори и това правим, в допълнение, ако Ви помага това за информацията, която Ви е необходима. Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Стана ясно, сега от Вашия отговор, че се актуализира в момента, а, кога ще започне да функционира?
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: След като приключи Проектът. Тук, заместник-министърът ми казва, че до края на годината, какъвто е срокът. В момента не мога да Ви кажа. Щом приключим Проекта, приключваме и актуализацията.
Нека да повторя отново, има си Регистър, той работи и ние имаме претенции към него, не само аз, Вие самите, знаете пресата освети такъв случай. Искаме да бъдем максимално полезни и да се справим с това, което и възложено на тези хора. Всеки си получава заплата и да бъде добър в работата си.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Министър.
Започваме, колеги, втория кръг въпроси.
Колеги от ГЕРБ, имате ли въпроси към министъра? Няма.
Заповядайте, господин Янков.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Уважаеми господин Министър, господин Заместник-министър! През 2013 г. стана общоизвестно на цялото ни общество, че се направи една интерактивна карта. Знаете, че имаше и полицейска акция с цел превенция, превантивни дейности, пресичане на конвенционната престъпност, битовата престъпност. Такъв Регистър за географска информационна система има изграден в МВР от 2001 г. По моя информация тази информационна система ежедневно се използва от около 1800 служители, но тя дава възможност за данни от оперативната обстановка според отчетите и дневниците на районните инспектори най-вече, но не е актуализирана, или поне не е намерен алгоритъм, начин, по който тя да се актуализира, според промяната на тази оперативна обстановка. Тази информационна система е с две цели: управление, сили и средства на полицията и при кризи.
Предвиждате ли механизъм, по който да има ново райониране с оглед на промяна, както на оперативната обстановка, така и на движението на хора в отделните населени места и правен ли е такъв преглед на тази географска информационна система с оглед на по-пълноценно използване на силите и средствата на МВР като кадрово обезпечаване? Знаем, че недокомплектът е факт, но има ли действия от политическото ръководство, от Вас като министър на вътрешните работи, с цел оптимизиране работата на МВР? Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Сигурен съм, че Вие сте видели, и аз показах едни такива карти с по-тъмни и по-светли червени петна. Това беше може би юни месец, ако не се лъжа миналата година, във връзка с това, което се беше случило в Бургас. Тогава казах, че Бургас е достатъчно тъмночервен, тъмночервено е в София-област, Пловдив, а много по-светли са примерно Смолян, Разград и някои други райони, където криминогенната обстановка няма такъв натиск, там е по-спокойно.
Не виждам смисъл в момента, или поне не е стигнало до мен, да правят ново райониране. Опитвам се да открия какво очаквате да чуете, защото Вие сигурно знаете един отговор поне, щом ми задавате въпрос. Ако имате предвид, че има движение на хора, които идват примерно в столицата и там нараства населението, от такава гледна точка – да, но от криминогенна гледна точка, не се е променило особено и досега нямаме такива идеи… аз не виждам от професионалното ръководство за някакво ново райониране, което ще означава според мен промени и в състава на отделните областни дирекции на Министерството на вътрешните работи. Ако имате някаква друга информация, която не е стигнала до мен – това е отговорът. Още нещо да добавя – понеже казахте, знаем недокомплектът в Министерството на вътрешните работи, нека Ви кажа последните числа – 1400 и малко отгоре вече са назначените, при 1000, които обещахме до края на годината. Аз даже вадя от тях постоянно. Сега съм извадил 310, ако не се лъжа, малко над 300. Тоест вече са назначени нови такива, които са с полицейски правомощия 1100 човека. Ние продължаваме и притискаме този недокомплект от 3000-4000, които бяха тогава, да ги намалим и да достигне някъде около 5% примерно, което винаги го има.
В момента даже няма и напускащи ми докладваха и това да добавя, защото пък ние увеличихме заплатите и всеки чака да напусне, ама нали това ще се отрази на пенсиите им, никой не иска сега пък да напуска, но това е само нюанс на това, което казвам за тези хора, които назначаваме.
Това е може би важната информация, която да Ви кажа, че районирането – да, ако има нужда, ще го направим, но ние се опитваме да наситим с полицаи, които са с такива правомощия, каквито подчертах, от новоназначените. Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря Ви, господин Министър.
Господин Янков.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Господин Министър, в моя въпрос беше подсказан и отговорът. Според мен е необходимо периодично да бъде актуализирана тази информация и периодично да бъдат прерайонирани.
Ако си спомняте в предишна Комисия, когато изслушвахме и професионалното ръководство, аз обърнах внимание на главния секретар, да направи справка и да анализира информацията, която получи за назначени и напуснали районни инспектори. Предполагам, че Вие също сте се запознали с тази информация, именно гръбнакът на информацията, която се събира в МВР. Оставям настрана това, че подлагам под съмнение възможността за комплексен анализ, по обобщаване на тази информация, анализ, който да бъде адекватен, съобразно вече реалността според оперативната обстановка и конкретните задачи, които Вие да поставите.
По отношение на районните инспектори, отново Ви обръщам внимание и ако това, което се случи с последните известни на обществото тежки криминални случаи за важността на този районен инспектор, който е първото звено в тази голяма правораздавателна система, то явно, че има неразбиране за същността на работата на самата система.
Иначе ще Ви припомня, че самият главен прокурор Сотир Цацаров повдигна една тема, по която аз призовах и политическото ръководство на Министерството, и Народното събрание, и неправителствените организации да разсъждават и дадат своето мнение за цялостно преструктуриране на сектор „Сигурност“. Дали ще бъде по модел, какъвто има примерно в Аржентина или в Италия – жандармерия, карабинери, които да бъдат ангажирани повече, както главният прокурор примерно има в своите представи, въпреки че аз не приемам неговата компетентност специално във Вашия сектор. Дали Министерството на вътрешните работи прави и предприема някакви действия с оглед на актуализиране на тази информация и намиране на правилните решения, или смятате, че системата работи и няма нужда от преструктуриране и допълнително оглеждане на отделни звена, които водят до дефектиране, което притеснява голяма част от обществото ни? Това е въпросът ми.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря Ви, господин Янков.
Господин Министър, за отношение.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Аз няма да разкривам стратегическите планове на Министерството на вътрешните работи, какво сме намислили да правим, точно днес на Комисия, защото няма да ми стигне времето. (Реплика.) Не мога да отговарям за госпожа Бъчварова, но ще Ви кажа това, което сигурно е стигнало до Вас, само ще го подчертая, защото забелязвам и някои от анализаторите го пропускат или го забравят.
Когато новото ръководство дойдохме в Министерство на вътрешните работи казахме, че не сме революционери и няма да правим бързи промени, защото това е една тежка система, която не трябва да се лута от испанския модел, аржентински ли беше или някакъв друг, а да се огледат нещата и то от научна гледна точка, първо, защото тези, които са могли да направят досега нещо, те са направили това състояние отвътре, тоест отвътре с тези – да не казвам онзи виц, няма да може да стане. Ние възложихме такава задача, има един научен колектив, който работи с договор към нас – март месец ще бъде първият проект, драфтът, който ще ни предоставят за това какво ще се случи занапред с Министерство на вътрешните работи, без да засягаме целия сектор „Сигурност“ – нямаме такива правомощия, пък и някак си там други органи трябва да се занимават с това. Май или юни месец, в средата на годината, ще получим окончателния вариант, които те ще ни предложат заедно с погледа на Световната банка. Лично премиерът ни обеща и те да се включат и те да дадат своя поглед. Като вземем всички тези неща, тогава ще решим дали да правим такива промени.
Засега нашата задача – на политическото ръководство и професионалното, сме ги убедили, част от тях са нови, да направим така, че системата с настоящите хора, с настоящите кадри, с настоящия състав, с настоящите и дадените ни ресурси да заработи максимално най-добре. Да се опитаме да накараме хората да ни повярват и да работят, ако считат, че правилната посока е тази, която им задаваме, да работят добре. Това правим и не правим никакви такива движения в момента, въпреки че много ни се иска, но ще изчакаме да станат по правилния начин, както заедно със синдикатите –те се съгласиха с нас – и казаха „Браво!“, идват едни, правят на парче, Вие пък за първи път идвате – това ръководство – и казвате: „ще го направим, но бавно, внимателно и така с ум и сърце“. Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Министър.
КРАСИМИР ЯНКОВ: Господин Министър, Вие помните ли какъв период дадохте за този Функционален анализ, който обещахте, при първата среща със синдикатите? Това е част от този Функционален анализ. Нали чакате външното мнение, което да бъде част от този Функционален анализ, след това да предприемете действия за ефективна работа на отделните звена.
Междувременно Ви обръщам внимание, че една от основните функции на МВР е превенцията и отново има преструктуриране в Главна дирекция „Полиция“, нали знаете или не знаете?
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Янков.
Изчерпахме Вашия въпрос.
Парламентарната група на ДПС?
Колега, заповядайте.
АХМЕД АХМЕДОВ: Благодаря, господин Председател.
Господин Министър, можете ли да ни информирате дали има задържани във връзка с отвличанията?
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
Горещ въпрос.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Веднага давам горещ и бърз отговор. Има напредък, не мога да кажа нищо обаче повече от това, тъй като в момента тече, включително и пресконференция след 15,00 ч. на прокуратурата и всичко е в техните ръце, те ще обявят нещата. Сега аз да импровизирам и да разказвам неща, мисля, че е излишно и ще Ви благодаря, ако проявите разбиране.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Радостното е, че има напредък. Благодаря.
АХМЕД АХМЕДОВ: Благодаря. господин Министър.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Министър.
Искам да благодаря за мерките, които Министерството е взело по отношение старта на Европредседателството и към момента. Предполагам, че всички колеги ще ме подкрепят. (Шум и реплики.)
Колеги, преминаваме към втора точка от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОРЪЖИЯТА, БОЕПРИПАСИТЕ, ВЗРИВНИТЕ ВЕЩЕСТВА И ПИРОТЕХНИЧЕСКИТЕ ИЗДЕЛИЯ.
На заседанието на Комисията от страна на Министерството участие ще вземат: Красимир Ципов – заместник-министър на вътрешните работи, Валентин Велков – инспектор в сектор КОС, Главна дирекция „Национална полиция“, и Ева Велева – главен юрисконсулт в дирекция „Правно-нормативна дейност“. (Шум и реплики.)
„Доклад относно Закон за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, № 702-01-46, внесен от Министерския съвет на 10 ноември 2017 г. – приет на първо гласуване на 7 декември 2017 г.“
„Закон за изменение и допълнение на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия“.
Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на Закона.
Гласуваме наименованието на Закона.
ИВАН ИВАНОВ: Процедура след гласуването, може ли?
Господин Председател, ако може после да не четете текстовете, а само да ги съобщавате, ние ще ги гласуваме, с цел икономия на време.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Гласуваме заглавието.
За – 17 , против и въздържали се няма.
Гласуваме за процедурата на господин Иванов.
За – 17 , против и въздържали се няма.
Благодаря.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя по § 1.
Гласуваме § 1 с направената редакция.
За – 17 , против и въздържали се няма.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 2.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 3.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 4.
Гласуваме параграфи 2, 3 и 4 по вносител.
За – 17 , против и въздържали се няма.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя за § 5.
Гласуваме § 5 с направената редакция.
За – 17 , против и въздържали се няма.
Работната група предлага да се създаде нов § 7.
Гласуваме § 6 по вносител и новия § 7, предложен от работната група.
За – 17 , против и въздържали се няма.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 7, който става § 8.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 8, който става § 9, като в него думите „чл. 5, ал. 1, т. 5“ се заменят с „чл. 5, ал. 1, т. 4“.
Гласуваме § 8 и § 9 с редакционната поправка.
За – 17 , против и въздържали се няма.
Работната група не подкрепя текста на вносителя за § 9 и предлага § 9 да бъде отхвърлен.
Гласуваме отхвърлянето на § 9 по вносител.
За – 17 , против и въздържали се няма.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 10.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 11.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 12.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 13.
Гласуваме параграфи 10, 11, 12 и 13 по вносител.
За – 17, против и въздържали се няма.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя за § 14.
Гласуваме § 14 в редакцията на работната група.
За – 17, против и въздържали се няма.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя за § 15.
Гласуваме § 15 в редакцията на работната група.
За – 17, против и въздържали се няма.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя за § 16.
Гласуваме § 16 в редакцията на работната група.
За – 17, против и въздържали се няма.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 17.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 18.
Работната група предлага да се създаде нов § 19.
Гласуваме параграфи 17 и 18 по вносител и предложенията за нов § 19.
За – 17, против и въздържали се няма.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 19, който става § 20.
За – 17, против и въздържали се няма.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 20, който става § 21, като в т. 2, думите „чл. 5, ал. 1, т. 5“ се заменят с „чл. 5, ал. 1, т. 4.“
Гласуваме § 21 в редакцията на работната група.
За – 17, против и въздържали се няма.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя за § 21, който става § 22.
Гласуваме § 22, в редакцията на работната група.
За – 17, против и въздържали се няма.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 22, който става § 23.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 23, който става § 24.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 24, който става § 25.
Колеги, гласуваме параграфи 23, 24 и 25.
За – 17, против и въздържали се няма.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 25, който става § 26, като в него т. 3 думите „чл. 5, ал. 1, т. 5“ се заменят с „чл. 5, ал. 1, т. 4“.
Гласуваме § 26 в редакцията на работната група.
За – 17, против и въздържали се няма.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 26, който става § 27.
Работната група предлага да се създаде нов § 28.
Гласуваме § 27 и новия § 28.
За – 17, против и въздържали се няма.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 27, който става § 29.
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 28, който става § 30, като в него думите „чл. 5, ал. 1, т. 5“ се заменят с „чл. 5, ал. 1, т. 4.“
Работната група подкрепя текста на вносителя за § 29, който става § 31.
Гласуваме параграфи 29, 30 и 31 с редакционните поправки от работната група.
За – 17, против и въздържали се няма.
Работната група предлага да се създаде § 32.
Гласуваме предложението на работната група за нов § 32.
За – 17, против и въздържали се няма.
„Заключителна разпоредба.“
Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
Гласуваме наименованието на подразделението.
За – 17, против и въздържали се няма.
Има предложение от народните представители Менда Стоянова и Данаил Кирилов.
Работната група не подкрепя предложението.
Гласуваме предложението, което не е подкрепено от работната група. (Шум и реплики.)
За – 17, против и въздържали се няма.
„Параграф единствен.“
Работната група не подкрепя текста на вносителя за параграф единствен, който става § 33:
„§ 33. Параграф 1, т. 3, § 5, § 7, § 9, § 14, § 21, т. 2, § 22, т. 2, § 26, т. 3, § 30, и § 31 влизат в сила от 31 март 2018 г.“
Гласуваме § 33 в редакцията на работната група.
За – 17, против няма, въздържал се – 1.
Колеги, благодаря Ви, с това приехме Закона на второ четене.
Колеги от Министерство на вътрешните работи, благодаря Ви.
Колеги, преминаваме към трета точка от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ТРУДОВАТА МИГРАЦИЯ И ТРУДОВАТА МОБИЛНОСТ, № 802-01-1.
Внесен от Министерския съвет на 2 януари 2018 г.
ТАНЯ ПЕТРОВА: Може ли процедура?
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Да, заповядайте за процедура.
ТАНЯ ПЕТРОВА: Може ли моят глас за Законопроекта да се брои за „да“, защото отивам на заседание на другата комисия и точката е същата от дневния ред?
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Гости на заседанието на Комисията: от страна на Министерство на вътрешните работи – господин Красимир Ципов; от страна на Министерството на труда и социалната политика – господин Христо Симеонов – началник отдел дирекция „Политика на пазара на труда и трудовата мобилност“.
Заповядайте, господин Симеонов, да представите Законопроекта.
ХРИСТО СИМЕОНОВ (Министерство на труда и социалната политика): Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми народни представители, уважаеми дами и господа! С предложения Законопроект се цели транспонирането в българското законодателство до 28 май 2018 г. на Директива 2016/801 на Европейския парламент и Съвета, относно условията за влизане и пребиваване на граждани на трети държави с цел провеждане на научно изследване, следване, стаж, доброволческа дейност, програми за ученически обмен или образователни проекти и работа по програми ОПЕР.
С тази Директива се извършва кодификация на европейското законодателство, като се заменят две досега действащи Директиви 2004/114 и 2005/71, чиито разпоредби към момента са въведени в нашето законодателство, чрез Закона за чужденците в Република България, Глава трета и Глава втора, Раздел 6 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност.
С настоящия Законопроект в Раздел 6 „Заетост на научни работници“, студенти и стажанти от Глава втора на Закона, се предлагат нови редакции на членове 3, 6, 7 и 8, с които се извършват необходимите изменения и допълнения относно заетостта без разрешение за работа на научни работници, включително тяхната академична заетост, включително и условията за мобилност в Европейския съюз след приключване на научно-изследователските проекти. Това се отнася и до заетостта на членовете на техните семейства, както и по отношение мобилността и заетостта на студентите.
В новия предложен чл. 38а се уреждат условията за достъп до пазара на труда, без разрешение за работа, на стажантите при условия на трудов договор за стажуване.
В отделен член 39а са посочени изрично, съгласно Директивата изискванията кога този раздел няма да бъде прилаган.
В Глава трета „Равно третиране“ от Закона се въвеждат условията за равно третиране на научни работници, студенти, стажанти, ученици и доброволци, както и на членовете на техните семейства, членовете на семейства на български, европейски граждани, включително и на чужди граждани, получили убежище и международна закрила така, както е дадена дефиниция за тези лица.
Урежда се равното третиране и на чужденците допуснати по силата на международни договори за заетост и трудова миграция, както и в случаите на регистрация на краткосрочната заетост.
В Глава четвърта „Трудова мобилност“ е направено обвързване с разпоредбите на новия регламент за европейската мрежа на службите по заетостта EURES № 2016/589.
Въведени са в допълнителните разпоредби съответните термини, легални понятия такива, каквито се изискват по Директивата.
В Проекта на ЗИД са включени и необходимите изменения и допълнения в Глава трета от Закона за чужденците, където са уредени условията за пребиваване на тези категории чужденци, включително възможността за мобилност в рамките на Европейския съюз, на научните работници и членовете на техните семейства и на студентите.
В Закона за българските лични документи се предлагат допълнения относно издаването на разрешенията за пребиваване на научни работници, студенти, стажанти, ученици и доброволци.
В Закона за младежта се въвежда категорията за доброволци по програми на Европейската доброволческа служба.
В допълнение на вече посочените изменения и допълнения с въвеждането на Директивата в Проекта се съдържат и редица разпоредби, целящи усъвършенстване на нормативната уредба в областта на заетостта на чужденци в България, чрез отстраняване на установени несъответствия от правно-технически характер.
Законопроектът е обсъден на Национален съвет по трудова миграция и трудова мобилност през октомври месец. След внасянето му от водещата комисия беше поискано разглеждането му на Национален съвет за тристранно сътрудничество, който от своя страна го беше изпратил и беше разгледан миналата седмица на Национален съвет за насърчаване на заетостта, като комисия към Националния съвет за тристранно сътрудничество. В последствие, днес, всъщност тази сутрин беше разгледан и на Национален съвет за тристранно сътрудничество.
Максимално сме отчели всички страни, които са представили становища. Беше разработен първоначално и в междуведомствена работна група с участието на експерти на трите министерства, най-заинтересовани по случая – Министерството на труда и социалната политика, Министерството на вътрешните работи и Министерството на образованието и науката.
Готов съм за всякакви въпроси, ако има. Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Симеонов.
Господин Ципов, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми народни представители! Министерството на вътрешните работи подкрепя така внесения Законопроект, като сме предоставили писмени становища в подкрепа – на Вас, като подпомагаща комисия и на водещата Комисия по труда и социалната политика.
Мисля, че имаме две предложения за прецизиране на текстове по отношение на Закона за българските лични документи и Закона за чужденците.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
Колеги, имате думата за предложения, становища? Няма.
Подлагам на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, № 802-01-1, внесен от Министерския съвет на 2 януари 2018 г.
За – 11, против – 2, въздържали се – 4.
Законопроектът е приет на първо четене.
Благодаря Ви, колеги.
Точка четвърта от дневния ред:
РАЗНИ.
Нещо по нея имаме ли? Не.
Благодаря Ви.
Закривам заседанието на Комисията.
(Закрито в 15.25 ч.)