Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
1. Изслушване на министъра на вътрешните работи по чл. 29, ал. 1 от ПОДНС.
2. Законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и кабинета на министрите на Украйна за сътрудничество при бедствия, № 802 02-23, внесен от Министерския съвет на 25 септември 2018 г.
3. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
П Р О Т О К О Л
№ 19
На 10 октомври 2018 г. се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Изслушване на министъра на вътрешните работи по чл. 29, ал. 1 от ПОДНС.
2. Законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и кабинета на министрите на Украйна за сътрудничество при бедствия, № 802 02-23, внесен от Министерския съвет на 25 септември 2018 г.
3. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, и гости се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14.30 ч. и ръководено от председателя на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред господин Цветан Цветанов.
* * *
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, имаме кворум.
Ще предложа днешния дневен ред:
1. Изслушване на министъра на вътрешните работи по чл. 29, ал. 1 от ПОДНС.
2. Законопроект за ратифициране на Споразумение между правителството на Република България и кабинета на министрите на Украйна за сътрудничество при бедствия, № 802-02-23, внесен от Министерския съвет на 25 септември 2018 г.
3. Разни.
Който е съгласен с предложения дневен ред, моля да гласува.
Приема се единодушно.
Преминаваме към точка първа:
ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ ПО ЧЛ. 29, АЛ. 1 ОТ ПОДНС.
Гостите са: Младен Маринов – министър на вътрешните работи; Михаил Златанов – началник на кабинета; Красимир Ципов – заместник-министър на вътрешните работи; Стефан Балабанов – заместник-министър на вътрешните работи; Георги Арабаджиев – заместник-главен секретар на Министерството на вътрешните работи; Ивайло Спиридонов – директор на Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“; Тодор Гребенаров – заместник-директор на Главна дирекция „Национална полиция“, и Светлан Кичиков – директор на Главна дирекция „Гранична полиция“.
Започваме с блицконтрола.
От името на най-голямата парламентарна група ще задам въпрос към министъра на вътрешните работи, след което по големина на парламентарните групи ще бъдат зададени следващите въпроси.
Господин Министър, поздравяваме Ви с успешното реализиране по установяване на събраните доказателства и съвместната работа, която извършихте с българските институции и с нашите европейски партньори, и като парламентарна република и като Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред да Ви попитаме за всичко, свързано с издирвателните действия, с реакцията на властите и това, което създаде едно усещане чрез системното наслагване на неверни твърдения и информации, които създадоха друго усещане в обществото, в цяла Европа и като цяло в целия свят.
Убеден съм, че това, което предприехте, беше най правилното в случая – да се говори по-малко и да се върши повече по обем работа, професионалистите да свършат всичко, за да има достатъчно данни, факти и доказателства, за да могат да бъдат обявени днес тези частични резултати от разследването, локализирането и задържането на извършителя на убийството на Вероника, която беше журналист в местна телевизия в Русе, лице с сериозен обществен интерес към инициативи и каузи в Русенска област.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Благодаря, господин Председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
Уважаеми господа, членове на Комисията, народни представители, уважаеми медии, колеги! Няма да се връщам по отношение на това жестоко престъпление, всички сте запознати – беше намерена убита – изнасилена и впоследствие убита, млада жена – Виктория Георгиева Маринова, която е член на Борда на директорите на местна телевизия в района на Русенска област. Изключително брутално убийство. Незабавно бяха предприети необходимите действия по сформиране на щаб и екип за работа по разследване на престъплението – оглед на местопроизшествие, работа със свидетели, с лица, които са били в района или които са минавали оттам, обход на района с оглед намиране на видеокамери и изземване на записите от тях, работа с мобилни оператори, въобще всички оперативно-издирвателни мероприятия, които МВР прилага в такива случаи.
При първоначалния оглед бяха иззети множество находки от местопрестъплението, включително и от трупа на жертвата, които впоследствие бяха назначени за експертиза в Института по криминалистика на Министерството на вътрешните работи.
Беше направен екип, както от местни служители на Областна дирекция – Русе, така и от най-добрите специалисти, които са от Главна дирекция „Национална полиция“, ГДБОП, включително впоследствие в ръководството на щаба се включи и господин Спиридонов – освен като главен директор и като служител, който има дълъг опит в разкриване на убийства. Институтът по психология на МВР също беше включен.
От гледна точка на крайния резултат мога да кажа, че те – още в първоначалния момент, когато е трудно и трябва професионализъм – направиха психопрофил на евентуалния извършител. Бяха направени аутопсия на трупа, иззети допълнителни следи. Веднага от начало бяха издигнати абсолютно всички възможни версии, свързани както с личен мотив и личния живот на жертвата, така и с нейната професионална дейност. Сам казахте, че натискът беше изключително голям, включително и с внушения, които към онзи етап никой не можеше да потвърди с доказателства – едва ли не, че няма да се води обективно разследване, че полицията няма да свърши работа. В началото, както при всяко едно такова престъпление, е трудно до момента, в който се структурират нещата. Излязоха достатъчно находки както от местопрестъплението, така и от свидетелски показания, за да може да се издигнат работещите версии и да се работи по тях.
Беше създадена организация за получаване на информация по телефонна линия от граждани, от близки, отворихме каналите за информация, защото при такива престъпления обикновено информация идва и от външни лица, които не искат да се заявяват, но могат да дадат насоки.
На по-следващ етап изведохме две основни версии – говоря като основни – свързвани с личния живот и личността на жертвата. След получена оперативна информация, нейната проверка и разширяване на същата, се фокусирахме върху извършителя, който снощи беше задържан – при добра организация и комуникация, съвместно с германската полиция. Бяха събрани множество доказателства, включително и от видеокамери, от лица, които са бягали, които бягат постоянно по този маршрут, от свидетелски показания на близки негови родствени връзки и познати, от претърсване и изземване на адреса, който той е обитавал, което ни даде възможност да съберем доказателства, за да го свържем с авторството на престъплението. Бяха назначени експертизи.
Изразявам задоволство от работата на експертите от Института по криминалистика, тъй като в много кратък срок извадиха годен ДНК-профил за сравнение.
Искам да подчертая, че именно в такива случаи много ясно личи какво означава Европейската система за сигурност и инструментите, които тя предлага при комуникация с другите европейски страни и полиции за разкриване и задържане на извършителите на такива тежки престъпления. За нас беше ясно, че става въпрос за психически неуравновесен човек, с ясно изразен сексуален нагон, който доминира, реално това го прави опасен, тъй като последствията, които са свързани с неговото сексуално задоволяване, не ги приема като резултат – без да ги преценява какви може да са, включително приема и смърт, както е в случая на жертвата. Това ни накара да действаме бързо, свързахме се с колегите от Германия. Адресите бяха разположени на територията на три германски провинции…
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Моля, само секунда.
Колеги, умишлено давам възможност да се кажат повече неща, защото, знаете, че по Правилник три минути е отговорът на блицконтрол, но смятам, че темата е изключително важна и затова да проявим разбиране и да дадем възможност на министъра да излезе извън този лимит, който имаме за време.
Извинявайте.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Ще гледам да съкратя изложението.
Наистина направихме едно много добро оперативно взаимодействие. В крайна сметка заподозреният беше задържан в жилище на майка му, която живее там, заедно с лице от мъжки пол, което не му е биологичен баща, а приятел на майка му.
Текат процедури по Международната правна помощ за освидетелстване на лицето. Всичкото това нещо ще бъде вкарано в немския съд, за да може да ни го предадат за по-нататъшна работа. Към момента той не е разпитван от наш разследващ полицай или прокурор. Експертизите доказват авторството на лицето и затова той е привлечен като обвиняем за убийство по особено жесток начин и предшестващо изнасилване.
Това мога да кажа по убийството.
И към момента все още се работи в посока на другите версии, тъй като не е провеждан разпит с лицето все още, но доминира версията, че това е случайно събитие от лице, което описах по-рано, с цел задоволяване на сексуален нагон. Благодаря.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Аз Ви благодаря.
Убеден съм, че в този случай, както и в други подобни в годините, ще дадем, надявам се, един добър урок на всички тези, които се изказват непремерено с начин, по който действително могат хем да затруднят разследването, хем обаче да създадат и лош отзвук за страната ни. Вие видяхте, че всички в рамките на 24 часа, цялата международна общественост, беше подведена от това, че всичко, което се е случило – убийството на Виктория Маринова, не е свързано с нейната работа като журналист. Смятам, че поне това, което се излага като факти и доказателства, събрани до настоящия момент, говорим за изцяло криминален акт на лице, което под никаква форма, поне до този момент, няма абсолютно никакви други подготовки, които да са планирали извършването на това убийство.
Тук, разбира се, много разчитаме на засиления журналистически интерес действително да дадем заслуженото внимание и респект към правоохранителната система, към институциите в България, защото тази денонощна работа, която имаха служителите от Министерството на вътрешните работи, заедно с прокуратурата на България, даде възможност да стигнем до този резултат в съвсем кратък срок от време. Това, което получихме като подкрепа от европейските ни партньори, в лицето конкретно на Федералното вътрешно министерство на Германия, даде възможност за часове да бъде локализирано и да бъде задържано лицето.
Убеден съм, че от днес вече е съвсем друга реакцията на всички тези, които имаха, под една или друга форма, информация, придобита от открити източници, за да си формират дори и политически позиции, които заявиха публично в международен план.
Искам да Ви поздравя и да се извиним за това, че днес съвпадна и блицконтролът, защото не смятам, че днешният ден е най-подходящ за блицконтрол, но все пак животът продължава, времената са такива, че трябва действително да се отзовавате и Вие в парламента и да спазваме тези процедури, които са приети.
Убеден съм, че в един следващ блицконтрол можем да проведем това, което планирахме с Вас, господин Министър – да проведем заседание на Комисията във Вътрешното министерство. Смятам, че това е начинът, по който – и ние като парламентаристи, и колегите, ще можем да се запознаем с нещата, които заедно трябва да решаваме и да подпомагаме Вашата ефективност и Вашата работа.
Не очаквам някакъв отговор на моята реплика, ако може да кажа, но това беше само като допълнение в подкрепа на действията, които реализирате през послените няколко дни.
Колеги от Българската социалистическа партия, заповядайте.
СТАНИСЛАВ ВЛАДИМИРОВ: Благодаря, господин Председател.
Поздравявам господин Министъра, Вас, цялото ръководство на МВР, всички полицаи, които тези дни денонощно са вършили толкова голям по обем работа. Както каза господин Цветанов, да имаме някакъв частичен успех, всички ние се надяваме да има осъдителни присъди на такъв тип цинични, дръзки посегателства върху живота на български граждани.
Позволете ми, както каза и господин Цветанов, днешният ден беше за блицконтрол, но малко извън темата да задам един въпрос, който също е свързан с Министерството на вътрешните работи, изключително важен.
В писмен отговор на мой колега Вие сте казали, че обществената поръчка, която вашият предшественик – господин Радев, по оптимизиране на вътрешноорганизационните процеси в МВР сте я прекратил, като основната причина, която казвате, е, че е липсата на финансиране. Вашият предшественик, Вие сте запознат с тази процедура, бяхте главен секретар, искаше да ползва външна фирма за оптимизиране на работата на Министерството на вътрешните работи. Вие споменавате, че и в следващата бюджетна година не са предвидени финанси за ползване на външни консултанти и че въпросното техническо издание ще го използвате Вие вътре в структурите на МВР, за да реорганизирате и оптимизирате работата на подопечното Ви Министерство. В края на отговора казвате, че ще търсите алтернативни начини за подобряване процесите и дейностите на Министерството на вътрешните работи. Вашите лични приоритети като министър ще целят значително подобряване условията на труда на служителите, както и тяхното обезпечаване с необходимите средства и вещево доволствие, като не споменавате нищо за Вашата визия, стратегия за реорганизация на структурата и работата на Министерството на вътрешните работи.
Молбата ми е, ако можете да ми отговорите, ако нямате готовност днес, в някое друго заседание на Вътрешната комисия, какви са Вашите виждания и какво смятате да правите, при условие че няма да ползвате спорният консултант, който Вашият предшественик искаше да използва. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Това, което прочетохте в писмения ми отговор, естествено го поддържам.
Ще Ви кажа какви са моите мотиви, тъй като и като главен секретар съм участвал в комисиите, където се разпределя изключително ниският бюджет, който имаме за разходи в Министерството, а всъщност имаме много сериозни нужди по всички направления.
Като човек от кариерата не омаловажавам администрацията, напротив, смятам, че тя трябва да работи в подкрепа на професионалните структури, за да могат те да изпълняват основните задължения, които са на Министерството на вътрешните работи. Смятам обаче, че ние, крайно време е, трябва да започнем да осигуряваме полицаите, които работят на терен и тези, които работят в офиси, с необходимото оборудване, което да може да им даде възможност да изпълняват основите си задължения. Моето убеждение е, че това хронично недофинансиране е довело до момента, в който полицаят, първо, не е оборудван съгласно европейските норми за полицейско оборудване, свързано с неговата лична защита, защото, ако трябва да се бори с престъпността, първо, трябва да е въоръжен с подходящите средства. Знаете, проблемът с униформите, който със задна дата беше решен от премиера – с отпускане на средства за разплащане на униформените служители, които в продължение на четири години не бяха получавали…
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: И от парламента, господин Маринов!
МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: … която несправедливост беше поправена и те си получиха паричния еквивалент на униформите, които не са получили. В момента тече оборудване на полицаите с униформи – зимни, летни, обществени поръчки. Но тази поръчка е направена под условие, като за нея наистина няма финансиране. Това може да се провери. Смятам, че наистина жизненоважният приоритет е да оборудваме полицаите и да дадем технически средства, с които да работят. В тази връзка ще Ви съобщя, че в неделя по Фонд „Вътрешна сигурност“ от Европейския съюз осигурихме 340 нови високопроходими автомобили, които, за съжаление, са само за областните дирекции, които имат външни граници за Европейския съюз, не можем да ги ползваме във вътрешни, но това ще освободи наличният ресурс там да го пренасочим към вътрешни дирекции.
Предстои обществена поръчка, която е в процес за 300 автомобила, които ще се финансират с бюджет на МВР. Това са близо осем милиона. Именно дискусиите бяха за тези осем милиона – дали да отидат за тези автомобили, или да отидат за други дейности и други обществени поръчки.
Обсъждайки ситуацията прецених, че е жизнено необходимо да имаме автомобили, за да могат полицаите да са мобилни, да обслужват населението. Не казвам, че е маловажна структурната реформа, но като цяло тя беше извършена – говорим структурна реформа с ясно определени служители по Закона за МВР, по Закона за държавния служител и работещи по трудови правоотношения. Като във всяка реформа в процеса на работа се очертават проблеми, които смятам, че могат да се отстранят с поправки, с изменения в Закона, в нормативната база. Като човек от професионалната структура мога да Ви кажа, че за една професионална структура в Министерството на вътрешните работи, и във всяко друго министерство – тъй като то не работи само за себе си, то работи с други институции – в случая прокуратура, най-вече, и с всички други министерства, за да се получи тази спойка, най-малкото трябва известно време устойчивост на системата, за да сработи тя.
Смятам, че основно професионалните структури изпълняват това, за което са създадени. Естествено там, където смятаме, че има промяна в обстановката или определен вид престъпна дейност ескалира, ние правим щатни промени, които отговарят на тези потребности. Това съм имал предвид, когато съм спрял обществената поръчка. Не отричам, че когато се наложи ще направим такива реформи, но все пак финансирането трябва да отиде за първа необходимост. Благодаря.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря, господин Министър.
Заповядайте.
СТАНИСЛАВ ВЛАДИМИРОВ: Уважаеми господин Министър, явно не съм разбрал правилно.
Ние подкрепяме това, че сте спрели обществената поръчка, ние сме критикували, че се възлага на външна фирма такова голямо число – да не объркам, беше над милион. Нашата парламентарна група винаги е заявявала, че Министерството разполага с капацитет само да направи своята реформа по оптимизация работата на структурите на МВР.
Първият ми въпрос беше: кое налагаше въобще да се пуска такава процедура и да се ползва консултат за толкова голяма сума за реорганизация на Министерството на вътрешните работи, при условие че Вие казахте, че Министерството разполага с достатъчно капацитет само да направи тази реорганизация?
И вторият ми въпрос, по-точно да Ви го задам: с Вашия предшественик Вие сте си коментирали, пускайки той тази поръчка, каква е била идеята на тази поръчка и каква оптимизация е била целта да направи този консултант, какви препоръки да даде и евентуално какви са вашите виждания по това, какво трябва да се реорганизира в МВР?
Иначе за обществената поръчка – ние подкрепяме, че е прекратена. Това, че сте насочили ресурс по доброто обезпечаване на редовите полицаи, разбира се, че го подкрепяме. Не ни разбирайте погрешно, не е била целта…
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
Имате ли нещо да допълните, господин Министър?
МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Бих допълнил само, че за да се реформира една администрация, понякога е необходим и външен поглед на системата. Когато обаче се говори за професионалните структури, там е по-специфично, защото външният поглед може да даде чисто организационно взаимодействието между тях, но не може да усети спецификата на тези дирекции, на тези структури, които са направени така, че от една страна, да покриват всички необходимости, които дава оперативната обстановка и средата за сигурност, от друга, да се получават добри взаимодействия с прокуратура, съд и други правораздавателни органи, за да няма тесни места в системата и да се бави работата. Смятам, че е необходимо, когато се прави тази реформа, да има и външно участие, тъй като, чисто практически, нито една администрация не е склонна да се съкращава сама. Трябва да има и външен поглед. Въпросът е кога ще намерим финансиране, за да се случи и това нещо. Наистина мисля, че е необходимо да се инвестират – защото аз това го смятам като инвестиция, пари в оборудване, в обучение на полицаите, за да може да поддържаме това ниво на сигурност. Благодаря.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
Тук да вмъкна една скоба, че 2003 г., 2004 г., 2005 г. се реализираше един тунинг проект с испанската полиция и тогава всъщност започна и процесът на девоенизация в системата на МВР. В тази посока смятам, че всеки един проект, който би могъл да доведе до оптимизиране работата и структурата на Министерството на вътрешните работи, е полезна.
Конкретно по въпроса, зададено от страна на БСП – това, което мога да изведа като извод, е, че от днес БСП подкрепят министъра на вътрешните работи, защото това беше казано. Благодаря. (Шум, реплики, смях.)
СТАНИСЛАВ ВЛАДИМИРОВ: Много обичате да правите внушения.
Подкрепяме това, че министърът е прекратил обществена поръчка, която не беше належаща. Щом е била прекратена, не е била належаща! Все пак е бил част от екипа на господин Радев, говорили са си кое е налагало да се пуска тази обществена поръчка и каква е била идеята – какво точно да направи при реорганизирането на работата на МВР?
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Мисля, че министърът беше много ясен.
От „Обединени патриоти“ – господин Сидеров.
ВОЛЕН СИДЕРОВ: Благодаря, господин Председател.
Съгласих се с дневния ред, който предложихте. Първата точка беше изслушване на министъра на вътрешните работи.
Искам само да запитам – при всеки тежък криминален случай и при всяко убийство ли ще изслушваме министъра на вътрешните работи?
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Да, това е блиц контролът, който правим във всяка първа седмица на заседанията, които провеждаме в Комисията. Днес сме в процедурата, съгласно Правилника за организация и дейността на Народното събрание – чл. 29, ал. 5.
ВОЛЕН СИДЕРОВ: Имам предвид това, че има много тежки убийства. Аз лично съм визирал тежки убийства в предишните години, заради което бях нападан.
Само един въпрос, господин Министър.
Лицето, убиецът, от цигански произход ли е? Да или не кажете! (Реплики встрани от микрофоните.) От цигански произход е? Защо трябва да се крие това? Защо забранихте по принцип в МВР да се обсъжда етническият произход на извършителя на тежки престъпления?
Какво имам предвид?
Преди няколко години имаше тежко, зверско убийство на възрастна жена, също така изнасилена, убита, насечена с брадва от двама цигани – няма да използвам палиативната форма „роми”, това беше в Ботевградско, след което съдията ги пусна на свобода. Аз поставих този въпрос в парламента и бях осъден от господин съдията с граждански иск за уронване на доброто му име, защото съм споменал името му.
Тази тема, която днес Вие докладвате за това убийство, има много дълбоки корени в нашата нова история. Би трябвало да се отговори – аз не знам дали Вие сте човекът, който може да отговори на този въпрос: защо МВР засекрети етническия произход на извършителя на престъпление? Защо засекрети статистиката, по която се вижда, че такъв тип цигански престъпления вече са наричат „битови”?
И още един въпрос.
Убиецът е избягал от България и е заловен в Германия, доколкото разбирам от фактологията, така ли?
МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Да.
ВОЛЕН СИДЕРОВ: Аз не чух обяснение, как е избягал от България? Ако беше избягал в Германия… (Шум и реплики.)
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Да не превръщаме разговора в диалог! Задава се въпрос от господин Сидеров и Вие след това имате възможност да отговорите.
ВОЛЕН СИДЕРОВ: На мен ми трябва потвърждение, защото не съм сигурен – аз не видях никъде потвърждение…
Имате късмет, че той е избягал в Германия и германската полиция е действала бързо. Ако беше избягал в Судан например, нямаше да бъде заловен.
Не мога да разбера, господин Председател, Вашите суперлативи, цялата тази самопохвала, с която тръгнахте да хвалите Министерството, че един извършител на тежко престъпление е избягал от страната. Как е избягал, някой ще обясни ли? Как е успял да избяга? Защо не е заловен в България и дали не е свързан с други лица? Дали това е психопатичен човек, който извършва убийство и тежко престъпление, дали някой не го е насочил към това?
В Западна Европа чух коментари, че тук вероятно големият интерес е, защото става дума за журналист. Но всяка смърт е трагедия, всяко убийство, независимо дали е журналист или възрастна жена, както беше в Ботевградско, има много, много такива случаи на убити, изнасилени, ограбени възрастни жени. Затова, когато влязохме в управляващата коалиция след 2017 г., аз поне настоявах едно от първите неща да бъде овладяване на битовата престъпност. Хората дори ни запомниха с това, че ние искахме полицейско присъствие в малките селища. Това не случи година и половина, затова аз нямам големи причини да хваля МВР, независимо кой е в момента на поста „министър”.
Чухме за една обществена поръчка, за която беше атакувано от БСП. Такива поръчки са много и най-различни!
Непрекъснато се говори за недофинансиране на МВР. Откакто съм в Народното събрание – 2005 г., бил съм и член но Комисия за контрол на ДАНС, все се говори за недофинансиране. Не се говори обаче как точно се усвояват парите, дали те се усвояват разумно. Сега ще дойде бюджетът след някоя седмица в парламента, отново ще се говори за това колко малко са парите за МВР. Един милиард лева дали са малко или много, нека да кажат хората, които ни избират?! Дали МВР трябва да остане в същата си структура, състав на огромна администрация и организация, също е въпрос, който аз искам да поставя на нашите коалиционни партньори от ГЕРБ, защото те са познавачи на материята – господин Цветанов е бил министър, господин Борисов е бил главен секретар – дали МВР в този си вид е наистина действаща структура? Дали вместо дофинансиране не трябват резки съкращения в тази система? Дали не трябва да се види как точно да работи? Ако направите анкета сред хората, те нямат доверие в МВР. Те знаят, че там се действа понякога много спешно и много организирано, понякога просто не се действа. Тоест има двойни стандарти. Зависи за кого става дума!
Моите въпроси са от по-широк характер. Не знам дали господин Министърът ще може да им отговори. Поставям ги като тема за размисъл, господин Цветанов. За бъдещи коалиционни съвети предлагам да се говори по такива теми, а не по доста по-маловажни неща. Ако вземем такова политическо решение да се преформира МВР, да се направи един пълен анализ, разрез, ревизия, ако щете, на тази институция, да се види дали е нужно в България да имаме три пъти по-голяма полиция по численост, отколкото е армията? Дали пък не трябва да се търси друга форма?
Поставям тази тема като по-обща.
Конкретните ми въпроси са: как този убиец е напуснал страната – не чух това обяснение, без да бъде заловен тук? Благодаря Ви.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Убеден съм, че министърът ще отговори.
Само в началото на Вашия въпрос, господин Сидеров, когато казахте какъв е извършителят и какъв етнос има. Мога да кажа, че по този начин не би трябвало да създаваме противопоставяне в обществото. Ще припомня убийството, което стана на Яна Кръстева в Борисовата градина. Знаете, че извършителят беше Николай Русинов, така наречения Чеци, който имаше добра професия, поне доколкото беше публично оповестено. В момента, след като приключи разследването, беше осъден да излежава 20-годишна присъда. Също така бих дал за пример и убийството на Румен Рачев, на адвокат Лупов, извършителите, които бяха установени и получиха доживотни присъди без право на замяна, също са нормални български граждани, които преди това са имали дори добър бизнес, или поне са се представили така в обществото.
Господин Министър, моля само да отговорите относно мерките, които са предприети и това, което каза колегата Волен Сидеров за конвенционалната престъпност и всичко това, което предприема Министерството.
МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: По отношение напускането на извършителя.
Престъплението, както казах, е извършено на 6 октомври 2018 г., между 11.00 ч. и 11,40 ч., в този времеви период. Извършителят е напуснал законно границата на България през Дунав мост, посока Румъния, впоследствие стига в Германия, на 7 октомври 2018 г. в 14,02 ч. Излиза заедно с още две лица, които са български граждани, с автомобил. Към момента на излизане ние нямахме още информация по отношение на извършителя. Той не е избягал, той просто е напуснал страната. За него това е бягство, но ние към този момент не знаем, че това лице има съпричастност към извършеното престъпление. Хубавото тук е, че, както виждате, граничният контрол го е регистрирал, че напуска и впоследствие ние стигаме до местонахождението му.
ВОЛЕН СИДЕРОВ: Един уточняващ въпрос.
Това не хвърля ли съмнение върху заключението, което правите, че това е психопатичен човек, човек, който бяга от престъплението, значи знае, какво е извършил и бяга от последствията. Има специалисти, които ще кажат, точно го казвате, че още два души са с него. Те кои са, какви са? Това беше подтекстът да питам, дали не е подтикнат от други да извърши това, дали не му е посочена жената като вероятна жертва? Защото и това възможно. Да, човекът може да е с отклонения, но първо, щом бяга, значи знае, че нещо нередно е извършил и бяга да се скрие. Значи, може би не е толкова луд. Не знам. Ще кажат сигурно. Разбрах, че още не е разпитван от български следователи. Това изслушване може би трябваше да е малко по-нататък, но така или иначе, сме тук.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Ще направя пак едно уточнение.
Ние сме в процедура по Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, съгласно която всяка първа сряда от нашите заседания трябва да имаме блицконтрол с министъра на вътрешните работи. Това, което направихме – че го правим тази седмица, а не миналата, е поради други обективни причини. Това, че днес правим тук това заседание, е част от нашата месечна програма за осъществяването на блицконтрол към политическото ръководство на Министерството на вътрешните работи.
Имате ли да добавите нещо, господин Министър, по това, което каза господин Волен Сидеров?
МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Съгласен съм с господин Сидеров. Наистина с лицето все още не е разговаряно, тъй като това процесуално няма как да се случи преди да минат процедурите по неговото представяне в германския съд. До момента обаче имаме събрани доказателства и свидетелски показания, които до момента подкрепят в по-голяма степен тезата, че той е действал ситуативно, без предварителна подготовка. Казвам, това е подкрепено със свидетелски показания и до момента е установено неговото движение от определен времеви период, който отхвърля на този етап тезата за предварителна подготовка.
Ние обаче работим и по тази теза, която господин Сидеров изнесе – търсим негови евентуални съучастници или мотиватори за това престъпление. Така че до момента, в който не изясним цялата динамика в деня на извършване, ние ще работим и по двете версии. Лицата, които са напуснали с него, също са установени. Работи се с тях. Абсолютно всички факти и обстоятелства ще бъдат изяснени преди да се заключи конкретно, какво се е случило. Благодаря.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря и аз.
Минаваме към вторите въпроси.
Заповядайте, господин Нунев.
ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Моят въпрос към министъра на вътрешните работи е: какви са мерките, които се предприемат от Министерството на вътрешните работи по отношение противодействието на конвенционалната престъпност и превенцията като ефективен механизъм за елиминиране и отстраняване на различните криминогенни фактори? В тази връзка, на какъв етап е кадровото обезпечаване като цяло за покритие на малките населени места и мобилните групи, които на този етап се оказва, че се приемат добре от населението по малките населени места – там, където липсват младши районни полицейски инспектори?
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Благодаря.
В тази връзка беше и Националното съвещание в неделя. Основната тема там беше организация за противодействие на битовата престъпност и полицейско присъствие в малките населени места. Както казах вече, мобилността на определени областни дирекции е повишена с новите автомобили. Не малка част от тях са насочени към дирекция „Жандармерия“, която е едно основно звено в системата на МВР, структурирано в няколко области на страната, съобразно необходимостта, които са бързи и ефективни именно при работа в малките населени места. Те са оборудвани с високо проходима техника, така че стигат до всяко едно населено място и ежедневно провеждат специализирани политически операции.
По отношение на мобилните групи, които въведохме като форма на работа в малките населени места, на Националното съвещание отчетохме подобрение в оперативната обстановка – това показват и показателите, които отчитаме, но отчетохме и слабости в някои областни дирекции относно ефективността и интензитета на работа на тези групи. Това е изведено като проблем. Обърнато е внимание и са дадени указания за повишаване на тяхната ефективност.
Това, което имаме до момента, тъй като ние сме създали такава организация – отивайки на място те задължително да правят и среща с кмета или кметския наместник, в разговор с тях се попълва и определена форма, която се подписва от всички участници в тази среща, където се извеждат основни проблеми за населеното място.
Анализът, който направихме, показва, че основните проблеми, които те поставят – гражданите, кметовете и кметските наместници, до голяма степен касаят и други компетентни институции, съответно ние ги уведомяваме за тези проблеми и продължаваме работа отново.
Основните сигнали – примерно в малките населени места освен кражбите са и за агресивно шофиране – знаете, на много места това се повтаря като сигнал, определени лица агресивно шофират или карат без книжки. Естествено и по тази линия имаме тройно увеличение на констатираните нарушения и глоби.
Смятам, че тази форма работи и на база на това – господин Сидеров каза, че може би има много полицейски ресурс, но в интерес на истината, ако трябва да покрием абсолютно всяко населено място по смисъла за населено място, ние реално трябва да отваряме още щатове. Към момента наличните щатове са заети, мисля, че близо 1200 човека допълнително, в рамките на две години, са останали и служба и вече работят на терен. Тук имам една справка – предстои в петък от Школата в Казанлък излизат 116 нови полицаи. В петък се заклеват и излизат да работят на терен. Предстои в Пазарджик да излязат още 95 полицаи. От 15 октомври влизат на обучение 109 полицаи. Това е един процес, който, смятам, че в рамките на две години, ако се поддържа такова темпо, системата ще се стабилизира от страна на човешки ресурс. Те отиват да работят. Щатната комисия, която е създадена в Министерството, е създадена с тази цел – да преценява къде са най-необходими бройките и кои бройки трябва да се пуснат в конкурс, тъй като трябва да работим приоритетно. Насочват се именно към областни дирекции, където имаме проблеми.
Ще продължим в тази посока. Смятам, че наистина на системата й трябват две или три години стабилитет, за да изгради човешки ресурс, с който вече да търсим и по-високо качество. Това са млади хора, идват, в един момент се оказва, че няма кой да ги обучава, защото с реформите обучените и тези, които са направили необходимата възраст, са напуснали. Мисля, че се справяме – все пак трябва да се подмлади системата. Ще има определено време на риск, но след това пък ще имаме качествени служители.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Ако ми позволите, едно уточнение.
Понеже казахте 1200 служители, които са като увеличен полицейски ресурс за последната година и половина. Говорим обаче за тези, които са се увеличили като полицейски ресурс, а общо са назначени над 1700, като от тях 600 са тези, които ежегодно, под една или друга форма, излизат от системата на МВР, което означава, че от 1700-1800 служители, 600 като са напуснали, са останали 1200 увеличаване на полицейския ресурс за година и половина, което дава повече възможности за възстановката за охраната на обществения ред и сигурността.
И само да уточните за мобилните екипи, защото знам, че бяха около 600, над 600. В момента предвиждате ли те да бъдат увеличени и да покриват абсолютно всички тези населени места, за които говорим, че в момента все още нямат това присъствие?
МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Точно така, предвиждаме. Всичко е въпрос на оборудване с автомобилна техника. Именно разчитаме на тези нови автомобили, защото трябва автомобилна техника. Има зони, в които населените места са отдалечени до голяма степен от по-големите и компактни населени места и всичко е свързано с придвижване. (Реплики встрани от микрофоните.)
Ще Ви дам пример. Вследствие на назначените допълнително служители за София, Софийската жандармерия има отпуснат щат със 100 човека, които вече са назначени и работят. Това ще ни даде възможност на ден да изкарваме по 10 жандармеристки екипа, говорим – те са в състав по трима, четирима жандармеристи, защото са полицейска група, които ще бъдат насочени основно София – но говорим за населените места от Околовръстното нагоре, които са малки населени места, София област, където знаете, че имаме сериозни проблеми – и Ихтиман, и Самоков, и Ботевград, и Своге, и Перник. Всеки ден 10 такива екипа ще работят на терен. Това ще промени доста ситуацията като полицейско насищане.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Това, което казахте – това е положителната тенденция, че в системата вече има растеж, в смисъл повече се назначават, отколкото напускат, защото имаше и обратна тенденция. Затова казвам, че три или четири години ще трябват, за да се стабилизира този процес.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Тук само да подчертая, че с колегата Волен Сидеров и с колегите, които участваме в така наречения Коалиционен съвет, сме в пълна подкрепа за усилията и за финансовата подкрепа, която трябва да получи Министерството за обезпечаването с необходимия инструментариум, за да могат да вършат професионално своята работа полицейските структури.
Колеги, от БСП – втори въпрос. Заповядайте.
ТОДОР БАЙЧЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми господин Министър! Предишните въпроси бяха едно въведение към втория наш въпрос от БСП и както господин Цветанов засегна темата за средствата, господин Сидеров също – как се усвояват, как се изразходват. През март месец излезе информация, че бюджетът на главните дирекции се орязва с една трета. Вие по това време бяхте главен секретар, тоест сте бил в ръководството на МВР, макар и не на върха, тъй като към тези разходи спадат и така наречените особени разходи, които са за работа с агентурата.
Моят въпрос към Вас е: Вие ще продължите ли тази тенденция за намаляване работата с агентурата или напротив, смятате да промените политиката по отношение на работата с агентурата, тъй като смятаме, че информацията, която бихте могли да получавате от агентурата, да действа чисто превантивно по отношение на извършване на някои престъпления или за по-бързото разкриване на други?
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Благодаря.
Моделът за работа с агентурата претърпява промени, тъй като ситуацията и видът на агентурата се променя с промяната на обществените отношения. В развитите страни не е тайна, че по-сериозните служби си плащат за информацията, която получават от агентурата. Това е основният начин да получат информация.
По отношение на орязване бюджета – аз като главен секретар не участвам изцяло в тези процеси, участвал съм в комисии, казах Ви го и в отговор на предишния въпрос, където сме застъпвали професионалната теза тези пари да се насочат за техническо оборудване, но това е въпрос на доводи и на приоритет.
Господин Ципов може би като част и от предишното политическо ръководство ще Ви обясни за бюджета. Смятам обаче, че наистина е необходимо, ще търсим и такъв ресурс, защото в съвременния живот информацията струва пари и работата с агентурата също изисква пари, включително и използване на способи като служители на прикритие и всички такива, които са скъпо нещо, и за да са ефективни, трябва да се инвестира в тази дейност.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Благодаря.
Колега!
ТОДОР БАЙЧЕВ: Благодаря за коректния отговор. Макар и да не става съвсем ясно, все пак съм доволен, че имате намерения да работите в друга посока, за което Ви подкрепям, още повече, че което се случи в последните месеци – разкритията около така наречените „цигарени фабрики“, все пак информацията дойде от чужди агентурни служби, а можеше по някакъв начин все пак да…
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Нека да не импровизираме на подобни въпроси!
Господин Министър, имате ли да уточните нещо по това, което беше изнесено от колегата?
МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Искам да конкретизирам за фабриките.
Работата до голяма степен си е на нашите служби. Даже напротив, голяма част от фабриките, които са разбити на чужда територия, са по наша информация и наша работа. Престъпността е такава, особено контрабандата, че тя засяга много държави. Няма как да стане работа само на една територия. Всичко е въпрос на комуникации и най-вече на доверие, защото никой няма да даде информация, ако няма доверие. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги от „Обединени патриоти”, заповядайте.
ВАЛЕНТИН КАСАБОВ: Първо, искам да Ви поздравя за професионалната работа! България си отдъхна след тази истерия. Показа, че МВР работи точно и професионално.
Моят въпрос към Вас е: какво допълнително като средства ще трябват в бюджета, за да може да работи все по-професионално системата на МВР? Горе-долу – приблизително, допълнително от това, което имате.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Към момента се дава информация за планиране на 2019 г. Господин Ципов подсказа, тъй като той се занимава с това нещо от по-дълго време, като ми казва процентно съотношение – 90 % разходите са за персонал и издръжка, 10 % са за всякакво друго оборудване, капиталови разходи. Смятам, че нямаме много резерви в икономиите. Трябва да се предвидят пари и то в 10-те процента, те трябва да се увеличават, тъй като другото нещо – там са малко резервите за икономии, администрацията – процентно и като обща, и като специална сме в изискванията за всяко едно министерство. Но знаете, че МВР се занимава и с много административни услуги, които изискват наистина администрация. Няма как да стане без администрация. Това са регистрация на МПС-та, издаване на документи за самоличност, на документи за правоуправление – всичко това изисква администрация.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Заповядайте, господин Касабов.
ВАЛЕНТИН КАСАБОВ: Не ме разбрахте.
Говоря за предстоящия бюджет – още какви допълнителни средства трябва да се гласуват – пари, които Ви трябва допълнително, простичко да го кажем, какви цифри? За това говорим.
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Смятам, че в момента не може да се отговори конкретно, а и темата за бюджета е междуведомствено съгласувана и решение, което ще има на Министерски съвет, а след това в парламента ще има съответния дебат, който се води и по конкретните секторни политики.
Искам да благодаря за днешния блицконтрол, който вече е изчерпан като процедуро.
Господин Министър, искам на края да Ви кажа, че и Катрин де Бол поздравя българска правоохранителна система за бързото справяне с този тежък криминален факт. Благодрая Ви. Успех!
МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Благодаря и аз.
Колеги, преминаваме към втора точка от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И КАБИНЕТА НА МИНИСТРИТЕ НА УКРАЙНА ЗА СЪТРУДНИЧЕСТВО ПРИ БЕДСТВИЯ, № 802-02-23, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 25 СЕПТЕМВРИ 2018 Г.
Гости на днешното заседание са: Красимир Цитов, заместник-министър на вътрешните работи; Иван Александров – главен юрисконсулт в сектор „Международни правни въпроси” и Дирекция „Европейски съюз и Международно сътрудничество”, главен инспектор Илия Георгиев – началник сектор „Контрол по спазване на Закона за защита при бедствия”, Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението”.
Законопроектът ще бъде представен от Красимир Цитов, заместник-министър на вътрешните работи.
Заповядайте, господин Ципов.
КРАСИМИР ЦИПОВ, заместник-министър на вътрешните работи: Благодаря, господин Председател.
Споразумеинето е подписано на 30 юни 2016 г. в София и определя общата рамка за сътрудничество в областта на превенцията, готовността и реакцията при бедствия, както и условията и реда за оказване на помощ между двете страни по Договора. В Споразумението са регламентирани формите на сътрудничество, процедурите по пресичане на границите и правилата за престой на спасителни екипи и експерти, процедурите по преминаване на границите във връзка с необходимото оборудване и средства във връзка с управлението на операциите за помощ при бедствия, осигуряването на комуникации и други. Компетентните органи са: за Репубилка България – Министерството на вътрешните работи, а за Украйна – Държавната служба на извънредни ситуации.
Споразумението е сключено за неопределен срок, като Министерският съвет е дал мандат за подписването му още през 2010 г., уважаеми господин Председател.
Споразумението, по силата на чл. 85, ал. 1, т. 7 от Конституцията, подлежи на ратифициране, тъй като съдържа разпоредби, които се отнасят до действието на Закона, по-конкретно, предвиждат се ограничения или забрани, приложими при преминаването на границата на стоки – да не се прилагат за оборудването и средствата по изпълнение на Споразумението. Благодаря за вниманието.
Ако ми позволите да отговоря на въпроса на господин Касабов.
Господин Касабов, необходима е промяна… (Шум и реплики встрани от микрофоните.)
ПРЕДС. ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Колеги, въпроси, нещо да допълните или това, което направи заместник-министър Ципов, е достатъчно?
Колеги, смятам, че това е споразумение, което е част от рутинната работа и облекчаване работата на нашите структури в България със структурите в Украйна. Мисля, че то трябва да бъде подкрепено. Убеден съм, че това ще създаде повече въможности за съвместната ни работа.
Ако няма въпроси, да пристъпим към гласуване.
Който е „за” приемане Законопроекта за ратифициране на Споразумението между правителството на Република Бълагария и кабинета на министъра на Украйна за сътрудничество при бедствия, моля да гласува.
За – 16, против и въздържали се – няма.
Благодарим на нашите гости.
Точка трета:
РАЗНИ.
Колеги, въпроси по нея? (Разговор встрани от микрофоните.)
Колеги, в т. „Разни” искам да споделя, че в България ще дойде господин Капрар, който е председателят на Комисията за контрол над службите, Министерството на отбраната и Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
Посещението ще бъде в четвъртък и петък. В четвъртък планираме не да имаме заседание, проведено съвместно с него, а да направим среща в зала „Изток” в парламента може би, да поговорим. Направили сме програма, с която той ще бъде, предполагам, удовлетворен от високите нива на срещи, които ще организираме – с вицепремиера г-н Каракачанов… (Реплики.)
Ще Ви информираме своевременно, сега уточняваме програмата. Искам да Ви информирам за това, което предстои. Ще има среща с министъра на вътреншите работи, посещение в „Гранична полиция”, където е Центърът за видеоналюдение – начинът, по който колегите работят с европейските ни партньори, ще има среща и с Комисията по отбрана, това съвпада и с периода, в който могат да направят съвместно заседание, за да участва и той. Той пристига сам – с негов секретар, и с Кукуш, шефът на тяхната жандармерия, където го видяхме. Ще имат посещение в жандармерията, където предполамагам, че министърът и неговият екип ще направят необходимото, за да могат да се почувстват добре и да можем да отговорим с демонстрации, които ще направят колегите от Специализирания отряд за борба с тероризма (СОБТ). Това е като информация.
Ще Ви помоля да споделите и с Вашите колеги. Хубаво е да го уважим с по-сериозно присъствие, пък и Румъния ще бъде председателстваща ЕС от 1 януари 2019 г.
Ще го направим сигурно в обедната почивка – 11.00 ч. – 11.30 ч., след това ще има срещи с председателката на парламента. Мисля, че е хубаво да го уважим колегата Капрар, той показа серизно гостоприемство, когато бяхме в Румъния. Това ще даде повод пак да направим съвместно изнесено заседание и в Румъния, в един етап, когато преценим.
Планираме също така да намерим подходящото време за изнесено заседание на Комисията. Предлагам това да бъде Велинград в станцията на Народното събрание, хем да можем да си направим едно заседание, а същевременно и да не създаваме предпоставка за коментари, къде сме отишли и какво сме направили. Ако сте съгласни в тази посока, да планираме подходящо време, къде да направим заседанието.
Предстои ни тежък закон, който трябва да гледаме – Законът за киберсигурността. В момента работната група продължава да работи и да обобщава всичко това, което е като предложение и всичко, което е постъпило както от народните представители, така и от експертите, които имат пряко отношение към детайлите. Мисля, че ще бъде по-добре да сме заедно с тях, отколкото да се информират какво сме взели като решение.
Предполагам, че другата сряда, или по-другата, ще можем да пристъпим към гледане в Комисията за второ четене на Законопроекта.
Това е в точка „Разни”. Ако имате впъроси? (Шум и реплики.)
По принцип планирахме изнесеното заседание за предстоящия понеделник и вторник, но има изнесено заседание на Комисията за контрол над службите и понеже там сме свързани с базата, която ще ползваме на Министерството на отбраната, там допускът и придвижването е малко по-ограничено, затова отпадна нашето заседание, но ще Ви информираме своевременно за датата, поне десетина дни по-рано, за да може все пак всеки един да си направи плановете от лично и професионално естество.
Ако нямате други въпроси или коментари, закривам днешното заседание поради изчерпване на дневния ред.
(закрито в 15,35 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Цветан Цветанов