Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
25/06/2019
    1. Представяне структурата и дейността на Главна дирекция „Национална полиция“. Основни приоритети в противодействие на престъпността.
    2. Разни.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред





    П Р О Т О К О Л
    № 14


    На 25 юни 2019 г. се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне структурата и дейността на Главна дирекция „Национална полиция“. Основни приоритети в противодействие на престъпността.
    2. Разни.

    Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 16,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Пламен Нунев.

    * * *

    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Колеги, добър ден! Можем да започваме. Имаме кворум.
    Благодаря Ви, че реагирахте на нашата покана за изнесеното заседание на Комисията. Определено считам, че това трябва да стане практика в работата на Комисията, като днес сме в Главна дирекция „Национална полиция“. Заедно ще вземем решение следващото изнесено заседание къде ще бъде – дали в Главна дирекция „Гранична полиция“ предвид проблемите, които са по миграцията, дали в някоя от областните дирекции с тежка оперативна обстановка. Тъкмо и да се запознаем с основните теми и проблеми на Главна дирекция „Национална полиция“.
    Изпратили сме на вниманието Ви дневния ред, само ще го маркирам:
    1. Представяне структурата и дейността на Главна дирекция „Национална полиция“. Основни приоритети в противодействие на престъпността.
    2. Разни.
    Колеги, имате ли други предложения по отношение на дневния ред?
    Ако няма, който е съгласен, моля да гласува.
    За – 13, против и въздържали се – няма.
    В заседанието на днешната Комисия ще участват: министърът на вътрешните работи Младен Маринов, Красимир Ципов – заместник-министър на вътрешните работи, Стефан Балабанов – заместник-министър на вътрешните работи, главен комисар Ивайло Иванов – главен секретар на Министерството, Михаил Златанов – началник на политическия кабинет, главен комисар Христо Терзийски – директор на Главна дирекция „Национална полиция“, старши комисар Тодор Гребенаров – заместник-директор на Главна дирекция „Национална полиция“, и старши комисар Благородна Макева – заместник-директор на Главна дирекция „Национална полиция“.

    Преминаваме към точка първа от дневния ред:
    ПРЕДСТАВЯНЕ СТРУКТУРАТА И ДЕЙНОСТТА НА ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „НАЦИОНАЛНА ПОЛИЦИЯ“. ОСНОВНИ ПРИОРИТЕТИ В ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА ПРЕСТЪПНОСТТА.
    Господин Министър, преди да започнем, няколко думи от Вас.
    МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Аз също смятам, че тази инициатива е нещо хубаво, още повече че, присъствайки на място, по-лесно ще покажем на народните представители всъщност с какви структури разполагаме и как противодействаме на различните видове престъпност. Смятам, че това нещо е добре, тъй като на място най-добре се разбира каква е обстановката и каква е същността на работата.
    Радвам се, че започваме първо с Главна дирекция „Национална полиция“. Това е най-голямата полицейска структура с чисто полицейски дейности. Тя отговаря за територията на цялата страна, основно контролно-методическа дейност, но има и оперативни, и разследващи функции, така че по основни по-сериозни досъдебни производства и случаи на криминална престъпност работят и успешно разкриват и неутрализират.
    Мога да кажа, че координацията на Главната дирекция с териториалните служби на Министерството е отлична. Господин Терзийски е създал добър екип. Тук всъщност се работи по много международни проекти, по международни разследвания. Досъдебното производство, знаете, е приоритетът на Министерството. Реално тук има създадено звено, което контролно-методически ръководи разследването в цялата страна. В рамките на административното ръководство говорим, иначе те, разследващите, са си самостоятелни при водене на конкретни досъдебни производства, но контролно-методически като политика на развитие, а тя се формира в Главна дирекция „Национална полиция“, съответно се предава и на ръководството на Министерството – политическото и професионалното.
    По отношение на сграден фонд, виждате го какъв е. Можем да кажем, че Главната дирекция от тази гледна точка е оборудвана и работи в добри и нормални условия. Това е една от причините да няма свободни места. Като цяло тук е съсредоточен капацитетът, като голяма част от служителите, всичките събирани от териториални структури, израснали са в кариерата и са представени тук.
    Всъщност към този момент по закон към Главна дирекция „Национална полиция“ е и дирекция „Жандармерия“, но нейната база я знаете – в бившите Вътрешни войски във Враня, тъй като те са по-голяма структура и няма къде да се разположат.
    Това е, което мога да кажа. Господин Терзийски ще направи една презентация, за да стане по-ясно каква е структурата и какви са основните дейности.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Министър.
    Господин Терзийски, заповядайте.
    ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Благодаря.
    Уважаеми господин Председател на парламентарната Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Министър, уважаеми господа заместник-министри, уважаеми господин Главен секретар, уважаеми колеги! Освен двамата мои заместник-директори, тук е и заместник-директорът на дирекция „Жандармерия“, както спомена и министърът, тъй като тя е част от нашата структура. Всеки момент ще се присъедини и третият заместник-директор, който отскоро е назначен със заповед на министъра – бившият директор на Областната дирекция на МВР – Благоевград. В момента много спешно дойде и делегация, водена от заместник-директора на Будапещенската полиция, по един съвместен случай, който разследваме заедно, и всеки момент очаквам да се присъедини.
    Ще се опитам да бъда максимално кратък в представянето на нашата структура. (По време на изказването върви презентация на видеостената.)
    В Главна дирекция „Национална полиция“ освен тримата заместник-директори и дирекция „Жандармерия“, са ситуирани следните отдели: първият отдел е „Противодействие на криминалната престъпност“; вторият отдел – „Противодействие на икономическата престъпност“; третият отдел е „Охранителна полиция“; четвъртият отдел е „Пътна полиция“; отдел „Разследване“; отдел „Методическо ръководство на досъдебното производство“, за което спомена и министърът, че e структурата, която методически ръководи и контролира дейността на всички разследващи полицаи, включително разследващите полицаи и звена в ГДБОП и Главна дирекция „Гранична полиция“ – в смисъл контактуват с ръководството на прокуратурата и се извършват такива дейности по организация, по координация с Института по криминалистика и със структурите, които имат отношение за разследване.
    В отдел „Криминална полиция“ имаме доста на брой сектори и за да не пропусна някой, ще ми бъде по-лесно да го правя с презентацията. Там на първо място започваме със сектор „Убийства“; вторият е сектор „Грабежи“. Имаме сектор „Противодействие на престъпления, свързани със собствеността“; „Противодействие на престъпления, свързани с моторни превозни средства“; „Противодействие на престъпления, свързани с измамите“. Знаете, този проблем е изключително актуален в последните няколко години и секторът, който функционира вече на пълни обороти, е създаден преди по-малко от две години с вътрешни резерви от щата на структурата.
    Имаме Сектор за противодействие на нелегалната миграция, който координира дейността на няколко структури, действащи общо взето на външните граници на страната, но във вътрешността. Тоест говорим за областни дирекции – Бургас, Хасково, Ямбол, Кърджали, и оттук ОДМВР – Кюстендил и Благоевград, които имат външна граница с Македония и със Сърбия.
    Имаме и Сектор за оперативно обслужване на местата за лишаване от свобода, тоест оперативни работници, които противодействат на престъпленията, които се извършват в местата за лишаване, във взаимодействие с Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“.
    В отдел „Икономическа полиция“ имаме структурирани няколко сектора, които са: сектор „Индустрия и търговия“; сектор „Противодействие на престъпления, свързани с митническия режим“; сектор „Бюджетни организации и еврофондове“; сектор „Противодействие на престъпленията срещу финансово-кредитната система и компютърни престъпления“; сектор „Противодействие на престъпленията, свързани с данъчната и осигурителната система“; и последният сектор е „Противодействие на корупцията в администрацията“. Тези отдели също така ръководят и методически контролират звената „Икономическа полиция“ в областните дирекции и се включват при сериозни задачи, които се възлагат по противодействие на всички престъпления, свързани с източване на бюджет, независимо дали е държавен, общински, и престъпления, свързани най-вече с финансовите ресурси.
    В отдел „Разследване“ има 40 разследващи полицаи, които се занимават със сравнително тежки разследвания. Броят на разследвания на един разследващ полицай е сравнително малък в сравнение с всички останали структури, но пак казвам, то е по отношение на това, че делата са със сериозна фактическа и правна сложност.
    В отдел „Охранителна полиция“ са няколко сектора, като първият от тях е сектор „Териториално обслужване“. Това са полицейските инспектори, които са разпределени на територията на цялата страна, говорим районни инспектори, младши полицейски инспектори.
    Следващият сектор е „Патрулно-постовата дейност“, която организира дейността на всички екипи, които работят на 24 часов режим и покриват всички сигнали; сектор „Контрол на общоопасните средства“, който също има контролно-методически функции; сектор „Лицензиране и контрол на частната охранителна дейност“.
    Не на последно място е сектор „Зоополиция и кинология“, като тук колегите освен дейността по подбор на служебни животни, организират и работата по няколко члена от Наказателния кодекс, които касаят престъпленията срещу животни, така наречената „Зоополиция“. Към този сектор е включена и групата в Берковица, където се организира възпроизводството и обучението на служебните животни и кучета. Миналата година със средства по Фонд „Спешни мерки“ бяха похарчени може би над 250 хил. лв. за закупуването на нови животни, с нов генофонд, така че да направим кучета следови, кучета за откриване на взривове. Ето това е група „Берковица“. Там имаме доста сериозна база, наследена от Вътрешни войски, и в нея се обучават служебните животни за „Гранична полиция“ и за структурите на полицията.
    Отдел „Пътна полиция“: сектор „Контрол на пътното движение и правоприлагане“; сектор „Моторни превозни средства“; сектор „Специализиран обмен на информацията за свидетелства за управление на моторни превозни средства“. От две години Главна дирекция „Национална полиция“ е точка за обмен на такава информация между страните членки и ние поддържаме 24-часова дейност по обмен на информация. Ако едно лице, гражданин на България, с българска шофьорска книжка, отиде в Испания да си вади такава, съответно колегите от Испания веднага запитват по системата RESPER и ние отговаряме, че има или няма, за да не може едно лице с гражданство на страна членка да има две свидетелства за управление.
    Следващият сектор е „Административнонаказателна дейност, отчет и анализ на пътнотранспортните произшествия“.
    И последният сектор е създаден преди около един месец, отново със заповед на министъра. Това е Единен център за обработка на нарушенията, които се фиксират от техническите средства. Това е идея, заложена от доста време, и едва тази година може да се осъществява. Проведе се обществена поръчка и в момента е избрана фирма изпълнител. Стойността на поръчката е около 6 млн. лв. Чрез тази поръчка и чрез този център се цели обединението на всички технически средства – камерите за контрол на скорост най-вече. Информацията от всички заснети нарушения да идва на едно място. От една страна, ще се повиши ефективността в брой констатирани нарушения, а от друга страна, искаме да се ограничи субективният фактор при обработката на нарушенията, тъй като в момента обработката на нарушенията от камерите за скорост се извършва на териториален принцип и се прави в 28-те пътни полиции в страната. Така ще освободим човешки ресурс за снимане повече, от друга страна, искаме да нямаме субективен фактор, който да влияе при обработката. В момента се работи, има съвсем малко назначен персонал, но идеята е да стане много сериозна структура, която да бълва, така да се каже, много на брой качествени доказателствени материали за санкции.
    Дирекция „Жандармерия“ Ви казах.
    Тук имаме отделни сектори, които се грижат за поддържането на работата с контингента и превенция. Нашият контингент е разпределен в три категории – първа, втора и трета. Съответно дали са регистрирани за престъпления, дали са лежалите в затвора, и трябва да има сериозна организация по работата.
    Сектор „Център за оперативен анализ“, който е в структурата на Главната дирекция, но е на подчинение на главния секретар.
    Може би от половин година също имаме един сектор за „Експертно-криминалистическа дейност“. Тук създадохме група от експерт-криминалисти, които посещават огледите на тежки местопроизшествия, дори и в страната, защото да кажем, че има областни дирекции, където убийството е престъпление, което се разследва веднъж или най-много два пъти в годината и невинаги има достатъчно подготвени експерти, които да изземат веществени доказателства и следи от самото местопроизшествие. Планираме едно сериозно обучение в Австрия, защото Австрия е може би водещата страна в Европейския съюз с най-добрите експерти по изземване на следи от местопрестъпление.
    Останалите сектори са логистични, с изключение на сектор „Национален център за спортните мероприятия“, сектор за „Оперативен анализ“. Тук не на последно място е секторът за „Реагиране и проникване“, така известните „Кобри“, които реагират при такива операции, когато очакваме съпротива или по-сериозна съпротива от лицата, които трябва да бъдат задържани.
    Това е структурата на дирекция „Жандармерия“, тя е с няколко отдела. Единият е отдел „Организация на охранителната дейност“, другият е „Охрана на обекти на МВР“. Тук са включени няколко структури и сектори.
    Увеличихме броя на жандармерията преди започването на Председателството на България миналата година с около 300 човека. Тези хора бяха наистина много ангажирани по провеждането на мероприятията, но след това ги разпределихме в два сектора, които в момента извършват патрулно-постова дейност на територията на столицата по разстановка на Столична дирекция на вътрешните работи, а при нужда ги пренасочваме там, където е необходимо. Последното командироване беше в Пловдивско, в Ловешко.
    Имаме осем зонални жандармерийски управления – София, Пловдив, Бургас, Варна, Кърджали, Монтана, Плевен и Горна Оряховица. В структурата на ЗЖУ – Горна Оряховица, е и отделът за „Транспортна полиция“, които опазват обществения ред в жп транспорта.
    В Зонално жандармерийско управление – Кърджали, създадохме самостоятелен сектор, който е базиран в Хасково, като основната задача беше след 2015 г. – 2016 г. при създаване на някаква ситуация на българо-турската граница да могат да се взимат бързи и адекватни решения за решаване на кризи.
    Това са накратко основните дейности, като може би една от основните е оперативно-издирвателната дейност. Включва всички тези дейности и се изпълняват от първите два отдела, както казах – криминална и икономическа. Всички тези дейности се извършват (не смятам да ги чета), но наистина е много тежка оперативно-издирвателната дейност. Правят се много неща и се вършат, но невинаги могат да се кажат и да се разказват, особено при случаи като последните няколко, да кажем, с беглец от правосъдие или издирвано лице. Особено издирвателни мероприятия, правени чрез оперативни способи, трудно могат да се обясняват на обществеността.
    Искам да отбележа, че в Главна дирекция „Национална полиция“ е една точка за контакт с полицейските структури на другите страни членки. Това е международен обмен на информация по приоритетните области – организирани престъпления против собствеността, тоест за кражбите. Ако чужди групи идват да крадат на територията на страната, или наши отидат в друга страна членка, е обменът на информация. И другото, което е важно, е издирването на лица. Както казах, при издирването на лица единствената структура, която организира издирването, е сектор „Издирване“ в Главна дирекция „Национална полиция“.
    Това са основните дейности по охранителна линия: опазване на обществения ред; възстановяване на обществения ред при масови мероприятия; дейности по охрана: имаме пилотиране на лица и товари; конвоиране на лица; осъществяване на охрана на обекти; развъдната дейност, споменах и за нея, която е много важна особено за колегите от „Гранична полиция“.
    Това са дейностите по разследване на престъпления, самостоятелно. Имаме няколко звена, в които отделяме служители от различни структури за специализирани разследвания, каквито са разследванията по източване на европейски фондове, методическото ръководство.
    Информационната дейност също е много важна част от полицейската работа. Тук са съсредоточени много информационни фондове за обработка, за съхранение и за анализиране на информация. В същото време освен автоматизираните, имаме и два неавтоматизирани. Едната е полицейската регистрация, която съществува години наред. Другата е пак регистър на данни и картотека. Имаме вече доста развити специализирани звена за оперативни анализи, за да дават предложения и решения по конкретни случаи.
    Контролната дейност – като се каже: контролна дейност, основно я свързваме с контрола по Закона за движението по пътищата, и наистина това е така. Но имаме контролна дейност по отношение и на други закони. Това са дейностите по отношение на „Пътна полиция“ – обобщаване, заповеди за временни организации, нови технически средства, на които много държим.
    Контролната дейност е свързана и с издаване разрешения и осъществяване на контрол на дейности по общоопасните средства – служба КОС; контрола върху частната охранителна дейност; функционалните изисквания по проекти за сигнално-охранителни и известителни системи; и ръководството на звената там, където има „Общинска полиция“ в големите градове. В София е изключително сериозна структура „Общинска полиция“, със собствена организация и със собствени отчети и дейности.
    Това са дейностите: превантивната, административнонаказателната, предоставянето на административните услуги, методическата и практическата работа с областните дирекции, взаимодействието с държавните органи и участието в международните проекти. В момента имаме проекти за около 22 млн. лв., които трябва да разработим така, че във всички областни дирекции да се подобряват някъде условията за работа с деца, едни проекти имаме, другите са за работа сред ромските общности, за технически средства по швейцарски механизми.
    Това са данните от началото на 2019 г., сравнени със същия период от 2018 г. През 2019 г. са регистрирани 17 115 престъпления за петте месеца. Това са разкритите. Виждате, имаме леко снижаване и при двата показателя – регистрирани и разкрити престъпления. Това са престъпленията, които са най-важни за нас – в смисъл тези, които се следят ежедневно.
    Това са престъпленията срещу собствеността, те са най голям дял. Това е сравнение 2019 г. и 2018 г. – грабежите, нападенията срещу хора. Това е разкриваемостта – кражбите, измамите, моторните превозни средства, палежите. По всички престъпления 2019 г., сравнено с 2018 г., имаме спад, включително по престъпления, по които никой не може да ни обвини, че правим някаква статистика за намаляване на регистрираните престъпления. Убийствата са по-малко в сравнение с миналата година. Разкрити са повече кражби на автомобили. Дори и след промените в Наказателния кодекс вървят надолу с около 15% в сравнение с миналата година. Тук е мястото да отбележа, че и миналата спрямо по-миналата са с 20% надолу, така че тенденцията е трайна в последните няколко години.
    По отношение на конвенционалната престъпност изпълняваме план за противодействието ѝ, който е едногодишен – от миналата година юли до тази. Създадени са специални екипи в областните дирекции и Столичната дирекция за наблюдение и оценка на този вид престъпност. Създадени са със заповеди мобилни екипи, които посещават населени места, където няма постоянно полицейско присъствие. Имаме създадени екипи от ръководни служители, които контролират тази дейност и провеждат срещите. Водим специална отчетност на получаваните сигнали от кметове, кметски наместници или живущи в такива населени места.
    Летният сезон е тема, която винаги стои пред нас, и е важна. Той вече започна. В последните няколко години направихме организация, при която много сериозно взаимодействаме с колегите от Националната агенция за приходите, Българската агенция по безопасност на храните, с Комисията за защита на потребителите, Агенция „Митници“. В последните две години създаваме такъв център в Областна дирекция – Бургас, който действа на принципа на центъра, който е изграден и ситуиран в Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“ за противодействие и координация на всичките тези структури.
    Имаме типови бланки за основните видове престъпления на няколко езика – немски, френски, английски и руски, и те могат да се намерят на страницата на Главна дирекция „Национална полиция“ и на съответните областни дирекции. За целия период командированите служители в Бургас са 725; Варна – 126; Добрич – на територията на „Албена“ са 24 служители и 8 служебни животни – коне, които имат условия да се транспортират от СДВР в „Албена“, защото има хубава база за почивка на животните.
    Традиционно работим с колеги от други полицейски структури – от Румъния, Чехия, Република Полша и Федерална република Германия. Румънците вече са тук, колегите от останалите държави идват, като за първи път чешката полиция прояви желание колегите да дойдат с техен патрулен автомобил, за да патрулират между Слънчев бряг и Поморие. Това са местата, където има най-много чешки и словашки туристи, и те пристигат с техен автомобил за първи път. Подбрахме и доста служители с български и английски език, за да могат да приемат сигнали и оплаквания. Колегите от съответните страни работят с тяхната си униформа, като традиционно с Румъния работим без никакви проблеми, дори колегите от Румъния доста добре знаят вече и български. А ние ги ползваме през зимата и на Банско. Това е ситуацията.
    По отношение на пътната безопасност, отново за петте месеца данните са както ги виждате. Имаме снижение по основните показатели: тежките пътнотранспортни произшествия – загинали и ранени. За съжаление, през месец юни ситуацията въобще не е добра. Вие сами знаете от медиите, че в последните няколко дни настъпиха много тежки пътнотранспортни произшествия с доста загинали. Това са за петте месеца брой на загинали при тежки пътнотранспортни произшествия, с най-голям брой са Варна, Пловдив и Столична дирекция.
    Това са нашите данни по административнонаказателната ни дейност за първите пет месеца. Цифрата на всички издадени електронни фишове и актове по Закона за движението по пътищата и по Кодекса за застраховането за първите пет месец са над 687 000, миналата година за същия период са били приблизително 525 000, като имаме ръст – 162 000 повече, в сравнение със същия период. Купуваме повече технически средства и те повече се натоварват, затова имаме повече на брой глоби, но пък колегите вече по-лесно работят с новите технически средства.
    Миналата година поставихме във всичките районни управления 162 терминала за плащания с пос терминал с цел улесняване на гражданите. Отчитаме, че за първите пет месеца са платени над 90 000 глоби. Общата стойност е над 7 млн. лв. и се увеличава с всяка изминала седмица.
    По пътната безопасност – това е една сериозна тема, изключителен приоритет се дава и от политическото, и от професионалното ръководство. Може би това е сферата, в която се въвеждат най-много нови технически средства, като включително колегите при всяка една командировка, независимо дали е за планиране на операции по TISPOL, или е за обмен на информация по книжки, гледаме какво ползват колегите в другите страни и въвеждаме. Правим всичко възможно да правим тези нововъведения, защото имаме възможност да ползваме ресурсите и на Фонд „Пътна безопасност“, и средства от Гаранционния фонд. Когато налагаме санкции по Кодекса за застраховането, за една част от средствата даваме заявка на Гаранционния фонд, за да закупуват консумативи или техника.
    Както казах в началото, много важно за нас е наистина да приключи поръчката за изграждането на Центъра за обработка на нарушенията. На финалната права са закупуването на още 83 технически средства за контрол – 60 преносими и 20 стационарни камери за контрол. Разчели сме и закупуването на още 244 автомобила за „Пътна полиция“ със средства от Фонд „Пътна безопасност“, като не само автомобилите, но са разчетени и средства, които са може би горе-долу на стойността на един автомобил, за оборудването на тези автомобили със средства за контрол, с камери за заснемане на действия на служителите, така наречените ВПК (Видеозаснемане на пътен контрол), които заснемат всяко едно действие при проверките от страна на „Пътна полиция“. След въвеждането на тази система за контрол се отчете, чрез изследвания на неправителствени организации, че корупционният натиск, който оказват служителите на „Пътна полиция“ спрямо гражданите на улицата, е спаднал с 60%. Правим този извод освен чрез тези изследвания и чрез жалбите, които постъпват в структурите за неправомерни действия от страна на служители на „Пътна полиция“, така че това ще бъде също много важно.
    Както казах, ние сме контактна точка за трансграничен обмен на информация за извършени нарушения от чужди граждани на територията на Република България и обратно, контактна точка сме по Информационната система RESPER за свидетелствата за управление и сме контактна точка за България на Европейската мрежа на службите на „Пътна полиция“ – TISPOL. Започнахме тези кампании в края на учебната година и началото на лятото и се опитваме по възможно най-добрия начин да казваме колко е важно да караме по правилата. Това е накратко.
    Ако имате някакви въпроси, аз и моите заместници, и колегата от жандармерията е тук, ще отговорим. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря на господин Терзийски.
    Противодействието на конвенционалната престъпност е актуален и много важен приоритет, и пътната безопасност е актуален приоритет, но тревожен, както чухме от презентацията на господин Терзийски, и мерките по отношение осигуряване на сигурност във връзка с летния туристически сезон са изключително важни, така че чухме актуални неща.
    Колеги, имате думата за въпроси в конкретика по някои от приоритетите, по които считате, че е важно да се информираме допълнително.
    Господин Манев, заповядайте.
    МАНОИЛ МАНЕВ: Имам два въпроса от това, което чухме днес.
    Първият е свързан с контрола на частната охранителна дейност. Там вървим ли към това да има определени служители – това, което сме говорили неведнъж в Комисията, в регионалните дирекции, които да получават експертиза, тоест не всеки да се занимава с контролната дейност, а да специализираме контролната дейност, така че хората, които я извършват, все пак да познават и Закона?
    Другият ми въпрос – чухме, че за осигуряването на туристическия сезон се търсят служители с английски език. Вече свърши поколението, което знае руски по определение, а нашият регион – и Черноморието, и зимните ни курорти са такива, че там трябва да имаме ангажимент и към този език, за да ни е по-лесно. Така мисля аз. Има ли виждане по този въпрос? Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Кой ще отговори?
    ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Ако разрешите, господин Председател.
    По отношение на руския език, в областни дирекции – Бургас и Варна, има сключени договори с лица на трудово правоотношение, в смисъл извикват се при необходимост. Извикват се и за всякакви други езици, имаме и за руски. Няма неприета жалба. Може вече да няма такъв полицейски състав, който да владее руски език, но колегите се справят. Имаме възможност при необходимост веднага да извикаме преводач и от полски език.
    Дори онзи ден, в събота, с главния секретар бяхме командировка в Слънчев бряг. Дойдоха унгарски граждани – много трудна комуникация, които не знаеха английски, и се наложи колегите да действат през посолството на Унгария. Били на дискотеки, в заведения и сутринта установяват, че имат липси, но ние не можем да разберем дали е извършено някакво престъпление, защото много често има и забравени вещи.
    По отношение на контрола на частната охранителна дейност по областните дирекции, по районните управление, наистина не във всички структури имаме специализирани полицейски служители, които в пълнота да прилагат Закона за частната охранителна дейност. Това важи със същата сила и за колегите, които работят по „Контрол на общоопасните средства“ (КОС). Съставът в някои районни управления е твърде малък, за да си позволим лукса да имаме служители, които да работят по тези две направления, но разчитаме много по линия на КОС. Вече имаме изградена информационна система, която се ползва, и в момента се прави доработка на системата за КОС.
    Автоматизираната информационна система за частната охранителна дейност е към своята финална фаза. Аз съм сигурен, че с колегите ще направим такава организация, за да може да се извършва по-елементарна дейност, с по-малко обучение, така че да не се допускат грешки и информационните системи да са в наша полза. Там се заделиха немалко средства. Мисля, че около 300 хиляди е за изработването на тази система, и да се наложи много сериозен контрол върху частната охранителна дейност. Знаете, че такива специализирани структури, или по-скоро малки звена, имаме в Столична дирекция на вътрешните работи и в останалите големи областни дирекции.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Реплика – господин Манев.
    МАНОИЛ МАНЕВ: Неслучайно изключих от въпроса си контрола върху общоопасните средства, защото след приемането на новия закон в Комисията и начинът, по който той мина в Комисията – с големия дебат, с участието на всички, се получи добра практика поне на централно ниво на хората, които са тук и които знаят за какво става дума. Много се надяваме, че всичко това ще стигне до районните управления, до хората, които осъществяват контрола, защото все още и в Комисията, и лично при нас като народни представители идват разнопосочни сигнали, тоест в Закона все още не, но той е съвсем нов.
    По отношение на частната охранителна дейност ще кажа само две неща: все още съществува усещането, че контролът на частната охранителна дейност се извършва само от един полицай, само от един офицер и само от него зависят решенията по тази тема. Това не е от едно или от две места, това е от повечето фирми, и ако присъстваме на такова мероприятие, ще си го обясним.
    Молбата ми – и моята, и на колегите от Комисията, позволявам си да говоря от тяхно име, те са тук и ще кажат, ако не са съгласни с мен – преди да заработи системата, да я видим, ако може, да ни я представите, ако може, да се ориентираме. Ние отговаряме, като ни питат по тази тема. Това ще е завършващата фаза и на Закона, който затворихме, знаете с колко усилия. Господин Министър, Вие също знаете това.
    И само да добавя за руския – неслучайно Ви зададох въпроса. Огромни са усилията на две министерства – Министерството на образованието и науката и Министерството на труда и социалната политика, да се правят сертифицирани обучения. Направихме кръгли маси с руснаците, с руското правителство, с руския парламент. Работи се по тази тема, работи се да има сертифициране на хората, които знаят руски език. Знам, че с тях нещата са напреднали много. Като Ви зададох въпроса, използвам повода да кажа, че ако обединим усилията и на Министерството на вътрешните работи, което е немалък фактор, и на тези три министерства, ще успеем да изработим система, по която и служители да се сертифицират, както е в английския, немския и всички останали езици. Вече сме на прага на това. Просто Ви предлагам, ако решите, че това е добър ход, да го направим така, че и Ваши служители да получават сертификати по този ред. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря Ви.
    Колеги?
    Господин Янков, заповядайте.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: По въпроса за частната охранителна дейност имаме ли регистър вече?
    ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Това правим в момента, господин Янков. В Автоматизираната информационна система ще има регистър на фирмите и регистър на служителите, които са…
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Аз Ви предлагам, господин Манев има някакви идеи, пилотно ги приложете в Областна дирекция на МВР – Стара Загора, и после ги въведете в цялата страна. (Реплика от народния представител Маноил Манев.)
    Имам един въпрос. Имаме сектор „Център за оперативен анализ“, имаме и сектор „Оперативен анализ“. С какво се различава дейността на двата сектора?
    ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Сектор „Център за оперативен анализ“ е към щата на Главна дирекция „Национална полиция“, но тъй като по Закона за МВР… Може би главният секретар ще го каже по-добре от мен, защото на практика централната информация е при главния секретар, при който може да дойде от различните…
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Поради липсата на дирекция за оперативен анализ към главния секретар, която отпадна по времето на Румяна Бъчварова, сега сте въвели…
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Никога не е имало дирекция. (Реплики.)
    ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Това е заради правомощията. (Реплики.)
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Ако обичате, да изслушаме господин Терзийски.
    ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: При доклад на оперативна информация и оперативни анализи по оперативни разследвания може да се попадне на разследване, при което да има информация в различни дирекции – Главна дирекция „Национална полиция“, БОП, „Гранична полиция“ или някоя областна дирекция. Ако има такова разследване, при което могат да работят няколко структури, решението е на главния секретар.
    Ако в сектор „Оперативен анализ“ постъпи информация от различните структури на „Криминална“ или на „Икономическа полиция“ за разследвания, където могат да възникнат някакви дублажи, тогава сектор „Оперативен анализ“ прави тези анализи и предложения до директора на Главна дирекция „Национална полиция“, защото при някои от разследванията може да има съвпадение по отношение на лица, които извършват престъпна дейност, и служители на полицията да правят оперативни разследвания, но някъде такива лица могат да бъдат членове на организирани престъпни групи, за което вече компетенция има друга структура от МВР, затова решението е на главния секретар.
    ИВАЙЛО ИВАНОВ: И тези разследвания са с различна степен на защита.
    ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Да.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Колеги, други въпроси?
    Колегите от професионалното ръководство на Дирекция „Национална полиция“?
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Извинявайте, господин Председател. Тъй като ние представляваме законодателството, има ли недостатъци с оглед на Закона за МВР, които са установени при Вашата работа и са се нуждаели от някакви допълнения, изменения? Питам Ви, защото периодично се променя Законът и тези изнесени заседания са свързани най-вече с това: ако има възможност да се обсъдят законодателни промени, да минем по главните дирекции и да изчистим този закон – повече да не се променя.
    Държа господин Ципов да присъства на всички изнесени заседания, защото той отговаря за… (Оживление.)
    ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Не е лошо, защото вече в структурите имаме лица по Закона за МВР с полицейски правомощия или с пожарни правомощия. Колегите от Пожарната също имат специални правомощия.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Имаме време. Още две години имаме в рамките на този парламент. Предлагам след този мандат вече... (Реплика от заместник-министър Красимир Ципов.)
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Господин Ципов, да Ви дам думата и на Вас по въпроса на господин Янков?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Господин Министър, господин Заместник-министър, господин Главен секретар, господин Главен комисар и ръководство на Главната дирекция „Национална полиция“! Наистина, ако трябва да бъдем сериозни, ръководството на Министерството на вътрешните работи – и политическото, и професионалното, винаги се е отзовавало на исканията от страна на основните структури на Министерството на вътрешните работи да подобрят дейността си, разбира се, и чрез промени в нормативната уредба, включително и Закона за Министерството на вътрешните работи. Искам да отбележа, че последната по-мащабна промяна в този закон беше през септември месец 2017 г., което означава, че повече от година и половина фактически не е бил променян.
    Да, подготвяме едни промени, които ще представим на Вашето внимание може би в есенната сесия. Те са и структурни промени. Те са и промени, свързани с право на Европейския съюз. Те са и промени, свързани с подобряване например дисциплинарната дейност по отношение на служителите на Министерството на вътрешните работи, въвеждане на контролна дейност по отношение на употребата на наркотични вещества и прекурсори – нещо, което, за съжаление, трябва да отчетем като тенденция, която създава проблем.
    Предлагам Ви, ако желаете, преди приемането на Законопроекта на Министерски съвет, да представим абсолютно всяка една промяна, която ще разгледате в близкото бъдеще поотделно, и да обсъдим с Вас това, което предстои.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Ципов.
    Други колеги?
    Заповядайте, госпожо Петрова.
    ТАНЯ ПЕТРОВА: Уважаеми господин Министър, колеги! Вчера бях на една конференция, където Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ хвърли ръкавица към висшите учебни заведения за съвместна работа по отношение на пътната безопасност. Госпожа Малина Крумова предложи да се създаде академичен съвет, който да работи в тази област.
    Моят въпрос е: как оценявате работата на структурата, която ръководите, господин Терзийски, в съвместната работа с образователните институции по отношение на грамотността на децата и надеждата за тяхната безопасност? Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Кой ще отговори, господин Терзийски?
    Заповядайте.
    ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители! По отношение на ограмотяването на децата за пътната безопасност ние от две години и половина имаме инициатива „Детско полицейско управление“, в която основна част от темите са свързани с обучението по правилата за безопасност на движение. Резултатите и добрият пример общо взето се дължат на лична ангажираност и мотивация на конкретните полицейски служители, на които се възлага тази дейност. Имаме много разкошни примери на колеги, които даже в извънработно време мислят и организират такива неща, но според мен и според колегите ще бъде много важно да стане една задължителна част от обучението на децата.
    Има прекрасен център във великотърновското село Балван, където се грижат за деца в неравностойно положение. Там много голяма част от обучението, особено сега преди началото на ваканцията, е с колегите от „Пътна полиция“ – Велико Търново, даже специални площадки правят. Имаме много такива примери в Пловдив – колеги, които са лично ангажирани, но според нас наистина трябва да се върнат някои часове за задължителна пътна безопасност.
    Колеги ходят и в детски градини, и в малките класове. Ходи се, където е възможно да направим такова обучение. Когато директорът на самото училище има лична мотивация да го прави, се получават много добри неща. Имаме и средства, брошури разпечатваме, но, отново казвам, че ангажираността на полицейските служители винаги може да бъде повишавана с всякакви средства. Важно е всяка една инициатива, която води до по-добро обучение, да има по-широко разпространение. Не знам дали Ви отговорих напълно.
    Оценката на нашата си дейност, ако имате предвид. Това ли имахте предвид?
    ТАНЯ ПЕТРОВА: Това имах предвид. По скалата до шест, колко?
    ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: На „Пътна полиция“ ли? (Оживление, шум и реплики.)
    Мисля, че вървим нагоре. Техническите средства, които се въвеждат, работата, броят на нарушенията, които установяваме, глобите, които влизат в републиканския бюджет, всичко върви нагоре, а съставът ни се намалява. В смисъл ограничихме състава. До прилагане на Закона преди четири години доста го намалихме. Дадохме само на колегите, които са преминали специални обучения, след това полека-лека започнахме да увеличаваме – състав, който е преминал обучение, от Териториална полиция да прилагат Закона за движението по пътищата в малките населени места, където имахме недостиг. Мисля, че една добра оценка може да се даде на колегите от „Пътна полиция“.
    Изключително много е натоварена тук работата на отдела, защото и сутринта спорехме как за едно техническо средство да изработим такива технически спецификации, че да бъде наистина от полза, защото имаме какви ли не примери откъде ли не. Но за нас пример е Германия – във всяка провинция имат център за обработка на нарушенията. Във Франция има само един център за обработка в Рен, който обработва цялата страна. Искаме най-добрите неща да стават за нас.
    Мисля, че трябва да дадем добра оценка на „Пътна полиция“. Аз съм предубеден, има главен секретар и министър, но това е ситуацията.
    ТАНЯ ПЕТРОВА: Моите впечатления са също за много добра работа. Аз неслучайно зададох този въпрос, защото това е една дейност, която Вие трябва да я отчитате като много положителна с образователните институции.
    Тъй като аз съм народен представител от Варна, искам да поздравя министъра – преди две седмици беше във Варна. Тази демонстрация, която се прави на техника и на умения на полицейските служители пред гражданите и пред децата, би трябвало да се прави и на други места в страната. Много е положителна. (Шум и реплики.)
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Господин Ципов, Вие поискахте думата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми народни представители, уважаеми господин Министър!
    Госпожо Петрова, на усилията, полагани от служителите на Министерството на вътрешните работи в тази посока и в тази област, трябва да им се отдаде необходимото уважение. Имаме обаче други проблеми, които ще опитаме да решим с новото законодателство, което също се надявам да представим през есенната сесия на Вашето внимание.
    Проблемът, който сме идентифицирали през последните няколко години, е липсата на учебни програми в тази област, защото само усилията на служителите на Министерството на вътрешните работи не са достатъчни. В самите учебни заведения не се полага и достатъчна грижа, доколкото в тези учебни програми засега темата „пътна безопасност“ се маркира само в часовете на класния ръководител. А хубаво е да се помисли в посока – и такова предложение отправи Министерството на вътрешните работи към Министерството на образованието и науката, да се въведе в учебната програма поне веднъж в месеца специализиран час за пътна безопасност. Това ще доведе със сигурност и до подобряване на качеството на поведението на участниците в този процес, и поне според нас до намаляване на пътнотранспортните инциденти, жертвите и пострадалите от тях, така че ще разчитаме на Вашата подкрепа именно в тази посока.
    Специално и на Вас като член на Комисията по образованието и науката, защото виждаме и от страна на Министерството на образованието и науката, че не се подхожда с необходимото разбиране. Опитва се този въпрос да се прехвърля към регионалните управления по образование и към съответните училища – едва ли не инициативата да изходи от тях. Ние не осъзнаем ли, че сме изправени пред едно много сериозно предизвикателство и то да се решава именно с такива средства чрез промяна на учебните програми, не мисля, че ще постигнем това, което очакват от нас всички граждани.
    ТАНЯ ПЕТРОВА: Трябва да има законодателна норма.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Точно в тази връзка на 29 юни 2019 г. предстои Международна кръгла маса „Ефективни модели и инструменти за повишаване на безопасността на транспортната система“. Програмата ще бъде изпратена на всички колеги, за да можем да участваме. Това има връзка и с темата, по която говорихме преди малко.
    Господин Милков, заповядайте.
    ПЕНЧО МИЛКОВ: Уважаеми господин Министър, уважаеми господа заместник-министри, уважаеми дами и господа от професионалното ръководство, колеги! Аз съм народен представител от Русе. Не мислех да задавам въпрос, не се бях подготвил предварително, но по повод въпроса на колежката. Имах парламентарен въпрос към предходния министър Радев, който касаеше нарушенията на водачи с чужда регистрация. За мен това е много болезнен въпрос, тъй като ние сме гранична област. В неделя пътувах със семейството си до морето. Мога да Ви кажа, че румънските водачи не спазват абсолютно никакви ограничения за скорост, за пътна маркировка. Те се държат нагло и аз, когато задавах въпроса, наблегнах, че начинът им на шофиране е предизвикателство към обществения ред. Те знаят, че няма да бъдат санкционирани. Тогава в отговора министър Радев каза, че това би било въпрос, който ще се регламентира с новите три закона, които ще заменят Закона за движението по пътищата. Това беше в основата на неговия отговор – че трябва нормативно да се предвиди.
    Знаем в съседните държави какво се случва и как не може дори да напуснеш страната, преди да си платил глобата. Затова поставям този въпрос. Мисля, че тук му е мястото. Може ли Главната дирекция да предприеме активни действия при настоящото законодателство? Ако не може, можем ли ние да предприемем някакви мерки, преди да влязат в сила тези три закона, за да Ви помогнем? Знаете каква е ситуацията, това е предизвикателство към държавата България. И турските шофьори на тирове също брутално нарушават правилата.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря Ви, господин Милков.
    Кой ще отговори?
    Заповядайте, господин Терзийски.
    ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми господин Милков, наистина имаме проблем при санкционирането на чуждите водачи. Зависи от това дали са водачи от страни – членки на Европейския съюз, или са от страни, които не са членки на Европейския съюз.
    Специално по отношение на румънските водачи, вече обменяме информация за извършени нарушения от водачи на автомобили с румънска регистрация, това се подава до румънските колеги и те предприемат същите действия както и ние. Там имаме повишаване на санкционната дейност – санкционирането и влизането в сила на такива нарушения. За нас и за Вас като законодатели, за всички трябва да е ясно, че едно нарушение, за да се санкционира и да изпълни своята роля, трябва да влезе в сила. Законът позволява всяко едно нарушение – дали е от електронен фиш, или е установено чрез акт, да влезе в сила след определен период, в който се дава възможност на лицето да обжалва съответното нарушение. (Реплики.) Казвам, това е по отношение на румънските водачи.
    За водачите от Северна Македония, които основно влизат и излизат през ГКПП „Гюешево“, тоест на границата Гюешево до Кюстендил, дирекцията в Кюстендил е създала специална организация за нарушенията, а те основно се извършват на територията на Кюстендил, но и тези, които са от технически средства. Създадена е организация с колегите от „Гранична полиция“ за проверка на автомобилите за влезли в сила такива нарушения. В последната година има доста сериозно увеличение на платените глоби от водачи от Македония.
    Обаче с останалите водачи на тежки автомобили – турски шофьори, хърватски шофьори, най-голям превантивен ефект даде промяната в Закона, когато влизат с камиони в забранителен режим. Тоест когато имаме знак „Забранено влизането на автомобили над 12 тона“, тогава освен санкциите, влиза в сила и свалянето на регистрацията. Имахме много ноти от Сърбия и от Хърватия, защото даде положителен ефект. Казвам обаче, че това не е дало необходимия дисциплиниращ ефект.
    Много ни е стар Законът за административните нарушения и наказания. Вие знаете, че от 1969 г. е този закон. Най-сериозен проблем в момента и за българските водачи е връчването, защото, не е тайна, ние имаме договор с някаква фирма, която отива и връчва тези нарушения по Закона за движението по пътищата. За да икономисват средства, те могат да го връчат служебно, след това гражданинът знае и не знае. Това е, наистина са ни стари законите.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Заповядайте, господин Ципов.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЦИПОВ: В момента на обществено обсъждане вървят едни много мащабни промени в Закона за административните нарушения и наказания, които се изработват от Министерския съвет, от Кабинета на вицепремиера по правосъдната реформа госпожа Захариева. Там сме дали някои наши предложения именно в тази посока да се подобри дейността по връчването на издадените електронни фишове и съответно наказателните постановления.
    Това, с което, за съжаление, не можем да се похвалим, но имаме някакъв напредък, опитваме се, когато е установено с техническо средство съответното нарушение от водач – чужд гражданин, да създадем организация този електронен фиш или наказателно постановление да му бъде връчен на граничния контролно-пропускателен пункт, преди да напусне територията на България, така че за момента това можем да направим.
    Когато приемете в парламента промените, които предстоят в Закона за административните нарушения и наказания, се надявам да завишим значително процента на наложените санкции на чуждестранни водачи на моторни превозни средства, включително и румънски граждани, защото и аз имам наблюдения от страна на румънските граждани и така се стига до някои наистина крайности, ако мога така да се изразя.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Трябва да има някаква съизмеримост, аз съм съгласен с колегата Милков в тази посока, защото българските водачи в Румъния страдат много. В момента в посолството има два чувала със снети регистрационни номера и голяма част от хората тук не могат да си карат автомобилите. Освен че процедурата за връщането е малко по-бавна, но тук, ако на граничните пунктове с тези промени станат нещата да може и електронните фишове, и наказателните постановления да се плащат сега или веднага, ще има подобрение в тази посока.
    Други колеги?
    Добре, приключихме с въпросите.
    Господин Министър, заповядайте.
    МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Аз само да допълня темата. Мисля, че специално по отношение на тировете и във връзка с определени нарушения вече могат да тестват тази принудителна административна мярка да се свали регистрацията. Имаме няколко случая, включително и от посолствата идват да се молят, защото те са свикнали. Когато наш гражданин наруши там, ние не ходим да се молим в посолството. Обаче посланиците идват при нас, когато прилагаме по-твърда мярка, така че свикнаха вече с това нещо.
    Може би в Румъния е въпрос не само в Закона за административните нарушения и наказания. Там в самия закон, за тяхното министерство не знам как е, са предвидени за по-леки нарушения по-сериозни санкции. Разговарях с български граждани там, те казват: за настъпване на разделителната линия ми свалят номера. Това е предвидено обаче в други закони. Тук нашият е по-либерален по отношение на принудителните административни мерки.
    Като обобщение по отношение на въпроса да се направи един път Законът за МВР и да не се променя, мисля, че промените се налагат някой път не от това, че просто искаме да го променим, а от това че има промяна в обстоятелствата – както от Европейския съюз, който ни задължава по дадени теми да имаме определените структури, така и от развитие на обстановката в страната. Със Законопроекта за изменение и допълнение, който подготвяме, целта ни е да постигнем едно равновесие.
    Аз също съм на принципа, че трябва да дадем малко стабилност на системата по отношение на тези законови административни реформи, защото доста направихме. Основната реформа по отношение на определяне на правоотношенията между работодател и служители в Министерството вече е определена. Това, естествено, поражда някои вътрешни противоречия, които с леки промени могат да се доизчистят, за да са определени ясно правилата.
    Към момента, пак казвам, че системата е стабилизирана и по отношение на човешки ресурси. Тъй като става въпрос за много млад състав, той си идва със съответните проблеми на младите, и те почват да се отразяват вече. Дирекция „Вътрешна сигурност“ работи и се натъкваме на случаи на новобранци, които още не са разбрали, че боли, когато пипаш, където не трябва, но това са рисковете на целия този процес. Надявам се от този състав да излязат и качествени полицаи, което ще се случи. Това е, което исках да кажа.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Колеги, да се ориентираме към приключване на точка първа.
    Определено считам, че има смисъл от провеждането на такива изнесени заседания, тъй като можем да си говорим свободно, да поставяме различни теми, по някои от които мисля, че ще произтекат определени решения. Да питаме, каквото ни боли по различни теми, и да можем да си говорим свободно с всички колеги и от професионалното ръководство на Министерството, и от ръководството на Дирекция „Национална полиция“.
    Следващите заседания ние ще ги предложим на вниманието на Комисията. Защо не и да бъдем в Академията на МВР, да се поинтересуваме в детайли от обучението на полицаите, което е изключително важно за нас. Ние сме постоянно на улицата и виждаме какви са действията на полицаите. Днес ги видяхме как се радваха в Русе – получиха от новите полицейски автомобили. Не са виждали от 20 години – говоря за Охранителната полиция, иначе „Пътна полиция“, да, има нови автомобили. Ако подкрепяте, мисля, че такива заседания ще бъдат полезни и удачни.

    Преминаваме към точка втора „Разни“.
    Казах за събитието на 29 юни – Ден на безопасността на движението по пътищата, от 10,00 ч. в хотел „Балкан“ ще бъде Форумът „Ефективни модели и инструменти за повишаване на безопасността на инфраструктурата“. Ще помоля програмата да бъде изпратена на колегите.
    По тази точка имате ли въпроси, колеги?
    Заповядайте, господин Янков.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Понеже поставихте въпроса къде да бъде следващото такова заседание.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Не, аз дадох като пример къде може да бъде.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Аз предлагам Главна дирекция „Гранична полиция“.
    МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Академията е във ваканция, само напомням. (Оживление.)
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: „Гранична полиция“, защото е важна темата. Аз го казах в началото също.
    Ако няма други въпроси, да благодарим и на ръководството на Министерството на вътрешните работи, и на Главна дирекция „Национална полиция“ за участието.
    Колеги, и на Вас да благодаря за днешното участие в заседанието на Комисията.
    МИНИСТЪР МЛАДЕН МАРИНОВ: Ако позволите, понеже господин Манев навърши 50 години, ние сме подготвили един малък подарък от Министерството. Това е копие на меча на Хан Кубрат. (Възгласи: „Браво!“. Всички стават и ръкопляскат.)
    МАНОИЛ МАНЕВ: Много Ви благодаря! Държа да кажа, първо, личи, че съм изненадан, и второ – точно в сърцето! Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Закривам днешното изнесено заседание.

    (Закрито в 17,45 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Пламен Нунев
    Форма за търсене
    Ключова дума