Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане на Законопроект за мерките по време на извънредното положение, обявено с решение от 13 март 2020 г. на Народното събрание № 054-01-24/16.03.2020 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
П Р О Т О К О Л
№ 5
На 17 март 2020 г., вторник, се проведе извънредно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане на Законопроект за мерките по време на извънредното положение, обявено с решение от 13 март 2020 г. на Народното събрание № 054-01-24/16.03.2020 г.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 16,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Пламен Нунев.
* * *
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Добър ден, колеги!
Имаме кворум. Откривам извънредното заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред с една-единствена точка:
1. Разглеждане на Законопроект за мерките по време на извънредното положение, обявено с решение от 13 март 2020 г. на Народното събрание, № 054-01-24. от 16 март 2020 г.
Гости от Министерството на вътрешните работи са: Росица Грудева – директор на дирекция „Правно-нормативна дейност“, Владислава Радонова – главен експерт в дирекция „Миграция“, Цветомир Панчев – началник на сектор „Правно обслужване и мерки за административна принуда“ при дирекция „Български документи за самоличност.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 14, против и въздържали се – няма.
Дневният ред се приема.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА МЕРКИТЕ ПО ВРЕМЕ НА ИЗВЪНРЕДНОТО ПОЛОЖЕНИЕ, ОБЯВЕНО С РЕШЕНИЕ ОТ 13 МАРТ 2020 Г. НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
От името на вносителите, господин Ципов, заповядайте.
КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря, господин Председател.
Ще се опитам да бъда кратък и да се съсредоточа върху предложенията по този Законопроект, свързани с компетентността на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
Уважаеми народни представители, уважаеми гости! Със свое решение от миналия петък Народното събрание обяви извънредно положение. Настоящият законопроект, който е подготвен въз основа на предложения от изпълнителната власт, има за цел да уреди извънредни мерки на територията на България за предпазване, ограничаване и преодоляване на последиците от разпространението на заразата с вируса на Ковид-19 за времето от 13 март 2020 г. до прекратяване на извънредното положение.
Със Законопроекта се въвеждат поредица от противоепидемични мерки под формата на забрани, които обхващат посещения на различни обществени събития и масови мероприятия, като основната цел на тези забрани е да бъдат изпълнени всички препоръки на Националния оперативен щаб за социална дистанция.
В Преходните и заключителни разпоредби Проектът предвижда промени в няколко закона, в които да бъдат въведени допълнителни механизми за справяне с разпространяващата се зараза.
Това, което касае компетентността на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, са промени в Закона за българките лични документи и в Закона за чужденците в Република България.
В Закона за българските лични документи се предвижда удължаване срока на документи, издавани на чужденци и граждани на Европейския съюз, което е от изключително значение за намаляване на струпването на чуждестранни граждани и граждани на Европейския съюз в местата за тяхното административно обслужване. Предвижда се удължаването на разрешенията за пребиваване да бъде с шест месеца, с което се надхвърля първоначално определеният им срок на валидност, като по този начин се очаква да се ограничи в значителна степен вероятността от струпване на множество хора на едно място, което би създало потенциална опасност за допълнително разпространение на заразното заболяване и реален риск за хората с разрешено пребиваване на територията на страната, от една страна. От друга страна, работещите в местата за административно обслужване на чужденци.
В закона за чужденците в Република България се предвижда също така продължително пребиваващ чужденец в Република България, на който изтича разрешението продължително пребиваване, в случай че не подаде заявление в 14-дневния срок, предвиден в закона, да не се счита за прекъсване на срока при обявено извънредно положение. Тази промяна се налага във връзка с ограниченията, наложени в цял свят, за пътуване на чуждестранни граждани и невъзможността им да влязат на територията на България.
Предвидена е и промяна в Закона за българските лични документи, с която се удължава срокът на валидност на личните карти и свидетелствата за управление на моторни превозни средства. Направено е уточнението, че те ще могат да се ползват като документ, идентифициращ самоличността на лицето само на територията на Република България. Предвидена е и възможност по желание на лицето, чийто документ изтича, или пък има необходимост от издаването на нов такъв, за да може да упражнява своята дейност, той да бъде издаден своевременно от компетентните органи на Министерството на вътрешните работи.
Не смятам, че има необходимост, ако колегите не възразяват, да се спирам на останалите промени. Така или иначе Законопроектът ще бъде обсъден утре в пленарната зала. Затова ми позволете, господин Председател, да завърша като отправя и един призив да се съсредоточим само в материята, тъй като ние сме съпътстваща на водещата комисия.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Колеги, откривам дебата.
Господин Манев.
МАНОИЛ МАНЕВ: Уважаеми колеги, тъй като този законопроект върви и е добре да върви с по-бързи темпове, използвам присъствието на представители на Министерството на вътрешните работи, за да попитам и вносителя, а и да се обърна към цялата комисия – не мислите ли, че е добре да удължим сроковете и по КОС, защото там прескачането на сроковете по контрол над общоопасните средства и на оръжията в момента води реално до престъпления, ако прескочиш срока на разрешителното и държиш незаконно оръжие. Ако направим това между първо и второ четене на Законопроекта, смятам, че ще е добре. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Манев.
Господин Иванов, заповядайте.
ИВАН ВАЛЕНТИНОВ ИВАНОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми гости, уважаеми колеги! Представителите на БСП ще се въздържат по този законопроект, но поради текстове, които касаят Закона от друго естество, които не касаят нашата комисия, и текстове, които са внесени в този законопроект.
Като цяло подкрепяме инициативата да се издаде закон, който е в съответствие с разпоредбите на Конституцията, тоест всички мерки по извънредното положение да бъдат приети в отделен закон. Но, както каза господин Ципов, нашите съображения ще ги изразим утре в пленарната зала по останалата част от текстовете. В частта, която касае Вътрешната комисия, към този етап нямаме забележки по внесените текстове, но като цяло от недостатъците на Законопроекта е взето решение да бъдем „въздържал се“.
Подкрепям господин Манев в неговото предложение, но това трябва да стане между първо и второ четене. Разбира се, ангажиментът е на членовете на Комисията, като такива, които имат право да внасят промени в Закона.
Може би трябва да огледаме и други срокове, които текат, може би в самото Министерство, които биха допринесли по някакъв начин за ощетяване на гражданите, поради въвеждането на това извънредно положение. Разбира се, един апел към тях да ги погледнат, защото не мога да претендирам, че всички тук, колегите в Комисията, имаме някаква изчерпателност в това отношение, да ги погледнете и своевременно да се свържете с представители на Комисията, за да можем да ги вземем предвид при внасянето на предложения между първо и второ четене. Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Иванов.
Други колеги?
Господин Ципов, заповядайте.
КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря, господин Председател.
Не толкова под формата на реплика към господин Иванов, а просто искам да направя уточнението, че след приемането на решението на Народното събрание имаше един изключително кратък срок от два дни, в който различните министерства и ведомства трябваше да заявят своите искания за промени, свързани с налагането на мерки. Със сигурност ние като вносители не твърдим, че сме били абсолютно изчерпателни или прецизни при внасянето на тези промени. Готови сме да обсъдим всички разумни предложения. Разбира се, че има необходимост да се обмисли за удължаване на срокове по други различни разрешения и лицензии, които са свързани с това да бъдат издавани от компетентни органи на Министерството на вътрешните работи. Аз смятам, че тук можем да постигнем консенсус по въпросите на това да разгледаме и да подкрепим всички разумни предложения, направени между първо и второ гласуване. Смятам, че имаме нагласата, въпреки спешността и на ситуацията, и на мерките, които следва да бъдат предприети, да бъдем прецизни все пак, защото българските граждани очакват от нас резултат, а именно налагане на такива мерки, които, от една страна, ще запазят здравето и живота на гражданите, от друга страна, все пак трябва да мислим и за това, въпреки че сме в извънредно положение, държавата да функционира нормално, доколкото е възможно.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Ципов.
Господин Иванов, заповядайте.
ИВАН ВАЛЕНТИНОВ ИВАНОВ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
Уважаеми господин Ципов, разбира се, нашите предложения ще бъдат направени. Моят съвет е, ако има възможност, разбира се, утре на Председателски съвет с ръководството на парламентарната група да изкоментирате тези текстове, които ние имаме предвид да внесем между първо и второ четене. Със сигурност ще бъдат направени такива. Така че да се намери общ език и да се стигне до тези мерки.
Мисля, че сега не е мястото и времето да коментираме закони, които не касаят Комисията. Благодаря.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря Ви, господин Иванов.
Заповядайте.
КРАСИМИР ЦИПОВ: Уважаеми народни представители, от администрацията на Народното събрание, по-точно дирекцията „Референти“, имат готовност да систематизират всички получени допълнително предложения. Такива безспорно ще има и от Министерството на финансите по отношение на промени в данъчните закони, и от Министерството на транспорта, да не ги изброявам всичките. Разбира се, ще очакваме и от представителите на Министерството на вътрешните работи да отговорят най-малко на въпроса на господин Манев, а защо не и да кажат какви други необходимости са идентифицирали, ако мога така да се изразя, за спешни промени в действащото законодателство.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
Други колеги? Не виждам.
Заповядайте от името на Министерството на вътрешните работи.
РОСИЦА ГРУДЕВА: Уважаеми господин Председател, дами и господа народни представители, на първо място, бих искала да благодаря на вносителите за подготвения общ рамков закон. Считам, че това е една нелоша основа, която дава добра рамка за регулиране на обществените отношения в тази извънредна ситуация.
По отношение предложението на господин Манев – също го подкрепяме, считам, че това е необходимо и полезно, защото в процеса на работа идентифицирахме още няколко нормативни акта, които се нуждаят от изменения и те са по-конкретно в Закона за оръжията с цел увеличаване на сроковете на издадените разрешителни, както и в тези, които са по § 68 от Заключителните разпоредби по отношение на репликите на оръжия и сроковете за тези разрешителни.
Също така сме идентифицирали и една необходимост от поправка в Наказателно-процесуалния кодекс, която е за водещата комисия. Имаме готовност да подпомогнем работата с конкретни текстове. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря и аз.
Други изказвания? Няма. Закривам дебата.
Подлагам на първо гласуване Законопроект за мерките по време на извънредното положения, обявено с решение от 13 март 2020 г. на Народното събрание, № 054-01-24 от 16 март 2020 г.
Моля да гласувате.
За – 12, против – няма, въздържали се – 5.
Законопроектът е приет на първо четене.
Уважаеми колеги, с това закривам заседанието на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
(Закрито в 16,45ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Пламен Нунев