Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
28/10/2020
    1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, № 054-01-98, внесен от Красимир Ципов и група народни представители на 22 октомври 2020 г.;
    2. Разглеждане на Годишен доклад за младежта за 2019 г., № 002-00-28 от 15 октомври 2020 г.;
    3.Разни.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред





    П Р О Т О К О Л
    № 14


    На 28 октомври 2020 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, № 054-01-98, внесен от Красимир Ципов и група народни представители на 22 октомври 2020 г.;
    2. Разглеждане на Годишен доклад за младежта за 2019 г., № 002-00-28 от 15 октомври 2020 г.;
    3.Разни.

    Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 12,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Пламен Нунев.

    * * *

    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Добър ден, колеги!
    Имаме кворум. Давам начало на днешното заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния дневен ред:
    1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, № 054-01-98, внесен от Красимир Ципов и група народни представители на 22 октомври 2020 г.;
    2. Разглеждане на Годишен доклад за младежта за 2019 г., № 002-00-28 от 15 октомври 2020 г.;
    3. Разни.
    Други предложения по отношение на дневния ред? Няма.
    Който е съгласен с така предложения на вниманието Ви дневен ред, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.

    По първа точка:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА МЕРКИТЕ И ДЕЙСТВИЯТА ПО ВРЕМЕ НА ИЗВЪНРЕДНОТО ПОЛОЖЕНИЕ, ОБЯВЕНО С РЕШЕНИЕ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ОТ 13 МАРТ 2020 Г. И ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ПОСЛЕДИЦИТЕ, № 054-01-98, ВНЕСЕН ОТ КРАСИМИР ЦИПОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 22 ОКТОМВРИ 2020 Г.;

    Гости по точка първа от дневния ред са: от Министерството на вътрешните работи Цветомир Панчев – началник сектор „Правно обслужване и мерки на административна принуда“ в дирекция „ Български документи за самоличност“, Вангелия Терзийска –главен юрисконсулт в дирекция „Миграция“; от Министерството на труда и социалната политика господин Лазар Лазаров – заместник-министър, и господин Атанас Колчаков – държавен експерт в дирекция „Политика на пазара на труда и трудовата мобилност“.
    Давам думата на господин Ципов да представи Законопроекта.
    КРАСИМИР ЦИПОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Ще се опитам да бъда кратък. Знаете, че със Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, който приехме в началото на извънредното положение, удължихме срока на валидност на личните карти и свидетелствата за управление на моторни превозни средства. Тъй като до края на 2020 г., в началото на 2021 г. изтича срокът на валидност на огромен брой лични карти, съответно предстои масовата им подмяна, намираме за необходимо да внесем тези промени, които са на Вашето внимание.
    Всъщност какво преследваме с този законопроект?! На голяма част от българските граждани ще им се наложи да подменят личните си документи през зимните месеци при евентуално обявена извънредна епидемична обстановка. Увеличеният брой желаещи да подадат заявление за издаване на личен документ в звената „Български документи за самоличност“ към Министерството на вътрешните работи ще затрудни много спазването на противоепидемичните мерки, разпоредени от Министерството на здравеопазването. Актуалната информация за усложняване на обстановката в страната, породена от Ковид 19, свързана с увеличения ръст на заразените от началото на есенно-зимния сезон в комбинация с ежегодните заболявания от различни видове вируси обуславя необходимостта от предприемане на законодателни мерки за удължаване срока на валидност на личните карти с цел ограничаване на струпването на хора. Смятаме, че с този законопроект ще действаме превантивно и ще предпазим, от една страна, гражданите, от друга страна – служителите в звената „Български документи за самоличност“.
    Ще си позволя да представя на Вашето внимание кратка статистика какви документи предстои да изтекат като валидност за месеците ноември, декември, януари. За този период от време трябва да бъдат подменени 303 хил. 548 лични карти и 110 хил. 434 паспорта. Свидетелствата за МПС са по-малко като брой. Искам да уведомя уважаемите народни представители, че за месеците след извънредното положение, а именно юни, юли и август са били издадени общо 381 хил. 516 лични карти; 181 хил. 452 паспорта и над 210 хиляди свидетелства за управление на МПС.
    Какво предлагаме? Сегашният закон казва, че документите, които изтичат като валидност в периода 13 март – 31 октомври тази година, се удължават с шест месеца. Това касае личните карти и свидетелствата за управление на МПС, като действащият закон казва, че и те са валиден документ само на територията на България.
    След обявяване на извънредното положение в България и редица други страни, започна обмен по линия на Министерството на външните работи с други държави – членки на Европейския съюз и държави извън Европейския съюз. Към настоящия момент имаме постигната договореност с 48 държави, които признават нашите документи, като валидни идентификационни документи и документи за пътуване, въпреки че е изтекла тяхната валидност. Предлагаме документите, които изтичат като валидност за периода 1 ноември – 31 януари 2020 г. също да бъдат удължени с шест месеца. Тук добавяме и паспортите поради този аргумент, за който споменах преди малко – договореността с тези 48 държави. Европейската комисия също излезе с призив към държавите – членки на Европейския съюз, да предприемат необходимите мерки, където е възможно да бъде постигната тази договореност да бъдат признати съответните документи.
    Настоящият проект на акт отчита също така, че зад граница се намират немалък брой български граждани, чиито документи за самоличност изтичат или вече са изтекли в посочения период и в условията на усложнена епидемична обстановка в световен мащаб също ще бъдат силно затруднени да подновят. За тях също следва да бъдат създадени равни възможности, облекчения по отношение на удължаване на валидността, предвидена за българските граждани на територията на Република България.
    С настоящия проект на акт предлагаме изменение и допълнение на § 10 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона, с което да се предвиди, че по време на обявено извънредно положение и извънредна епидемична обстановка и при условията на реципрочност чужденец, който е влязъл по законоустановения ред на територията на страната, може да напусне Република България през ГКПП в рамките на срока, за който държавата, издала съответния паспорт или лична карта, е нотифицирала Република България, че неговата валидност е удължена, както и при условие че е осигурен транзит на чужденеца до държавата на крайната му дестинация. Това предложение е в съответствие с този призив на Европейската комисия за единен подход по прилагане на одобреното от някои държави членки автоматично удължаване на валидността на документите за пътуване за граждани на Европейския съюз.
    В преходните и заключителни разпоредби предлагаме промени в Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, свързани с практиката по прилагане и с правомощията за налагане на принудителни административни мерки от страна на Изпълнителната агенция „Главна инспекция по труда“.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Уважаеми колеги, предлагам да чуем становището на МВР и след това на Министерството на труда и социалната политика.
    Господин Панчев.
    ЦВЕТОМИР ПАНЧЕВ: Дирекция „Български документи за самоличност“ изразява положителна подкрепа на внесения законопроект. Както беше представено в мотивите на проекта, действително в края на тази година и след началото на следващата година се очаква голям брой изтичащи лични карти и паспорти, което налага подобна промяна с цел удължаване срока на валидност. Това ще допринесе и за ефективното спазване на противоепидемичните мерки на местата за административно обслужване.
    Също така подкрепяме и текстовете, свързани със запазване на възможността гражданите, въпреки удължаването на срока, да имат възможност да си подават заявления за подмяна.
    Удачно е и включването точно на паспортите с цел равнопоставеност на българските граждани, които се намират извън територията на страната.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Господин Лазаров, имате думата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Дами и господа народни представители! Министерството на труда и социалната политика подкрепя направените предложения. Всъщност в мотивите към Законопроекта много ясно и точно са описани основанията за тези предложения, а те са свързани с обхващането на лица, които и към този момент би следвало да имат право на достъп до българския пазар на труда – това е за граждани на трети държави. Отсъствието им в този момент дава трудности по прилагането и, разбира се, дава права на органите, които прилагат законодателството, да налагат принудителни административни мерки, а това всъщност не е и необходимо. Поради тази причина с това предложение, направено от вносителите, този въпрос е изчистен. В мотивите изключително подробно е описано предложение, свързано с контролните правомощия на Инспекцията по труда. Става дума за обратната хипотеза – тогава, когато дадени работодатели не регламентирано ползват работната сила на граждани на трети държави и възможността те да имат право да налагат такива санкции. В действащото законодателство са описани единствено работодателите като организационна форма, като юридическо и физическо лице. Добавянето на едноличните търговци и дружествата, създадени по Закона за задълженията и договорите, ще даде възможност за правилно прилагане на законодателството и несъздаване на условия за заобикаляне на достъпа до българския пазар на труда. В тази част Министерството на труда и социалната политика подкрепя това предложение.
    Ще ми позволите, господин Председател и уважаеми народни представители, да направя пред Вас един анонс, в случай че бъде подкрепен от Вас между първо и второ гласуване. Става дума и понеже сме в Закона за изменение и допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредно положение и за преодоляване на последиците, бих искал да апелирам за подкрепа на следното предложение. В сега действащия закон до 31 август всички ползватели на социални услуги, които са делегирани от държавата дейности, са освободени от заплащането на такса. Същевременно епидемичната обстановка и продължаването на извънредното епидемично положение дава затруднения на тези лица, които ползват социалните услуги. Предложението на Министерството на труда и социалната политика е срокът 31 август да бъде удължен до края на тази година – до 31 декември 2020 г.
    Съзнавам и още веднъж искам да помоля за Вашето извинение, не бих искал да злоупотребявам с него, но това всъщност е предложение в интерес на хората, които ползват такъв тип услуги, да бъдат освободени от заплащане на такси до края на тази година. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Лазаров.
    Господин Радев.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми колеги народни представители! Уважаеми господин Заместник-министър, гости! Вземам процедура, защото този път преминахме границите. Ние в ръководството можем да ги говорим тези неща, но искам тези двамата колеги от МВР да предадат на техните началници да идват тук заместник-министри, министърът, най-много – някой директор.
    Сигурно господин Панчев и госпожа Терзийска сте бъдещи заместник-министри и министри, ама сега не Ви е работа да сте тук. Вие сте началник сектор – нито сте на отдел, нито на дирекция! Извинявайте, ама Вие говорите от лично име.
    Веднъж казах това, предайте да уважават Комисията. Това че ние сме внесли Законопроекта е хубаво. Точно поради това трябва да има политическо лице, за да вземе отношение. Може пък някъде да сме сбъркали с господин Ципов и колегите, които сме го внесли.
    Представям си какво прави сега Вашият директор или заместник-министърът. Какво прави той в Министерството, та не е тук?
    Господин Председател, официално: Министерството на вътрешните работи да си праща в Комисията, когото трябва. Тук нямат място експерти, сектори, отдели, обикновени чиновници. В залата никога не съм гласувал за по-малко от заместник-министър за допуск в пленарната зала. Тук няма допуск, те са влезли хората, защото са поканени.
    Ние трябва да внимаваме и за пореден път апелирам това да бъде поправено.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Радев.
    По принцип ръководството на Комисията, когато уведомява за присъствие на заседание, кани заместник-министрите, както господин Лазаров е тук. Ще видим каква е причината и ще обърна остро внимание на ръководството на Министерството. Може да има някаква причина, ще го установим, но мисля, че повече няма да се повтаря. Дори писмено сме уведомили за присъствие.
    Колеги имате думата за въпроси към вносителите. Няма.
    Колеги, подлагам на първо гласуване разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, № 054-01-98, внесен от народния представител Красимир Ципов и група народни представители на 22 октомври 2020 г.
    За – 18, против и въздържали се няма.
    Благодаря Ви, колеги.
    Пет-десет минути почивка, за да дойдат вносителите по втора точка.
    Колеги, продължаваме с точка втора:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ГОДИШЕН ДОКЛАД ЗА МЛАДЕЖТА ЗА 2019 Г. , № 002-00-28 ОТ 15 октомври 2020 г.
    Гости от Министерството на младежта и спорта са: господин Николай Павлов – заместник-министър на младежта и спорта, госпожа Милена Андреева – директор на дирекция „Младежки политики“.
    Ще дам думата на господин Павлов да представи Доклада и една препратка – само раздела, който касае Вътрешната комисия „Повишаване ролята на младите хора, превенция на престъпността“.
    Заповядайте, господин Павлов.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НИКОЛАЙ ПАВЛОВ: Благодаря.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Съвсем накратко, Годишният доклад за младежта представя информация за състоянието на младежта в България и отчита предприетите мерки от страна на отговорните институции в изпълнение на целите на държавната политика за младежта през изминалата 2019 г.
    Тази година за целите на Доклада Министерството на младежта и спорта инициира реализирането на национално представително и социологическо проучване сред младите хора у нас. Темата беше „Установяване на ефекта от политиките за младежта върху младите хора в страната“. Въпросите, заложени в проучването, следваха основните теми и приоритети на Националната стратегия за младежта от 2010 – 2020 г. Запознали сте се – в първите раздели Докладът представя профил на младите хора у нас и основните им демографски характеристики. Нататък следва подробно описание на реализираните от отговорните институции мерки през изминалата година.
    В Доклада използвахме данни от Националния статистически институт, ЕВРОСТАТ, други национални и международни проучвания, информация от всички въвлечени институции, свързани с тематиката на документа и отчетния период.
    Конкретно относно темата на Комисията, в която сме се събрали. Може да се отбележи, че повишаването на ролята на младите хора в превенцията на престъпността е сред приоритетите, залегнали в Националната стратегия за младежта, и една от основните дейности по темата с младежите за миналата година. За извършени противообществени прояви през нея през детските педагогически стаи са преминали 6700 малолетни и непълнолетни, което бележи намаление със 166 лица в сравнение с предходната 2018 г. Заведените на отчет в детските педагогически стаи малолетни и непълнолетни пък са 3101. В сравнение с 2018 г. броят на новозаведените намалява с 10,8% – почти 11%. Структуроопределящи за детската престъпност продължават да са престъпленията против собствеността – отчитаме го в Доклада, като преобладават кражбите, те са основното направление, в което децата и младежите влизат в конфликт със закона. Останалите криминални деяния, извършени от малолетни и непълнолетни, имат малък относителен дял.
    Престъпления, свързани с наркотици. Отчитаме, че са се увеличили, макар с под един процент – 0,9% за 2018 г., но хулиганските прояви намаляват близо с 6,5%. През 2019 г. Главна дирекция „Национална полиция“ на МВР участва в редовни работни срещи с представители на Министерството на младежта и спорта, на Българския футболен съюз, спортни федерации и организации, както и с координаторите по темата за привържениците, спортното хулиганство – тема и проблематика, по които, уви, младите хора често се намират въвлечени.
    Естествено, основна е дейността на Министерството на вътрешните работи по темата, по превантивната дейност по отношение на младежката и детската престъпност. Накратко ще отбележа за традиционните им кампании през миналата година „абитуриенти“, „ваканция – да запазим живота на децата на пътя“, „децата тръгват на училища – да ги пазим на пътя“ и кампанията за студентския празник 8 декември, естествено, свързан и с повишена информираност по Закона за движение по пътищата, спазване на правилата,. В рамките на кампанията „децата тръгват на училища“ мога да отбележа, че през миналата година са изнесени над 2500 беседи във всички групи на училищата – 5-7 клас , 8-12 клас. Включени са и родителите на децата. Тяхната роля без съмнение и по тази тема е фундаментална – техният пример, контролът, който упражняват.
    От страна на МОН също бих отбелязал, че също работят по темата. Изпълнявали са през миналата година Концепцията за възпитанието и обучението по безопасност на движение по пътищата в детската градина и училището, Стратегията за изпълнение на Националната стратегия на Република България за подобряването за безопасността на движението по пътищата.
    Бих отбелязал и работата на колегите от Министерството на правосъдието по темата с детското правосъдие и повишаване капацитета на българските институции в областта на работата с младежта и домашното насилие.
    Ще завърша с данните от национално представително социологическо проучване сред младите хора на България, което проведохме за целите на Доклада. Според резултатите, които излизат, институционалният авторитет на полицията се запазва. Той е висок, което е радващо. Близо половината млади хора биха се обърнали за помощ именно към полицията при проблем. Младите българи между 15 и 19 години – най-младата част от разглежданата порция 15 – 29, което е младежта според нормативните документи, в най-голям дял, първо, естествено, биха се обърнали към семейството си, което е естествена реакция при подрастващите. Социологическото им проучване регистрира и доста високи дялове на пасивност и инертност по отношение на отговорното гражданско поведение относно реакцията на младите хора при нарушение, на което са станали свидетели. 69% от тях споделят, че не са подавали и не са мислили да подават жалба при нарушение, на което са станали свидетели. Малко над половината биха подали жалба, ако на тях им се случи такова. Сравнително висок дял – 22%, биха се защитили сами, включително чрез използването на насилие. Това споделят самите млади хора. Да се защитят добре и употребата насилие е също чувствителна тема.
    Националната програма за изпълнение на младежки дейности по чл. 10а от Закона за хазарта на Министерството на младежта и спорта е една от двете ни програми, насочени към младежта, третира именно тази наболяла тема – за агресията, агресивното поведение сред младите хора, рисковото поведение. Така че за нас като Министерство е важна тема, по която да се работи, е намаляването на агресивността, превенцията на зависимостите. Те са фундаментални за развитието на младия хора и благополучието на обществото ни, естествено.
    Съвсем накратко по конкретната тема е това. Очаквам Вашия коментар и въпроси. Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Павлов.
    Госпожа Таня Петрова. Заповядайте.
    ТАНЯ ПЕТРОВА: Уважаеми гости, уважаеми колеги! И друг път съм вземала отношение по темата, свързана с децата и младежта. Искам да кажа, че докладът, който разглеждаме сега и приветствам, че представянето го направи заместник-министър, е едно сериозно четиво от 108 страници.
    Ще се спра на някои неща, които са свързани с работата на нашата Комисия, със спецификата й. Заместник-министър Павлов каза някои факти, които аз съм извадила, но преди да акцентирам на други, искам да кажа, че съм впечатлена от изследването, което е направило Министерството, и на базата на резултатите, на които се основава Докладът. Знаем, че повече от половин година имаше сериозна ковид обстановка, която създава проблеми за достъп до младите, но така или иначе Министерството е направило социологическо проучване в страната.
    Искам да споделя, че младите хора казват, че при проблем с личната сигурност близо 49% от тях биха се обърнали към полицията. Видно е, че в съзнанието на младите хора полицията е основна и легитимна институция.
    Важен индикатор, който трябва да бъде отчетен, са високите нива на отказ от гражданска активност сред младежите – 69%, не са подавали и не мислят да подадат сигнал срещу нарушение, на което са станали свидетели. В някаква степен тук можем да отчетем няколко нюанса. От една страна, оценката за безпредметност спрямо подобен тип конкретно поведение. От друга страна, може да се отчете липса на усещане за адекватния действия след подобен акт.
    Друг важен индикатор е оценката за действие при нарушаване на личните права на младежите. С най-голям дял се открояват две основни реакции сред младите хора: институционално решение на ситуацията и лично разрешаване на ситуацията. 22% от младежите ще се защитят сами сочи Докладът, включително с насилие. Съвсем естествено делът на момчетата, които биха реагирали по този начин, е по-голям от дела на момичетата. Докладът сочи, че хората с ниско в по-малък дял биха се обърнали към съда.
    В отчета за дейността на Министерството на вътрешните работи се посочва, че през 2019 г. са установени общо 46 433 извършители на престъпления, от които 40 749 на криминални и 5 684 – на икономически престъпления. През същата година – 19 197 правонарушители са млади хора на възраст от 14 до 30 години, което е 41% от общия брой установени извършители. Основната част от тях – 32,5% са на възраст над 40 години, а между 18 и 30 години са 32%. Непълнолетните лица – 14-17-годишните, са 9%, а малолетните – под 14 години, са 3,4%. В сравнение обаче с 2018 г. общият брой на установените извършители е намалял с 1%, като най-голямо е намалението при малолетните извършители с близо 7%. Броят на непълнолетните извършители обаче се е увеличил с 2,7%, което е факт, върху който можем да работим.
    И друг път, когато е ставало дума за полицията в училищата, сме говорили за Националната програма, работата на полицията в училищата. По тази програма са изнесени над 8000 лекции и беседи в 1500 училища в страната, като участие са взели 763 полицейски служители.
    За другите програми заместник-министър Павлов в своето изложение говори.
    Със съдействието на Върховния комисариат на ООН за бежанците са изработени брошури и аудиофайлове за непридружени деца, търсещи или получили международна закрила на различни езици, които ще бъдат предоставени на районните управления и публикувани в специален сайт, който се подготвя, „Детска сигурност“.
    През 2019 г. са наказани 34 лица във възрастовата група 15 – 24 години, като от тях с наказание „глоба“ са 26; с наказание „задържане в поделение на МВР“ няма; наказание „полагане на безвъзмезден труд в полза на обществото“ – 6. Наложени са 35 принудителни административни актове.
    През месец септември 2019 г. е приет и обнародван Закон за изменение и допълнение на Закона за опазване на обществения ред при провеждане на спортни мероприятия. МВР набляга на информационните кампании за превенция на пътнотранспортни произшествия. През 2019 г. на територията на страната са станали 6730 тежки произшествия, в които са пострадали 2476 младежи от 15 до 29 години. Това е сериозно число, от които загиналите са 138 и 2238 са ранени. Загиналите в тежките ПТП-та са 138 млади човека, а те съставляват близо 22% от всички 628 загинали през 2019 г. Ранените млади хора са 2338, което представлява повече от 27%. Всички тези числа ни подсказват, че работата, която е свършена от Министерството през миналата година, е сериозна, но с обединени усилия на Министерството на младежта и спорта, Министерството на образованието и науката и Министерството на вътрешните аботи тези числа трябва сериозно да бъдат коригирани надолу.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря Ви.
    Колеги, имате ли въпроси, предложения?
    Заповядайте, господин Манев.
    МАНОИЛ МАНЕВ: Имам по-широк въпрос – той съдържа две или три теми. Надявам се да получа оперативен отговор от колежката, а и от заместник-министъра, разбира се.
    В Доклада за пореден път отразяваме ситуацията в България в работата с младежите по отношение на това, което касае нас, а и по отношение изобщо на работата с младежи. Постарах се да прочета Доклада, но продължава да ми липсва, казвам го в кръга са шегата, самохвалството на Министерството на вътрешните работи, заслуженото самохвалство на Министерството на младежта и спорта.
    Може би трябваше да отразим, което каза и колежката, и Вие казахте в уводните си думи, да отразите по-съществено, че новият Закон за спорта беше инструмент, който даваше и на младежките дейности да ползват цялата онази информация, която по Закон вече се събира от спортните федерации, като специалисти и експерти в отделните регистри. Тоест намеквам, че трябва да има по-голяма симбиоза вътре в Министерството между работата със спортните клубове. Ще Ви дам пример от това, което посочихте Вие и колежката, като числа. Завишените проценти на това, че много младежи биха решили да се саморазправят или да решават проблеми с насилието сами отразява един фактор, с който между другото ние заедно с Вас, с Министерството на младежта и спорта – всички отдавна се борим. Шест или осем са федерациите по бойни спортове, мисля, че са осем. С тях могат да се реализират много програми, които всъщност да покажат на практика на тези младежи, че голяма част от тях не могат да се справят. Другото, което да им дадат като практическо усещане, че не си най-силният, не си най-можещият да се справи. Това може да се случва през спортните клубове и спортните федерации най-лесно. То се усеща много бързо.
    Другото нещо, за което искам да обърна внимание на колегите, да, виждам връзката като статистика с работата на детските педагогически стаи. Но аз няма да спра докато съм народен представител и тук никой не би открил политика, няма да спра докато съм народен представител да твърдя, че работата с местните комисии за борба с противообществените прояви на непълнолетни и малолетни продължава да бъде статистическа. А там Министерството на младежта и спорта е последната ми надежда – да се включи активно в тяхната работа със свои експерти. Не с онези казионни експерти, които работят в комисиите. Наистина се надявам с цялото си сърце и вътрешна убеденост казвам, че Вашите експерти, на Министерството на младежта и спорта могат да дадат най-накрая свеж повей в работата на тези комисии, защото от там произлизат немалко неистински числа, свързани с процентите на извършени престъпления и правонарушения от малолетни и непълнолетни и ниски резултати след това. Позволявам си да го кажа, защото познавам до болка работата на тези комисии.
    На последно място, един апел. Моля Ви в тези доклади за поредна година, отбелязвайте всичко онова, което сте направили, с малко повече апломб – като законодателни инициативи, като резултати от тези законодателни инициативи, а не само да ги посочваме като статистика. Защото, повярвайте ми, има колеги, които четат докладите, граждани, които четат части от докладите, които ги интересуват. И това, че Министерството на вътрешните работи е влизало, правило лекции, то тези лекции са плод на съвместната Ви работа. Тоест те не са на Вас, на другите министерства и Вие сте онзи организационен орган, на който всъщност сме дали голямата задача да работи с младежите. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Манев.
    За отношение – господин Павлов.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НИКОЛАЙ ПАВЛОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми господин Манев, благодаря за коментара и за думите Ви. Отбелязвам си това Ваше отношение, тези Ваши апели. Естествено, постарали сме се в Доклада обективно да представим картинката, като съм съгласен, че добрите постижения в младежките политики е хубаво да се подчертаят. Опитали сме се да го направим, защото наистина се случват хубави неща, има стъпки в правилните посоки, но политиките насочени към младежта са приоритет и на нашата страна, и на Европейския съюз. На младежите се гледа като на най-ценния ресурс на всяко едно общество и на общността, в която живеем. Да, хубавите неща ще се постараем още по-гръмко и в същото време обективно да представим.
    Относно работата ни през годината и с МВР, ако позволите. Имахме среща с представители от сектора по темата за детските педагогически стаи и всичко онова, което се работи там с младежите. Планираме и имаме стъпки насока за въвличане и на тази рискова група от младежи в нашите програми, свързани с превенцията на агресията и рисковото поведение в съвместна работа с тях и насочване на подобни младежи, които би било удачно да се включат в различните програми и проекти така, че да се чувстват ангажирани, от една страна. От друга страна, да получават и този тип неформално образование, разговори и възможности за дискусия по темата.
    Споменахте за спортните федерации, свързани с бойните спортове. Активно работим с тях и ги използваме в добрия смисъл на думата. Има ги – участват и боксьори, и ММА бойци са добри посланици в различните кампании на тези апели за ненасилие и неагресия и за канализирането им на места, където тя може да бъде правилно употребена. Не на улицата или на пътя, а в спортната зала, където най-добре тази амбиция и сила могат да бъдат реализирани. Разчитам на тези послания и с тяхната популярност да достигаме до младите хора, които ги следят и познават. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Господин Манев, кратичко!
    МАНОИЛ МАНЕВ: Посочете ги, напишете ги конкретно – Иван, клуб в София, в Сливен. Това на хората им дава стимул. Това исках да кажа.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Други колеги? Няма.
    Съвсем накратко искам да кажа, че сега е времето, когато се подготвя планирането на Програмата за 2021 г. Една част от събитията, които са планирани, може би трябва да ги препланирате в зависимост и да кореспондират с мерките към съответния момент за Ковид 19. Няма да бъдат по същия начин, ще бъдат по-различни, така че това трябва да имате предвид.
    Колеги, закривам дебата и подлагам гласуване Годишен доклад за младежта за 2019 г., № 002-00-28 от 15 октомври 2020 г.
    За – 11, против – 7, въздържали се няма.
    Благодаря Ви, колеги.
    Благодаря на гостите за участието в днешното заседание.

    Колеги, точка трета:
    РАЗНИ.
    Имате ли въпроси? Няма.
    Закривам заседанието на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.

    (Закрито в 13,25 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Пламен Нунев
    Форма за търсене
    Ключова дума