Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
11/02/2021
    извънредно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред
    П Р О Т О К О Л
    № 4


    На 11 февруари 2021 г., в Народното събрание – площад „Княз Александър I“ № 1, зала 130, от 14,30 ч., се проведе извънредно заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния


    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията към министъра на вътрешните работи на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 102-01-10, внесен от Министерския съвет на 8 февруари 2021 г. – първо гласуване.

    Списъците на присъствалите народни представители, членове на Комисията, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието бе открито в 14,50 ч. и се ръководи от господин Пламен Нунев – председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.

    * * *

    ПРЕДС. ПЛАН НУНЕВ: Добър ден, колеги!
    Имаме кворум. Давам начало на днешното заседание на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред при следния дневен ред:
    1. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията към министъра на вътрешните работи на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 102-01-10, внесен от Министерския съвет на 8 февруари 2021 г. – първо гласуване.
    Други предложения за дневен ред? Няма.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 12, против и въздържал се – няма.

    По точка първа от дневния ред:
    ОТГОВОРИ НА АКТУАЛНИ УСТНИ ВЪПРОСИ, ОТПРАВЕНИ ОТ ЧЛЕНОВЕТЕ НА КОМИСИЯТА КЪМ МИНИСТЪРА НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 29 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
    Гости от Министерството на вътрешните работи са: Христо Терзийски – министър, главен комисар Стоян Темелакиев – заместник-главен секретар, и главен комисар Николай Хаджиев – директор на Главна дирекция „Национална полиция“.
    Съгласно Правилника парламентарните групи имат право на два въпроса.
    Първо от ГЕРБ – господин Радев, заповядайте.
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми колеги, господин Министър, гости! Нас много неща ни интересуват за МВР, ама примерно мен ме интересува това, което предстои, предполагам, че и колегите, изборите. Въпросът ми е: готови ли сте, доколко сте готови, имате ли някакви проблеми в подготовката за изборите? Виждаме, че се упражняват политици от опозицията, което е правилно, пък и от нас, по телевизията, импровизираме, питаме се един друг, кажете ни: МВР доколко е готово? Имате ли вече срещи с ЦИК, с РИК-овете или още е рано? Как мислите да предпазите примерно – аз се интересувам – полицаите, които са на първа линия – те са като лекарите всеки ден се срещат с хора, които са заразени, или може би са потенциално заразени, и тях, и гражданите, и полицаите? Как ще охранявате примерно машините? Има ли вече някакъв план, прави ли се нещо? Изобщо и други въпроси, свързани с подготовката, искаме да чуем от Вас, предполагам, че обществеността се интересува. Готово ли е МВР? Но не тривиален отговор, а, предполагам, с подробности, доколкото е възможно. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Радев.
    Господин Министър, заповядайте за отговор.
    МИНИСТЪР ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Уважаеми господин Председател на Вътрешната комисия, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаеми господин Радев, нашата подготовка за обезпечаването на изборния процес започна още преди няколко месеца с кореспонденция с Централната избирателна комисия. Днес – отпреди три дни имахме покана за провеждане на първото ни работно съвещание, тази сутрин, от 10,30 ч., бяхме с главен комисар Хаджиев, старши комисар Гребенаров и старши комисар Теофилов, колеги. Последните двама са дейни участници в провеждането на няколко от последните избори – парламентарни, за Европейски парламент, местни, и така нататък. Коментирахме и темата най-вече от гледна точка на обезпечаването на логистичната ни дейност заради това, че този път изборните машини ще бъдат малко над три пъти повече в сравнение с последния път, когато имаше машинен вот, а това беше вотът за Европарламент. Коментирахме задачи, които са от чисто оперативно същество.
    За нас няма да бъде предизвикателство обезпечаването на обществения ред преди, по време и след изборите. Нашата дейност по охрана на изборните книжа, на изборните машини, на изборните места, на секционните и районните избирателни комисии няма да бъде проблем. Направили сме всички разчети на служителите, които ще бъдат участници в този процес. Както казахте и Вие, единственото ни притеснение може да бъде завишаването на мерките за безопасност както на нашите служители, така на членовете на съответните избирателни комисии и, естествено, на гражданите.
    Коментирахме и въпроса за двата вида подвижно гласуване – едното за лицата с трайни увреждания, а другото за лицата, поставени под карантина. Нашата прогноза е на базата на досегашните ни статистически бройки и на тези, които предстоят да се развиват, така че може би ще се наложи, от една страна, да обезпечаваме карантината може би на около 30 хиляди лица по време на самите избори, а вече тези, които ще заявят желание за гласуване, ще бъде вече друга цифра.
    По отношение на самата безопасност на служителите. От вчера, може би от 13 март ще Ви дам и точната цифра на служителите, на колегите, които са били преминали през болестта, но общо заболелите до този момент са 5070 колеги, излекуваните са 4792, в процес на лечение са 245, на болнично лечение са ни 41 и имаме починали 33-ма колеги, за съжаление. Тук искам да отбележа, че може би не всяко заразяване е във връзка с изпълнение на служебните задължения.
    Искам да добавя, че от вчера стартира процесът на ваксиниране на полицейските служители от първа линия. До момента – може би до около обяд, са ваксинирани вече 313 полицейски служители. Основно са колеги от София, а и такова беше разпределението на Щаба за ваксиниране, където участник е заместник главният секретар – главен комисар Темелакиев.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Министър.
    Господин Радев?
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: И аз благодаря.
    Даже чух повече, отколкото очаквах. Но се сещам, не ми е в стила да се закачам с опозицията, но чух, в началото казахте, че и Хаджиев, и Темелакиев, и колеги, предполагам, че и много други са участвали, включително освен в местните, казахте и други избори. Предполагам, че те са били участници и в президентските, които бяха най-честните избори, които са правени в България. Така че съм сигурен, че ще са честни и сега изборите, които предстоят. Това беше шега. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Радев.
    От парламентарната група на БСП – заповядайте, господин Малинов.
    РОСЕН МАЛИНОВ: Уважаеми господин Министър, господа комисари, господин Председател, и колеги! Въпросът ми, разбира се, е свързан с изборите, но в малко по-различен ракурс от този, който основателно, колегата Радев запита. Аз лично също съм доволен от отговорите. Какъв ми е въпросът? Преди три седмици имаше консултации при Президента на Републиката, в които бившият министър на вътрешните работи и председател на тази комисия, в която присъстваме, и депутат от ГЕРБ имаше една екзотична идея според мен, но аз искам да чуя и Вашето мнение, въпреки че се досещам какъв ще е отговорът, затова преди изборите, за да се гарантира честност и прозрачност, да се направи ротация на директорите на областни дирекции на МВР.
    Моят въпрос е: има ли резон, смисъл, съдържание в едно такова послание? Защото явно господин Цветанов в битността си и на министър, и на организатор на изборите най-вероятно има някакви основания да го каже, може би и няма. Аз искам да чуя просто Вашето мнение: това належащо ли е и по какъв начин ще се гарантира законовата постановка за деполитизация на полицията по време на провеждане на изборите? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Господин Министър, имате думата за отговор.
    МИНИСТЪР ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаеми господин Малинов, първо не се наемам да коментирам предложенията на бивши министри на вътрешните работи. Мога само да поясня, че областните директори в структурата на Министерството са 28. Една част от тях са доста млади. Имаме назначени директори, дето се казва, може би и от две седмици. Такъв е последният случай на директора на Областната дирекция на МВР в Разград, а неговият предшественик е директор, който е назначен през 2008 г. и той по собствено желание, по лични причини реши да се премести на друга работа.
    Директорите на областните дирекции са изградени професионалисти. Не повечето, а всичките от тях са минали по почти всичките стъпала на професионалното израстване и професионалната кариера и никой няма право да се съмнява в тяхната професионална етика, морал и професионализъм, без да има някакви конкретни данни. Освен директорите на областните дирекции, които организират цялостната дейност на територията, за която отговарят, във всяка една дирекция има и районни управления. Районните управления в страната са близо 180. Може би някой ще поиска да ротираме и началниците на районните управления само и само да не се проведат нормални, честни избори, които да минат без проблем при условията на тази пандемия и здравна обстановка. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Министър.
    Господин Малинов?
    РОСЕН МАЛИНОВ: Благодаря на господин министъра. Всичко беше в рамките на очакваното, то не може да е и другояче. Просто исках да проверя до каква степен нещата, които се говорят, кореспондират с истината. Никой не подлага под съмнение компетентността и професионализма на директорите, но все пак това предложение не излезе от нас. Затова бях длъжен да попитам какво е Вашето мнение. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Малинов.
    От групата на „Обединени патриоти“ – господин Сиди.
    АЛЕКСАНДЪР СИДИ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Господин Министър! Моят въпрос е малко по-различен, не е свързан с избори, а с нещо, което последните десетилетия вече смущава съня на хората доста често, а именно мигрантската вълна и има ли в момента – отдавна не сме чували отговора на този въпрос – мигрантски натиск към страната, какво е положението по границата и така нататък предвид особено факта, че обикновено на пролет се активират такива групи? Каква е готовността да посрещнем, ако има такава? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Сиди.
    Господин Министър?
    МИНИСТЪР ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаеми господин Сиди, към настоящия момент може да се каже, че и поради метрологичната обстановка, а и в последните няколко месеца миграционният натиск към нашата страна не е голям. Въпреки това колегите от Главна дирекция „Гранична полиция“ са на 100% в състояние да реагират при някакви опити за нарушаване на държавната граница, включително и за предотвратяване на такива опити. Единствените проблеми, които имахме от началото на 2021 г., бяха във връзка наистина с влошените метеорологични условия, когато преди около месец и половина имаше доста дъждове в района на нашата граница – българо-турската граница, където имаше повреда на част от преградното съоръжение. Директорът на „Гранична полиция“ заедно с областните управители на Бургас, Ямбол и Хасково реагираха бързо и беше отстранена.
    Другото, което мога да кажа, е, въпреки останалите основни задачи ние не занижаваме нашето внимание и нашата насоченост към граничната ситуация. Затова за тази година сме планирали и увеличени бройки на конкурси за постъпващи, за новопостъпили служители в „Гранична полиция“. Мога да кажа, че онзи ден разписах заповеди за обявяване на конкурси за няколко регионални дирекции на „Гранична полиция“, като най-голямата бройка и най-голямата необходимост според колегите е за Регионална гранична дирекция – Смолян, обявяваме конкурс за постъпване на 40 служители. Така че, мисля, че ситуацията е спокойна. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Господин Сиди?
    АЛЕКСАНДЪР СИДИ: Само за отношение.
    Благодаря Ви. Още веднъж потвърдихте, че усилията на правителството в последните години са за справяне с мигрантския натиск и потвърдихте успехите ни в тази посока, защото знаем, че България е един сравнително стабилен остров сред едно море, което беше години наред през така наречения балкански маршрут, за което Ви благодаря за изчерпателния отговор.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Колеги, започваме втория кръг от въпроси.
    От парламентарната група на ГЕРБ – господин Манев.
    МАНОИЛ МАНЕВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми господин Министър! С колегите ние си подмятаме от време на време някакви политически закачки, обаче на фона на избори, на фона на Ковид, на фона на всичко, което Министерството на вътрешните работи трябва да прави, животът си върви. Хората живеят всеки ден, всички ние живеем всеки ден в един реален свят и в този реален свят има престъпност, има престъпления. Някои ги наричат битови, някои ги наричат по друг начин, но всъщност има куп престъпления. Една от основните функции на МВР според мен е да пази хората от тях.
    В тази връзка е и моят въпрос към Вас: вече мина достатъчно време в ситуацията на Ковид, на болести, на мерки има ли някакво влияние, направихте ли анализ на влиянието всъщност на ковид кризата върху – аз пак ще ги нарека с непрофесионалното битови престъпления, кражби, автомобилни кражби, телефонни измами и всичко онова, с което обикновеният гражданин всеки божи ден се среща с него и някой трябва да го защитава. Анализ върху това, какво е влиянието на кризата върху тази криминогенна обстановка, най-общо казано? Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Манев.
    Господин Министър, имате думата за отговор.
    МИНИСТЪР ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Благодаря, уважаеми господин Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители! Уважаеми господин Манев, наистина пандемията повлия на криминогенната ситуация на територията на цялата страна, но мога да кажа, че освен влиянието на здравната криза наистина се наблюдават тенденции, които са и извън нея. Наистина през последната – почти една година, хората стояха повече по домовете, пътуваха по-малко, може би повече бяха в интернет, но реалната ситуация е такава, че имаме трайна тенденция през последните години – четири-пет, да имаме снижаване на регистрираната престъпност, и то в престъпления, които, който и да иска по някакъв начин да прикрива, няма как да се получи. Говорим за престъпления, които няма начин да не се регистрират от органите на полицията.
    Мога да отбележа, че за последната година имаме снижение на общо регистрираната престъпност почти с 10%. За миналата година са извършени малко над 80 хиляди престъпления. Извършените убийства за миналата година са 66, от които имаме само две неразкрити, като през последните години 66 убийства не сме имали от 2009 г. насам.
    По отношение на грабежите и кражбите имаме също сериозно намаление – при грабежите около 15%, при кражбите около 18%.
    При посегателствата срещу моторни превозни средства, където влизат и противозаконните отнемания и кражбите на автомобили, за миналата година на територията на страната са отнети 1582 автомобила, което е близо с 5% по-малко от 2019 г. Искам да кажа, че това е трайна тенденция през последните няколко години за намаляване на посегателствата срещу моторни превозни средства. Това е един от обективните показатели, по които нито едно такова деяние не може да бъде по някакъв начин укрито или омаловажено.
    По отношение на телефонните измами, казахте, 2020 г. Това са престъпления, които пандемичната обстановка, бих казал, че ги улеснява – повече хора по домовете, повече възможности за измами. За миналата година имаме снижаване с над 78% на телефонните измами, като за началото на 2021 г. имаме само една регистрирана телефонна измама. Това се дължи според нас благодарение на разбитите четири организирани престъпни групи за извършването на телефонни измами, като две от тях действаха на територията на Румъния. Проведохме много качествени операции под ръководството на Специализираната прокуратура заедно с Прокуратурата на Румъния и тези първи групи вече имат и присъди на първа инстанция. Това е факт, който не подлежи според мен на коментар. Това е престъпление, което можем да кажем, че почти сме го свели до нула.
    По отношение и на останалата ни дейност мога да кажа, че годината – 2020, е добра. По отношение на пътната безопасност ще дам като пример: убийствата за миналата година са 66, а загиналите на пътя са 462-ма. Това е най-ниската цифра на загинали, на убити и на ранени от 1961 г. насам. Надяваме се с колегите от всички структури тази година да я задържим.
    Благодарим и на Агенцията, естествено и тя заработи със своите анализи. По конкретни предложения тяхната роля е важна в превантивната дейност по отношение на пътната безопасност, но пък аз мога да кажа, че ние сме завишили установените нарушения: за миналата година може би са над 1 милион и 700 хиляди – с 200 хиляди повече от 2019 г., а глобите, събрани само от Министерството на вътрешните работи, са в размер на 115 млн. лв., повече от 115 млн. лв., които са с 30 млн. лв. повече от 2019 г. Мисля, че 2017 г. бяха около 37 милиона. Сериозен ръст, който според нас, дисциплинира. Бързото наказание и бързото събиране на глобите дисциплинира водачите.
    По отношение на обществения ред се проведоха много операции по малки населени места от мобилни групи. Благодарение и на Вас – промяната в Закона, доведе до сформирането на Главна дирекция „Жандармерия“, Специални операции „Борба с тероризма“. Ние реорганизирахме и малко дейността на различните зонални жандармерийски управления. Изградихме и две звена – едното е в Благоевград, другото е в Русе. Те също сериозно допринасят за подобряването на криминогенната обстановка. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Министър.
    Господин Манев, надявам се да сте удовлетворен от изчерпателния отговор на министъра?
    МАНОИЛ МАНЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Благодаря Ви, господин Министър. Аз съм удовлетворен от това, което чувам не толкова като фактология, а като факт, че всъщност Министерството прави своите анализи в тази динамична среда и включва в анализите си всички фактори, които променят и влияят върху криминогенната обстановка.
    Хващам се за последните думи на министъра. Господин Министър, на следващите питания, които ще имаме следващия път, ще Ви питам за Жандармерията – да Ви подскажа, за новата структура, как работи, как влиза във функциите си и така нататък. Благодаря Ви в тази посока, която започнахте.
    Няма как да не се закача с колегите и да кажа, че нека да си искат някои хора смяна, ротации на директори всъщност полицаите са на улицата и вършат работа си. Ротациите на директори нищо няма да промени в тази посока. Благодаря Ви много.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Манев.
    Въпрос от парламентарната група на БСП – господин Малинов?
    РОСЕН МАЛИНОВ: Моят въпрос, уважаеми господин министре, отново е свързан с изборите, и то практиката от изборите. Вземам най-вече най-пресните спомени – от местните избори. Въпросът ми е: при разработката на мероприятията за обезпечаване на честността и нормалното провеждане на изборите спрямо закона имате ли специфични мероприятия, дейности – и най-вече превантивни дейности, за работата на МВР по проблема с купуване на гласове най-вече в маргиналните, както ги казват научно, в София им казват цигански общности и квартали? Говоря за София специално, такива има на много места. Знаем как върви системата, чрез заложни къщи, местни тартори, криминогенни банди и така нататък.
    Защо го казвам? Защото тази практика съществува и превантивната дейност по нея би трябвало също да има предварително планирана подготовка и дейност. Пак казвам, в София на последните избори имаше изненадващи секции за мен лично, непознати от 70-те, не казвам 80-те години на миналия век, в секция да има 95% подадени гласове за една политическа партия. То бива любов, бива, но чак пък 95% любов няма такова нещо.
    Въпросът ми е: имате ли разработени или ще разработите ли специални мероприятия по превантивната дейност за работа в тези общности и в тези съсредоточия на хора, които лесно се манипулират, по-често се и купуват? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Малинов
    Господин Министър, заповядайте.
    МИНИСТЪР ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Благодаря.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаеми господин Малинов, ние, както казах и в началото, сме подготвени да предприемем всички мероприятия, които са позволени и съобразени, първо, позволени от закона и съобразени с нашите правилници за работа. Както казах, директорите на областните дирекции – Вие визирате град София, където директор на областната дирекция е дългогодишен ръководител, са опитни професионалисти, които ще се справят с всяка една ситуация и всеки един сигнал.
    От една страна, сме разработили и съответните планове за работа. Представител и ръководител на Щаба за работа във връзка с изборите е главният секретар на Министерството на вътрешните работи – главен комисар Иванов.
    От друга страна, чакаме последните писма и указания от Централната избирателна комисия, за да стиковаме нашата дейност с Прокуратурата и със съответните прокуратури на територията на цялата страна. Защото за нас работеща практика се оказа, че при получаване на сигнал, на информация, на конкретни данни за нарушаване на изборните правила или за извършване на престъпление срещу правата на гражданите най-работещият модел и вариант за реакция е уведомяване на съответната прокуратура и набелязване на съвместни действия за проверка, изясняване и проверката на всеки един сигнал.
    Превантивната ни дейност ще бъде най-вече по отношение на лицата, които са регистрирани назад във времето за извършването на такъв вид правонарушения или осъждани за такъв вид криминални престъпления. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Министър.
    Господин Малинов?
    РОСЕН МАЛИНОВ: Благодаря за това, което каза господин министърът. Надявам се действително това, което сте планирали, което декларирахте тук, да бъде реализирано. Защото няма нищо по-срамно от това да се купуват гласове и да се изкривява вотът на обикновения български гражданин. Нищо по-срамно от това няма и това не прави чест на никоя политическа партия, която ползва такива методи. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Господин Министър?
    МИНИСТЪР ХРИСТО ТЕРЗИЙСКИ: Ако ми разрешите да добавя.
    При провеждането на последните избори, да кажем, бившият министър Младен Маринов в качеството му, мисля, че беше на директор на СДВР – говоря за последните президентски избори, директорът на Областната дирекция в Хасково, аз като директор на Главна дирекция „Национална полиция“ бяхме наградени тогава от служебния министър за добре свършена работа за провеждането на президентските избори през две хиляди и коя година. Така че мисля, че имаме достатъчно авторитет, професионализъм и опит да се справим с тази задача. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Уважаеми колеги, с това завършихме по точка първа от дневния ред.
    Благодаря на гостите от Министерството на вътрешните работи. Моля да бъдем извинени за закъснението на Комисията, но имаме и такива ситуации.

    Продължаваме по точка втора от дневния ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПЪТИЩАТА, № 102-01-10, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 8 ФЕВРУАРИ 2021 Г. – ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
    Гости от Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ са Малина Крумова – председател и Анжелина Тотева – заместник-председател.
    Законопроектът ще представи госпожа Крумова – заповядайте.
    МАЛИНА КРУМОВА: Благодаря Ви, господин Председател.
    Първо моля народните представители да извинят колегите от МРРБ, които се наложи да се качат в Комисията по регионално развитие за гледането на същия законопроект.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители! Законопроектът, който е представен на Вашето внимание, транспонира Директива 1936/2019. Тази директива изменя Директива 96/2008 за управление на безопасността на пътните инфраструктури и въвежда няколко нови момента, които ние сега с този законопроект искаме да транспонира в българското законодателство.
    На първо място, Директивата и съответно Законопроектът, предвиждат разширяване на обхвата на пътната мрежа, която подлежи на провеждане на процедури за пътна безопасност, като тя вече обхваща не само трансевропейската пътна мрежа, а и автомагистрали и първи глас пътища, и пътища, финансирани с европейски средства, независимо от тяхната собственост, тоест и общински пътища, финансирани с европейски средства.
    На второ място, Директивата въвежда два нови типа процедури, които следва да се прилагат за този обхват на пътната мрежа. Първият тип изисква цялостна оценка на пътната мрежа, периодична цялостна оценка на всеки пет години, която да позволи да се оцени безопасността на пътната мрежа и тя да се класифицира съобразно нейната безопасност, а в резултат на тази оценка да бъдат предприети последващи коригиращи действия или детайлни подробни оценки на участъци, които се определят като недостатъчно безопасни и за които е необходимо да се определят дефицитите.
    Вторият нов тип процедура се нарича целенасочена инспекция, която се провежда систематично на места, където е установено, че има дефицити на пътната безопасност и следва да се предприемат съответните действия, за да се определят какви са пропуските и да се насочат съответните действия.
    Като цяло Директивата и съответно Законопроектът, с който транспонираме тези текстове, предвижда ред процедури за обхват около 25% от пътната мрежа на страната, около 13 хиляди км, ако трябва да сме точни, с които се надяваме да се повиши безопасността, така наречената вградена безопасност на пътната инфраструктура. Тоест тя самата да бъде – още една нова думичка ще използвам, която се опитваме да популяризираме в последно време, щадяща инфраструктура, тоест, когато хората, ползващи тази инфраструктура допуснат грешки, това да не води до тежки последствия. Инциденти на пътя винаги ще има, но нашата задача със Законопроекта и с управлението на безопасността на пътната инфраструктура е тези инциденти да не водят до жертви и до тежки наранявания.
    Също така в Законопроекта се уреждат систематично функциите и правомощията на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ както по отношение на пътната инфраструктура, така и по отношение на цялостната политика по управление на безопасността на движението по пътищата. Както знаете, Държавната агенция беше създадена с постановление на Министерския съвет и във връзка с това и предвид хоризонталния характер на правомощията и на политиката, за която отговаря Държавната агенция, сме предвидили законова уредба на правомощията в Закона за движение по пътищата. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря на госпожа Крумова.
    Колеги, откривам дебата.
    Имате думата за мнения, предложения, въпроси.
    Господин Радев?
    ВАЛЕНТИН РАДЕВ: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми колеги! Малина, аз изчетох мотивите и имам един въпрос всъщност и едно предложение. Тази Директива ще коства ли някакви пари като я транспонирате? Нещо ще разширявате ли – структура, пари ще Ви трябват ли допълнително на Вас, на МРРБ? Първия ми въпрос.
    Вторият въпрос не е въпрос. Тук сте дали едни много хубави числа. Съветът ми е да ги популяризирате. Аз не го виждах никъде досега така. БСП ги няма, но автомагистрали – 45 загинали. Всички останали, дето сте ги изписали – първокласни пътища, второкласни пътища, третокласни пътища, общински пътища, събрани са 361 загинали – 8:1. Аз така никъде не бях виждал такова число. 8:1! Един на магистралата, осем души гинат по другите пътища. Това просто го разказвайте. ГЕРБ с три магистрали! Хайде да не сме само ГЕРБ, с коалиционни партньори, никъде не съм го виждал така. Благодаря, че сте го написали тук.
    И последното, с което завършвам. Браво на Агенцията! Започнаха да се виждат резултати от работа ѝ. Не че съм бил леко назад от тази агенция навремето като министър, но сега виждам, че имат успехи. Благодаря.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря, господин Радев.
    Госпожо Крумова?
    МАЛИНА КРУМОВА: Благодаря Ви, господин Радев. Наистина сте прав. Автомагистралите поради интензитетът на пътищата са изключително безопасни, макар че тяхната дължина на фона на общата пътна мрежа не е толкова голяма, но най-големят трафик е по автомагистралите. Затова ние насърчаваме изграждането на такива и това е общоевропейска политика.
    По отношение на въпроса, който задавате. Да, необходими са средства. Това обаче Законопроектът не предвижда увеличаване на щатната численост на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“. Предвижда се цялостната оценка да се извършва от Държавната агенция. За целта е предвиден допълнителен ресурс, който сме подали като проект по Плана за възстановяване и устойчивост като европейско финансиране за осигуряване на оборудване, което е необходимо за заснемането на тази пътна инфраструктура, нейната цифровизация и последваща оценка със софтуерни приложения. Има такива достатъчно разработки в Европейския съюз. Това не е непозната практика. Просто ние ще я приложим при нас, без да се изисква допълнителен човешки ресурс в Агенцията.
    Също така във финансовата обосновка на Законопроекта е предвиден допълнителен ресурс за дейностите, които Законът възлага на общините.
    ПРЕДС. ПЛАМЕН НУНЕВ: Благодаря.
    Други колеги? Не виждам.
    Закривам дебата.
    Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 102-01-10, внесен от Министерския съвет на 8 февруари 2021 г.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 11, против – няма, въздържали се – 4.
    Благодаря Ви, колеги.
    С това Законопроектът е приет на първо гласуване.
    Благодаря на колегите от Агенцията.
    Колеги, поради изчерпване на дневния ред, закривам днешното заседание.

    (Закрито в 16,30 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Пламен Нунев

    Стенограф:
    Янка Иванова
    Форма за търсене
    Ключова дума