Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по земеделието и храните
27/02/2019 второ гласуване

    Законопроект за преброяване на земеделските стопанства в Република България през 2020 г. № 902-01-4, внесен от Министерски съвет на 31 януари 2019 г., приет на първо гласуване на 13 февруари 2019 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ



    ДОКЛАД

    Относно: Законопроект за преброяване на земеделските стопанства в Република България през 2020 г. № 902-01-4, внесен от Министерски съвет на 31 януари 2019 г., приет на първо гласуване на 13 февруари 2019 г.

    Проект!
    Второ гласуване





    З А К О Н

    за преброяване на земеделските стопанства в Република България през 2020 г.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието
    на закона.


    Глава първа
    ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието
    на подразделението.

    Чл. 1. (1) Този закон урежда подготовката, организацията и провеждането на преброяването на земеделските стопанства в Република България през 2020 г., наричани по-нататък "преброяването".
    (2) Преброяването се извършва с цел:
    1. изготвяне на интегрирана статистика за установяване на структурата на земеделските стопанства в страната, на производствените методи, на мерките за развитие на селските райони и на агроекологичните показатели;
    2. осигуряване на хармонизирана, сравнима и съгласувана статистика при ползване на стандартни класификации и общи определения на изследваните променливи за всички държави - членки на Европейския съюз;
    3. осигуряване на актуални данни за усъвършенстване на държавната политика в областта на земеделието и на допълнителна статистическа информация за разработването на политиката в областта на агроекологията;
    4. актуализиране на статистическия регистър на земеделските стопанства с необходимата информация като база за изготвяне на официална статистика;
    5. въвеждане на идентификатор на земеделското стопанство при включване в статистическия регистър на земеделските стопанства;
    6. модернизиране на начините на събиране на данни за земеделските стопанства при използване на административни записи, иновативни подходи и цифрови решения.
    (3) По време на преброяването от земеделските стопанства се събират данни за следните общи групи променливи по приложение № 1:
    1. обща информация за стопанството;
    2. лични данни за стопанина и управителя на земеделското стопанство;
    3. информация за ползваната земя;
    4. отглеждани селскостопански животни;
    5. работна сила и други доходоносни дейности в стопанството;
    6. ползвано подпомагане по мерките на Програмата за развитие на селските райони;
    7. сгради за животни и управление на оборския тор.

    Предложение от нар. пр. проф. Светла Бъчварова и група народни представители:
    В чл. 1, ал. 3 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова т. 5:
    „5. земеделска техника на разположение;".
    2. Сегашните т. 5 - 7 стават съответно т. 6 - 8.
    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 1:
    Чл. 1. (1) Законът урежда подготовката, организацията и провеждането на преброяването на земеделските стопанства в Република България през 2020 г., наричано по-нататък "преброяването".
    (2) Преброяването се извършва с цел:
    1. изготвяне на интегрирана статистика за установяване на структурата на земеделските стопанства в страната, на производствените методи, на мерките и подмерките за развитие на селските райони и на агроекологичните показатели;
    2. осигуряване на хармонизирана, сравнима и съгласувана статистика при ползване на стандартни класификации и общи определения на изследваните променливи за всички държави - членки на Европейския съюз;
    3. осигуряване на актуални данни за усъвършенстване на държавната политика в областта на земеделието и на допълнителна статистическа информация за разработването на политиката в областта на агроекологията;
    4. актуализиране на статистическия регистър на земеделските стопанства с необходимата информация като база за изготвяне на официална статистика;
    5. въвеждане на идентификатор на земеделското стопанство при включване в статистическия регистър на земеделските стопанства.
    (3) При преброяването се събират посочените в приложение № 1 основни данни (променливи) за:
    1. земеделското стопанство;
    2. земеделския стопанин и управителя на земеделското стопанство;
    3. ползваната земя;
    4. отглежданите селскостопански животни;
    5. ползваната земеделска техника;
    6. работната сила и други доходоносни дейности в стопанството;
    7. подпомагането по мерките и подмерките от Програмата за развитие на селските райони;
    8. ползваните сгради за животни;
    9. управлението на оборския тор.

    Чл. 2. Преброяването по чл. 1 се извършва чрез:
    1. подготовка, включваща съставянето на списък за анкетиране на земеделските стопанства и провеждане на пробно преброяване по чл. 20;
    2. събиране на информация на място или онлайн за всяко земеделско стопанство от списъка по т. 1 чрез статистически въпросник, включващ променливи за земеделските стопанства, както и съпоставяне на предоставени данни от административни източници;
    3. обработка, контрол, обобщаване и разпространение на резултатите.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 2:

    Чл. 2. Преброяването включва:
    1. подготовка:
    а) съставяне на списък на земеделските стопанства, които ще бъдат анкетирани;
    б) разработване на инструментариум, организиране на обучения, отпечатване на материали, популяризиране и др.;
    в) провеждане на пробно преброяване по чл. 20;
    2. анкетиране - събиране на информация на място или онлайн за всяко земеделско стопанство от списъка по т. 1, буква „а“ чрез попълване на статистически въпросник, включващ основните данни (променливи), посочени в приложение № 1;
    3. обработка, съпоставяне на предоставени данни от административни източници, контрол, обобщаване и разпространение на резултатите.

    Чл. 3. (1) Анкетирането на земеделските стопанства започва в
    8,00 часа на 1 септември 2020 г. и приключва в 20,00 часа на 18 декември
    2020 г.
    (2) От 8,00 часа на 1 септември до 24,00 часа на 18 септември
    2020 г. преброяването се извършва по интернет чрез предоставяне на данни от земеделския стопанин с помощта на уеб-базирано приложение и попълване на електронен въпросник за земеделското стопанство.
    (3) От 8,00 часа на 19 септември до 20,00 часа на 18 декември
    2020 г. преброяването се извършва с анкетьор чрез интервю със стопанина или управителя на стопанството и попълване на въпросник на хартиен носител или чрез онлайн въвеждане с помощта на преносимо електронно устройство.
    (4) Срокът по ал. 1 може да бъде удължен със заповед на министъра на земеделието, храните и горите с не повече от два месеца.
    (5) Контролът за изчерпателност на събраната информация и за точност при попълването на данните в статистическия въпросник започва на 2 септември 2020 г. и завършва три месеца след края на анкетирането по ал. 1, съответно по ал. 4.
    (6) Референтните периоди, за които се събират данни за променливите съгласно приложение № 1, са, както следва:
    1. по точки от 3-10, 13-15 се събират данни за период 12 месеца, приключващ на 30 септември 2020 г.;
    2. по т. 11 – към 31 август 2020 г.;
    3. по т. 12 – за период три години, приключващ на 31 декември
    2020 г.
    (7) Министерството на земеделието, храните и горите осигурява единна входна точка за въвеждане на данни. Данните, събрани с въпросник на хартиен носител, се въвеждат от оператори.

    Предложение от нар. пр. проф. Светла Бъчварова и група народни представители:
    В чл. 3, ал. 6 се правят следните изменения:
    1. В т. 1 думите „3-10, 13-15" се заменят с „3-10, 12 и 14-16".
    2. В т. 3 думите ,т. 12" се заменят с „т. 13".
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 3:
    Чл. 3. (1) Анкетирането на земеделските стопанства започва в 8,00 ч. на 1 септември 2020 г. и приключва в 20,00 ч. на 18 декември 2020 г.
    (2) От 8,00 ч. на 1 септември до 24,00 ч. на 18 септември
    2020 г. анкетирането се извършва онлайн чрез предоставяне на индивидуални данни от земеделския стопанин, управителя на стопанството или от упълномощени от тях лица с помощта на уеб-базирано приложение и попълване на електронен статистически въпросник за земеделското стопанство.
    (3) От 8,00 ч. на 19 септември до 20,00 ч. на 18 декември
    2020 г. анкетирането се извършва от анкетьор чрез интервю със земеделския стопанин, управителя на стопанството или с упълномощени от тях лица и попълване на статистически въпросник на хартиен носител или чрез онлайн въвеждане с помощта на преносимо електронно устройство.
    (4) Когато по обективни причини анкетирането не може да приключи в срока по ал. 1, същият може бъде удължен със заповед на министъра на земеделието, храните и горите с не повече от два месеца.
    (5) Контролът за изчерпателност на събраната информация и за точност при попълването на данните в статистическия въпросник започва на 2 септември 2020 г. и завършва три месеца след края на анкетирането по ал. 1, съответно по ал. 4.
    (6) Информация за основните данни (променливи), посочени в приложение № 1 се събира:
    1. по т. 3 - 10, 12 и 14 – 16 - за период 12 месеца, приключващ на 31 август 2020 г.;
    2. по т. 11 – към 31 август 2020 г.;
    3. по т. 13 – за период три години, приключващ на 31 декември 2020 г.
    (7) Министерството на земеделието, храните и горите осигурява единна входна точка за въвеждане на данни. Данните, събрани със статистически въпросник на хартиен носител, се въвеждат от оператори.

    Чл. 4. Министърът на земеделието, храните и горите предприема необходимите мерки за гарантиране на качеството на предаваните данни и метаданни съгласно чл. 11, параграфи 1 и 2 от Регламент (ЕС) 2018/1091 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 г. относно интегрираната статистика на земеделските стопанства и за отмяна на регламенти (ЕО) № 1166/2008 и (ЕС) № 1337/2011 (OB, L 200/1 от 7 август 2018 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕС) 2018/1091".

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 4:
    Чл. 4. Министърът на земеделието, храните и горите предприема необходимите мерки за гарантиране на качеството на предаваните данни и метаданни съгласно чл. 11, параграфи 1 и 2 от Регламент (ЕС) 2018/1091 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 г. относно интегрирана статистика за земеделските стопанства и за отмяна на регламенти (ЕО) № 1166/2008 и (ЕС) № 1337/2011 (OB, L 200/1 от 7 август 2018 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕС) 2018/1091".

    Глава втора
    ОБЕКТ НА НАБЛЮДЕНИЕ
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на наименованието на подразделението:
    „Глава втора
    ОБЕКТ НА ИЗСЛЕДВАНЕ“

    Чл. 5. Обект на наблюдение при преброяването са земеделските стопанства, отговарящи най-малко на един от критериите съгласно приложение № 2.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 5:
    Чл. 5. Обект на изследване при преброяването са земеделски стопанства, отговарящи най-малко на един от критериите, посочени в приложение № 2.

    Чл. 6. (1) Органът на статистиката в Министерството на земеделието, храните и горите изготвя списъка на земеделските стопанства по чл. 2, т. 1.
    (2) Националният статистически институт предоставя на органа на статистиката в Министерството на земеделието, храните и горите информация за икономическите субекти, извършващи селскостопанска дейност, от Регистъра на статистическите единици с цел идентифицирането на стопанствата и провеждането на анкетирането (ЕИК по Булстат, наименование на субекта, основна икономическа дейност и информация за контакти).
    (3) Административните звена и структури на Министерството на земеделието, храните и горите, други държавни структури и органи на местното самоуправление са длъжни по реда на чл. 20, ал. 6 от Закона за статистиката при поискване от органа на статистиката в Министерството на земеделието, храните и горите да предоставят не по-късно от два месеца преди пробното и преди същинското преброяване безплатно информация и/или данни, включително лични, от регистрите и базите данни, които поддържат.
    (4) Основните източници на административни данни за преброяването са:
    1. интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), създадена с Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета (ОВ, L 347 от 20 декември 2013 г.);
    2. системата за идентификация и регистрация на едър рогат добитък, създадена с Регламент (ЕО) № 1760/2000 на Европейския парламент и на Съвета от 17 юли 2000 година за създаване на система за идентификация и регистрация на едър рогат добитък и относно етикетирането на говеждо месо и продукти от говеждо месо и за отмяна на Регламент (ЕО) № 820/97 на Съвета (OB, L 204 от 11 август 2000 г.);
    3. системата за идентификация и регистрация на животни от рода на овцете и козите, създадена с Регламент (ЕО) № 21/2004 на Съвета от 17 декември 2003 година за създаване на система за идентификация и регистрация на животни от рода на овцете и козите и за изменение на Регламент (EO) № 1782/2003 и на Директиви 92/102/ЕИО и 64/432/ЕИО (ОВ, L 5 от 9 януари 2004 г.);
    4. лозарският регистър, създаден в съответствие с чл. 145 от Регламент (ЕС) № 1308/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година за установяване на обща организация на пазарите на селскостопански продукти и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 922/72, (ЕИО) № 234/79, (ЕО) № 1037/2001 и (ЕО) № 1234/2007 (ОВ, L 347 от 20 декември 2013 г.);
    5. регистърът за биологичното земеделие, създаден съгласно Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета от 28 юни 2007 година относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 2092/91 (OB, L 189 от 20 юли 2007 г.);
    6. административни източници, свързани с конкретни мерки за развитие на селските райони.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 6:
    Чл. 6. (1) Органът на статистиката в Министерството на земеделието, храните и горите изготвя списъка на земеделските стопанства по чл. 2, т. 1, буква „а“.
    (2) С цел идентифициране на земеделските стопанства и провеждане на преброяването Националният статистически институт предоставя на органа по ал. 1 информация от Регистъра на статистическите единици за икономическите субекти, извършващи селскостопанска дейност:
    1. единен идентификационен код по Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел;
    2. наименование на субекта;
    3. основна икономическа дейност;
    4. информация за контакт - електронен адрес, интернет страница, телефонен номер, пощенски адрес и други, които ще се използват.
    (3) При поискване от органа по ал. 1 административните звена и структури на Министерството на земеделието, храните и горите, държавните органи и органите на местното самоуправление са длъжни по реда на чл. 20, ал. 6 от Закона за статистиката да предоставят безплатно информация и/или данни, включително лични, от регистрите и базите данни, които поддържат не по-късно от два месеца преди преброяването.
    (4) Основните източници на административни данни за преброяването са:
    1. интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), създадена с Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета (ОВ, L 347/608 от 20 декември 2013 г.);
    2. системата за идентификация и регистрация на едър рогат добитък, създадена с Регламент (ЕО) № 1760/2000 на Европейския парламент и на Съвета от 17 юли 2000 година за създаване на система за идентификация и регистрация на едър рогат добитък и относно етикетирането на говеждо месо и продукти от говеждо месо и за отмяна на Регламент (ЕО) № 820/97 на Съвета (OB, L 204/1 от 11 август 2000 г.);
    3. системата за идентификация и регистрация на животни от рода на овцете и козите, създадена с Регламент (ЕО) № 21/2004 на Съвета от 17 декември 2003 година за създаване на система за идентификация и регистрация на животни от рода на овцете и козите и за изменение на Регламент (EO) № 1782/2003 и на Директиви 92/102/ЕИО и 64/432/ЕИО (ОВ, L 5/8 от 9 януари 2004 г.);
    4. лозарският регистър, създаден в съответствие с чл. 145 от Регламент (ЕС) № 1308/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година за установяване на обща организация на пазарите на селскостопански продукти и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 922/72, (ЕИО) № 234/79, (ЕО) № 1037/2001 и (ЕО) № 1234/2007 (ОВ, L 347/671 от 20 декември 2013 г.);
    5. регистърът за биологичното земеделие, създаден съгласно Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета от 28 юни 2007 година относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 2092/91 (OB, L 189/1 от 20 юли 2007 г.);
    6. административни източници, свързани с конкретни мерки и подмерки от Програмата за развитие на селските райони.


    Глава трета
    ОРГАНИ НА ПРЕБРОЯВАНЕТО
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието
    на подразделението.

    Чл. 7. Министърът на земеделието, храните и горите съвместно с областните управители и кметовете на общините организира и ръководи преброяването на земеделските стопанства.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 7.

    Чл. 8. Органи на преброяването са:
    1. органът на статистиката в Министерството на земеделието, храните и горите;
    2. областните дирекции "Земеделие";
    3. Централната комисия по преброяването;
    4. областните комисии по преброяването.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 8.

    Чл. 9. Министърът на земеделието, храните и горите:
    1. одобрява Програма на преброяването на земеделските стопанства през 2020 г., наричана по-нататък "програма на преброяването";
    2. одобрява статистическия въпросник по чл. 2, т. 2;
    3. ръководи и осъществява дейността за популяризиране сред населението на целите и задачите на преброяването;
    4. определя със заповед реда, начина и правилата за провеждане на обученията и за определяне на участниците в преброяването;
    5. определя със заповед лицата, които обучават участниците в преброяването;
    6. внася в Министерския съвет доклад за приключване на преброяването и за основните резултати от него в срок до 30 юни 2022 г.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 9:
    Чл. 9. Министърът на земеделието, храните и горите:
    1. одобрява Програма на преброяването на земеделските стопанства през 2020 г., наричана по-нататък "програма на преброяването";
    2. одобрява статистическия въпросник по чл. 2, т. 2;
    3. ръководи и осигурява популяризирането сред населението на целите и задачите на преброяването;
    4. определя със заповед:
    а) реда, начина и правилата за определяне на участниците в преброяването;
    б) реда, начина и правилата за провеждане на обученията;
    в) лицата, които обучават участниците в преброяването;
    5. предоставя на Европейската комисия информация съгласно чл. 5, параграф 3 от Регламент (ЕС) 2018/1091 за променливи със слабо или нулево присъствие в страната;
    6. внася в Министерския съвет доклад за приключване на преброяването и за основните резултати от него в срок до 30 юни 2022 г.

    Чл. 10. Органът на статистиката в Министерството на земеделието, храните и горите:
    1. осигурява общата координация и методологическото ръководство при подготовката и провеждането на преброяването на територията на цялата страна;
    2. разработва програма на преброяването по чл. 9, т. 1 в съответствие с българското законодателство и правото на Европейския съюз;
    3. разработва статистическия инструментариум за провеждане на преброяването;
    4. на основание чл. 20, ал. 5 от Закона за статистиката представя за утвърждаване от председателя на Националния статистически институт образец на статистическия въпросник;
    5. съставя списък на земеделските стопанства по чл. 2, т. 1 за провеждане на преброяването;
    6. изготвя указания и съдейства при райониране на страната на преброителни участъци и контролни райони;
    7. организира и ръководи обучението на експерти, анкетьори, оператори, контрольори, придружители и други участници в преброяването съгласно заповедите на министъра на земеделието, храните и горите по чл. 9, т. 4 и 5;
    8. определя земеделските стопанства, в които се осъществява контрол на събраната информация;
    9. обработва и разпространява резултатите от преброяването;
    10. изготвя и предава на Евростат данните по чл. 5, параграф 1 и
    чл. 7, параграф 1, както и доклад за качеството по чл. 11, параграф 4 от Регламент (ЕС) 2018/1091.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 10:
    Чл. 10. Органът на статистиката в Министерството на земеделието, храните и горите:
    1. координира и методически ръководи подготовката и провеждането на преброяването на територията на цялата страна;
    2. разработва програма на преброяването в съответствие с българското законодателство и правото на Европейския съюз;
    3. разработва статистическия инструментариум за провеждане на преброяването;
    4. представя образеца на статистическия въпросник за утвърждаване от председателя на Националния статистически институт на основание чл. 20, ал. 5 от Закона за статистиката;
    5. съставя списък на земеделските стопанства по чл. 2, т. 1, буква „а“ за провеждане на преброяването;
    6. изготвя методически указания и съдейства при райониране на страната на преброителни участъци и контролни райони;
    7. организира и ръководи обучението на експерти, анкетьори, оператори, контрольори, придружители и други участници в преброяването;
    8. определя земеделските стопанства, в които се упражнява контрол върху събраната информация;
    9. изготвя доклада по чл. 9, т. 6;
    10. обработва и разпространява резултатите от преброяването;
    11. изготвя и предоставя на Евростат данните по чл. 5, параграф 1 и чл. 7, параграф 1, както и доклад за качеството по чл. 11, параграф 4 от Регламент (ЕС) 2018/1091.


    Чл. 11. (1) Областните дирекции „Земеделие“:
    1. осъществяват общо методическо ръководство на преброяването на територията на съответната административна област;
    2. чрез общинските служби по земеделие, като структури на областните дирекции „Земеделие“, участват във всички дейности по преброяването на територията на съответната община, за която отговарят, и спазват методическите указания;
    3. организират съвместно с областните комисии по преброяването и със съдействието на органите на местното самоуправление и областните дирекции по безопасност на храните (ОДБХ) актуализация на списъка на земеделските стопанства по чл. 2, т. 1, включително чрез проверка на място;
    4. съгласувано с органа на статистиката в Министерството на земеделието, храните и горите районират страната на преброителни участъци и контролни райони;
    5. разпределят преброителните материали, необходими за преброяването, по общински служби по земеделие и населени места;
    6. организират съвместно с областните комисии по преброяването и с органите на местното самоуправление разяснителна кампания сред населението за целите и начина на провеждането на преброяването;
    7. съвместно с органа на статистиката в Министерството на земеделието, храните и горите организират и провеждат обучението на участниците в преброяването в областта, общините и населените места съгласно заповедите на министъра на земеделието, храните и горите по чл. 9, т. 4 и 5;
    8. следят за хода на преброяването и за извършената работа съгласно технологията и методологията на преброяването;
    9. осъществяват проверки на определените по реда на чл. 10, т. 8 земеделски стопанства и на работата на анкетьорите, контрольорите, придружителите и операторите;
    10. приемат и проверяват събраните и приети от контрольорите въпросници;
    11. организират и контролират онлайн въвеждането на индивидуалните данни, събрани с въпросник на хартиен носител, в
    уеб-базиран модул/приложение на Министерството на земеделието, храните и горите.
    (2) Директорът на съответната областна дирекция „Земеделие“ определя със заповед участниците в преброяването по ал. 1, т. 7 при спазване на изискванията на чл. 9, т. 4.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 11:
    Чл. 11. (1) Областните дирекции „Земеделие“:
    1. осъществяват общо методическо ръководство на преброяването на територията на съответната административна област;
    2. чрез общинските служби по земеделие участват във всички дейности по преброяването на територията на съответната община;
    3. съвместно с областните комисии по преброяването актуализират списъка по чл. 2, т. 1, буква „а“, включително чрез проверка на място;
    4. съгласувано с органа на статистиката в Министерството на земеделието, храните и горите районират съответната област на преброителни участъци и контролни райони;
    5. разпределят по общински служби по земеделие и населени места материалите, необходими за преброяването;
    6. организират съвместно с областните комисии по преброяването и с органите на местното самоуправление разяснителна кампания сред населението за целите и начина на провеждане на преброяването;
    7. съвместно с органа на статистиката в Министерството на земеделието, храните и горите организират и провеждат обучението на участниците в преброяването в областта, общините и населените места съгласно заповедите на министъра на земеделието, храните и горите по чл. 9, т. 4;
    8. проверяват работата на участниците в преброяването и извършват проверки на определените по реда на чл. 10, т. 8 земеделски стопанства;
    9. приемат и проверяват събраните и приети от контрольорите статистически въпросници;
    10. организират и контролират въвеждането в уеб-базираното приложение на индивидуалните данни, събрани със статистически въпросник на хартиен носител.
    (2) Директорът на съответната областна дирекция „Земеделие“ определя със заповед конкретните участници в преброяването при спазване на изискванията на чл. 9, т. 4, буква „а“.

    Чл. 12. (1) Централната комисия по преброяването е временен орган, който се състои от председател – представител на Министерството на земеделието, храните и горите, заместник-председател – представител на Националния статистически институт, секретар – представител на Министерството на земеделието, храните и горите, и членове, които са представители на Министерството на земеделието, храните и горите, Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" към Министерството на регионалното развитие и благоустройството, неправителствени отраслови и браншови организации в земеделието и представителни организации на работодателите и на работниците и служителите на национално равнище.
    (2) Поименният състав на Централната комисия по преброяването се определя със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по предложение на ръководителите на ведомствата и организациите по ал. 1.
    (3) Дейността на комисията се ръководи от нейния председател.
    (4) Централната комисия по преброяването:
    1. обсъжда и дава становища по програмата на преброяването и по другите документи за организацията, подготовката и провеждането на преброяването;
    2. обсъжда и предлага мерки за отстраняване на пропуски и грешки в работата на органите, извършващи преброяването;
    3. приема и оценява резултатите от преброяването и оповестява приключването му;
    4. изготвя до края на 2021 г. доклад до министъра на земеделието, храните и горите и до председателя на Националния статистически институт за изпълнението на задачите на преброяването и за основните резултати от него, с което приключва дейността си.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 12:
    Чл. 12. (1) Централната комисия по преброяването е временен орган, който се състои от председател – представител на Министерството на земеделието, храните и горите, заместник-председател – представител на Националния статистически институт, секретар – представител на Министерството на земеделието, храните и горите, и членове, които са представители на Министерството на земеделието, храните и горите, Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" към Министерството на регионалното развитие и благоустройството, неправителствени организации в земеделието и представителни организации на работодателите и на работниците и служителите на национално равнище.
    (2) Министърът на земеделието, храните и горите, по предложение на ръководителите на ведомствата и организациите по ал. 1, определя със заповед поименния състав на Централната комисия по преброяването.
    (3) Дейността на комисията се ръководи от нейния председател.
    (4) Централната комисия по преброяването:
    1. обсъжда и дава становища по програмата на преброяването и по другите документи за подготовката, организацията и провеждането на преброяването;
    2. обсъжда и предлага мерки за отстраняване на пропуски и грешки в работата на органите, извършващи преброяването;
    3. приема и оценява резултатите от дейността на областните комисии по преброяването и оповестява приключването му;
    4. до края на 2021 г. изготвя и представя на министъра на земеделието, храните и горите и на председателя на Националния статистически институт доклад за извършеното преброяване и за основните резултати от него, с което приключва дейността си.

    Чл. 13. (1) В едномесечен срок от назначаването на Централната комисия по преброяването във всяка област се създава областна комисия по преброяването.
    (2) Областната комисия по преброяването е временен орган и се състои от председател, секретар и от 7 до 9 членове.
    (3) В състава на областните комисии по преброяването се включват служители на областните дирекции "Земеделие", областните дирекции по безопасност на храните и областните дирекции на Държавен фонд „Земеделие“, специалисти от териториалните статистически бюра, служители от областните и общинските администрации, служители на териториалните звена на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" към Министерството на регионалното развитие и благоустройството и представители на браншовите организации и асоциации.
    (4) Областната комисия по преброяването се назначава от министъра на земеделието, храните и горите по предложение на директора на съответната областна дирекция „Земеделие“. Ръководителите на ведомствата и организациите по ал. 3 предлагат членовете на областната комисия по преброяването.
    (5) Председател на областната комисия по преброяването е директорът на съответната областна дирекция "Земеделие", а секретар – експерт по агростатистика от съответната областна дирекция "Земеделие".
    (6) Дейността на областната комисия по преброяването се ръководи от нейния председател.
    (7) Областната комисия по преброяването:
    1. съдейства при актуализиране на списъка по чл. 2, т. 1;
    2. следи за провеждането на преброяването в областта в съответствие с програмата и при спазване на методическите указания;
    3. по предложение на областната дирекция „Земеделие“ определя населени места, райони или квартали с особени местни условия, които анкетьорите ще посещават с придружители;
    4. предприема мерки за отстраняване на пропуски и грешки в работата на участниците в преброяването в областта;
    5. информира Министерството на земеделието, храните и горите за подготовката и провеждането на преброяването в областта;
    6. изготвя до 30 юни 2021 г. доклад до Централната комисия по преброяването за проведеното преброяване и за основните резултати на територията на областта, с който комисията приключва дейността си.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 13:
    Чл. 13. (1) В едномесечен срок от издаването на заповедта по чл. 12, ал. 2 министърът на земеделието, храните и горите по предложение на директора на съответната областна дирекция „Земеделие“ издава заповед за определяне поименния състав на областните комисии по преброяването за всяка област.
    (2) В състава на комисиите по ал. 1 се включват представители на областните дирекции "Земеделие", областните дирекции по безопасност на храните, областните дирекции на Държавен фонд „Земеделие“, териториалните статистически бюра, областните и общинските администрации, териториалните звена на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" към Министерството на регионалното развитие и благоустройството и неправителствените организации в земеделието.
    (3) Ръководителите на ведомствата и организациите по ал. 2 предлагат членовете на областната комисия по преброяването.
    (4) Областната комисия по преброяването е временен орган и се състои от председател, секретар и от 7 до 9 членове.
    (5) Председател на областната комисия по преброяването е директорът на съответната областна дирекция "Земеделие", а секретар – експерт по агростатистика от съответната областна дирекция "Земеделие".
    (6) Дейността на областната комисия по преброяването се ръководи от нейния председател.
    (7) Областната комисия по преброяването:
    1. съдейства при актуализиране на списъка по чл. 2, т. 1, буква „а“;
    2. следи за провеждане на преброяването в областта в съответствие с програмата на преброяването и при спазване на методическите указания;
    3. по предложение на областната дирекция „Земеделие“ определя населени места, райони или квартали с особени местни условия, които анкетьорите да посещават с придружители;
    4. предприема мерки за отстраняване на пропуски и грешки в работата на участниците в преброяването в областта;
    5. информира Министерството на земеделието, храните и горите за подготовката и провеждането на преброяването в областта;
    6. до 30 юни 2021 г. изготвя и представя на Централната комисия по преброяването доклад за извършеното преброяване на територията на областта и за основните резултати от него, с който комисията приключва дейността си.

    Чл. 14. За провеждане на преброяването министърът на земеделието, храните и горите или оправомощено от него лице, както и директорът на съответната областна дирекция “Земеделие“, сключват договори с физически лица по Закона за задълженията и договорите, определени по чл. 9, т. 5, или по чл. 11, ал. 2.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 14:
    Чл. 14. За провеждане на преброяването министърът на земеделието, храните и горите или оправомощено от него лице, както и директорът на съответната областна дирекция “Земеделие“, сключват договори с физически лица за извършване на дейностите по преброяването.

    Чл. 15. (1) Анкетьорът събира необходимите данни за земеделските стопанства и ги въвежда онлайн в модула по чл. 11, ал. 1, т. 11 при предоставена техническа възможност или ги записва във въпросник на хартиен носител. При събирането на индивидуалните данни анкетьорът се ръководи от методическите указания за попълване на статистическия въпросник, както и от указанията на контрольора и на отговорния експерт по агростатистика от съответната областна дирекция „Земеделие“.
    (2) При необходимост в населени места, райони или квартали с особени местни условия по чл. 13, ал. 7, т. 3, в които анкетьорите имат затруднения в дейността си, те посещават стопанствата заедно с придружители.
    (3) Придружителите подпомагат анкетьорите и изпълняват техните указания.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 15:
    Чл. 15. (1) Анкетьорът събира индивидуалните данни за земеделските стопанства и при техническа възможност ги въвежда онлайн в уеб-базираното приложение по чл. 11, ал. 1, т. 10 или ги записва в статистическия въпросник на хартиен носител. При анкетирането анкетьорът се ръководи от методическите указания за попълване на статистическия въпросник, както и от указанията на контрольора и на отговорния експерт по агростатистика от съответната областна дирекция „Земеделие“.
    (2) При необходимост в населени места, райони или квартали по чл. 13, ал. 7, т. 3 анкетьорите посещават земеделските стопанства заедно с придружители.
    (3) Придружителите подпомагат анкетьорите и изпълняват техните указания.

    Чл. 16. (1) Контрольорът ръководи, контролира и подпомага анкетьорите от своя район. Той отговаря за пълнотата и качеството на събраните и въведени данни.
    (2) В своята дейност контрольорът се ръководи от методическите указания за попълване на статистическите въпросници и при необходимост търси съдействие по организационни въпроси от председателя на областната комисия по преброяването, а по методически въпроси – от отговорния експерт по агростатистика в съответната областна дирекция “Земеделие”.
    (3) Контрольорът проверява въведените данни от анкетьорите и представя на отговорния експерт по агростатистика от съответната областна дирекция "Земеделие" обобщена справка за контролния район по предварителен график, изготвен от областната дирекция "Земеделие".
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 16:
    Чл. 16. (1) Контрольорът ръководи, контролира и подпомага анкетьорите от съответния контролен район. Той отговаря за пълнотата и качеството на събраните и въведени данни.
    (2) В своята дейност контрольорът се ръководи от методическите указания за попълване на статистическите въпросници и при необходимост търси съдействие по:
    1. организационни въпроси – от председателя на областната комисия по преброяването;
    2. методически въпроси – от отговорния експерт по агростатистика в съответната областна дирекция “Земеделие”.
    (3) Контрольорът проверява въведените индивидуални данни от анкетьорите и по предварителен график, изготвен от областната дирекция "Земеделие", представя на отговорния експерт по агростатистика от съответната областна дирекция "Земеделие" обобщена справка за контролния район.

    Чл. 17. Лицата, определени за анкетьори и контрольори, преминават задължително обучение по чл. 11, ал. 1, т. 7.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 17.

    Глава четвърта
    ФИНАНСИРАНЕ НА ПРЕБРОЯВАНЕТО
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.

    Чл. 18. Средствата, необходими за преброяването, се осигуряват от бюджета на Министерството на земеделието, храните и горите и при условията на чл. 13 от Регламент (ЕС) 2018/1091.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 18.

    Глава пета
    РЕД И НАЧИН НА ПРОВЕЖДАНЕ НА ПРЕБРОЯВАНЕТО
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието
    на подразделението.

    Чл. 19. (1) При изготвяне на списъка по чл. 10, т. 5 органът на статистиката в Министерството на земеделието, храните и горите ползва всички налични административни източници. Списъкът се предоставя на областните дирекции „Земеделие“ за преглед и актуализиране.
    (2) Областните дирекции “Земеделие” със съдействието на органите на местното самоуправление, областните дирекции по безопасност на храните и областните дирекции на Държавен фонд „Земеделие“ проверяват пълнотата на списъка по ал. 1 и го допълват със земеделски стопанства, които не са включени, при необходимост и чрез проверка - обход на място. Експертите, които участват в тези проверки, се определят със заповед на ръководителя на съответното ведомство.
    (3) Областните дирекции “Земеделие” обучават лицата, които ще участват в обхода на място.
    (4) По време на обхода на място се посещават статистически единици със земеделска дейност, за които се попълва въпросник за уточняване на дейността им.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 19:
    Чл. 19. (1) При изготвяне на списъка по чл. 2, т. 1, буква „а“ органът на статистиката в Министерството на земеделието, храните и горите ползва всички налични административни източници. Списъкът се предоставя на областните дирекции „Земеделие“ за преглед и актуализиране.
    (2) Областните дирекции “Земеделие” със съдействието на органите на местното самоуправление, областните дирекции по безопасност на храните и областните дирекции на Държавен фонд „Земеделие“ проверяват пълнотата на списъка по ал. 1, актуализират го и при необходимост го допълват със земеделски стопанства, които не са включени. Актуализацията на списъка може да бъде извършена след проверка на място. Ръководителите на съответните ведомства определят със заповед експертите, които участват в проверките на място.
    (3) Областните дирекции “Земеделие” обучават лицата, които ще участват в проверката на място.
    (4) При проверката на място се посещават земеделски стопанства, за които се попълва въпросник за уточняване на дейността им.

    Чл. 20. (1) Министърът на земеделието, храните и горите със съдействието на областните управители и кметовете на общините организира пробно преброяване като първи етап на преброяването. Целта на пробното преброяване е да се провери в реални условия организацията, провеждането, инструментариумът на преброяването и онлайн въвеждането на данните.
    (2) Министърът на земеделието, храните и горите определя населените места, в които се провежда пробното преброяване, след писмено съгласуване с органите на местното самоуправление.
    (3) Пробното преброяване се провежда в периода от 1 септември 2019 г. до 11 октомври 2019 г., като от 1 септември до 10 септември 2019 г. данните се въвеждат онлайн от земеделски стопани, а от 11 септември до 11 октомври 2019 г. се събират чрез анкетьори и се контролират от експерти по агростатистика от областните дирекции „Земеделие“.
    (4) Резултатите и изводите от пробното преброяване се вземат предвид при организацията, провеждането и инструментариума на преброяването.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 20:
    Чл. 20. (1) Министърът на земеделието, храните и горите със съдействието на областните управители и кметовете на общините организира пробно преброяване на земеделски стопанства. Целта на пробното преброяване е да се проверят в реални условия организацията, провеждането, инструментариумът на преброяването и онлайн въвеждането на индивидуалните данни.
    (2) Министърът на земеделието, храните и горите със заповед определя населените места, в които се провежда пробното преброяване, след съгласуване с органите на местното самоуправление.
    (3) Пробното преброяване се провежда в периода от 1 септември 2019 г. до 11 октомври 2019 г., като:
    1. от 1 септември до 10 септември 2019 г. данните се въвеждат онлайн от земеделските стопани;
    2. от 11 септември до 11 октомври 2019 г. данните се събират чрез анкетьори и се контролират от експерти по агростатистика от областните дирекции „Земеделие“.
    (4) Резултатите и изводите от пробното преброяване се вземат предвид при организацията, провеждането и разработването на инструментариума на преброяването.

    Чл. 21. (1) При изпълнението на задълженията си по време на преброяването анкетьорите сами или с придружители посещават земеделските стопанства в своя преброителен участък всеки календарен ден от 8,00 до 20,00 часа. Анкетираният може да поиска посещението да се извърши в други часове, като посочи причините за това.
    (2) Земеделските стопани и управителите на земеделските стопанства са длъжни да осигурят на органите по преброяването достъп до офиса и/или стопанските сгради във времето по ал. 1.
    (3) В съответствие с чл. 20, ал. 1 и 3 от Закона за статистиката земеделските стопани или управителите на земеделски стопанства са длъжни да предоставят достоверни данни по приложение № 1.
    (4) В съответствие с чл. 21 от Закона за статистиката земеделските стопани или управителите на земеделски стопанства са длъжни да предоставят данни по приложение № 1.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 21:
    Чл. 21. (1) При преброяването анкетьорите сами или с придружители посещават земеделските стопанства в своя преброителен участък всеки календарен ден от 8,00 до 20,00 ч. Анкетираният земеделски стопанин може да поиска посещението да се извърши в други часове, като посочи причините за това.
    (2) Земеделските стопани и управителите на земеделските стопанства са длъжни да осигурят на участниците в преброяването достъп до офиса и/или стопанските сгради във времето по ал. 1.
    (3) В съответствие с чл. 20, ал. 1 и 3 и чл. 21 от Закона за статистиката земеделските стопани и управителите на земеделски стопанства са длъжни да предоставят достоверни данни, включително лични данни, посочени в приложение № 1.

    Чл. 22. Анкетьорите и контрольорите получават данни за земеделските стопанства от стопанина, от управителя на стопанството или от друго лице, запознато с дейността на стопанството.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 22:
    Чл. 22. Анкетьорите и контрольорите получават данни за земеделските стопанства от земеделския стопанин, от управителя на стопанството или от упълномощени от тях лица.

    Чл. 23. (1) На всеки анкетьор, контрольор и придружител се издава служебна карта, съдържаща неговите имена, номер, снимка и срок на валидност.
    (2) След приключване на преброяването служебните карти по ал. 1 се връщат в областните дирекции "Земеделие" заедно с преброителните материали.
    (3) Лицата по ал. 1 са длъжни при посещенията си в земеделските стопанства да се легитимират със служебната си карта.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 23:
    Чл. 23. (1) На всеки анкетьор, контрольор и придружител се издава служебна карта, съдържаща трите имена, снимка, номер и срок на валидност. Образецът на служебната карта се оповестява чрез средствата за масово осведомяване.
    (2) Лицата по ал. 1 са длъжни при посещенията си в земеделските стопанства да се легитимират със служебната си карта.
    (3) След приключване на преброяването служебните карти по ал. 1 се връщат в областните дирекции "Земеделие" заедно с материалите от преброяването.

    Чл. 24. (1) Данните за земеделските стопанства по приложение № 1 може да се предоставят онлайн чрез единна входна точка за въвеждане на данни от стопанина или от управителя на стопанството в електронния статистически въпросник в срока по чл. 3, ал. 2.
    (2) Събраните данни на хартиен носител се въвеждат онлайн в модула по чл. 11, ал. 1, т. 11 от оператори.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 24:
    Чл. 24. (1) Данните за земеделските стопанства по приложение № 1 може да се предоставят онлайн в срока по чл. 3, ал. 2 чрез единна входна точка за въвеждане на данни от земеделския стопанин, от управителя на стопанството или от упълномощени от тях лица.
    (2) Събраните на хартиен носител индивидуални данни се въвеждат от оператори онлайн в уеб-базираното приложение по чл. 11, ал. 1, т. 10.

    Чл. 25. При извършване на контролни посещения се използват анкетни карти за:
    1. проверка на пълнотата на списъка на земеделските стопанства по чл. 2, т. 1;
    2. проверка на точността на регистрираните данни.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 25:
    Чл. 25. При извършване на контролни посещения се използват анкетни карти за проверка на:
    1. пълнотата на списъка на земеделските стопанства по чл. 2, т. 1, буква „а“;
    2. точността на регистрираните данни.

    Чл. 26. Органът на статистиката в Министерството на земеделието, храните и горите:
    1. обобщава въведените данни в модула по чл. 11, ал. 1, т. 11;
    2. предоставя в електронна форма на Евростат в предвидените в Регламент (ЕС) 2018/1091 срокове валидираните данни от преброяването и доклад за качеството по чл. 12, параграф 1 от Регламент (ЕС) 2018/1091.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 26:
    Чл. 26. След приключване на преброяването органът на статистиката в Министерството на земеделието, храните и горите обобщава индивидуалните данни, въведени в уеб-базираното приложение по чл. 11, ал. 1, т. 10, изготвя и предоставя на Евростат валидираните данни по чл. 5, параграф 1 и чл. 7, параграф 1, както и доклад за качеството по чл. 11, параграф 4 от Регламент (ЕС) 2018/1091 в сроковете по чл. 12, параграф 1 от Регламент (ЕС) 2018/1091.

    Чл. 27. Резултатите от преброяването се публикуват на интернет страницата и в специални издания на Министерството на земеделието, храните и горите, в статистическия годишник на Националния статистически институт или по друг подходящ начин.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 27:
    Чл. 27. Резултатите от преброяването се публикуват в специални издания и на интернет страницата на Министерството на земеделието, храните и горите, в статистическия годишник на Националния статистически институт или се оповестяват по друг подходящ начин.


    Глава шеста
    ПОВЕРИТЕЛНОСТ НА ДАННИТЕ И ОПАЗВАНЕ НА ТАЙНАТА
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието
    на подразделението.

    Чл. 28. (1) Статистическата информация, получена след обработката на статистическите въпросници, се използва само за статистически цели.
    (2) Забранява се разпространяването по какъвто и да е начин на индивидуални данни, получени по време на преброяването, с изключение на предвидените в Закона за статистиката случаи.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 28.

    Чл. 29. (1) Получените при преброяването индивидуални данни се защитават съгласно изискванията на този закон и на Закона за статистиката.
    (2) Индивидуалните данни, получени при преброяването, не могат да се ползват като доказателство пред органите на изпълнителната и на съдебната власт.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 29

    Чл. 30. (1) На лицата, които събират, контролират, въвеждат и обработват данните от преброяването се забранява да разгласяват или да предоставят на други лица и организации индивидуални или обобщени данни, получени по време на преброяването.
    (2) Забраната по ал. 1 се прилага и след прекратяването на работата с данните.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 30.

    Чл. 31. (1) Министърът на земеделието, храните и горите определя необходимите организационни и технически мерки за опазване на статистическата тайна, в т.ч. до работа с данните да бъдат допускани само лица, подписали клетвени декларации за опазване на тайната.
    (2) Анкетьорите, операторите, контрольорите и придружителите подписват клетвени декларации по ал. 1 при получаване на служебните си карти по чл. 23, ал. 1.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 31:
    Чл. 31. (1) Министърът на земеделието, храните и горите определя необходимите организационни и технически мерки за опазване на статистическата тайна, в т.ч. и изискване до работа с данните да бъдат допускани само лица, подписали клетвени декларации за опазване на тайната.
    (2) Анкетьорите, операторите, контрольорите и придружителите подписват клетвените декларации по ал. 1 при получаване на служебните си карти по чл. 23, ал. 1.


    Чл. 32. Разпоредбите на чл. 15, 16, 18 и 21 от Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (OB, L 119/1 от 4 май 2016 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕС) 2016/679", не се прилагат за субекта на лични данни, събирани и обработвани при преброяването на основание чл. 89 от Регламент (ЕС) 2016/679.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 32:
    Чл. 32. Разпоредбите на чл. 15, 16, 18 и 21 от Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (OB, L 119/1 от 4 май 2016 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕС) 2016/679", не се прилагат за субекта, чиито лични данни са събирани и обработвани при преброяването на основание чл. 89 от Регламент (ЕС) 2016/679.

    Чл. 33. (1) Попълнените по време на преброяването статистически въпросници на хартиен носител се унищожават след изтичането на три години от датата на валидиране на резултатите, но не по-рано от 2025 г.
    (2) Унищожаването на статистическите въпросници се извършва съгласно Закона за Националния архивен фонд.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 33.


    Глава седма
    АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.

    Чл. 34. (1) Физическо лице, което не предостави данните по чл. 1, ал. 3 или предостави неверни данни, се наказва с глоба в размер от 1000 до 2000 лв.
    (2) Юридическо лице или едноличен търговец, което не предостави данните по чл. 1, ал. 3 или предостави неверни данни, се наказва с имуществена санкция в размер от 3000 до 6000 лв.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 34:
    Чл. 34. (1) Физическо лице, което не предостави данните по чл. 1, ал. 3 или предостави неверни данни, се наказва с глоба в размер от 1000 до 2000 лв.
    (2) Когато нарушението по ал. 1 е извършено от юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 3000 до 6000 лв.

    Чл. 35. Анкетьор, оператор, контрольор или друго лице от участниците в преброяването, което не изпълни задълженията си по този закон, се наказва с глоба в размер от 500 до 1000 лв.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 35:
    Чл. 35. Анкетьор, оператор, контрольор или друг участник в преброяването, който не изпълни задълженията си по този закон, се наказва с глоба в размер от 500 до 1000 лв.

    Чл. 36. Лице, което има достъп до индивидуални данни и ги предостави или използва за други цели освен посочените в чл. 28 или наруши забраната по чл. 30, се наказва с глоба в размер от 2000 до 6000 лв., ако деянието не съставлява престъпление.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 36.

    Чл. 37. (1) Нарушенията се констатират с актове, съставени от длъжностни лица, определени от министъра на земеделието, храните и горите по предложение на директорите на областните дирекции „Земеделие“.
    (2) Въз основа на съставените актове министърът на земеделието, храните и горите или оправомощено от него длъжностно лице издава наказателни постановления.
    (3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 37:
    Чл. 37. (1) Нарушенията по закона се установяват с актове, съставени от длъжностни лица, определени със заповед на министъра на земеделието, храните и горите, по предложение на директорите на областните дирекции „Земеделие“.
    (2) Въз основа на съставените актове министърът на земеделието, храните и горите или оправомощено от него длъжностно лице издава наказателни постановления.
    (3) Съставянето на актовете, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.


    Допълнителни разпоредби
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.

    § 1. По смисъла на този закон:
    1. „Единна входна точка за въвеждане на данни“ е интернет базирана уеб система за въвеждане на данни по време на преброяването на земеделските стопанства.
    2. „Животинска единица“ е стандартна мерна единица, която позволява агрегирането на различни животински категории с цел тяхното сравняване; коефициентите за установяване на животинските единици за отделните категории животни са изброени в приложение I на Регламент (ЕС) 2018/1091.
    3. „Земеделски стопанин“ или „стопанин“ е физическо или юридическо лице – собственик, наемател или ползвател на стопанството, от името на което и/или за сметка на което стопанството извършва дейността си, и което носи юридическата и икономическата отговорност за дейността на стопанството и поема стопанския риск.
    4. „Земеделско стопанство“ или „стопанство“ е отделна единица както технически, така и икономически, която има единно управление и която произвежда селскостопанска продукция или поддържа в добро земеделско и екологично състояние земеделски земи, които вече не се използват за производствени цели, и други дейности по смисъла на чл. 2, буква „а“ от Регламент (ЕС) 2018/1091.
    5. „Идентификатор“ е индивидуален номер на всяко стопанство, в който се включва ЕКАТТЕ на населеното място, на чиято територия е стопанството.
    6. „Използвана земеделска площ“ или „ИЗП“ е площта, използвана за земеделие, включително обработваема земя, постоянно затревена площ, трайни насаждения и друга използвана земеделска земя.
    7. „Индивидуални данни“ са данните за отделна статистическа единица, включително лични данни.
    8. „Инструментариум“ е съвкупност от всички документи и технически средства, необходими за подготовката, организацията и провеждането на преброяването.
    9. „Лични данни“ са данни по смисъла на чл. 2 от Закона за защита на личните данни и на чл. 4, параграф 1 от Регламент (ЕС) 2016/679.
    10. „Променлива“ е характеристика на дадена наблюдавана единица, която може да приеме повече от една стойност от определен набор от стойности.
    11. „Резултати от преброяването“ е обобщената информация от обработените данни за земеделските стопанства и извършените въз основа на тях анализи.
    12. „Семейна градина“ са площи, използвани за производство на храна, предназначена за собствена консумация.
    13. „Управител на земеделско стопанство“ е физическо лице, което осъществява непосредственото ежедневно управление на стопанството.

    Предложение от нар. пр. проф. Светла Бъчварова и група народни представители:
    В Допълнителни разпоредби, § 1, т. 3 думите „собственик, наемател или ползвател на стопанството" и тирето пред тях - отпадат.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
    § 1. По смисъла на този закон:
    1. „Единна входна точка за въвеждане на данни“ е уеб-базирано приложение за въвеждане на данни при преброяването на земеделските стопанства.
    2. „Животинска единица“ е стандартна мерна единица по смисъла на чл. 2, буква „г“ от Регламент (ЕС) 2018/1091.
    3. „Земеделски стопанин“ или „стопанин“ е физическо или юридическо лице, от името на което и/или за сметка на което земеделското стопанство извършва дейността си, и което носи юридическата и икономическата отговорност за дейността на стопанството и поема стопанския риск.
    4. „Земеделско стопанство“ или „стопанство“ е отделна единица както технически, така и икономически, която има единно управление и която произвежда селскостопанска продукция или поддържа в добро земеделско и екологично състояние земеделски земи, които вече не се използват за производствени цели, и други дейности по смисъла на чл. 2, буква „а“ от Регламент (ЕС) 2018/1091.
    5. „Идентификатор“ е индивидуален номер на всяко стопанство, в който се включва ЕКАТТЕ на населеното място, на чиято територия е стопанството.
    6. „Използвана земеделска площ“ или „ИЗП“ е площта по смисъла на чл. 2, буква „д“ от Регламент (ЕС) 2018/1091.
    7. „Индивидуални данни“ са данните за отделна статистическа единица, включително лични данни.
    8. „Инструментариум“ е съвкупност от всички документи и технически средства, необходими за подготовката, организацията и провеждането на преброяването.
    9. „Лични данни“ са данни по смисъла на чл. 2 от Закона за защита на личните данни и на чл. 4, параграф 1 от Регламент (ЕС) 2016/679.
    10. „Променлива“ е характеристика по смисъла на чл. 2, буква „к“ от Регламент (ЕС) 2018/1091.
    11. „Резултати от преброяването“ е обобщената информация от обработените данни за земеделските стопанства и извършените въз основа на тях анализи.
    12. „Семейна градина“ са площи по смисъла на чл. 2, буква „ж“ от Регламент (ЕС) 2018/1091.
    13. „Управител на земеделско стопанство“ е физическо лице, което осъществява непосредственото ежедневно управление на земеделското стопанство.

    § 2. С този закон се създават условия за прилагане на Регламент (ЕС) 2018/1091 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 г. относно интегрираната статистика на земеделските стопанства и за отмяна на регламенти (ЕО) № 1166/2008 и (ЕС) № 1337/2011.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
    § 2. С този закон се създават условия за прилагане на Регламент (ЕС) 2018/1091 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 г. относно интегрирана статистика за земеделските стопанства и за отмяна на регламенти (ЕО) № 1166/2008 и (ЕС) № 1337/2011.

    § 3. Уведомяването на Европейската комисия по чл. 5, параграф 3 от Регламент (ЕС) 2018/1091 за променливи със слабо или нулево присъствие в страната се извършва от министъра на земеделието, храните и горите.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, но предлага § 3 да бъде отхвърлен, тъй като е отразен на систематичното му място в чл. 9, т. 5.


    Преходни и заключителни разпоредби
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на наименованието на подразделението:
    „Заключителни разпоредби“

    § 4. Министърът на земеделието, храните и горите назначава комисията по чл. 12, ал. 1 със заповед в срок три месеца от влизането в сила на закона.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 4, който става § 3:
    § 3. Министърът на земеделието, храните и горите издава заповедта по чл. 12, ал. 2 в тримесечен срок от влизането в сила на закона.

    § 5. Изпълнението на закона се възлага на министъра на земеделието, храните и горите.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5, който става § 4.



    Приложение № 1
    към чл. 3, ал. 6

    Списък на основните променливи, които ще се наблюдават при провеждане на преброяването на земеделските стопанства в Република България през 2020 г.

    1. Административни и географски данни за земеделското стопанство:
    а) географско местоположение на стопанството от координатната мрежа на статистическите единици INSPIRE за общоевропейско ползване;
    б) адрес за контакт и адрес на седалището на стопанството, електронен адрес и телефони за връзка;
    в) единен граждански номер/личен номер на чужденец (ЕГН/ЛНЧ) на физически лица или единен идентификационен код (ЕИК) по Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел – за юридически лица и еднолични търговци;
    г) наименование на стопанството на юридическите лица и едноличните търговци и трите имена на стопанина за физическите лица;
    д) юридически статут на стопанството;
    е) способ на счетоводно записване;
    ж) регистрационни номера на стопанството за регистрация в административни източници.
    2. Данни за управителя на земеделското стопанство:
    а) година на раждане и пол;
    б) селскостопанска квалификация и професионално обучение;
    в) година на класифициране като управител.
    3. Използвана (стопанисвана) земеделска площ – вид на собствеността и начин на стопанисване.
    4. Биологично земеделие – по направления.
    5. Предназначение на продукцията на стопанството.
    6. Разпределение на площите по култури:
    а) зърнено-житни култури;
    б) зърнено-бобови и протеинови култури;
    в) технически култури – маслодайни, влакнодайни, медицински и ароматни култури, подправки и други технически;
    г) окопни фуражни култури;
    д) фуражни култури;
    е) картофи;
    ж) пресни зеленчуци, дини, пъпеши и ягоди;
    з) цветя и декоративни растения;
    и) семена и посадъчен материал;
    к) угари;
    л) постоянно затревени площи, включително поддържани в добро земеделско и екологично състояние;
    м) трайни насаждения по видове;
    н) семейни градини;
    о) общо използвана земеделска площ на открито.
    7. Използвана земеделска площ (ИЗП) под стъклено или високо достъпно покритие:
    а) зеленчуци, включително дини, пъпеши и ягоди;
    б) цветя и декоративни растения;
    в) трайни насаждения;
    г) други.
    8. Неизползвани земеделски земи, горски и други площи.
    9. Площи за отглеждане на култивирани гъби.
    10. Поливни площи.
    11. Селскостопански животни и птици в стопанството по категории:
    а) говеда;
    б) биволи;
    в) еднокопитни;
    г) овце;
    д) кози;
    е) свине;
    ж) птици (бройлери, кокошки, пуйки, патици, гъски, щрауси и други);
    з) зайци;
    и) пчели;
    к) буби;
    л) животни, отглеждани за кожа;
    м) други.
    12. Принос за развитието на селските райони – стопанства, които са се възползвали по видовете мерки за развитие на селските райони.
    13. Сгради за животни и управление на оборския тор:
    а) животинска паша;
    б) сгради за животни;
    в) управление на оборския тор;
    г) съоръжения за съхранение и обработка на оборския тор;
    д) наторена ИЗП.
    14. Работна сила и други доходоносни дейности:
    а) постоянно заети работници – семейна и несемейна работна ръка по пол;
    б) работници – временно наети по пол;
    в) изпълнители по договори;
    г) мерки за безопасност на земеделското стопанство;
    д) други доходоносни дейности, пряко свързани със земеделското стопанство;
    е) други доходоносни дейности, несвързани пряко със земеделското стопанство.
    15. Застраховки и иновации.


    Предложение от нар. пр. проф. Светла Бъчварова и група народни представители:
    В Приложение № 1 към чл. 3, ал. 6 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова т. 12 (като основна променлива, която ще се наблюдава):
    „12. Земеделска техника на разположение."
    2. Сегашните т. 12 - 15 стават съответно т. 13 - 16.
    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на приложение № 1:

    Приложение № 1
    към чл. 2, т. 2
    Списък на основни данни (променливи), които ще се наблюдават при провеждане на преброяването на земеделските стопанства в Република България през 2020 г.
    1. Административни и географски данни за земеделското стопанство:
    а) географско местоположение на стопанството от координатната мрежа на статистическите единици INSPIRE за общоевропейско ползване;
    б) адрес за контакт и адрес на седалището на стопанството, електронен адрес и телефони за връзка;
    в) единен граждански номер/личен номер на чужденец (ЕГН/ЛНЧ) на физически лица или единен идентификационен код (ЕИК) по Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел – за юридически лица и еднолични търговци;
    г) наименование на стопанството на юридическите лица и едноличните търговци и трите имена на стопанина за физическите лица;
    д) юридически статут на стопанството;
    е) способ на счетоводно записване;
    ж) регистрационни номера на стопанството за регистрация в административни източници.
    2. Данни за управителя на земеделското стопанство:
    а) година на раждане и пол;
    б) селскостопанска квалификация и професионално обучение;
    в) година на класифициране като управител.
    3. Използвана (стопанисвана) земеделска площ – вид на собствеността и начин на стопанисване.
    4. Биологично земеделие – по направления.
    5. Предназначение на продукцията на стопанството.
    6. Разпределение на площите по култури:
    а) зърнено-житни култури;
    б) зърнено-бобови и протеинови култури;
    в) технически култури – маслодайни, влакнодайни, медицински и ароматни култури, подправки и други технически;
    г) окопни фуражни култури;
    д) фуражни култури;
    е) картофи;
    ж) пресни зеленчуци, дини, пъпеши и ягоди;
    з) цветя и декоративни растения;
    и) семена и посадъчен материал;
    к) угари;
    л) постоянно затревени площи, включително поддържани в добро земеделско и екологично състояние;
    м) трайни насаждения по видове;
    н) семейни градини;
    о) общо използвана земеделска площ на открито.
    7. Използвана земеделска площ (ИЗП) под стъклено или високо достъпно покритие:
    а) зеленчуци, включително дини, пъпеши и ягоди;
    б) цветя и декоративни растения;
    в) трайни насаждения;
    г) други.
    8. Неизползвани земеделски земи, горски и други площи.
    9. Площи за отглеждане на култивирани гъби.
    10. Поливни площи.
    11. Селскостопански животни и птици в стопанството по категории:
    а) говеда;
    б) биволи;
    в) еднокопитни;
    г) овце;
    д) кози;
    е) свине;
    ж) птици (бройлери, кокошки, пуйки, патици, гъски, щрауси и други);
    з) зайци;
    и) пчели;
    к) буби;
    л) животни, отглеждани за кожа;
    м) други.
    12. Ползвана земеделска техника по видове.
    13. Принос за развитието на селските райони – стопанства, които са се възползвали по видовете мерки и подмерки за развитие на селските райони.
    14. Сгради за животни и управление на оборския тор:
    а) животинска паша;
    б) сгради за животни;
    в) управление на оборския тор;
    г) съоръжения за съхранение и обработка на оборския тор;
    д) наторена ИЗП.
    15. Работна сила и други доходоносни дейности:
    а) постоянно заети работници – семейна и несемейна работна ръка по пол;
    б) работници – временно наети по пол;
    в) изпълнители по договори;
    г) мерки за безопасност на земеделското стопанство;
    д) други доходоносни дейности, пряко свързани със земеделското стопанство;
    е) други доходоносни дейности, несвързани пряко със земеделското стопанство.
    16. Застраховки и иновации.


    Приложение № 2
    към чл. 5

    Преброяването обхваща всички земеделски стопанства, отговарящи най-малко на един от следните критерии:
    1. Обработва (стопанисва) най-малко:
    а) 0,5 хектара използвана земеделска площ;
    б) 0,3 хектара обработваема земя;
    в) 0,1 хектара картофи;
    г) 0,1 хектара пресни зеленчуци, дини, пъпеши и ягоди;
    д) 0,5 хектара постоянно затревени площи;
    е) 0,1 хектара трайни насаждения (чиста култура);
    ж) 0,3 хектара общо овощни, ягодоплодни, черупкови и други трайни насаждения с изключение на разсадници и лозя;
    з) 0,1 хектара лозя;
    и) 0,1 хектара (чисти) специализирани култури (тютюн, хмел, подправки, медицински и ароматни култури, цветя, декоративни растения, посевен и посадъчен материал, разсадници);
    к) 0,2 хектара общо медицински и ароматни култури и подправки, цветя и декоративни растения, посевен и посадъчен материал, разсадници;
    л) 100 кв. метра оранжерии;
    м) 100 кв. метра култивирани гъби.
    2. Отглежда най-малко:
    а) 1 крава;
    б) 1 биволица;
    в) 2 говеда;
    г) 2 бивола;
    д) 1 женско животно за разплод (еднокопитни);
    е) 2 работни животни (еднокопитни);
    ж) 5 прасета;
    з) 1 свиня майка;
    и) 5 овце майки;
    к) 2 кози майки;
    л) 50 кокошки носачки;
    м) 100 пилета за угояване;
    н) 10 пчелни семейства;
    о) 10 зайкини;
    п) 1 репродуктивно мъжко животно, използвано за естествено покриване – бик, жребец, нерез;
    р) специални видове животни или птици – 400 пъдпъдъка, 30 други птици (пуйки, гъски, патици и други), щрауси, ангорски кози, ангорски зайци, норки, нутрии и др.;
    с) отглеждат различни видове животни и птици, сумата от животинските единици на които е по-голяма или равна на 1,7.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за приложение № 2 към чл. 5.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ:
    ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА
    Форма за търсене
    Ключова дума