Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по земеделието и храните
03/09/2019
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лова и опазване на дивеча, № 954-01-59, внесен от народния представител Александър Сабанов на 6 август 2019 г. – за първо гласуване.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните







    П Р О Т О К О Л



    На 3 септември 2019 г., вторник, се проведе заседание на Комисията по земеделието и храните при следния


    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лова и опазване на дивеча, № 954-01-59, внесен от народния представител Александър Сабанов на 6 август 2019 г. – за първо гласуване.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по земеделието и храните, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 16,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Мария Белова.

    * * *


    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Уважаеми дами и господа народни представители! Добър ден на всички! Имаме необходимия кворум и откривам извънредното заседание на Комисията по земеделието и храните.
    Колеги, получили сте дневния ред, който съдържа две точки, но тъй като е оттеглен Законопроектът, № 954-01-6 от 6 февруари 2019 г., Ви предлагам да гласуваме дневен ред с точка единствена.
    Предлагам дневният ред на днешното заседание да бъде следният:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лова и опазване на дивеча, № 954-01-59, внесен от народния представител Александър Сабанов на 6 август 2019 г. – за първо гласуване.
    Има ли други предложения за включване на точки в дневния ред? Не виждам.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 19, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред се приема.
    (Председателят изчита списъка с гостите.)

    Преминаваме към точка първа от дневния ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЛОВА И ОПАЗВАНЕ НА ДИВЕЧА, № 954-01-59, ВНЕСЕН ОТ НАРОДНИЯ ПРЕДСТАВИТЕЛ АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ НА 6 АВГУСТ 2019 Г.
    Давам думата на господин Сабанов, за да представи Законопроекта.
    АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Благодаря Ви.
    Мисля, че всички са запознати с текста на Законопроекта, който за поредна година и пореден път внасям в Деловодството на Народното събрание за разглеждане. През 2017 г. този закон не мина на заседание в пленарната зала и, за съжаление, идеята му е не да бъде превантивен, а да бъде спомагателен на Министерството на земеделието, храните и горите в изпълнението си – за борба с африканската чума по свинете.
    Правим следните изменения в чл. 54: след думата „дивеч“ се добавя „да променя сроковете на ловуване и регулира числеността на дивечовите запаси при дива свиня в случай на епизоотия“, като в ал. 13 обжалването на заповедта по ал. 1 не спира изпълнението й. С увеличаването на запасите на дивеча се усложнява и епизоотичната обстановка с разпространението на африканската чума по свинете, която води до доста сериозни икономически загуби.
    В тази връзка предложението е министъра на земеделието, храните и горите да може да изменя, да изтегля срока на лова на гонка на дива свиня, след съгласуване с министъра на околната среда и водите, за да може по-лесно и бързо да се ликвидира тази болест на територията на Република България. Знаете, че от дивата свиня, посредством различни способи, се прехвърля и върху питомните популации на свинята.
    На по-предната комисия, когато при нас бяхме поканили големите промишлени свинекомплекси, и реално техните опасения може би 10 дена след това се оправдаха и всички видяхте какво се случи със загробването и унищожаването на огромни маси от свиня.
    Виждам становището на Министерството като цяло, но вероятно юристите имат някакви съображения относно подредбата на чл. 54, тъй като изречението, което заличаваме в ал. 1, реално с него започва новата ал. 5.
    Аз съм склонен да приема част от нещата, въпреки че т. 4 на ал. 5 разрешава групово ловуване на дива свиня в не повече от три дни, включително събота и неделя, от седем последователни дни за един ловно-стопански район, като ловуването се извършва по график, утвърден от директора на съответното държавно, горско или ловно стопанство. Не знам дали тази точка ще срещне подкрепа.
    Относно изменението на ал. 12 – при свръх популация на хищници, министърът на земеделието, храните и горите издава заповед за регулиране на числеността им.
    Трябва да напомня, че ловът на хищници е целогодишен, ако не ме лъже паметта, и не знам защо се прави тази промяна като цяло, а с чисто юридическата подредба на Законопроекта нямам претенции към тях, така че нека Комисията да реши между първо и второ четене.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, господин Сабанов.
    Заповядайте.
    ЮЛИАН РУСЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми народни представители, тази промяна, която сме направили, е да има повече правна яснота какво ще прави министърът в бъдеще. Другото, заради което е промяната, е, че в измененията министърът на земеделието издава заповед след предложение на изпълнителния директор на БАБХ. В случая игнорираме предложението на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите, което предложение оставяме да е валидно единствено и само за регулиране на числеността на хищниците.
    Да, ловът на хищници е целогодишен. С тази разпоредба обаче искаме, когато има свръх популация и проблеми, да се организират така наречените хайки, които в момента не са регламентирани с Закона за лова и опазване на дивеча. Благодаря.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Уважаеми колеги, откривам дебата. Имате думата за изказвания.
    Заповядайте, господин Абазов.
    БЮРХАН АБАЗОВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Преди да дадете думата на народните представители от Комисията, може ли да дадете думата на представителите на Съюза на ловците и риболовците в България, тъй като становището, което са подготвили, го няма при нас и не е предварително раздадено. Интересно е да чуем тяхното мнение, а след това да продължим с дебатите.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря, господин Абазов.
    Заповядайте.
    ВАСИЛ ВАСИЛЕВ: Уважаема госпожо Председател, дами и господа народни представители, имам възможността да Ви запозная с позицията на управителния съвет на нашата организация.
    Може би си спомняте, че през юли 2018 г. отново гостувах на заседание на вашата комисия и апелирах, че има нужда от такава законова промяна, която да даде възможност на министъра да реагира в кризисни ситуации, като с африканската чума.
    По предложения текст от господин Сабанов и редакцията от страна на Министерството на земеделието, храните и горите имаме следната забележка: според нас не е правилно да се изписва изрично, че министърът има такива правомощия по отношение единствено на дивата свиня. Това вкарва все пак този законопроект в частен случай, защото заболяването по свинете е конкретно заболяване, което върлува в този момент. През последните години ние сме свидетели на непрекъснато развиващи се заболявания по други видове животни, като шап, антракс и така нататък.
    Нашата позиция е, че трябва правомощията на министъра да му бъдат дадени по принцип като цяло, за да го има необходимия инструментариум и да реагира адекватно на възникнали кризи и ситуации, а не да се фокусираме единствено върху частния случай с дивата свиня и африканската чума по свинете в момента.
    По отношение на внесената промяна относно хищниците – това е редакция, която също в момента виждам и не виждам някакви притеснения по отношение на груповото ловуване на хищници, защото целогодишно се ловува единствено индивидуално – на хищник, а иначе груповият лов е с определен времеви период, който е фиксиран. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря, господин Василев.
    Колеги, след становището на господин Василев, имате думата.
    Заповядайте, господин Сабанов.
    АЛЕКСАНДЪР САБАНОВ: Ние изтъкваме африканската чума по свинете, иначе като цяло в Законопроекта никъде не е описано. При епизоотии е достатъчно уточнено и когато има такава обстановка, тогава да има право министърът, а в ал. 12 – при свръхпопулация на хищници, никъде не пише, че ще е групов лов.
    Може би трябва да бъде записано изрично, че министърът може да издава заповед за групов лов на хищници, а доколко ще се отзоват колегите ловци, това е съвсем друг момент.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря, господин Сабанов.
    Заповядайте, професор Бъчварова.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря.
    Уважаеми колеги и гости! Разбираме целта на промяната, приемаме я, но все пак има някакво разминаване, което ми се ще да уточним, предвид факта, че има експерти.
    Променяте Закона за лова и с тази промяна господин Сабанов запазва правомощията, и това е, че Изпълнителната агенция по горите или Агенцията по безопасност на храните дава предложение за промяна на заповедта. Нали така?
    В предложението, което Министерството прави, изведнъж Изпълнителната агенция по горите изчезва тотално. С заповед ли ще каже шефът на БАБХ, че обстановката е тежка, но изпълнителният директор по горите няма да има абсолютно никакви правомощия, при условие че той е в течение има ли свръх популация, или няма? Как ще се реализира този процес?
    Мен лично ме учудва, че така смело навлизате в Закона за лова чрез Агенцията по безопасност на храните и елиминирате тотално Агенцията по горите. Ако може, да ми обясните това за какво го правите? Както казахте за хищниците, това е предложение на Министерството, защото предполагам, че Вие ще упражните под някаква форма натиск, за да се приемат Вашите предложения.
    Общо-взето текстовете са идентични, а чл. 12 звучи по същия начин – при свръх популация министърът може да издава заповед и съответно да организира този процес, а тук пак пишете за Изпълнителната агенция по горите. Но този закон е в правомощията на Изпълнителната агенция по горите и защо трябва да го пишем изрично не мога да си представя.
    Може ли малко да разясните Вашите идеи, мисли, които са провокирали такава промяна или такова предложение да се направи между първо и второ четене?
    Господин Сабанов, иначе това, което сте предложили, според мен е логично и се разбира за какво става въпрос, каква е идеята за промяната в Закона и предвид ситуацията в страната поне от месец юни. Благодаря.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Заповядайте, господин Русев.
    ЮЛИАН РУСЕВ: Благодаря.
    Промяната е продиктувана от факта, че с тази разпоредба имаме за цел предложението да идва от Изпълнителната агенция по безопасност на храните само при епизоотии и действително Изпълнителната агенция по горите няма какво да се меси. Изпълнителната агенция по горите трябва да дава предложения, когато има свръх популация, както казахте и Вие, при определени видове дивеч, в случая е за хищниците. Затова я изнасяме в нова алинея, когато изпълнителният директор на Агенцията по горите може да дава такива предложения, но при свръх популация на хищници.
    В момента предложенията в разпоредбите по Закона за ветеринарно-медицинската дейност – забрана за ловуване или за някакви ограничения по отношение на лова, идват единствено и само от изпълнителния директор на БАБХ, а не от изпълнителния директор на ЯК.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря, господин Русев.
    Колеги, има ли други изказвания?
    Заповядайте, господин Абазов.
    БЮРХАН АБАЗОВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Господин заместник-министър, колеги, без съмнение идеята е хубава и, както каза колегата, трябваше да се реализира още миналата година, за да се предотврати това тотално разпространение на болестта. За състоянието на африканската чума в страната няма да говоря, защото на всеки му е ясно.
    По принцип лично аз подкрепям една такава идея, въпреки че е закъсняла. От това, което чух в становищата от Министерството на земеделието и Сдружението на ловците и риболовците, и както успях да разбера от предложението на професор Бъчварова – да се унифицира Законът, да излезе извън рамките на дивата свиня, според мен би било добре в окончателния текст да се вземат предвид определени части от предложението на Министерството на земеделието и определени части от предложението на Сдружението на ловците и риболовците.
    Моето мнение е, че Законът трябва да бъде универсален, сиреч да излезе от частния случай и да даде гъвкавост в ръцете на министъра на земеделието при определени случай, изброени в закона, за да има по-голяма гъвкавост при определяне на сроковете за лов, а не както е досега – фиксирано в една таблица от - до.
    Така че аз ще пледирам и ще гласувам за един текст, който съчетава в себе си предложението на колегата, предложенията на Министерството на земеделието и Сдружението на ловците и риболовците, плюс универсалния характер на текста, който да обхваща и други подобни случаи.
    Ако днес ще пишем изменение на Закона заради африканската чума по свинете, утре може да има птичи грип и ще пишем за птиците, а други ден може да има нещо друго. Не е тайна за никого, че напоследък зачестиха случаите с мечки в Родопите, така че всеки ден животът ни сервира различни ситуации и Законът би трябвало да отговаря на обществените отношения в един по-универсален вид. Благодаря.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, господин Абазов.
    Има ли други изказвания?
    Заповядайте, господин Веселинов.
    ВАСИЛ ВАСИЛЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, ако ми позволите само една вметка, която излиза извън конкретната точка, която се разглежда в момента.
    Когато коментираме африканската чума по свинете, искам да Ви обърна внимание, че в Закона за защитените територии, касаещ резерватите и поддържаните резервати, липсва правна възможност дори намерените мъртви свине да бъдат изнесени и обезвредени извън територията им.
    Подхождайки като комплекс от мерки, които следва да бъдат предприети за овладяване на тази криза, е добре да се помисли за промяна в чл. 17 и чл. 27 на Закона за защитените територии, които да дадат възможност наред с всички неща, които се допускат в тях, да може да извършва претърсване и, ако се намерят животни на територията на тези резервати, да бъдат обезвредени по подходящ начин, така че да не представляват естествен резервоар за вируса. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря, господин Василев.
    Колеги, имате ли изказвания? Ако няма, предлагам да преминем към гласуване.
    Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закон за лова и опазване на дивеча, № 954-01-59, внесен от народния представител Александър Сабанов на 6 август 2019 г. – за първо гласуване.
    За – 20, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Благодаря на всички за участието в работата на Комисията. Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието.

    (Закрито в 16,55 ч.)









    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Мария Белова





    Стенограф:
    Мария Петрова
    Форма за търсене
    Ключова дума