Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по земеделието и храните
02/07/2020
    1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закон за защита на растенията, № 002-01-20, внесен от Министерския съвет на 12 юни 2020 г. – за второ гласуване.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по земеделието и храните





    П Р О Т О К О Л
    № 88


    На 2 юли 2020 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по земеделието и храните при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закон за защита на растенията, № 002-01-20, внесен от Министерския съвет на 12 юни 2020 г. – за второ гласуване.
    Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по земеделието и храните, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 11,00 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Мария Белова.

    * * *

    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Добър ден, уважаеми колеги!
    Имаме кворум и откривам заседанието на Комисията по земеделието и храните.
    Дневният ред е следният:
    Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закон за защита на растенията, № 002-01-20, внесен от Министерския съвет на 12 юни 2020 г. – за второ гласуване.
    Колеги, ако нямате други предложения относно дневния ред моля да гласуваме.
    18 – за, против и въздържали се няма.
    Дневният ред се приема.
    Гости на днешното заседание са: доцент д-р Янко Иванов – заместник-министър на земеделието, храните и горите; Добринка Павлова – директор на дирекция, БАБХ; Мария Томалиева – главен експерт, БАБХ; Галя Костадинова – началник отдел в дирекция Политики по агрохранителната верига, МЗХГ; Д-р Димитър Димитров – държавен експерт в дирекция Политики по агрохранителната верига, МЗХГ, и Диана Филева – началник отдел в дирекция Правни дейности и законодателство на ЕС. Добре дошли на гостите!
    Преминаваме към точка единствена от дневния ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОН ЗА ЗАЩИТА НА РАСТЕНИЯТА, № 002-01-20, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 12 ЮНИ 2020 Г. – ЗА ВТОРО ГЛАСУВАНЕ.
    Колеги, имате проекта и Доклада пред Вас. Като цяло са направени някои правно-технически редакции, с цел прецизиране на текстовете, отразяване на препратки и е направена съответната преномерация. За по-голяма оперативност Ви предлагам да не четем текстовете на самите редакции, предложени от работната група, а да ги гласуваме ан блок до частта, в която стигаме до спорни предложения, всяко от които да гласуваме поотделно.
    Ако няма други предложения, който е съгласен с направеното процедурно предложение, моля да гласува.
    18 – за, против и въздържали се няма.
    Приема.
    По заглавието и по параграфи 1 и 2 по вносител няма постъпили предложения. Ако няма изказвания подлагам на гласуване ан блок заглавието на Закона, както и предложените редакции, съгласно проекта на доклад по параграфи 1 и 2 по вносител, който е „за“.
    18 – за, против и въздържали се няма.
    Приема.
    Работната група предлага създаването на нов § 3. По параграфи от 3 до 25 по вносител няма постъпили предложения. Ако няма изказвания подлагам на гласуване създаването на нов § 3, както редакциите по Доклада по параграфи от 3 до 25 по вносител, които съответно стават 4 и 26, който е „за“.
    18 – за, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Работната група предлага създаването на нов § 27, от § 26 до § 32 по вносителя няма постъпили предложения.
    Постъпило е предложение по § 33 от народния представител Светла Бъчварова и група народни представители, което предлагам да подкрепим по принцип.
    Изказвания? Няма изказвания.
    По § 34 няма постъпило предложение.
    Подлагам на гласуване създаването на нов § 27, както и редакциите по Доклада по параграфи от 26 до 34 по вносител, които стават съответно от 28 до 36, който е „за“ моля да гласува.
    18 – за, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Работната група предлага създаването на нов параграф 37. По параграфи от 35 до 38 няма постъпили предложения.
    По § 39 по вносител е постъпило предложение от народния представител Светла Бъчварова и група народни представители, което предлагам да подкрепим по принцип.
    Изказвания има ли? Няма изказвания.
    Нека и § 40 да гласуваме. От § 40 до § 46 по вносител няма постъпили предложения.
    По § 47 е постъпило предложение от народния представител Светла Бъчварова и група народни представители за отхвърлянето на § 47, което предлагам да подкрепим.
    Работната група също предлага отхвърлянето на § 47 по вносител, тъй като е отразено систематичното му място в редакцията на § 49 по Доклада.
    Ако няма изказвания подлагам на гласуване създаването на нов § 37, както и редакциите по Доклада по параграфи от 35 до 46, които стават съответно от § 38 до § 49, както и отхвърлянето на § 47 по вносител, който е отразен в систематичното му място в § 49.
    Който е „за“ моля да гласува.
    18 – за, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    От § 48 до § 53 по вносител няма постъпили предложения. Ако няма изказвания подлагам на гласуване предложените от работната група редакции по Доклада по параграфи от 48 до 53 по вносител, които стават съответно от § 50 до § 55, който е „за“ моля да гласува.
    18 – за, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 54 по вносител е постъпило предложение от народния представител Светла Бъчварова и група народни представители.
    Професор Бъчварова, имате думата за представяне или оттегляне на предложението. Кое си избирате.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
    Уважаеми колеги, гости! Както и предишния параграф може би не беше разбран, но и при този става въпрос за длъжностни лица – инспектори, които ако не си изпълняват задълженията, които са им предвидени по закона, по длъжностни характеристики, по закона за държавния служители допълнително се санкционират съответно санкция глоба.
    Аз считам, че инспекторите и въобще държавните служители имат достатъчно много възможности да бъдат санкционирани, включително и да бъдат уволнени, ако не си изпълняват задълженията. Принципно погледнато според мен в Закона длъжностни лица освен с всичко останало, което трябва да вършат и да имат и парични санкции ми се струва нещо, което е излишно и свръх като изисквания към тях . По същия начин мисля, че и в част от Закона за ветеринарно-медицинската дейност има такива предложения за държавните ветеринарни лекари, останало е нещо там доколкото виждам, но и там има такива предложения. Санкциите на администрациите трябва да си бъдат в специализираните закони и да се понасят по начина, по който е за всички държавни служители, но 500, 1000 лв. ми се струва така прекалено. Другият въпрос е кой ще санкционира този инспектор.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Прекият ръководител.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Прекият ръководител ако знае, че този инспектор не си изпълнява задълженията, той ще го прати съответно на инспекторат да бъде оценена неговата дейност, да бъде или отстранен, или дисциплинарно наказан. Има хиляди начини да бъде санкциониран за неизпълнение на задълженията си.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, професор Бъчварова.
    Други изказвания?
    Ще помоля господин Иванов да вземе отношение.
    ЯНКО ИВАНОВ: От БАБХ.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Заповядайте.
    МАРИЯ ТОМАЛИЕВА: Благодаря на госпожа професор Светла Бъчварова за предложението.
    За § 54 не мисля, че има някакво недоразумение. Защо? Параграф 54 по вносител, който по Доклад става § 56 касае длъжностно лице, което е виновно и не е изпълнило задължение по чл. 34. Взимам отношение по този член, който касае моята компетенция. Член 34 от действащия закон за защита на растението задължава митническите служители при внос на растения и растителни продукти да информират фитосанитарните инспектори, които работят при граничен контрол за наличието на растения и растителни продукти, които подлежат на граничен контрол. Това е първа линия, а втора линия е чл. 34 казва, че митнически служители, превозвачи и други оператори, които транспортират през граница растения и растителни продукти нямат право да ги транспортират без да извършен граничен фитосанитарен контрол.
    Това е смисълът на § 56 по Доклад – чл. 170, длъжностно лице, тоест митнически служител, или превозвач, или друго лице в смисъл спедиция, или някакви такива подобни оператори, които не изпълнят задължението си да информират фитосанитарните органи на граничен контрол и допускат въвеждане на пратка с растения, растителни продукти и други обекти на територията без да бъде извършен фитосанитарен контрол се наказват с глоба. Глобяват ги съответно фитосанитарните власти на Република България. Това е чл. 170 и § 54 и това са основните мотиви, тъй като допускането на пратки от растения и растителни продукти без извършване на фитосанитарен контрол, когато те подлежат задължително по норматива уредба на такъв контрол означава нарушаване на законодателството, означава предпоставяне на рискове за въвеждане на нови вредители, на карантинни вредители, които могат, или не могат да присъстват на територията на страната. Това са нашите мотиви. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви.
    Реплика, професор Бъчварова, след изказването на колегите от Агенцията по храните, имате ли.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря за обяснението, но длъжностно лице, това е представител на държавата. Те ако не могат да си взаимодействат – митничари с фитосанитарен контрол, аз просто не знам за какво говорим, със закони ще се описване как едното длъжностно лице трябва задължително да информира другото длъжностно лице и ако не го направи – санкции, просто ми се струва излишно в закон да бъде описан редът, по който Вие го предлагате.
    Санкции винаги може да има за всички длъжностни лица – водещо е длъжностно лице, а не превозвач, или друг оператор, който не е длъжностно лице. Така че не си оттеглям предложението. (Реплики.)
    Въобще и в други законопроекти където вярват такива санкции да бъдат под някаква форма, да се има предвид, че има и други закони в България не само специализирани като Закона за защита на растенията. Има и други закони, които дават възможности за санкции, който не си върши работата.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, професор Бъчварова.
    Заповядайте, господин Абазов.
    БЮРХАН АБАЗОВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Според мен въпросът не е частен, а въпросът е принципен. В този законопроект ние се опитваме да правим един пробив, който го няма досега в правния мир в България – говорим за държавни служители, които да бъдат санкционирани парично, да се глобяват. В досега приетите закони, които уреждат тези отношения на служителите – казвам общо служителите, защото в тази страна има сигурно 100 хил. държавни служители. (Реплика.)
    Да, догодина ще са повече. Всъщност след всяка една реформа, колега, бройката на държавните служители расте.
    Та засегнатите лица са над 100 хиляди и никъде досега в нито един закон ние не сме приемали глоби, да се глобяват служители. Тези служители попадат в полето на едни други закони примерно Кодексът на труда, Законът за държавния служители, където са предвидени една камара наказания, санкции, а ние в този закон се опитваме да правим пробив и да започваме да налагаме парични глоби на служители, които по закон имат достатъчно брой закони и възможности, те да бъдат санкционирани при неизпълнение на служебните си задължения.
    Това, което колежката дава като пример, ако не си стиковат действията с митничарите и фитосанитарните власти. Мога да посоча още по-големи примери, където примерно поради бездействие на някой държавен служител може да причини още по-големи вреди. Него как ще го глобяваме?! Та въпросът е принципен, не е частен. Ние се опитваме да въведем един нов инструмент, който досега го няма, при условие че има достатъчно брой инструменти в другите законодателства, уреждащи трудовоправните отношения, където може ръководителят да им налага наказания.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, господин Абазов.
    Ще помоля госпожа Дакова като представител на работната група да вземе отношение.
    МАГДАЛЕНА ДАКОВА: Добър ден и от мен! Само няколко примера ще дам, понеже казахте, че няма такъв аналог в законодателството, и това са няколко промени, които са все от тази година, все през нашата комисия – специално си направих труда да ги извадя. Това са Законът за ветеринарномедицинската дейност – от 14 февруари изменението: „длъжностно лице, което не изпълни задължение по чл. 133 – тук са им всичките задължения – глоба от 300 до 500 лв., при повторно – от 500 до 800 лв.“; Законът за храните – от 9 юни: „от 500 до 1500 лв. длъжностно лице, което съгласува, одобри или издаде документ в нарушение на този закон или подзаконовите актове, или изисква за съгласуване, одобряване и издаване на документ постави условие, изисква документи, които не се предвиждат в този закон и подзаконовите актове“; Законът за управление на агрохранителната верига, който е всъщност общият по отношение на регламента за официалния контрол: „служител, който издаде официален сертификат в нарушение на задължение по чл. 88 – 91 от Регламент 2017/652 за официалния контрол, се наказва с глоба от 1000 до 3000 лв., повторно – от 3000 до 5000 лв.“, и „официален ветеринарен лекар, който издаде ветеринарномедицински документ в нарушение на задължение по чл. 88 – 91 от Регламента за официалния контрол – глоба от 1000 до 3000 лв,, при повторно – от 3000 до 5000 лв.“. Въвели сме ги поне в три закона тази година.
    Със същите тези служители – това е една практика, която се наложи поне в последните 3-4 закона, които сме гледали тук. Може би от Министерството, ако имат допълнителни аргументи, във връзка с Регламента за официалния контрол, да допълнят.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Някой от Министерството?
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Само една реплика. Това, че в три закона 2020 г. сме направили и съответно сме допуснали тази грешка… защото аз съм сигурна, че Закон ветеринарномедицинската дейност имах предложения, които бяха приети за санкциите, но това някъде е изпаднало, защото тези огромни предложения и законопроекти, които вървят, в някакъв момент потъваш в материята плюс редакциите, които се правят. Така че това, че някъде има пробив в системата не означава, че трябва да продължаваме с тези практики.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Не само в нашите закона. Както каза и д р Димитров в Закона за водите също има конкретни санкции.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Да, да, сигурно. Но принципът е важен. Да има някакъв принцип, с който оттук нататък да имаме идеята, че не би следвало така да се уреждат нещата – специализирани закони, защото водещите са….
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Заповядайте, ако искате да вземете думата.
    МАРИЯ ТОМАЛИЕВА: Благодаря, госпожо Председател.
    Само искам да вметна, че тази разпоредба е действаща в Закона за защита на растенията от 2014 г. и към момента. Така че ние не сме създали някаква нова разпоредба, или нова санкция. Благодаря.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви.
    Други изказвания?
    БЮРХАН АБАЗОВ: То тогава бихме искали глоби и от отдели, ако не изпълнят нещо.
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Господин Абазов, да направим разлика между глоба и дисциплинарно наказание.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Искам да попитам…
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Заповядайте.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Ако глобим това длъжностно лице с 500 лв., то няма да има никакви последствия, ще продължи да си работи и всеки път ще си плаща по 500 лв., защото е на „Митницата“ но няма да има никакви административни санкции, свързани с работата си, защото в края на краищата какъв е проблемът?! (Реплики.) Това как ще го спре?! (Реплики.)
    ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви.
    Други изказвания?
    Професор Бъчварова, разбирам, че не си оттегляте предложението и… (реплики.). Ако не приемем редакцията, ще остане действащата от 2014 г., така че …. Но добре, ще подложа на гласуване.
    Подлагам на гласуване предложението на професор Бъчварова и група народни представители.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 8, против – няма, въздържали се – 10.
    Предложението не се приема.
    Ако няма други изказвания, подлагам на гласуване предложеното от работната група редакция на § 54 по вносител, който става § 55.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 10, против – няма, въздържали се – 8.
    Приема се.
    От § 55 до § 57 по вносител няма не подкрепени предложения.
    Ако няма изказвания, подлагам на гласуване предложените от работната група редакции по Доклада от § 55 до § 57 по вносител, които стават съответно от § 57 до § 59.
    Моля да гласуваме.
    За – 18, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По наименованието на подразделението „Заключителна разпоредба“ по вносител е постъпило предложение от професор Светла Бъчварова и група народни представители, което предлагам да подкрепим по принцип и да приемем редакцията, предложена от работната група за наименование „Преходни и заключителни разпоредби“.
    Има ли изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Постъпило е предложение от народния представител Георги Станков и група народни представители за създаването на нови параграфи.
    Предлагам да подкрепим предложенията за промени в Закона за пчеларството, в Закона за управление на агрохранителната верига и в Закона за фуражите за създаване на параграфи 60, 61, 62 съгласно редакциите по Доклада.
    Има ли изказвания? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Постъпило е предложение от народния представител Георги Станков и група народни представители за създаването на нови параграфи за промени в Закона за храните.
    Ако няма изказвания, предлагам да подкрепим предложението по принцип и да гласуваме предложената редакция за създаването на параграфи 63 и 64.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се няма.
    Предложението се приема.
    По § 58 по вносител няма постъпили предложения.
    Ако няма изказвания, предлагам да подкрепим по принцип предложението по текста на вносителя и да гласуваме предложената редакция на § 58, който става § 65.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Колеги, с това приехме Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на растенията, № 002-01-20, внесен от Министерския съвет на 12 юни 2020 г. – за второ гласуване.
    Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието на Комисията.
    Благодаря Ви още веднъж.


    (Закрито в 11,30 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Мария Белова



    Стенограф:
    Мария Николова
    Форма за търсене
    Ключова дума