Комисия по земеделието и храните
1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, № 054-01-58, внесен от Мария Белова и група народни представители на 26 юни 2020 г. – за първо гласуване.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по земеделието и храните
П Р О Т О К О Л
№ 87
На 30 юни 2020 г., вторник, от 16,10 ч. се проведе заседание на Комисията по земеделието и храните при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, № 054-01-58, внесен от Мария Белова и група народни представители на 26 юни 2020 г. – за първо гласуване.
Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито и ръководено от госпожа Мария Белова – председател на Комисията по земеделието и храните.
* * *
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Добър ден, уважаеми колеги! Имаме кворум. Откривам заседанието на Комисията.
Колеги, получили сте съобщение с дневния ред и материали за днешното заседание.
Дневният ред е следният:
Разглеждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, № 054-01-58, внесен от Мария Белова и група народни представители на 26 юни 2020 г. – за първо гласуване.
Ако нямате предложения за промяна в дневния ред, моля да гласуваме.
За – 18, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Гости на днешното заседание са: доктор Лозана Василева – заместник-министър на земеделието, храните и горите, Таня Петрова – главен експерт в дирекция „Развитие на селските райони“, Гинка Панаретова – и.д. „директор“ на дирекция „Правни дейности и законодателство на Европейския съюз“, и Диана Филева – началник-отдел в дирекция „Правни дейности и законодателство на Европейския съюз“. Добре дошли!
Преминаваме към единствената точка от дневния ред:
РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПОДПОМАГАНЕ НА ЗЕМЕДЕЛСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ, № 054-01-58, ВНЕСЕН ОТ МАРИЯ БЕЛОВА И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 26 ЮНИ 2020 Г. – ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
Давам думата на себе си, като представител на вносителите.
Колеги, в разговорите, които проведохме с всички парламентарни групи в петък, Ви запознах, че в Закона за подпомагане на земеделските производители е необходима промяна, свързана с така наречената Мярка COVID-19, във връзка с подпомагане на земеделските производители за щетите, които поеха и те през този период на карантина – на епидемичната обстановка.
Ще помоля госпожа Василева да вземе думата и да ни обясни как върви комуникацията, точно какво ще бъде финансирано, тъй като към момента Министерството продължава комуникацията с Европейската комисия. Надяваме се до утре, вдругиден да имаме яснота, така че възможно най-скоро да бъде отворена Мярката и земеделските производители да кандидатстват.
Личните ми впечатления са, че тази мярка, госпожо Василева, е очаквана и се надяваме да предприемете всички необходими действия, така че тя да бъде отворена възможно най-скоро.
Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛОЗАНА ВАСИЛЕВА: Благодаря Ви.
Уважаема госпожо Председател, дами и господа народни представители! Както знаете, във връзка с положените усилия от страна на Министерството в Европейската комисия се прие предложението на България – беше подкрепено от редица страни членки – да се създаде нов член в Регламент 1305, който касае прилагането на Програмата за развитие на селските райони, и се дава възможност да се създаде гъвкава компенсаторна мярка за компенсиране на земеделските производители и малките и средни предприятия, засегнати от кризата.
В Закона за подпомагане на земеделските производители, знаете, е отразено по кои членове на Регламента ще се прилагат наредби – прилагането ще става в Информационната система ИСАК (Интегрирана система за администриране и контрол) в Държавен фонд „Земеделие“, и кои схеми и мерки, по-конкретно инвестиционните схеми и мерки, се прилагат по реда на ЗУСЕСИФ (Закон за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове) и съответно в ИСУН (Информационна система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България). Тъй като се създава нов член в Регламента, се създава и необходимост да се уреди този нов член как ще се прилага.
Благодарим за направеното предложение. Смятаме, че най-уместно ще бъде да се прилага чрез наредба, в която да се уреди редът, начинът на прилагането на тази извънредна схема, и да се администрира в ИСАК.
Допустими кандидати ще бъдат допустимите бенефициенти по директни плащания на площ 2019 и 2020 г. Знаете, те се администрират в ИСАК. Ще използваме основно допустимите площи през кампания 2019-а, които са преминали теренни, административни проверки, тоест те са проверени. Целта ни е да минимизираме проверките и максимално бързо да се разплатят средствата. Така че целта е да се стъпи на проверени площи и допустими животни. Оттук логично следва, тъй като ще се ползва тази база данни, и за тази схема администрирането да е в ИСАК.
Основно нашето предложение, което коментирахме и със заинтересованите страни, и с Европейската комисия, е да направим три подмерки. Едната да е за земеделски производители за чувствителните сектори – тези, които най-сериозно пострадаха от затворения канал ХОРЕКА и въобще от трудностите в кризата. Това са секторите „Плодове и зеленчуци“, „Рози“, „Винено грозде“, „Декоративни растения“, животните – сектор „Месо и мляко“, „Пчеларство“. Втората схема, която ще бъде за свине, птици и всички други необхванати земеделски култури – там предвиждаме плащането да е на единица зает, тоест ставката ще бъде на един зает. На първите две приемаме таван за плащане 7000 евро за един кандидат, какъвто е определен максималният таван в Регламента. Тоест спазваме максимумите, въпреки че можем да заложим и по-ниски тавани, но се съобразяваме с предложението на Комисията.
Аналогично по Подмярката за малки и средни предприятия – там запазваме тавана по регламент: 50 000 евро на един кандидат. Тук сме разработили две предложения. Едното направление е, когато предприятието може да докаже 20% спад в приходите от продажби за периода март – юни тази година спрямо същия период за миналата година. Тогава финансирането ще бъде 5% от приходите, декларирани за 2019 г. Даваме и втора опция на предприятията, които не реализират такъв спад, но въпреки всичко са положили допълнителни усилия за дезинфекция, за безопасност на своите служители. Има такива предприятия, които запазиха оборотите си, тъй като предлагат продукти за пазара – хората се презапасяваха именно с консерви, с продукти от преработвателната промишленост, но въпреки всичко се нуждаят от компенсиране за тези допълнителни дейности. За тях сме предвидили заплащане на компенсация на база едно заето лице.
Както казах, в момента сме все още в комуникация за финалния начин на изплащане на помощта с Европейската комисия и до няколко дни, след като получим консенсус, ще изпратим материали за Комитета по наблюдение. Ще представим на членовете на Комитета по наблюдение изменение на Програмата, за да включим тази нова мярка, да релокираме средства към тази мярка в размер на 2% от Програмата, както е по регламент – около 100 млн. лв. Очакванията са ни в момента, в който – ако се приеме изменението на Закона скоро, веднага – днес вече е сформирана работна група и по разработване на Наредбата, за да може в кратки срокове Наредбата да се обнародва и да стартира приемът. Целта ни е – започнахме работа доста преди приемането на Регламента – максимално бързо да приложим Мярката и да започнат плащанията, както направихме и по Програмата за морско дело и рибарство.
Само да вметна – там сме първата страна членка, която получи одобрение на изменение в Програмата и първи въведохме такива извънредни схеми. Така че се надявам и тук да бъдем от първите, които ще разработим мерки за компенсиране на бранша. Благодаря.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Благодаря Ви, госпожо Василева.
Уважаеми колеги, откривам дебата. Имате думата за изказвания.
Заповядайте, професор Бъчварова.
СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Уважаеми колеги, госпожо Заместник-министър! Ние ще подкрепим това предлагано изменение на Закона за подпомагане на земеделските производители, предвид факта, че има нов регламент, който е изключение от досега действащия и съответно членовете, по които – те са отразени в Закона.
Имам два въпроса, тъй като това, което Вие току-що презентирахте като направление на подпомагането, отговаря на регламентите, но конкретните параметри и ставки общо взето се наложи да ги четем в интернет, защото досега поне в Комисията не сме имали възможност да дебатираме.
Препоръката ми е да имаме информация, да има дебат тук също по предлаганите мерки – не че имаме кой знае каква възможност да ги променяме, при условие че браншовите организации се изказват по всяка една, но все пак мисля, че информацията е важна, даже да е писмена, даже да няма дебат, да бъде изпращана и в нашата Комисия за разглеждане.
Два въпроса имам. Първият е свързан с това – горе-долу, тъй като 2019 г. е базата: какви са финансовите Ви разчети за съотношенията на първата мярка, която е свързана с чувствителните сектори, плюс още някои, за втората и за третата? Тоест предполагам, че имате разчети, защото най-малко през 2019 г. вече са направени проверки и имате информация за нея.
И второ: кога смятате да я приложите във времето, тъй като, доколкото видях Регламента, тази подкрепа може да се осъществява до средата на следващата година, което означава, че ще съвпадне с периода в 2020-а, когато ще се плащат? Нали така? – До юни следващата година могат да се изплащат средствата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛОЗАНА ВАСИЛЕВА: Точно така, да.
СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Вие казвате, че работите – предполагам, наредби, съгласувания и така нататък. Общо взето какви са разчетите – кога да бъдат разплатени и приложени тези мерки?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛОЗАНА ВАСИЛЕВА: Благодаря за въпросите.
Да, имаме предварителни разчети, но целта ни е да сме максимално гъвкави, тъй като все пак ще има прием. Целта ни е – по трите мерки няма да обявяваме предварително бюджети, а бюджетът ще бъде общ за цялата мярка. Така процедираме и по други мерки, за да имаме гъвкавост – ако в някоя от мерките има недостиг, в другата има остатък, да може да се прехвърлят и да се удовлетворят всички кандидати. Така сме направили разчетите, че смятаме, че в тези 100 милиона ще уважим всички допустими кандидати и по трите подмерки, но няма да имаме разграничаване между дейностите. Това е съгласувано с Европейската комисия и са окей да бъдем гъвкави, да не фиксираме бюджети, за да може по-лесно да управляваме. Знаете, бюджетите, ако ги фиксираме в Програмата, после ще трябва пак нотификация. Така че те са съгласни да приложим този гъвкав подход.
Относно сроковете – както казах, ако Законът излезе по-бързо, за 14-дневен срок ще качим Наредбата за обществено обсъждане. През летните месеци – юли и август, да има прием. Идеята ни е до 15 октомври да извършим и разплащанията. Така че ще работим в много кратки срокове. Няма да се възползваме от възможността, дадена от Регламента, да разплащаме до средата на другата година в никакъв случай. По-скоро целта е максимално бързо, но все пак зависим и от одобрение на Програмата, от одобрение на Закона, има няколко стъпки. Както казвам, работим паралелно по всичко, за да може максимално бързо да се случат нещата и с възможно по-малко проверки.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Надяваме се, че при стартиране на новата стопанска година самите земеделски производители ще са получили помощта.
Благодаря Ви, госпожо Василева.
Професор Бъчварова?
СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Приема ли се това да сме информирани…
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Предполагам, че в наредбите Вие ще посочите конкретните ставки, защото ние сега променяме само Закона за подпомагане, за да има възможност Вие да работите. Ще Ви помоля, когато разработвате самия вариант и комуникацията с Европейската комисия – кое е одобрено, да получим информация в Комисията, за да може тя да бъде изпратена и на колегите – в крайна сметка кое е одобрено от Европейската комисия и върху какво работите.
Професор Бъчварова е права, че в приемните ни дни като народни представители – аз мога да кажа, че вчера имах седем човека, които ме питаха конкретно за това: какво ще се финансира, в какъв размер, съответно кога ще могат да кандидатстват.
Така че ще Ви помолим да получим тази информация, а от наша страна ще направим всичко, за да приемем възможно най-бързо законодателните промени, така че да Ви дадем възможността да работите.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛОЗАНА ВАСИЛЕВА: Благодаря. Приемаме.
ПРЕДС. МАРИЯ БЕЛОВА: Други въпроси? Няма.
Подлагам на първо гласуване предложения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители, № 054-01-58, внесен от Мария Белова и група народни представители на 26 юни 2020 г.
За – 18, против и въздържали се – няма.
Колеги, с това приехме Законопроекта.
Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
(Закрито в 16,25 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Мария Белова
Стенограф:
Райна Зарева