Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда, социалната и демографската политика
20/11/2019 първо гласуване

    ДОКЛАД
    Относно: приемане на Отчет за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2018 г., Доклад по отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2018 г., Годишен доклад и отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2018 г. и Годишен отчет за състоянието на държавния дълг за 2018 г., № 902-00-36, внесен от Министерски съвет на 07.10.2019 г.
    Комисията по труда, социалната и демографската политика на редовно заседание, проведено на 20 ноември 2019 г., разгледа и обсъди: Отчет за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2018 г., Доклад по отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2018 г., Годишен доклад и Отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2018 г. и Годишен отчет за състоянието на държавния дълг за 2018 г.
    В заседанието участваха Светла Костова, Директор на дирекция „Държавно съкровище“, Петя Кузева, Директор на дирекция „Държавен дълг“ и други експерти от Министерство на финансите.
    Отчетите и докладите към тях бяха представени от г-жа Светла Костова.
    І. По отношение на Отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2018 г. и Доклада по отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2018 г.:
    1.Макроикономическото развитие на България през 2018 г.
    - Брутен вътрешен продукт:
    През 2018 г. брутният вътрешен продукт на България е нараснал с 3,1 % в реално изражение, при 3,8% през 2017 г. По-ниският растеж се дължи на спада на износа, докато положителният принос на вътрешното търсене се е повишил. В номинално изражение БВП на страната достига 107 925 млн. лв., което представлява нарастване от 6,8 % спрямо 2017 г.
    - Инфлация:
    Средногодишната инфлация през 2018 г., според хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ), възлиза на 2,6 %. Инфлацията в края на 2018 г. е била 2,3%.
    - Пазар на труда и доходи:
    През 2018 г. коефициентите на заетост и на икономическа активност на трудоспособното население се повишават до най-високите си стойности от историческа гледна точка от 67,7% и 71,5%.
    Броят на заетите остава близък до нивото си от 2017 г., като отбелязва слабо намаление от 0,1%, поради негативната динамика на заетостта в селското стопанство. В същото време, растежът на заетите в индустрията се ускорява по линия на строителството, където се отбелязва един от най-високите темпове на нарастване от 5,2%, докато в сектора на промишлеността увеличението на заетите се забавя до 0,6%, под влияние на отслабване на икономическата активност в част от отраслите с експортна насоченост.
    През 2018 г. пазара на труда се развива благоприятно. Продължава да намалява коефициента на безработица. Неговата стойност достига 5,2% , като отбелязва ново историческо ниво.
    2. Изпълнение на приходите по консолидираната фискална програма в частта „Приходи от осигурителни вноски“.
    Постъпленията от социални и здравноосигурителни вноски за 2018 г. са в размер на 9 458,3 млн. лв., което представлява 103,6 % изпълнение на разчетите и 8,8 % от БВП. Данните показват увеличение на приходите от осигурителни вноски с 1 093,1 млн. лв. (13,1 %) спрямо предходната година.
    Факторите, които оказват влияние на приходите от задължителни осигурителни вноски през годината, са следните:
    - увеличеният размер на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” с един процентен пункт от 1 януари 2018 г. – на 19,8 на сто за родените преди 1 януари 1960 г. и на 14,8 на сто за лицата родени след 31 декември 1959 г.;
    - административното увеличение на минималните осигурителни прагове по основните икономически дейности и квалификационни групи професии с 3,9 на сто и увеличението на минималната работна заплата с 10,9 на сто за 2018 г. в сравнение с 2017 г., като най-ниският минимален осигурителен доход е 510 лв., което е размерът на минималната работна заплата от началото на 2018 г.
    Приходите от осигурителни вноски по бюджетите на социално-осигурителните фондове (вкл. Държавно обществено осигуряване, Фонд гарантирани взимания на работниците и служителите и Учителски пенсионен фонд) са в размер на 6 825,0 млн. лв., което представлява 103,8 % изпълнение на годишните разчети и с 864,0 млн. лв. повече спрямо предходната година. Здравноосигурителните вноски по бюджета на Националната здравноосигурителна каса възлизат на 2 633,3 млн. лв., което е 103,0 % спрямо заложените в разчета за годината и със 229,1 млн. лв. повече спрямо 2017 г.
    3. Изпълнение на разходите по консолидираната фискална програма за 2018 г. по функция „Социално осигуряване, подпомагане и грижи“
    Разходите в тази функция за 2018 г. са в размер на 13 213,3 млн. лв. или 12,2 % от БВП. Тук са включени разходите за пенсии, социални помощи и обезщетения и разходите за издръжка на службите за социалното осигуряване. Изпълнението на разходите във функцията спрямо годишните разчети възлиза на 101,1 %.
    Група А: „Пенсии”
    В тази група се включват пенсиите, изплащани от бюджета на ДОО и пенсиите, изплащани от УПФ. Изпълнението на разходите в групата спрямо годишните разчети е 100,0 %.
    - Пенсии по бюджета на държавното обществено осигуряване
    През 2018 г. е продължило повишаването на изискуемите възраст и осигурителен стаж при пенсиониране за всички категории труд:
    - Необходимата възраст за придобиване право на пенсия по чл. 68, ал.1 от КСО се е повишила с по два месеца за жените и с по един месец за мъжете - 64 години и 1 месец за мъжете и за мъжете и 61 години и 2 месеца за жените;
    - Необходимият осигурителен стаж за придобиване право на пенсия по чл. 68, ал.2 от КСО се е увеличила с 2 месеца - 38 години и 6 месеца за мъжете и 35 години и 6 месеца за жените;
    - Необходимата възраст за придобиване право за пенсия по чл. 68, ал. 3 се е повишила с 2 месеца - 66 години и 2 месеца за двата пола;
    - Необходимата минимална възраст за пенсиониране на работещите в сектор „Сигурност“ по член 69, ал.1,2,3 и 6 от КСО се е увеличила с 2 месеца – 53 години и 2 месеца и за двата пола.
    За пенсии по бюджета на ДОО през 2018 г. са разходвани 9 455,9 млн. лв., което е с 448,7 млн. лв. повече от предходната година. Увеличението на разходите се дължи на целогодишното отражение върху разходите на преизчислението през 2017 г., на преизчислението през 2018 г. и на увеличението в резултат на по-високите размери на новоотпуснатите спрямо прекратените пенсии.
    В съответствие с Наредбата за прехвърляне на пенсионни права от и към пенсионните схеми на Европейския съюз, на Европейската централна банка и на Европейската инвестиционна банка, през 2018 г. има извършени капиталови трансфери за прехвърляне на пенсионни права в размер на 0,7 млн. лв., съответстващи на средна прехвърлена сума от 28 167 лв. за 22 лица.
    - Средномесечният брой на пенсионерите за 2018 г. е 2 162 890, с 9 863 пенсионери по-малко (0,5 %) в сравнение с 2017 г.
    - Средномесечният брой на пенсиите за 2018 г. е 2 532 369, с 44 854 пенсии по-малко (1,7 %) спрямо 2017 г.
    - Средният месечен размер на пенсията на един пенсионер за 2018 г. е 364,32 лв. (вкл. великденска и коледна добавка за 2018 г.).

    -Пенсии по бюджета на Учителския пенсионен фонд
    Разходите за изплатени пенсии през 2018 г. от УПФ са в размер на 35,4 млн. лв.
    - Броят на лицата, получаващи срочна пенсия в намален размер от УПФ за м. декември е 1 999, с 43 пенсионери по-малко в сравнение със същия период на 2017 г. (2,1 % намаление);
    - Средният размер на срочна пенсията в намален размер , получавана от УПФ за м. декември е 406,69 лв., който е с 9,2 на сто по-висок от средния размер на срочната пенсия през м. декември 2017 г.;
    - Броят на лицата, получили добавка от УПФ за м. декември е 27 099, като има увеличение от 1 990 добавки (7,9 % ръст) спрямо предходната година;
    - Броят на лицата, получили срочна пенсия в пълен размер от УПФ за м. декември е 202, което е с 24 повече в сравнение с 2017 г. (13,5 % увеличение);
    - Средният размер на срочна пенсия в пълен размер от УПФ за м. декември е бил 324,42 лв. и е с 8,6 на сто по-висок от средния размер на пенсията през м. декември 2017 г.
    Група Б: „Социални помощи и обезщетения”
    Разходите в тази група включват помощите и плащанията към гражданите на основание Закона за социално подпомагане, Закона за интеграция на хората с увреждания, Закона за семейни помощи за деца, Закона за закрила на детето, Закона за военноинвалидите и военнопострадалите, Закона за ветераните от войните, Закона за Министерството на вътрешните работи и Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България. Общата сума на разходите по тази група на консолидирано ниво възлиза на 2 559,5 млн. лв., което представлява изпълнение 102,6 % спрямо годишните разчети.
    Разходите по държавния бюджет са в размер на 884,5 млн. лв., отчетени както следва:
    - По бюджета на МТСП за 2018 г. са изразходвани 907,8 млн. лв., които представляват:
    - Изплатени помощи по Закона за семейни помощи за деца – 541,2 млн. лв.;
    - Изплатени помощи по Закона за социално подпомагане – 35,5 млн. лв.;
    - Целеви помощи за отопление – 98,9 млн. лв.;
    - Изплатени помощи по Закона за интеграция на хората с увреждания – 191,5 млн. лв.
    Отчетените разходи за социални помощи и обезщетения по бюджета на ДОО са в размер на 1 612,1 млн. лв. Спрямо 2017 г. изплатените обезщетения по КСО са нараснали с 138,2 млн. лв. или ръст от 9,4 %.
    Изплатените за годината обезщетения при безработица са в размер на 431,4 млн. лв., с 9,5 % (37,3 млн. лв.) повече спрямо 2017 г.
    Изплатените обезщетения за бременност и раждане през 2018 г. са в размер на 416,2 млн. лв., с 30,6 млн. лв. (7,9 %) повече спрямо 2017 г. Изплатените обезщетения за отглеждане на дете до 2-годишна възраст са в размер на 176,9 млн. лв., с 20,6 млн. лв. (13,1 %) повече спрямо 2017 г.
    Изплатените обезщетения за временна неработоспособност поради общо заболяване, гледане на болен член от семейството и карантина, и нетрудови злополуки са в размер на 557,0 млн. лв., с 48,1 млн. лв. (9,5 %) повече спрямо 2017 г.
    Изплатените обезщетения за осиновяване на дете до 5-годишна възраст за 2018 г. са 1,4 млн. лв., като разходите за изплатените обезщетения към м. декември са с 0,9 % по-малко в сравнение с изплатените за 2017 г.
    Група В: „Програми, дейности и служби по социалното осигуряване, подпомагане и заетостта”
    Общият размер на усвоените средства на консолидирана база по тази група за 2018 г. е 1 162,0 млн. лв., като основните системи, по които са извършени разходите са държавният бюджет, бюджетите на общините и сметките за средства от ЕС.
    Отчетените текущи разходи за държавни дейности са в размер на 372,8 млн. лв., което е 161,4 % спрямо разчетените по закон, а спрямо отчетените за 2017 г. имат увеличение с 23,9 %.
    Европейски средства – в група „Програми, дейности и служби по социалното осигуряване, подпомагане и заетостта”:
    Изразходваните средства са 357,6 млн. лв., основно по следните програми:
    - за програмен период 2007 – 2013 г.
    Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” (18,5 млн. лв.). През 2017 г. средствата са изразходвани от бенефициенти на Структурните фондове и Кохезионния фонд. Програмата цели да се подобри качеството на живот на хората в България чрез подобряване на човешкия капитал, постигане на високи нива на заетост, повишаване на производителността, достъп до качествено образование и учене през целия живот и засилване на социалното включване. Финансират се дейности за развитие на пазара на труда, увеличаване на адаптивността на заетите, развитие на социалната икономика, транснационално и междурегионално сътрудничество.
    - за програмен период 2014 – 2020 г.
    Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” (282,1 млн. лв.). Основни цели на програмата в това функционално направление са целите в областта на трудовата заетост и борбата с бедността и социалното изключване. Стратегията на оперативната програма е свързана с по-висока и по-качествена заетост и намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване. Част от основните приоритети на оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” са свързани с борбата с безработицата сред уязвимите групи на пазара на труда, най-вече младежите и продължително безработните, както и постигането на по-висока заетост сред по-възрастните хора.
    Оперативна програма за храни и/или основно материално подпомагане от „Фонда за европейско подпомагане на най-нуждаещите се лица“ (45,0 млн. лв.)
    Дейностите на този фонд са насочени към най-тежките и социално най-разрушителни форми на бедността и недоимъка на храна, към бездомността и материалните лишения, засягащи децата, като същевременно се оказва подкрепа за съпътстващи мерки, насочени към социалната реинтеграция на най-нуждаещите се лица. Одобрените операции по тази оперативната програма са следните: „Закупуване на хранителни продукти“, „Предоставяне на индивидуални пакети с хранителни продукти“, „Осигуряване на топъл обяд“ и „Техническа помощ“.
    Общият програмиран ресурс към 31.12.2018 г. е в размер на 225,6 млн. лв., което представлява 93,5% от общия финансов план на програмата. Оставащият свободен и непрограмиран финансов ресурс, който възлиза на 15,6 млн. лв. е предвиден за закупуване и предоставяне на хранителни продукти през 2020 г. От стартирането на оперативната програма до края на 2018 г. са сключени общо 320 договори и издадени заповеди за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на обща стойност 249,5 млн. лв.
    4. Изпълнение на бюджетите на социалноосигурителните фондове
    - Бюджет на Държавното обществено осигуряване
    Общата сума на приходите и помощите по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2018 г. възлиза на 6 893,4 млн. лв., което представлява 104,9 % спрямо заложените в Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2018 г. 6 572,3 млн. лева. Най-голям е делът на приходите от осигурителни вноски (98,2 % от общите приходи), които за отчетния период са в размер на 6 772,4 млн. лв. Изпълнението спрямо заложените приходи в ЗБДОО за 2018 г. е 103,9%.
    Съпоставени с 2017 г. приходите по бюджета на ДОО нарастват с 858,4 млн. лв. (14,5 %). Факторите, които оказват влияние върху състоянието на приходите през 2018 г., са следните:
    - увеличения размер на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” с един процентен пункт от 1 януари 2018 г. – на 19,8 на сто за родените преди 1 януари 1960 г. и на 14,8 на сто за лицата родени след 31 декември 1959 г.;
    - административното увеличение на минималните осигурителни прагове по основните икономически дейности и квалификационни групи професии с 3,9 на сто и увеличението на минималната работна заплата с 10,9 на сто за 2018 г., в сравнение с 2017 г. като най-ниският минимален осигурителен доход е 510 лв. – размерът на минималната работна заплата от началото на 2018 г.
    Отчетените неданъчни приходи за 2017 г. по бюджета на ДОО възлизат на 121,0 млн. лв., като преобладават приходите постъпили по чл. 4б, чл. 4в и § 154 от ПРЗ към ЗИД на КСО, § 4б от ПЗР на КСО или от избора за промяна на осигуряване от универсален пенсионен фонд във фонд „Пенсии“, съответно фонд „Пенсии за лицата по чл. 69“ на ДОО и от професионален пенсионен фонд във фонд „Пенсии“ на ДОО. Приходите от глоби, санкции и наказателни лихви са в размер на 22,8 млн. лева.
    Размерът на извършените разходи за 2018 г. по бюджета на ДОО е 11 179,9 млн. лв., което представлява 101,1 % спрямо предвидените в ЗБДОО за 2018 г. средства. Спрямо предходната година, общо разходите по бюджета на ДОО са с 620,3 млн. лв. (5,9 %) повече. От структурна гледна точка с най-голям относителен дял в общите разходи са разходите за пенсии и обезщетенията и помощите, изплащани на основание Кодекса за социално осигуряване – общо 11 068,0 млн. лв. или 99,0 % от общия размер на разходите за годината.
    Отчетените разходи за пенсии по бюджета на ДОО за 2018 г. възлизат на 9 455,9 млн. лв., което е с 448,7 млн. лв. повече спрямо 2017 г.
    Отчетените разходи за краткосрочни обезщетения и помощи по КСО са в размер на 1 612,1 млн. лева. Спрямо миналата година изплатените обезщетения по КСО са с 138,2 млн. лв. (9,4 %) повече.
    - Бюджет на Учителски пенсионен фонд
    Отчетените приходи по бюджета на Учителския пенсионен фонд (УПФ) за 2018 г. са в размер на 66,5 млн. лв. или изпълнението им възлиза на 96,3 % спрямо предвидените за 2018 г. Постъпленията от осигурителни вноски в края на 2018 г. са в размер на 52,6 млн. лв. или 111,9 % спрямо отчетените през 2017 г. Отчетените неданъчни приходи за 2018 г. са в размер на 14,0 млн. лв. или изпълнението им възлиза на 119,4 %, като основно отчетените приходи са от лихви.
    Общите разходи по бюджета на УПФ за 2018 г. са в размер на 35,36 млн. лв. или 89,9 % спрямо планираните. От тях са изплатени пенсии и добавки от УПФ в размер на 35,35 млн. лв. и 0,01 млн. лв. са изразходвани за други финансови услуги.
    През 2018 г. по бюджета на УПФ са получени погашения по ДЦК в размер на 57,7 млн. лв.
    - Бюджет на фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите”
    Приходите по бюджета на фонд ”Гарантирани вземания на работниците и служителите” (ФГВРС) за 2018 г. са в размер на 6,5 млн. лв., което е 99,4 % от предвидените в бюджета на фонда за 2018 г. Основната част от тях (99,4 %) са приходи от лихви от ДЦК, които са в размер на 6,4 млн. лв. Приходите от вноски са 0,03 млн. лв. и представляват вноски от работодатели за минали периоди.
    Общите разходи по бюджета на ФГВРС за 2018 г. са в размер на 7,5 млн. лв. при предвидени 1,8 млн. лева. От изразходваната сума за гарантирани вземания на работниците и служителите са платени 7,3 млн. лв.
    Във връзка с изпълнение на Годишната инвестиционна програма на фонд „ГВРС” през 2017 г. са получени погашения по ДЦК в размер на 50,0 млн. лв.

    ІІ. По отношение на Годишен доклад и Отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2018 г.
    Съгласно Закона за ДФГУДПС в полза на фонда се отчисляват от централния бюджет средства от паричните постъпления от приватизация и приходите от концесии, отчетени по държавния бюджет, двадесет и пет на сто от отчетения за съответната бюджетна година излишък по държавния бюджет, както и приходи от други източници, определени със закон или с акт на Министерския съвет.
    От създаването си до настоящия момент акумулираният ресурс на фонда се намира в отделна сметка в Българска народна банка и е част от фискалния резерв на страната.
    С Решение № 693 на Министерския съвет от 04.11.2018 г. са приети Дългосрочна инвестиционна политика на ДФГУДПС и Средносрочна стратегия за инвестиране на средствата на ДФГУДПС за периода 2019-2021 г.
    Текущото състояние на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система се отчита в две точки:
    1. Приходоизточници:
    През 2018 г. по сметка на ДФГУДПС са трансферирани от/за централния бюджет средства в нетен размер на 136,54 млн. лв., в това число:
     Съгласно разпоредбата на чл. 11 от Закона за ДФГУДПС – 105,99 млн. лв., включващи:
    - 0,77 млн. лв. – парични постъпления от приватизация, отчетени по държавния бюджет за 2017 г. (чл. 11, ал.1, т. 1 от Закона за ДФГУДПС);
    - 103,15 млн. лв. - приходи от концесии, отчетени по държавния бюджет за 2017 г. (чл. 11, ал. 1, т. 3 от Закона за ДФГУДПС);
    - 2,07 млн. лв. - приходи от други източници, определени със закон или с акт на Министерския съвет - средства от глоби, имуществени санкции и неустойки, свързани с приватизационния процес по реда на чл. 8, ал. 8, т. 2 и ал. 9 от Закона за приватизацията и следприватизационния контрол (чл. 11, ал. 1, т. 4 от Закона за ДФГУДПС).
     Съгласно разпоредбата на чл. 129, ал. 12 от Кодекса за социално осигуряване и чл. 1, ал. 4 от Закона за ДФГУДПС – увеличение от 51,37 млн. лв.
     Съгласно разпоредбата на чл. 129, ал. 15 от Кодекса за социално осигуряване и чл. 22, ал. 2 и ал. 3 от Закона за ДФГУДПС – намаление от 20,82 млн. лв.
    През 2018 г. не са отчислени средства за сметка на излишък по държавния бюджет за 2017 г., предвид отчетен дефицит.
    2. Управление на средствата:
    Акумулираните по сметка на фонда средства са инвестирани в депозитни сметки в общ размер на 2 922,0 млн. лв. към 31.12.2017 г. съгласно Общите условия на БНБ за приемане на парични депозити и обслужване на сметки на банки, бюджетни организации и други клиенти.
    През 2018 г. предвид стратегията за консервативно управление на фонда УС взима решение за откриване на депозитна сметка наново на датата на изтичане на посочения срок – 29.12.2018 г., при съответен лихвен процент за съответния ден.
    Освен това, предвид стратегията и с оглед по-голяма гъвкавост Управителния съвет принципно упълномощава Министъра на финансите текущо през годината при тенденция за намаляване на отрицателните нива на лихвени проценти от БНБ да закрива/открива/окрупнява наново депозити в БНБ със срок от една година, като информира на следващото заседание за съответните банкови операции.
    В тази връзка, депозитът в размер на 2 534,0 млн. лв., предоговорен през 2017 г. при лихвен процент (-0,26)% и падежиращ на 29.12.2018 г. е предоговорен на 12.11.2018 г. при лихвен процент (-0,24)%, а на 08.01.2019 г. - при лихвен процент (-0,20)%.
    През 2018 г. в съответствие с нормативните разпоредби на чл. 11 от Закона за ДФГУДПС по сметката на фонда в БНБ са трансферирани средства в размер на 106,0 млн. лв. и е открит депозит със срок от една година за сумата от 106,0 млн. лв. в съответствие с решение на Управителния съвет при лихва (-0,25)%.
    Депозитите за сумите от 92,0 млн. лв. и 122,0 млн. лв. (трансферирани през 2016 г. и 2017 г. средства в съответствие с разпоредбите на чл. 11 от Закона за ДФГУДПС) през 2018 г. в деня на падежа са предоговорени със срок от една година при лихва (-0,25)%.
    Отрицателните лихви по срочните депозити са сметка на централния бюджет, в съответствие с нормативната рамка, и не ощетяват ресурса на фонда.
    С натрупаните към първото полугодие на 2018 г. суми, съгласно разпоредбата на чл. 129, ал. 12 от КСО и чл. 1, ал. 4 от ЗДФГУДПС (внесени във фонда във връзка с промяна на осигуряването от универсален пенсионен фонд към фондове на ДОО, съгласно промените в КСО), с решение на УС на ДФГУДПС е открита депозитна сметка за сумата от 13,0 млн. лв. със срок от една година, съгласно Общите условия на БНБ за приемане на парични депозити и обслужване на сметки на банки, бюджетни организации и други клиенти при лихва (-0,25)%.
    През месец декември 2018 г. е извършен трансфер по бюджета на ДОО, в размер на 20,82 млн. лв., при спазване изискванията на чл. 22, ал. 2 и 3 от ЗДФГУДПС. Ресурсът е осигурен в рамките на постъпилите по сметките на фонда средства в размер на 38,1 млн. лв. по чл. 129, ал. 12 от КСО през второто полугодие на 2018 г.
    След трансфериране на средствата по бюджета на ДОО депозитните сметки, извън тази за сумата от 2 534,0 млн. лв., са окрупнени и заедно с остатъка по текущата сметка е открит наново депозит на 04.01.2019 г. за сумата от 381,0 млн. лв. при лихвен процент (-0,23)%, а на 08.01.2019 г. депозитът е предоговорен при лихвен процент (-0,20)%.
    Общият паричен ресурс към 31.12.2018 г. по сметка на ДФГУДПС в БНБ е в размер на 2 822,29 млн. лв., от който 2 922,00 млн. лв. са оформени в годишни депозити с решения на УС на фонда.
    III. По отношение на Годишен отчет за състоянието на държавния и държавногарантирания дълг за 2018г. вносителите отчитат следното:
    - Състояние на държавния дълг – размер и структура
    Политиката по управление на държавния дълг през 2018 г. изцяло е съобразена с основните приоритети на правителството, благоприятното макроикономическо развитие и добрите показатели на изпълнение на бюджета.
    Управлението на държавния дълг е осъществено в съответствие с предвидените дългови ограничения в Закона за държавния бюджет на Република България за 2018 г., за максимален размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през годината (до 1,0 млрд. лв.), максимален размер на новите държавни гаранции, които могат да бъдат поети през годината (до 0,7 млрд. лв.) и максимален размер на държавния дълг към края на годината (до 23,5 млрд. лв.).
    През 2018 г. няма поет нов държавен дълг. Към края на годината номиналният размер на държавния дълг намалява до 22,1 млрд. лв. или под прага на предвиденото в Закона за държавния бюджет на Република България за 2018 г. дългово ограничение от 23,5 млрд. лв., което се дължи основно на извършените погашения по държавни задължения, без поемането на нов дълг. От общия размер на държавния дълг 16,6 млрд. лв. е външен дълг и 5,5 млрд. лв. е вътрешен. В сравнение с нивото от предходната година, дългът бележи намаление от 1,4 млрд. лв., като се наблюдава спад в нивото на външния дълг от 16,8 млрд. лв. до 16,6 млрд. лв. и при вътрешния дълг от 6,7 млрд. лв. на 5,5 млрд. лв.
    Съотношението на държавния дълг към БВП е 20,4% при 23,3% за предходната година или намалява с 2,9 процентни пункта, като съответно съотношението вътрешен държавен дълг/БВП намалява от 6,6% на 5,0% и съотношението външен държавен дълг/БВП от 16,7% в края на 2017 г. на 15,4% в края на 2018 г.
    В структурата на държавния дълг по видове инструменти 83,5% принадлежат на ДЦК.
    В структурата на държавните заеми по видове кредитори с най-голям относителен дял е дългът към Европейската инвестиционна банка – 65,4%, следван от Международната банка за възстановяване и развитие – 26,9% и към други кредитори – 7,7%.
    - Държавногарантиран дълг
    В края на отчетната година размерът на държавногарантирания дълг възлиза на 1,9 млрд. лв., като бележи намаление в сравнение с 2017 г. (2,0 млрд. лв.), съответно съотношението му към БВП се понижава до 1,7% при 2,0%, като бележи спад от 0,3 пр.п. спрямо предходната година. Основната част от него се формира от външни държавногарантирани заеми. Усвоените средства през 2018 г. са в размер на 39,1 млн. лв. по проект за гарантиране по влоговете на Международната банка за възстановяване и развитие. Намалението от 123,7 млн. лв. в номиналния размер на държавногарантирания дълг спрямо нивото му в края на 2017 г. се дължи главно на извършените погашения по действащи държавногарантирани заеми през отчетната година.
    - Обслужване на държавния дълг и дългово финансиране на държавния бюджет
    През отчетната година постъпленията от усвояване на държавни заеми и държавно инвестиционни заеми са в общ размер на 120,0 млн. лв. През 2018 г. не са емитирани ДЦК на вътрешния пазар.
    Извършените плащания по държавния дълг са в размер на 2 230,9 млн. лв. или с 1 475,9 млн. лв. по-малко от плащанията през предходната година. Платените главници са в размер на 1 581,1 млн. лв. или с 1 371,1 млн. лв. по-малко от през 2017 г. Платените лихви са в размер на 649,8 млн. лв. или с 104,8 млн. лв. по-малко в сравнение с изплатените през предходната година.
    По вътрешния дълг плащанията са в размер на 1 464,1 млн. лв. и по външния държавен дълг – 766,8 млн. лв.
    Във валутно изражение с най-голям дял през отчетния период са плащанията по дълга в лева, които са в размер на1 170,4 млн. лв., следван от тези в евро – 1 024,7 млн. лв., в щатски долари – 22,8 млн. лв. и в японски йени – 13,1 млн. лв.
    В последвалото обсъждане на трите отчета и докладите към тях се включиха народните представители Хасан Адемов и Георги Гьоков. Те зададоха въпроси, свързани с трансферите и дефицитите, консервативните инвестиционни инструменти, които се прилагат в управлението на т.н. Сребърен фонд, лихвите, които плаща правителството на БНБ за средствата от Сребърния фонд и др.
    След приключване на представянето и обсъждането, в резултат на проведеното гласуване с резултати:
    12 гласа „за“, без гласове „против“ и 5 гласа „въздържал се“ ,
    Комисията по труда, социалната и демографската политика прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да приеме Отчет за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2018 г., Доклад по отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2018 г., Годишен доклад и Отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2018 г. и Годишен отчет за състоянието на държавния дълг за 2018 г., № 902-00-36, внесен от Министерски съвет на 07.10.2019 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ на КТСДП:

    Д-Р ХАСАН АДЕМОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума