Комисия по труда, социалната и демографската политика
18/12/2019 първо гласуване
ДОКЛАД
за първо гласуване на Законопроект за отмяна на Закона за социалните услуги № 954-01-76, внесен от Десислав Славов Чуколов и група народни представители на 06.11.2019 г.
Комисията по труда, социалната и демографската политика на редовно заседание, проведено на 18 декември 2019 г., разгледа и обсъди Законопроект за отмяна на Закона за социалните услуги, внесен от Десислав Чуколов и група народни представители.
В заседанието участваха Деница Сачева, министър на труда и социалната политика, заместник министрите на труда и социалната политика – Зорница Русинова и Лазар Лазаров, експерти от Министерството на труда и социалната политика, Председателят на Агенцията за социално подпомагане – Румяна Петкова и експерти в същата агенция, заместник председателят на Държавната агенцията за закрила на детето – Мариела Личева и представители на неправителствени организации.
Законопроектът беше представен от народният представител Десислав Чуколов.
В началото на представянето той заяви, че Закона за социалните услуги е приет набързо, без сериозно обществено обсъждане и че още преди неговото влизане в сила са започнали да се очертават редица негови слабости.
Вносителите на законопроекта са на мнение, че чрез многобройните си изменения в други 29 закона, законът влиза в противоречие с установени досегашни обществени отношения. Направен е благовиден опит да се подобрят социалните услуги в различни сектори, но вследствие действието на закона в тях ще настъпят тежки проблеми.
В няколко от текстовете на Закона за социалните услуги е залегнала регламентация и философия, която е заложена в неприетата и спряна за разработване Стратегия за детето. В тази насока съществува изключително сериозно обществено напрежение и недоволство. Гражданите организират протести и шествия, които неминуемо се отнасят и до все още невлезлия в сила Закон за социалните услуги.
Законът фаворизира, и това е една от главните му цели, неправителствени организации, които са застанали на входа и изхода в очакване на държавно финансиране от следващия Държавен бюджет за 2020 г.
Поради всички изложени причини, вносителите считат, че най-добрия начин за туширане на негативите, очаквани от Закона за социалните услуги е той изцяло да бъде отменен, преди неговото влизане в сила на 01.01.2020 г.
Към законопроекта е приложена Предварителна оценка на въздействието на законопроекта. В нея се посочва, че поради това, че Законът за социалните услуги все още не е влязъл в сила, не е възможно да се направи такава оценка.
В Комисията беше получена информация от заседанието на Постоянната комисия по доходи и жизнено равнище към Националния съвет за тристранно сътрудничество, проведено на 16.12.2019 г. Стана ясно, че всички присъствали на заседанието единодушно не са подкрепили законопроекта.
В Комисията бяха получени становищата на Министерството на труда и социалната политика, Агенцията за социално подпомагане, Националното сдружение на общините в Република България, Становище на Светия Синод на Българската православна църква – Българска патриаршия и над 90 становища от неправителствени организации, работещи в областта на социалните услуги, както и такива, които имат отношение към социалната политика.
Министърът на труда и социалната политика защити становището на МТСП, като подчерта, че вносителите не са посочили задълбочени аргументи защо цял един закон следва да бъде отменен. Изложените от народните представители мотиви са само твърдения, които не се основават на детайлен анализ и показват непознаване на действащото от много години законодателство в България в областта на социалните услуги и закрилата на детето. Законът за социалните услуги цели гарантиране на равен достъп до социални услуги, отговарящи на индивидуалните потребности на лицата; гарантиране на качеството и ефективността на социалните услуги; гарантиране на правото на всяко лице на подкрепа за живот в домашна среда и в общността; насърчаване на интегрирания подход при осигуряването на подкрепа на лицата, както и насърчаване и развитие на публично-частното партньорство при предоставянето на социални услуги. От мотивите на вносителите не става ясно защо според тях тези цели не се постигат с приетия закон.
Становищата на Министерството на труда и социалната политика, Агенцията за социално подпомагане и по-голямата част от неправителствените организации са неподкрепящи законопроекта.
С многобройни аргументи по същество, Българската православна църква подкрепя законопроекта. Подкрепящо е и становището на Политическа партия „Християн реформистка партия“. Законопроектът се подкрепя от сдружение „Свобода за всеки“, правозащитна група РОД (Родители, обединени за децата) и други. В становището си те са записали, че Законът за социалните услуги представлява ярка и флагрантна проява на стремеж към промяна на Конституцията на Република България чрез промяна на правната уредба на семейните отношения чрез нормативни и поднормативни актове с по-ниска правно-задължителна сила. По въпроса неизбежно трябва да бъде сезиран Конституционния съд и докато делото е висящо пред него – влизането в сила на Закона за социалните услуги трябва да бъде отложено. Закона за социалните услуги представлява още нарушение на Конвенцията за правата на детето, Международния пакт за икономическите, социалните и културни права, на Европейската конвенция за правата на човека, Хартата на основните права на ЕС и други задължителни международно-правни актове.
В проведената дискусия взеха участие народните представители Светлана Ангелова, Павел Шопов, Георги Гьоков, Калин Поповски, Милко Недялков, вносителите на законопроекта и повече от двадесет представители на неправителствени организации. В дебатите бяха обсъдени принципите, залегнали в Закона за социалните услуги и ползите, които той ще донесе на потребителите на социални услуги. Бяха обсъдени и текстове от него, които според някои от участниците в дискусията противоречат на Конституцията и някои международни договори и документи, както и слабости на закона, които трябва отново да бъдат обсъдени. Бяха изказани становища, че законът е с объркана философия и не е обърнат към хората, които се нуждаят от социални услуги. Вярно е, че законът е приет с много голямо мнозинство и разбирането на народните представители, че е необходим за всички хора, които се нуждаят от помощ и грижи. Вярно е обаче и това, че законът е създал и продължава да създава обществено напрежение. Затова трябва да се намери баланс и допирни точки между различните групи в обществото като се конкретизират някои определения и норми в него.
След приключване на обсъждането и проведеното гласуване с резултати: 1 глас „за“, 16 гласа „против“ и 1 глас „въздържал се“,
Комисията по труда, социалната и демографската политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо гласуване Законопроект за отмяна на Закона за социалните услуги № 954-01-76, внесен от Десислав Славов Чуколов и група народни представители на 06.11.2019 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ на КТСДП:
Д-Р ХАСАН АДЕМОВ