Комисия по труда, социалната и демографската политика
22/06/2020
ДОКЛАД
Относно решение за приемане на Отчета за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2019 г., № 010-00-6, внесен от Управителя на Националния осигурителен институт на 15.05.2020 г.
Комисията по труда, социалната и демографската политика на редовно заседание, проведено на 03 юни 2020 г., разгледа и обсъди Отчета за изпълнението на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2019 г.
В заседанието участваха Ивайло Иванов, управител на Националния осигурителен институт, Драгомир Драганов, директор на Дирекция „Анализ, планиране и прогнозиране“ в НОИ и Снежана Малакова, началник Отдел „Правен“ в НОИ.
Отчетът за изпълнението на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2019 г. бе представен от управителят на НОИ г-н Ивайло Иванов.
Законът за бюджета на държавното обществено осигуряване е основният финансов план на социалнoосигурителната система, с който се изпълнява определената за годината държавна осигурителна политика. Той съдържа консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване и бюджетите на отделните социални фондове, съобразно спецификата на осигурителните рискове, съвкупността на осигурените лица и изискванията на единната бюджетна класификация.
Управителят на НОИ подчерта, че бюджетът на държавното обществено осигуряване е изпълнен в благоприятна макроикономическа среда: икономиката е нараснала; състоянието на пазара на труда се е подобрило, като коефициентът на заетост в групата между 20- и 64-годишна възраст е нараснал с 2,6 пункта, а коефициентът на безработица е достигнал рекордно ниско равнище от 4,2 на сто; средната работна заплата в края на годината е достигнала 1345 лв. и е отчела ръст от 12 на сто.
Според управителят на НОИ съществените макроикономически процеси са оказали влияние върху основните параметри на държавното обществено осигуряване.
І. Основни параметри и осигурителни политики, реализирани при изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2019 година, свързани с приходите.
1.Запазен се размерът на осигурителната вноска за фонд „Пенсии“ и фонд „Пенсии за липата по чл. 69", както и размерите и съотношенията па осигурителните вноски за фонд ''Общо заболяване и майчинство" и фонд '"Безработица" на нивата от 2018 г.:
- фонд „Общо заболяване и майчинство" - 3,5 на сто и в съотношение 60/40
осигурител/осигурено лице;
- фонд „Безработица" - 1,0 на сто и в съотношение 60/40 осигурител/осигурено
лице.
2 .Запазени се размерите на диференцираните осигурителни вноски за фонд "Трудова злополука и професионална болест" - между 0,4 и 1,1 на сто според степента на риска за икономическата дейност, изцяло за сметка на осигурителя.
3 .Определен е минимален месечен размер на осигурителния доход на самоосигуряващите се лица в размер на 560 лв.
4. Определи се минимален осигурителен доход за земеделските стопани и тютюнопроизводители в размер на 400 лв.
5. Определен е максимален месечен осигурителен доход в размер на 3 000 лв.
6. За 2019 г. е определен приход в бюджета на НОИ в размер на 97 500 лв. от приходите на фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" (ФГВРС) за дейностите по чл. 13 от Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя (ЗГВРСНР), съгласно чл.15, ал 1, т. 4 от същия закон. За 2019 г. не се внасят вноски за ФГВРС и се увеличи максималният размер на гарантираните вземания от 1 300 лв. на 1 400 лв.
ІІ. Основни параметри и осигурителни политики, реализирани при изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2019 година, свързани с разходите за пенсии.
1. През 2019 г. продължава повишаването на изискуемите възраст и осигурителен стаж при пенсиониране за всички категории труд:
- Необходимата възраст за придобиване право на пенсия по чл. 68, ал. 1 от КСО се е повишила с един месец за мъжете до 64 години и 2 месеца и с два месеца за жените до 61 години и 4 месеца;
- Необходимият осигурителен стаж за придобиване право на пенсия по чл. 68, ал. 2 от КСО се е увеличила с 2 месеца и стана 38 години и 8 месеца за мъжете и 35 години и 8 месеца за жените;
- Необходимата възраст за придобиване право на пенсия по чл. 69 от КСО се е повишила с два месеца до 53 години и 4 месеца;
- Необходимата възраст за придобиване право за пенсия по чл. 68, ал.З се е повишила с 2 месеца до 66 години и 4 месеца за двата пола.
2. От 1 януари 2019 г. за новоотпуснатите пенсии процентът по чл. 70, ал. 1 от КСО за всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула се е увеличил от 1,169 на 1,2 иа сто.
3. От 1 юли 2019 г. размерите на пенсиите, отпуснати до 31 декември 2018 г., са увеличени с 5,7 на сто (процент, определен по правилото на чл.100 от КСО), при отчитане на новата „тежест" за една година осигурителен стаж.
4. Минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1-2 е увеличен от 207,60 лв. па 219,43 лв. от 1 юли 2019 г. (с процент, определен по правилото на чл. 100 от КСО).
5. Максималният размер на получаваните една или повече пенсии остава на нивото от 1 юли 2015 г. - 910,00 лв. до 30 юни 2019 г.. а от 1 юли 2019 г. се увеличава на 1 200 лв. (40% от размера на максималния осигурителен доход за същата календарна година - 3 000 лв. за 2019 г.). Мярката е приложена за всички пенсии, без оглед на момента на отпускането им.
6. От 1 януари 2019 г. е променена формулата за изчисляване на индивидуалния коефициент. При изчисляване на индивидуалния коефициент на пенсиите, отпуснати с начална дата след 31 декември 2018 г., се взема предвид осигурителният доход на лицата след 1999 г., освен в случаите когато такъв липсва или е за период по-малък от 36 месеца. С допълнение към чл. 70, ал. 9 се дефинира максималната му стойност. С новия §22ц от ПЗР на КСО е дадена възможност до края на 2022 г. лицата, които се пенсионират след 31 декември 2018 г. да изберат индивидуалният им коефициент да се изчислява по методиката, в сила до 31 декември 2018 г., ако това е по-благоприятно за тях.
От 1 януари 2019 г., в изпълнение на §7, ал. 1 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за хората с увреждания, социалните пенсии за инвалидност, изплащани в размер 25 на сто са прекратени служебно от НОИ на основание чл. 96, ал. 1. т. 4 от Кодекса за социално осигуряване.
ІІІ. Основни параметри и осигурителни политики, реализирани при изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2019 година, свързани с разходите за парични обезщетения и помощи.
1. Запазен е минималният дневен размер на обезщетението за безработица - 9.00 лв. и максималният дневен размер - 74,29 лв.;
2. Запазен е периодът на изплащане на паричното обезщетение за бременност и раждане - 410 дни и размера на обезщетението за отглеждане на дете до две годишна възраст - 380 лв.;
3. Отчетени са промените във връзка с влезлите в сила от 1 юли 2018 г. промени в режима на изплащане на паричните обезщетения за осиновяване на дете до петгодишна възраст;
4. И през 2019 г. продължава да действа въведената през 2017 г. възможност за майките (осиновителките), които имат право да ползват отпуска при бременност и раждане до навършване на едногодишна възраст на детето, но не го използват, да се върнат на работа и да получават обезщетение от ДОО в размер 50 на сто от полагащото им се обезщетение при бременност и раждане;
5. Запазен е режимът на изплащане на паричните обезщетения за временна неработоспособност съгласно чл. 40, ал.5 на КСО - първите три работни дни се изплащат от осигурителя:
6. Запазен е периодът, доходът за който се взема предвид при изчисляване размерите на краткосрочните обезщетения при временна неработоспособност - 18 календарни месеца, бременност и раждане и безработица - 24 месеца:
7. Запазен е размерът на еднократната помощ при смърт на осигурено лице -540 лв.
ІV. Общо изпълнение на планираните приходи, разходи и трансфери в Консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване.
Планираните приходи (без трансфери) за ДОО за 2019 г. са 7 528 066,4 хил. лв.. а планираните разходи (без трансфери) са 11 750 420,2 хил. лв. Съгласно Закона за бюджета на ДОО, бюджетът на държавното обществено осигуряване в края на годината трябва да завърши с нулев остатък, който се формира от приходите, разходите и сумите на трансферите.
Изпълнението на бюджета на ДОО за 2019 г. (без трансферите) показва, че са постъпили 7 739 220,7 хил. лв. приходи, или изпълнението на плана е 102,8 на сто, а са извършени разходи (без трансфери) в размер на 11 656 486,0 хил. лв. или 99,2 на сто от плана.
В края на годината е реализиран остатък по валутните сметки на НОИ в размер на 378,5 хил. лв.
1. Отчет на приходите.
Общият брой на осигурените лица, за които са постъпили приходи от осигурителни вноски през 2019 г., е 2 794 029.
Планираните приходи (без трансфери) за ДОО за 2019 г. са 7 528 066,4 хил. лв., а са постъпили 7 739 220,7 хил. лв., или изпълнението на плана е 102.8 на сто. Общото преизпълнение на плана но приходите е с 211 154,3 хил. лв. (2,8 на сто).
Преизпълнението на приходите се формира от постъпилите повече приходи от осигурителни вноски и преизпълнение на неданъчните приходи.
Планираните приходи от осигурителни вноски са 7 473 161,9 хил. лв., а са постъпили 7 559 866,3 хил. лв. Преизпълнението е с 86 704,4 хил. лв. (1,2 на сто) и се дължи на:
- по-високия отчетен брой на осигурените лица, с 1,8 хиляди повече от плана (0,1 наето);
- по-високия отчетен осигурителен доход, с 42,95 лв. или 4,4 на сто;
- постъпилите повече приходи от осигурителни вноски по чл. 46, чл. 4в, чл. 157, ал. 7 от КСО и § 51 и § 154 от ПЗР към ЗИД на КСО с 20 352,1 хил. лв. повече от планираните или 115,5 на сто.
По отношение на неданъчните приходи, в бюджета на ДОО са планирани 55 969,5 хил. лв. неданъчни приходи, а са постъпили 180 418,0 хил. лв., със 124 448,5 хил. лв. повече. Те включват приходи и доходи от собственост - 6 174,3 хил. лв. (неизпълнение с 9,7 на сто); глоби, санкции, наказателни лихви - 24 584,8 хил. лв. (преизпълнение със 169,8 хил. лв.) и други приходи - 149 658,9 хил. лв. (преизпълнение със 123 421,4 хил. лв.). Преизпълнението на другите приходи се дължи на счетоводното Отчитане на акумулирани приходи, постъпили по чл. 46, чл. 4в, чл. 696 от КСО и § 51 и § 154 от ПЗР към ЗИД на КСО (прехвърлените във фонд „Пенсии", фонд „Пенсии за лицата по чл. 69" или в Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна еистема средства, натрупани индивидуалните партиди в универсалните и професионалните пенсионни фондове на осигурените лица).
2. Отчет на разходите.
През 2019 г. планираните разходи на консолидирания бюджет на ДОО без предоставените трансфери са 11 750 420,2 хил. лв., а по отчет възлизат на 11 656 486,0 хил. лв., като основно са:
- разходи за пенсии - 9 861 157,8 хил. лв. (включително 105 236,8 хил. лв. еднократно изплатени непланирани допълнителни суми към пенсиите, 630,8 хил. лв. капиталоп трансфер за прехвърляне на пенсионни права), което е 84,6 на сто от общите разходи;
- разходи за социални помощи и обезщетения - 1 674 605,5 хил. лв., което е 14,4 на сто от общите разходи;
- разходи за програми, дейности и служби по социалното осигуряване, подпомагане и заетостта - 120 611,3 хил. лв., което е 1,0 на сто от общите разходи или е 1,6 на сто от отчетените приходи от осигурителни вноски за 2019 г.
Изпълнението на плана по разходите е 99,2 на сто, което е икономия спрямо плана с 93 934,2 хил. лв. и се дължи на по-ниски разходи спрямо планираните за пенсии.
3. Отчет на предоставените трансфери.
От средствата на държавното обществено осигуряване през 2019 г. са предоставени трансфери на:
1. Агенцията за социално подпомагане, 3 147,5 хил. лв. (99.92 на сто от планираните) за помощно-технически средства, свързани с увреждането иа осигурените лица:
2. Фонд "Условия на труд", 3 618,3 хил. лв. (90,46 на сто от планираните) за мероприятия. свързани с превенция на трудовите злополуки и професионалните болести.
3. Бюджетни организации за профилактика и рехабилитация на правоимащи лица в размер на 1 907,7 хил. лв., съгласно чл. 114, ал. 1 от ЗП.Ф (указание на МФ ДДС № 14/2013 г. и ДДС № 06 от 29.06.2015 г.).
4. Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, 37,8 хил. лв. (15,12 на сто от планираните) на основание чл. 92, ал. 4 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, съгласно промяна приета с ПМС № 168 от 08.07.2016 г., обн. В ДВ бр. 54 от 15.07.2016 г.
4. Отчет на трансфера от централния/държавния бюджет в бюджета на ДОО
Участието на държавата във финансирането на част от осигурителните разходи, които са за сметка на държавния бюджет (ДБ) през 2019 г., е чрез трансфер по план в размер на 4 231 661,6 хил. лв.
За отчетната 2019 г. бюджетът на ДОО е получил трансфер от държавния бюджет в размер 3 931 563,4 хил. лв., който се различава от планирания със следните средства:
1. намаление на трансфера, с който се финансира изплащането на пенсиите несвързани с трудова дейност, съгласно промените на § 7, ал 1 и ал. 4 от Закона за хората с увреждания в размер на 125 374,0 хил. лв.
2. допълнителен трансфер по чл. 16 от Закона за военноинвалидите и военнопострадалите в размер на 25,2 хил. лв.;
3. намаление на трансфера за покриване на недостига от средства (3 934 100.8 хил. лв.) в размер на 309 467,4 хил. лв. (със 7,9 на сто) поради постъпили допълнителни приходи от осигурителни вноски и неданъчни приходи;
4. допълнителен трансфер от централния бюджет за поети данъци върху доходите на физическите лица в размер на 4 715.8 хил. лв. (Съгласно прилагането от 01.10.2013 г. на схема за централизирано разплащане на данъци върху доходите на физическите лица от бюджетните предприятия, чл. 161 от Закона за публичните финанси и указание на МФ ДДС № 16/2012 г.);
5. допълнителен трансфер от централния бюджет за изплащане на еднократна допълнителна сума към пенсиите за м. април 2019 г., утвърден с ПМС № 50/21.03.2019 г. в размер на 52 894,7 хил. лв.
6. допълнителен трансфер от централния бюджет за изплащане на еднократна допълнителна сума към пенсиите за м. декември 2019 г., утвърден с ПМС № 292/20.11.2019 г., в размер на 51 048,7 хил. лв.
7. получен трансфер от централния бюджет от Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за фонд ,.Пенсии" в размер на 21 174,8 хил. лв.
8. получен трансфер от централния бюджет от Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за фонд „Пенсии за лицата по чл.69" в размер на 4 883,9 хил. лв.
V. Изпълнение на бюджетите на фондовете на ДОО през 2019 г.
При изпълнението на бюджетите на отделните фондове на ДОО през 2019 г. с отчетен следния резултат за:
- фонд "Пенсии" при планиран дефицит от 3 721 343,0 хил. лв. е отчетен 3 691 521,6 хил. лв., или по-нисък с 29 821,4 хил. лв. По-ниският дефицит е резултат от постъпилите повече приходи и трансфери - с 61 444,6 хил. лв. и по-високите с 31 623,2 хил. лв. разходи и трансфери. Получените трансфери за изплащане на еднократни допълнителни суми към пенсиите за април и декември се отчитат по бюджета на НОИ;
- фонд "Пенсии за лицата по чл.69" при планиран дефицит от 99 944,2 хил. лв. е отчетен 45 244,6 хил. лв., или по-нисък с 54 699,6 хил. лв. По-ниският дефицит е резултат от икономията в разходите и трансферите от 14 847,7 хил. лв. и постъпилите повече приходи и трансфери - 39 851,9 хил. лв. Получените трансфери за изплащане на еднократни допълнителни суми към пенсиите за април и декември се отчитат по бюджета на НОИ;
- фонд "Пенсии, несвързани с трудова дейност", който по план е с дефицит от 14,3 хил. лв., завършва с остатък от 17 780,6 хил. лв. Отчетеният излишък се дължи основно на отчетените по-малко разходи за пенсии и намалението на трансфера, с който се финансира изплащането на пенсиите несвързани с трудова дейност, съгласно промените на § 7, ал 1 и ал. 4 от Закона за хората с увреждания общо в размер на 143 169,2 хил. лв. Получените трансфери за изплащане иа еднократни допълнителни суми към пенсиите за април и декември се отчитат по бюджета на НОИ;
- фонд "Трудова злополука и професионална болест" при планиран излишък от 159 964,7 хил. лв. е отчетен излишък от 172 518,8 хил. лв., или по-голям с 12 554,1 хил. лв. По-високият излишък се дължи основно на получените повече приходи от осигурителни вноски със 7 994,1 хил. лв. Получените трансфери за изплащане на еднократни допълнителни суми към пенсиите за април и декември се отчитат по бюджета на НОИ;
- фонд "Общо заболяване и майчинство" при планиран недостиг от 44 046,7 хил. лв. е отчетен недостиг от 87 541,8 хил. лв. или с 43 495,1 хил. лв. над планирания. По-високият дефицит е резултат от отчетените повече приходи от осигурителни вноски с 20 345,2 хил. лв., по-високи разходи за обезщетения с 61 964,9 хил. лв.;
- фонд "Безработица" при планиран дефицит от 134 494,2 хил. лв., е отчетен дефицит от 105 417,9 хил. лв. По-ниският дефицит се дължи на постъпилите с 4 025,8 хил. лв. повече приходи от осигурителни вноски и по-ниските разходи за обезщетения за безработица с 25 050,5 хил. лв. в сравнение с планираните:
- бюджета на НОИ (като общ административен фонд) при планиран излишък в края на периода от 3 839 877,7 хил. лв. е отчетен излишък от 3 745 091,4 хил. лв., или със 94 786,3 хил. лв. под планирания.
- през 2019 г. Учителският пенсионен фонд завършва с излишък от около 33,8 млн. лв., отчетът като изпълнение възлиза на 74,1 млн. лв., а разходите възлизат над 40,3 млн. лв. Спрямо 2018 г. приходите са нараснали с 11,4 на сто, а разходите с 13,8 на сто. При запазване на здравноосигурителните вноски от 4,3 на сто, принос за нарастването на приходите има преди всичко увеличението на възнагражденията на педагогическия персонал и ръстът на минималната работна заплата. високото възнаграждение доведе до увеличение до прага на осигурените лица с учителски стаж. За година средномесечният брой е нараснал с малко под 2 хиляди лица. Има повече лица, за които се правят осигурителни вноски, а самите вноски се изплащат върху по-висок осигурителен праг.
- фондът „Гарантиране вземанията на работниците и служителите” приключва годината с по-малък дефицит – 11 хил. лв., а през 2019 г. разходите са малко над 104,7 млн. лв. Изплатени са вземания на над 3 011 правоимащи лица при среден размер на гарантираното вземане от 1592 лв. За сравнение – през 2018 г. са изплатени вземания на 3 720 лица при среден размер на вземанията близо 1985 лв. Разходите за вземания доближават 3,4 млн. лв.
В Комисията беше получено Становище на Фискалния съвет относно Отчет за изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2019 г. В заключението на Становището се посочва, че предоставения отчет е изготвен в съответствие с утвърдената структура и съдържание, които осигуряват необходимата информация за планираните и отчетените приходи, разходи и трансфери. От отчета става ясно, че изпълнението на бюджета следва предварително одобрения план със Закона за бюджета на ДОО за 2019 г. и не се наблюдават значителни отклонения.
С оглед на това заключение, направените препоръки и изводи Фискалният съвет съгласува Отчета за изпълнението на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2019 г.
След представянето на Отчета за изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2019 г. се проведе дискусия. В нея взеха участие народните представители Светлана Ангелова, Георги Гьоков, Хасан Адемов и Николай Сираков.
Г-жа Светлана Ангелова отбеляза, че както винаги, са спазени всички стандарти по отношение на изготвянето на отчета. В отчета има няколко положителни тенденции, които заслужават внимание. Подобрява се финансовото състояние на фондовете. Трансферът за покриване на недостига от средства намалява и като стойност спрямо миналата година, и спрямо общите разходи. Дефицитът във всички фондове на държавното обществено осигуряване също намалява, при това без да има промени в размера на осигурителната вноска, а това се отразява върху стабилността на пенсионната система. Госпожа Ангелова зададе въпрос, свързан с финансовата устойчивост на фонд „Безработица“.
Г–н Георги Гьоков смята, че е направен обективен преглед на финансовото състояние на фондовете към държавното обществено осигуряване, но прави впечатление, че състоянието на фондовете не се променя през последните години. Той зададе въпрос, отнасящ се Фонд „Безработица“ и дали той ще издържи разходите през 2020 г., с осигурителна вноска от 1%? Другият въпрос се отнася за Фонд „Гарантиране вземанията на работниците и служителите”, в който отново има средства, защото има натрупване през годините, а няма постъпления от вноски. Въпрос беше зададен и за състоянието на дефицита във фонд „Пенсии“.
Господин Хасан Адемов заяви, че ще подкрепи този проект на отчет, защото той е една снимка на това, което се е случило в резултат на изпълнението на бюджета. Д-р Адемов заяви, че има забележки по отношение на планирането. Той даде пример с неизпълнението, необвързването на приходи с разходи във Фонда по чл. 69а, което е 45 милиона. В същия момент в бюджета за 2020 г. се предвиждат 147 милиона дефицит, който ще трябва да бъде покрит със съответни трансфери, тъй като бюджетът трябва да бъде на нула. Същото се отнася и за другите фондове. Така се планират по-големи дефицити, които, респективно, се покриват с по-голям трансфер от държавния бюджет. Същото се отнася и за планираните приходи по фондовете. Това, според д-р Адемов е слабост на планирания бюджет на държавното обществено осигуряване и на неговото изпълнение.
Г–н Николай Сираков зададе въпрос, който се отнася до подобреното финансовото състояние на фондовете на ДОО , но дали има и други фактори, които са повлияли на това подобрение на финансовото състояние или е само заради приходите и заради преизпълнението им?
Управителят на НОИ Ивайло Иванов отговори подробно на всички зададени въпроси.
След приключване на обсъждането и проведеното гласуване с резултати:
12 гласа „за“, 4 гласа „против“ и 1 глас „въздържал се“ ,
Комисията по труда, социалната и демографската политика предлага на Народното събрание да приеме следното Решение:
„РЕШЕНИЕ
за приемане на Отчета за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2019 г.
Народното събрание на основание чл. 31 от Кодекса за социално осигуряване
РЕШИ:
Приема отчета за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2019 г.“
ПРЕДСЕДАТЕЛ на КТСДП:
Д-Р ХАСАН АДЕМОВ