Комисия по труда, социалната и демографската политика
12/07/2017 първо гласуване
ДОКЛАД
Относно решение за приемане на Отчета за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2016 г., № 710-00-9, внесен от Националния осигурителен институт на 28.06.2017 г.
Комисията по труда, социалната и демографската политика на редовно заседание, проведено на 12 юли 2017 г., разгледа и обсъди Отчета за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2016 г.
В заседанието участва госпожа Весела Караиванова, подуправител на НОИ, г-жа Пенка Танева, и.д. директор на дирекция „Анализ, планиране и прогнозиране“ в НОИ, г-жа Антоанета Ганчева, съветник на министъра на труда и социалната политика, и г-жа Ева Тошева, главен експерт в Министерство на труда и социалната политика.
Отчетът за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2016 г. бе представен от г-жа Весела Караиванова.
Законът за бюджета на държавното обществено осигуряване е основният финансов план на социалнoосигурителната система, с който се изпълнява определената за годината държавна осигурителна политика. Той съдържа консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване и бюджетите на отделните социални фондове, съобразно спецификата на осигурителните рискове, съвкупността на осигурените лица и изискванията на единната бюджетна класификация. Госпожа Караиванова специално подчерта, че в този отчет се проявяват промените в осигурителната система, направени през 2015 г. и ефектите от тях.
І. Основни параметри и осигурителни политики, реализирани при изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2016 година, свързани с приходите.
1. Със Закона за изменение и допълнение на КСО са въведени промени във фондовата организация на социалното осигуряване:
- Създаден е фонд „Пенсии за лицата по чл. 69“, като размерите на вноските за работещите в специалните ведомства, които се пенсионират по чл. 69 от КСО се запазват съответно 40,8 на сто за родените преди 1 януари 1960 г. и 35,8 на сто за останалите;
- Въведено е право на свободен избор за промяна на осигуряване между фондовете за допълнително задължително пенсионно осигуряване и фондовете "Пенсии" и "Пенсии за лицата по чл.69" на ДОО;
- Отпада участието на държавата във финансирането на фонд „Пенсии“с трансфер в размер на 12 на сто върху сбора от осигурителните доходи на всички осигурени лица.
2. Повишени са минималните осигурителни прагове по основни икономически дейности и групи професии с 8,6 на сто спрямо 2015 г.
3. Запазени са размерите и съотношенията на осигурителните вноски за фондовете на държавното обществено осигуряване на нивата от 2015 г., като размерът на осигурителната вноска е:
- за фонд "Пенсии" е 17,8 на сто за родените преди 1 януари 1960 г., при запазено съотношение - 9,9 за сметка на работодателя и 7,9 за сметка на работника и 12,8 на сто за лицата родени след 31 декември 1959 г., съответно при съотношение 7,1/5,7;
- за фонд "Общо заболяване и майчинство" - 3,5 на сто и в съотношение 60/40 осигурител/осигурено лице;
- за фонд "Безработица" 1,0 на сто и в съотношение 60/40 осигурител/осигурено лице;
- за фонд" Трудова злополука и професионална болест" - между 0,4 и 1,1 на сто според степента на риска за икономическата дейност, изцяло за сметка на осигурителя.
4. Запазен е минималният размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица, диференциран спрямо облагаемия им доход за 2014 г., съответно 420 лв., 450 лв., 500 лв. и 550 лв.
5. Запазен е минималният осигурителен доход за регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители - 300 лв.
6. Запазен е максималният месечен размер на осигурителния доход 2600 лв.
ІІ. Основни параметри и осигурителни политики, реализирани при изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2016 година, свързани с разходите.
1. През 2016 г. продължава повишаването на изискуемите възраст и осигурителен стаж при пенсиониране за всички категории труд и се въведе минимална възраст за пенсиониране на лицата по чл. 69 от КСО:
- Необходимата възраст за придобиване право на пенсия по чл. 68, ал. l от КСО е повишена с два месеца - 63 години и 10 месеца за мъжете и 60 години и 10 месеца за жените;
- Необходимият осигурителен стаж за придобиване право на пенсия по чл. 68, ал. 2 от КСО е увеличен с 2 месеца - 38 години и 2 месеца за мъжете и 35 години и 2 месеца за жените;
- Въведена е минимална възраст за пенсиониране на лицата по чл. 69 от КСО - 52 години и 10 месеца;
- Необходимата възраст за придобиване право за пенсия по чл. 68, ал.3 е повишена с 2 месеца - 65 години и 10 месеца за двата пола.
2. От 1 януари 2016 г. е въведена възможност за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст в намален размер на лицата, на които не им достигат до 12 месеца възраст, но имат необходимия осигурителен стаж, като пенсията им се намалява пожизнено с 0,4 на сто за всеки недостигащ месец (чл. 68а от КСО);
3. С новия чл. 69б от КСО, който е в сила от 1 януари 2016 г., е създадена постоянно действаща разпоредба, която урежда правото на ранно пенсиониране от ДОО на работещите при условията на първа и втора категория труд. Според нея лицата, които не отговарят на условията за пенсиониране от професионален пенсионен фонд по чл. 168 на КСО или са променили осигуряването си по чл. 4в от КСО, могат да получат пенсия за осигурителен стаж и възраст от ДОО преди навършване на възрастта по чл. 68, ал. 1, при определени условия;
4. От 1 юли 2016 г. минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст е увеличен от 157,44 лв. на 161,38 лв.;
5. От 1 юли 2016 г. пенсиите за трудова дейност са осъвременени по чл. 100 от КСО с 2,6 на сто;
6. Максималният размер на получаваните една или повече пенсии е запазен на нивото от 1 юли 2015 г. - 910,00 лв. месечно.
ІІІ. Основни параметри и осигурителни политики, реализирани при изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2016 година, свързани с парични обезщетения и помощи.
1. Запазени са нормативите на обезщетенията при временна неработоспособност и при бременност и раждане на нивата от 2015 г.;
2. Запазен е нормативът на месечното обезщетение за отглеждане на малко дете на 340 лв.;
3. Запазен е режимът на изплащане на паричните обезщетения. за временна неработоспособност, първите три дни да са за сметка на осигурителя и от 4-тия ден на настъпване на неработоспособността от държавното обществено осигуряване;
4. Запазен е размерът на обезщетението за безработица и начинът на изчислението му на база 60 на сто от осигурителния доход на лицето преди загубата на работа, при минимален дневен размер на обезщетението за безработица от 7,20 лв.;
5. Запазени са осигурителните периоди, от които се изчисляват краткосрочните обезщетения за общо заболяване и трудова злополука или професионална болест -18 месеца и 24 месеца за обезщетението за бременност и раждане и безработица;
ІV. Общо изпълнение на планираните приходи, разходи и трансфери в Консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване.
1. Планираните приходи (без трансфери) за ДОО за 2016 г. са 4 982 521,3 хил. лв. Общият брой на осигурените лица, за които са постъпили приходи от осигурителни вноски през 2016 г., е 2 765 138. Постъпилите приходи са 5 238 070,7 хил. лв., или изпълнението на плана е 105,1 на сто. Общото преизпълнение на плана по приходите е с 255 549,4 хил. лв. (5,1 на сто).
2. Планираните разходи (без трансфери) са 10 037 482,8 хил. лв. Съгласно Закона за бюджета на ДОО, бюджетът на държавното обществено осигуряване в края на годината трябва да завърши с нулев остатък, който се формира от приходите, разходите, сумите на трансферите и погашенията по заема от Световната банка. По отчет разходите възлизат на 10 188 000,8 хил. лв. В структурата на разходите най-съществен дял имат разходите за пенсии, които по отчета за 2016 г. са 8 706 419,1 хил. лв. В тази сума са включени разходите за пенсии, финансирани от ДОО и от държавния бюджет, и еднократно изплатените суми към пенсиите за месеците април и декември на 2016 г. Планираните разходи за социални помощи и обезщетения в Закона за бюджета на ДОО за 2016 г. са 1 221 769,9 хил. лв. Отчетените разходи са 1 381 315,0 хил. лв., като са изразходвани със 159 545,1 хил. лв. (с 13,1 на сто) повече средства от планираните.
Изпълнението на бюджета на ДОО за 2016 г. (без трансферите) показва, че са постъпили 5 238 070,7 хил. лв. приходи, или изпълнението на плана е 105,1 на сто, а са изразходвани 10 188 000,8 хил. лв. или 101,5 на сто от плана.
3. Отчет на предоставените трансфери.
От средствата на Държавното обществено осигуряване през 2016 г. са предоставени трансфери на:
- Агенцията за социално подпомагане, 3 146,8 хил. лв. (99,9 на сто от планираните) за помощно-технически средства, свързани с увреждането на осигурените лица;
- Фонд "Условия на труд", 3 568,7 хил. лв. (89,2 на сто от планираните) за мероприятия, свързани с превенция на трудовите злополуки и професионалните болести.
- Бюджетни организации за профилактика и рехабилитация на правоимащи лица в размер на 1 686,6 хил. лв.
4. Отчет на трансфера от централния/държавния бюджет в бюджета на ДОО.
Участието на държавата във финансирането на част от осигурителните разходи, които са за сметка на държавния бюджет (ДБ) през 2016 г., е чрез трансфер по план в размер на 5 065 887,1 хил. лв.
За отчетната 2016 г. бюджетът на ДОО е получил трансфер от ДБ в размер 4 953 632,1 хил. лв., който се различава от планирания със следните средства:
- допълнителен трансфер по чл. 16 от Закона за военноинвалидите и военнопострадалите и чл. 4, т.3 от Закона за ветераните от войните в размер 941,3 хил. лв.;
- намаление на трансфера за покриване на недостига от средства (4 719 248,4 хил. лв.) в размер на 217 357,3 хил. лв. (с 4,6 на сто) поради постъпили допълнителни приходи от осигурителни вноски;
- допълнителен трансфер от централния бюджет за поети данъци върху доходите на физическите лица в размер на 3 661,0 хил. лв.;
- допълнителен трансфер от ЦБ за изплащане на еднократна допълнителна сума към пенсиите за м. април 2016 г., в размер на 50 500,0 хил. лв.;
- допълнителен трансфер от ЦБ за изплащане на еднократна допълнителна сума към пенсиите за м. декември 2016 г., в размер на 50 000,0 хил. лв.
V. Изпълнение на бюджетите на фондовете на ДОО през 2016 г.
При изпълнението на бюджетите на отделните фондове на ДОО през 2016 г. е отчетен следния резултат за:
1. Фонд "Пенсии" при планиран дефицит от 4 351 296,9 хил. лв. е отчетен 4 219 043,4 хил. лв., или по-нисък със 132 253,5 хил. лв. По-ниският дефицит е резултат от постъпилите повече приходи от осигурителни вноски - с 65 324,0 хил. лв., постъпилите приходи от универсални и професионални пенсионни фондове - 54 685,8 хил. лв., по-малко разходи за пенсии с 12 219,2 хил. лв. и отчетените с 24,5 хил. лв. под планираните разходи за социални помощи и обезщетения;
2. Фонд "Пенсии за лицата по чл. 69" планиран дефицит от 203 975,5 хил. лв. е отчетен 246 671,4 хил. лв., или по-висок с 42 695,9 хил. лв. По-високият дефицит е резултат от постъпилите по-малко приходи от осигурителни вноски - с 47 684,7 хил. лв., постъпилите приходи от универсални пенсионни фондове на основание - 57 196,8 хил. лв., по-високи разходи за пенсии с 52 211,4 хил. лв. и отчетените с 3,4 хил. лв. под планираните разходи за социални помощи и обезщетения;
3. Фонд "Пенсии, несвързани с трудова дейност", който по план е с дефицит от 10,2 хил. лв., завършва с остатък от 40 984,6 хил. лв. Причините за отчетения излишък са преведените средства за пенсии от централния бюджет точно по план, отчетените по-малко разходи за пенсии с 41 002,4 хил. лв. и за социални помощи и обезщетения със 7,6 хил. лв. над планираните;
4. Фонд "Трудова злополука и професионална болест" при планиран излишък от 95 643,6 хил. лв. е отчетен излишък от 144 923,7 хил. лв., или по-голям с 49 280,1 хил. лв. По-високият излишък се дължи на получените повече приходи от осигурителни вноски с 46 322,9 хил. лв., на по-ниските разходи за пенсии с 2 020,5 хил. лв. и за социални помощи и обезщетения с 502,4 хил. лв., и предоставени трансфери с 434,3 хил. лв. под планираните;
5. Фонд "Общо заболяване и майчинство" при планиран недостиг от 89 976,1 хил. лв. е отчетен недостиг от 161 582,8 хил. лв. или със 71 606,7 хил. лв. над планирания. По-високият дефицит е резултат от отчетените повече приходи от осигурителни вноски с 23 241,0 хил. лв., по-високи разходи за обезщетения с 94 847,9 хил. лв. и предоставените с 0,2 хил. лв. по-малко трансфери в сравнение с планираните;
6. Фонд "Безработица" при планиран дефицит от 102 850,5 хил. лв., е отчетен дефицит от 161 879,2 хил. лв. По-високият дефицит се дължи на постъпилите с 6 191,2 хил. лв. повече приходи от осигурителни вноски и по-високите разходи за обезщетения за безработица с 65 219,9 хил. лв. под планираните;
7. Бюджета на НОИ (като общ административен фонд) при планиран излишък в края на периода от 4 652465,6 хил. лв. е отчетен излишък от 4 603 513,5 хил. лв., или с 48 952,1 хил. лв. под планирания.
8. Отчет за изпълнението на бюджета на Учителския пенсионен фонд за 2016 г. - Отчетените приходи са 55 955,8 хил. лв. Отчетените разходи са 27 773,0 хил. лв. Броят на пенсиите, изплащани от УчПФ, е 2 109. Броят на добавките, изплащани от УчПФ, е 22 883. Финансовите активи на УчПФ към 31.12.2016 г. са 461,7 млн. лв.
9. Отчет за изпълнението на бюджета на фонд “Гарантирани вземания на работниците и служителите” за 2016 г. - Отчетените приходи са 9 903,8 хил. лв., при планирани 10 000,0 хил. лв. Отчетените разходи са 2 059,8 хил. лв., с 226,1 хил. лв. (12,3 на сто) повече от планираните. Отчетеният излишък в края на годината е 7 844,0 хил. лв., с 322,3 хил. лв. (3,9 на сто) по-малък от планирания.
След представянето на отчета за изпълнението на консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване се проведе дискусия. В нея взеха участие народните представители Ирена Димова, Георги Гьоков, Милко Недялков, Хасан Адемов. В изказванията бяха зададени въпроси, свързани с броя на новоотпуснатите и прекратени пенсии, с броя на „новите“ ранни пенсии, отпуснати при недостатъчност на една година осигурителен стаж, броя на пенсионерите, прехвърлили осигуряването си в първия стълб, размера на прехвърлените средства и др. В дискусията бяха обсъдени размерите на трансферите към и от държавното обществено осигуряване, подценената приходна част на бюджета на държавното обществено осигуряване, увеличените приходи и запазените разходи в бюджета на ДОО, както и социалните ефекти от поредната осигурителна реформа.
След приключване на обсъждането и проведеното гласуване с резултати: 11 гласа „за“, без гласове „против“ и 8 гласа „въздържал се“,
Комисията по труда, социалната и демографската политика предлага на Народното събрание да приеме следното Решение:
„РЕШЕНИЕ
за приемане на Отчета за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2016 г.
Народното събрание на основание чл. 31 от Кодекса за социално осигуряване
РЕШИ:
Приема отчета за изпълнението на Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2016 г.“
ПРЕДСЕДАТЕЛ на КТСДП:
Д-Р ХАСАН АДЕМОВ