Комисия по труда, социалната и демографската политика
17/10/2018 първо гласуване
ДОКЛАД
Относно: приемане на Отчет за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2017 г., Доклад по отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2017 г., Годишен доклад и отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2017 г. и Годишен отчет за състоянието на държавния дълг за 2017 г., № 802-00-50, внесен от Министерски съвет на 5.10.2018 г.
Комисията по труда, социалната и демографската политика на редовно заседание, проведено на 17 октомври 2018 г., разгледа и обсъди: Отчет за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2017 г., Доклад по отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2017 г., Годишен доклад и Отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2017 г. и Годишен отчет за състоянието на държавния дълг за 2017 г.
В заседанието участваха Светла Костова, директор на дирекция „Държавно съкровище“, Петя Кузева, директор на дирекция „Държавен дълг“ и други експерти от Министерство на финансите и Евгени Гогушев, директор на дирекция „Финанси“ от Министерството на труда и социалната политика.
Отчетите и докладите към тях бяха представени от г-жа Светла Костова и г-жа Петя Кузева.
І. По отношение на Отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2017 г. и Доклада по отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2017 г.:
1.Макроикономическото развитие на България през 2017 г.
- Брутен вътрешен продукт:
През 2017 г. брутният вътрешен продукт на България е нараснал с 3,6 % в реално изражение. С положителен принос за растежа е вътрешното търсене (5,3 п.п.), докато този на нетния износ е отрицателен (-1,7 п.п.). В номинално изражение БВП на страната достига 98 631 млн. лв., което представлява нарастване от 4,8 % спрямо 2016 г.
- Инфлация:
Средногодишната инфлация през 2017 г., според хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ), възлиза на 1,2 %, след като е била отрицателна в периода 2014-2016 г., а повишението на общото ниво на цените в края на годината е достигнало 1,8 %.
- Пазар на труда и доходи:
Броят на заетите (ЕСС 2010) отбелязва най-високият си темп на нарастване от 1,8 % в периода на следкризисното възстановяване на заетостта, при среден растеж от 0,4 % за 2014-2016 г. Благоприятното развитие се осъществява с широка подкрепа от страна на всички икономически сектори, като най-голямо влияние оказва селското стопанство. Водещо значение за нарастването на доходите през 2017 г. има частният сектор, където средната работна заплата отчита номинално повишение от 12,7 % . Динамиката на показателя в обществения сектор също се е ускорил осезателно до 9,2 % и е допринесъл за нарастването на доходите от труд общо в икономиката (11,8 %). В условията на положително изменение на цените в страната, покупателната способност на средната работна заплата е продължила да нараства, като реалният ѝ темп на растеж, дефлиран с ХИПЦ, се е ускорил до 10,5 %.
2. Изпълнение на приходите по консолидираната фискална програма в частта „Приходи от осигурителни вноски“.
Постъпленията от социални и здравноосигурителни вноски за 2017 г. са в размер на 8 365,2 млн. лв., което представлява 105,4 % изпълнение на разчетите и 8,5 % от БВП. Данните показват увеличение на приходите от осигурителни вноски с 1 047,4 млн. лв. (14,3 %) спрямо предходната година.
Факторите, които оказват влияние на приходите от задължителни осигурителни вноски през годината, са следните:
- увеличеният размер на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” с един процентен пункт от 1 януари 2017 г. – на 18,8 на сто за родените преди 1 януари 1960 г. и на 13,8 на сто за лицата родени след 31 декември 1959 г.;
- увеличеният размер на осигурителната вноска за фонд „Пенсии за лицата по чл. 69“ с 20 процентни пункта – на 60,8 на сто за родените преди 1 януари 1960 г., и на 55,8 на сто за лицата родени след 31 декември 1959 г.;
- нарастването на минималните осигурителни прагове по основните икономически дейности и групи професии средно с 2,6 % за 2017 г. в сравнение с 2016 г. Най-ниският минимален осигурителен доход е равен на 460 лв., размерът на минималната работна заплата от началото на 2017 г.;
- увеличеният размер на диференцирания минимален осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, съобразно облагаемия им доход от трудова дейност през 2015 г., съответно на 460 лв., 500 лв., 550 лв. и 600 лв.
Приходите от осигурителни вноски по бюджетите на социално-осигурителните фондове (вкл. Държавно обществено осигуряване, Фонд гарантирани взимания на работниците и служителите и Учителски пенсионен фонд) са в размер на 5 961,0 млн. лв., което представлява 105,4 % изпълнение на годишните разчети и с 855,8 млн. лв. повече спрямо предходната година. Здравноосигурителните вноски по бюджета на Националната здравноосигурителна каса възлизат на 2 404,2 млн. лв., което е 105,5 % спрямо заложените в разчета за годината и със 191,6 млн. лв. повече спрямо 2016 г.
3. Изпълнение на разходите по консолидираната фискална програма за 2017 г. по функция „Социално осигуряване, подпомагане и грижи“
Разходите в тази функция за 2017 г. са в размер на 12 514,1 млн. лв. или 12,7 % от БВП. Тук са включени разходите за пенсии, социални помощи и обезщетения и разходите за издръжка на службите за социалното осигуряване. Изпълнението на разходите във функцията спрямо годишните разчети възлиза на 101,5 %.
Група А: „Пенсии”
В тази група се включват пенсиите, изплащани от бюджета на ДОО и пенсиите, изплащани от УПФ. Изпълнението на разходите в групата спрямо годишните разчети е 100,8 %.
- Пенсии по бюджета на държавното обществено осигуряване
През 2017 г. продължи повишаването на изискуемите възраст и осигурителен стаж при пенсиониране за всички категории труд и се въведе минимална възраст за пенсиониране на лицата по чл. 69 от КСО:
- Необходимата възраст за придобиване право на пенсия по чл. 68, ал.1 от КСО се повиши с два месеца - 64 години за мъжете и 61 години за жените;
- Необходимият осигурителен стаж за придобиване право на пенсия по чл. 68, ал.2 от КСО се увеличи с 2 месеца - 38 години и 4 месеца за мъжете и 35 години и 4 месеца за жените;
- Необходимата възраст за придобиване право за пенсия по чл. 68, ал. 3 се повиши с 2 месеца - 66 години за двата пола.
За пенсии по бюджета на ДОО през 2017 г. са разходвани 9 007,2 млн. лв., което е с 300,8 млн. лв. повече от предходната година. Увеличението на разходите се дължи на базов ефект при разходите за пенсии от увеличението им от юли 2016 г., увеличението от юли 2017 г. и увеличението на две стъпки през 2017 г. на размера на минималната пенсия от юли и октомври.
В съответствие с Наредбата за прехвърляне на пенсионни права от и към пенсионните схеми на Европейския съюз, на Европейската централна банка и на Европейската инвестиционна банка, през 2017 г. има извършени капиталови трансфери за прехвърляне на пенсионни права в размер на 1,0 млн. лв., съответстващи на средна прехвърлена сума от 28 883 лв. за 36 лица.
- Средномесечният брой на пенсионерите за 2017 г. е 2 172 753, с 8 137 пенсионери по-малко (0,4 %) в сравнение с 2016 г.
- Средномесечният брой на пенсиите за 2017 г. е 2 577 223, с 47 929 пенсии по-малко (1,8 %) спрямо 2016 г.
- Средният месечен размер на пенсията на един пенсионер за 2017 г. е 345,46 лв. (вкл. великденска и коледна добавка за 2017 г.).
- Пенсии по бюджета на Учителския пенсионен фонд
Разходите за изплатени пенсии през 2017 г. от УПФ са в размер на 32,0 млн. лв.
- Броят на лицата, получаващи срочна пенсия в намален размер от УПФ за м. декември е 2 042, с 91 пенсионери повече в сравнение със същия период на 2016 г. (4,7 % увеличение);
- Средният размер на срочна пенсията в намален размер , получавана от УПФ за м. декември е 372,50 лв., който е с 10,9 на сто по-висок от средния размер на срочната пенсия през м. декември 2016 г.;
- Броят на лицата, получаващи добавка от УПФ за м. декември е 25 109, като има увеличение от 2 226 добавки (9,7 % ръст) спрямо предходната година;
- Броят на лицата, получаващи срочна пенсия в пълен размер от УПФ за м. декември е 178, което е с 20 повече в сравнение с 2016 г. (12,7 % увеличение);
- Средният размер на срочна пенсия в пълен размер от УПФ за м. декември – 303,23 лв., който е с 9,3 на сто по-висок от средния размер на пенсията през м. декември 2016 г.
Група Б: „Социални помощи и обезщетения”
Разходите в тази група включват помощите и плащанията към гражданите на основание Закона за социално подпомагане, Закона за интеграция на хората с увреждания, Закона за семейни помощи за деца, Закона за закрила на детето, Закона за военноинвалидите и военнопострадалите, Закона за ветераните от войните, Закона за Министерството на вътрешните работи и Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България. Общата сума на разходите по тази група на консолидирано ниво възлиза на 2 382,3 млн. лв., което представлява изпълнение 103,7 % спрямо годишните разчети.
Разходите по държавния бюджет са в размер на 884,5 млн. лв., отчетени както следва:
- По бюджета на МТСП за 2017 г. са изразходвани 842,1 млн. лв., които представляват:
- Изплатени помощи по Закона за семейни помощи за деца – 531,9 млн. лв.;
- Изплатени помощи по Закона за социално подпомагане – 36,5 млн. лв.;
- Целеви помощи за отопление по Наредба № РД 07-5 от 2008 г. – 75,2 млн. лв.;
- Изплатени помощи по Закона за интеграция на хората с увреждания – 185,8 млн. лв.;
- Реализиране на програми и мерки по Закона за закрила на детето в размер на 8,4 млн. лв., от които за помощи и обезщетения 7,1 млн. лв., а за възнаграждения на приемните семейства 1,4 млн. лв. и са отчетени като средства за персонал по бюджета на МТСП;
- Помощи за диагностика и лечение на социално слаби лица – 3,2 млн. лв.;
- За лекарства по Закона за ветераните от войните и по Закона за военноинвалидите и военнопострадалите, за дентална помощ по Закона за ветераните от войните, както и за еднократна помощ при смърт на ветеран от войните по Закона за ветераните от войните – 2,3 млн. лева.
Отчетените разходи за социални помощи и обезщетения по бюджета на ДОО са в размер на 1 473,9 млн. лв. Спрямо 2016 г. изплатените обезщетения по КСО са нараснали с 92,6 млн. лв. или ръст от 6,7 %.
Изплатените за годината обезщетения при безработица са в размер на 394,1 млн. лв., с 1,1 % (4,1 млн. лв.) повече спрямо 2016 г.
Изплатените обезщетения за бременност и раждане през 2017 г. са в размер на 385,6 млн. лв., с 30,5 млн. лв. (8,6 %) повече спрямо 2016 г. Изплатените обезщетения за отглеждане на малко дете са в размер на 156,8 млн. лв., с 0,2 млн. лв. (0,1 %) по-малко спрямо 2016 г.
Изплатените обезщетения за временна неработоспособност поради общо заболяване, гледане на болен член от семейството и карантина, и нетрудови злополуки са в размер на 508,8 млн. лв., с 54,7 млн. лв. (12,0 %) повече спрямо 2016 година.
Изплатените обезщетения за осиновяване на дете от 2 до 5 години за 2017 г. са 0,4 млн. лв., като разходите за изплатените обезщетения към м. декември са с 3,2 % по-малко в сравнение с изплатените за 2016 г.
Група В: „Програми, дейности и служби по социалното осигуряване, подпомагане и заетостта”
Общият размер на усвоените средства на консолидирана база по тази група за 2017 г. е 1 092,7 млн. лв., като основните системи, по които са извършени разходите са държавният бюджет, бюджетите на общините и сметките за средства от ЕС.
Отчетените текущи разходи за държавни дейности са в размер на 300,9 млн. лв., което е с 89,4 млн. лв. повече от разчетените по закона за 2017 г. или 142,3 %, а спрямо отчетените за 2016 г. имат увеличение с 12,9 %.
Европейски средства – в група „Програми, дейности и служби по социалното осигуряване, подпомагане и заетостта”:
Изразходваните средства са 317,4 млн. лв., основно по следните програми:
- за програмен период 2007 – 2013 г.
Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” (31,9 млн. лв.). През 2017 г. средствата са изразходвани от бенефициенти на Структурните фондове и Кохезионния фонд. Програмата цели да се подобри качеството на живот на хората в България чрез подобряване на човешкия капитал, постигане на високи нива на заетост, повишаване на производителността, достъп до качествено образование и учене през целия живот и засилване на социалното включване. Финансират се дейности за развитие на пазара на труда, увеличаване на адаптивността на заетите, развитие на социалната икономика, транснационално и междурегионално сътрудничество.
- за програмен период 2014 – 2020 г.
Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” (231,2 млн. лв.). Основни цели на програмата в това функционално направление са целите в областта на трудовата заетост и борбата с бедността и социалното изключване. Стратегията на оперативната програма е свързана с по-висока и по-качествена заетост и намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване. Част от основните приоритети на оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” са свързани с борбата с безработицата сред уязвимите групи на пазара на труда, най-вече младежите и продължително безработните, както и постигането на по-висока заетост сред по-възрастните хора.
Оперативна програма за храни и/или основно материално подпомагане от „Фонда за европейско подпомагане на най-нуждаещите се лица“ (43,1 млн. лв.)
Дейностите на този фонд са насочени към най-тежките и социално най-разрушителни форми на бедността и недоимъка на храна, към бездомността и материалните лишения, засягащи децата, като същевременно се оказва подкрепа за съпътстващи мерки, насочени към социалната реинтеграция на най-нуждаещите се лица. За 2017 г. са утвърдени следните операции по тази оперативната програма: операция тип 1 - Закупуване на хранителни продукти - 2017-2019- с бюджет 50,0 млн. лв. и операция 4 „Техническа помощ“ с общ размер на верифицираните средства към 31.12.2017 г. 3,8 млн. лв. Поради големия интерес от страна на общините към операция „Осигуряване на топъл обяд – 2016-2020“ бюджетът на операцията и нейната продължителност са увеличавани неколкократно. Към 31.12.2017 общия бюджет на операцията е 92,5 млн. лв. Процедурата е отворена за кандидатстване до 31.01.2019 г., като дейностите по нея на този етап е предвидено да се изпълняват до 30.04.2020 г.
4. Изпълнение на бюджетите на социалноосигурителните фондове
- Бюджет на Държавното обществено осигуряване
Общата сума на приходите и помощите по бюджета на държавното обществено осигуряване (ДОО) за 2017 г. възлиза на 6 023,0 млн. лв., което представлява 106,6 % спрямо заложените в Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2017 г. (ЗБДОО) 5 652,0 млн. лева. Най-голям е делът на приходите от осигурителни вноски (98,2 % от общите приходи), които за отчетния период са в размер на 5 914,0 млн. лв. Изпълнението спрямо заложените приходи в ЗБДОО за 2017 г. е 105,3 %, като събираемостта на приходите от осигурителни вноски е по-висока спрямо предходната година.
Съпоставени с 2016 г. приходите по бюджета на ДОО нарастват с 785,0 млн. лв. (15,0 %). Факторите, които оказват влияние върху състоянието на приходите през 2017 г., са следните:
• увеличения размер на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” с един процентен пункт от 1 януари 2017 г. – на 18,8 на сто за родените преди 1 януари 1960 г. и на 13,8 на сто за лицата родени след 31 декември 1959 г.;
• увеличения размер на осигурителната вноска за фонд „Пенсии за лицата по чл. 69“ с 20 процентни пункта – на 60,8 на сто за родените преди 1 януари 1960 г., и на 55,8 на сто за лицата родени след 31 декември 1959 г.;
• нарастването на минималните осигурителни прагове по основните икономически дейности и групи професии средно с 2,6 % за 2017 г. в сравнение с 2016 г. Най-ниският минимален осигурителен доход е равен на 460 лв., размерът на минималната работна заплата от началото на 2017 г.;
• увеличения размер на диференцираният минимален осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, съобразно облагаемия им доход за 2015 г., съответно на 460 лв., 500 лв., 550 лв. и 600 лв.;
Отчетените неданъчни приходи за 2017 г. по бюджета на ДОО възлизат на 109,0 млн. лв., като преобладават приходите постъпили по чл. 4б, чл. 4в и § 51 от ЗИД на КСО, § 4б от ПЗР на КСО или от избора за промяна на осигуряване от универсален пенсионен фонд във фонд „Пенсии“, съответно фонд „Пенсии за лицата по чл. 69“ на ДОО и от професионален пенсионен фонд във фонд „Пенсии“ на ДОО. Приходите от глоби, санкции и наказателни лихви са в размер на 26,8 млн. лева.
Размерът на извършените разходи за 2017 г. по бюджета на ДОО е 10 558,6 млн. лв., което представлява 101,8 % спрямо предвидените в ЗБДОО за 2017 г. средства. Спрямо предходната година, общо разходите по бюджета на ДОО са с 370,6 млн. лв. (3,6 %) повече. От структурна гледна точка с най-голям относителен дял в общите разходи са разходите за пенсии и обезщетенията и помощите, изплащани на основание Кодекса за социално осигуряване – общо 10 481,1 млн. лв. или 99,3 % от общия размер на разходите за годината.
Отчетените разходи за пенсии по бюджета на ДОО за 2017 г. възлизат на 9 007,2 млн. лв., което е с 300,8 млн. лв. повече спрямо 2016 г.
Отчетените разходи за краткосрочни обезщетения и помощи по КСО са в размер на 1 473,9 млн. лева. Спрямо миналата година изплатените обезщетения по КСО са с 92,6 млн. лв. (6,7 %) повече.
- Бюджет на Учителски пенсионен фонд
Отчетените приходи по бюджета на Учителския пенсионен фонд (УПФ) за 2017 г. са в размер на 61,5 млн. лв. или изпълнението им възлиза на 113,8 % спрямо предвидените за 2017 г. Постъпленията от осигурителни вноски в края на 2017 г. са в размер на 47,0 млн. лв. или 116,7 % спрямо отчетените през 2016 г. Отчетените неданъчни приходи за 2017 г. са в размер на 14,6 млн. лв. или изпълнението им възлиза на 110,1 %, като основно отчетените приходи са от лихви.
Общите разходи по бюджета на УПФ за 2017 г. са в размер на 32,04 млн. лв. или 106,3 % спрямо планираните. От тях са изплатени пенсии и добавки от УПФ в размер на 31,97 млн. лв. и 0,07 млн. лв. са изразходвани за други финансови услуги.
През 2017 г. по бюджета на УПФ са получени погашения по ДЦК в размер на 49,6 млн. лв., а разходите за закупуване на ДЦК с различен матуритет възлизат на 125,8 млн. лева.
- Бюджет на фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите”
Приходите по бюджета на фонд ”Гарантирани вземания на работниците и служителите” (ФГВРС) за 2017 г. са в размер на 8,28 млн. лв., което е 103,5 % от предвидените в бюджета на фонда за 2017 г. Основната част от тях (99,1 %) са приходи от лихви от ДЦК, които са в размер на 8,21 млн. лв. Приходите от вноски са 0,06 млн. лв. и представляват вноски от работодатели за минали периоди, а приходите от наказателни лихви за осигурителни вноски са 0,01 млн. лева.
Общите разходи по бюджета на ФГВРС за 2017 г. са в размер на 0,41 млн. лв. при предвидени 1,8 млн. лева. От изразходваната сума за гарантирани вземания на работниците и служителите са платени 0,24 млн. лв.
Във връзка с изпълнение на Годишната инвестиционна програма на фонд „ГВРС” през 2017 г. са получени погашения по ДЦК в размер на 70,0 млн. лв., а разходите за закупуване на ДЦК с различен матуритет възлизат на 85,5 млн. лева.
ІІ. По отношение на Годишен доклад и Отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2016 г. Съгласно Закона за ДФГУДПС в полза на фонда се отчисляват от централния бюджет средства от паричните постъпления от приватизация и приходите от концесии, отчетени по държавния бюджет, двадесет и пет на сто от отчетения за съответната бюджетна година излишък по държавния бюджет, както и приходи от други източници, определени със закон или с акт на Министерския съвет.
От създаването си до настоящия момент акумулираният ресурс на фонда се намира в отделна сметка в Българска народна банка. По този начин, ресурсът на фонда представлява част от международните валутни резерви на страната и се управлява съгласно Закона за БНБ.
Текущото състояние на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система се отчита в две точки:
1. Приходоизточници:
През 2017 г. по сметка на ДФГУДПС са трансферирани от/за централния бюджет средства в нетен размер на 127,67 млн. лв., в това число:
Съгласно разпоредбата на чл. 11 от Закона за ДФГУДПС – 128,75 млн. лв., включващи:
- 0,33 млн. лв. – парични постъпления от приватизация, отчетени по държавния бюджет за 2016 г. (чл. 11, ал.1, т. 1 от Закона за ДФГУДПС);
- 125,13 млн. лв. - приходи от концесии, отчетени по държавния бюджет за 2016 г. (чл. 11, ал. 1, т. 3 от Закона за ДФГУДПС);
- 3,29 млн. лв. - приходи от други източници, определени със закон или с акт на Министерския съвет - средства от глоби, имуществени санкции и неустойки, свързани с приватизационния процес по реда на чл. 8, ал. 8, т. 2 и ал. 9 от Закона за приватизацията и следприватизационния контрол (чл. 11, ал. 1, т. 4 от Закона за ДФГУДПС).
Съгласно разпоредбата на чл. 129, ал. 12 от Кодекса за социално осигуряване и чл. 1, ал. 4 от Закона за ДФГУДПС – увеличение от 41,82 млн. лв.
Съгласно разпоредбата на чл. 129, ал. 15 от Кодекса за социално осигуряване и чл. 22, ал. 2 и ал. 3 от Закона за ДФГУДПС – намаление от 42,90 млн. лв.
През 2017 г. не са отчислени средства за сметка на излишък по държавния бюджет за 2016 г., предвид отчетен дефицит.
2. Управление на средствата:
Акумулираните по сметка на фонда средства са инвестирани в депозитни сметки в общ размер на 2 785,0 млн. лв. към 31.12.2017 г. съгласно Общите условия на БНБ за приемане на парични депозити и обслужване на сметки на банки, бюджетни организации и други клиенти.
Във връзка с лихвената политика на БНБ, допускаща възможността за начисляване на отрицателна лихва върху публични средства съгласно Общите условия на БНБ за приемане на парични депозити и обслужване на сметки на банки на 29.12.2016 г. с решение на УС е предоговорен депозита за сумата от 2 534,0 млн. лв. със срок една година при лихва (-0,10) %. Депозитът е подновен в края на 2017 г. с решение на УС на фонда при лихва (-0,26) %.
През 2017 г. в съответствие с нормативните разпоредби на чл. 11 от ЗДФГУДПС по сметката на фонда в БНБ са трансферирани средства в размер на 128,75 млн. лв. и е открит депозит със срок от една година за сумата от 129,0 млн. лв. в съответствие с решението на УС при лихва (-0,18) %.
Откритият през 2016 г. депозит за сумата от 92,0 млн. лв. (трансферирани средства в съответствие с разпоредби на чл. 11 от ЗДФГУДПС) през 2017 г. е предоговорен със срок от една година при лихва (-0,18) %.
Отрицателните лихви по срочните депозити са за сметка на централния бюджет, в съответствие с нормативната рамка, и не ощетяват ресурса на ДФГУДПС.
С натрупаните през 2017 г. съгласно разпоредбата на чл. 129, ал. 12 от КСО и чл. 1, ал. 4 от ЗДФГУДПС суми (внесени в ДФГУДПС във връзка с промяна на осигуряването от универсален пенсионен фонд към фондове на ДОО, съгласно промените в КСО), с решения на УС на фонда са открити две депозитни сметки за 8,0 млн. лв. и 23,0 млн. лв. със срок от една година съгласно Общите условия на БНБ за приемане на парични депозити и обслужване на сметки на банки, бюджетни организации и други клиенти съответно при лихва (-0,11) % и (-0,20) %.
С решение на УС на фонда министърът на финансите е упълномощен в изпълнение на чл. 129, ал. 15 от КСО при възникване на необходимост да извършва трансфер по бюджета на ДОО при спазване изискванията на чл. 22, ал. 2 и ал. 3 от Закона за ДФГУДПС да закрива/открива наново депозитни сметки със срок от 1 година съгласно Общите условия на БНБ за приемане на парични депозити и обслужване на сметки на банки, бюджетни организации и други клиенти, при лихвен процент за датата на откриване.
През месец декември 2017 г. е закрита депозитна сметка на ДФГУДПС с падеж 24.01.2018 г. (за 8,0 млн. лв.) за извършване на трансфер по бюджета на ДОО в размер на 19,9 млн. лв. при спазване изискванията на чл. 22, ал. 2 и ал. 3 от Закона за ДФГУДПС. С остатъка от 7,0 млн. лв. е открит наново депозит със срок от 1 година съгласно Общите условия на БНБ за приемане на парични депозити и обслужване на сметки на банки, бюджетни организации и други клиенти, при лихвен процент за датата на откриване (12.12.2017 г. – (-0,29)%).
Общият паричен ресурс към 31.12.2017 г. по сметка на ДФГУДПС в БНБ е в размер на 2 785,75 млн. лв., от който 2 785,00 млн. лв. са оформени в годишни депозити с решения на УС на фонда.
III. По отношение на Годишен отчет за състоянието на държавния и държавногарантирания дълг за 2017г. вносителите отчитат следното:
Политиката по управление на държавния дълг през 2017 г. изцяло е съобразена с основните приоритети на правителството, цели и правила на фискалната политика, управлението на публичните финанси, както и със състоянието и прогнозите на макроикономическите параметри. Постигнатите по-добри от планираните с разчета за 2016 г. параметри по консолидираната фискална програма и по-конкретно отчетеното положително бюджетно салдо, са позволили осигуреният дългов ресурс за финансиране на бюджетния дефицит да бъде спестен и заедно с неизползвания буфер във връзка с прегледа на активите на банките да остане на разположение във фискалния резерв към края на 2016 г., което се е отразило върху намалената необходимост от осигуряване на финансов ресурс от дългови източници – единствено за рефинансиране на падежиращия вътрешен дълг през 2017 г.
Към края на 2017 г. номиналният размер на държавния дълг е намалял до 23,5 млрд. лв. в сравнение с нивото от 25,8 млрд. лв., отчетено в края на 2016 г., или под прага на предвиденото в закона за държавния бюджет за 2017 г. дългово ограничение от 23,9 млрд. лв. Намалението се дължи основно на извършеното погашение през 2017 г. по петгодишните еврооблигации на Република България в размер на 950,0 млн. евро като за плащането бяха използвани средства, част от наличностите към края на 2016 г., набрани чрез емитираните през март 2016 г. на международните капиталови пазари (МКП) двоен транш облигации на стойност 1,994 млрд. евро по Глобалната средносрочна програма за емитиране на дълг на МКП.
Динамиката на размера и структурата на държавния дълг към края на 2017 г. се обуславя основно от:
- емисии на ДЦК на вътрешния пазар в рамките единствено на погашенията на ДЦК в обращение през годината (0,8 млрд. лв.);
- погашения по външния държавен дълг (2,2 млрд. лв.) от набрани средства през предходната бюджетна година или покрити от наличности във фискалният резерв;
- поет нов вътрешен държавен дълг в лева при фиксиран лихвен процент;
- погасен външен държавен дълг в евро.
В края на декември номиналният размер на държавния дълг възлиза на 23,5 млрд.лв., в т.ч. външен дълг 16,8 млрд.лв. (71.5%) и вътрешен – 6,7 млрд.лв. (28.5%). В сравнение с нивото, регистрирано в края на предходната година, дългът бележи намаление от 2,2 млрд.лв., като се наблюдава спад в нивото на външния дълг от 19,0 млрд.лв. до 16,8 млрд.лв., при запазване нивото на вътрешният дълг от 6,7 млрд.лв.
Към края на 2017 г. размерът на държавногарантирания дълг възлиза на 2,0 млрд. лв., като бележи увеличение в сравнение с края на 2016 г. (1,7 млрд. лв.), съответно съотношението му към БВП достига до 2.0% при 1.8%, като бележи ръст от 0.2 п.п. спрямо предходната година.
В последвалото обсъждане на трите отчета и докладите към тях се включиха народните представители Хасан Адемов и Георги Гьоков. Те зададоха въпроси, свързани с трансферите и дефицитите на държавното обществено осигуряване, консервативните инвестиционни инструменти, които се прилагат в управлението на т.н. Сребърен фонд и др.
След приключване на представянето и обсъждането, в резултат на проведеното гласуване с резултати: 10 гласа „за“, без гласове „против“ и 6 гласа „въздържал се“,
Комисията по труда, социалната и демографската политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да приеме Отчет за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2017 г., Доклад по отчета за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2017 г., Годишен доклад и Отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2017 г. и Годишен отчет за състоянието на държавния дълг за 2017 г., № 802-00-50, внесен от Министерски съвет на 5.10.2018 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ на КТСДП:
Д-Р ХАСАН АДЕМОВ