Комисия по труда, социалната и демографската политика
ПРОТОКОЛ
№ 3
от проведено редовно заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика на 6 февруари 2019 г.
ДНЕВЕН РЕД:
1. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията по труда, социалната и демографската политика към министъра на труда и социалната политика, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Обсъждане за второ гласуване на Законопроект за социалните услуги, № 802-01-57, внесен от Министерския съвет на 11.12.2018 г. и приет на първо гласуване на 18.01.2019 г.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 15,35 ч. и ръководено от председателя на Комисията – господин Хасан Адемов.
* * *
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден, колеги!
Откривам редовното заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика.
Дневният ред на днешното заседание:
1. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията по труда, социалната и демографската политика към министъра на труда и социалната политика, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Обсъждане за второ гласуване на Законопроект за социалните услуги, № 802-01-57, внесен от Министерския съвет на 11.12.2018 г. и приет на първо гласуване на 18.01.2019 г.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Гласували: за – 19, против и въздържали се – няма.
Дневният ред се приема.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
ОТГОВОРИ НА АКТУАЛНИ УСТНИ ВЪПРОСИ, ОТПРАВЕНИ ОТ ЧЛЕНОВЕТЕ НА КОМИСИЯТА ПО ТРУДА, СОЦИАЛНАТА И ДЕМОГРАФСКАТА ПОЛИТИКА КЪМ МИНИСТЪРА НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА, НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 29 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
Колеги от ГЕРБ, Вие имате право на първи въпрос към министъра на труда и социалната политика.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми гости! Уважаеми министър Петков, нашият въпрос към Вас е следният.
Министерството на труда и социалната политика провежда кампания, посветена на реформата по извеждане на децата и младежите от институциите. Бихте ли ни дали повече информация за това какво се случва с процеса по деинституционализация на възрастни и лица с увреждания? Какви са предстоящите стъпки от страна на Министерството на труда и социалната политика за продължаване на тази политика, а също така и за доброто усвояване на средствата от европейските фондове във връзка с тази тема? Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, уважаема госпожо Ангелова.
Уважаеми господин Министър, имате право на отговор в рамките на три минути.
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаема госпожо Ангелова, уважаеми гости на днешното заседание! Наистина деинституционализацията на грижите за деца, младежи и за възрастни са една от основни насоки в политиката на Министерството на труда и социалната политика, които се провеждат на практика от 2010 г. по отношение на институционализацията на децата. С приемането на първия План за деинституционализация на възрастни, пълнолетни лица, от началото на 2018 г. този процес започна и при възрастните лица, като той се подкрепя със средства по оперативните програми, от Оперативната програма за развитие на човешките ресурси, от Оперативната програма „Региони в растеж“ през този програмен период, който приключва, както е известно, през 2020 г.
Това, което на практика е насоката, която в момента се реализира чрез предвидените операции по оперативните програми, е да се приключи процесът на извеждане на децата от специализираните институции, около 600 деца и младежи са останали в тях. Този процес трябва да приключи до 2021 г., както е записано и в Проекта на Закона за социалните услуги, който ще гледаме днес като точка втора.
Процесът на деинституционализация на грижите за възрастни лица има по-дълго времево измерение. Това е процес, който сега започва, който приоритетно съответно ще се насочи по отношение на създаване на услуги от нов тип, преди всичко за лица, страдащи от психически разстройства, от деменция, закриване на десет такива институции и създаване общо на сто нови социални услуги. Това е разписано в приетия от правителството и вече осъществяван План за прилагане на Стратегията за дългосрочна грижа, който е с тригодишен период на действия. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, уважаеми господин Министър.
Госпожо Дянкова, имате право на реплика.
СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: Не, няма да се възползвам от това право.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
От „БСП за България“ – господин Гьоков.
ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Уважаеми господин Председател! Уважаеми господин Министър, изминаха шест месеца от поправките в Наредбата за ТЕЛК-овете. Там се направиха съществени промени. Тя се прилага вече шест месеца, като резултатите не са съвсем ясни на обществото. Хората протестират. В приемните, които аз организирам, идват десетки хора, които се оплакват от намаляването на процента инвалидност от ТЕЛК.
Това не е в ресора на министъра на труда и социалната политика, а е по-скоро в ресора на здравния министър, но това касае пряко и Вашето министерство.
Хората остават с впечатление, че за фалшивите ТЕЛК-ове – тези хора ще си платят пак, ще се оправят и ще продължат да си получават добавките, но всички други са ощетени.
Дори съм си позволил да разговарям с някои специалисти по оценка на работоспособността. Те твърдят, че само около 10% от тези, които се явяват на ТЕЛК си запазват процентите инвалидност, а на всички останали те се намаляват. Надали това се дължи на подобряване на здравето на нацията, на българския народ.
В тази връзка, господин Министър, Вие наблюдавате ли процесите? Запознат ли сте с анализа, който би трябвало да бъде готов до 3 февруари, защото така е записано, че в срок до шест месеца трябва да се направи анализ и по-скоро оценка на действието на Наредбата? И ако са необходими някакви корекции, да се направят.
Последното – хората остават с чувството, че по някакъв начин се опитвате като правителство, като министерства – на здравеопазване, на труда и социалната политика, да спестите някакви пари от социалните интеграционни добавки, с това намаляване на тези проценти.
Наблюдавате ли процеса, господин Министър? Какви анализи правите в Министерството на тези дейности? Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, уважаеми господин Гьоков.
Уважаеми господин Министър, имате право на отговор.
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин Гьоков, дами и господа гости на днешното заседание! Аз не мисля, че въпросът, който зададе господин Гьоков е в компетентността на Министерството на труда и социалната политика, доколкото медицинските експертизи, както на всички е известно, са ситуирани в Министерството на здравеопазването.
Аз не разполагам с официални данни, която вероятно Националната експертна лекарска комисия трябва да предостави, за този шестмесечен период, в който се прилагат измененията в методиката към Наредбата за медицинската експертиза. Не мога да правя анализ на това.
Вчера, както беше оповестено, в Министерството на здравеопазването е проведена среща. Това, което разбирам, е поет ангажимент от страна на Министерството на здравеопазването, да предостави такава информация. Имам устна договорка с министър Ананиев, че такава информация ще се получи в Министерството на труда и социалната политика, но към момента не разполагам с официални данни и не мога по никакъв начин да анализирам нещо, за което нямам официални данни. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Министър.
Господин Гьоков, за реплика.
ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Уважаеми господин Председател! Уважаеми господин Министър, няма как да съм доволен от отговора. Разбира се, че медицинската експертиза не е в компетенциите на министъра на труда и социалната политика, но пък трудовата експертиза би трябвало да е изцяло в компетентностите на министъра на труда и социалната политика.
Аз недоумявам за това, че Вие не разполагате с данни и не ми е ясно кой разполага с тези данни. Може би господин Председателят да разполага, но мисля, че в Наредбата, в Преходните и заключителните разпоредби, мисля, че в § 14 беше, пише, че до шест месеца, не след шест месеца, а до шест месеца трябва да бъде извършена такава оценка и ако Министерството на труда и социалната политика не е запознато с тази оценка и анализ на ситуацията, не знам кой трябва да бъде запознат, защото това е Наредба и не касае Народното събрание, не касае Комисията по труда и социалната политика. Като казвам „не касае“ – нямат задължение да ни информират!
Аз, разбира се, като човек, в чиито компетентности е, съм задал съм въпроса към министъра на здравеопазването. Не знам дали утре ще излезе като отговор това, но в края на краищата хората трябва да знаят и да им е ясно. Да не остават с впечатление, че под знамето на битка, на борба с фалшивите ТЕЛК-ове отнемаме права на хората и ги поставяме в невъзможност дори да живеят. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Гьоков.
Господин Министър, за дуплика.
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Аз ще си позволя само да отбележа, че така наречената от господин Гьоков „трудова експертиза“ е част от медицинската експертиза. Все още няма отделна трудова експертиза. Имаше предложение за това, така че на практика териториалните експертни лекарски комисии постановяват експертни решения, с които определят вид и степен на увреждане или трайно загубена работоспособност.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Министър.
Господин Шопов, Вие сте.
ПАВЕЛ ШОПОВ: Уважаеми гости, уважаеми колеги! Уважаеми господин министър, преди две седмици – миналата седмица пропуснахме май заседание на нашата комисия, което рядко се случва, беше гласуван един документ на Международната организация по труда. Не мога да го цитирам, защото името му е дълго и сложно, както на такива подобни актове. Той по същество представлява нещо средно между Истанбулска конвенция и Пакта за миграция, спомняте си. Тогава бяхме силно изненадани, поне ние от „Обединените патриоти“. Не гласувахме еднозначно. Дори не можахме да направим изявление по същество.
Ясно Ви е на всички, че това е третият подобен документ в рамките на една година, който влиза в българското Народно събрание. Има известни доводи от страна на политически сили, че била направена грешка в превода. Това е дежурно извинение. В предишните актове пак имаше „такива грешки“. Не знам каква може да бъде тази грешка в превода.
Сега няма да говоря по същество, но се говорят различни неща в Народното събрание относно развитието на процедурата по приемането на този акт, като се започне от това, че е върнат за поправки в превода, и се стигне до оттегляне на акта.
Мисля, че е в компетенциите Ви и Вие да кажете вярно ли е, че е оттеглен, за да знаем и да реагираме по съответния начин, поне ние от „Обединените патриоти“? И ако все още не е оттеглен този документ от Народното събрание, ще бъде ли оттеглен в един по-следващ момент? Има ли дебат в правителството по темата и по въпроса? Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, уважаеми господин Шопов.
Господин Министър, имате думата.
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, дами и господа! Уважаеми господин Шопов, наистина на предходно заседание беше предложен на Вашето внимание акт за вземане Препоръка № 205 на Международната организация на труда, като в този акт, преведен на български, на три места се използват думите „джендър аспект“ или „джендър контекст“.
Наистина, преводът не е последователен, защото в оригиналния английски текст на пет места ги има тези думи. Два пъти е преведено като „равнопоставеност между половете“, а три пъти е останало като „джендър аспект“ или „джендър контекст“.
Това, което обаче ние дадохме и като разяснение след заседанието, може би трябваше да бъде по-добра комуникацията в началото, че България, като държава членка на Международната организация на труда, на практика почти от самото й създаване – от 1920 год. България членува в МОТ.
Както всички други държави членки, трябва в 18-месечен срок от приемането на подобни стандарти на международната организация, каквито са препоръките, наред с конвенциите, но препоръките нямат задължителна сила, да уведоми законодателния орган, тоест да го ориентира, да го запознае с това какво е приела Международната организация на труда, без от това да произтича нищо обвързващо и задължително.
Това не е конвенция и аз затова не смятам, че тук аналогията с Истанбулската конвенция е удачна. Това е препоръка и съответно тя на практика е приета от Международната конференция на труда през 2017 г., месец юни, и съответно всяка държава членка трябва да запознае законодателния си орган с тази препоръка. Това е смисълът на внасянето на този акт за вземане препоръка от страна на Министерския съвет, защото Министерският съвет на практика е вносител.
В този смисъл не е в правомощията на министъра на труда и социалната политика да оттегли или да се разпореди по отношение на документа, след като Министерският съвет е вносител на този акт, но отново искам да подчертая, че това е нещо, което е само за сведение и по никакъв начин не обвързва, не ангажира държавата, законодателния орган с тази препоръка. Просто трябва да се информира законодателният орган за това, че има такава препоръка на МОТ. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, уважаеми господин Министър.
Уважаеми господин Шопов, имате право на реплика.
ПАВЕЛ ШОПОВ: … Ние биваме облъчвани, за да се откажем от темата, да счетем, че проблемът е приключен. Явно проблемът не е приключен. Явно Вие изразихте политическата воля на една от съставните части на управляващата коалиция. За нас, разбира се, след като много внимателно сме навлезли в материята вече, за разлика от миналия път, тук, на тази маса, когато всичко ни дойде като гръм от ясно небе, абсолютно несъстоятелни са доводите за незадължителността. Защо тогава трябва Народното събрание да приема акта с решение? Защо Министерският съвет също трябва да има решение, по което да се коментира, да се дебатира?
Относно грешката в превода – дежурно оправдание в предишните два случая, думата „джендър“ не означава „неравенство между половете“, а означава ясно, от 50-те години насам, сформиралата се тогава нова концепция, ново виждане…
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Господин Шопов, моля Ви! Моля Ви да чуем репликата.
ПАВЕЛ ШОПОВ: … схващане относно половете с всичките там последици за трети пол, сега вече за 32-ри! Те, нещата се натрупват и нищо подобно!
Тук стои и въпросът с пълна сила – за „бежанците“ или „пришълците“, както ги наричаме ние в „Атака“ и всички проблеми, които вече са третирани в този неподкрепен от нас Пакт за миграцията, Конвенцията за емиграцията, който беше приет в Мароко.
И още един аспект има. За първи път се подпъхва, защото това е целта, легално понятие за многонационални компании, каквото в българското право няма, което е дълбоко идеологически въпрос, свързан с либерализма, неолиберализма и вече делението – тук обръщам внимание на колегите от БСП, които трябва да работят по тази тема сериозно – за деленето на фирмите на наши, обикновени, национални фирми и многонационални фирми. На едно място го има този термин, това понятие. Особено важно!
А дали е задължителен или не е задължителен един акт, няма никакво значение. Въпросът е когато по някакъв начин бъде възприет дори като терминология, като легални понятия в едно право, то означава, че правната система на тази държава започва да се съгласява и оттук нататък ще бъде принудена да дава легални тълкувания на едни понятия и да ги възприема в законодателството. Защо ще ни го дават като препоръка всичко това, като концепция, като виждания и възгледи?
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Шопов. Време е да приключвате.
ПАВЕЛ ШОПОВ: Завършвам. Явно не се случва това, на което се надявахме, така както другите две конвенции бяха оттеглени от вниманието на Народното събрание.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, уважаеми господин Шопов.
Господин Министър, желаете ли дуплика?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Не, благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, господин Министър.
Аз искам да задам един въпрос и той е свързан с обявените Ваши публични срещи през изминалата седмица или предишната седмица с работодателски и синдикални организации, на които Вие сте обсъждали бъдещи промени в Кодекса на труда.
Може ли да информирате Комисията по труда, социалната и демографска политика за това, което мислите да предприемете като Министерство на труда и социалната политика? Докъде са стигнали разговорите? Има ли изготвен проект? Това е моят въпрос.
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Уважаеми доктор Адемов, със социалните партньори водим постоянен диалог. Нашите срещи са регулярни, макар че не им даваме винаги публичност, но от началото на тази година се проведоха две срещи с ръководствата на национално представителните организации на работниците и служителите, и на работодателите, които бяха посветени на търсене на съгласие по необходими и общо подкрепени промени в Кодекса на труда.
Знаете какви са оценките на социалните партньори за Кодекса, за необходимостта от промени в него.
Това, което Министерство на труда и социалната политика предложи още на първата среща за тази година, провела се на 17 януари, беше един набор от промени, с които ние искахме първо да запознаем социалните партньори, да чуем тяхната позиция. Част от тези промени произтичаха от задължения в изпълнение на правителствени решения, като примерно въвеждане на срок за съхраняване на документите от трудовото досие, което е задължение, произтичащо от решение за намаляване на административната тежест.
От друга страна, решаване на проблеми, породени от практиката по прилагане на Кодекса на труда. Знаете, че Министерството дава отговори на въпроси, които се поставят от работодатели, от работници и така нататък.
И предложихме няколко насоки на промени, за да чуем съответно позицията на социалните партньори, като същевременно се разбрахме и те да направят своите предложения за промени в Кодекса на труда и когато ги имаме, на база взаимната приемливост, да търсим и други области, в които имаме съгласие, че трябва да се усъвършенстват нормите.
В срок до 25 януари поканихме социалните партньори да направят своите предложения. Те постъпиха в Министерството. Проведохме една среща на 30 януари.
Още в края на миналата година бяхме инициирали писма, с които поканихме партньорите да излъчат свои представители за работна група, а тези срещи имаха за цел да определят мандата на работната група, тоест по какви теми вече на експертно ниво да се предлага текст.
Тази работна група вече е създадена и обсъжда предложенията на Министерството на труда и социалната политика, които са в съответствие със заявеното в управленската програма за намерения за развитие на трудовото законодателство в няколко области. Едната е областта на работното време, почивките и отпуските. Другата област е насърчаване на социалния диалог.
В тези посоки ние сме направили своите предложения. Най-широко коментирано медийно като че ли е предложението, свързано с извънредния труд. Искам тук категорично да кажа какво е предложено от Министерството на труда и социалната политика.
Както е известно, в Кодекса на труда извънредният труд е забранен, но в определени случаи има допустимост на изключенията, които са изрично изброени в Кодекса на труда и когато работодателят възлага изпълнението на извънреден труд, той, разбира се, трябва да спазва всички забрани, които са в Кодекса и всички ограничения, които са в Кодекса. Едно такова ограничение е годишната продължителност за едно лице, за един работник за извънредния труд, който е фиксиран на 150 часа.
Тъй като от страна на работодателите има настоятелно искане, че в текущата ситуация на пазара на труда има недостиг на предлагане на работна сила и има желание от работещи срещу по-високото заплащане, което регламентира Кодексът, да полагат такъв извънреден труд, от друга страна – синдикалните организации, които считат, че от гледна точка на здравето, безопасността и така нататък, не следва това да се възприема, Министерството направи едно предложение в работната група да си останат ограниченията в Кодекса, но да се допусне, че годишната продължителност на извънредния труд за едно лице може да се договори и да е по-висока чрез колективен трудов договор, само чрез колективен трудов договор, тоест със съгласието на социалните партньори, но не повече от 300 часа, за да дадем възможност в предприятия, в които има сезонност на поръчките, да се договаря между социалните партньори и по-висок годишен лимит или ограничение за извънредния труд.
Възприели сме и някои други предложения, които практиката налага, като примерно това изрично да се уреди въпросът, че служители по трудови правоотношения в държавната администрация имат право на представително облекло. Получаваме много въпроси. Този въпрос не е уреден.
Задължително да се каже, че това, което работодателят трябва да предоставя като топли напитки и храна за работниците, които полагат нощен труд, е безплатно.
Примерно, сега, знаете, за да се ползва годишният отпуск, когато едно лице започва за първи път работа, трябва да направи осем месеца трудов стаж. Имаше предложения, според нас – разумни, че по този начин започващите работа след месец април на практика натрупват отпуск и трябва да го ползват през следващата година, което пък затруднява работодателя и предлагаме този изискуем период за ползване на платен годишен отпуск да бъде скъсен от осем – на четири месеца.
Това са предложенията, които Министерство на труда и социалната политика е сложило, образно казано, на масата и обсъжда със социалните партньори. А от социалните партньори дойдоха всички други предложения, които сте чували от медиите, някои от които са диаметрално противоположни, но аз многократно съм казвал, че ние търсим съгласието, общия знаменател да направим възможната и необходима крачка.
Още в самото начало се разбрахме, че ако има взаимно неприемливи предложения, на тях просто няма да им се дава ход. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, уважаеми господин Министър.
Нямам повече въпроси. Очакваме варианта, който ще бъде внесен от Министерския съвет в Народното събрание.
Колеги от ГЕРБ – преминаваме към втория кръг въпроси.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Нямаме въпроси.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: От „БСП за България“?
ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря, господин Председател.
Предвид на работата, която ни чака, въпросите ни могат да изчакат. Няма да задаваме въпроси на втори кръг.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
И Вие нямате въпроси, благодаря.
Преминаваме към точка втора:
ОБСЪЖДАНЕ ЗА ВТОРО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА СОЦИАЛНИТЕ УСЛУГИ, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
Госпожо Манолова, заповядайте.
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: Уважаеми господин Адемов, поздравления за това, че своевременно Законът за социалните услуги влиза за обсъждане в Социалната комисия, но предвид обстоятелството, че в края на миналата година бяха приети други два важни закона… (Силен шум в залата.)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Госпожо Манолова, извинявайте.
Колеги, ще Ви моля всеки да седне на мястото си, за да чуем госпожа Манолова.
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: … Закона за хората с увреждания и Закона за личната помощ, които се отнасят – и трите закона, до хората с увреждания. Разбира се, Законът за социалните услуги има по-широк обхват. Той урежда правото на всички български граждани да ползват социални услуги, включително и хората с увреждания. Има противоречия в двата закона, които при това не са от естество, което да може да бъде отстранено в движение.
Става дума, например, за правото на хората с увреждания, изписано в индивидуалната оценка на определени социални услуги, които институциите са длъжни да им осигурят и възможността на хората с увреждания, освен това да се включат и да ползват и други услуги, които са достъпни за абсолютно всички български граждани.
Има също така противоречие и в използване на термина „индивидуална оценка на потребностите“ – две различни съдържания в единия и в другия закон, които приложени към едно и също лице с увреждане наистина биха създали проблеми не само теоретични, но и конкретно при получаването на едната или на другата оценка и при възможностите на хората с увреждания.
Тези несъответствия са от характер, който може да компрометира прилагането на законите, така че аз бих Ви помолила, ако е възможно, да бъде сформирана една експертна група, която да отстрани тези противоречия в трите закона, така че те да бъдат приложени по най-добрия начин и в интерес на хората с увреждания.
Положен е колосален труд и в Закона за хората с увреждания, и в Закона за социалните услуги. Нека да не го пропиляваме с приемането на текстове, които биха могли да бъдат подобрени, така че да са в интерес на българските граждани.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, госпожо Манолова.
Господин Министър, Вашата позиция?
МИНИСТЪР БИСЕР ПЕТКОВ: Благодаря, господин Председател.
Да, голямото предизвикателство на този етап е стиковането между трите закона и основно между Закона за хората с увреждания и Проектозакона за социалните услуги.
Знаете, че има предложения, които са опит в тази посока, които разбирам, че не се подкрепят, сега виждам и внесеното становище от омбудсмана, с което не сме запознати. Струва си да направим едно усилие да се постигне тази добра стиковка, защото тя е предпоставка за доброто прилагане на законите, когато влязат едновременно в действие, така че не възразявам, ако Комисията вземе под съображение предложението на госпожа Манолова.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Министър.
Ако си спомняте, изобщо в началото, когато стартираха всички тези идеи за промени, първоначалната идея беше трите закона да се гледат заедно именно поради тези причини.
Така или иначе, сега сме изправени пред ситуация, когато трябва да вземем решение как да процедираме със Закона за социалните услуги, който е на нашето внимание.
Колеги, имате думата, за да преценим какво трябва да направим.
Госпожо Ангелова, заповядайте.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми господин Министър, уважаеми дами и господа народни представители, гости! Подкрепям напълно това, което каза госпожа Манолова и министър Петков по отношение на изчистване на текстовете в Закона за социалните услуги.
Предложенията, които сме внесли от парламентарната група на ГЕРБ бяха именно в тази насока – да се помъчим да премахнем тези противоречия между приетия Закон за хората с увреждания и предстоящото приемане на Закона за социалните услуги, по-специално по отношение на индивидуалните оценки, които се изработват по вече приетия Закон за хората с увреждания. Тук, в Закона за социалните услуги, тази индивидуална оценка пак изниква, но не е в същия смисъл.
Разбрахме, че няма единна подкрепа по отношение текстовете, които ние сме внесли за промени в Закона за хората с увреждания, в Преходните и заключителните разпоредби на Законопроекта за социалните услуги. Искаме да се изчистят тези текстове, да не се създава напрежение.
Ние сме готови да си оттеглим нашите предложения, но с оттеглянето на нашите предложения няма да се реши този проблем. Това каза и госпожа Манолова, и министър Петков също го потвърди. Затова най-разумното е да помислим още веднъж на експертно ниво и да изчистим тези текстове. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Тоест, да разбирам ли, че правите предложение за отлагане на точката от дневния ред, така както е по нашия правилник?
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Аз предлагам, ако може да започнем Законопроекта и там, където са спорните текстове, а те са в Преходните и заключителните разпоредби, да прекъснем. Това ми е предложението. (Реплики.)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Господин Гьоков.
ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, уважаема госпожо Заместник-министър, уважаема госпожо Омбудсман! Аз подкрепям това, което каза госпожа Манолова напълно.
Ние днес можем да минем текстовете, само че ще ни се наложи една-две години след това да оправяме тези текстове и да ги съгласуваме между двата закона.
Госпожа Ангелова се изказа също много добре, но я достраша да стигне до края, че да предложим да отложим втората точка за един по-късен етап, защото аз първо си мисля, че направихме грешка със срока, колкото и да беше дълъг. Той не е достатъчен този срок за предложения, защото – ето, виждате, че това са неща, които, признавам си, че не съм видял. Например, още с това, което започва становището на омбудсмана – с оглед обстоятелството, че има български граждани, живеещи на територията на друга държава. Някой сети ли се за това? Те също се нуждаят от такова подпомагане. Ами, не сме се сетили, така че аз Ви предлагам наистина да отложим тази точка.
Ако трябва – да събираме експертни групи и още мнения, но да го направим този закон, че да не се налага после да го променяме всяка седмица, както в 90% от другите закони, които приемаме като бързаме. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви. (Силен шум, реплики.)
Колеги, моля Ви!
Само да кажа, че текстовете, които трябва да бъдат синхронизирани, не са толкова много. За да насрочим това заседание, ние имахме предвид, че в движение можем да изчистим тези текстове, но след като има такава позиция, че е необходим по-задълбочен преглед на спорните текстове, аз твърдя, че не са много, те са идентифицирани и ясни са, но щом има такова мнение…
Госпожо Манолова, пожелахте думата. Заповядайте.
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: Тъй като и този закон е кауза на много хора, експерти, неправителствени организации, предполагам и на Социалното министерство, предполагам, че те искат работата по него да започне, само че първият проблем, който се появява или поне първият проблем, който аз съм видяла, че се появява, е в чл. 6, така че според мен и след това по начина, по който концептуално ще се реши въпросът какъв е подходът за осигуряване на хората с увреждания на социални услуги, те имат право, свързано със задължение по тези услуги, които са изписани в индивидуалната оценка и възможност, освен това, по общия ред да кандидатстват за останалите услуги – това са концептуални въпроси, които няма как да не дадат отражение и върху други текстове, така че Ви предлагам: обсъждайте до чл. 5, за да е започнат Законът…
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добре.
Колеги?
Господин Поповски, заповядайте.
КАЛИН ПОПОВСКИ: Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми колеги, уважаема госпожо Манолова! Аз предлагам тази точка да отпадне за днес, да се събере нова работна група по текстовете, които може да стане сериозно напрежение между политическите сили, между експертите, те не са малко. Да се направи наистина една нова работна група и тогава да седнем наново на второ четене да ги гледаме в Комисията.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: По нашия правилник съм задължен да подложа на гласуване това предложение за отлагане на точката от дневния ред.
Който е съгласен да бъде подкрепено това предложение, моля да гласува.
Гласували: за – 18, против – няма, въздържал се – 1.
Приема се предложението.
Благодаря Ви, колеги.
Заповядайте, госпожо.
МИРЯНА МАЛАМИН-СИРИЙСКИ: Добър ден! Благодаря Ви много, че ми давате думата.
От Фондация „Светът на Мария“ съм.
Аз съм един от експертите, които участваха активно в разработването на Законопроекта.
Искам да кажа нещо, което и Вие, господин Адемов, казахте. Ние сме напълно съгласни с това, че няма сериозни противоречия между двата законопроекта. Искам много ясно да го кажем. Ние работим в сферата на хората с увреждания. Има наистина някои технически въпроси, които трябва да бъдат уточнени, но в никакъв случай не бихме призовавали да се мисли за сериозно преразглеждане на един много сериозно обмислен и съгласуван с огромно поле професионалисти Законопроект. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Колеги, ще съберем работна група, която ще бъде съставена от експерти. Става въпрос само за едно заседание, за да не разводняваме тази тема.
Съжалявам, че така се получи.
Благодаря Ви за участието.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,20 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Д-Р ХАСАН АДЕМОВ
Стенограф:
Вася ЙОРДАНОВА