Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда, социалната и демографската политика
30/09/2020
    П Р О Т О К О Л
    № 42

    На 30 септември, сряда, 2020 г. се проведе заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика при следния
    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията по труда, социалната и демографската политика към министъра на труда и социалната политика, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Законoпроект за изменение и допълнение на Закона за социалните услуги, № 054-01-75, внесен от народния представител Елена Пешева и група народни представители на 21 юли 2020 г


    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по труда, социалната и демографска политика, се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 13,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията по труда, социалната и демографската политика господин Хасан Адемов.

    * * *

    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден, колеги! Откривам днешното заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика.
    Дневният ред за днешното заседание е:
    1. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията по труда, социалната и демографската политика към министъра на труда и социалната политика, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Законoпроект за изменение и допълнение на Закона за социалните услуги, № 054-01-75, внесен от народния представител Елена Пешева и група народни представители на 21 юли 2020 г.
    Който е съгласен да бъде подкрепен така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 17, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.

    Преминаваме към точка първа:
    ОТГОВОРИ НА АКТУАЛНИ УСТНИ ВЪПРОСИ, ОТПРАВЕНИ ОТ ЧЛЕНОВЕТЕ НА КОМИСИЯТА ПО ТРУДА, СОЦИАЛНАТА И ДЕМОГРАФСКАТА ПОЛИТИКА КЪМ МИНИСТЪРА НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА, НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 29 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
    Заповядайте, колеги от групата на ГЕРБ.
    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря, господин Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми гости, уважаема госпожо Министър! Моят въпрос към Вас е: как върви кампанията с подаване на заявления за отпускане на целева енергийна помощ за отопление за отоплителния сезон 2020 – 2021 г.? Кампанията е в своя разгар – до 31 октомври ще се подават заявления в дирекциите „Социално подпомагане“ по постоянен адрес на лицата. От 1 юли 2020 г. има увеличение на пенсиите на всички пенсионери с 6,7%. Това дали ще повлияе върху допуска до целева енергийна помощ за отопление? Какъв е размерът за този отоплителен сезон? Имате ли информация до момента колко са подадените заявления за целева помощ за отопление в дирекциите „Социално подпомагане“ и очаква ли се заявленията за подпомагане с тази целева помощ да бъдат повече от предходния отоплителен сезон. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Ангелова.
    Уважаема госпожо Министър, имате право на отговор.
    МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! От 1 юли стартира кампанията за приемане на заявления за този отоплителен сезон. Размерът на целевата помощ, която обхваща периода от месец ноември до месец март 2021 г. 99,16 лв. месечно или общо 495,80 лв. за петте месеца, като за миналия отоплителен сезон беше с 30 лв. по-малка – 465,90 лв.
    Това, което мога да споделя с Вас, е, че до този момент, към 28 септември имаме подадени и общо приети 297 229 заявления – значително по-голям брой от предишната година, като издадените заповеди за отпускане на помощта към момента са 227 507, а на 37 860 заявления сме постановили отказ, тъй като не са отговаряли на реда и условията за отпускане на помощта.
    Увеличението на броя на заявленията е с 15% спрямо миналата година. Можем да кажем, че отчетеното увеличение, респективно достигането на помощта до повече хора в затруднено положение се дължи основно на предприетите промени в наредбата за реда и условията за отпускане на тази целева помощ. Беше въведен нов базов доход за отопление, който е равен на двойния размер на определения месечен гарантиран минимален доход, или 150 лв. Значително разширен беше обхватът, като най-голямото разширение е за рисковите групи, свързани с възрастните хора, хората с увреждания и родителите, които отглеждат сами децата си, които имат ангажимент да ходят на училище, за да могат да получат помощта.
    Що се отнася до Вашия въпрос за увеличението на пенсиите от 1 юли, важно е да се отбележи, че това ежегодно увеличение не се отрази на правото на достъп до този вид помощ, тъй като при определянето на правото на достъп съответно се намалява с корекционния коефициент.
    В този смисъл корекционният коефициент, който е определен за настоящия отоплителен сезон е 1,561, с което се покрива нарастването на пенсиите от 1 юли с 6,7%. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Министър.
    Госпожо Ангелова, заповядайте за реплика.
    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаема госпожо Министър, благодаря за изчерпателната информация. Много е важна тази информация за всички, защото това е една ефективна мярка – целевата помощ за отопление, която ще помогне на стотици хиляди български граждани в неравностойно социално положение да посрещнат своите необходимости. Още повече в период коронавирус криза това е една мярка, която ще подпомогне тези социално слаби граждани да могат да посрещнат своите отоплителни разходи. Фактът, че няма да повлияе върху увеличения размер на пенсиите на българските пенсионери, които получиха увеличение от 1 юли, също е положителна тенденция, което показва, че броят на подпомаганите няма да намалее заради това. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Дуплика желаете ли, госпожо Министър? Не. Благодаря.
    Колеги от БСП, заповядайте.
    Госпожо Желева, имате думата.
    ВИОЛЕТА ЖЕЛЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаема госпожо Министър, уважаеми гости и журналисти! Моят въпрос към Вас е свързан с така наречения коефициент на редукция на пенсиите, които 20 000 жени ще получат през 2021 г. Те ще получат една пенсия от НОИ и една от универсалните пенсионни фондове.
    Коефициентът на редукция е една сложна система, чрез която една част от пенсията, която ще получат, или така наречената първа пенсия от НОИ ще бъде редуцирана с около 20% , за някои малко повече.
    Зададох този въпрос към Вас още в началото на тази година, защото това може да е един много сериозен проблем, който ще избухне. Прогнозите за пенсиите на тези жени, които ще се пенсионират през 2021 г. по новия начин или така наречената втора пенсия, както повечето са чували в общественото пространство, тези прогнози са много стряскащи за тях. Те ще получат пенсия, която ще бъде по-малка или както се казва и във въпроса, който зададох, две пенсии ще бъдат по-малко от една. Във Вашия отговор тогава заявихте, че по този въпрос се мисли. Да, има промени, които предстои да бъдат направени относно промените, които предстоят в Кодекса за социално осигуряване. Тогава казахте, че те са на междуведомствено обсъждане. Категорично заявихте отговорност и ангажимент към този проблем – да има справедливо решение в рамките на един месец. Това трябваше да се случи в началото на март. Това беше Вашето изявление тогава в отговора – най-късно в началото на март да има такова решение.
    Та моят въпрос към Вас е: защо все още няма решение по този казус и на какъв етап е, ако има подготвено такова предложение? Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Желева.
    Уважаема госпожо Министър, имате право на отговор.
    МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа! Уважаема госпожо Желева, знаете че кризата с коронавируса и приоритетите, които трябваше да пренаредим, бяха изключително важни. На първо място по отношение на запазването на заетостта и на доходите на българските граждани. На второ място, по осигуряване на най-необходимото в социалните услуги, особено тези за домовете за стари хора и хора с деменция, психични разстройства и така нататък. Третият ни непосредствен ангажимент през последните месеци беше свързан с осигуряването на топъл обяд, домашен социален патронаж – изобщо грижите за всички хора, които биха могли да бъдат най-пострадали от кризата с коронавируса и последващите действия, които бяха предприети. Така че това, за съжаление, наложи да отложим темата за разглеждане на Кодекса за социално осигуряване и по-специално това, което поставихте като въпрос.
    В следващите месеци до края на годината предстои да се събере работната група още веднъж заедно с всички заинтересовани институции, в това число Националният осигурителен институт, пенсионните дружества, Комисията по финансов надзор, колегите то Министерството на финансите и да се разгледа пакетът от законодателни предложения, които ще касаят фазата на изплащане на пенсиите, евентуалните промени в коефициента на редукция и възможността да се отвори тримесечен или шестмесечен прозорец за тези жени, за които Вие споменавате – те са 17 хиляди, които предстои да се пенсионират през месец септември следващата година и да се даде възможност за тези, които са изпуснали срока, да прехвърлят своите пенсии от втория пенсионен стълб към Националния осигурителен институт. До края на тази година предстои да бъде разгледан този въпрос и да бъдат представени за обществено обсъждане всички тези промени.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Министър.
    Реплика – госпожо Желева?
    ВИОЛЕТА ЖЕЛЕВА: Не съм удовлетворена от отговора. Факт е, че има забавяне. Щом досега няма такъв подготвен законопроект, има забавяне, но смятам, че междуведомствената група, която работи по тези промени, няма нищо общо с това какви мерки ще предприеме Министерството за справяне с ковид кризата.
    Смятам, че това е несериозно, защото това е един проблем, който досега няколко пъти е отлаган.
    Мога да цитирам и Ваши изказвания – колко срока сте дали в тази година. Един път беше до март, след това беше до юли, сега казвате: края на годината.
    Пенсионната система, както казах, е много сложна и трябва тези, които ще излязат от нея, да имат предвидимост. Да знаят как и по какъв начин ще се пенсионират, защото това са доходи, които те ще получават и от това ще се издържат. В момента имат една несигурност.
    Вторият ми въпрос беше свързан с гратисния период. Вие в това изявление след този мой въпрос бяхте категорична, че не трябва да има такъв гратисен. Поне това е част от отговора и ме удовлетворява относно гратисния период, че сега вече променяте своята позиция и казвате, че е необходимо да има такъв гратисен период. Но с това ние още един път променяме правилата, по които хората, които предстои да се пенсионират, не знаят как и по какъв начин ще се случи. До 2015 г. имаше един вариант, в който те можеше да прехвърлят своите партиди в Държавното обществено осигуряване, след няколко година, сега на тези, които предстои, пак ще им се, а на тези, които досега не можеха, какво се случва с тях? Една несигурност в една система, която смятам, че трябва да сме много по-отговорни към пенсионерите, особено сега, в тази ситуация. Сега приближава празникът, който ние уважаваме и отдаваме почит към възрастните хора, може би пък до момента трябваше да имаме някакъв вариант, за да могат те да са сигурни в това, което ще получат бъдещите пенсионери. Още един път ги поставяме в ситуация, в която те няма да могат да знаят как и какви пари ще получат.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Желева.
    Отварям скоба, за да кажа, че три пъти отлагахме този срок и все има някой, който не е разбрал.
    Госпожо Министър, имате право на дуплика. (Реплики.)
    Аз съм на ред.
    Моят въпрос е свързан с публикувания през последните дни проект за промени в Закона за хората с увреждания. Там е казано, че се предлага отпадането на индивидуалната оценка на потребностите за предоставяне на финансова помощ, за предоставяне на помощни технически средства, за медицински изделия, за балнеолечение, рехабилитация.
    Въпросът, който искам да задам, е какви други промени се предвиждат в Закона за хората с увреждания и тези промени съгласувани ли са с идеята за прехвърляне на плащането на помощните технически средства и медицинските изделия в Националната здравноосигурителна каса и изготвянето на тази прословута наредба за качеството на медицинските изделия и така нататък, както се казваше тази наредба?
    МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА:Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Много Ви благодаря за този въпрос, защото е изключително важно да подчертаем, че индивидуалната оценка като инструмент за определяне на индивидуалните потребности на хората с увреждания не отпадат. Отпадат там, където тя не е нужда, именно по отношение на отпускането на финансова подкрепа, защото финансовата подкрепа за хората с увреждания е регламентирана в закон и тя не зависи от индивидуалната оценка. Индивидуалната оценка остава по отношение на личната помощ, по отношение на социалните услуги и по отношение на закупуването на МПС, по отношение на приспособяването на жилище, защото там е необходимо да има съответно такава оценка за потребностите на лицето. Разбира се, там остава и формулярът за самооценка. За финансова подкрепа, за балнеолечение и заплащането на наем предлагаме на отпадне индивидуалната оценка и самооценката, тъй като това е допълнително утежняващо обстоятелство не само за хората с увреждания, но и за колегите от системата, които трябва да правят множество индивидуални оценки за нещо, което така или иначе по закон трябва да бъде отпуснато на тези хора.
    По-скоро предлагаме облекчение. Нещо много важно – ако се прави индивидуална оценка, за да се отпусне финансова подкрепа, която така или иначе е право на лицето, лицето може да получи тази финансова подкрепа за период от около месец някъде след подаване на заявлението. При отпадането на индивидуалната оценка практически хората с увреждания могат да получават много по-бързо – в рамките на две седмици, финансовата подкрепа, от която имат нужда.
    За помощните средства – да, продължават Стратегията и Планът за прехвърлянето им от януари 2021 г. към Националната здравноосигурителна каса. Колегите работят активно както от наша страна, така и от Здравната каса, за да се случи това максимално плавно и всички нормативни документи в това отношение се обсъждат съвместно.
    В предложените в Закона промени сме предложили още едно удължаване на срока за изграждане на Агенция за хората с увреждания, тоест за трансформиране на настоящата агенция, тъй като все още на експертно ниво и заедно с неправителствените организации и с национално представителните организации текат дебатите дали това да бъде държавна агенция, дали да бъде комисия към Министерския съвет. Предлагаме да се вземе решение не да бъде от 1 януари 2021 г., както е записано, а да се отложи с още една година, за да може да се структурира много по-добре общият орган, който ще отговаря и ще регулира въпросите и политиките, свързани с хората с увреждания.
    Нещо друго, което също е важно – предлагаме изграждане на центрове за защитена заетост за лица с интелектуални затруднения към Агенцията за хората с увреждания в настоящия й вид, като знаете, че това ще бъдат места, в които ще се извършва специфична трудово-терапевтична и социална дейност за хората с интелектуални затруднения, което също е допълнителна стъпка към тяхната социализация, интеграция и по-голямата им независимост. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви.
    Уточняващият ми въпрос е свързан това дали е регламентирана възможността за подаване на тази необходима информация за получаване на финансовата помощ. От известното досега става ясно, че са необходими само медицински документи, решенията на НЕЛК. Дали това може да се случи по електронен път?
    Второ, необходимо ли е да има заповед на Дирекция „Социално подпомагане“ за отпускане на тази финансова помощ? Как ще се осъществи комуникацията между този, който подава заявление, той как ще разбере дали е отпусната финансовата помощ? Вярно, че това е регламентирано в Закона, но трябва да има някаква обратна връзка.
    МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Благодаря Ви за въпроса. Със сигурност предвиждаме възможността за електронно подаване на заявленията и за електронен обмен на информацията, но обективността изисква да отбележим, че независимо че към момента над 62 предлагани от Министерството на труда и социалната политика услуги са достъпни електронно, едва 6% от ползвателите на услугите ги ползват електронно. Вероятно ще продължим с комбинация от различни възможности, включително с получаване на заявления по имейл и съответен преглед на подадената информация, включително възможности за подаване на заявления по пощата.
    В следващия бюджет на Министерството на труда и социалната политика сме предложили и смятаме да защитим значителна инвестиция капиталови разходи за общата информационна свързаност на всички информационни системи, в това число и с Националната здравноосигурителна каса, НЕЛК и Националния осигурителен институт.
    Що се отнася до заповедта – да, ще има заповед на Дирекция „Социално подпомагане“, съответно ще се осъществява по същия начин – или електронно, или по пощата.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Министър.
    Доктор Поповски, Вие сте на ред.
    КАЛИН ПОПОВСКИ: Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Министър, уважаеми колеги! Моят въпрос е: как правителството продължава компенсациите в условията на световната ковид пандемия, национална епидемия? Въпреки всичко, ние от медицинска позиция се движим доста добре и към настоящия момент имаме само осемстотин и няколко хоспитализирани болни и четиридесет и няколко души на контролирана вентилация. За сметка на това немалка част от българския бизнес беше сериозно разклатен в тези няколко месеца.
    Знаем, че извънредната епидемична обстановка от утре продължава с нови два месеца – до края на ноември. Да чуем мерките, които ще предприеме правителството в тази посока. Какви са перспективите евентуално? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Поповски.
    Госпожо Министър, заповядайте за отговор.
    МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Уважаеми доктор Поповски, ако разбрах правилно въпроса, това е по принцип за мерките за работодатели. Продължаваме с мярката 60/40, от една страна. До края на тази година ще въведем нови облекчения за работодателите – тези, които до момента са ползвали мярката, няма да има необходимост отново да подават документи и ще могат да подават само списъчния състав на служителите, за които кандидатстват. Ще се вземе под внимание осигурителният доход за месец август – за последните три месеца. Предстои да се пуснат подобренията и новите промени в Постановление № 151 за междуведомствено съгласуване. Предстои да бъдат разгледани в Национален съвет за тристранно сътрудничество. Промените там са малко, по-скоро мярката ще остане същата като обхват и основни изисквания. Вероятно ще получим одобрение от Европейската комисия в мярката да можем да включим и секторът на случайния превоз с дерогациите, които има в момента за туризма. Тоест и в сектора на случаен превоз ще могат да се ползват от тази мярка хората, които са новоназначени, и няма да има изискване за запазване на служителите след края на получаване на компенсацията. Това важи само за туризма и случаен превоз и само във връзка със сезонните работници. Ангажиментът ще бъде в следващия сезон работното място да бъде запачено.
    Що се отнася до другите мерки за краткосрочна заетост – почти 43 милиона са контрактувани вече за мярката 290 лв., с която осигуряваме 80/20 в сектора на туризма и транспорта. По мярката „Заетост за теб“ продължават да се събират заявления за безработни. Над 11 000 са тези, които имат възможност да започнат работа, подкрепени от нас с една минимална работна заплата и с осигуровките към нея.
    По фонд „Условия на труд“ вече има 50 договора за отделни предприятия в отделни икономически дейности. Изплатените средства са на обща стойност около 2 млн. 200 хил. лв. до този момент, като с тях ще се подобрят условията на труд за 5756 работници и служители.
    Последно, съвместно с Министерството на икономиката работим по възможностите за осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд грантови схеми в размер на 80 млн. лв., които ще бъдат налични през този месец – октомври. Ще могат да кандидатстват работодателите за тях, за да могат да приспособят своите производства съобразно кризата – да кажем за дребни преустройства, за промяна на вход, на изход, за купуване на прегради, предпазни средства и други, включително за киберсигурност и възможности за осигуряване на дистанционна работа. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Министър.
    Реплика – доктор Поповски.
    КАЛИН ПОПОВСКИ: Извинявам се, колко са 60 на 40 като бройка и колко са 80 на 20 предприятията горе-долу?
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте, госпожо Министър. Ако нямате в момента такава информация, може да я предоставите допълнително.
    МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Абсолютно точна информация ще предоставя допълнително, но това, което мога да кажа, е, че по първия дизайн на мярката – 60/40, са запазени 170 хиляди работни места и са изплатени 180 млн. лв.
    По втория дизайн на мярката до момента са изплатени около 180 млн. лв., но предстои вероятно да достигнат до 250 милиона. Към момента са запазени 140 хиляди работни места.
    Специално за сектора на хотелиерство и туризъм можем да говорим, че почти 30 хиляди работни места са запазени с мярката 80 на 20. За сектора на транспорта ще Ви предоставя допълнително информация.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Министър.
    Колеги от ГЕРБ – втори кръг въпроси. Не виждам.
    Колеги от БСП за България?
    Заповядайте, господин Гьоков.
    ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Министър, уважаеми народни представители и гости! Госпожо Министър, въпросът ми може би пак е във връзка с мерките и помощите към хората по време на кризата, епидемията и каквото ще да го наричаме. Възрастните хора, пенсионерите са едни от най-уязвимите групи в случая, първо, че вирусът най-много ги атакува, на второ място, че са с най-ниски доходи и най-голям риск от бедност.
    Напоследък в медиите се появиха Ваши твърдения, че наред със закъснялата според мен мярка – 50 лв. на пенсионер към пенсията от три месеца насам, ще направите, в някои медии пишете „преизчисление“, в другите „индексация“ на пенсиите и така нататък. Какви са... (Реплики.)
    Да, да уточним каква ще бъде политиката Ви за подпомагане на тези хора във връзка с коронавируса. Може би това е част от много голям и сериозен въпрос за политиката по размерите и осъвременяването на пенсиите. Него ще го зададем допълнително като питане или като въпрос – ще видим. Засега е това – уточнете какво ще правите сега.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Гьоков.
    Уважаема госпожо Министър, имате думата за отговор.
    МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Уважаеми господин Гьоков, както вече беше обявено от премиера господин Борисов, мярката с 50-те лева ще продължи и през следващите месеци. Очакванията са да продължи и през първото тримесечие на следващата година, тъй като средният размер на разход за лекарства на един пенсионер е 56 лв. на месец. С тези 50 лв., които се дават допълнително, искаме да подкрепим всички пенсионери именно в посрещането на най-неотложни разходи, свързани с лекарства и профилактика по време на коронавируса.
    По отношение на политиките за пенсиите. В момента се дискутират все още различни варианти. Всичко това, което сте прочели, са различни варианти. Единият вариант е за осъвременяването на пенсиите чрез коефициент, а другият е чрез доходите към 2015 г. Има още едно предложение, което се разглежда. То е предложено от синдикатите, от КНСБ за използване на швейцарското правило – плюс индекс. Все още не мога да Ви кажа каква ще бъде окончателната политика, но в момента заедно с новия бюджет за следващата година ще предложим и ще търсим онова справедливо решение, по което да запазим справедливостта и солидарността на пенсионната система, но и да направим така, че всички пенсии в България да бъдат справедливо индексирани.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Министър.
    Уважаеми господин Гьоков, имате думата за реплика.
    ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин Председател.
    Уважаема госпожо Министър, уважаеми народни представители и гости! Госпожо Министър, от отговора разбирам, Вие ще кажете дали е така, но разбирам, че поне до месец март догодина няма да има друго решение по въпроса с пенсиите, освен тези 50 лв. към пенсията, първо.
    Второ, много е интересен подходът към подпомагането на тези хора. Надали хората, които получават максималната пенсия, колко бяха – около 30-40 хиляди души, имат нужда от тези 50 лв., пък за тези, които получават 250 лв., надали са достатъчни дори да си купят и лекарствата, които средно са по 56 лв. на пенсионер може би. За тези в най-ниската група пенсии предполагам, че са доста повече, защото са подложени на най-голям риск от заболявания.
    Та, справедлив ли е този подход с 50 лв.? Правилно ли е заключението ми, че преди месец март няма да чуем от Вас някаква концепция за повишаване на пенсиите, въобще за размера им? Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Имате думата за дуплика, госпожо Министър.
    МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин Гьоков! Дебатите по бюджета за следващата година предстоят. Какво ще бъде окончателното решение, аз не мога да предположа в момента. Единият от вариантите, който се обсъжда, е за минималната пенсия да е 300 лв., а максималната да бъде 1400 лв. В този смисъл от моя отговор не може да предопределим, че до март месец няма да има нищо друго, освен 50-те лева. Причината да не Ви отговарям конкретно е, че още всъщност не са взети нито експертните, нито политическите решения в тази област.
    Това, което е сигурно, е, че българските пенсионери ще имат възможност да получат подкрепа от държавата. Конкретно към момента взетите решения са за 50 лв., включително и за месец октомври, а останалите бъдещи решения предстои да бъдат взети.
    Наред с това държа да подчертая, че ще продължат и другите програми на Министерството на труда и социалната политика – домашен социален патронаж, финансиран със средства от Европейската комисия; целевата програма „топъл обяд“ няма да има прекъсване – тя продължава. По линия на Оперативна програма „Храни“ ще бъдат раздадени пакети и хранителни продукти на над 500 хиляди семейства – значителна част от тях са пенсионери и възрастни хора.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Министър.
    Други въпроси не са заявени.
    Благодаря Ви за участието в днешния блицконтрол.

    Преминаваме към точка втора от дневния ред:
    ЗАКОНOПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СОЦИАЛНИТЕ УСЛУГИ, № 054-01-75, ВНЕСЕН ОТ НАРОДНИЯ ПРЕДСТАВИТЕЛ ЕЛЕНА ПЕШЕВА И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 21 ЮЛИ 2020 Г.
    Да заповядат колегите вносители, за да представят Законопроекта. (Реплики.)
    Изчакваме вносителите.
    Господин Недялков има желанието да представи Законопроекта. (Смях, оживление.)
    Всички знаем за какво става въпрос, откривам дискусията.
    Колеги, някой иска ли да каже нещо по предложения законопроект. Както каза господин Недялков, това е друг вариант за влизането на Закона в сила.
    МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Спирането на действието на Закона в неговата цялост – изредени са членовете, които трябва да го спрат, те са всички членове на Закона, а Заключителните разпоредби се отменят, като е даден срок „докато влезе Кодексът за социално подкрепа“. Това е още един вариант, в който се използват мотиви, че обществото много страда от този закон, че се отнемат деца и тъй нататък. Засега такива случаи поне на обществеността не са известни. Хубаво е, че социалните работници и социалните услуги, които действат до момента, изпълняват своето предназначение дори в сложните условия на ковидкризата.
    Моите наблюдения показват, че системата може да бъде пренастроена по положенията в новия закон, въпреки отлагането на неговото действие, което се прие от Народното събрание, въпреки възраженията на част от народните представители.
    Искам също да заявя, че в ситуация, когато семействата не могат да бъдат равноправни участници в подпомагането особено на хората в уврежданията, социалните услуги вършат много добре тази своя дейност. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви.
    Други колеги?
    За да се опитаме да удължим заседанието, докато влязат колегите вносители, ще се опитам да Ви задам един въпрос под формата на реплика. Как смятате, поне на мен за първи път ми се случва, да се внася законопроект, с който да бъде отложено влизането на Закон, който е в сила, до влизането на Закон, който не е ясно дали изобщо ще влезе или не. (Реплики.)
    МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Това е поредният парадокс, който се опитват някои от нашите колеги народни представители да сътворят в това Народно събрание. Мисля, че това нещо е не само парадоксално, то показва и нивото на работа на някои наши колеги. Не искам да обидя никого, но създаването на такъв прецедент ще е много интересен и по отношение на други закони, с които може да не сме съгласни, но Народното събрание е прието и според Конституцията те трябва да бъдат изпълнявани и да се работи по тях.
    Самото кодифициране би трябвало като Народно събрание, което въпреки различните страсти, въпреки различните гледни точки, да се опитаме да проследим самия процес на създаването на този Кодекс, който ние поставихме да бъде направен от Министерството и да бъде внесен в Народното събрание. Особено с нетърпение чакам да измине четиримесечният срок за анализа на нормативната база, което ще ни даде като законотворци някаква база, от която ние можем да подходим към създаването на тази кодифицирана материя, както реши парламентът.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви.
    Господин Гьоков желае да участва в дискусията.
    Колеги, преди това искам да Ви кажа, че сме предупредили вносителите и те заявиха, че ще дойдат в 14,00 ч. Ако не дойдат, в протокола ще отбележим, че са поканени, не са дошли и въпреки това дискусията се е състояла, за да не разглеждаме този Законопроект повторно.
    Заповядайте, господин Гьоков.
    ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Господин Председател, уважаеми народни представители! Не мислех да говоря въобще по Законопроекта на колегите от „ВОЛЯ“, тъй като всичко, което каза господин Недялков и доктор Адемов, като че ли изчерпват всичко, което може да се каже по този Законопроект.
    Аз взех думата, за да кажа, че се получава такова законодателство, след като ние преди известно време направихме нещо друго в тази посока – приехме едно предложение в Решение на Народното събрание, че ще се кодифицирало законодателството в някакъв бъдещ Кодекс на какво беше, извинявам се, за социална подкрепа, което като гледам нито мнозинството в Народното събрание, нито Министерството на труда и социалната политика имат въобще намерение да правят такова нещо. Не съм чул да са направили някаква работна група, да се действа по този въпрос.
    Вземам думата, за да кажа, че когато започнем да даваме разнопосочни сигнали на хората надолу – които протестират против закона, които подкрепят закона, сега всички се лутат, включително работещите в социалните служби. Хората се лутат и се чудят какво ще става: ще имаме ли Кодекс за социална подкрепа, ще действа ли Законът за социалните услуги, кога ще излезе тази комисия?!
    Както си говорим за Проекта на колегите, Вие зададохте въпроса, който е и мой въпрос, към министъра в блицконтрола за публикувания в сайта на Министерството на труда и социалната политика покана за обществено обсъждане за промени в Закона. Става такава каша в социалната сфера, че не знам.
    Предполагам, че групата на БСП за България в Комисията по труда, социалната и демографската политика ще се въздържим от подкрепа на този законопроект. Не мисля, че по този начин стигаме донякъде и даваме добри сигнали на хората, които очакват нормално законодателство в социалната сфера.

    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви.
    Реплики? Няма.
    Други колеги? Няма.
    Подлагам на гласуване Законoпроекта за изменение и допълнение на Закона за социалните услуги с вносител народният представител Елена Пешева и група народни представители.
    Който е съгласен да бъде подкрепен, моля да гласува.
    За – няма, против – 15, въздържали се – 4.
    Благодаря Ви.
    Колеги, благодаря Ви за участието в Комисията.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 14,20 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    ХАСАН АДЕМОВ



    Стенограф:
    Емилия Огнянова
    Форма за търсене
    Ключова дума