Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по труда, социалната и демографската политика
24/11/2020
    ПРОТОКОЛ
    № 50

    На 24 ноември, вторник, 2020 г. се състоя извънредно заседание на Комисията по труда, социалната и демографска политика при следния
    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Второ гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за хората с увреждания, № 002-01-67, внесен от Министерския съвет на 10 ноември 2020 г.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по труда, социалната и демографска политика, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 11,00 ч. и ръководено от председателя на Комисията по труда, социалната и демографска политика господин Хасан Адемов.
    * * *

    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, откривам извънредното заседание на Комисията по труда, социалната и демографска политика.
    Дневният ред е точка единствена:
    1. Второ гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за хората с увреждания, № 002-01-67, внесен от Министерския съвет на 10 ноември 2020 г.
    Който е съгласен да бъде подкрепен дневният ред, моля да гласува.
    За – 13, против и въздържали се – няма.
    Приема се дневният ред.

    Преминаваме към точка единствена:
    ВТОРО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ, № 002-01-67, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 10 НОЕМВРИ 2020 Г.
    „Закон за изменение и допълнение на Закона за хората с увреждания“.
    По § 1 и § 2 няма предложения.
    Изказвания по заглавието, § 1 и § 2? Няма.
    Подлагам на гласуване заглавието: „Закон за изменение и допълнение на Закона за хората с увреждания“, § 1 и § 2 по вносител.
    Който е съгласен да бъдат подкрепени, моля да гласува.
    За 14, против и въздържали се – няма.
    По § 3 има предложение от народните представители Милко Недялков, Надя Клисурска, Виолета Желева, Георги Гьоков, Весела Лечева и Антон Кутев – § 3 да отпадне.
    Заповядайте, господин Недялков, да мотивирате предложението.
    МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Ние смятаме, че досегашното положение в Закона напълно удовлетворява работата по индивидуалната оценка на потребностите и искаме то да се запази.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Други колеги? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението за отпадане на § 3.
    Който е съгласен да отпадне § 3, моля да гласува.
    За – 4, против – 10, въздържали се – 2.
    Не се подкрепя предложението.
    Има предложение за редакция на § 3:
    „§ 3. В чл. 26 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се отменя.
    2. Създава се ал. 6:
    „(6) При промяна на обстоятелствата, въз основа на които е предоставена подкрепа по чл. 25, ал. 2, директорът на дирекция „Социално подпомагане“ служебно изготвя нова индивидуална оценка на потребностите“.“
    Правно-техническа редакция, която не променя по никакъв начин смисъла.
    Който е съгласен да бъде подкрепено предложението за редакция на Комисията, подкрепеното по принцип предложение на вносител, моля да гласува.
    За – 12, против – няма, въздържали се –4.
    Предложението се приема.
    По § 4 няма направени предложения.
    Има предложение за редакция на § 4:
    „§ 4. В чл. 38 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 3 в текста преди т. 1 след думите „ал. 1“ се добавя „до края на съответната календарна година“.
    2. Създава се ал. 7 и 8.
    „(7) За новосъздадени предприятия задължението по ал. 1 възниква през годината, следваща годината на вписването им.
    (8) Специфичните фактори в работната среда по ал. 3, т. 1 се установяват съобразно броя на работниците и служителите, които:
    1. полагат труд при условията на първа и/или втора категория труд;
    2. работят при условията на установено намалено работно време или имат право на допълнителен платен годишен отпуск съгласно чл. 156, ал. 1, т. 1 от Кодекса на труда“.“
    Изказвания по § 4? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на Комисията за § 4.
    Който е съгласен да бъде подкрепено по принцип предложението на вносителя и редакцията на Комисията, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Предложение на работната група – референти и вносители за нов § 5:
    „§ 5. В чл. 51 след думата „увреждания“ се поставя запетая и се добавя „с психични разстройства и/или интелектуални затруднения.“
    Който е съгласен да бъде подкрепен новият § 5, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Параграф 5 по вносител – предложение за редакция на § 5, който става § 6:
    „§ 6. В чл. 52 навсякъде след думата „увреждания“ се поставя запетая и се добавя „с психични разстройства и/или интелектуални затруднения“.
    Същият смисъл.
    Който е съгласен да бъде подкрепен § 5, който става § 6, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Предложение за отмяна на чл. 61 – § 6 по вносител.
    Който е съгласен да бъде подкрепен § 6 по вносител, който става § 7, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Параграф 7 по вносител – няма направени предложения.
    Изказвания? Не виждам.
    Който е съгласен § 7 по вносител да бъде подкрепен, моля да гласува.
    За – 11, против – няма, въздържали се – 5.
    Приема се § 7 по вносител.
    Предложение на народния представител Милко Недялков и група народни представители – създаване на § 7а:
    Създава се § 7а:
    „§7а. В чл. 70, т. 1 думите „7 на сто“ се заменят с „10 на сто“.
    Заповядайте, колеги.
    ВИОЛЕТА ЖЕЛЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Заместник-министър, уважаеми представители на Министерството!
    Съвсем кратка ще бъда, защото е явно и видно за какво става въпрос. Още при представянето на първоначалния вид на новия Закон за хората с увреждания в частта за финансовата подкрепа за хората с увреждания, която вече е на базата на линията на бедност, беше определен процент за финансова подкрепа на групата хора с увреждания – от 50 до 70 процента, 10% да бъде от линията на бедност. Впоследствие при общественото обсъждане и след това в крайния резултат на Закона, този процент беше редуциран на 7. Моето изказване тогава и тези на колегите беше, че трябва да се запази този процент – 10%, за да е справедливо, защото така вървят и впоследствие: 10, 15, 25 и така нататък, няма да продължавам за следващите групи хора, за най-тежките случаи, когато там процентът е по-висок.
    Смятам, че спрямо тази група не е справедливо да остане 7%, още повече че тази година линията на бедност беше увеличена само със 6 лв. На тези 6 лв. увеличението за тези хора тази година ще бъде 0,42 лв. Не че, ако е десет, ще е много по-голямо, но следваме принципа на справедливост и още повече, че така беше залегнало в първоначалното обсъждане. Ние смятаме, че трябва да бъде променен на 10%. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Реплики? Не виждам.
    Други колеги? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на народните представители Милко Недялков и група народни представители.
    Който е съгласен да бъде подкрепено, моля да гласува.
    За – 7, против – 9, въздържали се – няма.
    Не се приема това предложение.
    Предложение от народните представители Валери Симеонов и Христиан Митев за създаване на нов § 7а:
    Създава се нов § 7а:
    „§ 7а. В чл. 70, т. 5 след думите „социална пенсия за инвалидност“ се добавя „и за военноинвалидна такава“.
    Изказвания? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на Валери Симеонов и Христиан Митев.
    Който е съгласен нов § 7а да бъде подкрепен, моля да гласува.
    За 6, против – няма, въздържали се – 10.
    Не се приема предложението.
    Параграф 8 по вносител – няма направени предложения.
    Параграф 9 по вносител – няма направени предложения.
    Параграф 10 по вносител – няма направени предложения.
    Параграф 11 по вносител – няма направени предложения.
    Няма и редакции на вносителите.
    Изказвания по параграфи 8, 9, 10 и 11? Не виждам.
    Подлагам на гласуване: § 8 по вносител, който става § 9; § 9 по вносител, който става § 10; § 10 по вносител, който става § 11 и § 11 по вносител, който става § 12.
    Който е съгласен тези параграфи по вносител да бъдат подкрепени, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Параграф 12 – редакция на вносителите и на референтите.
    Предложение за редакция на § 12, който става § 13:
    „§ 13. В чл. 88 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 думите „създава и“ се заличават.
    2. Навсякъде думите „Агенцията за хората с увреждания“ се заменят с „Изпълнителната агенция по лекарствата“.“
    Изказвания?
    Вносителите, някакви бележки? Няма.
    Който е съгласен да бъде подкрепена редакцията на Комисията, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Предложение за редакция на § 13, който става § 14:
    „14. В чл. 89 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 8 след думата „предоставяне“ се поставя запетая и се добавя „ползване“, а думите „министъра на труда и социалната политика“ се заменят с „министъра на здравеопазването съгласувано с Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса и изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по лекарствата”.
    2. Навсякъде думите „Агенцията за хората с увреждания“ се заменят с „Изпълнителната агенция по лекарствата“.“
    Колеги, знаете за този дългогодишен разговор между институциите. Това са текстовете.
    Който е съгласен да бъде подкрепен текстът на вносителя по принцип и предложението на Комисията за редакция на § 13, който става § 14, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Параграф 14 по вносител – няма предложения.
    Който е съгласен да бъде подкрепен § 14 по вносител, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Приема се § 14 по вносител, който става § 15.
    Предложение за редакция на § 15, който става § 16:
    „§ 16. В чл. 99 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея накрая след думите „ал. 8“ се добавя „когато не е сключило договор за заплащането им с Националната здравноосигурителна каса по чл. 45, ал. 16 от Закона за здравното осигуряване“.
    2. Създава се ал. 2:
    „(2) Когато лицето по ал. 1 е сключило договор за заплащане с Националната здравноосигурителна каса по чл. 45, ал. 16 от Закона за здравното осигуряване глобата, съответно имуществената санкция, се налага съгласно този договор“.“
    Изказвания? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на вносителя по принцип в редакция на Комисията за § 15 по вносител, който става § 16.
    Който е съгласен да бъде подкрепен този параграф, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Параграф 16 по вносител – няма предложения.
    Който е съгласен да бъде подкрепен § 16 по вносител, който става § 17, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Приема се § 16 по вносител, който става § 17.
    По § 17 по вносител има предложение за редакция, който става § 18:
    „§ 18. В § 1 от допълнителната разпоредба се правят следните допълнения:
    1. В т. 2 след думите „вид и степен на увреждане“ се добавя „или степен на трайно намалена работоспособност.“
    2. В т. 23 след думите „множество трайни увреждания“ се поставя запетая и се добавя „с психични разстройства и/или интелектуални затруднения“.“
    Заповядайте, господин Недялков.
    МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Тук много добре разбирам промяната, която се прави в т. 2 на досега съществуващия параграф. Тогава към „вид и степен“ се добавя „или степен на трайно намалена работоспособност“, за да се вържем за Закона за личната помощ, където бяха допуснати две хипотези, за да може там наистина да се въведе това ограничение, което е на хората, които ще бъдат. Затова правим тази промяна тук, с която всъщност правим ново допълнение в обосноваването на понятията „хора с трайни увреждания“. Едно е да бъде оценен вида и степента на уврежданията, друго е да бъде оценена степента и трайно намалената работоспособност. Това са моите забележки.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
    Вносителите?
    Заповядайте, госпожо Заместник-министър.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АДРИАНА СТОИМЕНОВА: Благодаря Ви, господин Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, според Наредбата за медицинската експертиза вид и степен на увреждане се оценява. Въпрос на медицинска експертиза е на децата от нула до 16-годишна възраст. Намалената работоспособност е за всички лица, които са в трудоспособна възраст. Това е разписано, това е нормативният акт. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря.
    Други колеги? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на вносителя по принцип за § 17 в редакция на Комисията, който става § 18.
    Който е съгласен да бъде подкрепен, моля да гласува.
    За – 11, против – 5, въздържали се – няма.
    Приема се.
    По § 18 има предложение на народния представител Милко Недялков и група народни представители:
    „В § 18 думите „1 януари 2022 г.“ се заменят с „1 юли 2021 г.“
    Заповядайте, колеги.
    МИЛКО НЕДЯЛКОВ: Ние смятаме, че отлагането на твърде важни елементи от структурите и дейностите, които трябва да бъдат по Закона за хората с увреждания с една година, е твърде много. Затова смятаме, че е достатъчно времето за половин година да бъде създадена Агенцията и да започне да функционира. Накратко това са нашите мотиви.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Други колеги? Не виждам.
    Предложение за редакция на § 18, който става § 19:
    „§ 19. В § 28, т. 3 от преходните и заключителни разпоредби думите „2021г.“ се заменят с 2022 г.“.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Милко Недялков и група народни представители.
    Който е съгласен да бъде подкрепено това предложение, моля да гласува.
    За – 5, против – 9, въздържали се – 2.
    Не се приема предложението.
    Подлагам на гласуване предложението на Комисията за редакция.
    Който е съгласен да бъде подкрепена новата редакция на Комисията, моля да гласува.
    За – 11, против – 5, въздържали се – няма.
    Предложението се подкрепя.
    „Преходни и заключителни разпоредби“.
    Параграф 19 по вносител.
    Изказвания? Не виждам.
    Подлагам на гласуване наименованието на подразделението „Преходни и заключителни разпоредби“ и § 19 по вносител, който става § 20.
    Който е съгласен да бъдат подкрепени, моля да гласува.
    За – 11, против – няма, въздържали се – 5.
    Приемат се наименованието на подразделението и § 19, който става § 20.
    По § 20 има предложение на народния представител Милко Недялков и група народни представители.
    Заповядайте, госпожо Клисурска.
    НАДЯ КЛИСУРСКА: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, госпожо Заместник-министър, експерти! Предложенията, които сме направили в Преходни и заключителни разпоредби, са свързани със сроковете за изготвяне на съответните подзаконови нормативни документи. И в Закона за нормативните актове в крайна сметка логиката показва, че тази подзаконова нормативна база, така необходима, крайно дълго време беше оставена да бъде разработена. Повече от две години изминаха от приемането на Закона в залата през 2018 г. и за нас е неясно защо отлагаме с цяла година сроковете за тази подзаконова нормативна база.
    Аз разбирам ситуацията, в която се намираме в момента, и всички ние я разбираме, но чисто административно, чисто експертно аз не виждам какво опосредства невъзможността за създаването на тази подзаконова нормативна база в по-кратки срокове и с оглед на разпоредбите на Закона за нормативните актове, и с оглед на Указа на Президента, който всеки път споменавам – Указ № 833. Нелогично е това, което правим в момента – отлагането до безкрайно много време. Ние отложихме всички срокове с по една, две години. Трета година, вече влизаме във фазата да не може законодателството за хората с увреждания да започне да действа в пълната му цялост, пълната му сила, пълната му ефективност. Благодаря.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря.
    Други колеги? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Милко Недялков и група народни представители.
    Който е съгласен това предложение да бъде подкрепено, моля да гласува.
    За – 7, против – 9, въздържали се – няма.
    Това предложение не се приема.
    Подлагам на гласуване предложението на вносителя за § 20, който става § 21.
    Който е съгласен да бъде подкрепено предложението на вносителя, моля да гласува.
    За – 9, против – 5, въздържали се – 2.
    Предложението се приема.
    По § 21 има предложение на народния представител Милко Недялков и група народни представители:
    „В Преходни и заключителни разпоредби § 21 думите „31 декември 2021 г.“ се заменят с „1 юли 2021 г.“.
    Абсолютно същите мотиви.
    Други колеги? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Милко Недялков и група народни представители.
    Който е съгласен да бъде подкрепено това предложение, моля да гласува.
    За – 7, против – 9, въздържали се – няма.
    Не се приема предложението.
    Подлагам на гласуване предложението на вносителя за § 21, който става § 22.
    Който е съгласен да бъде подкрепено предложението на вносителя за § 21, който става § 22, моля да гласува.
    За – 9, против – 5, въздържали се – 2.
    Приема се.
    По § 22 има предложение на народния представител Милко Недялков и група народни представители:
    „В Преходни и заключителни разпоредби, § 22 думите „31 декември 2021 г.“ се заменят с „1 юли 2021 г.“
    Аргументите са същите.
    Изказвания? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Милко Недялков и група народни представители.
    Който е съгласен това предложение да бъде подкрепено, моля да гласува.
    За – 7, против – 9, въздържали се – няма.
    Не се приема това предложение.
    Подлагам на гласуване § 22 по в носител, който става § 23.
    Който е съгласен да бъде подкрепен § 22по вносител, моля да гласува.
    За – 9, против – 5, въздържали се – 2.
    Предложението е прието.
    По § 23 има предложение на народния представител Милко Недялков и група народни представители – същите аргументи.
    Изказвания? Не виждам.
    Който е съгласен да бъде подкрепено предложението на народния представител Милко Недялков и група народни представители, моля да гласува.
    За – 5, против – 9, въздържали се – 2.
    Предложението не се приема.
    Подлагам на гласуване § 23 по вносител, който става § 24.
    Който е съгласен да бъде подкрепен § 23 по вносител, моля да гласува.
    За – 9, против – 5, въздържали се – 2.
    Предложението е прието.
    По § 24 има предложение на народния представител Милко Недялков и група народни представители.
    Заповядайте, госпожо Клисурска.
    НАДЯ КЛИСУРСКА: Уважаеми господин Председател, колеги, госпожо Заместник-министър! Със същите аргументи, които изложих преди малко, но тъй като в залата мина на второ четене Закона за личната помощ, и с Преходни разпоредби тогава взехме решение за отлагане срока на конституиране на Държавната агенция за хората с увреждания – Вие си спомняте, към 1 януари 2022 г. С оглед синхронизирането на този закон, Закона за личната помощ и нашите предложения в рамките на шестмесечен срок да бъдат създадени подзаконовата нормативна база и конституирана Държавната агенция за хората с увреждания правим предложението по § 24 в срок до 1 юли политиката за предоставяне на личната помощ на хората с увреждания да се осъществява от Държавна агенция за хората с увреждания.
    ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Други колеги? Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Милко Недялков и група народни представители.
    Който е съгласен това предложение да бъде подкрепено, моля да гласува.
    За – 5, против – 9, въздържали се – 2.
    Предложението не е прието.
    Подлагам на гласуване § 24 по вносител, който става систематично § 26.
    Който е съгласен да бъде подкрепен § 24 по вносител.
    За – 9, против – 5, въздържали се – 2.
    Предложението е прието.
    Предложение на народния представител Милко Недялков и група народни представители за създаване на нов § 24а:
    „В Преходни и заключителни разпоредби се създава § 24а:
    „§ 24а. В закона за личната помощ (обн., ДВ. бр. …), В Преходни и заключителни разпоредби § 5 се изменя така:
    „§ 5. От 1 юли 2021 г. политиката за предоставянето на лична помощ на хората с увреждания се осъществява от Държавната агенция за хората с увреждания“.“
    Който е съгласен да бъде подкрепено това предложение, моля да гласува.
    За – 5, против – 9, въздържали се – 2.
    Предложението не се приема.
    Параграф 25 по вносител – няма направени предложения.
    Изказвания? Не виждам.
    Който е съгласен да бъде подкрепен § 25 по вносител, моля да гласува.
    За – 11, против – няма, въздържали се – 5.
    Параграф 25 се приема.
    С това Законът за хората с увреждания е приет на второ гласуване.
    Благодаря Ви за участието.
    Колеги, да дадем мандат на референтите за изчистване на техническите подробности.
    Съгласни сте.
    Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.

    (Закрито в 11,30 ч.)





    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА ПО ТРУДА,
    СОЦИАЛНАТА И ДЕМОГРАФСКА
    ПОЛИТИКА:

    Хасан Адемов






    Стенограф:
    Стефка Аличкова
    Форма за търсене
    Ключова дума