Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по образованието и науката
03/10/2018
    Точка единствена. Разглеждане на Национална гражданска инициатива “Да върнем ученическите лагери на децата“ № ПГ 839 01-6, внесена от Инициативен комитет на 19 юни 2018 г.
    Комисията по образованието и науката, съвместно с Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите проведе редовно заседание при следния дневен ред:

    Точка единствена. Разглеждане на Национална гражданска инициатива “Да върнем ученическите лагери на децата“ № ПГ 839 01-6, внесена от Инициативен комитет на 19 юни 2018 г.

    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на комисията Милена Дамянова.

    * * *
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Добре дошли на днешното съвместно заседание, което провеждаме с Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите. Процедурата е следната: трябва да гласуваме дневния ред поотделно в двете комисии, след което общо ще проведем дебатите, и отново гласуване поотделно на решението, което са ни подготвили експерти на Комисията.
    Правили сме и друг път такова съвместно заседание отново по Гражданска инициатива, така че сме минали вече по процедурата.
    Преминаваме към точка единствена от дневния ред:

    РАЗГЛЕЖДАНЕ НА НАЦИОНАЛНА ГРАЖДАНСКА ИНИЦИАТИВА „ДА ВЪРНЕМ УЧЕНИЧЕСКИТЕ ЛАГЕРИ НА ДЕЦАТА“, ВХ. № 839-01-6, внесена от Инициативен комитет на 19 юни 2018 г.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 12, против и въздържали се няма.
    ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: При същия дневен ред, моля да гласуваме.
    За – 12, против и въздържали се няма.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Гости на днешното съвместно заседание: от Министерството на образованието и науката – госпожа Деница Сачева – зам.-министър на образованието и науката; госпожа Албена Михайлова – главен секретар на Министерството на образованието и науката; Емануил Райчев – изпълнителен директор на „Ученически отдих и спорт“ ЕАД и Йорданка Петрова – парламентарен секретар.
    От Инициативен комитет на Национална гражданска инициатива „Да върнем ученическите лагери на децата“: Антония Кюлумова, Анастас Величков, Асен Великов, Ивайло Танчев, Ивайло Шопски, Ирина Кирилова-Пеева, Маргарита Спасова, Татяна Маринова, Светла Дукатева. Имаме представител от Сдружение „Национално движение на българските граждани“ Мария Гулева; Национално младежко сдружение – Венцислав Манчовски– председател. Ако има други гости, които не съм споменала, моля да ме извинят. При изказванията ще помолим всеки един от тях да се представи.
    Да дадем думата на Инициативния комитет.
    Кой ще представи накратко Гражданската инициатива?
    Заповядайте, даваме Ви думата. Моля да се представите за стенограмата.
    АТАНАС ВЕЛИЧКОВ: Председател съм на Гражданската инициатива „Да върнем ученическите лагери на децата“. Това е инициатива, чрез която ние искаме да бъдем сигурни, че ученическите лагери, които държавата има като собственост – над 140 бази в страната, да бъде бъдат използвани именно за това нашите деца да имат възможност да посещават тези бази на социална цена, да могат не само да ги посещават, но и там да бъдат извършвани дейности с тях, които не са само посещение на базата, за да могат да пребивават там няколко дни.
    За съжаление нашето наблюдение в последната година и половина, може би и повече е, че тези ученически бази, които ние като деца – поне аз си спомням, сме посещавали, сега в момента голяма част от тях се рушат. Не се използват, не се стопанисват така, както би трябвало да се стопанисват и според нас социалният елемент на държавата в този конкретен случай се губи.
    Първо, голяма част от родителите – говоря за тях, защото не знам дали децата са наясно, не знаят, че такива бази съществуват и не знаят, че децата им имат възможност срещу социалната цена от 16 лева на ден – с включена храна, да бъдат посещавани тези бази.
    Същевременно в същото това време много деца отиват на едни наречени „зелени“ и „бели“ лагери, за които плащат никак немалки суми, за да посещават луксозни хотели, в които – по мое мнение, без да ангажирам никого с това, се плащат реално разходи, за да почиват ръководителите, които отиват с тези отбори и с тези деца не се извършват никакви занимания. Това, което искаме ние е да сме сигурни, че държавата ще даде възможност тези лагери да се върнат на нашите деца, да помагат да почиват в тях, да могат да се извършват дейности с тези деца – образователни програми, образователни занимателни дейности, в които да могат освен почивката, да има и някаква добавена стойност в тези дни.
    Притеснението ни е, че след въпросите, които зададохме при създаването на Гражданската инициатива, ние пуснахме искане по Закона за достъп до обществената информация – 18 въпроса към Министерството на образованието и науката (МОН). Получихме отговор на много малка част от тези въпроси, всички останали въпроси бяха насочени към „Ученически отдих и спорт“. Това е дружеството, което стопанисва тези бази. И то трябваше да отговори на всички останали въпроси. Комуникацията между нас, МОН и „Ученически отдих и спорт“ ни притесни, защото, първо, получихме отговора в последния ден по закон. Отговорите бяха на част от въпросите, както вече казах. Останалите въпроси бяха пренасочени към „Ученически отдих и спорт“. От там не получавахме отговор доста дълго време. Оказах се, че сме получили отговор от МОН в рамките на два-три дни, както е нормално, а „Ученически отдих и спорт“ получава писмото от МОН с цели 14 дни закъснение. Лично аз проведох не един или два телефонни разговора и имейли, с които исках да разбера кога ще получим отговор. Нищо категорично не се каза. От МОН ми отговориха, че не могат да кажат какво се случва и не могат да отговарят на тези въпроси при условие, че е собственик на „Ученически отдих и спорт“ – в лицето на държавата имам предвид. Не ми звучи логично – на мен и на колегите, от Инициативния комитет, държавата да не знае какво се случва в едно дружество, което е изцяло държавна собственост. И в крайна сметка след доста усилия от наша страна получихме „отговор“ от „Ученически отдих и спорт“, че не могат да отговарят на нашите въпроси, защото това е търговско дружество и то може да застраши съществуването на това търговско дружество. Тук съм извадил всички документи, цялата хронология на това нещо (показва материали). Във всички тези въпроси, които зададохме, смятаме, че няма нищо застрашаващо едно търговско дружество, още повече, че това е…
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Много се извинявам. Поканили сме Министерството на образованието и науката. По същество на Гражданската инициатива. Ние всички сме се запознали с нея. Тук е заместник-министър Деница Сачева. Ще й дам думата, така че тя също ще вземе отношение. Стана ни ясно, че сте имали затруднения в тази кореспонденция. Моля Ви, по същество.
    АТАНАС ВЕЛИЧКОВ: Основното наше искане е Гражданската инициатива да има пряко участие и контрол в това какво се случва в тези ученически лагери, да има един правилник, наредба, който да регламентира начина, по който децата посещават тези лагери, имат възможност да ги посещават, какво се случва в тях, какво правят децата, отивайки там. Това нещо да бъде контролирано по някакъв начин от гражданското общество, защото това е функцията на държавата – да даде някаква социална възможност на децата ни да пребивават в тези лагери.
    Това е най-кратко казано нашето основно искане, като за всичко това имаме не един-два подкрепящи документа за това, че в момента не случва по този начин и имаме притеснение, че тези лагери в един момент ще изчезнат, а това не считаме, че трябва да се случи. Искаме те да бъдат запазени именно и само за децата ни.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря Ви.
    Сега, ако позволите, ще дам думата на зам-министър Сачева за стоновище. Имаме изпратено кратко становище от Министерството на образованието и науката, с което, колеги, сте имали възможност да се запознаете.
    Госпожо Сачева, имате думата, заповядайте.
    ЗАМ.-МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Благодаря.
    Уважаема госпожо Дамянова, уважаеми господин Кутев, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми представители на Гражданската инициатива, уважаеми гости! Ще се спра по същество на коментарите, които мога да предоставя от името на МОН и няколко конкретни данни и числа, за да може да се ориентирате в състоянието на Дружеството.
    На първо място, Дружеството е образувано през 2005 г. единствено на база на не парична вноска на държавата, включваща правото на собственост върху 165 почивни бази, от които към момента на създаване на Дружеството, тоест към 2005 г. едва 50 са били в състояние, позволяващо осъществяването на основния предмет на дейност, а именно: организиран отдих на деца. Още със създаването на Дружеството 115 бази на практика не са били в състояние да извършват тази дейност.
    Съответно подобряването на състоянието на неработещите бази е изключително затруднено от факта, че нито при учредяване на Дружеството, нито в последствие е правена парична вноска или инвестиции в капиталовото развитие. Цялата организация и поддръжка на държавното имущество съответно се извършва единствено и само на база на приходите от дейността.
    Към момента Дружеството се финансира основно с договор, който е сключен с МОН по реда на чл. 12, т. 13 от Закона за обществените поръчки, уреждащ така нареченото вътрешно възлагане, съгласно което възложителите могат да възлагат директно извършване на дейности на Дружеството или на държавното предприятие. Цената на договора за миналата година е бил 4 млн. 20 хил. лв. с ДДС като формирана база от 150 хил. настанявания. В последния годишен период на отчет, който е през месец юли тази година, Дружеството е отчело 29 276 почивали деца и ученици при 150 хиляди настанявания в общо вече 30 работещи бази, от които 11 планински и 19 морски. Това е картината, която считам, че трябва да се има предвид, когато се коментира състоянието на Дружеството и съответно възможностите за неговото бъдещо развитие.
    Трябва да се има предвид, че понастоящем това, което е възможно да се осъществи обхваща не повече от 2% до 3% от интереса на училищата и съответно на детските градини или пък на учениците по отношение на лагери и на занимания, които са свързани с дейности по интереси. Има, както е добре известно на всички, достатъчно сериозна и остра конкуренция в лицето на туристическия бранш, в който през последните години са направени изключително много инвестиции по отношение на бази, възможности, и които дават добра възможност и за евентуално провеждане на социална политика.
    По отношение на предложенията на Инициативата, тъй като една значителна част от тях са свързани с патриотичното възпитание, трябва да отбележа, че това е един от приоритетите на МОН и съответно патриотичното възпитание се реализира и чрез редица инструменти на политиката, в това число учебни програми, дейности по интереси и така нататък. В началния етап в стандарта по български език и литература е заложено овладяване на компетентности, свързани с националната идентичност. По-късно в прогимназиалния – в първия гимназиален етап, патриотичното възпитание се осъществява чрез обучение по редица предмети, сред които, на първо място, История и цивилизация, където основно е възпитанието и уважението към историята и традициите на България и на други народи, към националното и световното културно-историческо наследство.
    Друго предложение на Инициативата е Наредба № 2 да бъде отменена. Това предложение е вече факт още от 2016 г. Обществените отношения, които се уреждат и се регламентират от Наредбата за детските и ученическите туристически пътувания с обща цена, инициирани от институции в системата на предучилищното и училищното образование. Наредба № 2 е заменена от Наредба за детските и ученическите туристически пътувания с обща цена, инициирани от институциите в системата на предучилищното и училищното Образование и Наредба № 10/2016 г. за организация на дейностите в училищното образование. Първата от тях детайлизира правилата за организиране на детски и ученически пътувания, които Законът за туризма урежда, а втората регламентира мероприятия, организиран отдих, които са извън неговото приложно поле.
    Регламентирането на посочените от Вас предложения намират систематичното си място и в предучилищното и училищното образование. „Ученически спорт и отдих“ ЕАД е еднолично търговско дружество с държавно участие и правомощията на министъра се ограничават в избирането и освобождаването на членовете на Съвета на директорите, които от своя страна отговарят за оперативното ръководство. Дружеството е самостоятелно юридическо лице – търговец и отговаря за своите задължения с имуществото, което притежава. Съгласно договора МОН провежда заплащането на дейността по организирането на ученически отдих в почивните бази.
    Държа да подчертая, че част от предложенията, които са направени от Инициативата заслужават внимание. Бихме могли да се ангажираме с това да работим по отношение на стратегия, чрез която да се осъществява социална политика, която да бъде и в подкрепа на политиката на МОН за обхват на приобщаване на децата в образователната система, тъй като това би спомогнало за този национален приоритет, и сме готови да обсъждаме конкретни предложения, но трябва да имаме предвид именно тези числа, които казах в началото. Пак повтарям: 165 бази, от които към 2005 г. 115 от тях не са били в състояние да функционират. Възраждането им обратно означава значителни инвестиции и преди да се пристъпва към такъв тип решение, би трябвало да се прецени дали това е целесъобразно, дали е необходимо да се направи и дали към момента няма вече съществуващи други възможности, чрез които да се осъществява този тип политика. Благодаря Ви за вниманието. Готови сме да отговаряме на въпроси с колегите.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря на зам.-министър Сачева.
    Колеги, имате думата за изказвания.
    АТАНАС ВЕЛИЧКОВ: Във връзка с това, което каза зам. министърът на образованието, искам да уточня, че това, което искаме ние, не е да се възстановят базите, които може би е много трудно да бъдат възстановени. Искането ни е да бъде по-ясно казано, че тези бази могат да бъдат посещавани от нашите – българските деца и то на такава социално достъпна цена. Това е основното искане. По този начин базите ще бъдат напълнени с деца и малко или много ще влязат някакви средства, които евентуално ще могат да се използват, разбира се, по решение на „Ученически отдих и спорт“, МОН, държавата и така нататък, за да се възстановят останалите бази. Това е първата стъпка.
    Каза се, че туризмът или по-скоро туристическият сектор е един основен конкурент и това наистина е така. Там се влагат много средства, предлагат се много услуги, но те са на по-друга цена. Това го казах и в началото и всъщност децата ни отиват на едни лагери и зелени училища на доста по-висока и не социално достъпна цена. Тук говорим за това да бъде популяризирана по някакъв начин възможността децата ни да използват тези лагери. Нашето впечатление в момента, в който събирахме подписите, е че по-голямата част от хората – не мога да кажа точно процент, но около 60% - 70% от хората, които дадоха своите подписи и ги попитахме дали знаят, че децата им могат да почиват в тези бази срещу 16 лева на ден, те отговориха, че за първи път чуват такова нещо.
    В страната има изключително много бюра на „Ученически отдих и спорт“, на които това им е целта: да предлагат в училищата тази социална услуга и да набират групи за тези лагери. Това всъщност не се случва, и ако то се случва, и ако децата се занимават с нещо смислено в тези лагери, тогава средствата не е нужно да се отделят от държавата и от някакви други пера, а могат да дойдат именно от тези посещения, за да бъдат възстановени малко по малко всички останали бази. Това е смисълът. Не става въпрос, че искаме да се възстановят всички разрушени бази, което е ясно, че е невъзможно да се случи.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
    Първо ще дам думата на народните представители, след това на гостите.
    Колеги, имате думата за изказвания.
    Ще дам думата на госпожа Анастасова, заповядайте.
    ИРЕНА АТАНАСОВА: Уважаема госпожо Дамянова, уважаеми господин Кутев, колеги, уважаеми гости, представители на Националната гражданска инициатива! Няма спор, че проблемът, който поставяте в подписката и Вашата инициатива всъщност кореспондира с един сериозен проблем на държавата ни и той е грижата за децата. Наясно съм и всички тук със сигурност сме наясно, че образованието е скъпо занимание, грижата за децата също е скъпо занимание. Самият факт, че от 165 действащи бази в момента да говорим за 30 такива говори за отношението на държавата към този проблем. Абсолютно съм съгласна с Вас в констатацията, че в тази ниша успешно се настаниха туроператори, които обикалят училищата, предлагат всякакви видове оферти и абсолютно съм съгласна, че за сериозна част от децата тези оферти и цени са недостъпни, каквито и отстъпки да правят. Като директор на училище съм се сблъсквала с това, имала съм две години, в които бях забранила всякакви екскурзии и зелени училища от гледна точка на факта, че не може от една паралелка да тръгват 11 деца, защото те имат финансова възможност, а на останалите, особено на по-малките деца, да им се обясни, че: „така е чедо, ние нямаме толкова пари“.
    Казвам всичко това, защото съм убедена, че на този проблем трябва да се погледне много сериозно и да се търси изход от ситуацията. Със сигурност едва ли ще възстановим 165 бази, но не пречи поетапно да се възстановят базите и най-вече да се създават условия за отдих и на деца, които нямат финансовата възможност да почиват по друг начин. Държавата би следвало да отделя това внимание на тези деца и в този смисъл тази инициатива е добра, най-малкото тя е тема за размисъл и знак, че има родители – Вие също го казахте, които дори не знаят за тази възможност, и има родители, които биха откликнали на това децата им да почиват там.
    Същевременно не съм съгласна с Вашата теза, че тези организирани дейности са правят заради това „да почиват ръководителите безплатно“. Ако Вие можете, отивайки някъде за 5 дена с 30 деца 8-9-10-годишни да почивате, със сигурност учителите не могат да почиват. Трябва да се прояви и разбиране, защото и колегите са поставени пред два вида искания: част от родителите, които имат финансови възможности непрекъснато обясняват как искат децата им да бъдат водени някъде и другата част от родителите пък, които гледат да няма такива оферти, защото се чудят какво да кажат на децата си. Точно в този смисъл е и моят апел към МОН – наистина, това изисква сериозен ресурс, но от гледна точка на популяризиране, от гледна точка на модернизиране на базата в действащите бази, така че да станат още по-привлекателни, и популяризирани сред училищните колективи. МОН може да направи това. И не само, но и всички негови структури. Лично аз подкрепям тази инициатива и мисля, че има още какво много да се направи у нас за децата в този смисъл на отдих и на спорт. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
    Други колеги, желаещи да вземат отношение?
    Доцент Михов, заповядайте.
    МИЛЕН МИХОВ: Госпожо Председател, госпожи и господа народни представители, уважаеми гости! Тази идея заслужава внимание не само от гледна точка на социалното – това, което колегите говореха досега, което е действително много важно, за да се осигури една достъпност за по-широк кръг деца до един отдих, който по друг начин не биха имали, но и нещо, което представящите тази инициатива малко пропуснаха, а за нас е изключително важно. Тук не става въпрос за финансови ресурси, за материална база, за организацията на ученическия отдих. Изключително добро впечатление прави тази идея за организирането на ученическия отдих. Нека да не използваме патриотично възпитание, но наситено с възпитателни елементи, с възпитателна програма.
    Аз четох в изложението идеите по време на почивката децата да изучават народни танци, да упражняват дейности по интереси. Те са изключително важни. Те са продължение на онова, което правим в учебната година с ред програми. Мисля, че можем сериозно да помислим – признавам си, не съм информиран дали съществува, какъв е и дали трябва да има един да го наречем стандарт за провеждането на този ученически отдих, където ясно да бъде разписано какви дейности по време на почивка, спорта, играта да осъществяват, така че действително да не бъде продължение на учебния процес, а почивка, наситена с преживявания, с емоции, с усвоявания на нови неща. Това го има и в туристическия бизнес. Там се нарича анимация. Тази идея в подписката заслужава едно сериозно внимание и ако казваме, че трябва да съживим базите, да ги обновим, да вдигнем стандарта на материалните условия, то изисква ресурс, защото е очевидно, че една част от нашите деца вече имат други изисквания към почивката.
    Тези наши почивни бази трябва да отговарят на един минимален съвременен стандарт, за който не можем да си позволим да имаме компромис. В другата е по-скоро въпрос на организация, на планиране и на работи, които не изискват особено голяма финансова дейност. Аз се солидаризирам с колегите, че учителите на тези почивки по-малко си почиват, работата им е 24 часа седем дена през цялата почивка, дори не могат, както в редовните учебни занимания след края на часовете да затворят вратата и да се изключат. Те носят отговорност и в този случай трябва да имаме предвид, че те вършат много хубава работа. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря на доцент Михов.
    Колеги, други изказвания? Към момента не виждам.
    От гостите има ли желаещи за изказване?
    Заповядайте, моля да се представите за стенограмата.
    ИВАЙЛО ШОПСКИ: Секретар на Инициативния комитет.
    Искам да започна, че ние не сме група от хора, които вчера са се събудили и са решили да се занимават с някаква обществена дейност, нито пък специално някакво внимание. Анастас Величков е в Управителния съвет на Българския туристически съюз, господин Ивайло Танчев представлява една организация с 38 местни клуба в страната към Национално дружество „Традиция“, имаме журналисти, имаме хора на изкуството и така нататък. Това са хора, които могат с биографията си с десетилетия назад да докажат своята посветеност на обществени каузи.
    За да продължим по какъвто и да било начин днешния разговор, трябва да запозная всички тук присъстващи с фактологическата обстановка, такава, каквото е обективна. Защото при цялото ми уважение към госпожа Сачева, аз не мога да се съглася с нито дума от казаното от нея.
    Дружеството било наследило само 50 работещи бази, пък сега били 30. Едно дружество се създава да ликвидира тези бази или да ги развива? Нека да се уточним. Щом вървят от 50 към 30 значи нещата не се случват. Истината е, че базите не са 30, те крият факта, че не повече от 20 бази са обитаеми в момента, а останалите се водят само по документи. По-късно ще Ви разкрия защо водят тези бази по документи, че работят.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Само ще Ви помоля малко по кратко. Максимум 5-6 минути.
    ИВАЙЛО ШОПСКИ: Казусът е такъв, че няма как да стане това.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Такива са правилата в едната и в другата Комисия. Имаме Правилник, който сме приели. Знаем, че сте донесли много папки, но виждате, че и народните представители също спазват времето, което е прието като процедура в Народното събрание.
    ИВАЙЛО ШОПСКИ: Ще се опитам да съм максимално събран, но това е един казус, който изисква много да се вникне в него.
    Интерес от децата. Не може да има интерес от децата при положение, че в тези бази няма назначени възпитатели, учители, педагози. Естествено, когато отидат там, те нищо не правят. С извинение баба ми така гледаше кокошки на село – храни ги, затваря ги да си легнат и ги пуска безцелно през деня из двора. Това се случва с нашите деца, когато отидат в тези ученически бази. Няма защо да искат да ходят там.
    Ние създадохме в почивна база „Шумнатица“ един работещ модел в продължение на година и един месец. Това нещо беше описано в едномесечни доклади. (Ивайло Шопски показва материали.) Това е финансовата обосновка на цялото нещо, печалбата на базата. Тук са всички подобрения, които са извършени, със снимки – който желае, може де са запознае. Снимки на първоначалното състояние на базата и в момента, в който ние оставихме тази база. Тук е цялата кореспонденция, всичките ми молби до директора, всичките ми писма до министъра, в които съм молил да ни обърнат внимание, да видят какво сме свършили. А какво свършихме ние? Казвам ние, защото тези хора плюс още десетки доброволци, идваха и работеха всяка събота и неделя, без пари, носейки си материалите, покривайки си сами разходите. Една база с 25 декара двор, която беше обрасла в тръни, която нямаше от 20 години светеща лампа в двора. Ние възстановихме осветлението, направихме тематични коридори: Първо българско царство, Второ българско царство, революционери, будители, направихме Православен параклис, направихме зоокът, в който децата можеха, като дойдат, да видят зайци, пъдпъдъци, козички – да ги нахранят, да се грижат за тях, направихме оранжерия, в която ходехме да поливаме краставици, домати – да видят как се оглеждат, правихме конкурси по волейбол, шахмат. Имахме библиотека, имахме музей, в който на манекени бяха всички фолклорни области, как е изглеждал прабългарският воин и така нататък.
    Сутрин се ставаше и всички деца се строяваха пред 5-метров пилон, който лично монтирахме и всяка сутрин се вдигаше знамето с химна на България. След химна, след утрината физкултура отивахме да закусваме. Преди обяд провеждахме физически занимания тип „бързи, смели, сръчни“, като избирахме войвода и знаменосец на четата. Избирахме кой ще бъде войвода на Първи революционен окръг, на Втори революционен окръг и ги разделяхме по етажи, както са били по времето на Априлското въстание. Тези отговорници, които печелеха игрите, печелиха правото на другия ден да се изправят пред знамето и да командват строя и да вдигнат знамето. След като приключваха игрите, обядваха, следобед почиваха и отивахме в музея, вечерта на прожекция, която правихме в столовата и завършихме около лагерния огън, облечени самите ние в хайдушки дрехи, и разказвайки за местните воеводи, за това как българите надигнали глава, как са се посветели за Българската екзархия и така нататък. Това беше ежедневието в нашия лагер. Бяха организирали срещу 3 лева на ден децата да могат да отидат и да използват в 5-звездния хотел „Самоков“, на Боровец, целия СПА-център. Лично отидох, говорих с управителката – допусна ме.
    Базата се намира на Боровец, бях организирал с община Самоков страхотен прием. Влизахме във всички музеи, където пожелаем, без вход и ни съдействаха за всяко нещо. Каних Йерейския наместник, идваше и правеше православни беседи. Финансовите резултати на базата станаха изключително добри. В един момент аз доказах с документи, че благодарение на нашата работа ние привличаме повече хора, и лично аз смея да твърдя, че привлякох повече почиващи през зимните месеци на миналата година, отколкото целият тежък административен апарат на „Ученически отдих и спорт“ с всичките им офиси в България благодарение на това, че ходех от училище на училище, благодарение на това, че ходех по Студентски град, разнасях плакати.
    Направихме нещо нечувано. Събрахме там на кръгла маса студенти – бесарабски българи, от всички университети в България, за да може да споделят какви проблеми имат. Направихме нещо нечувано. Накарах тази тежка администрация за първи път да има възможност за наставяне в базата на родители, когато дойдат да видят детето си събота и неделя, да ги настаня и те да внесат в бюджета на Дружеството пари. Но в бюджета на Дружеството, защото мога да докажа, че и в момента – както винаги такива почиващи има, но те отиват в частните джобове на управители, домакини и нагоре по веригата.
    Помолих директора на „Ученически отдих и спорт“ да направи справка за годината, в която управлявахме почивна база „Шумнатица“ да сравним колко души са преспали там и колко са разходите за ток и вода в сравнение с годината преди това. Ако бяха сравнени данните от предходната година и тази година – разходи-приходи, щеше да се повдигнат много интересни въпроси, но никой не пожела това да се случи. Вмених си сам тази отговорност всеки месец да предоставям на директора на „Ученически отдих и спорт“ доклади, в които описвах колко души са посетили базата, колко са разходите, колко са приходите, колко крушки, брави съм сменил, колко казанчета съм оправил. На всичкото отгоре подадох сигнали срещу служители, които вместо да ги проверят, ги повишиха и ми ги пратиха на проверка, за да ми изкарат кирливите ризи, за да може да бъда махнат от там, защото съм трън в петата на това дружество. Целта на Дружеството е около него да не се тръби по никакъв начин, за да може да му затихнат функциите и тези имоти да се разпродадат. Това е една позната схема в нашата държава.
    Ще застана, ще говоря с имена, ще говоря с факти, с цифри и не се притеснявам, защото идва един момент, когато на човек му писва и въпреки че са ме заплашвали персонално, въпреки че действащи депутати са ходили да търсят клюки по Самоков и да разпитват нещо за мен само и само да ме очернят. Няма да се спра, заявявам го отговорно, докато не съм сигурен, че съм направил всичко по силите си българските деца да имат предоставената им от закона възможност да отидат за 16 лева със закуска, обяд и вечеря и то при едни добри условия, с една хубава програма, където да получат знания и умения. Това е важното. За целта: обиколих 20 бази в България по собствена инициатива и ги описах.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Ще помоля да се ориентирате към приключване.
    ИВАЙЛО ШОПСКИ: Който иска може да се запознае със състоянието на част от базите. Такъв грамотен доклад в целия „Ученически отдих и спорт“ – господин Райчев може би ще се съгласи, че няма кой да изготви от неговата администрация. (Реплики.) Не съм Ви го предоставил…
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Моля Ви да не влизате в диалог. Ще Ви дам думата, ако заявите изказване.
    ИВАЙЛО ШОПСКИ: Искам да разкрия как се случват най-сериозните злоупотреби в Дружеството.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Не сме разследващ орган. Ние разглеждаме Гражданската инициатива. Ще Ви предложа докладът, който сте изготвили, ако, разбира се, желаете да го предоставите на двете комисии, той ще бъде раздаден на народните представители. Знаете, че има разследващи орани, сигналите може да ги подадете.
    ИВАЙЛО ШОПСКИ: Смятам, че това е изключително важно, защото се казва, че няма средства, за да се възстановят…
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Още две минути Ви давам и ще Ви помоля да се ориентирате към приключване.
    ИВАЙЛО ШОПСКИ: Искам да докажа, че има достатъчно средства. Тук проблемът не са парите. Проблемът е това, че парите изтичат. Парите не отиват по предназначение. Тук разполагам с един сигнал, който е до Държавна агенция „Финансова инспекция“, Държавна агенция „Национална сигурност“ и Сметната палата, в който 1 млн. лв. целева субсидия за ремонти на базата са отишли за погасяване на фирми, които са поддоставчиците на храна и така нататък. Тоест 1 милион се харчи нецелево и после казваме, че не може да си оправим базите. Не може, защото тези фирми, които хранят децата, са свързани – това също може да се докаже с лица, които управляват „Ученически отдих и спорт“.
    Най-голямата злоупотреба, която се случва, и нашите деца не могат да отидат на лагер срещу 16 лева, това е, че субсидията, която се отпуска от МОН, която е обвързана с броя на нощувките, се получава чрез манипулация от страна на „Ученически отдих и спорт“.
    „Ученически отдих и спорт“ манипулират и завишават нощувките в пъти, за да си изпълнят договора с МОН. Мога да кажа точно какъв е механизмът на това нещо. Това е обществена тайна. Всички са запознати. Мога да посоча лицата, които го правят. Не се притеснявам. Не търся известност. Предлагали са ми почти от всички партии в парламента: „ела, ще направим скандал“„ „ела, ще го покажем на парламентарен контрол“. Отказвал съм, защото не търся скандал, искам решение на този въпрос. Казвам Ви: точи се субсидията. Заявявам го. Писал съм до министъра, че има злоупотреби. Мога да кажа лица, които са технически пряко ангажирани с това източване на субсидията и манипулиране на данните, които са подават към МОН. Скандалът е невероятен. Не съм го търсил, иначе досега всички медии щяха да са гръмнали. Не искам. Искам тук с Вас, в тази зала, да намерим решение.
    Това, което искаме от Инициативния комитет е да изградим нов регламент, по който да управлява „Ученически отдих и спорт“ в България и този нов регламент да бъде прозрачен и да бъде контролиран от гражданите. Пълна прозрачност. Опитайте се по собствен път да разберете колко са базите, къде, какво им е състоянието, да видите някъде има ли информация за това държавно дружество. Не може МОН да казва: „ние не може да се месим в това търговско дружество“, като даваме данъкоплатците 4 милиона и като лично министърът назначава управителя на дружеството с Борда на директорите. Как така те са си частно търговско дружество, когато е удобно, пък когато не е удобно взимат държавната субсидия. Не е нормално това. Ето ги документите, готов съм да ги предоставя, готов съм да Ви кажа всички неща как се случват вътре, за да ги отстраним, да направим нещо ново, качествено, прозрачно и да вървим напред. Това само искаме – в името на нашите деца. Благодаря.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
    Други желаещи за изказване?
    Заповядайте.
    ВЕНЦИСЛАВ МАНЧОВСКИ: Уважаема госпожо Председател, уважаема госпожо Зам.-министър, уважаеми народни представители! Председател съм на Национално младежко сдружение на Република България.
    След като получихме уведомителното писмо, което е изпратено до министъра на образованието и до министър-председателя, направихме анкетно проучваме между ученическите съвети във всички училища в България, които са наши членове относно това дали са запознати, че в България има такива почивни бази и дали знаят как могат да отидат да почиват в тях. Резултатите от това проучване са, че 89% от всички деца са запознати, че има такива почивни станции в България, а 46% от тях са били в почивните станции. (Реплики.)
    Това е по анкетно проучване от ученическите съвети, които сме получили. Ще го представя на Комисията като материал. Заставаме като Национална организация зад инициативата Ви. (Реплики.) Това го получаваме от тях. Това идва от тях.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
    Наистина ще сме Ви благодарни, ако предоставите проучването на двете комисии – и на Комисията по образование, и на Комисията по взаимодействие с неправителствените организации и жалбите на гражданите, така че народните представители да имат възможност да се запознаят.
    Колеги, има ли други желаещи за изказвания, коментари, за да дам думата на зам.-министър Сачева, тъй като имаше отправени и критики и би трябвало да чуем обратното становище. (Реплики.)
    Нямаме практика. Ще влезете в диалог. Всеки има социология, всеки има право да си прави проучвания, да ги представя, да вземе отношение и на заседание на едната комисия, и на заседание в другата комисия. Заместник-министър Сачева ще го потвърди още веднъж, че има желание от страна на министъра, което той сподели и съответно съжали, че не може да присъства на днешното заседание поради предварително поети други ангажименти, но изяви желание за работна група, за среща с Вас, така че да му предоставите всички материали, които имате и да потърсите решение. Вие апелирахте да се намери решение. Без МОН решение не може да се намери. Тук имаме решение, което сме подготвили – и едната, и другата комисия, което ще гласуваме с колегите, но в крайна сметка подадената ръка за работна група е важна. Предполагам, че зам.-министър Сачева ще поговори в тази посока.
    Заповядайте.
    ЗАМ.-МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Благодаря, госпожо Председател!
    Още веднъж ще повторя финала, с който завърших, а именно, че в предложенията на Гражданска инициатива има теми, които бихме могли да обсъждаме и да дискутираме. Както вече стана ясно, ние сме готови да сформираме и работна група. Аз съм човек, който не обича да излиза от територията на разума и затова няма да коментирам редица неща, които бяха казани и емоционални провокации, включително и това, което в момента се разпространява в залата, защото смятам, че това е некоректно. Ако има данни за злоупотреби, има начин, по който могат да бъдат сезирани органите. Вие сте го направили.
    За състоянието на Дружеството. Очевидно настоящият политически екип трудно би могъл да отговаря изцяло за всички 13 години, още по-малко аз, която съм от 13 месеца на този пост. Но така или иначе поемаме ангажимента да говорим по темите, които Вие сте изложили. Темите в общи линии са: политика, която да се извършва с „Ученически отдих и спорт“, съответно дейности, които да могат да се правят в базите, които са в момента в рамките на Дружеството. Що се отнася до злоупотреби, Ваши лични разочарования или други проблеми, които сте идентифицирали, разбира се, МОН освен да съдейства на разследващите органи, друго няма какво да направи.
    Искам да подчертая във връзка с това, което каза доц. Михов, че патриотичното възпитание и всички тези дейности по интерес извън „Ученически отдих и спорт“ са част от всички дейности от заниманията по интереси, които се организират от МОН. Съвсем скоро предстои публикуването на промени в Наредбата за приобщаващо образование на сайта на МОН, тъй като дейностите по интереси вече ще се финансират като държавна политика от 1 януари и всички тези дейности, които и Вие споменахме, значителна част от тях ще бъдат достъпни до всички български деца.
    В момента по последните данни на проекта „Твоят час“ от над 300 хил. деца, които са ангажирани в занимание по интереси, почти половината от тях са ангажирани със занимания, които по един или друг начин имат отношение към патриотичното възпитание, народните традиции, обичаи и фолклор. И не непременно това задължително се извършва само и единствено по време на ваканции или във времето, в което са в отдих.
    В заключение. Отворени сме за диалог и разчитаме, разбира се, че този диалог ще бъде добронамерен от двете страни, защото в случая от представителите на Инициативата чухме две диаметрално противоположни подхода. Единият беше по-съзидателен и с идея наистина да решаваме проблеми, другият беше малко по-емоционален и разчитам, че ще можем да запазим добрия и разумен тон. Благодаря.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
    Госпожа Анастасова, заповядайте.
    ИРЕНА АНАСТАСОВА: Колеги, госпожо и господин председатели! Нещата, които се изложиха пред двете комисии дори и да не са 100% истина, са тревожни. Аз не мога да си представя, че МОН няма механизми за контрол какво се случва във въпросното Дружество.
    Права сте, госпожо Сачева, че има съответни органи, сезирани са, ще се произнесат. Но хората са дошли при нас, защото са притеснени и до момента нямат отговор на някои въпроси и виждат накъде вървят нещата, а те не вървят на добре. В първото си изказване го спестих, но това е точно така. След като от 50 бази стават 30, догодина ще са 20 или 10, значи нещата не са добре. Не искам да обяснявам как във всички празни нисши се настаняват туроператори или разни други. Това е логично, нали сме в пазарни условия. Но наистина трябва да се помисли и МОН трябва да положи усилия – за това се радвам на думите, които каза госпожа Дамянова, че министърът е поел ангажимент, да се събере работна група, да се чуят предложенията на хората и да се вземат някакви конкретни мерки.
    В тази връзки предлагам на заседание на Комисията по образованието и науката, когато прецени ръководството на Комисията, да изслушаме специален отчет за работата на Дружеството, да видим какво се случва там и какви са неговите намерения за развитие в бъдеще, за да можем да сме полезни и ние. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря Ви, госпожо Анастасова.
    Докато Вие се изказвахте – това говорихме и с господин Кутев, че може би – имаме такава практика в Комисията по образованието и науката, и съответно и в Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите, след като се сформира работна група – тя се сформира със срок, с определена задача, цел и така нататък, в разумен срок, в който преценим всички да направим – заедно с изслушването, което Вие предлагате, изслушване за това докъде е стигнала работната група и съответно какви решения е взела, за да можем наистина и ние да бъдем по някакъв начин полезни. Както поставяме началото с разглеждането на тази Гражданска инициатива в двете комисии, така ще контролираме докъде е възможен процесът на комуникация и съответно решаването на въпросите и проблемите, които се поставиха днес. Имаме това право. Правили сме не веднъж, така че мисля, че по този начин ще бъдем и ние максимално полезни.
    Колеги, други желаещи за изказване има ли?
    Заповядайте.
    ИВАЙЛО ШОПСКИ: Благодаря.
    С риск да стана досаден. Казвате работна група. Кога? Какви ще са целите на тази работна група? Можем сега да потънем в едни общи приказки колко МОН иска да говори с нас, само че съм изпращал доклади до министъра и съм го молил неколкократно за среща и съм го канил да дойде в самия лагер, когато там действахме, за да види постигнатите резултати. Той не пожела. Сега изведнъж какво ще ме убеди мен, че имаме силна воля от страна на МОН за диалог. Дано да е така. Поемете конкретни ангажименти. Ето, другия месец, на тази дата, тези страни ще включим, това ще е дневния ред. Тогава съм съгласен.
    Другото нещо. Говорете за прозрачност, защото Вие ще седнете тук работни групи, ще обсъждате, но ще обсъждате данните, които те Ви подадат, а те са манипулирани още в „Ученически отдих и спорт“. Аз имам доказателства за скрити фактури за разходи за хиляди левове в „Ученически отдих и спорт“. Естествено, че като заблуждават одита, който им е назначен от министъра, от там нататък тръгва гнилата ябълка. Те ще Ви дадат изманипулирани данни.
    В крайна сметка, след като съм подал сигналите за злоупотреба до директора на „Ученически отдих и спорт“ и до министъра, искам да знам те бяха ли разследвани, къде бяха разследвани, стигнала ли до органите на МВР и какво се случи с тях? Има ли наказани служители? Има ли написано становище черно на бяло за тези сигнали? Те не са длъжни да ги разследват, но нали са заинтересовани в крайна сметка.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Пак ще повторя. Ние не сме разследващ орган – нито едната комисия, нито другата. Ние сме държава с парламентарно управление. Самият факт, че казваме, че ще поискаме изслушване и проследяване на работата на работната група, е достатъчна гаранция за Вас, че тази работна група ще работи и ще я има, разбира се, работна група в Министерството. Доколкото разбирам сте били в базата на „Ученически отдих и спорт“ и сте запознат с начините, по които действа администрацията. Когато се създава работна група, тя се създава със заповед на министъра, определя се срок на работа, цели, задачи и така нататък и въз основа на тази заповед ние съответно ще проконтролираме. Остава в стенограмата. Пак казвам, това е най-високата трибуна в държавата.
    Сега какви документи ще ни бъдат предоставени на заседанието, дали са истински или не, сами разбирате, че ние няма как да се произнесем, но все пак отговорността, която носи една институция, представяйки информация на комисията, мисля, че е достатъчно отговорно това, което съответно те трябва да представят. Ако има някакви съмнения, има си прокуратура, има си съд и така нататък. Така е устроена държавата. Ние няма как да се произнесем по нещо, по което не сме компетентни. (Реплики.) Да, те са подали сигнал към разследващите органи. Това е, което ние като компетентност, можем да направим – като две комисии, като Народно събрание. И пак казвам: това, че някой представя, още повече от името на институция, данни и факти, би трябвало да го направи достатъчно отговорно, така че тези данни да бъдат максимално достоверни. (Реплики.)
    Зам.-министър Сачева.
    ЗАМ.-МИНИСТЪР ДЕНИЦА САЧЕВА: Ако ме извините, госпожо Председател, последно включване. В работната група предлагаме да бъдат включени представители на Инициативата, така че Вие ще бъдете участници в тази работна група. С колегите обсъдих тук набързо, че бихме могли да направим работна група, която да работи в рамките на един месец и след това съответно да представим пред парламентарната комисия резултатите.
    Все пак, защото съм представител и на МОН, но и считам себе си за човек, който в момента представлява също и държавата, смятам, че разговорите с презумпция, че държавна институция ще даде фалшиви документи на парламентарна комисия, са просто абсурдни за здравия разум в 21-ви век. Вие лично ще бъдете лично поканен да участвате в работната група и, разбира се, с документите, с които разполагате, ще можете да ги представите, ако считате, че те са алтернативни на тези, които предоставяме ние. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря на зам.-министър Сачева.
    Колеги, предлагам да пристъпим към гласуване.
    Първо, ще подложа на гласуване решението, което ни е предложено за Комисията по образованието и науката, а то е следното: приема за сведение и препоръчва на народните представители по тяхна преценка да съобразят в своята законодателна дейност Национална гражданска инициатива да върнем ученическите лагери на децата, с вх. № 839-01-6, внесен на 19 юни 2018 г.
    За – 12, против и въздържали се няма.
    ПРЕДС. АНТОН КУТЕВ: Същото е решението, което са предложили и колегите от нашата комисия.
    Моля, който е съгласен от Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите, да гласува.
    За – 12, против и въздържали няма.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря на всички за участието.
    Закривам днешното заседание.


    (Закрито в 15,30 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛИ:

    Милена Дамянова

    Антон Кутев
    Форма за търсене
    Ключова дума