Комисия по образованието и науката
1. Актуални въпроси, отправени от членове на Комисията по образованието и науката към министъра на образованието и науката на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни.
Заседанието беше открито в 15,15 ч. и ръководено от председателя на Комисията по образованието и науката госпожа Милена Дамянова.
* * *
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Добър ден на всички!
Уважаеми колеги, виждам, че имаме кворум и можем да започнем днешното заседание.
Предлагам Ви следния дневен ред:
1. Актуални въпроси, отправени от членове на Комисията по образованието и науката към министъра на образованието и науката на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни.
Има ли други предложения към дневния ред? Не виждам.
В такъв случай го подлагам на гласуване.
Гласували: за - 19 народни представители, против и въздържали се няма.
Казвам: „Добре дошъл“ на министър Вълчев! Добре дошли на всички гости и на нашите партньори от медиите!
Колеги, започваме по процедурата за блиц-въпроси. Първи са от парламентарната група на ГЕРБ.
Заповядайте, госпожо Стоянова.
ВЕНКА СТОЯНОВА: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми господин Министър! Моят въпрос е съвсем кратък, но пък се надявам, че ще получим отговор на въпрос, който живо интересува обществеността в последните дни. Става въпрос за това, че в последните дни на много места в страната са регистрирани нива на фини прахови частици, които са значително над приетите норми. Въпросът ми е: инструктирани ли са училищата какво трябва да предприемат в такива дни; какви мерки сте разпоредили; консултирани ли са тези мерки, ако има такива, със здравните власти и със специалисти от системата на здравеопазването?
Очаквам Вашия отговор.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Господин Министър – заповядайте за отговор.
МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Уважаема госпожо Стоянова, факт е, че този въпрос нарастващо ни тревожи, не бих казал само през последните дни, а през последните години. Той кореспондира със здравето на учениците.
Ние получихме предложение, чрез писма и чрез фейсбук, включително за обявяване на дните за неучебни. Това, разбира се, е крайна мярка. Обсъдихме с компетентните институции – Министерството на здравеопазването, Столична районна здравна инспекция, Националния институт по метеорология и хидрология, Изпълнителната агенция по околна среда и Столична община възможните мерки за реакция по отношение на учениците. Това, което специалистите ни казаха е, че ако нямаме дълъг непрекъснат период не можем да очакваме от един или два дни, че това ще провокира заболявания в учениците. От друга страна, имаме рискови групи, където са децата с бронхиална астма. Хората със сърдечно-съдови заболявания, са повече при възрастните и в много по-малка степен са при децата, към които трябва да се подходи с максимална степен на предпазливост. Въпреки че казват, че няма безспорни данни за завишени нива на фини прахови частици за заболеваемостта от белодробни заболявания, ние трябва да подходим от гледна точка на принципа на предпазливост. В разговорите участваха и от Националното сдружение на пулмолозите. За София имаме система в Националния институт по метеорология и хидрология, която не просто регистрира нивата на фини прахови частици, а може да прогнозира за три дни напред, което е добрата новина. Ако гледаме информационните сайтове, които ползват малко или много първичните бази данни и на Националния институт по метеорология и хидрология, това, което можем да видим е, че имаме проблем преди всичко в София. В други градове също имаме завишени нива, но те са малко над границите. Системата на Националния институт по метеорология и хидрология е за София. Вече сме стартирали работа – можем да направим наш механизъм, с който да бъдем уведомявани всеки път, когато имаме прогноза за такива високи нива на фини прахови части. Тридневната прогноза днес, утре и вдругиден показва, че днес и утре нямаме проблем. Може би вятърът навън го доказва, но примерно за петък ще имаме проблем със завишените нива на фини прахови частици. Това, което ще правим във всеки един случай е да инструктираме училищата с нарочна заповед да ограничат извеждането на децата и активностите на открито. Други възможни мерки са учестен режим на влажно почистване, самото проветряване да става по-кратко, но по-често и така нататък. Тоест ние ще подготвим инструкции какво да правят във всички такива дни. Всеки път, когато имаме такава прогноза, те ще бъдат предупреждавани.
Впрочем Столична община направи това за понеделник. Ако децата останат в къщи, в повечето случаи нямаме гаранция, че по-малко време ще стоят на открито – някои може би да, но други не. Това е, което за сега сме решили.
А по отношение на децата с хронични проблеми, когато това е отразено в здравния им картон, ще предложим нормативни промени – в тези дни да бъдат освобождавани без медицински документ по решение на родителите. (Реплики.) Разбира се, по преценка на родителите. Благодаря.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Госпожо Стоянова, за реплика?
ВЕНКА СТОЯНОВА: Благодаря, господин Министър.
Само един уточняващ въпрос – той по-скоро е като закачка – стана така, че метеорологичните условия, които допускат завишение на фините праховите частици, се срещнаха с грипния сезон. В единия случай малко ще се ограничи проветряването, но пък в другия е наложително да се проветряват често учебните стаи. Така че, надявам се, училищата и техните ръководства да намерят баланса между фините прахови частици и предстоящата грипна епидемия. Благодаря Ви.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Господин Министър, желаете ли дуплика?
МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: Това, което казаха лекарите – специалисти е: не само че не трябва да бъдат проветрявани по-малко, а трябва да бъдат проветрявани по-често, но за по-кратко. Това е препоръката, която …. Иначе, преди всичко, ако емисиите в работните дни са що-годе някаква константа, това, което води до екстремни стойности са мъглите и температурните инверсии – което прогнозира и Националният институт по метеорология и хидрология.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Следва групата на „БСП за България“.
Заповядайте, госпожо Анастасова.
ИРЕНА АНАСТАСОВА: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, колеги! На мой писмен въпрос, преди месец, за кадровото осигуряване на системата на средното образование в частта Министерството на образованието и науката и регионални управления на образованието отговорихте, че незаетите длъжности в регионалните управления на образованието са 60 – най-много са в Бургас, Смолян, Видин – няма да изреждам всички. Незаетите длъжности в Министерството на образованието и науката са 27 – най много в дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ са 5, което само по себе си е притеснително, като имаме предвид, че това е основна дирекция в Министерството на образованието и науката. Тръгвам оттук в моя въпрос, за да онагледя, това, което искам да попитам и фактът, че всъщност ние знаем и без да сме специалисти в тази сфера, че картинката с кадровото осигуряване не е особено розова.
Днешният ми въпрос е породен от вече многократни разговори с експерти в Министерството на образованието и науката по различни поводи, разбира се. Но основното във всички тези разговори беше: оплакване от прекомерна натовареност с ангажименти; от некомпетентност – понякога при поставяне на задачите от някои директори на дирекции; от непрофесионално отношение към експертите от страна, пак повтарям, на някои директори на дирекции; създаване на излишно напрежение; непремерени изказвания. При задълбочаващата се липса на кадри, става дума за добре подготвени кадри, естествено, мисля, че посочените от мен явления са недопустими. Разбира се, Вие като министър отговаряте и следователно имате всички правомощия да решавате тези проблеми. Поставям този въпрос, защото по някои поводи, при някои такива сигнали съм разговаряла с Вас.
Например какво се случва в дирекция „Организация и контрол“? При цялата натовареност на дирекцията посочените проблеми рефлектират върху качеството на изпълнение на служебните задължения. Повтарям: прекомерна натовареност с ангажименти; некомпетентност при поставяне на задачите в някои случаи; непрофесионално отношение най-вече към експертите.
В други дирекции. Какво се случва с незаетите места за експерти по английски език, биология и математика? Мисля, че последно две от обявените места бяха заети в дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“. При срещите ми в страната има много сериозни оплаквания – това не го казвам просто, защото съм опозиция. Има много сериозни оплаквания от качеството на учебните програми и от качеството на учебниците. Убедена съм, че такива сигнали стигат и до Вас. А, ако не стигат, значи се срещате с подбрани хора, защото аз не се срещам с подбрани хора – срещам се с много хора.
Сериозни са оплакванията и от организацията на работа по квалификацията. Не знам какво е кадровото състояние на съответната дирекция. Никъде не мога например да видя кои са обучителните организации по Европейския проект „Квалификация на педагогическите специалисти“ и кореспондират ли те с Информационния регистър на обучителните организации? Какъв контрол се осъществява върху провеждането и качеството на обученията – както обещахте на предишен мой въпрос? Какво се случва с обученията в Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти? На сайта им стои каталог от 2017 г. и отчет на обученията за месеците октомври, ноември и декември на 2017 г., а вече приключваме 2018 г. Преди повече от половин година, на наш въпрос, обещахте конкурс за длъжността директор, но такъв все още няма. Считате ли, че Центърът се управлява по най-добрия начин?
Разбирам също така, че някои бивши началници на регионални управления, пенсионирани в момента, се назначават на работа в Министерството на образованието и науката. Изброявам всичко това, защото задачите пред Министерството на образованието и науката, са изключително важни и сложни. Въпросът с кадрите следователно е от първостепенно значение. Не виждам обаче той да се решава по най-добрия начин – може би такива са обективните реалности? С една дума, ако трябва да обобщя въпроса си, защото изредих много въпроси: какво е виждането и преценката Ви за състоянието на кадровата политика – говоря за регионалните управления на образованието и Министерството на образованието и науката?
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Господин Министър, заповядайте за отговор.
МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: Благодаря.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Уважаема госпожо Анастасова, поставихте редица въпроси, надявам се да успея да отговоря на всички. Факт е, че имаме предизвикателство по отношение на кадровото обезпечаване и въобще с възможността да ангажираме достатъчно високо подготвени хора, особено когато става въпрос за областна политика – ресора „Училищно и предучилищно образование“. Все пак това трябва да са по-добри специалисти, авторитетни и уважавани. От друга страна, един специалист трудно се задържа, когато бъде изграден – особено сега, когато се увеличават възнагражденията в образователните институции. Над 5% от заетите служители в регионалните управления по образованието, преди началото на учебната година, подадоха молби за прекратяване на правоотношенията, което означава, че не са започнали работа в образователни институции. Конкурси пускаме постоянно. Това, което мога да Ви уверя е, че водещо е било професионалното начало – професионалното начало дотолкова, доколкото комисиите го гарантират. Аз сега не мога да Ви гарантирам, че във всяка комисия колегите са подходили по най-професионалния начин, но в никакъв случай не става въпрос за някакви други критерии, освен тези, които са на конкурсната комисия. Експерти по математика имаме, но факт е, че имаме и конкурси, в които не сме успели да изберем кандидати, не са се явили кандидати, или тези, които са се явили са оценени от комисията с нисък резултат. Добрата новина за следващата година е, че ще успеем да отделим малко повече средства за регионалните управления по образованието за увеличаване на възнагражденията, така че да няма голямо изоставане. Аз ви казах, че все още там възнагражденията са малко по-високи отколкото в образователните институции средно, но пък от друга страна и ангажиментите в регионалните управления по образованието са повече. Ще се постараем това увеличение да бъде по-близко до 20%, колкото е на учителите.
По отношение на дирекция „Организация и контрол“ – отделих немалко време да се запозная с проблемите в нея. Там имам критики, както и в редица други дирекции, не само по отношение на ръководството на дирекцията, но и по отношение на служителите на дирекцията. Чисто професионални критики, бих казал. Един ръководител, освен експертни качества, трябва да притежава и качества за ръководене на хора, да притежава и политически качества, когато говорим за директор на дирекция в ресор „Средно образование“ на Министерството. Служителите съответно трябва да притежават две от тези три качества. За съжаление, много често има прояви на непрофесионално отношение, включително и това да не уважават йерархията, е другата страна на монетата от тази, която сигурно Вие сте чули от служителите в дирекцията.
Квалификацията е голяма тема. Предложихме промени, които все още не са утвърдени и са за обществено обсъждане. Всички организации – доставчици на квалификационни услуги, които ще участват в Проекта „Квалификация“ ще бъдат от Регистъра. Тоест имаме това кореспондиране между Регистъра и Проекта. Ние ще засилим контрола с екипи от страна на Министерството и регионалните управления по образованието. Всяко едно обучение ще се регистрира в Информационната система една седмица предварително като място и час на провеждане, което ще позволи да се правят внезапни проверки. От друга страна, направихме Информационна система, но тя все още не е влязла в сила. Всеки един обучаем, ще може да попълва опростена, кратка форма за оценка на удовлетвореност – до колко е доволен от обучението. Ще получава линк чрез тази Информационна система на имейл. По този начин от страна на обучаемите ние ще имаме своеобразен рейтинг на тези квалификационни услуги. Обучаемите са тези, които най добре могат да оценят. Друг е въпросът, дали ще го направят – ще подходят по най-професионалния начин към това задължение. По-скоро ще бъде право да оценят доставчика на квалификационни услуги.
Факт е, че това е относително отворен пазар. Той е в началото си. На един пазар винаги в началото му трябва време – конкуренцията да отсее по-качествените, по-добрите доставчици на квалификационни услуги. Ние сме точно в този начален етап. За дирекция „Квалификация“ е проведен конкурс – не е проведен за Националния институт по квалификация.
Бивши началници. Да, сещам се за един, но Вие миналата седмица гласувахте разпоредба със Закона за държавния бюджет, която ще ни принуди да го освободим. Така че е въпрос на две или три седмици промяната на статута на този служител.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Госпожо Анастасова, заповядайте за реплика.
ИРЕНА АНАСТАСОВА: Честно казано, знам, че повечето от нещата, които ми отговорихте, са така.
Въпросът е: какво мислите да се случва в бъдеще, за да не е така? Проблемът с кадрите е много тежък и ще се засилва все повече. Знам, че се предприемат мерки, но когато говорим за проблем с кадрите, образно казано, в главата на цялата система – това вече не е добре.
Сами разбирате, че регионалните управления на образованието изостават не само с тези 20%, които и сега няма да наваксате като заплащане, а доста повече, защото имахме доста увеличение на учителските заплати, без да се увеличават заплатите на експертите в регионалните управления. Така че там по-активно трябва да се наваксва това, ако искаме да имаме сериозни специалисти в регионалните управления.
От собствената си практика, бидейки директор, ще Ви кажа, че можеше да се обърнеш към експерт в регионалното управление, когато нещо не разбираш и не знаеш, и човек беше сигурен, че ще получи наистина компетентна помощ. Сега идват да проверяват директорите хора, които са по-некомпетентни от тях. Това са реалностите, това е истината! И, ако не си кажем това, значи нищо не казваме. Тоест ние, наистина, предстои тепърва да имаме проблем с управленски кадри. Разбира се, не е само в образованието, но в момента говорим за системата на образованието.
Затова си мисля, разбира се, тук причините са много сериозни, включително и фактът как въобще работи администрацията. В годините на прехода със всяко управление се сменяха кадри. Това е един много по-дълъг разговор и сега няма да го решим, но за мен нещата ще са все по-тежки. Наред с всичко останало, което трябва да се случва в системата, много сериозно внимание трябва да се отделя на развитието на кадрите, намирането на сериозни и добри управленски кадри в Министерството. Благодаря Ви.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Господин Министър, желаете ли дуплика? Заповядайте.
МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: Благодаря.
Няма кой знае колко много рецепти. Едната е, максимално да увеличим възнагражденията, втората е, да се налага принципът на професионализъм – да бъдат мотивирани и задържани добрите специалисти, доколкото началниците на регионалните управления и ние имаме тази възможност.
Това, което мога да Ви кажа е, че в никакъв случай не сме подходили безотговорно към регионалните управления по образованието. Към министъра на образованието има близо 400 второстепенни разпоредителя, без висшите училища и Българската академия на науките. В последните шест – седем години регионалните управления по образованието са тези, на които в най голяма степен, и с най-голям процент са им увеличени възнагражденията. Всички средства – имаше две години, в които имахме малко средства за увеличение на възнагражденията – сме ги насочвали, не приоритетно, но единствено и само към регионалните управления. Например, ако сравните с 2010 г. регионалните управления днес са по-добре, с по-високи средни възнаграждения, отколкото структури към редица други министерства – примерно структурите към Министерството на труда и социалната политика. Проблемът ни идва от това, че имаме изпреварваща политика за увеличение на възнагражденията, което за нас не е проблем, а радост. Така че правим всичко възможно и за следващата година те ще имат по-голямо увеличение от всички останали звена в структурата на Министерството на образованието и науката като първостепенен разпоредител. В никакъв случай няма смени. Няма хора, за да има смени такива за каквито говорите – политически и така нататък. Надявам се повече началници на регионални управления да подхождат единствено професионално, за да задържат максимална част от хората. Пак казвам, изтичането е към училищата и Вие го знаете. Благодаря.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря, господин Министър.
От групата на „Обединени патриоти“?
Професор Станилов, заповядайте.
ПРОФЕСОР СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: Уважаеми господин Министър, промените в Закона за развитие на академичния състав изисква от висшите училища и научните организации да приемат Европейската харта за изследователи и Кодекса за поведение при подбора на изследователи. Те обаче са затруднени от отсъствието на еднообразен стандартизиран превод. Предвижда ли МОН да подпомогне висшите училища и научните организации с официален превод на Европейската харта за изследователи и Кодекса за поведение при подбора на изследователи? Разбирам, че моят въпрос има чисто технически, или по-скоро технологичен характер обаче много закъсняваме с процеса на овладяване на тези принципи и на средствата. Затова Ви моля, да ми отговорите на този въпрос: взима ли Министерството на образованието и науката някакви мерки в близко време да се появи такъв превод и да бъде разпространен във висшите училища и научните организации? Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Господин Министър, заповядайте.
МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: Уважаеми професор Станилов, този въпрос не е поставян на вниманието ми. Не ми е предлагано да я преведем, но Вие ми го поставяте, така че се ангажирам да го направя.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Колегите от парламентарна група „Движение за права и свободи“ отсъстват, от „Воля“ – също. Отново е ред на парламентарната група на ГЕРБ.
Заповядайте, госпожо Петрова.
ТАНЯ ПЕТРОВА: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър! Моят въпрос ще бъде резултат от проведения в понеделник Национален форум за иновации в образованието – едно мащабно събитие, което събра представители на иновативни и на не такива училища от страната – събитие, организирано от Министерството на образованието и науката.
Чухме Вашето встъпително слово, както и анализа направен от представител на Националната комисия за иновации. Разбрахме кое е положителното. Моят въпрос е обърнат по следния начин: какво не успя Министерството да свърши през двегодишния период, когато се прави мониторинг на първата и втората вълна на иновативни училища, или казано по-просто: от какво, господин Министър, Вие не сте доволен?
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Господин Министър, заповядайте.
МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: Благодаря.
Госпожо Петрова, може би от доста неща не съм доволен. Първо, трябва да си признаем проблемите, за да можем да очертаем по-добре предизвикателствата.
Проблеми имахме и имаме с подзаконовата нормативна уредба, която беше издадена през 2016 г. Сега можем да кажем, че голяма част от образователните стандарти, са прекалено инструктиращи, насочващи, прехвърлящи и налагащи административна работа. Това беше един от ангажиментите, които поехме за намаляване на административната работа на учителите. Той е частично реализиран. Предложихме някои промени. В момента продължава работата на работната група. Днес приехме промени в нормативни актове, малка част от които са свързани с намаляването на административната работа. На заседанието на Министерския съвет приехме такива промени.
Иновативните училища са добра възможност да променим системата, да наложим принципа на самостоятелност, на децентрализация, да провокираме инициативност в училищата, да провокираме училищните политики за развитие.
Честно казано, с риск да обидя народните представители, не ми харесва терминът иновативни училища. От една страна, всички училища трябва да бъдат иновативни, от друга страна, едно училище с много малки промени в работата си може да бъде да бъде наречено иновативно, отколкото друго училище, което не е кандидатствало с Проект за иновации. Целта на нашата политика трябва да бъде да насърчаваме ползотворните иновации във всички училища. Все по трудно можем да разчитаме, че образователната система ще се променя в традиционния цикъл – промяна на учебните програми, писане на учебници, квалификация – това изисква един много дълъг период. В зависимост от етапа сигурно изисква между 7 и 10 години, като светът, в който живеем вече ще е променил малко.
От друга страна, енергията на образователните институции да променят е много по голяма отколкото на Министерството. Те в много по-голяма степен могат да реагират съгласно спецификата си. Макар и да имат сходна обществена задача училищата са различни, с различни традиции, субкултури, с различни деца в тях, към които трябва да се подходи по различни, специфични начини. Ние малко или много трябва да се откажем от културата на стандартизация, от тясно инструктиращите стандарти, и да минем към по-широко насочващи стандарти и към политики, които да стимулират училищата за ползотворни иновации.
Много пъти са ми поставяли въпроса: трябва ли да стимулираме финансово иновациите? Всъщност имаше такива нагласи, създадени още през 2016 г. Взехме решение, че не трябва да създаваме стимули за самоцелни иновации – иновациите заради самото финансиране. От друга страна, иновациите имат нужда от финансиране и трябва да бъдат подпомогнати. Всички училища трябва да имат възможност да реализират мерки за развитие.
Факт е, че имаме ръст на възнагражденията. Беше взето положителното решение за увеличаване на възнагражденията. Училищата що-годе се справят с веществената издръжката. След промените във финансово-разпределителния механизъм, още по малък процент са тези образователни институции, които имат недостиг сега към края на годината, но относително малко училища имат възможност да реализират собствени разходни политики, да инвестират по-значителни средства – било в иновации, било в оборудване. Това трябва да бъде приоритет на бюджетната политика в сектора през следващите години. Въобще, ние трябва да направим този преход към система, при която в много по-голяма степен, пирамидата на развитие да бъде центрирана в училищата, а не в Министерството, чрез политиките, които прави чрез стандартите. Това изисква, малко или много, всички по веригата да си променим мисленето като започнем от Министерството, регионалните управления и директорите на училищата. Пак казвам, това не може да стане изведнъж, не трябва да бъде шоково, не трябва да бъде самоцелно. Ние трябва да оценим всяка иновация, нещо което го има заложено като механизъм в Закона. Убеден съм, че точно тази концепция ни дава Законът за предучилищно и училищно образование: да насърчаваме училищните политики; да насърчаваме нововъведенията в училищата; въобще да насърчаваме креативността в образователните институции и най-вече в учителите. Директорите да подпомагат учителите, да оценяват тези, които са креативни, които правят нововъведения. Министерството, в по-голяма степен регионалните управления и Националният инспекторат по образованието да оказват методическа помощ, а не само да контролират и да санкционират. Може би голямата промяна, която сме направили е самите ние да се променим и да сменим чипа. Благодаря.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Желаете ли реплика, госпожо Петрова?
ТАНЯ ПЕТРОВА: Вие казахте, че трябва време, за да се оцени всяка иновация. В тази посока мисля, че тази инициатива трябва да спре поне за една година, за да се оцени наистина всяка иновация и това, което се прави в иновативните училища. Да не стане така, че по-голямата част от 2400 училища в най-скоро време да станат иновативни. Вие сам видяхте, че има, бих ги нарекла, социални иновации в някои училища – голямо постижение е да научат децата да си мият ръцете, но има училища, които правят сериозни иновативни проекти. Това, че не ги разграничаваме, поне на този етап, мисля, че не е добре. Мислено ли е в тази посока изобщо – малка глътка въздух, за да има време за анализ?
Затова в тази посока изобщо мислено ли е – малка глътка въздух в тази посока, за да има време за анализ?
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Господин Министър, заповядайте.
МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: Благодаря. Предвидено е анализът да се прави на края на всяка учебна година. Има показатели към всяка иновация, но пак Ви казвам: едно училище може да е променило елементи, които съставляват 30% от средата в него, друго може да е променило 2%. И двете са иновативни. Сигурно някои от иновациите са били провокирани от това, просто училището да си сложи табелката „иновативно училище“, или пък в очакване на допълнително финансиране. Не мисля, че е толкова опасно всички да станат иновативни – тогава тази табела просто няма да има значение. По-важното е да намерим инструментите, да насърчим ползотворните иновации – това пропуснах да Ви кажа в първоначалното си изложение. За да насърчим училищни политики за ползотворни иновации не можем с традиционните инструменти да напишем в нормативен акт: пишете иновации, правете иновации. Това, което мислим да направим е национална програма, но не насочена единствено и само към иновативните училища, а към всички за стимулиране на такава иновативност за стимулиране на добри практики, за обмяна на практики и партньорства в областта на иновациите.
Според мен не трябва да се страхуваме, ако някой експериментира и сгреши. Някои страни го правят дори експериментират на ниво система. По-голям е рискът, ако застинат училищата и попаднат в плен на рутината. Благодаря.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря, господин Министър.
Казахте, едно малко отклонение, че не харесвате наименованието. Доста години мислехме върху това наименование. Никой не предложи по-добро. То е като с обединените училища – не е добро, но в крайна сметка, включително и тук в Комисията, никой не даде друго предложение. Вие в дупликата си казахте идеята – експеримент. Ако трябва да сме откровени това трябва да се експериментални училища. Това звучи още по-не както трябва, но на практика идеята е тази. (Реплики.) Да, звучи различно.
Следва парламентарната група на „БСП за България“.
Заповядайте, госпожо Симеонова.
ДОНКА СИМЕОНОВА: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Уважаеми господин Министър, от 1 януари 2019 г. предстои увеличение на учителските заплати с 20%, което е напълно заслужено като се има предвид отговорния труд на учителите. Въпросът ми е: Министерството на образованието и науката може ли да гарантира и как, че това увеличение ще бъде за всички учители, независимо в какви училища работят?
МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: Благодаря Ви за въпроса. Факт е, че той винаги стои, когато имаме политика за общо увеличение на възнагражденията, поради факта, че финансово-разпределителната формула не е обвързана с числеността на персонала – педагогически и непедагогически, и средните брутни работни заплати, а тази година е базирана на децата и учениците най-вече, и в по-малка степен на броя на групите паралелки. Тоест имаме вероятност да има разминаване между това, което е необходимо като допълнителни разходи и това, което допълнително е постъпило в училището. Отделно от това имаме две нива на разпределение: на първо ниво от централния бюджет към бюджетите на общините, или първостепенните разпоредители. На второ ниво към бюджетите на училищата, респективно детските градини.
Всяка предходна година, когато е имало такова общо увеличение, сме правили анализ веднага след месеца, в който трябва да бъде направено увеличението. Анализът показва, че има определен брой образователни институции, които не са успели да постигнат необходимото увеличение. От над 4000 образователни институции, да кажем, е имало между 100 – 150, рядко е имало малко над 150, които не са успели да достигнат необходимото увеличение. Процентът на детските градини е далеч по-голям, отколкото на училищата.
Друга причина да не могат да достигнат това увеличение е, ако са им намалели учениците, но не е намалял със същия или сходен процент персоналът. Тоест като цяло са им се запазили разходите, а е намаляла средната пълняемост. Какво правим в този случай по отношение на детските градини и училищата? След като направим анализ остават 20 или 30 институции, които не са успели да постигнат този процент на увеличение. Защо? Защото имат дофинансиране. Има дофинансиране от страна на общините, особено на детските градини. Има дофинансиране от страна на Министерството на образованието, ако са държавни училища. Много често имат и други резерви, с които успяват да постигнат това.
Тази година, както Ви казах преди малко, и заради промените във финансово-разпределителния механизъм, очакваме този процент да е по-малък. Въобще училищата и детските градини, които да изпитват финансови затруднения ще бъдат по-малко, във всички случаи под 100. Все още не знаем колко, но да кажем през месец февруари, ще можем да Ви кажем колко са тези, които няма да достигнат. Основният ни механизъм, това, с което трябваше да започна, е анексът към Колективния трудов договор. В него казахме, че всички трябва да имат минимум 20% увеличение. Средствата като цяло са достатъчно на ниво система за 20% увеличение, но пак казвам, с разпределението някъде могат да се получат не много големи, малки разлики. Дори да не могат да постигнат това 20 процентно увеличение, няма да бъдат далеч от 20%. Тоест не говорим за голяма невъзможност.
Отделно от това, с минималните заплати – преди по-голям процент училища бяха на заплати, които са над минималните. Заради няколко години изпреварващ ръст на минималните заплати, преди 2017 г., имаше такава политика за изпреварващ ръст на минималните учителски заплати. Сега близо 2/3 от педагогическите специалисти са на минимални заплати. Тоест те ще трябва да бъдат осигурени, всички тези минимални заплати. Това, което очакваме като цяло е малък процент и ще търсим мерки.
В Колективния трудов договор имаме механизъм за анализ на бюджетите на тези институции – обаждам се на кметове, говорим и така докато ги сведем до минимален брой. Това, което твърдя е, че нямаме системен проблем. В момента имаме няколко общини, които са във временни финансови затруднения и това се е отразило на детските градини. Имаме уверения, че до края на годината ще решат въпросите. Министерството на финансите отпуска безлихвени заеми на някои от тези общини.
Общо взето реагираме на всеки случай, в който имаме недостиг.
И синдикатите не ни позволяват да бъдем нереактивни. Държат да реагираме на всеки един случай. Дават ни информация. Благодаря.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Госпожо Симеонова – за реплика.
ДОНКА СИМЕОНОВА: Благодаря Ви за отговора.
Поставих този въпрос, точно защото колеги от детски градини и училища от малки населени места се обърнаха към мен, опасявайки се, че няма да им стигнат средствата, за да получат това увеличение. Разбира се, справедливо е колегите от малките населени места също да получат, защото техният труд не е по-маловажен и по-не отговорен. Затова благодаря за отговора.
Ще продължаваме да следим начина, по който ще бъдат разпределени. Надяваме се, че наистина всички учители ще получат това, което са заслужили с труда си. Благодаря Ви.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: За дуплика – господин Министър.
МИНИСТЪР КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: Само нещо пропуснах. Важен елемент в цялото уравнение е формулата, която правят общините. Говорихме да има национално съвещание с общините, за да говорим за формулите – през месец януари 2019 г. – за това как през месец февруари формулите да бъдат направени така, че да бъдат съобразени с това. Ако на ниво община са достатъчни средствата, а те в повечето случаи са достатъчни, в почти всички случаи са достатъчни, с допълнителни компоненти да направят така, че да осигурят всички образователни институции. Проблемът не е толкова в малките детски градини и училища, колкото с намалелия брой деца и ученици.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
Групата на „Обединени патриоти“? Нямате други въпроси.
С това приключваме днешната процедура.
Благодаря на министър Вълчев и екипа му за участието.
Колеги, в точка „Разни“ да Ви направя анонс за темата на следващото заседание.
В едно от предходните ни заседания имахме уговорка да изслушаме председателя на Държавната агенция за закрила на детето. (Реплики.) Новият председател – той вече не е нов. Дали сме й време малко да навлезе в работата си, така че можете да си подготвите въпроси за следващата седмица. Това ще бъде темата на заседанието ни на 12 декември 2018 г.
Ако някой има да сподели нещо в точка „Разни“? Не виждам.
Закривам заседанието.
Благодаря на всички.
(Закрито 16,00 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Милена Дамянова