Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
20/09/2017 първо гласуване

    Доклад на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта за първо четене на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за младежта, № 754-01-36, внесен от Весела Лечева и група народни представители на 05.07.2017 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта




    Първо Гласуване





    ДОКЛАД

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за младежта, № 754-01-36, внесен от Весела Лечева и група народни представители на 05.07.2017 г.

    На две редовни заседания, проведени на 13 и 20 септември 2017 година, Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта разгледа и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за младежта, № 754-01-36, внесен от Весела Лечева и група народни представители на 05.07.2017 г.
    На заседанието присъстваха г-н Красен Кралев – министър на младежта и спорта, г-жа Ваня Колева – зам.-министър на младежта и спорта, Ивайло Найденов – дирекция „Политика на пазара на труда и трудова мобилност, Славка Радева – дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд, както и представители на младежките организации „Младежки глас“, „Национален младежки
    форум“, „Младежки червен кръст“, Национално представителство на студентските съвети и Националния алианс за работа с доброволци.
    От името на вносителите, законопроектът беше представен от г-жа Весела Лечева, която в своето изложение поясни, че с предложените изменения и допълнения на Закона за младежта, се цели създаването на по-ефективна законова рамка за провеждане на държавната политика за младежта, в изпълнение на Националната стратегия за младежта 2010-2020, което ще осигури законова гаранция за устойчивост на младежкото пространство и на младежките организации.
    С предложения законопроект се регламентира правния статут на национално младежко представителство, на което се възлагат публични функции. Според вносителя това ще осигури младежко представителство на областно, регионално и национално ниво.
    Г-жа Лечева подчерта, че с предложените изменения доразвива нормативната основа за насърчаване и подпомагане на младежкото доброволчество, с което се цели по-висока ефективност при формирането на активна гражданска позиция и за приобщаването на млади хора към обществено полезна дейност.
    В края на своето изложение, вносителят обърна внимание върху създадената нова глава в закона „Младежки обекти“, която предвижда държавата и общините да създават материални условия за развитие на младежки дейности и да насърчават инвестициите на други физически и юридически лица в изграждане на младежки обекти, включително по реда на Закона за публично-частното партньорство.


    В Комисията бяха представени писмени становища по Законопроекта от Министерство на регионалното развитие и благоустройството, Министерство на младежта и спорта, Министерство на образованието и науката, Министерство на вътрешните работи, Министерство на труда и социалната политика, Държавна агенция за закрила на детето, Национален младежки форум, Младежки червен кръст и Младежки глас.
    Министерството на младежта и спорта, Министерството на труда и социалната политика и Министерството на образованието и науката не подкрепят предложените изменения и допълнения, като някои от по-важните аргументи са:
     не са посочени мотиви за създаването на законова регламентация на национално младежко представителство, няма задълбочен анализ върху предложените текстове, които определят минималните условия статута на националното младежко представителство;
     в Закона за младежта не трябва да се регулират обществените отношения в сферата на доброволчеството, а да съдържа норми за предотвратяване на злоупотреби с младежкия труд, когато той не се полага по възмездно правоотношение. Възможност да се „полага труд" без да е налично трудово правоотношение или за този труд да не се дължи възнаграждение може да доведе до заобикаляне на режима на трудовото законодателство и до нарушаване на обществените интереси, които се регулират с него
     не са налице предпоставки за създаването на специален правен режим на новосъздадения институт, наречен „младежки обект". Неоснователно е предвиждането на статут на „младежки обекти" на определени имоти или части от тях, и следващото от това създаване на специален режим за тяхното ползване, както и въвеждането на специален регистър.
    В становищата на Министерството на регионалното развитие и Министерството на вътрешните работи посочват непрецизирани текстове и такива противоречащи на други закони.
    От становищата на младежките организации – Национален младежки форум подкрепя законопроекта, Младежки червен кръст изразява принципна подкрепа и предлага допълнения, Младежки глас не подкрепя, като подчертава, че на промени в Закона за младежта са необходими, но това трябва да се подложи на обсъждане с младите хора и да се чуе техния глас.
    В последвалото обсъждане взеха участие народните представители Славчо Атанасов, Весела Лечева, Светлана Ангелова, Галя Захариева, Христо Проданов и Иван Ченчев
    Всички народни представители се обедини около мнението, че Законът за младежта наистина се нуждае от промени, но в хода на дискусията се оформиха две групи становища. Част от изказалите се народни представители изразиха своята подкрепа за обсъждания законопроект, като посочиха, че предложените промени ще осигурят законова гаранция за участието на младежите при формиране на младежката политика в общините и малките населени места, както и за устойчивост за участието на младежките организации. Беше подчертано, че философията на предложения законопроект е инспирирана от младежката политика и стандартите, установени в Европейската харта за участието на младите хора в живота на общините и регионите, приета от Конгреса на местните и регионалните власти на Съвета на Европа.
    Друга част от народните представители, участвали в дискусията се въздържаха от подкрепа на Законопроекта. Аргументираха се първо с факта, че в Министерството на младежта и спорта вече се сформира работна група, в която младежките организации взимат сериозно участие. Подготвя се внасянето на нова стратегия за младежта, която ще бъде изцяло хармонизирана с новата Европейска стратегия за младежта, както и обсъждането на промени в Закона за младежта, в което младите хора че имат сериозен принос. Беше подчертано, че промените на Закона за младежта след това ще бъдат много по-прецизни и по-ефективни. Освен това, бе обърнато внимание и на недостатъци с предложения законопроект, посочени в становищата по него.
    В резултат на дискусията и въз основа на проведеното гласуване със „ЗА“ - 6 гласа, „ПРОТИВ“-0 и „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ“- 13 гласа, Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта, предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за младежта, , № 754-01-36, внесен от Весела Лечева и група народни представители на 05.07.2017 г.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    СЛАВЧО АТАНАСОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума