Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
31/01/2018
    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, № 802-01-1, внесен от Министерския съвет на 2.01.2018 г. – обсъждане за първо гласуване
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта






    П Р О Т О К О Л
    № 17


    На 31 януари 2018 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, № 802-01-1, внесен от Министерския съвет на 2.01.2018 г. – обсъждане за първо гласуване.
    2. Разни.
    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 15.00 ч. и ръководено от заместник-председателя на Комисията господин Стефан Апостолов.

    * * *


    ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми гости, добър ден на всички.
    Имаме необходимия кворум, така че откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта към Четиридесет и четвъртото Народно събрание с обявен дневен ред:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, № 802-01-1, внесен от Министерския съвет на 2 януари 2018 г. – обсъждане за първо гласуване.
    2. Разни.
    Моля, гласувайте за така предложения дневен ред.
    За – 17, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред се приема.
    На днешното заседание присъстват господин Лазар Лазаров – заместник-министър на труда и социалната политика; господин Атанас Колчаков – държавен експерт, дирекция „Политика на пазара на труда и трудова мобилност“ към Министерството на труда и социалната политика; госпожа Мира Дукова – началник отдел „Правно-нормативно информационно обслужване“ от Министерството на младежта и спорта.

    Колеги, да започнем с първа точка:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ТРУДОВАТА МИГРАЦИЯ И ТРУДОВАТА МОБИЛНОСТ, № 802-01-1, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 2.01.2018 Г. – ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
    Ще кажа няколко думи.
    До 23 май 2018 г. България трябва да въведе в националното си законодателство изискване на Директива (EС) 2016/801 на Европейския парламент и на Съвета от 11 май 2016 година относно условията за влизане и пребиваване на граждани на трети държави с цел провеждане на научно изследване, следване, стаж, доброволческа дейност, програми за ученически обмен или образователни проекти и работа по програми „au pair“, домашен помощник – чужденец.
    С Директивата се реформира законодателната рамка на Европейския съюз, регулираща правата и задълженията на научните изследователи, студентите, учениците, доброволците, неплатените и платените стажанти и работещите като домашен помощник – чужденец, в Европейския съюз.
    Освен измененията и допълненията в Закона се правят такива и в Закона за българските лични документи, в Закона за предучилищното и училищното образование, в Закона за младежта и други. В Закона за младежта се предлага уреждане на възможността за пребиваване на гражданите на трети държави в България за осъществяване на доброволческа дейност, в рамките на Европейската доброволческа служба.
    По Законопроекта в Комисията са предоставени пет становища – становище на Министерството на младежта и спорта, на Конфедерацията на независимите синдикати в България, на КТ „Подкрепа“, на Асоциацията на индустриалния капитал в България, на Националния съвет за насърчаване на заетостта.
    Министерството на младежта и спорта съгласува Законопроекта без забележки, а в останалите становища Законопроектът се подкрепя, като се предлага някои от текстовете да бъдат прецизирани.
    Колеги, давам думата на заместник-министъра – господин Лазар Лазаров, да представи Законопроекта и да изложи своите мотиви.
    Господин Лазаров, заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
    Господин Председател, дами и господа народни представители! Моята задача беше изключително улеснена от господин Апостолов. Той цитира Директивата, въз основа на която е изготвен Законопроектът, даде и основните положения в нея. Благодаря Ви.
    Към това, което Вие споделихте, аз мога да добавя, че за първи път в законодателството се урежда по-детайлно достъпа до пазара на труда и за стажантите, както е предвидено в този текст. Предвидени са допълнителни текстове и за лицата, които извършват доброволческа дейност, като в предметния обхват на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта са предвидени и текстове, които касаят изменения в Закона за младежта.
    В Закона за младежта се уточнява младежкото доброволчество за целите на достъпа до пазара на труда и свързаните с това достъп на граждани на трети държави, става дума, на други държави, извън Европейския съюз, че става дума само в рамките на конкретните изисквания, посочени в Закона.
    Може да направим едно уточнение във връзка с процедурата. Това е вероятно най-обсъжданият Законопроект в държавата – от октомври месец е започнало обсъждане във всички форми на социален и граждански диалог, има Специализиран съвет за трудова миграция и трудова мобилност, който е към министъра на труда, изграден на трипартиен принцип. Той е обсъден и подкрепен. Също така е обсъден – малко повече от месец и половина извън предвидения срок, в обществени консултации, тоест по-дълъг срок на обсъждане, след което е приет от Министерския съвет.
    Впоследствие, включително и в момента, председателят на Комисията по труда, социалната и демографската политика е сезирал Националния съвет за тристранно сътрудничество, в рамките на обсъждането в Националния съвет за тристранно сътрудничество, което в момента тече – се обсъжда този Законопроект, а преди това е обсъден и в Националния съвет за насърчаване на заетостта.
    Както споменахте, две са основните изменения. Едните са, произтичащи пряко от въвеждането на Директивата, другите са свързани с правно-технически подобрения, свързани и произтичащи от прилагането на Закона. Според вносителя със Законопроекта изцяло се транспонират изискванията на цитираната Директива и ние очакваме подкрепа от Ваша страна. Благодаря.
    ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Благодаря, господин Лазаров.
    Някой друг от гостите иска ли думата? Не.
    Колеги, имате думата за дискусия.
    Госпожо Ангелова, заповядайте.
    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми господин заместник-министър! Съвсем накратко ще кажа две думи по този изключително важен Законопроект, защото водещата Комисия е Комисията по труда, социалната и демографската политика. Този Законопроект ние го приехме без забележки от народните представители на всички парламентарни групи.
    С приемането на Закона ще се постигне не само съответствие с изискванията на законодателството на Европейския съюз в областта на трудовата миграция, но и ще се подобри правната регламентация на въпросите, относно трудовата миграция и заетостта и пребиваването на научни работници, студенти, стажанти, ученици, доброволци. Ще се подобрят възможностите за тяхното равно третиране, както и за мобилност в рамките на Европейския съюз.
    Така че ние от Парламентарната група на ГЕРБ подкрепяме Законопроекта. Благодаря.
    ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Колеги, някой друг ще вземе ли думата?
    Госпожо Лечева, заповядайте.
    ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Уважаеми господин Председател, дами и господа народни представители, уважаеми заместник-министър на социалната политика! Искам да кажа с няколко думи, че Законопроектът действително урежда един изключително важен момент, свързан с регламентацията на командировани лица, които извършват научна, ученическа, стажантска и така нататък дейности.
    Имаме обаче своите конкретни бележки. Смятам, че текстовете трябва да бъдат сериозно прецизирани относно параграфи 9 и 10, свързани с възможностите на работодателски организации и съответни работодатели да предоговарят вече извън ограниченията и извън общоприетия процент ограничения за договаряне на повече лица от трети страни.
    Считаме, че на този етап мерките трябва да бъдат прецизирани и конкретизирани. Затова на този етап ще се въздържим. Смятаме, че наистина е необходимо това законодателство да бъде уредено, но между първо и второ четене тези текстове да бъдат прецизирани. Благодаря.
    ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Колеги, да освободим господин Лазаров, защото има работа и в други комисии да представи Закона. Нека само експертът да остане.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Ако искате, само ще внеса уточнение.
    Оказа се, че Законопроектът е разпределен на пет комисии. Комисията по труда го е гледала предишната седмица, а в момента текат четири заседания, но само да внеса уточнение към въпросите, които повдигна госпожа Лечева.
    Параграф 9 касае едно задължение, което е свързано и произтича за работодателя, в случай че лицето незаконно пребивава в България. Това обаче е задължение – малко по-надолу в Преходните и заключителни разпоредби, с които ние изменяме и Закона за чужденците, ние сме го сложили там. Считаме, че когато лицето не пребивава на законно основание, то Законът за трудовата миграция и трудовата мобилност няма компетенции и конкретните функции са в Закона за чужденците и систематичното място е там. Така че това е просто пренасяне на един погрешно попаднал текст в Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност на неговото систематично място в Закона за чужденците.
    Що се касае до втория § 10, който Вие цитирахте, сегашният текст на Закона урежда процедура, при която касдае случаите, в които работодателят желае да наеме чужденци, повече от определената десетпроцентна квота от средно-специфичната численост на персонала. В тези случаи, по сега действащия текст се извършва една задължителна процедура на съгласуване със социалните партньори.
    Това съм имал възможността да го споделя на всички форуми, на които сме го обсъдили. Това са текстове, които не се подкрепят от страна на национално представителните организации на работниците и служителите, но аз ще изкажа нашите съображения.
    Министерството на труда и социалната политика е може би единствената институция, която провежда систематичен и структуриран социален диалог със социалните партньори във всяка една сфера на дейности, които ние осъществяваме. В конкретния случай Законът за трудовата миграция и трудовата мобилност съдържа прекалено много гаранции за това, че социалният диалог в тази сфера ще продължи.
    Случаят е следният: получаваме искане за разрешение на работа на един човек, който в някои случаи е 0,11 процентни пункта над десетпроцентната квота и започва една процедура, в която ние изпращаме на социалните партньори – някой от тях отговарят, някой не, но ние сме задължени по процедура. В този случай има, от една страна, понякога забавяне на процедурата и впоследствие отпадане на необходимостта от наемането на този човек. С тази процедура ние превентираме работодателят да изпълни своите функции.
    От друга страна, министърът на труда все пак е този, който има отговорност. С подписа си той носи пълната отговорност за това. Никой не би си позволил в случаите, когато има искане за по-голям процент от квота, която е над квотата – или във въпроси и предприятия, в които има съмнения за различен вид нарушения, никой не би си позволил да издаде такова разрешение.
    Все пак държа да отбележа, за да стане ясно и да разберете нашите мотиви. Преди министърът да положи подписа си за такова разрешение, той възлага проверка на Инспекцията по труда и на Агенцията по заетостта. Само след мотивираните техни становища той издава това разрешение.
    Същевременно законодателството дава задължения за него да информира Националния съвет за трудова миграция и трудова мобилност, както и да го посочи на интернет страницата на Агенцията по заетостта, така че обществото да е информирано за това,11 какви действия е предприел министърът.
    Надявам се, че отговорих на въпроса Ви. Благодаря.
    Извинявам се, трябва да отида и в Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове. Надявам се обаче да имам възможността друг път отново да се видим. Благодаря за разбирането.
    ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Благодарим и ние, господин Лазаров.
    Колеги, други изказвания има ли? Няма.
    Закривам дискусията и преминаваме към гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, № 802-01-1, внесен от Министерския съвет на 2.01.2018 г.
    Колеги, който е „за“ да гласува.
    За – 12, против – няма, въздържали се – 5.
    Предложението се приема.

    Колеги, преминаваме към точка:
    РАЗНИ.
    Госпожо Лечева, заповядайте.
    ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Уважаеми господин Председател, длъжна съм да информирам Комисията, защото при мен постъпи искане от господин Маргарит Георгиев, който иска да разгледаме негово писмо, входирано до председателя на Комисията – Славчо Атанасов, във връзка с проект, който той е входирал до министъра на младежта и спорта. Той иска да разгледаме неговото писмо.
    РЕПЛИКА: Ако може да кажа аз.
    ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Да, отговорете.
    ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Ако може експертът да отговори, колеги.
    СЛАВА АНГЕЛОВА: Искам да кажа, че ние не можем да взимаме отношение по каквито и да е поставени въпроси към нас. Това, което можем да направим, е да поискаме да препратим жалбата, която е изпратена при нас, до компетентния орган, за да направи нужната проверка и да ни информира какъв е резултатът.
    Ние сме изпратили такова писмо и очакваме отговор. В момента, в който получим отговора, човекът, който е подал жалбата, ще бъде писмено информиран и ще му бъде изпратено копие от отговора. Това е, което Комисията може да направи в компетенцията си тук.
    ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Колеги, има ли друго предложение? Няма.
    Закривам заседанието. Благодаря Ви.
    (Закрито в 15,27 ч.)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Стефан Апостолов

    Стенограф:
    Красимира Коева
    Форма за търсене
    Ключова дума