Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
Заседание относно:
1. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социалните услуги, № 954-01-81, внесен от Ангел Илиев Исаев на 21.11.2019 г. - първо гласуване.
2. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за отмяна на Закона за социалните услуги, № 954-01-76, внесен от Десислав Славов Чуколов и група народни представители на 06.11.2019 г. - първо гласуване
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
П Р О Т О К О Л
№ 51
На 18 декември 2019 г., сряда, в зала 142, в сградата на Народното събрание на площад “Княз Александър I” № 1, от 14,30 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социалните услуги, № 954-01-81, внесен от Ангел Илиев Исаев на 21.11.2019 г. - първо гласуване.
2. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за отмяна на Закона за социалните услуги, № 954-01-76, внесен от Десислав Славов Чуколов и група народни представители на 06.11.2019 г. - първо гласуване.
3. Разни.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и председателствано от Славчо Атанасов – председател на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилагат към протокола.
* * *
ПРЕДС: СЛАВЧО АТАНАСОВ Добър ден, колеги! Имаме необходимия кворум. Можем да започнем редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социалните услуги, № 954-01-81, внесен от Ангел Илиев Исаев на 21 ноември 2019 г. – първо гласуване.
2. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за отмяна на Закона за социалните услуги, № 954-01-76, внесен от Десислав Славов Чуколов и група народни представители на 6 ноември 2019 г. – първо гласуване.
3. Разни.
Колеги, има ли други предложения? Ако няма, който е „за“ днешния дневен ред, моля да гласува.
За – 17, против и въздържал се няма.
Дневният ред се приема.
Гости на днешното заседание са: от Министерството на труда и социалната политика – господин Лазар Лазаров – заместник-министър; госпожа Йоана Германова – държавен експерт в дирекция „Социално включване“; Ивайла Христоскова – главен експерт в дирекция „Социално включване“.
От Държавна агенция за закрила на детето: госпожа Мариела Личева – заместник-председател и госпожа Ваня Кирилова – държавен експерт.
Уважаеми дами и господа преминаваме към първа точка:
РАЗГЛЕЖДАНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СОЦИАЛНИТЕ УСЛУГИ, № 954-01-81, ВНЕСЕН ОТ АНГЕЛ ИЛИЕВ ИСАЕВ НА 21 НОЕМВРИ 2019 Г. – ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
Преди да му дам думата в Комисията са получени следните становища от: Държавната агенция за закрила на детето; становище подписано от 49 неправителствени организации; становище на Асоциация БАЛИЗ (Българска асоциация на лица с интелектуални затруднения) – подписано от 40 неправителствени организации.
Колеги, Вие сте се информирали от материалите, които сте получили, че нито едно от становищата не подкрепя предложения Законопроект. Това трябва задължително да го кажа.
Давам думата на господин Исаев да представи Законопроекта.
Заповядайте, господин Исаев.
АНГЕЛ ИСАЕВ: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Нашият законопроект, който аз и моят екип работим вече повече от седем-осем месеца изцяло променяме самото име на Закона. Да не е социални услуги, а социални грижи. Основно по това сме работили. Представили сме 14 – 15 страници. Със сигурност Вие всички сте се запознали с мотивите и промените.
Другото на което, в този законопроект сме наблегнали, e за неправителствените организации – да им отнемем тяхното, ако може да се каже, техните действия техните права и те да си останат изцяло в действие на държавата.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Това ли е?
АНГЕЛ ИСАЕВ: Това е основното.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: От Министерството на труда и социалната политика – становище?
Заповядайте.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, господин Исаев, гости! Министерството на труда и социалната политика не подкрепя предложеният Законопроект.
По принцип разглеждането на първо гласуване касае принципи и философия на Законопроекта. Ние не споделяме нито един от принципите, нито предложената философия.
На първо място, бихме искали да споделим, че израз „социални грижи“ в Законопроекта не са съдържа. Съдържа се социална подкрепа. Социална подкрепа по всеобщо международно утвърдени принципи и във философията, и в науката, включва широко понятие. На практика с предложението в този законопроект, социалните услуги изцяло изчезват от правния мир.
Това е немислимо, защото социалните услуги по сега действащото законодателство са поредица от много различни видове, биват консултативни услуги, биват резидентни услуги. Това са услугите за делящите възрастни, зависими членове от нашето общество, за лицата, които имат съответни потребности. Затова ние не можем да приемем замяната на термина „социални услуги“ с „социална подкрепа“.
Подкрепата включва: освен предоставянето на социални услуги, социално подпомагане, други помощи в натура, помощи във финансови средства. Така че ние не подкрепяме това.
По отношение на споделеното предложение за отнемане правото на неправителствени организации да осъществяват социални услуги, ние бихме искали да споделим, че това право съществува в действащото законодателство от 2002 г. и е в сила от 2003 г., както за възрастни, така и за деца. Това законодателство е в действащата практика от тази година, която цитирах. Законът за социалните услуги не предвижда нови права и възможности за предоставянето на социалните услуги. Всъщност следва да отбележа, че тогава, когато социалните услуги са делегирани от държавата дейности, а именно, когато държавата осигурява финансов ресурс затова, единственият партньор, както законов, така и естествен за държавата са българските общини.
Общината има право, не задължение, общината има право да прецени дали това да бъде осъществявано от нея, дали да създаде общинско предприятие, дали да ползва други физически или юридически лица, които касаят услугите за възрастни. Става дума за регистрация в Агенцията за социално подпомагане. В случаите, когато става дума за предоставяне на услуги за деца – след лицензиране в Държавната агенция за закрила на детето. Така че, общината сама може да прецени какво да направи. Има ли възможност да предостави тези услуги и, държа да отбележа, че това се случва с конкурсна процедура.
Приемането на Законопроекта ще доведе до две неща. От една страна, ще влезе в колизия с действащата Конституция, която осигурява равнопоставеност на видовете собственост в страната. От друга страна, това ще доведе до дехармонизиране на българското законодателство с европейското и невъзможност за изпълнение на основните принципи, които се съдържат в Договора за функциониране на Европейския съюз. На този етап ще споделя това.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря, господин Заместник-министър.
Колеги народни представители, имате думата за изказване.
Госпожо Лечева, заповядайте.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА (БСП за България): Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Заместник-министър! В днешния дневен ред има две точки за обсъждане. И двете касаят един закон, обнародвания и новоприет Закон за социалните услуги. Не виждам и две други законодателни решения, предложения, във връзка със Закона за социалните услуги, които касаят същата тази политика и този проблем, който ние днес трябва да решим. Това е предложението на народните представители от „Обединени патриоти“ и предложението на народните представители от ВОЛЯ. В този смисъл нашите решения няма да бъдат пълни, защото няма да можем да се произнесем и по другите предложения, които касаят тази материя.
По отношение предложението на господин Исаев смятам, че ние, като народни представители, виждайки напрежението, което предизвиква този законопроект, трябва да бъдем много внимателни и отговорни, когато става въпрос за промяна в това толкова чувствително законодателство.
Факт е, че толкова протести и толкова полярно настроени организации, виждаме, че има нещо сбъркано в комуникацията между нас, като законодатели, управляващи, които са отговорни по отношение на начина, по който коментират с гражданското общество, така че да разяснят и да разсеят всички опасения на законодателството, което ние приемаме. Затова ние ще гласуваме „въздържал се“ по отношение на Вашето предложение.
Ние смятаме, че наистина има текстове, които внасят сериозно безпокойство и по отношение на тях ние ще представим нашето решение. А то е, че някои от отделните текстове в този закон, ще ги внесем в Конституционния съд, за да се произнесе дали противоречат на Конституцията. Смятам, че всички народни представители трябва да сме много внимателни и отговорни, когато касае толкова чувствителна и важна тема, която е свързана със социалните услуги. Благодаря.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря, госпожо Лечева.
Реплики към госпожа Лечева?
Ако няма, аз също мога да отговоря защо само два законопроекта са в нашата комисия, но давам думата на експерт Ангелова, тя да обясни принципа защо са два, а не са четири, даже и в последния момент е влязъл петия законопроект. Но те ще се гледат в основната комисия, тази, която е водещата.
Обяснете, госпожо Ангелова, защо са при нас само два.
АНГЕЛОВА: По правило в тази комисия се разглеждат само тези законопроекти, които са разпоредени. Заедно с председателя на Народното събрание са преценили, че тези законопроекти, които не касаят нито отмяна, нито промяна, нито изменение и допълнение и не ни касаят по Правилник, достатъчно е водещата Комисия да се произнесе по този казус. Така че няма начин при нас да ги разгледаме тези два законопроекта.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Да, можеш да вземеш думата. (Реплики извън микрофона.) Разбира се ти си народен представител.
НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ: Аз ще изразя едно становище, което мислех да го кажа в изказването ми, не съм съгласен, защото законопроектите на колегите от „Обединени патриоти“ и на колегите от ВОЛЯ, двете колежки, които са се подписали, касаят едно и също – те променят, че не влиза в сила от 1 януари 2020 г., а влиза в сила от 1 юли 2020, същата година. Но това важи за целия закон, тоест, пак касае абсолютно цялата материя на Закона.
АНГЕЛОВА: Тук се касае не за промяна и за изменение и допълнение на Закона, а за отлагане неговото влизане в сила, без нищо друго. Затова ръководството на Народното събрание са преценили, че не е необходимо другите комисии да дават становище по това предложение.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Колеги, други народни представители за изказване?
Ако няма, тъй като господин Исаев трябва да го защитава в ключовата комисия, водещата по този въпрос, нека да преминем към гласуване.
Който е „за“ Законопроекта на господин Исаев, моля да гласува.
За – няма, против – 2, въздържали се – 15.
Благодаря Ви, господин Исаев, и успех във водещата комисия.
АНГЕЛ ИСАЕВ: Благодаря и аз на Вас, приятен ден.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Сега пристъпваме към втория законопроект.
Господин Александров, заповядайте.
Уважаеми дами и господа, преминаваме към точка втора:
РАЗГЛЕЖДАНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ОТМЯНА НА ЗАКОНА ЗА СОЦИАЛНИТЕ УСЛУГИ, № 954-01-76.
Внесен е от Десислав Славов Чуколов и група народни представители на 6 ноември 2019 г.
В Комисията се получи становище от: Министерството на труда и социалната политика, Агенцията за социално подпомагане, Държавната агенция за закрила на детето, становище подписано от 49 неправителствени организации, становище на Асоциация БАЛИЗ, подписано от 40 неправителствени организации, Сдружение на учените „Когито“. Тук искам да подчертая обаче нещо важно за Комисията предложенията по законопроект не са подкрепя в нито едно от становищата с изключение на становището на Сдружението на учените „Когито“, в което е изразена подкрепа към законопроекта на господин Чуколов.
Сега давам думата на господин Александров да ни запознае със Законопроекта.
НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми представители на Министерството на труда и социалната политика! Нашето предложение е изключително кратко, както всички предложения, повечето предложения по този законопроект. Те касаят едно нещо – нашето в частност е за отмяна на самия закон.
Направихме такова предложение, поради причината, че никой от нас не е достатъчно компетентен, да сложим ръка на сърцето, и кажем, че можем да разпознаем кои текстове трябва да бъдат отменени, кои текстове трябва да бъдат замразени или ние да можем да даваме такива присъди на целия Закон.
Определено със Закона имаме проблем. Законът за социалните услуги започва своето генериране на проблеми още през 2016 г. в Преходни и заключителни разпоредби на Закона за държавния бюджет, когато бяха определени едни прагове за плащания на лицата, които са под 18 години и имат трайна намалена трудоспособност. След това последваха редица протести и доведоха до генерирането на Закона за социалните услуги, който има, и не само в него, но редица промени в законодателството, което между другото, има някои добри положения.
Но, това което притеснява хората, които в момента протестират, това което притеснява и нас, а и след малко ще Ви кажа и в частност мен, е че в този закон има текстове, които касаят сложената на трупчета, поне за момента, Национална стратегия за децата от 2019 до 2030 г.
Ще Ви прочета част от становище изпратено до нас от групата, която организира протестите, колкото и да не се отразяват масово по телевизиите. Знаете и тези, които не знаят, в редица български градове се провеждат протести, плод на страха, че децата ще бъдат извеждани извън семейството. Много често се цитира законодателството в Норвегия, независимо че Норвегия не е страна членка на Европейския съюз, има редица процедури срещу нея в Съвета на Европа, но това е страхът, който управлява в момента българските граждани.
И те казват следното на тази въпросна група: на практика Законът за социалните услуги и въведените с него промени в социалното законодателство, реализират идеология на оттеглената Национална стратегия за детето 2019 – 2030 г., като разкъсват връзките родител-деца, застрашават устоите на традиционното семейство и съответните основни човешки права, като правото на прикосновение на личния и семеен живот и правото на отглеждане и възпитание на деца от родителите им.
Тук по-притеснителното за мен в частност, е че ние като политици губим политическия дебат. Ние имаме приет закон, който имаше протести по Националната стратегия, Стратегията беше замразена на трупчета и в момента сме в ситуация, в която ние имаме закон, законодателство, което ще влезе в сила от 1 януари, по малко от 10 дни, тоест малко повече от 10 дни ни остават дотогава, но срещу когото има напрежение. Това на чист политически език означава, че ние не сме си свършили добре работата всички като политици, може би в Министерството на труда и социалната политика, без да упреквам някой в частност, и в момента се налага да има канонада от възражение по законите, било то за отлагане, или за отмяна.
Преди малко аз казах, че законите, които са внесени от колегите от „Обединени патриоти“ и колегите от ВОЛЯ, те касаят едно просто нещо – те отлагат действието на целия Закон за социалните услуги с шест месеца, което само по себе си е, можем да го оприличим на целия Закон за срок от шест месеца. За срок от шест месеца ние можем да прием цяла законодателна нова рамка в тази сфера, нищо по-различно. Въпросът е дали ние за шест месеца, ако отложим тези законопроекти, ако отложим въпросния законопроект, дали за шест месеца можем да убедим обществото в правотата на това, което сме записали и сме гласували като законодатели. Защото ние се намираме в обратната ситуация, загубили сме битката и сега постфактум всички се надпреварваме в парламента как да го изведем извън релси и да успокоим обществото и да кажем, че напрежение няма.
За мен логичният избор е да премахнем текстовете, защото, ако съображението, е, че на практика с този закон се въвеждат промените в принципи, които са заложени вече в оттеглена стратегия, тоест ние казваме да, ние ще го отложим с шест месеца, но това може да бъде възприето в обществото пак като замитане на проблема. Това е притеснителното на политическия език.
На мен ми е ясно, аз виждам, че тенденцията ще бъде, най вероятно да се отложи, да бъдат приети другите две решения на колегите от „Обединени патриоти“ и от ВОЛЯ, но ако искаме действително да имаме трайност на законодателството и на взаимоотношенията, които трябва да регулираме със законите, ние трябва да намерим друг подход и друг механизъм, защото очевидно този до момента, и поне в момента, спрямо този закон, не е дал положителни резултати. Благодаря. (Ръкопляскания.)
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря Ви и аз, господин Александров.
Господин Заместник-министър, становище по тезата на колегите от „Атака“?
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Министерството на труда и социалната политика не подкрепя предложения Законопроект. Съжалявам, че ще бъда по обстоятелствен, но бих искал да споделя, че работата по Законопроекта за социалните услуги стартира, може би, през 2013 г.
През 2013 г. в Министерството на чисто експертна основа, съвместно с колегите от Агенцията за закрила на детето и Агенцията за социално подпомагане, както и колегите от Министерството на образованието и Министерството на здравеопазването започнахме обсъждане на концепция. По това време ресорен заместник министър, отговарящ за тази проблематика, бях аз. Продължихме тази дискусия през годините и достигнахме в 2018 г., когато в резултат на широко обществено обсъждане с всички заинтересовани страни, включително и с основния партньор, както споделих, на държавата в тази област – общините, изготвихме една концепция. Всъщност на пръсти се броят законодателните предложения приети от българския парламент, които се предшестват от приета концепция.
Тази приета концепция беше представена в Комисията по труда и социалната политика, беше представена и на обществено обсъждане на страницата на Министерството на труда и социалната политика и портала за обществени консултации. След което въз основа на постъпилите и отразени предложения беше изготвен Проект на нормативен акт. Проектът на нормативен акт отново двустъпково беше консултиран, както с Комисията по труда, така и с обществото в обществено обсъждане.
В резултат на което в приемането на Закона, той беше третият от така наречените закони в социалната сфера, които бяха приети през 2018 г., този малко по-късно в началото на 2019 г., с който се завърши тази предлагана реформа в тази област. Всичко, което спомена господин Александров е ирелевантно към Закона за социалните услуги.
Предходните изменения в Закона за държавния бюджет касаеха Закона за семейни помощи за деца. Впоследствие, съответно изменени и нови законопроекти за хората с увреждания, и Закона за личната помощ. Категорично твърдя, че няма един постулат в този закон, който да бъде приписван на въображаем документ, наречен „Стратегия за детето 2030“. Един постулат от тази стратегия не фигурира тук, а всъщност такава стратегия няма.
Всичко онова, което беше подчертано в становището, е именно обратното – със знак точно социалните услуги, елемент за подкрепа за тези, които са пожелали, държа да отбележа – пожелали, няма задължително предоставяне на социални услуги на деца или на лица. Няма! Всичко е в съответствие с избора на лицата. Това е категорично. От сега мога да го кажа: няма нито един текст в Закона, който да навлиза във взаимоотношенията между родител, съпрузи и деца. Такъв текст не съществува.
Това показва, че Законопроектът не е приет набързо. Това показва, че няма никаква ирелевантност с въображаем документ, такъв, какъвто няма. Няма и трупчета, такъв документ не съществува. Няма фаворизиране на неправителствени организации. Споделих, че в областта на социалните услуги, единственият партньор са общините и те преценяват на кого да ги предоставят. И неправителствените организации са само една възможност, а не единствена, една от възможностите, но не единствена.
Категорично твърдим, то е и разписано в Закона – не се финансира неправителствената организация. Финансира се услугата и всъщност с този Закон за социалните услуги, акцента е това – качество, контрол, мониторинг на предоставените и изразходваните средства. И нещо, което липсваше до момента – ежегоден доклад за състоянието в тази сфера. Тоест, какъв е резултатът от предоставените социални услуги, с какво те са подобрили състоянието на съответния ползвател на социални услуги?
Много можем да говорим и вероятно тези разговори ще продължат. Може би се изкушавам само да споделя, че…
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ Господин Заместник- министър, извинявайте, че Ви прекъсвам, но най-важните неща ги казахте. Имайте предвид, че ние колегите от Комисията доста сме чели по тези неща.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Предполагам, че сте чели.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Само завършете.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Ще завърша в две изречения. Отмяната на Закона за социалните услуги, освен всичко друго, ще лиши лицата, които имат нужда от подкрепа, от асистентска подкрепа да я получават. Това е една друга тема, която е включена в Закона. Това не фигурира в действащото законодателство.
Така че всички ние ще имаме отговорността да кажем утре на кметовете на общини, че те не могат да поддържат такъв тип услуга от хора, които имат такава нужда.
Второто, което бих искал да отбележа по повод коментарите на господин Александров, по невнесени точки за обсъждане в дневния ред. Ние от Министерството на труда и социалната политика сме склонни да подкрепим законопроектите, които предвиждат отлагане влизането в сила на Закона, единствено и само с целта да отбележим, какви са плюсовете на този закон, какво въвежда той, как го въвежда? Ще предприемем необходимото да изготвим съответната нормативна база по прилагането на Закона, такава, каквато е предвидена в момента, за да може да се види за какво точно говорим.
Категорично пак казвам: в България не съществува инструмент – отнемане на деца. Такъв инструмент не съществува, няма отнето нито едно дете. В България няма никакъв елемент от практиката, която се провежда в Норвегия. Ние, говорим за Норвегия – ами, ако отидем в един друг голям основател на Европейския съюз и мотор в момента – Федерална Република Германия? Там правомощията на социалните служби са различни, ние обаче не сме предвидили нищо подобно. Единственото, което сме предвидили е възможността, лицата да упражняват своите права чрез социалните услуги – там, когато това е необходимо.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря, господин Заместник-министър. Господин Александров, ще Ви помоля за две минути, коректно, за да чуем и другите колеги. За становище към виждането на Министерството.
НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ: Абсолютно съм съгласен съм становището за целия ход на нещата. Примерът с Бюджет 2016 казах къде започна един голям разрив в социалната политика. Това е друга тема. Относно това, че отмяната, която ние предлагаме ще планира друг вид услуги, които са действително належащи. Имайте предвид, че процедурата по спирането на Закона също ще спре този вид услуги за период от шест месеца. Пак се връщам на основната си теза. Ние губим политическата битка с обществото това да им обясним, че този закон няма проблеми в него. Но това е най-малкото, което е, аз без да съм експерт в тази тема думите на господин Лазаров, който е казал, че в нашето ежедневие, в нашата практика, няма нито един текст в закон, който да казва, че има процедура по отнемане на дете. Аз ще Ви кажа, че в Закона за закрила на децата такава процедура съществува. Там е записано в кои ситуации дете може да бъде изведено. Сега Ви го казвам. (Реплики.)
НИКОЛАЙ АЛЕКСАНДРОВ: Аз пак казвам политическият дебат е много различен от експертния дебат. Затова беше моята основна теза и ние трябва да ги разграничим още повече като хора експерти, които се занимаваме с политика. След като обществото казва че има проблем, значи ние трябва да го обясним дали действително има проблем, къде е проблема и…
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Александров. В общи линии тезата беше това, което направихте в изказването. Другите колеги да вземат отношение. Госпожа Лечева?
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми господин Заместник-министър и гости! Решението да се оттегли този законопроект, който беше гласуван единодушно на първо четене като философия и принципи смятам, че е грешно. Решението да отложим също е грешно, защото ние имаме едно правителство, което си позволява или не си позволява, няма куража и силата, и смелостта да проведе една реформа или стъпките, с които провежда реформа са толкова плахи, че заражда само протести и напрежение в обществото. Налице е наистина днес и сме поставени до стената да вземем едно неприемливо решение, защото с нашето решение да отложим означава да ощетим вече ползватели на тези социални услуги и да отложим във времето. Аз ще Ви дам пример с ходенето на зъболекар – колкото по-дълго го отлагаш, толкова по-тежки ще бъдат пораженията. Това се случва днес и в тази толкова важна и социално значима тема, която касае най-тежко уязвимите днес и затова ние сме подложени на този натиск отвън от протестите, от разминаването, крайните поляризирани позиции на обществото само, защото не беше проведена добра комуникация. Неслучайно ние казваме: ние ще дадем отделни текстове от този закон с ясната представа, за да разсеем съмненията, ако има противоконституционност да бъдат отменени, да бъдат прегледани, да бъдат предложени нови текстове, конкретни текстове, които да разсеят напрежението в обществото. Но да отменим и да оттеглим един закон и да го оставим в необозримото бъдеще, това означава да оставим отново 20 години тези социални услуги в рамките на три, четири параграфа в Закона за социалното подпомагане, а нещата вече 20 години са толкова наболели, като проблеми, като начин на реализиране, като функциониране на цялата тази система за подпомагане и грижа към населението. Този закон в крайна сметка засяга всички граждани на България, не само социално уязвимите и затова е толкова важна тема, чувствителна и затова ние сме поставени в ситуация да гласуване по-малкото зло за отлагане за шест месеца. Съжалявам, че не можем да обсъдим другото предложение, но така е по дневен ред.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Реплики към госпожа Лечева?
Други колеги за изказване? Преди да преминем към гласуване, аз също искам да си кажа мнението, като председател. Да, според мен, този закон имам и аз резерви към него. Наистина отлагането на Закона ще предизвика доста, както казахте госпожо Лечева, и, както каза и господин Александров ще предизвика други проблеми. Но вчера го казах и на госпожа министърката, моето лично мнение е абсурдно неправителствена организация и то със спорна слава като „Анимус“ да бъде на горещия телефон за деца в нужда. Това господин Заместник-министър знаете ли го? (Отговор извън микрофона.)
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Доколкото знам това е от няколко години – „Анимус“ Ви е известна, доста спорна организация.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Въпросът Ви е да отговоря?
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Да! Договорът, доколкото знам изтича месец февруари. Мисля, че с това трябва да се занимава държавата, а не неправителствени организации и то, „Анимус“.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Всъщност това е националният телефон на Държавната агенция за закрила на детето. Той съобразно действащото законодателство се предоставя на външен изпълнител след конкурс. В момента този конкурс е спечелен. Това е открита обществена процедура, в която могат да кандидатстват всички. В момента тази организация оперира, но всъщност след изтичането му винаги би могъл да бъде някой друг този, който кандидатства.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Добре. Аз знам процедурата каква е, но ако масово хората разберат кой седи на телефона на деца в риск. Директно казвам организация с нестандартна сексуална ориентация – това е „Анимус“.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Не мога да се солидаризирам с това мнение.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Нищо не може да се произнесе с…. конкурс.
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Но мога да кажа, че те имат друг полезен опит в предоставянето на услуги за деца, които са станали жертва на трафик, за жени, които са претърпели домашно насилие. А по отношение на това, което споделихте, аз не мога да…
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Не знам. Няма да коментирате, защото…
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: Това е Ваше мнение.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Да, това е мое мнение. Аз го изразявам и го казвам пред Комисията, че за мен това е…
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ: На самия този телефон много често може би това би била една тема, която бихте обсъдили с председателя на ДАЗД една голяма част от въпросите са свързани с консултации с деца, които имат нужда от консултации с психолог и това са лицата, които…
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Добре, тъй като влязохме в диалог, аз ще си направя предложението, когато се отложи Закона.
Моето лично предложение ще бъде никакви неправителствени организации на Горещия телефон, държавата лично се занимава с този проблем.а има достатъчно държавни организации, а не да го дават на търг, на конкурс и на подобни истории и „Анимус“ в момента да е на Горещия телефон.
Колеги, преминаваме към гласуване.
За – няма, против – 15, въздържали се – 2.
ВЕСЕЛА ЛЕЧЕВА: На 5 януари 2020 г. – „Футболист на годината“, ще има покани за всички от 17,00 ч. в Централния клуб на Армията. Заповядайте, цялата Комисия.
ПРЕДС. СЛАВЧО АТАНАСОВ: Закривам заседанието.
(Закрито в 15,10 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
С. АТАНАСОВ
Стенограф:
Любка Самодумова