Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
СТЕНОГРАМА назаседание на Комисията по въпросите за децата, младежта и спорта на 2 декември 2020 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
П Р О Т О К О Л
№ 65
На 2 декември 2020 г. се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите за децата, младежта и спорта при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Стратегия за развитие на висшето образование в Република България за периода 2021 – 2030 г. с приложен Проект на решение, № 002-03-15, внесен от Министерския съвет на 02 ноември 2020 г.
2. Закон за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс, № 002-01-64, внесен от Министерския съвет на 10 ноември 2020 г. – първо четене.
3. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 13,30. ч. и ръководено от заместник-председателя на Комисията Стефан Апостолов.
* * *
ЗАМ.-ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Добър ден, колеги! Имаме необходимия кворум. Можем да започнем заседанието.
Откривам редовното заседание на КВДМС към 44-то народно събрание с обявен дневен ред:
1. Стратегия за развитие на висшето образование в Република България за периода 2021 – 2030 г. с приложен Проект на решение, № 002-03-15, внесен от Министерския съвет на 02 ноември 2020 г.
2. Закон за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс, № 002-01-64, внесен от Министерския съвет на 10 ноември 2020 г. – първо четене.
3. Разни.
Колеги, моля да гласуваме така предложения дневен ред.
За – 15, против – няма, въздържали се – няма.
Дневният ред се приема.
На днешното заседание присъстват от: Министерството на младежта и спорта – господин Стоян Андонов, зам.-министър; Министерството на образованието и науката – господин Петър Николов, заместник-министър, господин Калин Костов, дирекция „Висше образование“; Министерството на правосъдието – господин Александър Стефанов, държавен експерт в дирекция „Съвет на законодателството“.
Колеги, в Комисията постъпиха становища по Стратегия за развитието на висшето образование на Министерството на младежта и спорта, който изцяло подкрепя Стратегията, като подчертава, че заложените в Раздел VI дейности и мерки за постигане на целите на Стратегията, както и посочените в Раздел VII очаквани резултати от изпълнението на Стратегията съответстват на Закона за физическото възпитание и спорта и приложените приоритети и цели в областта на спорта за учащи.
По Закона за изменение и допълнение на НПК – от Института по социални дейности и практики, според който настоящето предложение за изменение и допълнение на НПК във връзка с Директива 29/2012/ЕС и Директива от 800/2016/ЕС на ЕП относно процесуалните гаранции за децата, които са заподозрени или обвинени в рамките на наказателно производство, съдържа редица положителни моменти, както и за първи път се провежда индивидуалната оценка като нов елемент в наказателното производство по отношение на жертвите. Посочва се и необходимостта от прецизиране на някои от текстовете.
Друго посочено Становище по Законопроекта е представено от Сдружение „Род Интернешънъл“, в което се изразява несъгласие с част от текстовете и предлага съответното изменение и допълнение с мотиви към тях.
Колеги, давам думата на господин Петър Николов, заместник-министър на образованието и науката, за да представи Стратегията.
Господин Николов, заповядайте.
ЗАМ.-МИНИСТЪР ПЕТЪР НИКОЛОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
В началото искам да кажа, че в миналата Стратегия за развитие на висшето образование България, която се смята за един от най-успешните стратегически документи през последните години, доколкото повечето заложени цели са реално изпълнени и има видими резултати, липсваше въобще споменаване на думата спорт, буквално спортът отсъстваше от приоритетите на висшите училища – дефицит, който сме се опитали тук да преодолеем. Надявам се Вие като хора, които пряко се занимавате с това, ще го оцените.
Ще прочета буквално няколко точки, които са важни и, ако имате въпроси, можем да ги обсъдим в детайли. Нашата цел е активиране на спортната дейност във висшите училища, повишаване на качеството на тренировъчната и състезателната дейност, и изграждане на съвременна спортна база. За тази цел има няколко мерки: разработена и реализирана финансова обезпечена 10-годишна Национална програма за изграждане и реконструкция на спортните бази, защото в голяма част от университетите те са в много тежко състояние. Направиха се усилия през последните години. Една от идеите е различните университети в рамките на един град да могат да споделят спортните си бази, а не всеки да се разпорежда само със собствената си.
Следващото е нормативно регламентиране на възможността за назначаване на треньори от и извън щата на преподавателския състав във висшите училища – проблем, който е и в момента.
Включване на задължителни часове по спорт във всички учебни планове. Това в някаква степен го има, много голяма част от университетите все още е формално. Нашата цел е да го направим много по-реално.
Определяне на колективни и индивидуални спортове – приоритетни, с особена социална значимост, към които в дългосрочен план да се насочват усилията за финансово и кадрово укрепване на висшите училища и за развитие на подходящата спортна инфраструктура.
Разработване и реализиране на Национална програма за популяризиране и развитие на масовия университетски спорт.
Създаване на система за пряко финансирана подготовка и участие на шампионите от студентските колективни и индивидуални първенства в националните първенства по съответните видове спорт.
Въвеждане на национални стипендии за най-изявените спортисти във висшите училища, изготвяне на ясни критерии за тяхното прилагане.
Горе-долу това са мерките. Амбицията ни е наистина да преодолеем изоставането, което има последните десетилетия и да променим не много позитивната картина в момента.
ЗАМ.ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Колеги, имате думата за изказвания по Стратегията? Не виждам да има желаещи.
Закривам разискванията.
Преминаваме към гласуване на Стратегия за развитие на висшето образование в Република България за периода 2021-а – 2030 г. с приложен Проект на решение, № 002-03-15, внесен от Министерския съвет на 2 декември 2020 г.
Колеги, който „за“, моля да гласува.
За – 10, против – няма, въздържали се – 4.
След проведената дискусия и гласуване КВДМС предлага на НС да приеме Проект за решение за приемане на Стратегия за развитие на висшето образование в Република България за периода 2021-ва – 2030 г., № 002-03-15, внесен от МС на 2 ноември 2020 г.
Благодарим на господата Николов и Андонов.
Преминаваме към точка втора от дневния ред:
ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАКАЗАТЕЛНО-ПРОЦЕСУАЛНИЯ КОДЕКС, № 002-01-64, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 10 НОЕМВРИ 2020 Г. – ПЪРВО ЧЕТЕНЕ.
Давам думата на господин Александър Стефанов – държавен експерт в дирекция „Съвет на законодателството“, да представи Законопроекта.
Господин Стефанов, имате думата.
АЛЕКСАНДЪР СТЕФАНОВ: Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, с предложения на Вашето внимание Законопроект се цели да бъдат въведени две директиви в българското национално законодателство: първата директива е от 2016г. – № 800 на ЕС във връзка с процесуалните гаранции за децата, които са заподозрени или обвиняеми в рамките на наказателното производство.
Втората Директива – 2012/29/ЕС, относно установяване на минималните стандарти за правата, подкрепата и защитата на жертвите на престъпление и за замяна на Рамково решение № 220 от 2001-ва – 2020 г.
Основните моменти на Законопроекта, които бих желал да представя на Вашето внимание са следните: във връзка с Директива 2016/800 се предвижда задължително изготвяне на характеристика на непълнолетния обвиняем с цел да бъдат установени неговите специфични потребности по отношение на защитата и провеждането на наказателното производство и да се осигури продължаването на неговото обучение и образование.
На следващо място. На непълнолетния обвиняем се предоставят редица допълнителни права, като се предвижда той да бъде придружаван в наказателния процес от неговия родител, попечител или друго лице, което по закон полага за него грижи. Също така на тях да им бъде предоставена необходимата информация в хода на наказателния процес.
Допълнително се регламентират – при провеждане на действията по разследване с непълнолетния обвиняем, да се прави звукозапис и видеозапис, което е задължително при престъпления, за които се предвижда наказание лишаване от свобода не по-малко от 10 години.
Предвижда се да бъдат редуцирани и сроковете при задържане на непълнолетния обвиняем. Така се предвижда, когато бъде вземат мярка за неотклонение задържане под стража, той да бъде представен пред съда в рамките на 48 часа. Неговото задържане не може да продължава повече от 5 месеца. Когато деянието е за тежко престъпление, не може задържането да продължава повече от 1 година.
По отношение на втората Директива – 2012/29/ЕС, основният момент е, че се предприемат мерки, които следва да доведат до намаляване на риска от вторично и повторно виктимизиране и сплашване на пострадалия от престъплението. Разширява се списъкът с неговите процесуални права, ограничава се възможността за провеждането на повторен или допълнителен разпит на свидетеля, за да не травмира. Предвиждат се допълнителни действия, с които да може да се повиши ефективността на разследването, като се предвиждат допълнителни специфични мерки за защита.
С този законопроект, като взаимосвързани, се предлагат измененията в Закона за подпомагане и финансова компенсация на пострадалите от престъпление.
В този законопроект се предлага на вниманието на народните представители създаването на една изцяло нова глава, която да урежда процедурата за извършване на индивидуална оценка на пострадалите. Целта на тази индивидуална оценка е да се установи наличието на специфични нужди от защита и да се определят съответните мерки, които да бъдат предприети спрямо пострадалия.
Процедурата ще се обосновава на обективни критерии и ще се вземат в предвид видът и характерът на престъплението и другите обстоятелства, които са свързани с делото.
Моля, народните представители да подкрепят Законопроекта. Благодаря за вниманието.
ЗАМ.-ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Благодаря, господин Стефанов.
Колеги, имате думата за питания.
Някой ще вземе ли отношение? Не виждам.
Закривам разискванията.
Преминаваме към гласуване на Закон за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс, № 002-01-64, внесен от Министерския съвет на 10 ноември 2020 г. – първо четене.
За – 11, против – няма, въздържали се – 4.
Законопроектът се приема.
Колеги, преминаваме към точка трета:
РАЗНИ
Не виждам някой да иска да вземе думата.
Закривам днешното заседание.
(Закрито 13, 45 ч.)
ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СТЕФАН АПОСТОЛОВ
СТЕНОГРАФ:
Теодора Енчева