Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
Стенограма от заседание на 17.02.2021 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта






П Р О Т О К О Л
№ 67


На 17 февруари 2021 г., в Народното събрание – площад „Княз Александър I“ № 1, зала 142, от 14,30 ч., се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния

ДНЕВЕН РЕД:

1. Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 102-01-9, внесен от Министерския съвет на 5 февруари 2021 г.
2. Разни.

Списъците на присъствалите народни представители, членове на Комисията, и на госта се прилагат към протокола.
Заседанието бе открито в 15,00 ч. и се ръководи от господин Стефан Апостолов – заместник-председател на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.

* * *

ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Добър ден, колеги!
Имаме необходимия кворум. Отривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта при следния дневен ред:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 102-01-9, внесен от Министерския съвет на 5 февруари 2021 г.
2. Разни.
Колеги, моля да гласуваме така направеното предложение за дневен ред.
За – 18, против и въздържал се – няма.

По точка първа от дневния ред:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАКАЗАТЕЛНИЯ КОДЕКС, № 102-01-9, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 5 ФЕВРУАРИ 2021 Г.
Гост от Министерството на правосъдието е заместник-министърът господин Евгени Стоянов.
Давам думата на господин Стоянов от името на вносителя да представи Законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИ СТОЯНОВ: Благодаря, господин Председател.
Уважаеми народни представители! Представям на Вашето внимание Законопроекта за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, одобрен от Министерския съвет с Решение № 100 от 5 февруари тази година.
С представения на Вашето внимание законопроект се предлагат промени, които имат за цел да се осигури пълното въвеждане на изискванията на Директива 2011/93/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 13 декември 2011 г. относно борбата със сексуалното насилие и със сексуалната експлоатация на деца, както и с детската порнография, и за замяна на Рамково решение 2004/68/ПВР на Съвета (OB, L 335/1 от 17 декември 2011 г.; попр., OB, L 18/7 от 21 януари 2012 г.) във връзка с установено от Европейската комисия несъответствие в някои разпоредби от националното законодателство.
На второ място се предлага допълнение на чл. 350а от НК, като се предвижда въвеждането на наказателна отговорност на деяния, свързани с осъществяването на нелегален внос и разпространение в страната на неразрешени и фалшиви продукти за растителна защита. Предвид факта, че нелегалният внос на продукти за растителна защита, съдържащи забранени вещества представлява висока обществена опасност за здравето и живота на хората и опасност за околната среда.
Първата група предложения са свързани с пълното въвеждане на изискванията на Директива 2011/93/ЕС във връзка с получено на 25юли 2019 г. официално уведомително писмо относно Процедура за нарушение от Европейската комисия. Осигуряването на пълното транспониране на Директивата беше включена и в Плана на Министерския съвет за действия за 2020 г., свързан с мерките, които произтичат от членството на Република България в Европейския съюз.
В позиция на Република България по Процедура за нарушение № 2019/2136 по описа на Европейската комисия винаги е било посочвано, че българската страна е въвела изцяло изискванията на цитираната Директива.
Представителите на Европейската комисия по Процедура за нарушение № 2019/2136 констатират частично неправилно въвеждане на изискванията на Директивата по отношение на предвидения предел на максимални наказания за сексуална злоупотреба с деца под възрастта за изразяване на съгласие с използване на принуда. Предвиденият предел на максималните наказания в националното ни законодателство за сексуална злоупотреба с деца под възрастта за изразяване на съгласие с използването на принуда от осем години е по-нисък от изискваното съгласно Директивата от десет години.
В тази връзка и с цел изпълнение на изискванията на Директивата се предлага изменение в чл. 149, ал. 2 и в чл. 151, ал. 2 от НК, като се променя максималният срок на наказанието лишаване от свобода от осем на десет години.
Предложението, свързано с допълнението на чл. 350а от НК, е с цел подобряване на ефективността за противодействие на нелегалния внос и разпространението на фалшиви продукти за растителна защита, които съдържат забранени субстанции и са опасни както за здравето и живота на хората, така и за околната среда.
Използването на неразрешени продукти за растителна защита води до проникване на опасни токсични вещества в земеделските култури, трайното им отлагане в почвите и водите, интоксикация и увреждане здравето на оператори и консуматори, поради което е необходимо същото да бъде инкриминирано и включено в групата на общоопасните за здравето на хората и околната среда престъпления, чрез което да се осигури превенция и наказателно преследване.
Нелегално внесените продукти за растителна защита не са преминали през оценка на риска и разрешаване съгласно регулаторните изисквания на Европейския съюз и Българската агенция за безопасност на храните. Поради неясния си произход тези продукти представляват сериозен риск за човешкото здраве и живот, тъй като за тяхното неутрализиране не може да се приложи адекватен антидот.
От Министерството на земеделието, храните и горите се посочва, че само от началото на 2020 г. до момента на територията на страната са извършени над 728 бр. проверки за нелегални продукти за растителна защита, от които 322 бр. са на обекти за търговия и 406 бр. на земеделски стопани за употреба на продукти за растителна защита. Установени са нерегламентиран внос и употреба на значителни количества неразрешени продукти за растителна защита и са открити такива с изтекъл срок на годност.
От Министерството на земеделието, храните и горите отчитат, че предвидените в Закона за защита на растенията административни санкции са недостатъчно ефективни и нямат ефект спрямо нарушителите.
С оглед на гореизложеното предлагам на Комисията да подкрепи предложения законопроект и да предложи на Народното събрание гласуването му на първо четене.
ПРЕДС. СТЕФАН АПОСТОЛОВ: Благодаря, господин Стоянов.
Колеги, имате думата за разисквания.
Откривам разискванията.
Някой ще вземе ли думата? Не виждам.
Закривам разискванията.
Колеги, преминаваме към гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 102-01-9, внесен от Министерския съвет на 5 февруари 2021 г.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 18, против и въздържал се – няма.
Благодарим, господин Стоянов.
Колеги, закривам заседанието.

(Закрито в 15,08 ч.)


ПРЕДСЕДАТЕЛ:

Стефан Апостолов



Стенограф:

Янка Иванова
Форма за търсене
Ключова дума