Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по здравеопазването
05/11/2020 първо гласуване

    Д О К Л А Д
    за първо гласуване

    Относно: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерски съвет на 29 октомври 2020 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО


    Д О К Л А Д
    за първо гласуване

    Относно: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерски съвет на 29 октомври 2020 г.

    На съвместно заседание на Комисията по бюджет и финанси, Комисията по труда, социалната и демографската политика и Комисията по здравеопазването, проведено на 5 ноември 2020 г., беше разгледан и обсъден законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г., № 002-01-59, внесен от Министерски съвет на 29 октомври 2020 г.

    На заседанието присъстваха министърът на финансите, г-н Кирил Ананиев, представители на Министерството на финансите, синдикатите, работодателите и на съсловните организации в сферата на здравеопазването.

    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от г-н Кирил Ананиев, който запозна народните представители с основните финансови параметри, заложени в проектобюджета на държавата за 2021 г.

    През 2021 г. политиката в областта на здравеопазването е един от основните приоритети в проектобюджета и е насочена към осигуряване на качествено и ефективно посрещане на здравните потребности на гражданите, чрез подобряване на достъпа, повишаване на ефективността на системата и справедливо разпределение на ресурсите спрямо потребностите на населението. Поставя се акцент върху осигуряването на адекватна готовност на здравната система в условията на продължаваща епидемична обстановка, причинена от разпространението на КОВИД-19, с оглед гарантиране предоставянето на гражданите на необходимата медицинска помощ, като същевременно се предпази здравето на работещите в системата.

    Планираното равнище на разходите ще осигури финансирането на ангажиментите и дейностите, които по закон са възложени за осъществяване чрез бюджета на Министерството на здравеопазването, като общият размер на предвидените разходи по бюджета на институцията възлизат на 783 982 000 лв. С тези средства ще бъдат финансирани дейности, политики и програми в областта на опазването и контрола на общественото здраве, дейности по национални здравни програми, осъществявани от бюджетните структури към Министерството на здравеопазването, спешната помощ, както и всички останали дейности, свързани с общественото здраве.

    През следващата година политиката в областта на здравеопазването ще бъде насочена към постигане на приоритетите на Националната здравна стратегия – 2020, чрез изпълнение на Плана за действие към нея, с цел подобряване на ефективността и удовлетвореността на гражданите от функционирането на сектора. Предвидени са програми и мерки, които подпомагат изпълнението на специфичната препоръка на Европейската Комисия към България за подобряване ефективността на разходите на системата на здравеопазването, включително чрез намаляване на преките плащания от страна на пациентите и чрез преодоляване на недостига на медицински специалисти. През тригодишния период приоритетни направления и дейности ще бъдат засилване ролята на профилактиката като възможност за по-добро здраве и качество на живот, осигуряване на финансова стабилност и обезпеченост на здравната система, стабилизиране на здравноосигурителния модел, развитие на електронното здравеопазване, както и преодоляване на регионалните дисбаланси и осигуряване на функционално взаимодействие между отделните нива на медицинската помощ.

    Разрастващата се през последните месеци пандемия от КОВИД–19 очерта необходимостта от увеличаване на усилията за създаване и поддържане на постоянна готовност на всички нива на системата на здравеопазване. На базата на това и с оглед преодоляване на опасността от затруднения при бъдещо разпространение на заразна болест, както и при увеличаване интензитета на разпространение на КОВИД–19, е налице необходимост от подпомагане от страна на държавата на последното ниво на системата- лечебните заведения за болнична помощ. Имено в тях се концентрира изключително висок по своя интензитет товар от финансова и организационна гледна точка при предоставянето на дейностите по диагностика и лечение на пациенти с КОВИД-19 и успоредно с това – на пациенти без това заразно заболяване, но с други заразни болести и/или друг вид заболявания. По този начин се цели осигуряването на постоянна готовност на по-голяма част от болниците в страната да поемат диагностиката и лечението както на новопоявили се заразни заболявания, така и на съществуващи и известни в медицинската практика заразни заболявания, в случаите на бързото им епидемично разпространение, изискващо незабавна, а понякога и изпреварваща реакция и ангажиране на човешки и материални ресурси, които за кратко време не могат да бъдат създадени или осигурени.

    През 2021 г. чрез бюджета на Министерството на здравеопазването ще се финансират програмите и дейностите, осъществявани от бюджетните структури в областта на общественото здраве, спешната помощ, стационарната психиатрична помощ, медико-социалните грижи за деца, лечение в чужбина и други. Предвиденият финансов ресурс ще бъде разходван за обезпечаване на национални програми и централни доставки за профилактика, контрол и лечение на социално-значими заболявания, осигуряване на ваксини за задължителни имунизации и реимунизации, както и обучението за придобиване на специалност в системата на здравеопазването. Ангажиментите на държавата по отношение финансирането на определени дейности в лечебните заведения за болнична помощ, които остават държавна отговорност – психиатрична помощ, спешна медицинска помощ, лечение на пациенти с ХИВ/СПИН, трансплантация на тъкани, органи и клетки, медицинска експертиза на работоспособността и други, както и финансово подпомагане на лечебни заведения за болнична помощ в отдалечени и трудно достъпни райони, в които липсата на здравни звена представлява сериозен риск за населението.

    По бюджета на Министерството на здравеопазването за 2021 г. са предвидени допълнителни средства за увеличаване на възнагражденията на персонала в структурите в системата на Министерството на здравеопазването и Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), в т.ч. и за извънреден труд на органите, осъществяващи епидемиологичния контрол, за субсидии за лечебните заведения за болнична помощ за медицинските дейности извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, в т.ч. за поддържане готовността на клиники/отделения по инфекциозни болести, психични заболявания, активна туберкулоза, както и за лечебни заведения в отдалечени и труднодостъпни райони за оказване на медицинска помощ при епидемично разпространение на заразни болести, за въвеждане на NAT технология за диагностика на дарената кръв с цел осигуряване на качествени кръвни продукти, за здравноосигурителни плащания с оглед осигуряване на достъпна, качествена и своевременна медицинска помощ на здравноосигурените лица, за осигуряване на ваксини и на лекарствени продукти за лечение на КОВИД-19, за изграждане на Националната здравна информационна система посредством използване на нови технологии в областта на електронното здравеопазване, като и дооборудване на материалната база на лечебните заведения и за изграждане на Национална педиатрична болница.

    Следващата година Министерството на здравеопазването ще предоставя трансфер към Националната здравноосигурителна каса за финансиране на разходите за лекарствени продукти – ваксини и дейности по прилагането им по чл. 82, ал. 2, т. 3 от Закона за здравето, дейности за здравно неосигурени лица, включващи интензивно лечение, комплексно диспансерно (амбулаторно) наблюдение при пациенти с психиатрични заболявания и комплексно диспансерно (амбулаторно) наблюдение при пациенти с кожно-венерически заболявания по чл. 82, ал. 1, т. 1а, 3а и 6б от Закона за здравето, за здравно неосигурени жени по чл. 82, ал. 1, т. 2 от Закона за здравето, за лечение на лица до 18-годишна възраст по чл. 82, ал. 1а, 3 и 6 от Закона за здравето, за лечение на лица над 18-годишна възраст по чл. 82, ал. 1а и 6 от Закона за здравето и за доплащане на сумата за посещение при лекар/лекар по дентална медицина и на лечебни заведения от лицата, които са упражнили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст.

    В дискусията взеха участие представители на Националното сдружение на общините в Република България и Конфедерация на труда „Подкрепа“, които информираха народните представители, че в контекста на разрастващата се пандемия от КОВИД-19 следва да се направят известни промени в проектобюджета, които да отговорят на затруднената ситуация в страната. Беше посочено, че конкретните предложения на двете организации са подробно изложени в писмените им становища, като се изрази надежда, че те ще бъдат обсъдени и възприети между първо и второ гласуване на законопроекта.

    След закриване на дискусията се извърши гласуване при следните резултати:
    1. По законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г. с включен проект на Висшия съдебен съвет по чл. 1 и чл. 2, № 002-01-59, внесен от Министерски съвет на 29 октомври 2020 г.: „За”- 1, „Против”- 4 , „Въздържал се”- 8 .
    2. По законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г. със становището на Министерския съвет по чл. 1 и чл. 2, № 002-01-59, внесен от Министерски съвет на 29 октомври 2020 г.: „За” - 9 , „Против”- 4, „Въздържал се”- 0.

    Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при горепосочените резултати, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за държавния бюджет на Република България за 2021 г. със становището на Министерския съвет по чл. 1 и чл. 2, № 002-01-59, внесен от Министерски съвет на 20 октомври 2020 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума