Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по здравеопазването
08/02/2021 първо гласуване

    Д О К Л А Д
    за първо гласуване

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 102-01-4, внесен от Министерски съвет на 11 януари 2021 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО


    Д О К Л А Д
    за първо гласуване

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 102-01-4, внесен от Министерски съвет на 11 януари 2021 г.

    На свое редовно заседание, проведено на 28 януари 2021 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 102-01-4, внесен от Министерски съвет на 11 януари 2021 г.

    На заседанието присъстваха заместник-министърът на здравеопазването, г-жа Светлана Йорданова, заместник-министърът на правосъдието, г-н Евгени Стоянов, представители на Министерството на вътрешните работи, Агенция „Митници“, Държавна агенция „Национална сигурност“, Българската агенция за безопасност на храните, Националното сдружение на общините в Република България и на съсловните организации в сферата на здравеопазването.

    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от г-жа Светлана Йорданова, която информира народните представители, че настоящата законодателна инициатива отговаря на необходимостта от привеждане в съответствие на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите (ЗКНВП) с общите изисквания на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, Административнопроцесуалния кодекс, Закона за администрацията и Закона за електронното управление. Съгласно действащите разпоредбите на горепосочените закони отделните административни режими следва да се уреждат на ниво закон с ясно посочване на изискванията за извършване на отделните административни услуги, сроковете, процедурите и необходимите документи. Във връзка с това се предлага разрешителните режими, които към момента са регламентирани в подзаконови нормативни актове да бъдат уредени в Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите.

    Предлага се промяна в състава на Националния съвет по наркотичните вещества с цел осъществяване на по-ефективна работа на съвета чрез включване на лица, на които контролът върху наркотичните вещества е в тясната отраслова компетентност. Като заместник-председател се включва ресорен заместник-министър на здравеопазването вместо заместник-министър на правосъдието, тъй като в неговите функции е включена дейността на Националния съвет по наркотичните вещества и общинските съвети по наркотичните вещества. Предвижда се в състава на съвета да бъде включен заместник-министър на вътрешните работи вместо главния секретар на Министерството на вътрешните работи, във връзка с неговите компетенции. Също така се дава възможност като членове на Експертния съвет по лечение на зависимости да се включат и други специалисти с опит в лечението на зависимости, като психолози и социални работници, тъй като тяхната професионална компетентност би имала важно значение в работата на съвета.

    Предвижда се общинските съвети по наркотични вещества да бъдат заменени с областни съвети по наркотични вещества, за да може дейностите по намаляване търсенето на наркотични вещества да бъдат ангажимент на всички общини в областта, а не само на общините, които са административни центрове. Регламентира се съставът на съветите, а имено председател, двама заместник-председатели, секретар и членове, като председател на съвета ще бъде областният управител, а като членове в състава на съвета се предлага да бъдат включени всички кметове на общини, които са на територията на съответната административна област. Областните съвети ще приемат общинските програми за борба срещу злоупотребата с наркотични вещества в съответсвие с Националната стратегия за борба с наркотиците.

    Със законопроекта се създават центрове по превенция на зависимости от наркотични вещества в общините, които са административни центрове на области. Те ще се състоят от директор, заместник-директор и експерти и ще разработват общински програми за борба срещу злоупотребата с наркотични вещества, ще осъществяват дейности по националната стратегия за борба срещу злоупотребата с наркотични вещества, ще събират, съхраняват и анализират информацията на областно равнище, която е необходима за изпълнение на националните и общинските програми за борба срещу злоупотребата с наркотични вещества.

    С предложените промени се цели подобряване на оперативната работа на съществуващите към момента общински съвети по наркотични вещества и превантивно-информационни центрове по изпълнение на националната политика по намаляване търсенето и предлагането на наркотични вещества. По този начин ще се осъществява цялостен, всеобхватен и ефективен контрол върху превенцията на употребата на наркотични вещества, както и контрол, върху разходването на средствата по делегираните бюджети. Дейностите по националната стратегия ще се изпълняват повсеместно, като ще бъдат обхванати максимален брой нуждаещи се лица.

    Оптимизира се и контрола върху лечението на лица, зависими от наркотични вещества, като наред с регионалните здравни инспекция като контролни органи се определят и Изпълнителната агенция „Медицински надзор“ и Националният център по обществено здраве и анализи.

    Действащите разпоредби на закона относно забраната за транзит през територията на страната на наркотични вещества от списъците по чл. 3, ал. 2 от ЗКНВП се привеждат в съответствие с текста на Единната конвенция по упойващите вещества от 1961 г. и Конвенцията за психотропните вещества от 1971 г., съгласно които транзитът е забранен с изключение на случаите, в които има издадено разрешително за износ от компетентните органи на държавата износител.

    С цел намаляване на административната тежест за бизнеса се предлага установяването на съответствието на фактическите условия с изискванията към сградите и помещенията, в които ще се осъществяват дейности с наркотични вещества, да се извършва въз основа на копие от част „архитектурна“ на одобрения проект или на екзекутивната документация или архитектурен проект-заснемане на сградите и помещенията, в които ще се извършват дейности с наркотични вещества.

    Предвижда се отговорните магистър-фармацевти по чл. 34 от ЗКНВП да бъдат в трудово правоотношение, съответно с договор за възлагане на управлението, като това обстоятелство ще бъде служебно установявано в хода на административната услуга по издаването или промяната на лицензиите. По този начин ще се гарантира спазването на предвидените в закона функции и отговорности, вменени на магистър-фармацевта по чл. 34 от закона.

    Предлага се отпадане на изискването за издаване на наредба на Министерския съвет с предмет определяне на реда за издаване на разрешение за снабдяването и съхраняването на лекарствени продукти, съдържащи наркотични вещества, в специалните складове на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ и във военновременните запаси на Министерството на вътрешните работи и Министерството на отбраната. Извършеният анализ показва, че съществуващата нормативна уредба на Закона за държавните резерви и военновременните запаси и подзаконовите нормативните актове към него е изчерпателна по отношение на специфичните дейности, осъществявани в държавните резерви и военновременните запаси, включително тези със снабдяването и съхраняването на лекарствени продукти, съдържащи наркотични вещества. Съгласно направените изменения в чл. 55, ал. 1 от закона не е необходимо същите да получават лицензия или разрешение за осъществяване на тези дейности по реда на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите.

    Регламентира се условията и редът за снабдяване и съхраняване на лекарствени продукти, съдържащи наркотични вещества за оказване на първа помощ при спешни състояния на борда на кораби и въздухоплавателни средства да се определят с наредба на министъра на здравеопазването.

    Предлага се прецизиране на забраната за реклама на наркотични вещества и растения от списъците по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3 от ЗКНВП и лекарствени продукти, съдържащи наркотични вещества, като целта е да се обхванат всички хипотези на реклама, тъй като по смисъла на § 1, т. 29 или 30 от допълнителните разпоредби на закона е налице реклама само когато тя е осъществена пред обществеността.

    Прецизират се и разпоредбите, касаещи извършването на дейности с прекурсори и съхранението на представителни проби от иззети незаконно засети растения, наркотични вещества и прекурсори.
    Към институциите, извършващи експертно изследване на наркотични вещества се добавя и Военномедицинската академия, като по този начин ще се осигури възможност специализираните химико-токсикологични лаборатории максимално бързо да идентифицират наркотични вещества и последвалите диагностично-лечебни дейности в редица случаи, свързани с употреба или отравяне, както и извършването на други спешни изследвания на наркотични вещества по разпореждане на органите на досъдебното производство и съда.

    Със законопроекта се осигурява и прилагането на Регламент (ЕО) № 273/2004 на Европейския парламент и на Съвета относно прекурсорите на наркотичните вещества, Регламент (ЕО) № 111/2005 на Съвета относно определяне на правила за мониторинг на търговията между Общността и трети страни в областта на прекурсорите, както и на Делегиран регламент (ЕС) № 2015/1011 на Комисията от 24 април 2015 г. и Регламент за изпълнение (ЕС) № 2015/1013 на Комисията от 25 юни 2015 г.

    Въвежда се административнонаказателна разпоредба при нарушаване на условията и реда, при които е издадено разрешение за дейности по чл. 73, ал. 1 от ЗКНВП.

    Министерството на икономиката, Министерството на правосъдието, Държавна агенция „Национална сигурност, Агенция „Митници“ и Българската асоциация на зъботехниците подкрепят предлаганите нормативни промени без забележки и предложения.

    Принципна подкрепа за законопроекта се изразява от Министерството на вътрешните работи, Министерството на земеделието, храните и горите, Националното сдружение на общините в Република България и Българския фармацевтичен съюз, като конкретните предложения по отделните текстове на разпоредбите се съдържат в писмените им становища.

    В хода на дискусията народните представители поставиха конкретни въпроси във връзка с текстовете на някои от предлаганите разпоредби и обърнаха внимание на факта, че някои от предложените изменения и допълнения будят известно притеснение, поради което следва да бъдат поставени на допълнително обществено обсъждане с всички заинтересовани страни преди да се вземе окончателно решение. Беше посочено, че част от нормативните промени следва да бъдат преосмислени и прецизирани между първо и второ гласуване на законопроекта, като се вземат предвид и постъпилите в комисията писмени становища.

    Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „За” - 11, „Против” - 0, „Въздържал се” - 8, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 102-01-4, внесен от Министерски съвет на 11 януари 2021 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума