Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по здравеопазването
29/01/2019 проект второ гласуване

    Проект!



    Д О К Л А Д
    за второ гласуване

    Относно: Законопроект за изменение на Закона за лечебните заведения, № 802-01-54, внесен от Министерски съвет на 22 ноември 2018 г., приет на първо гласуване на 24 януари 2019 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО

    Проект!



    Д О К Л А Д
    за второ гласуване

    Относно: Законопроект за изменение на Закона за лечебните заведения, № 802-01-54, внесен от Министерски съвет на 22 ноември 2018 г., приет на първо гласуване на 24 януари 2019 г.


    З А К О Н
    ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЛЕЧЕБНИТЕ ЗАВЕДЕНИЯ
    (обн., ДВ, бр. 62 от 1999 г.; изм., бр. 88 и 113 от 1999 г.; попр., бр. 114 от 1999 г.; изм., бр. 36, 65 и 108 от 2000 г.; Решение № 11 на Конституционния съд от 2001 г. – бр. 51 от 2001 г.; изм., бр. 28 и 62 от 2002 г., бр. 83, 102 и 114 от 2003 г., бр. 70 от 2004 г., бр. 46, 76, 85, 88 и 105 от 2005 г., бр. 30, 34, 59, 80 и 105 от 2006 г., бр. 31, 53 и 59 от 2007 г., бр. 110 от 2008 г., бр. 36, 41, 99 и 101 от 2009 г., бр. 38, 59, 98 и 100 от 2010 г., бр. 45 и 60 от 2011 г., бр. 54, 60 и 102 от 2012 г., бр. 15 и 20 от 2013 г., бр. 47 от 2014 г., бр. 72 и 95 от 2015 г., бр. 81 и 98 от 2016 г., бр. 85, 99, 101 и 103 от 2017 г. и бр. 18, 77, 84, 91 и 102 от 2018 г.)
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип текста на вносителя за наименованието на закона.

    Предложение на н. п. Даниела Дариткова и група народни представители:
    Наименованието на закона да се измени така: „Закон за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения“.
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип предложението.

    Предложение на н. п. Валентина Найденова:
    § 1. В чл. 5 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 текста придобива следното съдържание:
    „(1) Лечебните и здравни заведения към Министерство на здравеопазването, Министерство на отбраната, Министерство на вътрешните работи, Министерството на правосъдието, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерство на младежта и спорта, общините, медицинските факултети и факултетите по дентална медицина на висшите училища, се създават, откриват, преобразуват и/или закриват от държавата, общините или висшите училища, чиято собственост са.“
    2. Ал. 2 придобива следното съдържание:
    „(2) Създаването, откриването, преобразуването и/или закриването на лечебните и здравни заведения по ал. 1, се извършва след съгласуване с Министъра на здравеопазването.“
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип предложението.

    Предложение на н. п. Даниела Дариткова и група народни представители:
    Да се създадат нови § 1-6:
    „§ 1. В чл. 5, ал. 1 след думите „Министерския съвет“ се добавя „Министерството на здравеопазването“.
    § 2. В чл. 35, ал. 3, т. 1 думите „и центровете за комплексно обслужване на деца с увреждания и хронични заболявания“ се заменят с „центровете за комплексно обслужване на деца с увреждания и хронични заболявания и другите лечебни заведения към Министерството на здравеопазването“.
    § 3. В чл. 62 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 изречение второ се заличава.
    2. Създават се нови ал. 3, 4, 5 и ал. 6:
    „(3) С решението по ал. 2 Министерският съвет одобрява и проект на договор, с който се уреждат отношенията между министъра на здравеопазването и ректора на съответното висше училище относно предоставяне управлението на държавното лечебно заведение.
    (4) С договора по ал. 3 се уреждат:
    1. правата и задълженията на висшето училище, свързани с управлението на лечебното заведение;
    2. финансовите ангажименти на висшето училище към лечебното заведение;
    3. изискванията за отчетност и прозрачност на действията и решенията на съвета на директорите на лечебното заведение и висшето училище;
    4. гаранциите за добро управление на лечебното заведение от страна на висшето училище;
    5. отговорността на висшето училище по отношение на финансовото състояние на лечебното заведение;
    6. основанията за предсрочно прекратяване на предоставените права за управление на лечебното заведение от висшето училище.
    (5) Продажбата на обособени части от лечебните заведения по ал. 2 се извършва след решение на Министерския съвет по мотивирано предложение на министъра на здравеопазването.
    (6) Извършването на разпоредителни сделки с дълготрайни материални активи и отдаването под наем на дълготрайни материални активи на лечебното заведение по ал. 2 се извършва при условията и по реда на чл. 105, след разрешение на министъра на здравеопазването.“
    3. Досегашната ал. 3 става ал. 7.
    4. Досегашната ал. 4 става ал. 8 и в нея думите „ал. 3“ се заменят с „ал. 7“.
    5. Досегашната ал. 5 става ал. 9.
    § 4. В чл. 65, ал. 1 и 4 след думите „Министерския съвет“ се добавя „Министерството на здравеопазването“.
    § 5. В чл. 105 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) Извършването на разпоредителни сделки с дълготрайни материални активи на стойност по-голяма от 10 000 лв. и учредяването на вещни права върху недвижими имоти, собственост на държавно или общинско лечебно заведение - еднолично търговско дружество, както и на лечебно заведение – търговско дружество със смесено държавно и общинско участие в капитала се извършва след разрешение на едноличния собственик на капитала, съответно от Съвета на директорите на дружеството. За разпоредителни сделки с недвижими имоти на лечебните заведения се прилага Законът за приватизация и следприватизационен контрол.“
    2. Създава се нова ал. 2:
    „(2) Отдаването под наем на движими вещи, съставляващи дълготрайни материални активи, собственост на държавно или общинско лечебно заведение - еднолично търговско дружество, както и на лечебно заведение – търговско дружество със смесено държавно и общинско участие в капитала се извършва след разрешение на едноличния собственик на капитала, съответно от Съвета на директорите на дружеството, ако общата стойност на активите за текущата година надхвърля 5 на сто от общата балансовата стойност на дълготрайните активи на дружеството към 31 декември на предходната година.“
    3. Създава се ал. 3:
    „(3) Разпоредбата на ал. 2 не се прилага за наемните договори, сключени по реда на чл. 102, ал. 4.“
    4. Досегашната ал. 2 става ал. 4 и в нея след думите „ал. 1“ се добавя „и 2“.
    § 6. В чл. 106а, ал. 4 след думите „Министерския съвет“ се добавя „Министерството на здравеопазването“.“
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип предложението.

    Предложение на н. п. Георги Колев:
    Създават се нови §1- §9 :
    „§ 1. В чл. 3, ал. 1 и в ал. 5 след думите „чл. 5, ал. 1” се добавят думите „и ал. 2”.
    § 2. В чл. 5 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 2 със следното съдържание:
    „Държавата може да създава и лечебни заведения към висшите училища, получили програмна акредитация по специалностите от регулираните професии „медицина", „дентална медицина", „фармация" и „здравни грижи" като юридически лица на бюджетна издръжка.”
    2. Досегашните ал. 2, 3, 4 и 5 стават съответно ал. 3, 4, 5 и 6.
    § 3. В текста на чл. 7б, т. 17 след думите „съответния министър” се добавят думите „или ректора на съответното висше училище”, а след думите „чл. 5, ал. 1” се добавят думите „и ал. 2”.
    § 4. В чл. 19а след думите „чл. 5, ал. 1” се добавят думите „и ал. 2”.
    § 5. В чл. 35 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В текста на чл. 35, ал. 1 след думите „чл. 5, ал. 1” се добавят думите „и ал. 2”, а след думите „съответния министър” се добавят думите „или ректора на съответното висше училище”.
    2. В чл. 35, ал. 3 след думите „чл. 5, ал. 1” се добавят думите „и ал. 2” и се създава нова т. 4 със следния текст:
    „4. ректорът на висшето училище съгласувано с министъра на здравеопазването - за лечебните заведения по чл. 5, ал. 2 към висшите училища.”
    § 6. В чл. 52 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думите „чл. 5, ал. 1” се добавят думите „и ал. 2”, а след думите „съответния министър” се добавят думите „или ректора на съответното висше училище”;
    2. В ал. 2 след думите „съответният министър” се добавят думите „или ректорът на съответното висше училище”.
    § 7. В чл. 53 след думите „чл. 5, ал. 1” се добавят думите „и ал. 2”.
    § 8. В чл. 62 след думите „чл. 5, ал. 1” се добавят думите „и ал. 2”.
    § 9. В чл. 65 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думите „Министерството на отбраната” се добавят думите „и на лечебно заведение по чл. 5, ал. 2”
    2. В ал. 4 след думите „Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията” се добавят думите „и на лечебно заведение по чл. 5, ал. 2”.”
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип предложението.

    Действащ текст:
    Чл. 3. (1) (Доп. - ДВ, бр. 59 от 2007 г., в сила от 20.07.2007 г.) Лечебните заведения, без тези по чл. 5, ал. 1, се създават по Търговския закон или по Закона за кооперациите, както и като дружества по законодателството на държава - членка на Европейския съюз, или на държава, страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, при спазване изискванията на този закон.
    (2) (Изм. - ДВ, бр. 59 от 2010 г., в сила от 31.07.2010 г.) Лечебните заведения по чл. 8, ал. 1, т. 1, буква "а" и т. 2, буква "а" се учредяват от:
    1. физически лица - лекари и лекари по дентална медицина;
    2. еднолични търговци или еднолични търговски дружества, регистрирани от лекари и лекари по дентална медицина; в случаите, когато лечебното заведение се учредява като еднолично търговско дружество, едноличният собственик управлява и представлява лечебното заведение.
    (3) Лечебните заведения осъществяват дейността си само след получаване на разрешение или извършване на регистрация при условията и по реда на този закон.
    (4) Лечебните заведения не могат да извършват търговски сделки освен за нуждите на осъществяваните от тях медицински дейности и за обслужване на пациентите.
    (5) (Нова - ДВ, бр. 20 от 2013 г.) Лечебните заведения по чл. 5, ал. 1 и държавните лечебни заведения - търговски дружества, извършват плащания по сделките по ал. 4 в срок от 60 дни от деня на получаване на фактура или на друга покана за плащане.
    (6) (Изм. - ДВ, бр. 59 от 2007 г., в сила от 20.07.2007 г., предишна ал. 5, бр. 20 от 2013 г.) За лечебните заведения по ал. 1 се прилагат разпоредбите на Търговския закон и Закона за кооперациите, съответно за чуждестранните дружества - националното законодателство на държавата по регистрация, доколкото в този закон не е предвидено друго.
    Чл. 5. (1) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 2000 г., бр. 88 от 2005 г., бр. 59 от 2010 г., в сила от 31.07.2010 г., доп., бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г., бр. 72 от 2015 г.) Центровете за спешна медицинска помощ, центровете за трансфузионна хематология, лечебните заведения за стационарна психиатрична помощ, домовете за медико-социални грижи, в които се осъществяват медицинско наблюдение и специфични грижи за деца, центровете за комплексно обслужване на деца с увреждания и хронични заболявания, както и лечебните заведения към Министерския съвет, Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи, Министерството на правосъдието и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията се създават от държавата.
    (2) Лечебни заведения за стационарна психиатрична помощ могат да се създават и от други лица.
    (3) Домове за медико-социални грижи се създават от общините и други юридически лица.
    (4) (Нова - ДВ, бр. 59 от 2010 г., в сила от 31.07.2010 г.) Лечебните заведения за стационарна психиатрична помощ могат да предоставят социални услуги по реда на Закона за социалното подпомагане.
    (5) (Нова - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г., изм., бр. 72 от 2015 г.) Директорите на лечебните заведения по ал. 1 предоставят на министъра на здравеопазването информация за медицинските дейности, ресурсите на лечебните заведения и анализ на дейността им по ред, определен от съответния министър и министъра на здравеопазването.
    Чл. 7б. (Нов – ДВ, бр. 102 от 2018 г. Сравнение с предишната редакция, в сила от 1.04.2019 г.) (1) Изпълнителна агенция "Медицински надзор":
    1. регистрира, отказва да регистрира, променя и заличава регистрация на лечебни заведения за извънболнична помощ и хосписите;
    2. регистрира, отказва да регистрира, променя и заличава регистрация за извършване на лечебна дейност по чл. 2а;
    3. прави мотивирани предложения до министъра на здравеопазването за издаване, за отказ за издаване, за промяна и отнемане на разрешения за осъществяване на лечебна дейност на лечебни заведения за болнична помощ, центровете за психично здраве, центровете за кожно-венерически заболявания, комплексните онкологични центрове, домовете за медико-социални грижи, диализните центрове и тъканните банки;
    4. изпълнява функциите на компетентен орган за управление, координация и контрол на трансплантацията в Република България в съответствие със Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки;
    5. дава становище по изпратените от съответната съсловна организация правила за добра медицинска практика, правила за добра медицинска практика на лекарите по дентална медицина, правила за добра фармацевтична практика и правила за добра медицинска практика по здравни грижи в съответната професионална област, както и осъществява контрол по спазването им съвместно със съсловните организации;
    6. проверява съответствието на структурата, управлението, дейността и организацията на медицинската помощ в лечебните заведения с изискванията на този закон, Закона за здравето, Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки и подзаконовите нормативни актове по тяхното прилагане;
    7. проверява спазването на правата на пациентите в лечебните заведения;
    8. проверява спазването на утвърдените медицински стандарти в лечебните заведения;
    9. осъществява контрол върху качеството на оказаната медицинска помощ в съответствие с утвърдените медицински стандарти;
    10. проверява спазването на утвърдените стандарти за финансова дейност от лечебните заведения по чл. 6, ал. 6;
    11. проверява спазването на утвърдените фармако-терапевтични ръководства по чл. 259, ал. 1, т. 4 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, както и лечебните заведения при осъществяване на дейностите по чл. 259, ал. 1, т. 10 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина;
    12. осъществява медицински контрол по реда на глава четвърта от Закона за здравното осигуряване;
    13. извършва проверки по молби на граждани и юридически лица, свързани с оказваната медицинска помощ;
    14. осъществява контрол върху дейността на лечебните заведения при извършване на медицинска експертиза по реда на Закона за здравето;
    15. извършва проверки на лечебните заведения за разходването на средства от държавния бюджет по реда на чл. 82 от Закона за здравето и чл. 106а, ал. 6;
    16. извършва проверки за съответствие на лечебните заведения, получили одобрение за извършване на дейности по обучение на студенти, докторанти и/или специализанти, с критериите и условията на наредбата по чл. 90, ал. 3;
    17. прави мотивирани предложения до съответния министър за налагане на дисциплинарно наказание на директор на лечебно заведение по чл. 5, ал. 1;
    18. прави мотивирани предложения до съответните ръководители на лечебни заведения за налагане на дисциплинарни наказания;
    19. прави предложения до министъра на здравеопазването за налагане на административни наказания и прилагане на принудителни административни мерки;
    20. прилага принудителни административни мерки и налага административни наказания в случаите, определени в закон;
    21. представя на министъра на здравеопазването ежегоден отчет за дейността на агенцията;
    22. осъществява други дейности, възложени със закон.
    (2) Изпълнителна агенция "Медицински надзор" незабавно уведомява работодателя, органите по безопасност на труда, органите на държавния здравен контрол, Българската агенция по безопасност на храните и органите по опазване на околната среда за предприемане на необходимите мерки в случаите, когато установи условия на труд и други вредни фактори на околната среда, които заплашват здравето на гражданите.
    Чл. 19а. (Нов – ДВ, бр. 72 от 2015 г.) В консултативните кабинети, медико-диагностичните и медико-техническите лаборатории и отделенията без легла на лечебните заведения за болнична помощ по чл. 5, ал. 1 могат да се извършват и дейностите по чл. 11, ал. 1.
    Чл. 35. (1) (Изм. – ДВ, бр. 72 от 2015 г.) Лечебните заведения по чл. 5, ал. 1 се създават и преобразуват от Министерския съвет по предложение на министъра на здравеопазването. Предложението на министъра на здравеопазването се съгласува със съответния министър, когато лечебното заведение е към ведомствата, посочени в чл. 5, ал. 1.
    (2) Лечебните заведения по ал. 1 са юридически лица на бюджетна издръжка за специфичните си функции.
    (3) (Изм. - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г.) Устройството, дейността и структурата на лечебните заведения по чл. 5, ал. 1 се уреждат с правилник, издаден от:
    1. (изм. – ДВ, бр. 72 от 2015 г.) министъра на здравеопазването - за центровете за спешна медицинска помощ, центровете за трансфузионна хематология, лечебните заведения за стационарна психиатрична помощ, домовете за медико-социални грижи, в които се осъществяват медицинско наблюдение и специфични грижи за деца, и центровете за комплексно обслужване на деца с увреждания и хронични заболявания;
    2. (изм. - ДВ, бр. 36 от 2000 г., бр. 88 от 2005 г., доп., бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г., изм., бр. 98 от 2016 г.) Министерския съвет по предложение на съответния министър и министъра на здравеопазването - за лечебните заведения към Министерския съвет, Министерството на вътрешните работи, Министерството на правосъдието и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията;
    3. (нова – ДВ, бр. 98 от 2016 г.) министъра на отбраната съгласувано с министъра на здравеопазването – за лечебните заведения към Министерството на отбраната.
    (4) (Нова - ДВ, бр. 59 от 2010 г., в сила от 31.07.2010 г., изм., бр. 98 от 2010 г., в сила от 1.01.2011 г.) Издаването на правилника по ал. 3 се извършва след проверка от регионалната здравна инспекция относно спазването на медицинските стандарти и на здравните изисквания, удостоверени с документите и по реда на чл. 47, ал. 4.
    (5) (Нова - ДВ, бр. 59 от 2010 г., в сила от 31.07.2010 г., изм., бр. 54 от 2012 г., бр. 102 от 2018 г. Сравнение с предишната редакция, в сила от 1.04.2019 г.) В случаите, когато лечебното заведение ще извършва дейности по чл. 13, ал. 1 от Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки, издаването на правилника по ал. 3 се извършва и след проверка от Изпълнителната агенция "Медицински надзор" и издадено удостоверение по чл. 13, ал. 3 от Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки.
    (6) (Нова – ДВ, бр. 102 от 2018 г. Сравнение с предишната редакция, в сила от 1.04.2019 г.) В случаите, когато лечебното заведение ще извършва дейности по чл. 131, ал. 1 от Закона за здравето, издаването на правилника по ал. 3 се извършва и след проверка от Изпълнителната агенция "Медицински надзор" и издадено удостоверение по чл. 131, ал. 1, т. 3 от Закона за здравето.
    (7) (Нова - ДВ, бр. 54 от 2012 г., изм., бр. 98 от 2016 г., предишна ал. 6, бр. 102 от 2018 г. Сравнение с предишната редакция, в сила от 1.04.2019 г.) В правилника на лечебно заведение по ал. 3, т. 2 и 3 задължително се посочват медицинските специалности, по които лечебното заведение осъществява дейност, съответните структури на лечебното заведение, както и нивата на компетентност на клиниките, отделенията и клинико-диагностичните структури, в които заведението оказва болнична помощ.
    Чл. 52. (1) (Изм. – ДВ, бр. 72 от 2015 г.) Лечебните заведения по чл. 5, ал. 1 се закриват с акт на Министерския съвет по предложение на министъра на здравеопазването след съгласуване със съответния министър.
    (2) (Изм. – ДВ, бр. 72 от 2015 г.) В акта по ал. 1 се посочват съответният министър, който определя състава на ликвидационната комисия, срокът за нейната работа, задачите й и средствата, необходими за изпълнението им.
    (3) Комисията по ал. 2 се състои най-малко от пет лица, като в нея се включват поне по един представител на ведомството, съответно на общината, където се е водело закритото заведение, на Министерството на здравеопазването, правоспособен юрист и икономист.
    (4) Членовете на комисията сключват договор със съответния министър, в който се определят конкретните им права и задължения. Съответният министър приема заключителния доклад и отчета на ликвидационната комисия.
    Чл. 53. Условията и редът за ликвидация на лечебните заведения по чл. 5, ал. 1 се определят с наредба на Министерския съвет.
    Чл. 62. (1) Органите на управление и контрол на лечебните заведения, извън тези по чл. 5, ал. 1, се определят от юридическата форма, в която е образувано лечебното заведение.
    (2) (Изм. – ДВ, бр. 72 от 2015 г., бр. 102 от 2018 г. Сравнение с предишната редакция, в сила от 1.01.2019 г.) Министерският съвет по предложение на министъра на здравеопазването предоставя на съответното висше училище правата на едноличния собственик на капитала по управлението на държавните лечебни заведения, които са университетски болници по реда на чл. 90, ал. 4, за срока на одобрението по чл. 91, ал. 10. Преобразуването и прекратяването на тези лечебни заведения, както и продажбата на обособени части от тях, се извършва със съгласие на министъра на здравеопазването.
    (3) Общото събрание на съдружниците, акционерите или член-кооператорите на лечебното заведение назначава и освобождава членовете на органите на управление и контрол и определя възнагражденията им.
    (4) Правата и задълженията на лицата по ал. 3 се уреждат с договор. С договора за управление и контрол се определят и възнагражденията на управителните и контролните органи, отговорността при неизпълнение на задълженията на страните и основанията за прекратяването.
    (5) Времето, през което лицата са работили по договора за управление и контрол в лечебните заведения и са били осигурени съгласно договорите им, се зачита за трудов стаж.
    Чл. 65. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г., изм., бр. 81 от 2016 г., в сила от 1.02.2017 г.) Управлението на лечебните заведения по чл. 5, ал. 1, без тези на Министерския съвет, Министерството на правосъдието, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Министерството на отбраната, се осъществява от директор, който е с висше образование по медицина и призната медицинска специалност и квалификация по здравен мениджмънт, назначен от съответния министър след конкурс по Кодекса на труда. Лечебното заведение предоставя на допуснатите до конкурс кандидати информация относно бюджета и длъжностното разписание на персонала в срок, определен в обявлението за конкурса.
    (2) Директорът на лечебното заведение е работодател на всички работещи в него.
    (3) (Нова - ДВ, бр. 59 от 2010 г., в сила от 31.07.2010 г., изм., бр. 72 от 2015 г.) Директорът на център за спешна медицинска помощ, на център за трансфузионна хематология, на лечебно заведение за стационарна психиатрична помощ, на дом за медико-социални грижи, в който се осъществяват медицинско наблюдение и специфични грижи за деца, и на център за комплексно обслужване на деца с увреждания и хронични заболявания, се атестира ежегодно от комисия, назначена от министъра на здравеопазването. Редът за провеждане на атестацията се определя в съответния правилник по чл. 35, ал. 3.
    (4) (Нова - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г.) Директорът на лечебно заведение по чл. 5, ал. 1 към Министерския съвет, Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи, Министерството на правосъдието и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията се подпомага от заместник-директор по лечебната дейност, който се назначава съгласувано с министъра на здравеопазването.
    Чл. 105. (1) (Доп. - ДВ, бр. 65 от 2000 г., бр. 99 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г.) Отдаването под наем и разпореждането с движими и недвижими вещи на държавно или общинско лечебно заведение - еднолично търговско дружество, както и на лечебно заведение – търговско дружество със смесено държавно и общинско участие в капитала, съставляващи дълготрайни материални активи, се извършва само след одобрение на едноличния собственик на капитала, съответно от Съвета на директорите, ако общата стойност за текущата година надхвърля 5 на сто от балансовата стойност на дълготрайните активи на дружеството към 31 декември на предходната година. Тази разпоредба не се прилага за наемните договори, сключени по реда на чл. 102, ал. 4.
    (2) (Изм. – ДВ, бр. 102 от 2018 г. Сравнение с предишната редакция, в сила от 1.01.2019 г.) В случаите по ал. 1 паричните постъпления се превеждат по сметка на лечебното заведение, остават негова собственост и могат да се ползват за инвестиции, пряко свързани с предмета на дейност и за удовлетворяване интересите на кредиторите след разрешение на собственика на капитала.
    Чл. 106а. (Нов - ДВ, бр. 102 от 2012 г., в сила от 1.01.2013 г., изм. и доп., бр. 101 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г., изм., бр. 102 от 2018 г. Сравнение с предишната редакция, в сила от 1.01.2019 г.) (1) Министерството на здравеопазването субсидира преобразуваните държавни и общински лечебни заведения за болнична помощ и лечебните заведения за болнична помощ с държавно и/или общинско участие в капитала за дейностите по чл. 82, ал. 1, т. 6а, 6в и 9 от Закона за здравето.
    (2) Министерството на здравеопазването субсидира лечебните заведения по ал. 1 и за дейности по поддържане на медицински регистри и дейности по чл. 82, ал. 1, т. 8 от Закона за здравето, определени от министъра на здравеопазването с наредбата по ал. 6.
    (3) Министерството на здравеопазването субсидира държавни и общински лечебни заведения за болнична помощ и държавни и общински центрове за психично здраве за дейностите по чл. 82, ал. 1, т. 3 и 3б от Закона за здравето, както и за медицинска експертиза, осъществявана от ТЕЛК.
    (4) Министерството на здравеопазването може да субсидира за дейности по ал. 1, 2 и 3 и лечебните заведения към Министерския съвет, Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи, Министерството на правосъдието и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    (5) Извън случаите по ал. 1 – 4 Министерството на здравеопазването субсидира:
    1. лечебни заведения за болнична помощ за оказване на спешна медицинска помощ на пациенти със спешни състояния, преминали през спешни отделения, които не са хоспитализирани в същото лечебно заведение;
    2. държавни и общински лечебни заведения за болнична помощ за оказване на консултативна медицинска помощ на спешни пациенти по искане на дежурните екипи в центровете за спешна медицинска помощ.
    (6) Субсидирането по ал. 1 – 5 се извършва по критерии и по ред, определени с наредба на министъра на здравеопазването, въз основа на едногодишни договори, в рамките на средствата за тези дейности по бюджета на Министерството на здравеопазването за съответната календарна година и при спазване на изискванията на Закона за държавните помощи.
    (7) С наредбата по ал. 6 се определят и критериите и редът за финансиране на държавни и общински лечебни заведения, в които ветерани от войните, военноинвалиди и военнопострадали осъществяват правото си на отдих и лечение, предвидено в нормативен акт.

    Параграф единствен. Параграф 5 от Преходните и заключителните разпоредби се отменя.
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип текста на вносителя за параграф единствен.

    Предложение на н. п. Валентина Найденова:
    Параграф единствен. § 5 от Преходните и заключителни разпоредби придобива следния вид:
    „§ 5. (1) Съществуващото към влизането в сила на този закон държавно здравно заведение Клинична болница „Лозенец“ е лечебно заведение към Министерство на здравеопазването, по смисъла на чл. 5, ал. 1 от закона.
    (2) Директорът на болница „Лозенец“ е второстепенен разпоредител с бюджет към първостепенния разпоредител с бюджет по бюджета на Министерство на здравеопазването.“
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип предложението.

    Предложение на н. п. Даниела Дариткова и група народни представители:
    Досегашният параграф единствен да стане § 7 и да се измени така:
    „§ 7. Параграф 5 от преходните и заключителните разпоредби се отменя.“
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип предложението.

    Предложение на н. п. Георги Колев:
    Параграф единствен става § 10.
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип предложението.

    Действащ текст:
    § 5. (1) (Предишен текст на § 5 - ДВ, бр. 110 от 2008 г., в сила от 1.01.2009 г.) Съществуващото към влизането в сила на този закон държавно здравно заведение Клинична болница "Лозенец" е лечебно заведение към Министерския съвет по смисъла на чл. 5, ал. 1 от закона.
    (2) (Нова - ДВ, бр. 110 от 2008 г., в сила от 1.01.2009 г., изм., бр. 99 от 2009 г., в сила от 1.01.2010 г., бр. 15 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г.) Директорът на болница "Лозенец" е второстепенен разпоредител с бюджет към първостепенния разпоредител с бюджет по бюджета на Министерския съвет.

    Предложение на н. п. Валентина Найденова:
    Създават се Преходни и заключителни разпоредби
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип предложението.

    Предложение на н. п. Даниела Дариткова и група народни представители:
    Да се създаде подразделение: „Преходни и заключителни разпоредби“.
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип предложението.

    Предложение на н. п. Даниела Дариткова и група народни представители:
    Да се създадат § 8-10:
    „§ 8. (1) Министерският съвет в срок до 6 месеца от влизането в сила на този закон преобразува лечебното заведение, създадено по реда на чл. 5, ал. 1 с наименование „болница „Лозенец““ в лечебно заведение - еднолично акционерно дружество с наименование „Многопрофилна болница за активно лечение „Лозенец“ чрез разпределяне в акции на имуществото на болница „Лозенец“, като за непаричните вноски на държавата не се прилагат разпоредбите на чл. 72 и 73 от Търговския закон. Оценката на непаричните вноски на държавата се извършва по реда на глава седма от Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост (обн., ДВ, бр. 78 от 2006 г., изм., бр. 26 и 51 от 2007 г., бр. 64, 80 и 91 от 2008 г., бр. 7, 25, 62 и 93 от 2009 г., бр. 31, 52, 58 и 69 от 2010 г., бр. 61, 80 и 105 от 2011 г., бр. 24 и 47 от 2012 г., бр. 62, 80 и 87 от 2013 г., бр. 13, 15 и 102 от 2014 г., бр. 58 и 96 от 2016 г. и бр. 70 от 2018 г.), а дълготрайните финансови активи се оценяват по счетоводната им стойност. Правата на държавата като едноличен собственик на капитала на търговското дружество се упражняват от министъра на здравеопазването.
    (2) При преобразуването на болница „Лозенец“ в еднолично акционерно дружество движимото и недвижимо имущество - държавна собственост, предоставено за управление на преобразуващото се лечебно заведение по ал. 1 и включено в баланса му преминава в собственост на дружеството с акта за преобразуване, освен ако в него е предвидено друго.
    (3) До получаване на разрешение за лечебна дейност, преобразуваното лечебно заведение по ал. 1 осъществява лечебна дейност в съответствие с Правилника за устройството и дейността на болница „Лозенец“, приет с Постановление № 147 на Министерския съвет от 2000 г. (обн., ДВ, бр. 63 от 2000 г., изм., бр. 74 и 108 от 2001 г., изм. и доп., бр. 63 и 83 от 2005 г., бр. 17 от 2008 г., бр. 14 от 2009 г., бр. 58 и 88 от 2010 г., бр. 13 от 2011 г., бр. 74 и 108 от 2013 г. и бр. 29 и 42 от 2016 г.).
    (4) След получаване на разрешението по ал. 3 преобразуваното лечебно заведение по ал. 1 може да сключи договор с Националната здравноосигурителна каса за оказване на болнична медицинска помощ по реда на Закона за здравното осигуряване.
    (5) Разпоредбите на чл. 37а и чл. 46, ал. 4 не се прилагат за преобразуваното лечебно заведение по ал. 1.
    (6) Преобразуваното лечебно заведение по ал. 1 продължава да осъществява дейностите по обучение на студенти и специализанти въз основа на определената до влизането в сила на този закон на болница „Лозенец“ акредитационна оценка за определения в нея срок.
    § 9. В срок до три месеца от влизането в сила на този закон Министерският съвет одобрява проект на договор, с който се уреждат отношенията между министъра на здравеопазването и ректорите на съответните висши училища, на които до влизането в сила на този закон е предоставено управлението на държавно лечебно заведение по реда на чл. 62.
    § 10. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“, с изключение на § 7, който влиза в сила от деня на вписването в Търговския регистър на едноличното акционерно търговско дружество с наименование „Многопрофилна болница за активно лечение „Лозенец““.“
    Комисията подкрепя /не подкрепя/ подкрепя по принцип предложението.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума