Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по здравеопазването
14/06/2018
    Извънредно заседание на Комисия по здравеопазването
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването





    П Р О Т О К О Л
    № 33


    На 14 юни 2018 г., четвъртък, се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане на постъпило в Комисията по здравеопазването писмо с Вх. № 839-00-13 на 12 юни 2018 г. от председателя на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса в изпълнение на решение на Надзорния съвет на НЗОК № РД-НС-04-36 от 8 юни 2018 г.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазване, и гостите се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията Даниела Дариткова.

    * * *

    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми колеги народни представители, имаме необходимия кворум. Нямаме необходимите присъстващи гости, но може това да бъде позитивно за провеждане на заседанието на Комисията.
    Откривам извънредното заседание на Комисията по здравеопазване и предлагам дневен ред от точка единствена: Обсъждане на постъпило в Комисията по здравеопазването писмо с Вх. № 839-00-13 на 12 юни 2018 г. от председателя на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса в изпълнение на решение на Надзорния съвет на НЗОК № РД-НС-04-36 от 8 юни 2018 г.
    Има ли други предложения по дневния ред? Няма.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Приема се.

    Пристъпваме към точката от дневния ред: ОБСЪЖДАНЕ НА ПОСТЪПИЛОТО В КОМИСИЯТА ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО ПИСМО С Вх. № 839-00-13 НА 12 ЮНИ 2018 Г. ОТ ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА НАДЗОРНИЯ СЪВЕТ НА НАЦИОНАЛНАТА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНА КАСА В ИЗПЪЛНЕНИЕ НА РЕШЕНИЕ НА НАДЗОРНИЯ СЪВЕТ НА НЗОК № РД-НС-04-36 ОТ 8 ЮНИ 2018 Г.
    Уважаеми колеги, в Народното събрание е постъпило писмо с Вх. № 839-00-13 на 12 юни 2018 г. от председателя на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса в изпълнение на решение на Надзорния съвет на НЗОК № РД-НС-04-36 от 8 юни 2018 г., към което са приложени:
    1. Заверено копие на Решение на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса в изпълнение на решение на Надзорния съвет на НЗОК № РД-НС-04-36 от 8 юни 2018 г.;
    2. Заверено копие на писмо с Вх. № НС-01-00-7, постъпило в НЗОК на 28 май 2018 г. от управителя на НЗОК проф. д-р Камен Плочев.
    3.Справка за предоставените от управителя на НЗОК проф. Камен Плочен болнични листове, съгласно решение на Надзорния съвет на НЗОК № РД-НС-04-36 от 8 юни 2018 г.
    В своето писмо проф. Плочев посочва, че в последните три месеца е отсъствал поради заболяване и не е бил в състояние да изпълнява служебните си задължения. Той ни уведомява също така, че по мнение на лекуващия екип няма да бъде трудоспособен още минимум един месец, което се доказва с представения от него последен болничен лист. Предвид на това той смята, че тези факти искат вземане на решение относно това дали той е в състояние да изпълнява длъжността „Управител на НЗОК”, като според него е налице хипотезата на чл. 19, ал. 4, т. 4 от Закона за здравното осигуряване.
    В заключение на писмото си професор Плочев заявява, че лично той счита, че Законът трябва да бъде спазен.
    Съгласно чл. 19, ал. 4, т. 4 от Закона за здравното осигуряване предсрочно се прекратява мандатът на управителя на НЗОК при обективна невъзможност да изпълнява задълженията си като управител за срок по-дълъг от три месеца. Обективната невъзможност, като основание за прекратяване на договора за управление, означава, че е възникнала нова фактическа обстановка, която е свързана или с условията на работата, или с лични характеристики на лицето, при която реално осъществяването на изпълнението на договора за управление е станало невъзможно. Такава обективна невъзможност е налице, само когато причините, които са я предизвикали, произтичат от източници и фактори, които са неподвластни на волята на страните по договора за управление, поради което са непреодолими за тях и не могат да бъдат отстранени. Трайната съдебна практика приема, че обективна невъзможност е невъзможността за неизпълнение на възложената работа поради болест, довела или до трайна неработоспособност, или за период от по-дълъг от посочения в специалния закон срок, като в случая този срок е три месеца.
    Въз основа на представените доказателства от Надзорния съвет на НЗОК считам, че са налице условията на чл. 19, ал. 4, т. 4 от Закона за здравното осигуряване, поради което предлагам на Вашето внимание за обсъждане следния проект за решение.
    Колеги, всички сте получили проекта. (В залата влизат министър Кирил Ананиев и неговият екип.)
    Добър ден на Министърът и неговия екип!
    Ние започнахме навреме и вече сме на етап представяне на:

    „ Проект!

    РЕШЕНИЕ

    За предсрочно прекратяване на мандата на управителя на Националната здравноосигурителна каса

    Народното събрание на основание чл. 84, т. 8 и чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 19, ал. 4, т. 4 от Закона за здравното осигуряване

    РЕШИ:

    Предсрочно прекратява мандата на Камен Сотиров Плочев като управител на Националната здравноосигурителна каса.”

    Уважаеми колеги, имате думата за изказвания по представения Проект за решение.
    Има ли желаещи за изказвания?
    Доцент Йорданов, заповядайте.
    ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, колеги от екипа, уважаеми колеги!
    Поставеният въпрос според нас има две тези. Едната е по същество – как се отразява отсъствието на професор Плочев на Здравната каса. Втората е формалната, която касае спазването на сроковете, които доктор Дариткова преди малко цитира.
    По същество в момента не се води дискусия за дейността на Здравната каса. Тя премина през най-трудния годишен етап – етапът на сключване на договорите с лечебните заведения в страната. Мисля, че тя се справи добре, по мое собствено мнение. Остава формалното спазване на Закона. Прави ми впечатление, че срокът, който професор Плочев е представил в своето писмо, остават десетина дни. Нашето предложение по тази причина е да се запознаем конкретно с неговото състояние, ако се касае наистина само за десетината дни, в които той ще отсъства, да не прекратяваме неговия мандат. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: По какъв точно механизъм –
    под формата на реплика отправям към Вас питане, искате да се запознаете със състоянието на професор Плочев? По какъв точно механизъм? Смятате да го прегледате, да направите медицинска комисия или какво е Вашето намерение?
    ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ: Той казва, че се касае за един месец, от които остават десетина дни. Ако наистина това се верифицира, че остават десетина дни и той е готов след това да започне работа, за това става дума, а не за някакъв основен преглед на здравословното му състояние.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате право на изказвания, колеги. Процедурата с реплика и дуплика приключи.
    Доцент Иванов, имате думата за изказване.
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, колеги! Ще си позволя да направя това изказване, тъй като с професор д-р Камен Плочев се познаваме още от 1990 г. и съм работил с него близо 16 години. Като човек, който го познава добре, искам да споделя, че неговото здравословно състояние не е настъпило сега. Той имаше сериозен проблем преди години и искам да кажа, че в продължение на няколко години вече той се лекува. В момента, състоянието в което е, не се дължи на някакви обстоятелства, които са възникнали екстремално. Мисля, че преждеговорившият – може би не добре беше казано, или не добре разбрано – законовата рамка, мисля, че е три месеца. Тук беше и много ясно прочетено мнението на специалистите, които лекуват професор Плочев. Там беше посочено, че е необходим още един месец.
    Това искам да споделя, че уважаваният от мен доцент Йорданов е чул последния абзац, където се казва още 10 дена, но всъщност месецът не е започнал.
    Смятам, че изявлението, което професор Плочев е направил, е много ясно и точно. Формулирано е, че той желае да бъде спазен Законът. Мисля, че ние като законотворци, на първо място, трябва да се съобразим с неговата позиция като човек, с неговите здравословни проблеми, и след това като законотворци да спазим и Закона.
    В този ред на мисли – не отправям реплика към уважавания от мен доцент Йорданов, но бих искал да кажа, че когато има заявена позиция, особено когато става въпрос за здраве, мисля, че тук всички присъстващи си дават сметка, че когато едно заболяване се лекува повече от три месеца, това не е хипертонична криза, това не е преходно здравословно състояние, а тук се изисква едно продължително сериозно лечение. Смятам, че и моите колеги ще подкрепят решението на професор доктор Камен Плочев да бъде освободен предсрочно от неговия мандат. Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Има ли реплики, колеги?
    Други изказвания?
    Заповядайте, доктор Джафер.
    НИГЯР ДЖАФЕР: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър! Упълномощена съм от името на нашата парламентарна група да заявя, че ние смятаме, че това заседание в момента е опит да се легитимира поредният прецедент за освобождаване на управител на НЗОК.
    За нас същественият проблем е не как ще се казва този управител или подуправителят. Казвали сме го и друг път в дебати – личностите нямат значение. Най-вероятно ще си отиде поредният шеф на Здравната каса. Задаваме ли си въпроса какво ще се промени в системата?
    Ние смятаме, че сагата с професор Плочев е просто фрагмент в безизходицата в здравеопазването. Настояваме следващия път, когато заседаваме, дай боже, това да бъде темата за реформа в здравеопазването – за нов здравноосигурителен модел, който няма да взема жертва поредния човек, който се е съгласил да управлява тази каса.
    Колеги от ГЕРБ, Вие бяхте тези, които предложихте преди по-малко от година кандидатурата на професор Плочев. Ние всички я подкрепихме, консенсусно и изпадаме в парадокса, че колкото по-консенсусно избираме управителите на Здравната каса, толкова по-бързо си отиват те.
    Много Ви молим, предложете работещи решения, в които ние бихме искали да участваме, бихме подкрепили! Казвали сме кои са стъпките, които очакваме и които ще подкрепим. Ние няма да участваме в гласуването, няма да гласуваме нито „за”, нито „против”, нито „въздържали се”. И това е нашата принципна позиция, която аз съм упълномощена да изразя. Очакваме реформа и много сериозни стъпки в интерес на пациентите и на хората, които работят в системата, и заради предвидимостта, която те очакват. Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Реплики?
    Заповядайте, доцент Иванов, за реплика.
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, доктор Джафер! Ваше политическо право е да вземете решение дали Вие ще подкрепите молбата и предсрочното освобождаване на професор Камен Плочев. Ваше право е.
    Аз бих задал въпроса към Вас по друг начин: дали е прецедент заболяването? Мисля, че никой, когато бива избиран на една или друга позиция, не знае какво би се случило с неговото здраве. Тук в случая налице е здравен проблем. Мисля, че този здравен проблем в момента под една много интелигентна форма се опитвате да политизирате оставката.
    Човекът и професорът Камен Плочев със своя проблем по никакъв начин не смятам, че би бил проблем за решаването и поставянето на темата „Реформи в здравеопазването”. Мисля, че имате възможността като парламентарна група във всеки един момент да предизвикате кръгла маса, дискусия или да вкарате Вашите предложения като законопроект, като инициатива на Вашата парламентарна група. Доста удобна форма е Вие в момента да излезете от, как да кажа, чисто – ако Вие сте загрижена за Здравната каса, за вземане на решенията на Здравната каса, вземане на решения за работата на Здравната каса, тъй като предполагам знаете, че районните здравни каси не могат да изпълняват в момента задълженията си, на голяма част в разпределението, както Вие знаете в момента здравната карта, която влиза в сила, така и на средствата, които трябва да започнат в идните дни да бъдат разпределяни. Отговорността в случая, мисля, че тук изцяло – да, ние ще поемем като политическа партия и политическа група нашите отговорности, но мисля, че в момента това е една удобна форма, интелигентна форма, да не участвате. Мисля, че всички, които присъстват тук, са загрижени за здравето на нацията, освен това за Здравната каса, разпределението на средствата и заплащането на труда на нашите колеги в различните лечебни заведения. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Дуплика?
    Заповядайте, доктор Джафер.
    НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви, доцент Иванов, че признахте, че отговорността и състоянието на която и да е тема, не е на опозицията, а на управляващите. ГЕРБ управлява здравната система през последните 9 години от 10-те години – в последното десетилетие девет години Вие управлявате. Очакваме работещи решения. Ние сме казали какво бихме подкрепили и смятаме, че трябва да бъде предприето в системата. Очакваме работещи решения, не просто персонални промени през пет, шест месеца! Не мисля, че ние злоупотребяваме със здравословното състояние на професор Плочев. Това е изключително некоректно отношение. Ако има някой, който ще трябва, макар и процедурно, да използва това здравословно състояние, това ще бъдат управляващите. Ние сме добронамерени по отношение на реформа, промяна на здравноосигурителен модел, стъпки, свързани с електронно здравеопазване, специализация на младите лекари. Това сме го заявявали многократно. Едва ли искате да влезем отново в този дебат. Това е нашата принципна позиция и становището на нашата парламентарна група, която изразихме. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Други изказвания?
    Заповядайте, професор Михайлов.
    ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Аз нямах намерение да се изказвам по тази деликатна тема, но ще взема начало за своето кратко изказване от думите на уважавания от мен доцент Иванов.
    Ако влезем в тази хипотеза, която Вие представихте на уважаемата комисия, че професор Плочев, а такива са и нашите сведения, е имал това хронично заболяване от години, то тогава се поставя пред всички въпросът как това заболяване внезапно се превърна в една пречка за изпълняване на неговите служебни задължения, след разразилия се дебат, и то много остър, в началото на 2018 г. Не искам да занимавам сега уважаемата комисия с детайлите около този дебат. Създава се впечатлението, че неговото бързо оттегляне за едно хронично заболяване, за което той се е лекувал от години, като че ли може да се приеме, както казват юристите хипотезата, че е по други причини. Сега той просто отваря вратата за едно законово решение, но може би принуден от ситуация, която не му позволява да изпълни мисията, с която той се съгласи да му бъде възложена. Не мисля, че е задължително дълго време да обсъждаме предложеното от уважаемия Председател на Комисията решение. Ние имаме своето мнение, колегите от ДПС също, но има много неща, които – особено след това, което Вие изразихте пред уважаемата комисия и е информация, която и до нас е достигнала, която буди въпроси, на които трудно можем да дадем отговор. Благодаря Ви, госпожо Председател.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Има ли реплики към това изказване? Не виждам.
    Други изказвания? Някой от присъстващите представители на Надзорния съвет, на съсловните организации, би ли искал да вземе отношение?
    Заповядайте.
    ИВАН КОКАЛОВ: Благодаря Ви, госпожо Дариткова.
    Уважаеми дами и господа! Мисля, че на част от въпросите, особено на последния, отговорът се съдържа в писмото на господин Плочев. Там пише, че той не се чувства виновен за това, което е станало, и че няма да си даде оставката, но здравословното му състояние не позволява и той влиза в казуса на чл. 19. Пак четете писмото! Не един, там пише, че повече от един месец вероятно ще продължи лечението. Това Вие ще го решите, макар че, госпожо Джафер, ако трябва да започнем с реформата, бих предложил следната реформа: нека управителят на НЗОК не се избира от парламента, да няма такива приказки тук, защото не е необходимо нито на управителния съвет на НОИ, нито на НЗОК, които се публични институции, да ги избира парламентът. Това ще решите Вие.
    Завършвам с това, че на Надзорния съвет действително му предстоят много трудни задачи по отношение на преразпределение на бюджети на преразглеждане на много трудни казуси, за нас е много важно да имаме титуляр. Така че Вие ще решите как ще процедирате, но според мен казусът е административен. Той е законов, а не е по отношение на реформи или каквото и да било. Ако искате да улесните работата и на Надзора и на Касата, вземете правилното решение! Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Кокалов.
    Други изказвания има ли, колеги? (Шум и реплики.) Ако е възможно да не влизаме в диалози извън микрофоните, за да не затрудняваме стенографския запис.
    Има ли други изказвания? Няма други изказвания, доколкото виждам. Може свободните разговори да ги продължим след заседанието на Комисията.
    Сега, пристъпваме към гласуване.
    Който е съгласен с предложения Проект за решение за предсрочно прекратяване на мандата на управителя на НЗОК, моля да гласува.
    За – 11, против – 7, въздържали се – няма.
    Приема се.
    С това се изчерпва дневният ред на днешното заседание.
    Господин Ананиев, искате ли да направите изявление пред народните представители? Заповядайте.
    МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Уважаема госпожо Дариткова, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми гости, уважаеми медии! По повод публикации в някои медии искам да уточня нещо, изключително важно, свързано с лъчелечението на онкоболните пациенти. Има явно неразбиране, или неправилно тълкуване, на така наречените „индикативни стойности”. Няма наложени ограничения за лъчелечение на онкоболни лица. Подчертавам – индикативните стойности не ограничават лечението на пациентите, а обратно – служат единствено и само за нуждите на контрола. Нито един български гражданин няма да остане без необходимото му лъчелечение. Нещо повече! След анализ на данните на Здравната каса се установи, че броят на пациентите през 2017 г. е бил 12 хиляди 393, а за 2018 г. прогнозно се очаква през лъчелечение да преминат 13 хиляди 706 лица, или с 1313 пациенти повече. Средствата, които са осигурени за 2018 г., са със 7 милиона и 600 хиляди лева повече от тези за 2017 г., или 29 милиона и 500.
    Независимо от това, което Ви съобщих до тук, за да няма допълнително напрежение занапред, Здравната каса изпрати писмо до директорите на районните здравноосигурителни каси, с което им нареди индикативните стойности, определени за месец юни, да се отменят. Защо казвам за месец юни? Защото за следващите месеци до края на годината такива индикативни стойности не бяха предвидени.
    За да не се създава напрежение в бъдеще е важно представителите на медицинското съсловие, в това число и националните консултанти, своевременно да обсъждат с НЗОК възникналите проблеми от прилагането на Националния рамков договор.
    В понеделник в 16,00 ч. в Националната здравноосигурителна каса са поканени лекари и национални консултанти по лъчелечение, както и представители на пациентските организации за обсъждане на съвместните ни бъдещи действия. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин Министър.
    Закривам заседанието на Комисията.
    Благодаря на всички за участието.

    (закрито в 15,00 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА


    Стенограф:
    Маргарита Крачунова
    Форма за търсене
    Ключова дума