Комисия по здравеопазването
Редовно заседание на Комисията по здравеопазването
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
П Р О Т О К О Л
№ 34
На 21 юни 2018 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 854-01-38, внесен от Христиан Митев и група народни представители на 11 май 2018 г. – първо гласуване.
2. Законопроект за ратифициране на Програмно споразумение № В 1381 между федералния министър на отбраната и спорта на Република Австрия, министъра на отбраната на Кралство Белгия, Министерството на отбраната на Република България, министъра на отбраната на Република Кипър, Министерството на отбраната на Република Финландия, Федералното министерство на отбраната на Федерална република Германия, Министерството на националната отбрана на Република Гърция, министъра на отбраната на Унгария, Министерството на отбраната на Италианската република, министъра на отбраната на Кралство Нидерландия, Министерството на националната отбрана на Румъния, Министерството на отбраната на Република Словения, министъра на отбраната на Кралство Испания, шведските въоръжени сили и Европейската агенция по отбрана относно многонационалното модулно медицинско формирование (M3U), № 802-02-15, внесен от Министерския съвет на 7 юни 2018 г. – първо гласуване.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазване, и гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 15,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията Даниела Дариткова.
* * *
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имаме кворум и можем да започнем заседанието. (Изчита дневния ред.)
Подлагам на гласуване дневния ред.
За – 17, против и въздържали се няма. Приема се.
Преминаваме към
ПЪРВА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
Давам думата на заместник-министър председателя Валери Симеонов да представи Законопроекта.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Упълномощен съм от господин Митев, имам пълномощно от вносителите, тъй като са преценили, че като непушач имам много добра компетентност по въпроса. Никога не съм пушел. Това е по отношение на упреците, че този закон, едва ли не, руши крехко установените традиции в България за превръщането й в европейска държава по отношение на ограниченията за тютюнопушенето.
Законопроектът за допълнение на Закона за здравето е кратък и се променя само в две посоки. Първо, по отношение на чл. 56 – ограниченията за тютюнопушене в закрити обществени места; и втората промяна е в чл. 218, където се завишават санкциите, почти двойно, за нарушения, свързани с тези текстове.
В ал. 3 на чл. 56 предлагаме да се допусне тютюнопушене в закрити обществени места, но в обем не повече от 50 на сто от търговската площ на тези места (изброяваме кои са конкретно – ресторанти, питейни заведения, кафенета, кафе клубове и барове), с изключение на кафе-клубовете за игри, кафенета в спортни зали и барове, спортни центърове и в дискотеките.
Какви са мотивите? 2010 г. бяха въведени промени в Закона за здравето, с което се даваше възможност до 50% от въпросните търговски площи, в много по-широк мащаб – там влизаха и други типове заведения – да се разреши пушенето по решение на собственика, до 50% от местата да бъдат предоставени в обособени зали за пушачи, като в заведения, които са с под 50 места, се даваше право на собствениците да изберат режим – или само употреба на цигарени изделия и тютюнопушене, или изцяло да бъде забранено. Тази норма отпада. Връщаме нормата, която беше, с доста сериозни ограничения, тъй като намаляваме вида и категорията на заведенията, в които е разрешено, защото от 2010 г. всички тези търговци по силата на Търговския закон са си направили съответните преустройства по изискванията на тогавашната наредба. Обезпечили са необходимата сериозна вентилация за вентилирането на тези помещения за пушачи, както и херметически врати към тях. Тези подобрения бяха направени. За съжаление бяха прилагани в много кратко време – за по-малко от две години.
През 2012 г. Законът беше променен и беше въведена цялостна тотална забрана за тютюнопушене във всички закрити обществени места. По този начин българският дребен и среден бизнес беше до голяма степен подлъган от държавата, тъй като той направи сериозна инвестиция, за да отговори на законовите изисквания от 2010 г. Тези помещения и вентилации в момента съществуват. Те не са премахнати, тъй като самото премахване вече е безпредметно, те нямат вторичен пазар, тъй като са изключително специфични в зависимост от обема на всяко помещение, за което за изготвени. Това са специални вентилационни тръби, които са направени по поръчка, защото винаги, когато има вентилация, е задължително да има съпътстваща климатизация, съответно отоплителни секции, охладителни секции и така нататък. Една сериозна инвестиция, която беше извършена основно от дребния бизнес, остана без покритие, без съответна възможност за възвръщане на средствата, които са изразходвани.
Връщаме този режим доста по-ограничен, с изрично споменаване на помещенията, където могат да се използват за тютюнопушене, като по този начин ще дадем възможност България да възвърне частично поне своята конкурентоспособност по отношение на съседните туристически държави – основно имам предвид Гърция, Сърбия, Македония, където такива забрани не се прилагат практически. За Гърция има забрана, която не се прилага. Тя масово се нарушава с пълното съдействие на държавните институции, а за другите държави няма такава забрана.
Това, което предлагаме на Вашето внимание, е да подадем ръка на дребния и среден бизнес, основно на туристическия бизнес в началото на сезона, за да не дискриминират пушачите. Самият сезон предполага едно положително становище от Ваша страна, уважаеми народни представители, тъй като сезонът се очертава дъждовен, а като капак има и Световно първенство по футбол.
Убеден съм във Вашия изконен патриотизъм и съдействието, което ще демонстрирате с Вашата подкрепа на този законопроект.
Наскоро, за Ваша информация, в началото на април, Австрия разреши точно такъв аналогичен режим със същите мотиви и съображения, които Ви изложих.
ПРЕДС. ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, уважаеми господин Вицепремиер.
Уважаеми колеги, по традиция ще дам първо думата на тези, които са внесли становища по Законопроекта – от представителите на неправителствения сектор и съсловните организации.
ИВАН МАДЖАРОВ (БЛС): Дами и господа народни представители, входирали сме становище от името на Българския лекарски съюз. В това становище подробно сме изложили нашите виждания защо не трябва да има промени в този закон. Като организация на лекари, на тесни специалисти, които боравят с наука, базирана на доказателства, достатъчно добре сме запознати с дългосрочното влияние на различните вредни фактори, в това число и тютюнопушенето. Това е една непрестанна борба между интересите на икономиката и на цялото общество, защото колкото по-добре се развива икономиката, толкова по-добре сме всички ние, но от друга страна е здравето на населението. В нашето становище не подкрепяме предложените промени, защото всяка стъпка, която ограничава тютюнопушенето, според нас е в правилната посока.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доктор Маджаров.
Сега ще редувам мнения на лекари и немедицински лица. Заявила е желание за изказване госпожа Мария Брестничка – Национална мрежа за децата.
МАРИЯ БРЕСТНИЧКА: Националната мрежа за децата обединява почти 150 неправителствени организации, работещи със и за деца в цялата страна.
Ние сме организация, която работи за правата на децата у нас. Не подкрепяме внесените промени. Смятаме, че те по никакъв начин не кореспондират с други държавни ангажименти, описани в Националната здравна стратегия и в Националната програма за превенция на хронични и незаразни болести. Годишно в България умират около 20 хиляди души във връзка с болести, които са свързани с употребата на тютюнопушене. Една трета от българските ученици пушат – ние сме на едно от първите места в Европа. Повече от половината хора, употребяващи тютюн и тютюневи изделия, всъщност са започнали в ученическа възраст. От огромно значение е примерът, който даваме. Затова посланието, което се отправи със забраната на тютюнопушене на закрити места, беше в положителна насока и в спазването на международни стандарти.
В тези програми България си е поставила за цел да намали тютюнопушенето с 10%, да намали тютюнопушенето с 50% сред децата до 13 години. Едно връщане крачка назад на тютюнопушенето в затворени помещения излага децата, първо, на косвените влияния на тютюневия дим, и второ, даваме лош пример.
По отношение на мотива, че тази забрана не се спазва, със сигурност има още много други неща, които могат да се направят, за да може забраната да се спазва. Имаме тази забрана по същия начин, по който имаме забрана за продажба на тютюневи изделия на деца до 18-годишна възраст, но и тя не се спазва навсякъде. Смятаме, че усилията трябва да се инвестират в това забраната да се спазва, да има повече превенция, насочена към хората под 18 години.
СОФИЯ АНГЕЛОВА (Национална асоциация за профилактика на белодробните болести): Нашата организация категорично не подкрепя промените в Закона за здравето и аз ще подкрепя нещата с цифри и факти.
От 2012 г. досега – като специалисти по белодробни болести заявявам, настъпи подобрение в статуса на нашите пациенти астматици, които работят в заведенията за обществено хранене, което за нас е изключително важно, защото е много труден контролът на астмата на фона на тютюневия дим.
Второ, нашата организация инициира безплатни профилактични прегледи за пушачи, пасивни пушачи и бивши пушачи с помощта и подкрепата на Столична община. От месец май на доброволен скрининг преминаха 142 души. На тях ние зададохме въпрос: „Искате ли да се върне пушенето в заведенията?“ – тоест да се промени Законът. От 142 души – 102 казаха: „Категорично не!“ От тези 142 – 120 бяха пушачи, от 120 пушачи – 82 казаха „Не!“.
Ние сме тревожни и за здравния статус на тези хора, защото от 142 души установихме 56 човека с хронична обструктивна белодробна болест, които не се лекуват, а продължават да пушат. При трима доказахме карценом на белия дроб. Пред фактите можем да помълчим. Аз съм лекар, който 36 години лекува белите дробове и в тези 36 години белият дроб ми е показал, че той не се интересува от политика. Белият дроб се интересува от чист въздух, защото през него за 24 часа премиват 9 литра обем въздух с нашите 23 хиляди вдишвания в денонощие. Така че да дадем шанс на тези, които са направили правилния избор. Благодаря Ви за вниманието.
АТАНАС ДИМИТРОВ (Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация): От името на БХРА приемам мотивите за изменението на този закон. Аз няма да тръгна в посока да Ви убеждавам колко е полезно тютюнопушенето – напротив, ние ясно осъзнаваме вредите от тютюнопушенето, но не подкрепяме начините и формите за борба срещу него.
В тази връзка искам да отбележа, че от 2009 г. единствената държавна кампания за борба срещу тютюнопушенето е забраната на тютюнопушене на обществени места. Не желаем промяна на Закона и връщане на тютюнопушенето, а желаем да върнем регламентирана употреба на един законен продукт. Ако вървим в направление да забраняваме тютюнопушенето, ще пледирам да забраним производството и употребата на тютюневи изделия. За нас е неприемливо те да бъдат продавани на всеки ъгъл, да няма никаква кампания за борба против тютюнопушенето, а същевременно да се атакува един цял сектор. Мисля, че тези хора при ясно обозначаване на правила ще се съобразят с тях, същевременно и на бизнеса ще се даде една нормална атмосфера за работа.
Изключителен дискомфорт представлява забраната от гледна точка на това, че през зимните, а дори и през летните месеци клиентите на заведенията биват принуждавани в късните нощни часове да напускат заведенията и да нарушават нощната тишина. Има множество жалби в тази посока, срещу която ние сме безпомощни. Ние искаме на едно малко място и при съответни правила и норми да им бъде дадена възможност да употребяват тютюневи изделия. Благодаря.
ВЛАДИМИР ХОДЖЕВ (Дружеството по белодробни болести): Упълномощен съм да представя становището на Българското дружество по белодробни болести.
С настоящето становище Българското дружество по белодробни болести се обявява категорично против предложенията за промени в Закона за здравето и до отмяна на действащия Закон за забрана на тютюнопушене на обществени места.
Нашето становище е с ясни и неотменими послания в полза на здравето на нацията в годините напред. Позицията ни е твърда и непоколебима. Аргументи за това сме представили пред Вас и членовете на Здравната комисия на българския парламент нееднократно. Те са добре познати и публикувани в публичното пространство.
Уважаеми народни представители, призоваваме Ви да вземете правилното решение. Гражданите на България, децата, бъдещето на България трябва да получат равния шанс да живеят в среда, свободна от тютюнев дим. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доцент Ходжев.
Сега да чуем „Живот без тютюнев дим“ – доктор Гешанова.
ГЕРГАНА ГЕШАНОВА: От името на всички организации, членуващи в Коалицията „Живот без тютюнев дим“ искам да изразя нашето категорично становище против предложените промени. Нашите мотиви също са изложени в нашето становище. Опитът, който имаше в България в началото на 2010, 2011, 2012 г. показа, че този модел не работи. С дадените предложения, ако те влязат в сила и ако реално си представим ситуацията – създават се нови още по-големи условия за корупция, като се има предвид измерването на помещенията, дали работи вентилационната система и един куп други подробности.
Говорим за туристическата индустрия. След 2012 г., с въвеждането на пълната забрана, бележи определен ръст, и сега тя отново се развива много добре и едва ли има нужда от такива изкуствени подкрепи, за да стане още по-добра.
Струва ми се, че такава промяна би била неподходяща за хората, които работят в тази сфера – сервитьори и хора, които обслужват посетителите. Всички държави по света вървят напред с разширяване на своите политики за ограничаване на тютюнопушенето с изключение на Австрия, но трябва да Ви кажа: съвсем скоро имах контакт с хора от неправителствения сектор в Австрия. В момента там има силно брожение сред населението. Събира се една подписка, вече над 600 хил. гласа против тази промяна на Закона. Когато наесен отново започне работа парламентът, те ще внесат тази петиция, за да се преразгледа.
Коалицията за живот без тютюнев дим, е готова да подкрепи всякакви промени, които са във връзка с разширяване и подобряване контрола на съществуващия закон, всякакви политики, които по някакъв начин ще подкрепят ограничаването на тютюнопушенето в нашата страна.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доктор Гешанова.
Народните представители имат думата.
КАЛИН ПОПОВСКИ: В интерес на истината аз много съм мислил по този въпрос, защото съм непушач, но парадоксът е, че в ресторантите в България след 21,00 ч. се пуши масово. Нима някой от Вас не е видял пластмасовите чашки с вода, които играят ролята на пепелници?
Четох статистика, че между 100 и 200 хиляди души за Коледа и Нова година от България отиват в Македония и в Сърбия, защото там се пуши в ресторантите. Примерът с Австрия също е очебиен. Ако ние върнем старото положение – да се пуши в половината от площта при изградени вече инсталации, непушач като мен може да седне в тази половина, в която не се пуши и да прекара една приятна вечер, а не вечер в къщи жена ми да каже: „Всичките ти дрехи миришат на цигари! Нали не се пуши?!“ Неофициално се пуши. Това е България. Героят на Алеко Константинов – Бай Ганьо е казал: „И ние сме европейци, но не баш“.
Затова смятам това предложение за много разумно, с изключение на спортни обекти, интернет клубове и така нататък. Големите ресторанти, които са над 100 места, могат да бъдат разделени на две и да бъдат обособени зали за пушачи и непушачи. Аз като непушач ще мога да седна в залата за непушачи и да изкарам една приятна вечер, вместо да бъда в общо помещение, където след 21,00 ч. се пуши масово. Благодаря.
ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ: Според мен днес трябва да обсъдим практиката на България в ограничаване на тютюнопушенето. Успяхме ли или имаме проблеми? Каква е практиката? Днес България въпреки мерките, които взе, е страната, която поне според медиите и според статистиката е с най-много пушачи. В същото време ние сме свидетели, както каза доктор Поповски, че тази забрана за пълно ограничаване на тютюнопушенето в обществени заведения масово са нарушава. Според мен пълната забрана винаги води и до пълно нарушаване. Ние трябва да направим регламент, който да предпази непушачите от тютюневия дим, като същевременно ограничим местата, където може да се пуши.
Има някои смешни неща. В момента тютюнопушенето на футболните стадиони е забранено. Нали си представяте как ще влезе някой, който ще санкционира един футболен фен на стадиона и ще го изведе от стадиона, за да го глоби? В същото време ние трябва да сме разумни. Хората трябва да бъдат предпазени от тютюневия дим с регламент от мерки, които строго да ограничат местата за пушене. Дадох пример с футболните стадиони. Там въпреки че е трудно, защото там има фенове на единия и на другия отбор, можем да направим зони за пушачи и зони за непушачи, а не да предизвикваме тези, които пушат, да нарушат забраната. Крайно време е в страната да не виждаме младите майки, които са с количките, запалили цигарите на 20 см от количките. Но това може да стане само с регламент.
ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Мисля че доста неща се чуха до момента тук, но когато слушах изявленията на представителите на обществените организации, на Дружеството по пулмология, на колегите специалисти – аз съм лекар с повече от 30-годишна практика в областта на онкологията и онкохематологията – мисля, че няма никаква перспектива в тази зала да обсъждаме въпроса дали има вредни последици от тютюнопушенето. Какво сме свършили за нашите деца? Защото това заклеймяване на едно рационално предложение според мен – аз лично ще го подкрепя, ми прилича по-скоро на нещо от детството ми, когато се слагаха печати на момичетата, които носеха къси поли.
Тоест ние говорим за един фалшив морал, говорим с едни високопарни фрази за необходимостта от забрана, изхвърляне от употреба, а в същото време тук много точно се каза само преди няколко минути, че ако това всичкото се спазва и ако такава беше политиката в света – но политиката винаги е дуалистична, то отдавна производството на тютюневи изделия щеше да бъде забранено със закон. Защото има стотици хиляди проучвания, които са доказали несъмнено сериозната вреда.
Тази мярка въобще не се спазва в България. Не мисля, че има значение в каква комисия ще се гледа този проектозакон – дали в Икономическата, дали в Правната, дали в Здравната комисия. Като лица, които са призвани да търсят политическия баланс, ние трябва да отворим лицата си за истината, която е в момента пред нас.
Госпожата представи едни много тревожни данни, че голяма част от пушачите започват в ученическа възраст. Тоест има много други форми на възможности на държавата, но тя категорично не ги използва, за да повлияе в баланса по същата причина. Като баща аз сигурно бих създал Закон за забрана на чалгата – да бъда откровен – но едва ли някой ще ме послуша, нали? Защото това поколение, което ние създадохме, е сериозно увредено от тази псевдомузика. Само че никой не поставя този въпрос на обсъждане в общественото пространство. И пак за чест на Валери Симеонов – той се опита частично да го постави чрез един друг проектозакон.
Така че нека да не бъдем пó католици от Папата, както казваше един мой възрастен роднина, и всеки да гласува по съвест. Много добре са известни на лекарите последствията от тютюнопушенето, но реалната обстановка, нещата, които диктуват интересите на България, обществената атмосфера около този закон, създават една фалшива бариера, която ние ще продължим да подкрепяме и която ще остане да лежи върху нас като абсолютно ненужно покривало на нещо, което се случва пред очите ни.
ХАСАН АДЕМОВ: Възползвам се от възможността да задам два въпроса, за да може да стане по-ясно за какво всъщност си говорим, с надеждата да помогна на дискусията, защото очевидно в Здравната комисия ще надделеят чисто медицинските аргументи. Този проблем обаче няма само медицинска страна, има и икономическа страна.
Ще формулирам два въпроса.
Първият е: господин Вицепремиер, Вие като вносител имате ли информация, за да може да обективизираме този процес – през 2012 г. и 2017 г. като процент от брутния вътрешен продукт туристическата индустрия бележи ли ръст или се забавя, за да може да сравним 2012 след забраната и сега?
И вторият ми въпрос е към заместник-министър Бойко Пенков и той е свързан с един ангажимент на Министерство на здравеопазването – дали е вярно това, което казвам или не е вярно. Министерство на здравеопазването и тогавашният министър поемали ли са ангажимент пред Световната здравна организация за ограничаване забраната на тютюнопушенето?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО ПЕНКОВ: Нашето официално становище беше представено писмено в Комисията, най-вероятно го имате. Поддържаме това, което е изложено и подписано от министъра, че не подкрепя направеното предложение, и то по няколко съображения, придържайки се към стратегията, която е приета в Народното събрание „Здраве 2020“, придържайки се към действащи законови текстове на Закона за здравето и това, че сме страна – членка на Световната здравна организация, а пък българският парламент през 2005 г. е ратифицирал Конвенцията за контрол над тютюна. Ратифицирайки тази Конвенция ние изпълняваме чл. 8 от Рамковата конвенция, така че това са много важни ангажименти, които държавата има, включително и международни, и поддържаме нашето становище.
Относно поемане на ангажименти за ограничаване забраната на тютюна знам, че са текли такива разговори в миналото с Министерство на икономиката. Правени са опити това да бъде променено, но крайното финално становището на здравеопазването винаги е било да има пълна забрана, въпреки някои лични изказвания и мнения от предишни ръководители.
ВЕНКА СТОЯНОВА: Няма да коментирам каква е вредата от тютюнопушенето, повечето тук сме лекари, пък и да не сме, това е една истина, която не може да се оспори по никакъв начин.
Ще говоря като човек, който представлява РЗИ – хората, които имат голямо участие в борбата с тютюнопушенето, лошите, които санкционират, хората, които много често са гонени от заведенията, има и посегателства над нашите инспектори. Това също е известно, особено на колегите от Министерството.
Искам да Ви споделя, че от 2012 г. до момента за тези шест години, въпреки негативните оценки, които някои от Вас дадоха, че забраната не работи, че не се спазва, има голям напредък. Знаете, че РЗИ се занимава най-вече с превантивна и профилактична дейност. Показателите за обществено здраве не са: „Имах хрема вчера, днес нямам“. Това са данни, които могат да се отчетат в един доста по-дълъг период от време. Става въпрос за едно по-дълго не въздействие на тези вредни вещества, каквито и да са. Говорим и за тютюнопушеното, и за другите вредни вещества. Не можем да кажем: „Ние намалихме с 50% тютюнопушеното или с 10%, или се увеличи“. Това е един много дълъг период, за който трябва още време, за да се отчетат резултатите.
Това, което предлагате, е с 50% зали за пушачи, зали за непушачи, с плътно затварящи се врати. Всички сме ходили в заведенията, когато имаше зали за пушачи и непушачи. Не става въпрос за абсолютно отделени едно от друго помещения, а за помещения – от едното се минава в другото, сервитьорите непрекъснато вървят, отварят вратите и прониква въздух от едното помещение в другото.
Спомена се за корупционни практики с качеството на вентилационните системи, с неотчитане на нарушенията. Това е най-трудният контрол, който осъществяват органите на държавния здравен контрол. Защото много по-лесно е да се направи проверка дали се пуши въобще или не. Заведенията няма да имат тази печалба, която биха имали, ако се използват всичките места в заведенията. Хората свикнаха. Поне моите наблюдения са такива, както и наблюденията на колегите. Собствениците на заведения също са доволни от това, че не се пуши. Персоналът също е доволен. Не е редно да се връщаме назад, и то не с една, а с много крачки и да разрушим това, което сме постигнали. Макар и малко да е. Има напредък в тази дейност. И с една по-добра организация на контрола, който се извършва, с едно по-добро съдействие от страна на органите на МВР и съдействие на инспекторите, които осъществяват контрола, може да се постигнат още по-добри успехи.
Виждам, че някои от Вас не са съгласни, но аз изразявам мнението на групата на партия ГЕРБ. Ние сме против този законопроект и против тези мерки.
КРЪСТИНА ТАСКОВА: Напълно подкрепям правото на всеки един човек да направи своя избор дали да бъде пушач или не. Най-малко ще говоря тук за вредата от тютюнопушенето, защото аз съм пушач. Най-малко пред толкова доктори няма да си позволя да говоря за вредата от пушенето.
Напълно подкрепям това, че бизнесът трябва да бъде подкрепен по всякакъв начин. Как точно подкрепяме бизнеса с този закон, след като ние според мен го затрудняваме?! Той трябва да прави подбора на персонала си само и изключително от пушачи. Защото, ако ние и всеки един български гражданин ще има право да избере къде точно да седне, в коя част на заведението, човекът, който трябва да работи там 8 или повече часове, той няма да има този избор. Той ще бъде принуден да работи в заведение, в което постоянно ще има тютюнев дим. В тази връзка аз няма да подкрепя и от името на Политическа партия „Воля“, ние няма да подкрепим този законопроект.
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Приканвам всички Вас да подкрепим Законопроекта. Направих си труда да прочета всички становища, които са изпратени до Комисията. Има обединяващи неща.
Първо, имаме становище на Националната пациентска организация. Чета Ви: „От друга страна няма как да не се съгласим с господин Симеонов, че цари национално лицемерие за това, че тютюнопушенето в България на закрито е забранено. Забраната масово не се спазва или се заобикаля“. Ние сме наясно, че тази промяна е необходима. В момента системата не работи.
Второто обединяващо е: всички, които са пратили становища, или по-точно 90% от тях, цитирам: „Приветстват засилването на контрола и двойното увеличение на санкциите при констатиране на нарушения за забрана на тютюнопушене“. Всички ние виждаме, че имаме нужда да се дисциплинират нещата. Имаме помещения, които към момента са изградени в голяма част от заведенията. Защитата е за тези, които не пушат, а не защита на тези, които пушат. В тези заведения, когато имаме ясно добре оформено помещение, в това заведение ще се даде възможност по този начин да бъдат защитени другите, които търпят тютюневия дим към момента.
Затова приканвам колегите да подкрепим на първо четене Законопроекта, защото ще имаме възможност да се обединим около тези неща, които наистина са обединяващи, на второ четене да бъдат приети, а коригирани тези, където имаме сериозни забележки.
ВАЛЕНТИНА НАЙДЕНОВА: По-ожесточен е дебатът, тъй като мнозина пушат, а други не пушат.
За съжаление мисля, че нещата имат две страни. Едната е чисто икономическа, а другата – здравна. Не приемам това, че забраната за тютюнопушенето ще доведе до икономически загуби. Смятам, че има достатъчно други икономически лостове, с които да се печели и да не се пречи на бизнеса да се развива при един добър мениджмънт.
Реплика на уважавания от мен доктор Поповски: хората и по-голяма част от българите, особено младите, ходят в Сърбия не че могат там да пушат, ходят за друго. Ходят за по-доброто обслужване, по-качествената храна, по-добрите плескавици, ако трябва да слезем на по-ниско ниво и да кажем, че и това е така. Ако направите една анкета, ще видите, че те ще посочат точно тези неща. Тютюнопушенето ще го сложат според мен на едно от последните места. Вярно е, здравната страна има много проблеми, но да се каже, че моделът не работи… Вместо да се помага на РЗИ и други контролни органи да се справят с проблема, да се намесят заедно с училищата, защото децата просто започват да пушат от рано, защото подражават. Това, че имаме проблеми, не значи, че ние трябва да отстъпим назад. Трябва да направим така, че да не пречим на бизнеса.
Тук беше използвана една терминология, регламентирано употребен производствен продукт. Като лабораторен лекар ще Ви кажа, че няма да подкрепя Законопроекта, въпреки уважавания от мен господин Симеонов. Спирам дотук, не мога да подкрепа това. Имаме проблеми. Те са част от общите ни проблеми в здравеопазването, но според мен ние, които трябва да се стремим да създадем качество на живота на нашите хора, на нашите граждани, не би трябвало да отстъпваме. Уважавам икономическите интереси, но те имат и друго поприще. Нека да не пипат там, където здравеопазването, макар крехко и слабо, се опитва да направи нещо за хората.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Други изказвания? Няма.
Заповядайте, господин Симеонов, за отговор на някои от поставените въпроси.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Въпреки многото забележки, предлагам да приемете на първо четене Законопроекта, тъй като най-малкото увеличава санкциите двойно. Ако искрено искате да ограничите вредното влияние на тютюнопушенето, подкрепете го заради заложените санкции.
За последното изказване. Д-р Найденова, казахте, че забраната на тютюнопушенето води до загуби. Не се съмнявайте! Говорите със собственик на два ресторанта.
Имаше три изказвания на хора от бизнеса. Трите бяха в подкрепа. Останалите бяха против. Това е показателно.
Цели групи са се отказвали да отидат в ресторантите, които съм управлявал, преди да стана народен представител. Първото, за което питат, е дали се пуши в заведението. Ако не се пуши, те сменят резервацията. По-тежък е вторият случай, когато не питат, защото са убедени, че се пуши, както в 90% от заведенията в България. Това никой не може да оспори. Никой! А аз спазвам закона.
Имах скандал, който доведе до извеждането на лидерката на Вашата партия от моя ресторант, за да пуши на терасата. Тя не можа да повярва, че е забранено.
Създавали се условия за корупция. Това не го приемам сериозно. Ако има две помещения – да се пуши и да не се пуши, нима тогава ще има по-голяма корупция отколкото сега? Имам достоверна информация от няколко областни градове, че проверките стават по списък. Пуши се навсякъде, но не се налагат санкции на тези, които са „наши“.
Като аргумент беше изтъкнато и здравето на децата. Всички семейства, които отиват на ресторант, подлагат децата си на риск от цигарен дим, защото в над 90% от ресторантите се пуши. Нищо не пречи такива семейства да вземат една маса в съседното помещение и да оставят там децата, за да са сигурни, че там няма да се пуши.
Беше казано, че в периода 2010-2012 г., когато двете помещения е трябвало да бъдат изолирани, едното не е било добре изолирано и димът е влизал в другото помещение. Сигурно е имало такива случаи, но става въпрос за въвеждането на норма, която ще бъде регламентирана с наредба. Тогава органите на РЗИ ще могат да проверяват. А сега как е? Навсякъде е забранено и навсякъде се преминала през найлоновия аквариум, където е опушено като лисичарник. Това са фактите. Ако сте загрижени, да създадем условия, за да няма двуличие.
Всички държави вървели напред, Австрия щяла да си промени решението. Може и да стане. Но как е в Гърция? Има ли подобно помещение в Гърция, където да не се пуши?! Те са европейска държава, има абсолютна забрана, но навсякъде се пуши. Ние сме ограничили пушенето дори в плавателните съдове. Ще Ви попитам: знаете ли какво става с фериботите или с кроизните кораби в териториалните води на България? В кроизните кораби навсякъде се пуши в обособени помещения, но в нашия закон се забранява.
Не ме убеждавайте във вредата от тютюнопушенето. Определям Вашите изказвания като голи декларации. През целия си живот не съм слагал цигара в устата си. Но какво можем да направим, за да попречим на масовото нарушаване на закона, което трови милиони пасивни пушачи деца, непушачи, които в компания нямат никакъв избор. И в парламента се пуши, навсякъде се пуши. Къде се прилага законът?
Г-н Адемов, не мога да отговоря на Вашия въпрос за ръста на туристическия продукт от 2012 до 2017 г. Това обаче няма да е показателно за тютюнопушенето, защото туристическата база се увеличава. Ще Ви кажа обаче голата статистика за България: за този период има 1,5% увеличение на пушачите. Това според мен е от въвеждането на несъответстващата на реалните възможности за прилагането на мярката.
Единственият състоятелен аргумент, на който трябва да се даде отговор, е по отношение на персонала, който не пуши, но е длъжен да работи в такава среда. Има достатъчно нормативни документи, които регламентират работата във вредна среда. Не е по-различно в мините, в задимена среда. Видял съм филипинец, който работи с маска. А какво правим за силно замърсена производствена среда? Нищо! При строежа на автомагистрали трябва да носят маски. Тези неща са регламентирани в Кодекса на труда.
Има хора, пристрастени към тютюнопушенето. С неприложими забрани нищо не правим, освен да увеличим броя на пасивните пушачи. Същото е между 170-и и 280-и километър от магистрала „Тракия“. Според мен е по-добре по средата да има една бензиностанция с тоалетна. Иначе хората правят това, което не трябва да правят.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Други изказвания? Няма.
Подлагам на първо гласуване ЗИД на Закона за здравето, № 854-01-38, внесен от Христиан Митев и група народни представители на 11 май 2018 г.
За – 4, против – 12, въздържали се няма.
Законопроектът не се приема.
Преминаваме към
ВТОРА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
Давам думата на проф. Любомир Алексиев от ВМА да представи Споразумението.
ЛЮБОМИР АЛЕКСИЕВ: Програмното споразумение е подписано от министъра на отбраната Красимир Каракачанов в изпълнение на Протокол № 3 от заседание на МС от 18.01.2018 г.
Направляващият борд на Европейската агенция по отбрана одобри през 2011 г. набор от приоритетни мерки за многонационално развитие на способности за ЕС, като на второ място е посочена медицинската поддръжка. Анализът показа, че при мисии тази медицинска поддръжка не е качествена. За смекчаване на военномедицинските дефицити, 14 страни от ЕС стартират през 2012 г. Проект за Програма за създаване на многонационално модулно медицинско формирование. Целта е възможност за участие на страните с ограничени ресурси да спомогнат за решаване на този проблем чрез обединяване и споделяне на способности. Присъединяването на Министерството на отбраната е в изпълнение на Решение № 29 от 9.01.2013 г. на Съвета по отбранителни способности. Участието на България е обезпечено посредством капацитета на ВМА, която има готовност да предостави един хирургически екип от 5 военнослужещи за участие в бъдещото изграждане на Медицински хирургически модул. Съставът е лекар-хирург, лекар-травматолог, лекар-анестезиолог, анестезиологична и операционна сестра.
От българска страна не се предвижда извършването на капиталови разходи. Финансовите средства са за сметка на Министерството на отбраната.
Ратифицирането ще допринесе да се преодолее тежкия дефицит на медицинските способности на ЕС.
Предвидени са три основни насоки за финансови разходи. Първата е от 14 500 евро за международни учения за сертифициране на нашите екипи. При активирането на модулното формирование при мисии се предвиждат 215 000 евро за командировъчни за 5 човека за 365 дни; и 5500 евро командировъчни за нашия представител в работната група и бъдещия Управителен комитет на Основна програма 4 – „Членство в НАТО и ЕС и международно сътрудничество“.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Изказвания? Няма.
Подлагам на първо гласуване Законопроект за ратифициране на Програмно споразумение № В 1381 между федералния министър на отбраната и спорта на Република Австрия, министъра на отбраната на Кралство Белгия, Министерството на отбраната на Република България, министъра на отбраната на Република Кипър, Министерството на отбраната на Република Финландия, Федералното министерство на отбраната на Федерална република Германия, Министерството на националната отбрана на Република Гърция, министъра на отбраната на Унгария, Министерството на отбраната на Италианската република, министъра на отбраната на Кралство Нидерландия, Министерството на националната отбрана на Румъния, Министерството на отбраната на Република Словения, министъра на отбраната на Кралство Испания, шведските въоръжени сили и Европейската агенция по отбрана относно многонационалното модулно медицинско формирование (M3U), № 802-02-15, внесен от Министерския съвет на 7 юни 2018 г.
За – 15, против няма, въздържал се – 1. Приема се.
Закривам заседанието.
(Закрито в 16,40 часа)
СТЕНОГРАФ:
/Карамфил Матев/
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
/Даниела Дариткова/