Комисия по здравеопазването
Извънредно заседание на Комисията по здравеопазването
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
П Р О Т О К О Л
№ 35
На 26 юни 2018 г., вторник, се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазването при следния
ДНЕВЕН РЕД:
Точка единствена. Проект на Решение за приемане на процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати за управител на Националната здравноосигурителна каса, представянето и публичното оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по здравеопазването, както и на процедурата за избор от Народното събрание.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазване, и гостите се прилага към протокола.
Към протокола се прилага и Проектът на Решение за приемане на процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати за управител на Националната здравноосигурителна каса, представянето и публичното оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по здравеопазването, както и на процедурата за избор от Народното събрание.
Заседанието беше открито в 14,47 ч. и ръководено от председателя на Комисията Даниела Дариткова.
* * *
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми колеги, откривам извънредното заседание на Комисията по здравеопазването.
Благодаря Ви за отговорното отношение.
Имаме необходимия кворум.
Пристъпваме към заседанието, днес то ще бъде от една единствена точка:
Точка единствена. Проект на Решение за приемане на процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати за управител на Националната здравноосигурителна каса, представянето и публичното оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по здравеопазването, както и на процедурата за избор от Народното събрание.
Има ли други предложения?
Заповядайте, професор Михайлов.
ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Понеже получихме от уважаемия секретариат, дневния ред за четвъртък, а аз получих на моя имейл, лично – две писма, не чрез секретариата на уважаемата Комисията по здравеопазването.
Няма да цитирам писмата подробно. Едното писмо е Асоциацията по медицинска онкология, другото е от Асоциацията на детските хематолози, плюс тези по хематология, които касаят два въпроса, които много пъти съм си позволявал да представя на уважаема Комисия.
Единият въпрос е за манипулирането на онкомедикаментите по време на тяхната апликация при пациенти с онкологични и онкохематологични заболявания.
Вторият въпрос е свързан с голямото административно натоварване на екипите в тези лечебни заведения при отчитането на тяхната дейност.
Моето предложение, надявам се да бъде прието от уважаемата Комисия, ако не, ще трябва да тръгнем към другата процедура – събиране на подписи и искане за извънредно заседание. Не смятам, че това е необходимо да бъде направено, можем сега да го решим съвсем легално.
Предлагам в четвъртък да включим една точка, в която председателят на Надзорния съвет на Касата да представи пред нас своите аргументи по тези две писма. Не зная какви са подробностите, може би технически, че Комисията… Тъй като всички писма, които са изпратени до момента, а аз видях как са градирани адресантите на писмата – доктор Дариткова е между тях, винаги всички писма, които са били към Здравната комисия, са се разпространявали. Може би това е било въпрос на някакво техническо забавяне. Аз ги получих и даже колегите ми се обадиха. Затова, това е моето предложение, госпожо Председател. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми професор Михайлов, първо, предложението Ви няма отношение към днешния дневен ред. Смятам, че това всички го разбраха, така че нямате възражение по процедурата за днешния дневен ред.
Писмата, които идват до Комисията и са адресирани до председателя, аз като председател на Комисията ги обработвам и препращам по компетентност до съответните институции, защото не смятам, че Комисията по здравеопазването е компетентният орган, който да разяснява детайли от прилагането на Рамковия договор и взаимоотношенията между изпълнителите на медицинска помощ и Касата като възложител.
Смятам, че трябва да се ангажираме основно с нашата законодателна дейност. От гледна точка на възможностите на парламентарния контрол, аз държа формално да се спазва процедурата по Правилник.
Тези писма съм ги изпратила за становища към компетентните институции – Надзорен съвет на Касата и оперативно ръководство. Като получим отговор, мога да Ви информирам, но ако Вие настоявате ние да се занимаваме детайлно с опаковки, с милиграми, с дозировки – може да го направим и да изслушаме Надзорния с съвет и председателя му, но много моля това да бъде оформено по надлежния ред. Няма как да го приемем като точка, защото няма нищо общо със законодателната ни програма. В следващо заседание ще го включа – гарантирам.
Има ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
Моля, да пристъпим към гласуване на дневния ред за днешното извънредно заседание.
Който е „за“ моля да гласува.
За – 17, против и въздържали се няма. (Един не гласува.)
Преминаваме към обсъждане на точката от дневния ред:
ПРОЕКТ НА РЕШЕНИЕ ЗА ПРИЕМАНЕ НА ПРОЦЕДУРНИ ПРАВИЛА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПРЕДЛАГАНЕ НА КАНДИДАТИ ЗА УПРАВИТЕЛ НА НАЦИОНАЛНАТА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНА КАСА, ПРЕДСТАВЯНЕТО И ПУБЛИЧНОТО ОПОВЕСТЯВАНЕ НА ДОКУМЕНТИТЕ И ИЗСЛУШВАНЕТО НА КАНДИДАТИТЕ В КОМИСИЯТА ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО, КАКТО И НА ПРОЦЕДУРАТА ЗА ИЗБОР ОТ НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
На Вашите електронни пощи е изпратено копие от Проекта на Решение за приемане на Процедурни правила за провеждане на публична процедура по чл. 93 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание за избор на управител на Националната здравноосигурителна каса.
Надявам се, въпреки кратките срокове, да сте имали възможност да се запознаете с тях, още повече, че, за съжаление, в рамките на една година за втори път провеждаме процедура за избор на управител, така че процедурата горе-долу е аналогична.
Приемането на процедурни правила за избор на управител на Касата е необходимо във връзка с предсрочното прекратяване на мандата на управителя на НЗОК на основание чл. 19, ал. 4, т. 4 от Закона за здравното осигуряване и в изпълнение на чл. 93, ал. 1 и ал. 7 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Съгласно Разпоредбата на чл. 19, ал. 5, изречение второ от Закона за здравното осигуряване нов управител на Националната здравноосигурителна каса се избира от Народното събрание в срок не по-дълъг от 30 дни, от прекратяването на договора в случаите по чл. 19, ал. 4 от ЗЗО.
Бих искала да Ви информирам, че в Комисията по здравеопазването е постъпило писмо с вх. № КЗ-853-10-28, на 25 юни 2018 г. от председателя на Надзорния съвет на НЗОК, съдържащо Решение на Надзорния съвет, № РДНС-04-46 от 25 юни 2018 г. за прекратяване на Договора за възлагане на управлението сключен между НЗОК и досегашният управител на Касата професор доктор Камен Плочев.
В съответствие с чл. 93, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание изборът се извършва след проведена публична процедура. Процедурата се провежда възоснова на приети от Народното събрание Процедурни правила, изготвени от компетентната за всеки избор постоянна комисия, съгласно чл. 93, ал. 7 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Колеги, да пристъпим към разглеждане на Процедурните правила по същество, като предлагам Проектът на решение, който Ви е предоставен, да бъде приложен към стенограмата от днешното заседание. Надявам се, че няма да настоявате да четем целия Проект на Решение, който така или иначе впоследствие ще бъде четен и в залата. Няма възражения.
Искам да Ви информирам, че предложените на Вашето внимание Процедурни правила са съобразени с изискванията на Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество по отношение на лицата, заемащи висши публични длъжности – Раздел VII и Приложение № 45 от Решението.
Имате думата за изказвания.
Заповядайте, професор Михайлов.
ГЕОРГИ МИХАЙЛОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Само ще повторя тезата, която издигнахме по време на обсъжданията на волеизявленията на професор Плочев и ще предложа тя да бъде дискутирана в Комисията, ако има желание от колегите.
След едногодишно наблюдение като депутат от парламентарната група на „БСП за България“ и след многогодишни наблюдения като професионалист, сериозно си задавам въпроса и си позволих и в личен разговор с председателя на Комисията да го споделя: какво решаващо има в избора на управител на Националната здравноосигурителна каса, когато той практически, нека да бъдем сериозни и стриктни към възможностите му, не може да управлява процесите на взимане на решения и да влияе ефективно върху политиката на Националната здравноосигурителна каса?
Аз съзнавам, че краткият период и сега действащата законова разпоредба не ни позволяват вероятно да можем да пристъпим към промяна на този начин на определяне на отговорността на парламента към контрола върху Националната здравноосигурителна каса, но решително Ви призовавам, госпожо Председател, призовавам и колегите от Комисията, нека ние да поемем ангажимента да представим законова теза в това отношение и ако ще избираме ръководител на такава отговорна институция, която така да се каже манипулира един огромен публичен ресурс, какъвто е ресурсът здравеопазване, то на практика това да бъде ръководителят на тази институция, който действително може да влияе върху политиката на НЗОК и най-вече върху нейния Надзорен съвет.
Иначе, можем да се окажем… Това е промяна, която се е случила преди няколко години. Това си позволих да го спомена и в залата, съвсем добронамерено – не зная какви са били аргументите, но те според мен не издържат, тъй като наблюдавайки дейността на управителя на Касата, независимо от това, че сега можем да влезем в един дидактичен спор – дали той има някакви правомощия, какво може да помогне и какво не може да помогне, той даже няма глас в Надзорния съвет на Касата. Това е човек, който при нужда в тази безспорна много трудна дейност, каквато е дейността за контрол и финансиране на здравеопазването, да бъде освободен и да се постави друг. Затова вече аз почти с мъка мога да си представя кой би се съгласил в настоящия момент да поеме такава роля върху собствения си живот като професионален ангажимент.
Предлагам по този въпрос да чуем мнението на колегите и от другите парламентарни групи. Това сме го говорили помежду си в неофициални разговори, по време на обсъжданията и миналата година, и тази година. Този въпрос се споделя не само от нашата политическа сила. Нека да чуем мнението на Комисията и да помислим, а пък, ако никой друг не желае, ние ще се ангажираме с една законова инициатива това да се промени, тъй като не виждам това по някакъв начин да може да наложи истински контрол на парламента върху дейността на Националната здравноосигурителна каса. Благодаря Ви, госпожо Председател.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми професор Михайлов, не знам под формата на реплика ли да се опитам да Ви обясня, че изобщо извън предмета на днешното заседание е тезата, която засягате.
Днес обсъждаме конкретно процедурните правила. Аз няма да позволя никой да се изказва повече извън темата на заседанието, защото сме достатъчно изморени от днешния дълъг дебат по вота – съдържателен преди всичко, и няма нужда да провеждаме също толкова съдържателна Комисия.
Ако Вие имате желание за някаква законодателна промяна – всеки народен представител има право по Конституция да я депозира под формата на Законопроект за промяна на Закона за здравното осигуряване.
В годините е променено устройството на ръководството на Националната здравноосигурителна каса, но то е променено в посока на това отново да имаме колективен орган на управление и по-голяма оперативност и Надзорен съвет, който да контролира оперативното ръководство на Касата, за да може да сме сигурни, че няма да се взимат еднолични решения.
Ако Вашата политическа сила, която адмирира лидерството, иска да представи друг вариант на управление на Касата, моля Ви, Вие сте свободни да представите такъв законопроект.
Ние дори сме упреквани за това, че намалихме няколкото органа, които съществуваха в старото ръководство на Касата, и въведохме само един Надзорен съвет. Ще подчертая, че това е по подобие на управлението на Националния осигурителен институт, който се избира по същия начин от парламента, а парламентарният контрол върху дейността на управителя се реализира чрез документите, които се разглеждат.
В Комисията скоро ще имаме възможност да разглеждаме отчетите за дейността на Касата, така че тогава ще можете да развиете цялата си теза. В този смисъл смятам, че такава дискусия днес само губи времето на народните представители.
Да се върнем към процедурните правила, ако някой има конкретни възражения, предложения, изказвания или мнения по тях, моля да ги направи. В бъдеще ние сме отворени за всяко добро законодателно предложение, което ще подобри функционирането на Националната здравноосигурителна каса.
Има ли други изказвания? Няма.
Преминаваме към гласуване.
На основание чл. 93, ал. 7 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание подлагам на гласуване Проект на решение за приемане на процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати за управител на Националната здравноосигурителна каса, представянето и публичното оповестяване на документите, изслушването на кандидатите в Комисията по здравеопазването, както и на процедурата за избор от Народното събрание.
За – 12, против – няма, въздържали се – 5.
АНЕЛИЯ КЛИСАРОВА: Въздържалите сме шест.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Професор Михайлов не гласува. Гледам много внимателно.
Благодаря на всички за участието в днешното заседание – с това изчерпахме дневния ред.
(Закрито в 15,01 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Даниела Дариткова
Стенограф:
Галина Мартинова