Комисия по здравеопазването
Редовно заседание на Комисията по здравеопазването
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
П Р О Т О К О Л
№ 42
На 4 октомври 2018 г., четвъртък, от 15,50 ч. се проведе заседание на Комисията по здравеопазването при следния
ДНЕВЕН РЕД:
Точка единствена: Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията по здравеопазването към министъра на здравеопазването, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито и ръководено от госпожа Даниела Дариткова – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин Министър, уважаема госпожо Заместник-министър! Откривам редовното заседание на Комисията по здравеопазване. Днес то ще се състои при дневен ред от една точка, а именно:
1. Отговори на актуални устни въпроси, отправени на членове на Комисията по здравеопазването към министъра на здравеопазването на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Има ли други предложения по дневния ред? Не виждам. Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува. 14 за, без против и въздържали се.
Пристъпваме към така наречения блиц контрол.
От името на парламентарната група на ГЕРБ аз ще задам първия въпрос.
Уважаеми господин Министър, съгласно Закона за здравето, дейностите, които са извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, се финансират със средства на Министерството на здравеопазването по методика, която пък е регламентирана в Закона за лечебните заведения.
Въпросът ми към Вас е: какво е изпълнението на бюджета по тази методика, дали са решени проблемите, за които бяхме информирани в началото на предлагането на новата методика и финализират ли се редовно дейностите, които касаят основно оказване на спешна помощ, функционирането на поделенията на медицинската експертиза и така нататък, всички други звена, които се финансират по методика от Министерството на здравеопазването, включително и общинските лечебни заведения в трудно отдалечени и недостъпни региони?
Имате възможност да отговорите на въпроса.
МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Благодаря.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми гости! В съответствие с действащата нормативна уредба в Закона за лечебните заведения, Закона за здравето, Закона за държавния бюджет на Република България за 2018 година и самото Постановление № 332 на Министерския съвет за изпълнение на Закона за държавния бюджет за 2017 година, Министерството на здравеопазването субсидира държавни и общински лечебни заведения за дейности, които са определени като държавна отговорност.
През 2018 година Министерството на здравеопазването въведе нови механизми за финансиране и отчетност и нови правила за контрол, които водят до увеличаване на стойността на субсидираните дейности и ограничаване на възможностите за отчитане на недействително извършена дейност. През 2018 година предвидените средства за финансиране на лечебните заведения за болнична помощ са в размер на 90 милиона лева. Към 31 август 2018 година 65 млн. 783 хил. лева е размерът на изплатените средства, което представлява 73% от общия ресурс, който споменах преди малко. За сравнение отчетените и изплатените субсидии за към същия период на 2017 година са в размер на 63 млн. 303 хил. лв. или имаме налице ръст през 2018 година от 2 млн. 480 хил. или четири на сто увеличение. Увеличени са средствата за финансиране на спешната помощ през 2018 година от 25 млн. 737 хил. лв. на 26 млн. 243 хил. лева или увеличението е с 630 хил. лв., което е ръст от два процента и половина. Към 31 първи август 2018 година изплатената субсидия за спешна помощ е в размер на 18 млн. 392 хил. лева, което представлява изпълнение в размер на 67 на сто от предвидения размер на субсидията за 2018 година.
Увеличена е стойността на извършените дейности по медицинската експертиза, осъществявана от ТЕЛК, с 23 на сто. Към 31 август 2018 година изплатената субсидия за извършена дейност на медицинската експертиза, осъществявана от ТЕЛК, е в размер на 3 млн. 521 хил. лв., което представлява изпълнение от 53 на сто.
Променен е механизмът за финансиране на психиатричните болници в психиатричната помощ, в която е постигнато увеличение в размера на 2 млн. 369 хил. лв. или девет на сто. Към 31 август 2018 година изплатената субсидия за осигуряване на психиатрична помощ е в размер на 20 млн. 660 хил. лв., което представлява изпълнение в размер на 71 на сто от предвидените средства. Увеличен е размерът на субсидията, която Министерство на здравеопазването изплаща на общинските лечебни заведения за болнична помощ, които се намират в труднодостъпни и/или отдалечени райони в страната от 6 млн. 165 хил. лв. на 7 млн. 650 хил. лв. или увеличението е около един милион и половина, което представлява 24 на сто.
Към 31 август 2018 година изплатената субсидия на лечебните заведения за труднодостъпни и/или отдалечени райони е в размер на 5 млн. и 100 хил. лв., което представлява изпълнение в размер на 67 на сто от предвидените средства.
През 2018 година бе разработен и приет стандарт за финансово управление на държавните лечебни заведения, търговски дружества, задължителен за държавните лечебни заведения. Основната цел, която се очаква да бъде постигната с прилагането на стандарта, е стабилизиране на финансовото състояние на лечебните заведения за болнична помощ чрез въвеждане на единни правила за управление, общи финансови принципи и политики при управление на лечебните заведения, управлението на човешките ресурси, управление на задълженията, инвестиционната политика, възлагане на обществени поръчки, наблюдение на ключови индикатори и текущото изпълнение и отчитане. След въвеждането на единния стандарт се наблюдава тенденция за намаляване на просрочените задължения. Същите представляват потенциален риск относно ритмичността в дейността и осигуряването на достъпна и качествена медицинска помощ. При сравнение на просрочените задължения за всички лечебни заведения към 30-ти юни 2018 година спрямо същия период на предходната година се наблюдава намаление с 13%, като от 163 млн. 337 хил. лева достигат до 141 млн. 863 хил. лв. или намалението на просрочените задължения в размер на 21 милиона лева.
По данни от електронната отчетна форма към стандарта за финансово управление лечебните заведения отчитат увеличение на общия финансов ресурс към 30 юни 2018 година спрямо 31 март 2018 година в размер на 7,8 милиона лева, като 60% от лечебните заведения отчитат подобряване на финансовите резултати от своята. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, господин Министър.
От името на „БСП за България“ кой ще зададе въпрос? Доктор Найденова, имате думата, заповядайте.
ВАЛЕНТИНА НАЙДЕНОВА: Ще продължа в този дух. Първият въпрос, който ние поставяме пред уважаемия господин министър, е свързан със спешната медицинска помощ.
Уважаеми господин Министър, нощният труд е рисков фактор за човешкото здраве и то в области, където производственият процес непрекъсваем, както и в здравеопазването. Той, разбира се, трябва да бъде достойно заплатен. Вярно е, че от 26-ти месец тази година Министерството на здравеопазването отпусна допълнително 19 млн. 660 хил. за заплати за центровете и отделенията за спешна медицинска помощ, но стойността на нощният труд е определен през 2007 година в рамките на 25 стотинки на час при минимална работна заплата за страната 180 лв. и, честно да си призная, аз нямам информация дали това нещо е променено.
И още нещо по отношение на условията на труд в спешната медицинска помощ. Имаме сигнали, че работещите в спешната помощ не получават редовно работно облекло. Господин министър, считате ли че с новия държавен бюджет за 2015 година Министерството на здравеопазването ще предвиди повишаване стойността на нощния труд в центровете и филиалите на спешна медицинска помощ, както и работещите там да бъдат екипирани с работно облекло за работа в различни екстремни условия, които те извършват? Дори не смея и да мечтая те да имат ергономични и еднотипни работни облекла в цялата страна, като това е въпрос на престиж за Министерството на здравеопазването и на България и както в много държави. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доктор Найденова.
Заповядайте, министър Ананиев.
МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаема доктор Найденова! По бюджета на Министерството на здравеопазването за 2018 година са предвидени средства за персонал в центровете за спешна медицинска помощ в размер на 116 млн. 818 800 лв., което е с 810 хил. лв. повече от предвидените средства за тази цел за 2017 година. С постановление на Министерския съвет са осигурени допълнително средства в размер на 8 милиона лева, в резултат на което ще се постигне увеличение на възнаграждението на работещите в тези центрове с 8 % спрямо 2017 година. Кумулативно увеличението на възнаграждението от 2014 година до момента е 50%, което е в съответствие с приоритетите в приетата концепция за развитие на системата за спешна медицинска помощ 2014-2020 г.
Веднага ще Ви отговоря и на въпроса за 2019 година. Да, това е средносрочна програма, която прилага Правителството по отношението на доходите на работещите в тези центрове. Ние ще продължим да изпълняваме тази програма и 2019 година, така че ще има увеличение на хората, работещи в центровете и през следващата година, и през 2020 година. Целта ни е осигуряване на устойчиво развитие на човешките ресурси в сектора на системата на спешната медицинска помощ, осигуряване на ефективна организация, координация и управление на системата за спешна медицинска помощ, гарантиране на финансовата устойчивост на интегрираната система за спешна медицинска помощ и осигуряване на готовност на интегрираната система за спешна медицинска помощ за реакция при бедствия и аварии. С Колективния трудов договор в отрасъл здравеопазване са определени начални месечни възнаграждения на работещите в системата на здравеопазването, на длъжностни кадри и минималните размери на допълнителните възнаграждения за нощен труд. Той в момента е 1 лв. за всеки отработен нощен час, възнаграждения за работа в условия на спешност и размер на безплатната храна на дежурния персонал. Центровете за спешна медицинска са юридически лица със седалище административния център на съответната област и осъществяват дейността си на нейната територия. Те се ръководят от директор, който е работодател на всички работещи в него и размерите на заплащаните допълнителни възнаграждения са в съответствие с приетата политика на съответното дружество. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви.
Има ли уточняващ въпрос, доктор Найденова? Благодаря Ви.
Следващ въпрос от името на Обединени патриоти.
Заповядайте, господин Колев.
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми госпожо и господин Заместник-министър, уважаеми колеги! Във връзка с проблемите, които сме имали в годините, задавам и следния въпрос. Как върви договарянето на ваксините по имунизационния календар и има ли проблеми в тази сфера за 2018 г.? Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Господин Министър, имате възможност да отговорите как върви изпълнението на имунизационния календар.
МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Колев! На основание чл. 82, ал. 2, т. 1 от Закона за здравето и чл. 6, ал. 1 от Наредба № 15 за имунизациите в Република България Министерството на здравеопазването осигурява ваксини за извършване на задължителни и целеви имунизации и реимунизации след провеждане на процедура, по реда, разбира се, на Закона за обществените поръчки. С въведените през 2017 г. изменения в Наредба 15 за имунизациите в Република България, се даде възможност Министерството на здравеопазването да договаря количества и цени ваксини за период по-дълъг от 12 месеца. Във връзка с това през месец ноември 2017 година бе проведена среща между представителите на Министерството на здравеопазването и компаниите членове на Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители в България за обсъждане възможностите по бъдещото обезпечаване на Националния имунизационен календар. Предвид възможността за първи път да се сключват договори за период по-дълъг от 12 месеца, бе постигнато взаимно съгласие като оптимален вариант за дългогодишно планиране да се сключат договори за период от 24 месеца. В резултат на това стартира обществена поръчка за доставка на ваксини за задължителни и целеви имунизации и реимунизации, и биопродукти с необходимите количества ваксини за 2018 и 2019 година. Сключени са двугодишни договори на обща стойност от 60 милиона лева, като е постигнато намаление на цени и съответно на разходите на Министерството на здравеопазването с 30% или положителен ефект сумарно за двете години в размер на 30 милиона лева, като същевременно Националният имунизационен календар е обезпечен с необходимите количества ваксини. Благодаря Ви.
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Благодаря Ви и аз.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Следващ въпрос – доктор Джафер, имате думата.
НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Уважаеми господин Министър, напоследък говорейки за здравна система говорим единствено и само за пари и за финансов ресурс. Има нещо обаче, което ми се струва че безвъзвратно изпускаме от поглед и това са човешките ресурси. Моят въпрос е, естествено, продължение на въпроса, зададен от колегите по отношение на заплащането на нощния труд, условията на труд и много други фактори, които влияят върху това колко хора са заети в здравната система и как работят те. Известно е, говорим, че лекарите, стоматолозите, медицинските специалисти в България са проблем, особено дисбалансът в тяхното разпределение по региони. Факт е обаче че лекарите все пак са малко над средноевропейските нива като брой на 100 хил. население, стоматолозите дори са двойно повече от средноевропейските нива. Друг е въпросът как те са разпределени на територията на страната и че концентрацията е в университетските градове, в големите градове на България.
Сериозно притеснение предизвиква дисбалансът по отношение на медицинските сестри. Оказва се, че на 100 хиляди население средно в Европейския съюз например има 718 медицински сестри, в България съотношението е 388 на сто хиляди. Нещо повече, по-притеснително е, че в България съотношението лекар – медицинска сестра е 1 към 0,9, а в Европейския съюз, където също има проблеми, се отчита като проблем 1 към 2,3.
Въпросът ми е следният: каква е политиката на екипа на Министерството, за да направи така, че ръководителите на звена на клиники на болници да не се притесняват от това, че не могат да вържат графика, си грубо казано, защото са напуснали още 2 сестри примерно или са решили да се пенсионират, защото бърнаут синдромът на 75 години е силно изразен, когато трябва да работиш на няколко места и ние сме свидетели на такива проблеми, които стават известни в медиите?
Видях отново в последната наредба за специализация, тоест държавната поръчка, която ще бъде във връзка с специализациите, че бройките на сестрите са много малко, само 55, ако не се лъжа. А там е важно те също да специализират, защото те надграждат над своето обучение, например като операционни сестри и хирургични, и така нататък, също и детски сестри, които трябва да се грижат за определен контингент от населението.
Какво предприемате и дали това не е някак си в периферията на работата Ви, защото е ясно, че сте концентрирани в момента към моделите на финансиране и други важни неща? Дали обаче проблемът с човешките ресурси в един момент няма да се окаже много по-сериозен? Благодаря.
ПРЕД. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доктор Джафер.
Господин Министър, имате възможност да отговорите на въпроса.
МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, уважаема д-р Джафер! Съвсем не е маловажен този въпрос. Когато заех този пост, една от първите ми разработки, която поръчах да се направи, е проблемът, свързан с човешките ресурси, и той наистина показва тенденция, за която говорите Вие в системата и най-вече при специалисти по здравни грижи.
Започнахте с това, че обръщам внимание предимно на финансови неща, а не на други. Ако сте забелязали, през цялото време, през което аз се опитвах да обяснявам промените, които предвиждаме в системата и които ще ги дискутираме, дебатираме още доста време, всичко беше насочено чрез финансови инструменти за подобряване на здравеопазването в нашата страна. Така че не искам да се създава впечатление в хората, че след като един финансист е застанал на този пост, той търси само някакви финансови ефекти. За мен здравеопазването, качеството на лечение, измерването на това качество на лечение, ефектите от него са най-важни: намаляването на смъртността и увеличаване продължителността на живота са неща, които, доколкото имаме възможност в рамките на нашия мандат, колкото и да е дълъг, ще преследваме като цели.
Безспорно трябва да предприемаме такива мерки по отношение на работещите най-вече специалисти по здравни грижи и по този повод сме предприели тригодишно планиране на потребностите от такива специалисти. В много добра връзка съм с министъра на образованието и науката и в периода на следващите три години ние предвиждаме едно значително завишаване на броя на хората, които ще завършат бакалавърство, тоест ще придобият тази професионална степен.
Много съжалявам, че един мой колега, който е управлявал това министерство преди мен, е затворил програмата за парамедиците. Ние ще отворим тази програма, защото на много места дейността на медицинските сестри ще може да се изпълнява от парамедици и по този начин ще се освободи един значителен човешки ресурс, който ще отиде да си изпълнява функциите, за които е учил през живота си.
На следващо място, аз смятам, че въвеждайки новия модел, какъвто и да бъде той, убеден съм, че ще има финансиране на системата, на болничната помощ, и не само на болничната помощ, и в този процес на оптимизация сестрите ще намерят достойното си място, където да полагат своя труд и където ще бъдат полезни на пациентите. Много е сложен въпросът, наистина сме го идентифицирали като такъв, но той не може да се реши еднократно. В това 3 годишно планиране, което ние предвиждаме да направим съвместно с МОН, възстановяването на парамедиците, освен това увеличението на специализантите, както казвате, бройката е малка. Това са инструментите, които могат да се използват на този етап. Разбира се, ако ни помогнете с някакъв друг, ние ще го приемем и ще го приложим. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Уточняваш въпрос? Не.
Следващ въпрос – „Воля“ отсъства, така че започваме нов кръг въпроси. От парламентарната група на ГЕРБ няма да има втори въпрос.
За втори въпрос от БСП – заповядайте.
ВАЛЕНТИНА НАЙДЕНОВА: Благодаря.
Той касае работата на медицинските специалисти в детските ясли, в детските градини и училищата.
Уважаеми господин Министър, с наредба № 3 от 27 април 2000 г. за здравните кабинети в детските заведения и училищата, издаден от Министерството на здравеопазването, се уреждат организацията и дейността на здравните кабинети в детските заведения и училищата в Република България. Член 2, ал. 1 гласи, че в здравните кабинети се осъществяват дейности по профилактика и промоция на здравето на децата и учениците, а в член 2 в тях се осъществява и медицинското обслужване на спешните състояния при децата и учениците до пристигане на екип от център за спешна медицинска помощ.
И тук искам да отворя една скоба и да обърна внимание, че точно тази терминология „център за спешна медицинска помощ“ е вече остаряла и изобщо не е синхронизирана със Закона за здравето и специално чл. 120, за която след малко ще продължа да чета, където се казва „или пристигане на специализиран екип от спешна медицинска помощ“, така че обръщам внимание на тази малка подробност. В същото време през 2016 година е приет ЗИД на Закона за здравето, касаещ промени в чл. 120, ал. 1, т. 2 нова, в сила от първи януари 2017 година, цитирам: „Подпомагане на процеса на наблюдение и лечение на деца с хронични заболявания, назначена от лекар от лечебно заведение, което осъществява диспансерно наблюдение на съответстващото хронично заболяване, определено в наредба по чл. 30, ал. 3“. До момента Наредба 3 не е актуализирана съгласно промените в Закона за здравето, чл. 120, което създава проблеми и през тази учебна година на родители и близки на такива деца с хронични заболявания и на нуждаещите се от помощ поради невъзможност сами да извършват така наречената „подпомагаща медицинска грижа“ в училище, например поставяне на инсулин и други.
Този проблем важи с острота за детските ясли и детските градини и по-малко в училищата, където по-големите деца могат сами да се грижат за себе си. Нашият въпрос е: кога ще се актуализира наредбата, за да си уредят редът, задълженията, отговорностите на медицинския персонал в детските градини, детските ясли и училищата по отношение на децата с хронични заболявания?
Нещо друго, аз имам сериозни притеснения, ако тези наши медицински специалисти, които работят там, не получат своето развитие, мисля, че част от нещата – те да отказват, че не са разписани в Закона да извършват някои видове дейности, се дължи на това, че без дори те да го подозират, просто закърняват своята работа и тревогата ми е много голяма. Някъде дори имам данни, че отказват да се капят капки за нос на малки деца! Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доктор Найденова.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаема доктор Найденова! Този обстоен въпрос изисква и по-обстоен отговор, може би ще повторя някои от нещата, които Вие добре посочихте, но наистина искам да направя по-пълен отговор. Знаете, че Наредба № 3 за здравните кабинети в детските градини, училищата, е издадена на основание на отменения Закон за народното здраве, който след влизането на Закона за здравето регламентира основно осъществяването на дейностите по профилактика, промоция на здравето на децата и учениците. Към настоящия момент дейностите, които извършват лекарите и другите медицински специалисти в здравните кабинети, обхватът и гарантирането на качеството на здравните грижи на децата в детските градини и училищата и специализираните институции за предоставяне на социални услуги за деца са регламентирани както на законово, така и на подзаконово ниво. Както и Вие споменахте, в чл. 120 от Закона за здравето са определени дейностите, които се извършват в здравните кабинети в детските градини и училищата и в специализираните институции.
С промените в чл. 120 на Закона в сила от 1 януари от 2017 година, наред с медицинското обслужване за оказване на първа медицинска помощ на децата и учениците и медицинското обслужване до пристигането на специализирания екип по спешна медицинска помощ, е въведена нормативно и дейността за подпомагане на медицинските специалисти в здравните кабинети и на процеса на наблюдение и лечение на деца с хронични заболявания, назначена от лечебни заведения, които осъществяват диспансерно наблюдение на съответното хронично заболяване, определено в наредбата по чл. 30, ал. 3 от Закона за здравето или това е Наредба № 8.
Изрично е регламентирано, че дейността по подпомагане на процеса на наблюдение и лечение на деца с хронични заболявания, както и останалите дейности в здравните кабинети, се осъществяват от медицински специалисти, а именно от лица с придобито висше образование по специалност медицина и професионална квалификация лекар и/или от други медицински специалисти с придобита образователно-квалификационна степен бакалавър, това е по чл. 42, ал. 1, т. 1 от Закона за висшето образование. Това гарантира, че придобилите съответната квалификация специалисти са овладели теоретични знания, практически умения и професионална компетентност на високо ниво, гарантираща качествено здравната грижа за децата. В съответствие с установените нормативни изисквания личният лекар изпраща на медицинския специалист от здравния кабинет талон за здравословното и имунизационното състояние на детето към датата на започване на учебната година. В този талон задължително се вписват резултатите от прегледа на детето, лекувано ли е, къде и кога, диагнозата, диспансеризация имало ли е, данни за наблюдаващия и лекуващия лекар и други такива показатели. В специална част на талона наблюдаващият, лекуващият лекар изрично вписва и необходимостта от провеждане на допълнителни мероприятия, своите препоръки и назначения, които следва да бъдат изпълнявани. Така медицинският специалист или медицинската сестра от здравния кабинет ще следва да изпълнява задълженията си по подпомагане на процеса на наблюдение и лечение в изпълнение на препоръката, назначението на наблюдаващия, лекуващия лекар и в съответствие със своите компетенции.
В съответствие с наредба № 3 от 5 февруари 2007 г. за здравните изисквания към детските градини, изискуемите медицински документи за постъпване в детска градина са: здравно-профилактична карта на детето, попълнена от личния лекар; еднократен отрицателен резултат от изследвания за патогенни чревни бактерии и чревни паразити, извършено не по-рано от 15 дни преди постъпването на детето в детската градина; изследване на кръв и урина, извършени в едноседмичен срок преди постъпването на детето в детската градина, данни от личния лекар, че на детето са извършени задължителни имунизации за възрастта съгласно Наредба № 15 за имунизациите в Република България; медицинска бележка от личния лекар за липсата на контакт със заразноболен, издадена не по-рано от 3 дни преди постъпване на детето в детската градина. Важно е да се отбележи, че с разработен от Министерството на здравеопазването проект на Закон за изменение на Закона за здравето, публикуван за обществено обсъждане на 7 август 2018 г., се предлага систематизиране и прецизиране на разпоредбите, регламентиращи изискванията към здравните кабинети като терминологията по отношение на местата, в които се разкриват такива кабинети, се привежда в съответствие с действащата нормативна уредба в областта на социалните услуги. Отстраняват се и съществуващи противоречия и дублиране в правната регламентация на дейностите, които се извършват в здравните кабинети и механизма за финансиране на дейностите на здравните кабинети в общинските и държавните детски градини, в общинските и държавните училища и социални услуги.
След приемането, това е конкретният вече отговор на Вашия въпрос, на предложените изменения от Вас, народните представители, в Закона за здравето, свързани с регламентиране на изискванията към здравните кабинети, ще бъде разработен проект на изцяло нова наредба за здравните кабинети за всички места, където е предвидено тяхното разкриване, като ще бъдат обсъдени текстове, с които при необходимост да се детайлизират всички изисквания към здравните кабинети, както и права и задължения на лекари и медицинските специалисти, които ще работят в тях, а също условията на изпълнение на ангажиментите за подпомагане на процеса на наблюдение и лечение на деца с хронични заболявания в детските градини и училища. Като казвам „ще работим“, независимо че този проект на закон не е стигнал до Вас, не е минал и през Министерския съвет, ние усилено работим и по проект на наредба, така че да не сме изненадани след приемането тепърва да започваме да работи. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уточняващ въпрос, доктор Найденова?
ВАЛЕНТИНА НАЙДЕНОВА: Като уточняващ въпрос, но мисля, колеги народни представители, че не би трябвало да има оплаквания от страна на такива родители на деца, с хронични заболявания, тъй като все пак Законът е променен, изрично там е упоменато, че това влиза в техните задължения. Това че Наредбата се бави, не значи, че те не са задължени да изпълняват такива ангажименти. Аз така разбирам нещата.
Така че в очакване на наредбата може би при Вас ще дойдат някои жалби, ако си спомняте, в едно от последните издания на форум Медикус пак беше вдигнат въпросът, така че жалбите ще бъдат адресирани до Вас, но това, че една наредба се бави, не значи, че не бива да се спазва законът. Така че колегите, които работят там, просто трябва да си изпълняват задълженията в това, което е разписано в талона на детето.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доктор Найденова.
Понеже тази законова промяна я направих аз в Закона, през Закона за бюджета 2017 година и тя е в сила вече почти две години, наистина наредбата се бави от Министерството. Не може да упрекваме медицинските специалисти в здравните кабинети, защото наредбата е тази, която им вменява конкретните задължения. Моля Ви, знам че подготвяте нова наредба, но е елементарно да се подготви текст съобразно законовата промяна, която функционира вече почти две години. Многократно съм се обръщала към Министерството, към предходни екипи на Министерството на здравеопазването, факт е, че Вас не съм Ви занимавала, но е редно да има приемственост и да се даде възможност още сега в най-кратки срокове, не в очакване на нова наредба, за да се променят поне тези текстове, за да може децата да получават… Отказват се да се дават даже перорални медикаменти на децата, не говоря за инжекционни манипулации, и това е факт в момента. Така че очакваме наредбата наистина в най-кратки срокове, поне в тази й част, а не цялостна нова.
МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Поемам този ангажимент и Ви обещавам, че няма да чакате две години да дойде новата наредба.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, господин Министър.
От името на „Обединени патриоти“ – доктор Поповски, имате въпрос.
КАЛИН ПОПОВСКИ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър и заместник министри, уважаеми колеги! Втория въпрос от групата на „Обединени патриоти“ е да чуем динамиката на изпълнение на проекта за спешната помощ, търга за линейките и някои други неща както подробности, които вероятно биха заинтересували и другите хора от аудиторията. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доктор Поповски.
Имате думата за отговор, министър Ананиев.
МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми доктор Поповски! Подаденото проектно предложение, няма да изчитам номерата – „бг“ и така нататък, е подкрепа за развитие на системата за спешна медицинска помощ по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, регионална здравна инфраструктура по Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020“, е одобрено от управляващия орган на Оперативната програма на 11-ти септември 2018 г., след което изпратено до Европейската комисия за одобрение. До края на годината предстои сключване на договор за предоставяне на безвъзмездната финансова помощ. Напредъкът в предварителното изпълнение на отделните дейности от проектното предложение е както следва, конкретно на въпроса.
Първо, по обявената с решение № РД 11-85 от 16 март 2018 година на министъра на здравеопазването обществена поръчка за закупуване на 400 броя медицински превозни средства – линейки, разделени на четири обособени позиции, са избрани изпълнители по обособена позиция 1 и 4, по обособена позиция 2 и 3 процедурата е прекратена поради липса на постъпили оферти и предстои преобявяването й в спешен порядък до седмица. До седмица ще преобявим поръчката.
Второ, изготвените технически работни проекти за извършване на СМР за нуждите на центровете за спешна медицинска помощ или за филиалите за спешна медицинска помощ и спешните отделения. В 34 лечебни заведения са в процес на съгласуване от съответните институции и издаване на разрешения за строеж от общините. В съответствие с утвърдения график за провеждане на обществените поръчки за строително-монтажни работи и строителен надзор, който е част от Проекта след окомплектоването на всички необходими документи за съответните обекти, включени в отделните обществени поръчки, ще бъдат изготвени цялостните документации и ще бъдат поетапно обявявани по реда на ЗОП. Това смятаме, че ще се случи до края на годината.
Трето, със заповеди на министъра на здравеопазването са създадени работни групи, които подготвят цялостната документация за обявяване на обществени поръчки за избор на одитор по проекта и за избор на изпълнител за осигуряване на дейностите по комуникация и информация.
Четвърто, работната група, създадена със Заповед на министъра на здравеопазването, изготви техническите спецификации на медицинското оборудване, предвидено за закупуване на Проекта за всички обекти, изработена е и документацията за провеждане на обществената поръчка за избор на изпълнител за доставка на медицинското оборудване, която предстои да бъде обявена в спешен порядък до седмица.
И пето, работната група, създадена със Заповед на министъра на здравеопазването, изготвя технически спецификации за обзавеждането, предвидено за закупуване по проекта за всички обекти. Предстои да бъде изготвена и документацията за провеждане на обществената поръчка за избор на изпълнител за доставка на обзавеждането, която предстои да бъде представена в спешен порядък, а именно до 1 месец. На този етап изпълнението на проекта е в срок. Най-важната задача – да има избран изпълнител за доставка на линейки, се надяваме да бъде изпълнена. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, господин Министър.
Имате ли уточняващ въпрос, доктор Поповски?
КАЛИН ПОПОВСКИ: Не, нямам. Министърът беше достатъчно изчерпателен, важна информация, предполагам за всички. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Така е, всички разчитаме този проект да се реализира успешно, от изключителна важност е за българските граждани.
МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: Искам да кажа, че този проект е изключително важен и за реформата, която искаме да провеждаме, защото това са възлови звена, които ще ни помогнат при оптимизиране и преструктуриране на системата, наистина изключително важен проект.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Пожелавам Ви наистина успех.
Други въпроси има ли, уважаеми колеги? Няма повече въпроси. С това днешния дневен ред е изчерпан. Благодаря на всички за участието в днешното заседание.
МИНИСТЪР КИРИЛ АНАНИЕВ: И ние благодарим.
(Закрито в 16,30 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Даниела Дариткова
Стенограф:
Антон Лазаров