Комисия по здравеопазването
Редовно заседание на Комисията по здравеопазването
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
П Р О Т О К О Л
№ 56
На 11 април 2019 г., четвъртък, от 15,30 ч. се проведе заседание на Комисията по здравеопазването при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне и обсъждане на предложение за изграждане на протонен център за лечение в „Университетска специализирана болница за активно лечение по онкология“ ЕАД, гр. София.
2. Доклад за дейността на омбудсмана на Република България през 2018 г., № 939-02-3, внесен от Омбудсмана на Република България на 29 март 2019 г.
Списъкът на присъствалите народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито и ръководено от госпожа Даниела Дариткова – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин заместник-министър, уважаеми гости! Откривам редовното заседание на Комисията по здравеопазване и предлагам то да се проведе при следния
Дневен ред:
1. Представяне и обсъждане на предложение за изграждане на протонен център за лечение в „Университетска специализирана болница за активно лечение по онкология“ ЕАД, гр. София.
2. Доклад за дейността на омбудсмана на Република България през 2018 г., № 939-02-3, внесен от Омбудсмана на Република България на 29 март 2019 г.
Има ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
Който е съгласен с предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 10, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Уважаеми колеги, искам да Ви информирам, че в Комисията по здравеопазването е постъпило писмо, вх. № КЗ-903-02 от 5 април 2019 г., от министъра на здравеопазването, с което моли да бъде отложено провеждането на процедурата по чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, поради поети неотложни ангажименти, съвпадащи с датата и часа на заседанието. Именно в тази връзка отлагаме днешния предвиждан блиц-контрол, който трябва да се проведе според Правилника на Комисията по здравеопазването. В някой следващ четвъртък ще може да го изслушаме.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА ПРОТОНЕН ЦЕНТЪР ЗА ЛЕЧЕНИЕ В „УНИВЕРСИТЕТСКА СПЕЦИАЛИЗИРАНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ПО ОНКОЛОГИЯ“ ЕАД, ГР. СОФИЯ.
Днешната дискусия се провежда във връзка с постъпило в Народното събрание и Комисията по здравеопазването, писмо с вх. № ПГ-909-00-7 от 4 април 2019 г., от доктор Стефан Константинов – изпълнителен директор на УСБАЛО – ЕАД, с молба да бъде представено пред членовете на Комисията по здравеопазването, предложение за изграждане на протонен център за лечение в „Университетска специализирана болница за активно лечение по онкология“ ЕАД, гр. София. (По проведената дискусия не е воден стенографски протокол).
Преминаваме към точка втора от дневния ред:
ДОКЛАД ЗА ДЕЙНОСТТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ 2018 Г., № 939-02-3, ВНЕСЕН ОТ ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ НА 29 МАРТ 2019 Г.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаема госпожо Манолова, имате възможност да представите своя доклад за 2018 г.
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги! Благодаря за възможността да представя пред Вас работата на институцията на омбудсмана за 2018 г. Това е докладът от 385 страници. Разполагаме и с резюме, което сме изпратили в рамките на 100 страници.
Ще се опитам да побера нашата многостранна дейност в рамките на няколко минути предвид факта, че си давам сметка за ангажиментите, които имате. Най-лесният начин да бъдат представени усилията на институцията са числата, статистическите данни.
През миналата година 12 хил. 890 души са се обърнали с жалби до омбудсмана, което е с няколкостотин повече от 2017 г. и реално два пъти повече в сравнение с 2015 г., когато стъпих в длъжност омбудсман:
- тридесет и шест хиляди 892 са потърсили съдействие от институцията;
- повече от 24 хиляди са минали през приемната на обмудсмана в столицата и страната;
- посетили сме 139 населени места, като 54 от тях са организирали приемни за гражданите;
- имаме 30 кръгли маси и публични дискусии по теми, които са важни за българските граждани, национални форуми;
- 11 законодателни инициативи.
Всичко това показва, тъй като е в прогресия нагоре, че наистина българските граждани имат много проблеми, за които се обръщат с молба за подкрепа от институцията на омбудсмана.
Това си говорим с Диана, че когато ни видите да нямаме работа, значи че всичко в държавата е наред, включително и в здравеопазването. Мисля, че сме далеч от този момент и дотогава ще продължаваме да работим усилено по всички направления.
Мотото ни за миналата година, не само по отношение на здравеопазването, изобщо във всички сфери е измислено от Пресцентъра, но много точно отразява работата на институцията – няма „Не може“. Мисля, че миналата година с нашите усилия по някои основни, справедливи каузи на българските граждани, които изглеждаха безнадеждни в началото, и невъзможни за постигане показва, че наистина, когато има справедлива кауза, тя винаги успява, независимо от трудностите, с които се сблъсква. Всъщност за това говори и успешната ни работа по най-голямата кампания, най-важната кампания за миналата година посветена на правата на хората с увреждания. Всъщност трите закона, които бяха приети в резултат на шестмесечните протести на майките на деца с увреждания, ако само си припомним как започна всичко – Законът за личната помощ, който изработихме с моя екип по тяхно настояване, първоначално беше заклеймен от всички институции, политически партии, парламентарни групи, експерти като се започне от национално представителните организации на хората с увреждания и се стигне до парламентарните групи, беше казано, че този закон никога няма да бъде приет. Е, няколко месеца по-късно той беше приет единодушно. Очаквам от месец септември тази година наистина да се видят ползите от този закон.
Мога да дам няколко примера от моята работа, тъй като непрекъснато съм в конкретни ситуации. Например преди месец в Плевен се сблъсках с конкретен случай, който ще бъде решен от този Закон за личната помощ. Той показва колко несъвършена е сега съществуващата система за подкрепа на хората с увреждания. Една жена, която е на инвалидна количка, чийто съпруг беше починал няколко седмици преди нашето посещение, реално остава прикована на легло, тъй като няма други близки,. Тя няма никаква възможност сама да се обслужи, да стане, да си направи тоалет, да си купи храна. Тъй като е 20-ти или не знам кой номер в списъка на чакащите за личен асистент в община Плевен, на практика се оказа, че нейният въпрос не може да бъде решен.
Разбира се, с моя екип потърсихме възможности с неправителствени организации, включиха се от Министерството на отбраната – тъй като става дума за военен инвалид в лицето на нейния съпруг, наистина успяхме да помогнем. В такава ситуация на безпомощно състояние се оказват хора, които благодарение на промените, които направихме най-вече със съдействието на Комисията по труда и социалната политика и със съдействието на всички народни представители, в крайна сметка тези проблеми ще бъдат решени.
Сред важните каузи от миналата година, които само ще маркирам, е каузата за подкрепа от страна на държавата на децата-сираци. Подкрепа на всички деца, независимо от доходите, които получават техните семейства – кампания, която реализирахме заедно по идея на адвокат Златина Хаджипанайотова, майка на три деца-сираци.
Кампанията за справедливост при пенсионирането на миньорите, тъй като им бяха отнети права – с едни промени в края на по-миналата година.
Кампанията за отпадане на таксите в детските градини е сред кампаниите, които не постигнаха успех, но продължаваме да работим през тази година. Всъщност започнахме я през юни и положихме много усилия да убедим Министерство на финансите, че е добре през държавния бюджет да бъдат подкрепени общините така, че таксите за четири и петгодишните да отпаднат. Това за страната тези 60 лв. са проблем, докато за столицата настоявахме да бъдат отпуснати достатъчно средства за изграждане на детски заведения, на ясли и на детски градини. Тъй като наистина най-бързо развиващият се град е столицата, има огромен проблем в подкрепата на младите и активните и това е един от ключовете за решаване на демографската криза. Започна класирането за детски ясли и градини и отново сме засипани с жалби. Но както и да се променят критериите, каквито и точки да се дават на един или друг критерий, нещата могат да станат малко по-справедливи, но генералното решение е, когато има достатъчно добри детски заведения за подкрепа на младите и активните българи, които живеят в столицата.
Искам със задоволство да отбележа успеха, който постигнахме с кампанията срещу двойните стандарти при храните, към европейската кампания на институцията на омбудсмана преди три години. Преди три години никой не вярваше, че този проблем може да бъде решен, включително отговорните министри. Обяснения от сорта – това е националният вкус, нашият стандарт е по-нисък, никога Европа няма да се съгласи, но успяхме да ги опровергаем. Значителен е приносът на форума, който организирахме в рамките на Българското Европредседателство, защото именно от София, от Европредседателството тръгна посланието от еврокомисаря Вера Йоурова, че ще има забрана за двойните стандарти. Колкото и невероятно да изглеждаше преди три години, в резултат на усилията, които положихме и обединението на граждани, правителствени организации и институции, петиции, декларации, законодателни предложения – каквото се сетите – през следващата седмица този проблем ще бъде решен.
На 16 април Европарламентът ще гласува забраната за двойните стандарти при храните – изключително позитивно развитие в навечерието на европейските избори, защото ще покаже, че Европа стои зад своите граждани срещу огромните икономически интереси на мултинационалните компании, могъщи субекти, които имат годишни обороти колкото бюджета на няколко европейски държави. Европейските институции дават много важен знак в навечерието на тези ключови европейски избори.
Само маркирам социалната кухня. Най-значимият социален проект, който сме реализирали с граждани, с производители на български храни, с търговските вериги, трябва да ги спомена, социалната кухня функционира от 17 декември и мисля, че по модела на тази кухня могат да бъдат направени още и в други столични квартали и в цялата страна. И тъй като тя ще функционира до Великден, призовавам и Вас, ако проявявате интерес, елате да видите как сме го направили. Там няма една стотинка нито общинско, нито държавно финансиране, нито един лев събрани пари по какъвто и да е начин. Всичко е в резултат на доброволния труд и доброволните продукти, храни, съдове за еднократна употреба, отопление, място и всичко е наистина благодарение на ентусиазма на група хора, с които успяхме да реализираме този проект. Средно дневно там се хранят между 500 и 700 души, което настина е важно.
Тук гледам снимки от кампанията за Великден. Можете при желание на финала на днешното заседание да изпратите по един SMS на № 1255 с 1 лв. без ДДС – за Великденската трапеза на пенсионер. Разчитам на подкрепата и на парламентарните групи. Някои от тях традиционно подкрепят нашите кампании.
Ако трябва да отбележим динамиката на жалбите по теми отново няма изненади. Най-голям е броят на жалбите срещу монополни дружества, срещу доставчици на обществени услуги – ВиК-та, топлофикации, ЧСИ-та. Тук само искам да отбележа, че има прегрупиране на най-големия брой жалби – Топлофикация за първи път е изместена. Столичната топлофикация за първи път е изместена от жалби на граждани срещу ВиК оператори.
Аз съм подала конституционна жалба срещу текста, който въвежда единна цена на водата в рамките на ВиК асоциациите. Обръщам Ви внимание, тъй като, ако загубя това дело в Конституционния съд, след това отново ще се обърна към народните представители с молба и настояване на бъдат променени тези текстове.
Давам пример – в шуменските села, казвам го, защото там имаше голяма обществена дискусия. В шуменските села хората плащат по-скъпа вода, отколкото на жълтите павета. При положение, че там има гравитачна вода, разходите са никакви. В крайна сметка заради лошо законодателно решение хората наистина изнемогват, а те са и със значително по-ниски финансови възможности, така че тези текстове трябва да бъдат променени и всъщност 3005 жалби, като една част от тях са колективни, от цели населени места и от цели области. Хората пишат и настояват да се предприемат мерки.
На второ място са жалбите, свързани със социални и трудови права. Тук искам да отбележа добрата работа на омбудсмана с Комисията по труда и социалната политика. В резултат на промените, които направихме в законодателството срещу наглите работодатели и модерното робство, през миналата година над 5000 хиляди души си получиха неплатените заплати, което струваше 8 млн. лв. на Фонда за гарантиране на вземанията. Не се сбъднаха мрачните прогнози как ще фалираме Фонда и ще стане много страшно, напротив – 5000 хиляди души получиха малко справедливост за това, че са работили в крайна сметка с неплатени заплати.
На трето място са жалби, свързани с право на собственост. Само отбелязвам ръста на така наречените екологични жалби за защита на правото на гражданите да живеят в благоприятна и здравословна околна среда – все повече хората се интересуват от това и жалбите са отново колективни. Има жалби срещу кариери, добив на полезни изкопаеми, срещу замърсяване на води, срещу мръсния въздух, срещу презастрояване, застрояване на зелени площи, изграждане на небостъргачи. Теми, които все повече възмущават хората и те все повече излизат, пишат и си защитават правата.
Това беше опит за общ поглед върху това какво прави институцията. Има интересни слайдове. Ако проявявате интерес, можете да видите: как са разпределени жалбите по области; от какво са се жалвали хората в съответните области, по месеци; срещу какви нарушители колко препоръки сме изпратили и колко от тях са удовлетворени. Продължава тенденцията все по-голям брой препоръки на омбудсмана да се изпълняват от общинските и от държавните органи и администрации. Смело мога да кажа, че половината от отправените препоръки са удовлетворени и изпълнени.
По темата „Здравеопазване“. През миналата година жалбите на граждани в сферата на здравеопазването се увеличиха. Нека от числото за 607 жалби не Ви въвеждам в заблуждение, че става дума за 607 души, които са протестирали или са се оплаквали от техни нарушени права. Става дума за 607 жалби, като тук са включени и жалбите на цели населени места, цели лечебни заведения или на цели съсловия. Например тук са жалбите на кинезитерапевтите и рехабилитаторите, на акушерките, на болницата във Враца, болницата в Ловеч, жалби на голяма група граждани от Видин, които протестираха и молеха за помощ за подкрепа на диализния център. Така че става дума наистина за 607 проблема, като част от тях се отнасят до голяма група хора, включително и от пациентски организации, в които също има много граждани, които са включени в техните активности.
По области в здравеопазването се разпределят по следния начин: най-много жалби миналата година, очаквано, е имало срещу промените, които бяха направени в медицинската експертиза. Да, факт е, че зад доброто намерение да се преустановят и източването на пари от публичния ресурс през фалшивите ТЕЛК-ове, за това добро намерение бяха направени едни предложения, които дадоха абсолютно обратен ефект. Всъщност бяха ощетени хора, които имат нужда от подкрепа, а реално с темите за злоупотребите си има органи, които се занимават и, които, слава богу, започнаха да предприемат безкомпромисни действия срещу измамите с ТЕЛК-ове.
На второ място са жалбите, свързани с качеството на медицинската помощ. Както на всички ни е ясно, особено в малките населени места – най-ниско платените, работещите на няколко места, на няколко смени специалисти – средни лекари, в крайна сметка има жалби, защото човек има някакви физически възможности колко да работи и как да упражнява този високоотговорен труд. Така че има и жалби по отношение на качеството на предоставената медицинска помощ.
На трето място това са жалбите за достъпа до медицинска помощ – здравноосигурителни права, достъп до лекарствени продукти и медицински изделия, трудови и социални права на работещите в сферата на здравеопазването, съдействие за заплащане при лечение и предложения за нормативни промени. Това е палитрата на жалбите в сектор „Здравеопазване“.
Мисля да не се спирам особено подробно на актуалните проблеми, които извеждаме за всяка една сфера, защото едва ли има човек в Здравната комисия, който да не е наясно: на първо място са масовите протести от страна на медицински специалисти по отношение заплащането на техния труд; по отношение организацията, по отношение на съсловните организации, тежките финансови затруднения, в които се намират някои общински и държавни болници; темата, свързана с промените, които в момента се обсъждат и предстои да бъдат направени в наредбата за медицинската експертиза, където омбудсмана има своята активна позиция.
Ще акцентирам на основни направления, по които сме работили през миналата година.
Финансовите проблеми на общинските и държавните болници са тясно свързани със засягането на правата на работещите в системата на здравеопазването. Били сме през миналата година в повечето от болниците, които поради тежки финансови затруднения не бяха в състояние да плащат дължими възнаграждения. Това е едната страна на проблема. Другата е свързана с ниските възнаграждения. Имала съм многократни срещи с ръководството на Министерството на здравеопазването и съм отправяла многобройни препоръки. Мисля, че тук няма човек, който да не е съгласен, че цената за задлъжнялостта на тези лечебни заведения не бива да се плаща от персонала там. Нито лекарите, нито медицинските сестри, още по-малко гражданите на съответните населени места като пациенти са довели тези болници до подобно финансово състояние. Да, добра стъпка са гласуваните суми и решенията през миналата година да бъдат покрити задълженията на Ловешката и на Врачанската болница, и отделянето на 30 милиона през тази година.
Тези лечебни заведения, имам предвид общинските и областните болници, би следвало да бъдат извадени пред скоби, да се търсят други решения, които да дадат възможност да функционират по начин, по който да бъде от полза на гражданите от съответните населени места. Също така много се надявам, че и каузата на специалистите по здравни грижи също ще бъде решена. Добрата първа стъпка от вчера с отделянето на 50 милиона. (Реплики.)
От миналата година е, защото ако се върнем и извадим моето докладване миналата година, отново това бяха основните теми. Това са теми, които са постоянни, за съжаление, за здравеопазването и, с които така или иначе се занимаваме.
През миналата година съм била на място и съм отправяла множество препоръки по отношение на трагичното финансово състояние на общински и държавни болници. В момента коментирам миналата година. Просто ситуацията и през тази година е същата. Заплатите не са паднали от 1-ви януари тази година. И следващата тема е свързана с достъп да медицинска помощ. Другата година пак ще я повторя. Основните проблеми идват от начина, по който са лимитирани от НЗОК дейности.
Ясна е позицията на омбудсмана и аз няма друго какво да Ви кажа, освен това, че лимитите нарушават достъпа на гражданите в малките и отдалечените населени места. Всъщност проблемите тръгват оттам – неплащането на надлимитната дейност на част от тези лечебни заведения води до трагичното състояние, в което се намират в момента и до състоянието на медицинския персонал там. (Реплики.)
Така или иначе има нужда от реформа. В крайна сметка, ако включим целия набор от теми, които отново ще повторя, мисля да спра и да не ги повтарям, тъй като ги говорих миналата година, ще ги говоря и следващата, е ясно, че трябва да се търсят трайни решения, за начина по който се финансира системата, за начина, по който са остойностени клиничните пътеки, за медицинските стандарти. Там, трудът на медицинските специалисти, на медицинските сестри не е остойностен. Пожелателно е колко медицински сестри да има в една или друга специалност. Проблемите тръгват оттук. С такива решения – сега 50 милиона, утре 30 милиона – да, временно успокоение ще настъпи, но истинското решаване на този проблем може да стане след като се постъпи принципно, като се търсят дългосрочни решения и се стъпи на пазарните принципи, които в момента функционират в системата, защото със сигурност Вие сте не по-малко разтревожени от мен, от това че висококвалифицирани кадри изтичат от България. Няма хора, които да искат да работят за по 600 лева.
Миналата година бях изгонена от заседанието на Тристранката, на което се обсъждаха проблемите и реформата за медицинската експертиза. Оставих своите предложения. В крайна сметка се оказахме лош пророк за това какво ще се случи. Не може проблемите да се решават за сметка на хората и да се отнема и малкото, което имат.
Смятам да спра дотук. Ако искате, мога да повторя отново препоръките, които към дала в Доклада. В крайна сметка те са същите като миналата и по-миналата година.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Уважаеми колеги, уважаеми господин Заместник-министър, имате думата за коментари и изказвания.
Първо господин Колев и после господин Лъчезар Иванов.
ГЕОРГИ КОЛЕВ: Уважаема госпожо Манолова, уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми колеги! Като гледам работата на омбудсмана, тя е почти сходна с работата на парламента и на правителството. Правителството и парламентът – ние всички работим по приоритизация, а при Вас се забелязва акцентиране на метода на сигнализация – сигнализират Ви и действате по даден казус.
В управленската програма обаче също се сигнализира, когато има парламентарни избори, всеки в своята управленска програма поема тези сигнализации, прави си управленска програма и по нея се работи. Но там вече има приоритизация, вече е посочено какво трябва да се направи, посочва се как, с кой и кога трябва да се направи. Тоест върху проблемите, които казвате, по абсолютно всички тези теми се работи. Работи се в широк интервал с едни сериозни екипи. Колко и те да са сериозни, липсват още капацитетни екипи.
Призовавам Ви – дайте заедно да обединим усилия по казуси, които са общонародни, парламентът и правителството да получат и Вашата експертиза и помощ, защото в края на краищата ефектът е един. Ефектът е в полза на хората, в полза на бизнеса и всички се стремим да постигнем това.
Това което Вие сте сложили като мото „Не може да няма“, обаче аз го обръщам във варианта „Може да няма“. Както чувате някои администрации показват, че може да няма по чисто административни и бюрократични пречки. Ние сме заложници, много пъти съм го казвал – най-голямата мафия в света е административната мафия. В плен сме – премиер, и правителство, и парламент, и Вие – всички сме в плен. Правят ни луди калинки. Добре, дайте да обединим усилия за да решим административните проблеми на хората. Не се изисква много ресурс, обаче се изискват усилия. Да групираме заедно сили и усилия и да решим тези въпроси.
Вие говорите за дългосрочни решения. Ето тук е въпросът – един пример да Ви дам. Имаме монополи – кълвем срещу един монопол, срещу един проблем. Много лесно можем да решим въпроса с монополите – защитавайки населението и бизнеса, да им бъдат направени ясни, прости, лесни за контрол договори, в които да няма дребен шрифт, да няма измама. Тогава ще помогнем на всички и ще помогнем здраво, защото обикновения човечец няма пари да наеме адвокат и да се бори срещу адвокатите на един монопол и го правят луд. В случая, може да се постигне много по-голям ефект. Заедно да обединим усилия в тази посока.
В сектор здравеопазване. Споменахте проблемите – по всички тези проблеми се работи. Споменахте за задлъжнялостта на някои болници, обаче пропуснахте да кажете, че наистина болниците започнаха да си поемат задълженията. Тоест вече се работи по управленската програма и се постигат успехи. В определени сектори, които показахте, успехите са постигнати.
Упреквам правителството и парламента затова, че не се хвалят достатъчно, защото с постигнатите успехи има ефект върху хората и върху бизнеса. Трябва наистина да се посочи на хората колко печели бизнесът и колко печелят хората от това.
Накрая, само искам да обединя мнението си. Ако се работи по приоритетни теми, които имат мултиплициращ ефект, споменах договорите – да помогнем с юридически капацитет и ние, и Вие. Да кажем: това е договорът на еди-кой си монополист, да не го казвам, за да не му правя реклама, това е договорът на друг монополист. Ние да сме тези, които да прочетем, или да отхвърлим десетките страници написани договори със ситен шрифт. В края на краищата като има проблем има законодателство. Да си вървят по правилния ред, а не той сляпо взема телефон, подписва договор и накрая влиза в капана с хиляди уловки.
Добър доклад сте направили, но, ако концентрираме основно усилията си, резултатът ще бъде удивителен. Благодаря Ви.
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: Мога ли само да кажа?
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Да, заповядайте.
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: Успехите, които институцията постига са благодарение на общата работа с другите институции. Ясно е, че няма как омбудсманът да реши проблема със заплатите, ако не убеди парламента да промени закона – това, което направихме. (Реплики.)
Аз няколко пъти го похвалих, защото в Социалната комисия ми направиха забележка и сега ги хваля на всяка друга комисия. През миналата година работихме много плътно със Социалната комисия и настина има конкретни резултати за българските граждани.
Предишната година работихме много добре с Правната комисия – затворихме арбитражните съдилища за граждани. Сложихме някакви лимити на частните съдебни изпълнители.
Сега работим по банките. След това ще влезе законът за частния фалит. Тоест там, където имаме обща работа по каузи в крайна сметка има резултат.
Това, което ние правим, всъщност има много голяма полза в другите комисии и в другите сектори.
Признавам, че здравеопазването е много по-трудна тема от всички останали. В здравеопазването, може би, не изглеждат точно така нещата, защото всички сте много наясно с това какво изпитват гражданите като пациенти и какви са проблемите в системата.
Иначе, нашата функция е да сигнализираме. Тук има проблем – трябва да се работи по този проблем. Да сигнализираме и да представяме проблема на 100% от страната на гражданите. Нямаме ангажимент да сме обективни. Омбудсманът не е обективен. Омбудсманът е изначално пристрастен – пристрастието е гражданинът и как изглеждат нещата през неговите очи.
В крайна сметка, критикувайки и търсейки решения, колкото по-активен е един омбудсман, толкова е по-полезен, забележете, не за опозицията в страната, а за властта, защото реално води до решаване на проблеми на граждани и спадане на напрежението.
Ако се замислите, ще признаете, че институцията е изключително полезна, защото играе ролята на отдушник – хората има при кого да дойдат, кой да ги чуе. (Реплики.) Ние ги слушаме и затова работим на сигналния принцип по абсолютно всички теми. Даже в случаите, в които това е извън нашите правомощия, съветваме, помагаме, насочваме, подкрепяме, за да имат някакво спокойствие, че колкото и да е безнадеждна ситуацията, някъде ще отидат и някой ще ги изслуша, което е полезно, в крайна сметка. Омбудсманът не е опозиция. Нямаме такива цели. Имаме цел да представляваме гражданите. Част от проблемите, които сме успели да доведем до решения, са благодарение и на нашата активна позиция.
По целия набор – като се започне от протестите срещу високото строителство, примерно този на „Стрелбище“, тъй като бяха днес, или сме спрели някъде кариера или сме убедили (реплика от народния представител Лъчезар Иванов: „Вие сте спрели кариера?“). Ами, стигнали сме…
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Моля да се концентрираме в сектор „Здравеопазване“, ако е възможно! Да дадем думата на колегите да се изкажат.
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: Естествено, че не ние, а гражданите, с наша подкрепа.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Госпожо Манолова, моля Ви! Да не влизаме в диалози!
Нека да чуем и народните представители. Може да имат и други въпроси към Вас.
Заповядайте, господин Иванов.
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаема госпожо Омбудсман, господин заместник министър!
Запознах се миналата година с Доклада, тази година – също. Всички тук, които сме седнали на тази маса, смятам, че ни обединява едно единствено нещо – да работим в името на хората, да можем да подобрим техния живот.
Мое лично мнение е, без да ангажирам никого, че и в двата доклада прекалено много се преекспонира функцията на омбудсмана. Какво имам предвид? Преди малко, цитирам, госпожа Манолова каза, че функцията е да сигнализира на обществото за слабости и за допуснати грешки. Считам, че добре определи функцията като такава. И в двата доклада, лично аз даже не одобрявам начина на изказ. Институцията е значима, трябва да се развива, но някак се прехвърлят пределите на възможностите и на това, с което Законът я е натоварил. Какво имам предвид? Имам предвид това, че нито едно изречение няма, че правителството е онова, което всъщност върши реално и извършва всички онези… Виждам Вашата иронична усмивка, но ще кажа, че Вашето поведение всъщност говори на гражданите, че едва ли не всичко се дължи на институцията на омбудсмана. Ще дам примери: в Хитрино абсолютно нищо, освен да посочите хората, които са дошли при Вас, Вашата институция няма никаква заслуга. Правителството положи изцяло усилия за това да бъде възстановено и всички граждани, които са в Хитрино да получат жилища, и в най-критичните 24 часа да получат подкрепата на държавата. Смятам, че това тук абсолютно никой не може да отрече. Да се посочват примерите, които видях, да се пишат заслуги, пак казвам – изказвам собствено мнение, не съм съгласен. Според мен нещо, което също се преекспонира са заслугите Ви. Имам предвид трите законопроекта, които бяха направени с невероятното усилие на комисията, на нейния председател. Не мога да не отбележа заслугата на председателя на комисията и в същото време, навсякъде по медиите…
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: На коя комисия, не разбрах?
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: На Социалната комисия – Хасан Адемов, веднага ще го кажа, мислех че ще се сетите, затова не го казах. Навсякъде по медиите се гърми, че огромната заслуга е на омбудсмана.
Пак казвам, Вашата функция е дотолкова, доколкото Вие да посочите Вашата реактивност, Вашата отзивчивост на проблемите на гражданите и до там. По принцип Вие нямате законодателна инициатива, а навсякъде, във всички доклади се споменава госпожа Мая Манолова. Вие изпълнихте със съдържание функцията на омбудсмана. Досега, преди Вас – мога да го кажа тук открито, тази функция на председателя някак беше незабележима. Вие я изпълнихте със съдържание, но според мен Вие излязохте извън рамките на това съдържание и започнахте, едва ли не, слушайки Вашия изказ, да диктувате условия.
Минавам към здравеопазване и ще говоря съвсем конкретно. Всички, които присъстваме тук, знаем какви са проблемите в здравеопазването. Може би и в следващите 10 години, проблемите ще останат същите.
Качеството на медицинската помощ. Какво отношение може да вземе Вашата институция за качеството на медицинската помощ? Искам да кажа, че имам доста оплаквания от Вашата институция, че се опитвате да оказвате, ще използвам точната дума, натиск за извършване на една или друга услуга в здравно заведение – мога да цитирам.
Достъп до медицинската помощ. В България мога да кажа, че има много по-добър достъп, отколкото развитите западноевропейски страни. В рамките от 5 до 7 дни, в най-лошия случай, можете да получите консултация от специалист – професор в България. Вижте достъпа до медицинска помощ в една Франция и Германия, а в Англия въобще да не говорим. С това, че в България всички са свикнали да винят и да бичуват здравеопазването, в никакъв случай не съм съгласен с това. (Реплики.) Ще стигнем и до възнагражденията.
Искам да се обърна към Вашия екип. Заслугите, които имате, нека да бъдат отчетени, но реализацията за тези три закона, за които акцентирахте и цяла година се гърмеше – може би шест месеца, че благодарение единствено на Вас хората в неравностойно положение и хората, които едва ли не са загърбени от обществото, че проблемите на хората с увреждания не са разглеждани, искам да кажа, че нашето правителство положи най-големите усилия и всъщност реализира такива нечувани мащаби за компенсация на тези хора, включително и третият закон, който им дава огромни правомощия. В един момент тук да няма нито едно изречение, затова, че правителството е отреагирало и всъщност е свършило работата докрай. Хубаво е да отбележиш, че има проблем, но в крайна сметка, както казахте, той да бъде докаран до неговото дълготрайно решение.
Понеже споменахте, че сте отреагирали за болниците във Враца и в болницата в Ловеч и на техните протести, смятам, че тук действително сме в дълг като хора законодатели. Трябва да направим реформи, които всъщност да покажат реално мястото и активността на всяко лечебно заведение в система. Примерно затова, че в едно лечебно заведение се извършват две операции в седмицата и възнагражденията са на базата на екзистенц минимум от 500-600 лв., както посочихте – това няма как да се случи с Ваша намеса, с обаждане по телефона, или с контакти, защото проблемът е съвършено различен. Това, че се ходи при хората и се изслушват е прекрасно, но да бъдат подтиквани към граждански неподчинения и към стачки и протести, по никакъв начин не го адмирирам.
Завършвам. Това са моите забележките към доклада. Имам още доста, но ще спра до тук, за да дам възможност и на моите колеги. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: И аз благодаря.
Искате ли да чуете още малко изказвания и после да направите коментар?
Понеже аз също искам да се изкажа и да поставя още един въпрос, искате ли да обобщите след това, ако ми позволите.
Колеги, имате ли изказвания?
В контекста на изказването на господин Иванов, ще се опитам да представя нашата позиция. Ние всъщност адмирираме Вашата активност като политическа група и ще подкрепим Доклада на омбудсмана. Не искам да възприемате всичко това, което поставям като въпроси, като критика, а напротив. Искам да кажа, че по Конституция омбудсманът е застъпник за правата и свободите на гражданите – чл. 91а. Ние като правно информирани хора знаем, че институцията на омбудсмана не е нито правоприлагащ, нито правораздаващ орган, за да може да възстанови нарушени права или да постанови спиране на нарушаването им. Важното е ние тук в Доклада, който сте ни представили, и в изтъкнатите жалби да се ориентираме, съгласно Законът за омбудсмана, от една страна, и приближаемия опозитивен резултат, какви са резултатите от жалбите и в кои от случаите, когато се намесва омбудсмана и има резултат, и случаите, когато е намесен и те са останали без резултат и причините за това – цитирам точката от Закона. Признавам си по отношение на статистиката за сектор „Здравеопазване“, че от доклада не става ясно какъв е резултатът за всички жалби. Посочвате, че има увеличение броя жалбите с 23% те са 607. От всички жалби в сектор „Здравеопазване“ – за правото на достъп до здравеопазване се сочи, че по 388 са дадени препоръки, като са изпълнени половината от тях. Другата половина по каква причина не са изпълнени? По какви причини се очаква изпълнение по тях в дългосрочен план, защото такава информация би следвало да се получава от получателя на препоръките в 14-дневен срок от Вашата институция, съгласно чл. 41 от Правилника за организацията и дейността на омбудсмана.
Наистина не можах да разбера от Доклада и какъв е изходът след намесата на институцията на омбудсмана по останалите 219 жалби и сигнали, които са разликата между 388 и 607? Не става ясно какъв е изходът в съответствие с чл. 37, ал. 5 и 6 от Правилника за дейността на омбудсмана – успешен, или неуспешен от проведеното посредничество по проблемите, за които гражданите са се обърнали към Вашата институция. Знам, че е полезно да разберем проблемите. Ясно е, че препоръките Ви са едни и същи, но нека да разберем и цялата картина за проблематиката, която се представя във вид на жалби при Вас.
Освен това, наистина при Вас картината на здравеопазването изглежда такава, каквато я очертават жалбите на гражданите, но все пак се радвам, че чухте презентацията на колегите преди Вас – в резултат на инвестициите в здравни технологии се е увеличила преживаемостта на пациентите, така че има наистина отделни добри резултати в сектор „Здравеопазване“. Съгласна съм с колегата, че те би следвало да бъдат подходящо презентирани и отчетени, защото има позитив за българските граждани.
Колеги, има ли други изказвания?
Господин Заместник-министър, имате думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО ПЕНКОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател!
Дами и господа народни представители, госпожо Манолова! Далеч съм от това да оценявам дейността на омбудсмана и неговия екип, особено в нашия сектор. Почти всеки ден получаваме писмо, сигнал, жалба, казус и реагираме много бързо с проверки и така нататък. Понеже четох внимателно Доклада и имах доста възражения. Сега се успокоих понеже разбрах от омбудсмана, че на практика системните изводи са необективни, тенденциозни от гледна точка на това как гражданинът вижда в неговото страдание дадения проблем. Така че съм по-спокоен вече за отделните изводи.
Само да кажа, че 607 жалби са подадени, но имайте предвид че в България се правят годишно два милиона и двеста хиляди хоспитализации – това са 10 милиона проведени леглодни, над 25 милиона прегледа при лекар, над 50 милиона обработени рецепти в аптеки. Представете си този огромен обем от срещи на хора със здравната система е изразен в 607 жалби. Не мога да преценя колко нули трябва да сложа след нулата, за да стигнем до процента жалби. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, господин Заместник-министър.
Други изказвания колеги?
Госпожо Манолова, имате възможност да отговорите на поставените въпроси.
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: Няма как да не започна отзад напред. Нямате никакви причини да сте спокоен, господин Заместник-министър. Никакви причини. Никакъв повод за успокоение. Явно не сте ме слушали добре, явно не сте чели внимателно. Вече обясних, че голяма част от тези 607 жалби са колективни. Жалбата на лекарите, медицинските сестри от болницата във Враца е една, но касае няколко стотин души, които са в системата, и десетки хиляди, които живеят във Враца и нямат достъп до адекватно лечение. Жалбите, които са свързани с работата на Фонда за лечение на деца през миналата година вече е преместен в Здравната каса и също се отнасят за достатъчен брой случаи.
Жалбите, свързани с медицинската експертиза и промените в нея. Защо препоръките не съответстват на броя на жалбите? Отговорът е, защото в голяма част от случаите, освен, както правилно отбелязахте, че е осъществено посредничество и проблемът е решен, но и в голяма част от случаите, когато нормативната база е написана в ущърб на гражданите, няма как да се пишат 10 препоръки, че трябва да се промени наредбата – пише се 1.
Естествено е, че ние не решаваме стандартите и качеството на медицинското обслужване. Тук изобщо има някакво неразбиране за функцията на омбудсмана, затова какво представляват човешките права. Българските граждани имат права в здравеопазването, които са написани в Конституцията, за които омбудсманът следи. Това е моята работа. Аз не съм глашатай на успехите на правителството. Не очаквайте от мен да Ви хваля! По Конституция и по Закон имам ангажимент да защитавам българските граждани в техните права. Правата в здравеопазването са основни права на своевременна, достъпна и качествена медицинска помощ. Това правим с моя екип.
По отношение на законите в сектор „Хора с увреждания“. Да, Законът за личната помощ беше написан от мен и от моя екип от първата до последната буква! Да, Законът за хората с увреждания писахме заедно с министъра на труда и социалната политика през целия месец август -лично министърът и лично аз. През целия август нито аз, нито той излизахме в отпуск и бяхме плътно в Комисията по труда и социалната политика, докато нещата наистина не станаха такива, че да са и във възможностите на държавата и удовлетворяващи хората с увреждания.
Не знам какво в случая Ви дразни. Наистина не Ви разбирам. Да, хората имат проблеми в здравеопазването – работещите там, пациентите. Мисля, че точно това е функцията на омбудсмана – да показва тези проблеми.
Наистина тонът на заместник-министъра е повече от необясним. На целия хал и на състоянието на… (Шум и реплики.)
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Да кажете нещо за тези 219 жалби?
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: Мисля, че Ви отговорих. Не знам Вие слушате ли ме? (Шум и реплики.)
Обясних, че примерно жалбите, които се отнасят до медицинската експертиза, в резултат на променените правила се финализират с една препоръка. Не пишем препоръка за всички осем хиляди души, които са ощетени от 1 август до 31 декември в резултат на новите правила, които, да, по закон…(Шум и реплики.)
ВЕНКА СТОЯНОВА: Извинявам се доктор Дариткова, но…
Какви са критериите и кой в крайна сметка прави заключение, че тези хора са ощетени? Вие имате ли специалисти, има ли хора, които имат опит в здравеопазването? (Шум и реплики.) Аз до вчера като съм имала леко надписан някакъв процент… Не си мислете, че хората, които сега се оплакват, че са ги ощетили, навремето са получили точно това, което би трябвало да получат за съответното заболяване. Сега се оплакват и ние хукваме. Сега баба Иванка и баба Фатме ги орязали лошите доктори. Първо, голямата част от тях отдавна са пенсионери, които имат безброй много заболявания. Изначално нашата експертиза е сбъркана от много време и получават едни пари. Сега вече с новите намерения, които имаме, дано да можем да разделим социалното от необходимостта за обгрижване на човек, който наистина е болен от болест – работоспособен човек. Сега Вие отивате и казвате: на този човек неправилно са му намалени процентите. Кой в крайна сметка преценява? Извинявайте, но ние сме лекари. Не може така да говорите.
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: Аз също се чудя къде се намирам. Вие освен това сте и народни представители.
ВЕНКА СТОЯНОВА: Ние първо сме лекари.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Моля Ви, не влизайте в диалог. Ще Ви дам думата, за да отговорите. Колежката още не е приключила. Тонът на комисията се наруши драстично. Имам спомени от предходни участия в тази комисия. Моля Ви, нека спокойно да се изслушваме. Ако е приключила доктор Венка Стоянова, може сега да обясните Вашите аргументи.
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: Обяснявам. Данните са в резултат на анализ, изготвен от Министерството на здравеопазването. Ще Ви изпратя анализа.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Това е във Вашия доклад – какви документи на Министерството на здравеопазването?! Извинявайте, Вие ни объркахте.
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: Цитирам Министерството на здравеопазването – не вадя данните единствено и произволно. Анализът на медицинската експертиза, в който участвах на няколко публични срещи с участието на самия министър, затова как действат промените в сила от 1 август, беше извършен в началото на тази година, по отношение и в резултат на сигналите, които сме изпратили до Министерството и до министъра, че промените в експертизата наистина свалиха процента неработоспособност на хиляди граждани. След анализа, който беше направен, това са обективни данни представени от Министерството на здравеопазването. Оказва се, че на осем хиляди души, които са минали на нова експертна оценка, групите са намалени за период от шест месеца.
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Цели райони са с фалшиви.
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: Не, не са фалшиви. (Шум и реплики.) В резултат на което заедно с национално представените организации на хората с увреждания направихме предложения, които бяха анализирани от екипа на министъра на здравеопазването и които ще бъдат обсъждани отново в понеделник. Самият министър и неговият екип признаха – направиха го публично, че тези промени не са били добри за гражданите. Това са обективни факти. Не знам Вие не ги ли знаете? Естествено, че не съм направила този извод. Този извод беше направен на база на обективни данни. Прекарали сме десетки часове в Министерството на здравеопазването. Тези изводи и цялата тази работа не са в резултат на умозрителни съждения. Не приемам обвинения, че се опитваме да правим нещо извън правилата. Стоим зад всеки човек, зад всеки конкретен казус. Ако имам болен, който има проблем – дете, възрастен, ако имам група хора да стоя зад тях. Нещата са конкретни – както отидох на място за жената, за която Ви разказах в Плевен, така и моят екип стои зад всеки гражданин, който има проблем. Да, в крайна сметка, в резултат на комуникацията се решават проблеми. Аз наистина не Ви разбрах. Ако внушенията, че си позволяваме нещо извън правилата – категорично не го приемам. Абсолютно не го приемам – не е вярно!
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаема госпожо Манолова, надявам се, че приключихте. Искам да Ви обясня защо малко се нагнети напрежението.
Всеки от нас в ежедневната си работа, защото освен, че сме лекари и решаваме медицински казуси, всеки е ангажиран със своите избиратели без да се тупаме по гърдите и да викаме медиите. Всеки един от нас днес е решил проблемите поне на пет човека. Точно затова искам наистина да разберете обидата на колегите тук, защото оценяваме всичко това.
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: С какво Ви обидих? Конкретно в днешната презентация с какво Ви обидих?
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Изслушайте ме, моля Ви. Що за отношение. Аз Ви слушах внимателно. Изслушайте ме и Вие. Просто се опитвам да Ви обясня.
ОМБУДСМАН МАЯ МАНОЛОВА: Наистина не разбирам какъв Ви е проблемът?
Извинявайте, но мисля, че с нищо не съм предизвикала такъв тон.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Колеги, моля Ви, изслушайте ме.
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Изслушвайте се! Това е парламент!
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Председател съм на Комисията по здравеопазване, а Вие сте омбудсман – говорите, все едно, че сме на махленска сбирка. Моля Ви, в Комисията има правила. Опитвам се да обясня защо колегите отправят все пак някакви бележки. От една страна, разглеждаме Доклада на омбудсмана, който се базира на обективните жалби на гражданите и дейността, която сте извършили, Вие сама го потвърдихте, а от друга страна, изтъквате обективни данни от Министерството и се объркахме в целия обем информация, който ни представихте. Моля Ви, наистина да ни разберете! От друга страна, пак ще повторя, че адмирираме Вашата активност и вярваме, че тя наистина е полезна на гражданите, не само на институцията на омбудсмана.
Затова предлагам да преминем към гласуване, защото най-вероятно ще разменим и други реплики в контекста на това, че времето напредна и всички сме достатъчно изморени.
Подлагам на гласуване Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2018 г., № 939-02-3, внесен от Омбудсмана на Република България на 29 март 2019 г.
За – 10, против и въздържали се няма.
Докладът се приема.
Благодаря на всички за участието в днешната комисия.
(закрито в 17, 10 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА
Стенограф:
Катя Данчева