Комисия по здравеопазването
Извънредно заседание на Комисията по здравеопазването
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
П Р О Т О К О Л
№ 58
На 16 май 2019 г., четвъртък, от 13,00 ч. се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазването при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения, № 954-01-34, внесен от Лъчезар Иванов и група народни представители на 15 май 2019 г. – първо гласуване.
Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито и ръководено от госпожа Даниела Дариткова – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имаме кворум. Откривам извънредното заседание на Комисията по здравеопазване съгласно обявения дневен ред: (Изчита дневния ред).
Има ли други предложения? Няма. Моля, гласувайте дневния ред. За 12, без против и въздържали се. Приема се.
По
ПЪРВА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД
давам думата на г-н Лъчезар Иванов да представи Законопроекта.
ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Със законопроекта се предлага изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения с цел осигуряване изпълнението на конституционно прогласеното в чл. 52 право на гражданите до достъпна медицинска помощ и изпълнение на функцията на държавата за закрила на здравето на гражданите.
Действащите разпоредби на параграф 4 и 5 от Преходните и заключителните разпоредби към Закона за допълнение на Закона за лечебните заведения (ДВ, бр. 47 от 2014 г.) еднозначно посочват, че лекарите, осъществяващи дейност като индивидуална или групова практика за първична медицинска помощ, които не притежават специалност „Обща медицина“ са задължени да придобият специалност в срок до 3 юни 2019 г.
След извършване на подробна справка въз основа на предоставените данни от регионалните здравни инспекции се установи, че броят на лекарите, осъществяващи дейност като индивидуална практика за първична медицинска помощ, които не са придобили специалност „Обща медицина“ и чиято регистрация подлежи на заличаване след 3 юни 2019 г., поради изтичане на законоустановения срок, е общо 568. Лекарите, осъществяващи дейност като групова практика за първична медицинска помощ, които не са придобили специалност „Обща медицина“ и чиято регистрация подлежи на заличаване след 3 юни 2019 г., са общо 105. Общият брой на лекарите, чиято регистрация следва да бъде заличена след 3 юни 2019 г., е 673. Въпреки цитираните данни следва да се има предвид, че през месец май 2019 г. предстои изпитна сесия за държавен изпит за специалност, до която са допуснати 123 специализанти по „Обща медицина“.
Държа да отбележа, че не малка част от общопрактикуващите лекари изпитват затруднение при изпълнение на изискването за придобиване на специалност „Обща медицина“ в определения от закона срок, тъй като се налага да отсъстват от практиката си за времето на обучение и са изправени пред невъзможността да намерят заместник в практиката за времето на отсъствие. Този проблем е най-често срещан при практиките на общопрактикуващи лекари в отдалечени и труднодостъпни райони, поради което тези лекари са обективно затруднени да провеждат обучението си за придобиване на специалност „Обща медицина“ в законоустановените срокове.
Със законопроекта се предлага лекарите, които до 3 юни 2019 г. не са придобили специалност „Обща медицина“, но са започнали обучение за придобиване на тази специалност, да продължат да осъществяват дейност като индивидуална или групова практика за първична медицинска помощ за срок от 4 години от влизането в сила на закона. Предвижда се след изтичането на четиригодишния срок регистрацията в съответната регионална здравна инспекция на лекарите, които не са придобили специалност „Обща медицина“, да се заличи.
Предлага се и удължаване на срока за лекарите, които до 3 юни 2019 г. не са зачислени за придобиване на специалност по обща медицина, да могат да продължат да работят като индивидуална или групова практика за първична медицинска помощ за срок от 4 години от влизането в сила на този закон, при условие, че се зачислят за придобиване на специалност „Обща медицина“ в срок до една година от влизането в сила на този закон. Предвижда се регистрацията в съответната регионална здравна инспекция на лекарите, които не са започнали обучение за придобиване на специалност „Обща медицина“ в едногодишния срок, да се заличи.
Целта на предлаганите промени е да се предотврати закриването на голям брой практики за първична медицинска помощ, особено в отдалечени и труднодостъпни райони, като с приемането на законодателната инициатива ще се гарантира достъпът на населението до първична медицинска помощ и ще се изпълни отговорността на държавата за осигуряване на достъпно медицинско обслужване на всички български граждани.
Със законопроекта се предлага да бъдат отстранени пропуски от правно-технически характер, допуснати при последните изменения и допълнения на Закона за лечебните заведения.
В заключение, бих искал да подчертая, че ако не се приемат в спешен порядък предлаганите от нас нормативни промени, значителен брой практики за първична медицинска помощ ще бъдат закрити, което ще доведе до ограничаване достъпа на голяма част от населението до първична медицинска помощ, включително в труднодостъпни и отдалечени райони.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Моля за становище от Министерството на здравеопазването.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БОЙКО ПЕНКОВ: Екипът на Министерството напълно подкрепя Законопроекта. От наше име благодарим на доц. Иванов и групата народни представители за тази законодателна инициатива. Така осигуряваме спокойствие и сигурност на хората и на избраните от тях лекари.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: От името на съсловните организации д-р Брънзалов ще представи становища от Българския лекарски съюз и от Националното сдружение на общопрактикуващите лекари.
НИКОЛАЙ БРЪНЗАЛОВ: Първо ще се спра на становището на Българския лекарски съюз, а след това на становището на Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България.
Първо, позицията на БЛС пред УС на 25 април 2019 г.
БЛС оценява усилията на своите колеги, придобили специалност „Обща медицина“ в обявените срокове. Поради прекомерната заетост на изпитните комисии бихме подкрепили колегите, завършили курса за специализация за тази година, на които им предстои явяване на изпит през май и декември 2019 г. БЛС настоява техните практики да не бъдат заличавани и да им се даде възможност да се явят на изпит. БЛС обаче е против прекомерното удължаване на срока за придобиване на специалност „Обща медицина“ от общопрактикуващите лекари, упражняващи специалността без да я притежават. Съсловната организация не подкрепя лошите практики.
Второ, позицията на НСОПЛБ от днес.
През 2000 г. на лекарите, които започнахме да практикуваме като ОПЛ, регистрирайки индивидуални или групови практики, бе законово определен срок от 10 години, за да преминем специализация за обща медицина с държавен изпит. По редица причини този срок се оказа недостатъчен. НСОПЛБ предприе стъпки, които доведоха до двукратно удължаване на първоначално определения срок с по 5 години – 2009 – 2014 г. и 2014 – 2019 г. Едновременно бе дадена възможност не само на колегите, които не са започнали специализация, но и на тези, които са започвали по други наредби (дори такива, които не са били вече в действие), да завършат специализацията си. Бе създадена Наредба № 15 за специализация по обща медицина, касаеща лекари с разкрита вече практика в ПИМП, в която бяха въведени облекчени условия за специализация, вкл. финансови.
Във връзка с предприетите действия двукратно сме поискали справка за процеса на специализацията. Последната е от 31.01.2012 г. Тя сочи, че 24% – около 1200 ОПЛ, не са зачислени за специализация. В тях се включват и тези, които добиха право да практикуват на основание § 95 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за здравето от 2009 г.
Към момента, както е посочено в Мотивите към Законопроекта, процентът на ОПЛ без специалност е 16%. При последното споразумение за удължаване срока на специализацията. НСОПЛБ се съгласи да бъде последната възможност, защото 19 години не е малък срок.
Подкрепяме изцяло предложението за удължаване на срока за приключване на специализацията за ОПЛ с разкрити практики, които са зачислени и специализират, но по обективни причини няма как да приключат специализацията си в срок.
Относно ОПЛ с разкрити практики, които 19 години не са се зачислили да специализират и не отговарят на условията от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за здравето от 2009 г., се въздържаме от коментар, тъй като нямаме моралното право да вземем решение след последния поет ангажимент и оставаме решението на институциите.
Считаме, че преди да се вземе решение, трябва да получим яснота по следното.
От посочените в Мотивите 673 ОПЛ колко са в процес на специализация? Колко от тях са били зачислени, но с прекъсната специализация? Колко въобще не са се зачислявали да специализират? Колко от тях с практики са в неблагоприятни условия? Каква е средната възраст на ОПЛ?
С евентуално приемане на поправките трябва да се дадат отговори и да се даде решение на следните въпроси.
Първо, при условие, че ОПЛ продължат или се зачислят да специализират (по сега действащата, но предстои да се промени Наредба № 1), вероятно ще се наложат промени в нея, съответстващи на новия статус на специализиращите, че те имат практики с дефинираното в Наредбата възнаграждение за специализант.
В момента съществуват около 60 акредитирани обучителни практики за специализация по обща медицина, които имат капацитет да поемат не повече от 150 специализанта. Дори техният капацитет да е покрит на 50%, това означава, че няма как за една година да се поемат повече от 70-80 човека за специализиране. През следващата година ще се освободят толкова места, колкото са приключили специализацията – от 50 до 80. Едва ли до една година на тяхното място ще се включат от 50 до 80.
Става ясно, че практически е невъзможно при сегашните условия в рамките на една година да започнат специализация 673 ОПЛ. Трябва да се знае точният брой на незачислените, който не е посочен. Следователно няма как да бъде изпълнен и 4-годиният срок за приключване на специализацията на незачислените, който започва да тече от влизането на Закона в сила.
Оставаме на разположение за допълнително обсъждане на темата, ако прецените, че е необходимо.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Колеги, имате думата за изказвания
КАЛИН ПОПОВСКИ: Наближават 20 години от смяната на системата, два пъти се удължават сроковете, но голяма част от хората са без специалност, някои дори не са се зачислили. Това е несериозно отношение към българския пациент. За пореден път ще направим удължаване на срока, но дали тези лекари разбират какви жестове им правим?! Имам колега, който на 70-годишна възраст взе специалност от добро отношение към пациентите си, а далеч по-млади хора дори не са се зачислили! Аз ще гласувам за удължаването на срока, но нека НСОПЛБ да вземат мерки, та тези хора „да влязат в релсите“.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Други изказвания? Няма.
Ще декларирам, че работя в практика за първична медицинска помощ, имам специалност по „Обща медицина“ и „Педиатрия“, но предвид угрозата от конфликт на интереси няма да участвам в това гласуване.
НИКОЛАЙ БРЪНЗАЛОВ: Понеже г-н Поповски спомена съсловните организации, БЛС и НСОПЛБ ще направят всичко възможно за ликвидиране на проблема, доколкото това е в техните правомощия. Надяваме се на политическа подкрепа.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Ако няма други изказвания, пристъпваме към гласуване.
Който е „за“ предложения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения, № 954-01-34, моля да гласува. За – 12, без против и въздържали се. Приема се на първо четене.
Дневният ред е изчерпан. Благодаря за участието.
(Закрито в 13,25 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Даниела Дариткова
Стенограф:
Карамфил Матев