Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по здравеопазването
09/09/2020
    Извънредно заседание на Комисията по здравеопазването
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването



    П Р О Т О К О Л

    № 83

    На 9 септември 2020 г., сряда, от 15,00 ч. се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2020 г., № 002-01-43, внесен от Министерския съвет на 3 септември 2020 г. – първо гласуване.

    Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито и ръководено от госпожа Даниела Дариткова – председател на Комисията.

    * * *

    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми колеги, уважаеми гости, предлагам извънредното заседание на Комисията по здравеопазването да се проведе при дневен ред от една точка:
    Законопроект за допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2020 г., № 002-01-43, внесен от Министерския съвет на 3 септември 2020 г. – първо гласуване.
    Има ли други предложения? Не виждам.
    Който е съгласен с този дневен ред, моля да гласува.
    За – 14, против и въздържали се – няма.

    Преминаваме към разглеждането по същество на точката от дневния ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЮДЖЕТА НА НАЦИОНАЛНАТА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНА КАСА ЗА 2020 Г., № 002-01-43, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 3 СЕПТЕМВРИ 2020 Г. – ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
    Поради ангажимент на Министерството на здравеопазването във водещата комисия, ще помоля професор Петко Салчев да представи Законопроекта.
    ПЕТКО САЛЧЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! На Вашето внимание е Законопроект за допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса при следните мотиви - договорните отношения между Касата и изпълнителите на болничната помощ.
    От данните на нашата информационна система в Националната здравноосигурителна каса са регистрирани случаи, които се явяват неразплатени дейности за месечните стойности за предходни периоди. Независимо от причините, поради които се е стигнало до това, е необходимо към настоящия момент да се създаде правната възможност тези отношения да бъдат изяснени и приключени.
    В последните няколко години непрекъснато възниква този въпрос, като с Проекта на закон за допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса ще се даде правно основание при неусвояване на бюджетните средства за 2020 г. за болнична помощ същите да бъдат използвани за плащанията на изпълнителите на болнична помощ за минал период, които НЗОК е установила по съответния ред.
    Според данни на нашата информационна система стойността на неразплатените дейности за 2015 г. възлизат на около 50 млн. лв., като стойността на неизплатените средства за главница по заведени дела възлизат на 22 млн. лв. Неразплатената дейност през 2016 г. възлиза на 26 млн. лв., като стойността на неразплатените за главници по заведени дела е в рамките на около 15 млн. лв.
    За прилагане на предложения законопроект не са необходими допълнителни средства, тъй като решението на Надзорния съвет на НЗОК заплащането се извършва в рамките на средства за дейността по бюджета на НЗОК за здравноосигурителни плащания по параграфа за болничната медицинска помощ. Неразплатените средства по този параграф ще бъдат изплатени. В случай че проверките не са приключили, ще се преведат в сметка за чужди средства на НЗОК, за да послужат като източник на финансиране през 2020 г. и 2021 г., ако проверките не са приключили в този период. Това е накратко.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, професор Салчев.
    Уважаеми колеги, по традиция давам думата на представилите становища съсловни организации. (Реплики.)
    Всички народни представители разполагат със становищата.
    Изказвания?
    Заповядайте, доцент Йорданов.
    ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ: Госпожо Председател, уважаеми професор Салчев, уважаеми колеги! Ние определено ще подкрепим предлагания законопроект – не може да не го подкрепим, защото считаме, че по този начин, макар и частично, се възстановява една несправедливост.
    Но има неща, които трябва да поставим на обсъждане, защото считаме, че така представеният законопроект не е пълен. На първо място, за да спестим време няма да дискутираме философски наличието на лимити в медицинската дейност и въобще дали е възможно да има лимити. Въпросът е, защото сега гледаме две години – 2015 и 2016 г.: какво става с 2017, 2018, 2019 г.?
    На второ място, предлага се законопроект, който променя бюджета за 2020 г., който е подчинен на логиката на Националния рамков договор за 2020 г. В случая обаче ние променяме основни параметри, които касаят националните рамкови договори за 2015 г. и 2016 г. Въпросът е дали само по този начин – променяйки бюджета на Касата за 2020 г., може да си позволим да суспендираме Националния рамков договор за 2015 г., съответно за 2016 г.?
    На трето място, не е тайна, че една значителна част, ако не цялата от тази дейност, която сега се предлага да бъде изплатена така наречената надлимитна дейност, е обект на съдебни дирения. За да стане това нещо обаче, искателите, тоест болниците с техните претенции към Касата са платили така наречените съдебни такси. Само за пример мога да посоча тези 4%, които трябва да се платят върху търсената сума, без която делото не може да започне. Тук са адвокатските хонорари, тук са съответните такси за гледане на втора инстанция, на трета инстанция. По същество съдебната система счита, че болниците имат своите права. Ако по този начин им се плати сумата на болниците – на база извършената медицинска дейност, се оказва, че съдебните такси са невъзстановяеми. По една груба преценка те са около 10% от цялата сума. Значи тези 10% остават за сметка на болниците. Простата логика е, че ако една болница има дело, което явно ще спечели пред най-върховната инстанция, за нея по-изгодно е да не се възползва от този законопроект, който правим в момента, а да изчака съдебното решение и да си получи съдебните такси, което също е факт.
    Накрая, има една и малка разлика между сумата, която се предлага да актуализираме в бюджета на Касата, и прогнозната сума, която не знам по какъв начин, но справедливо трябва да бъде платена.
    Практиката от това, което става, е да вървят екипи от Националната здравноосигурителна каса, професор Салчев, които се опитват да верифицират така наречената надлимитна дейност за 2015 – 2016 г. Тази дейност обаче не е фактурирана, въпреки че се търсят фактури. Вие много добре казахте, че се търси на база извършена дейност, но екипите Ви търсят фактури. Тази дейност не може да бъде осчетоводена, защото за да се осчетоводи към РЗОК, което по моя информация се търси от Вашите екипи, РЗОК трябва да приеме фактурата. Вие знаете, че тя категорично отказва да приеме фактура с извършената надлимитна дейност.
    Много се надявам да влезете в положение и да не търсите осчетоводена дейност за 2015 и 2016 г. – тя просто не може да бъде осчетоводена със задна дата.
    По същество се надявам, че това ще бъде глътка въздух за българските болници. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви.
    Има ли реплики?
    Доктор Джафер, имате думата.
    НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Уважаеми колеги, уважаеми представители на съсловните организации, уважаеми професор Салчев! Аз също категорично заявявам, че ние ще подкрепим направеното предложение, макар че актуализация по това време на годината не е типично действие, особено актуализация на бюджет. Малко са тези случаи, в които ретроспективно могат да се видят като действие.
    Ще подкрепим направеното предложение не за друго, а за да покажем на работещите в системата, на болниците, които през тези години се бориха за това да получат парите за дейност, които са заработили, че това е правилното действие и те бяха прави, когато настояваха за това. Защото хората, които са заработили тази дейност, имат право да получат възнаграждение за това.
    Имаме много въпроси обаче.
    Уважаеми колеги от ГЕРБ, всъщност обяснете: има ли така наречена надлимитна дейност, или няма такава? Нали Вие, в момента се затруднявам да бъда конкретна през коя от годините се случи това, предложихте да запишем изрично, че такава дейност не съществува, тя няма да се признава, няма да се заплаща и трябва да бъдат връщани примерно пациенти, които са над съответния лимит?! Така че тук дискусията по философията на идеята за лимитите и така наречената надлимитна дейност предстои.
    Да, стъпката е правилна. Ние я разглеждаме като част от действията по раздаване на средства чисто популистки, но специално тук, понеже не се взема и не се преразпределя нещо, което не е в бюджета, а сумата е в бюджета на Здравната каса, поради не усвояване на част от гласувания от нас бюджет, ние наистина ще подкрепим със силни аргументи, които ще изложим и в пленарната зала.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
    Доктор Тасков, имате думата.
    ДЕСИСЛАВ ТАСКОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги, приветствам, разбира се, средствата, които ще се дарят за извършената, но неразплатена дейност. Иначе се дава възможност буквално да загинат болници, особено общинското здравеопазване. Този вик за помощ от националното представителство на общинските болници в България дава възможност това да се възстанови и да се оправят нещата.
    Моля Ви да съдействате, особено за отдалечените малки болници, а не толкова в големите градове с подпомагане от местните РЗОК-та парите за дейностите за 2015 и 2016 г. максимално бързо да бъдат приведени към болничните заведения. Наистина за тях е въпрос на оцеляване, както и господин Тотев нееднократно беше заявявал – председателят на сдружението.
    Благодаря Ви още веднъж и адмирирам даването на средствата. Благодаря Ви, колеги.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Доктор Поповски, имате думата за изказване.
    КАЛИН ПОПОВСКИ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! Групата на Обединени патриоти ще подкрепи направеното предложение от Националната здравноосигурителна каса с формален вносител Министерският съвет. Логиката е желязна, има икономия, годината е особена – на световна пандемия. Това намали част от плановата хирургия на болниците. Получиха се сериозни икономии да се разплатят надлимитните дейности за 2015 и 2016 г.
    Знаем, че надлимитните дейности правят основните държавни болници, които не могат да върнат пациент, защото са в неравнопоставено положение. Обикновено на 25-то число си вдигат лимитите и през последните пет дни работят с надлимитна дейност, без да могат да върнат нито един спешен пациент, защото този пациент не може да чака първо число на следващия месец, защото той просто ще екзитира.
    Това основно е към държавните болници. Смятам, че този ход е правилен и навременен в ситуацията, в която сме в момента. Световната пандемия допринесе за някоя икономия към бюджет 2020 г. безапелационно. Друг е въпросът, че за тези лимити трябва да се помисли сериозно за следващия бюджет – как да бъдат формулирани, дали да ги има, дали да ги няма, има ли ги формално, няма ли ги, въобще какво да правим по този въпрос.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, доктор Поповски.
    Други изказвания.
    Доктор Найденова, заповядайте.
    ВАЛЕНТИНА НАЙДЕНОВА: Смятам, че всеки труд трябва да бъде възмезден. Затова подкрепям това, което казаха колегите. Очаквам действително болниците да получат своите пари за това, което са изработили и не им е заплатено. Бюджетът на Националната здравноосигурителна каса за 2020 г. е разчетен при брутен вътрешен продукт 126 млрд. 769 млн. лв. Има ли опасност, ако брутният вътрешен продукт за тази година, а с голяма вероятност ще разберем през месец октомври 2021 г. дали, при условие че е по-нисък, а ние вече сме разпределили тези средства до 75 милиона, които остават неусвоени и да се окаже без ние да сме се разплатили с болниците окончателно за извършена реална дейност за 2020 г. и месец януари да се окаже, че не можем да им платим за 2020 г.
    Това е въпросът ми към професор Салчев. Не държа веднага на отговор. Възможно е въпросът да е много сложен, но ако той търпи развитие, ще чуем и колегите след обсъждането в другите комисии. Тогава евентуално ще внесем допълнения.
    Тревогата ми е дали действително през януари ще можем да се разплатим за 2020 г.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Други изказвания, колеги?
    Имате думата да отговорите, професор Салчев.
    ПЕТКО САЛЧЕВ: Въпросите са няколко. За 2020 г. бюджетът така е направен, така са разпределени средствата, че месец януари ще разплатим декемврийската дейност без никакви затруднения.
    Другото – за осчетоводяването. Не знам защо хората се плашат от осчетоводяване, но при всяко спечелено дело изпълнителният лист, който сме изплатили – до момента сме изплатили над 6 милиона по изпълнителни листове, трябва да бъдат осчетоводени, за да не заплатим два пъти едно и също нещо. Това е отговорът за счетоводните сметки.
    Никой в държавата не може да плаща нещо, ако няма насреща си нормално счетоводство, защото след това АДФИ ни проверява.
    Проверките, които се извършват в момента, ще бъдат приключени на 15 октомври, са в РЗОК-тата и са на базата на ИЗ-тата или историята на заболяванията, като се проверява всяка история на заболяването и защо е била отхвърлена, защото има истории на заболяване, които са отхвърлени и при предварителен контрол за неизпълнение на алгоритмите. Това са кратките отговори на въпросите.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, професор Салчев.
    Доцент Чакъров, имате думата за изказване.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
    Колеги, ще бъда съвсем кратък. Както е казала колежката Джафер, ние ще подкрепим това предложение. Трябва да се помисли за тези надлимитни дейности, подържам казаното от доктор Джафер.
    Навремето, когато представяхме нашите позиции и ги обсъждахме, се налагаха драконовски мерки, за да няма надлимитна дейност, видя се, че без тях не може да се развива тази дейност. Освен това не е планирано колко болни ще постъпят, къде и по какъв начин. Трябва да се изчисти този подход и да има ясна визия в бъдеще. Иначе е коректно към съответните лечебни заведения да бъдат изплатени тези средства.
    Преди време се изтъкваше, особено по времето на министър Москов за какви ли не ограничения – въведоха се отпечатъци, лични карти, какво ли не се въвеждаше, но не доведе до съответния резултат и има надлимитна дейност. И по време на други министри е имало такива дейности. Явно тази практика трябва да бъде много добре прецизирана.
    Вижда се, че в други условия, даже в условия на много сериозна пандемия и криза средствата вървят много по-регулярно и много по-ефективно бих казал. Дай боже да няма такива ситуации и да се радваме на такъв резултат. Ще подкрепим, ще кажем и нашите бележки.
    Преди се сочеше като позитив, че има ограничения, че се спестяват средства. Вижда се, че това не е така. Добре е, че сега има възможност.
    Няма да влизам в подробности по какъв начин ще бъдат финансирани и ще се заплатят тези дейности. Ние ще подкрепим предложението.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви.
    Други изказвания?
    Заповядайте, господин Колев.
    ГЕОРГИ КОЛЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги, аз няма да гласувам по този законопроект, за да не останат съмнения за конфликт на интереси. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви.
    Уважаеми колеги, ако няма други изказвания, аз ще си позволя да заявя позицията на политическа партия ГЕРБ и нейната парламентарна група. Смятаме категорично, че е спазена конституционната процедура, защото бюджетът и на Националната здравноосигурителна каса, и на общественото осигуряване, и държавният бюджет съгласно Конституцията се внасят като предложения от Министерския съвет. Съответната процедура се спазва при актуализация на този бюджет. В този смисъл ние категорично ще подкрепим актуализацията на бюджета от гледна точка на това, че се възстановява справедливост, която изисква да се плати дейността на лечебните заведения – имаме трайна практика в признаването на тази надлимитна дейност.
    От друга страна, смятаме, че добрата работа на правителството и на Касата, и на Националната агенция по приходите позволяват с добра събираемост и добре разпределен бюджет, разбира се, с помощта на парламента, да имаме средства, които да го позволят в рамките на тази година да се случи.
    Лечебните заведения за болнична помощ в условията на епидемията от коронавирус наистина понасят най-голямата тежест. От една страна, те са тези лечебни заведения, които се грижат най-много за опазване на здравето и живота на пациентите с Ковид 19. От друга страна, в ситуацията на пандемия те изпитват трудности по изпълнението на всички дейности и е силно ограничена дейността им. Затова тези допълнителни средства ще подпомогнат болничните бюджети и наистина са им много необходими.
    Разбира се, ще пропусна всички опити за политизация, за загинали лечебни заведения, защото такива няма. Всички лечебни заведения имат нужда от тези средства. Не бива да делим лечебните заведения по видове на собственост, защото всяко едно от тях изпълнява своите ангажименти и функции в рамките на договорите и правилата, които спазват.
    От друга страна, искам да кажа, че да, ограниченията на прогнозните бюджети не е най-доброто, което позволява болниците да развиват своята дейност. Но, докато нямаме единна информационна система, която да позволява да се следят движенията на пациентите и състоянието на лечебните заведения своевременно няма как да не търсим други начини така да се гарантира изпълнението на бюджета, че той да бъде достатъчен за всички месеци на годината.
    Тук ще изкажа леко съжаление, въпреки че няма представители на Министерството, че отново имаме известно забавяне по отношение на реализацията на проекта на единна национална здравна информационна система, но се надяваме ангажиментите, които бяха поети в публичното пространство за въвеждане поне на електронна рецепта до края на годината, да се реализират. Убедена съм в амбицията на новия министър на здравеопазването.
    Ние категорично ще подкрепим този законопроект и се надявам така да бъде в пленарната зала – всички колеги да го подкрепим, защото българските лечебни заведения за болнична помощ го очакват и заслужават.
    Други изказвания?
    Доктор Найденова.
    ВАЛЕНТИНА НАЙДЕНОВА: Знаете ли, колеги, отдавна се бях заканила да Ви кажа, че много ми се иска министърът на здравеопазването да ни покани – цялата Комисия, и на място да видим докъде са стигнали IT специалистите с тази информационна система. Ама на място, а не така – разбрахте ме. (Оживление.)
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Ще предам на министъра, но не знам на кое точно място очаквате да ни покани, защото едва ли има единен информационен координационен център. (Шум и реплики.)
    Като начало ще поканим министъра на следващото заседание на Комисията по здравеопазване.
    Има ли други изказвания, уважаеми колеги? Няма.
    Закривам дискусията и преминаваме към гласуване.
    Подлагам на първо гласуване Законопроект за допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2020 г., № 002-01-43, внесен от Министерския съвет на 3 септември 2020 г.
    За – 17, против и въздържали се – няма.
    Благодаря Ви за консенсусното протичане на днешното заседание на Комисията по здравеопазване.
    Следващото заседание най-вероятно ще е следващата сряда – отново извънредно, поради необходимост да заседаваме по законопроекти, които тепърва ще видите. Благодаря, успешен ден.

    (Закрито в 15,25 ч.)




    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Даниела Дариткова




    Стенограф:
    Емилия Огнянова
    Форма за търсене
    Ключова дума