Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по здравеопазването
02/12/2020
    Заседание на Комисията по здравеопазването
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването





    П Р О Т О К О Л
    № 90


    На 2 декември 2020 г., сряда, се проведе заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 054-01-105, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 13 ноември 2020 г. – второ гласуване.
    2. Проект на решение за одобряване на участието на Република България в сключените от Европейската комисия и производителите на лекарства AstraZeneca, Sanofi и Pfizer Inc. и BioNTech Manufacturing GmbHand предварителни споразумения за покупка на ваксини във връзка с пандемията от COVID-19, както и предприемането на действия за сключване на договор за покупка на ваксини от Janssen Pharmaceutica NV, № 002-03-16, внесен от Министерския съвет на 20 ноември 2020 г.
    Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазването, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,35 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Даниела Дариткова.
    * * *

    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми колеги, уважаеми гости! Откривам заседанието на Комисията по здравеопазването със следния
    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 054-01-105, внесен от Даниела Анастасова Дариткова-Проданова на 13 ноември 2020 г. – второ гласуване.
    2. Проект на решение за одобряване на участието на Република България в сключените от Европейската комисия и производителите на лекарства AstraZeneca, Sanofi и Pfizer Inc. и BioNTech Manufacturing GmbHand предварителни споразумения за покупка на ваксини във връзка с пандемията от COVID-19, както и предприемането на действия за сключване на договор за покупка на ваксини от Janssen Pharmaceutica NV, № 002-03-16, внесен от Министерския съвет на 20 ноември 2020 г.
    Има ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
    Който е съгласен с този дневен ред, моля да гласува.
    За – 13, против и въздържали се – няма.
    Дневният ред е приет.
    Има ли други предложения по дневния ред?
    Заповядайте, доцент Йорданов.
    ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми колеги, гости и експерти! Искам да кажа, че Парламентарната група на „Българската социалистическа партия” оценява усилията на Министерския съвет, на министър-председателя и министър на здравеопазването за осигуряване на достатъчно ваксини. В същото време ние се нуждаем от допълнителна информация, която касае броят ваксини, необходими за осигуряване на всички български граждани, които желаят да се ваксинират, осигуряването на транспортната логистика, по-точно на нискотемпературните устройства, които ще осигурят пренасянето на ваксината от внасянето й в България до джипитата, където тя ще се използва, а също така и участието на българската фирма „Булбио” и Института по микробиология, които заявиха, днес го направиха в прессъобщение, че имат технологичен план за производство на българска ваксина, която обаче не е включена в европейския план за изработване на ваксини.
    Ние считаме, че Министерският съвет и министър-председателят не се нуждаят от решение на българския парламент, още повече, че по наша информация там нещата са финализирани, съответните споразумения, които трябва да се вземат, са взети, така че процедурата е в ход. И считаме, че лично министър-председателят и Министерският съвет не се нуждаят от предпазен параван, който да им е необходим при едно неблагоприятно развитие на ситуацията.
    Ние сме направили днес по реда на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание за изслушване на министър-председателя по тези въпроси и по някои други, които ще му зададем. Във връзка с това днес правя предложение втора точка да отпадне от дневния ред на Комисията ни. Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Други предложения по дневния ред има ли? Не виждам.
    Подлагам на гласуване направеното предложение за отпадане на точка втора от дневния ред на заседанието на Комисията.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 4, против – 12, въздържали се – няма.
    Не се приема.
    Сега подлагам на гласуване дневния ред така, както го обявих – от две точки.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 12, против и въздържали се – няма.
    Приема се.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред:
    ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗДРАВЕТО, № 054-01-105, ВНЕСЕН ОТ ДАНИЕЛА АНАСТАСОВА ДАРИТКОВА-ПРОДАНОВА НА 13 НОЕМВРИ 2020 Г. – ВТОРО ГЛАСУВАНЕ.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за наименованието на Закона.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    По § 1 има предложение на народния представител Даниела Дариткова.
    На основание чл. 83, ал. 5, т. 2 правя предложение за правно-техническа редакция на внесеното от мен писмено предложение, както следва:
    „В § 1, т. 10 да се направят следните изменения:
    1. В ал. 10 текстът преди т. 1 думите „и ал. 4, т. 2 да се заменят с „ал. 4, т. 1 и ал. 8”.
    2. В ал. 13 след думите „чл. 18а да се добави ал 1, 2, 3, ал. 4, т. 1 и”.”
    Изказвания? Не виждам.
    Подлагам на гласуване правно-техническата редакция на писменото предложение на народния представител Даниела Дариткова, което да бъде отразено в Доклада за второ гласуване като редакция на Комисията.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 15, против – няма, въздържал се – 1.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Даниела Дариткова по принцип.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя по принцип заедно с подкрепените предложения.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 15, против – няма, въздържал се – 1.
    Приема се.
    Предложение на народния представител Даниела Дариткова да се създаде нов § 2.
    Изказвания? Не виждам.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    По § 2 има предложение от народния представител Даниела Дариткова за отпадане на § 2.
    Подлагам на гласуване това предложение.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 15, против – няма, въздържал се – 1.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя, който вече приехме да бъде отхвърлен.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – няма, против – 15, въздържали се – няма.
    Не се приема текстът на вносителя и § 2 отпада.
    По § 3 няма постъпили предложения.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 3.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    По § 4 има предложение на народния представител Даниела Дариткова.
    Подлагам на гласуване първо това предложение.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя по принцип заедно с подкрепеното вече предложение от народния представител Даниела Дариткова.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    По § 5 има предложение от народния представител Даниела Дариткова.
    Подлагам го на гласуване – за изменение на § 5.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Сега би следвало, след приемането на това предложение, текстът на вносителя да не се подкрепи, така че подлагам на гласуване текста на вносителя.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – няма, против – 16, въздържали се – няма.
    Не се приема текста на вносителя.
    По § 6 има предложение на народния представител Даниела Дариткова.
    Подлагам на гласуване това предложение за отпадане на § 6 по вносител.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Сега следва текстът на вносителя да не се подкрепи.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – няма, против – 16, въздържали се – няма.
    Не се приема.
    „Заключителни разпоредби”
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за наименованието на подразделението.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    По § 7 има предложение на народния представител Даниела Дариткова за отпадането му.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Сега следва текстът на вносителя, който не би следвало да бъде подкрепен.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – няма, против – 15, въздържали се – няма.
    Приема се предложението за отхвърляне на § 7.
    По § 8 има предложение на народния представител Даниела Дариткова за отпадането му.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 17, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Сега подлагам на гласуване текста на вносителя, който не би следвало да бъде подкрепен.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – няма, против – 17, въздържали се – няма.
    Отпада § 8 по вносител.
    По § 9 има предложение на народния представител Даниела Дариткова.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 17, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Сега подлагам на гласуване текста на вносителя по принцип заедно с подкрепеното предложение на народния представител Даниела Дариткова.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 16, против – 1, въздържали се – няма.
    Приема се.
    Изказвания?
    Заповядайте, госпожо Найденова.
    ВАЛЕНТИНА НАЙДЕНОВА: Предложението, което се прави, е в ал. 7 разрешението за извършване на паралелен внос да се прекратява автоматично, считано от датата на отмяна на извънредното положение, съответно на извънредната епидемична обстановка по ал. 1.
    Мисля, че и паралелният внос е една икономическа операция, която изисква време. Притеснението ми е, че така автоматично – примерно днес министърът решава автоматично да бъде прекратен вносът, и всякакви други действия не могат да бъдат извършени. А знаете, че като икономическа сделка иска време, иска заявки, иска транспорт, внос, да не говорим складове и т.н. Мисля, че просто думата „автоматично” трябва да се замени с някакъв кратък срок, който ние преценим – може да бъде и 24 часа, три дни да бъде, но някакво време би трябвало да се даде, за да може да бъде прекратена тази икономическа операция.
    Вярно, ние даваме до 3 месеца за паралелния износ, тук въпросът е може би на дни, на седмица, но да не е „автоматично”. Извинявам се, че това не беше моето предложение, да Ви обърна внимание за това.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: И аз се извинявам, защото не дадох възможност за изказвания преди гласуването, но ще се опитам да обясня.
    Предвидили сме автоматичното прекратяване във връзка с това, че иначе срокът за паралелен внос на разрешителните е пет години. Не можем да позволим такова нещо, защото тук се касае за извънредна ситуация. Освен това в следващите текстове ние даваме възможност в рамките на шест месеца да се реализира продукцията, която е внесена по тази извънредна мярка, тоест нямаме притеснения за това, че субектите няма да могат да реализират внесените по този механизъм лекарствени продукти. Мисля, че сме предвидили всички възможности и не ограничаваме по никакъв начин вносителите с това предложение, по-скоро защитаваме интересите на всички участници в процеса на доставка на лекарствени продукти в хуманната медицина и на гражданите и пациентите.
    Колеги, преминаваме нататък.
    Предложение на народните представители Александър Ненков и Искрен Веселинов за създаване на нов § 10.
    На основание чл. 83, ал. 5, т. 2 правя следното предложение за редакция на предложението на народните представители Александър Ненков и Искрен Веселинов, както следва:
    „§ 10 да се измени така:
    § 10. В Закона за гражданската регистрация в чл. 55 се правят следните изменения и допълнения.
    1. Създава се нова ал. 3.
    ал. 3: По време на обявено извънредно положение поради епидемично разпространение на заразни болести по чл. 61, ал. 1 или 3 от Закона за здравето или на обявена извънредна епидемична обстановка поради епидемично разпространение на заразна болест по чл. 61, ал. 1 от Закона за здравето срокът по чл. 54, ал. 1 за съставяне на акт за смърт се удължава с 14 дни.
    2. Досегашната ал. 3 става ал. 4.”
    Ще се опитам да поясня какво се има предвид.
    Народните представители Искрен Веселинов и Александър Ненков бяха сезирани от общинска администрация – София, че във връзка с ситуацията с налагането на карантина на голям брой пациенти по време на извънредната епидемична обстановка не може да се изпълни срокът от 48 часа за получаване на акт за смърт от близките на починали пациенти, които същевременно може да са поставени под карантина. В тяхното предложение се изискваше лечебните заведения да се ангажират и с тази дейност и да изпращат съобщенията за смърт до общинска администрация. Смятаме, че в този момент е изключително недалновидно да натоварваме с допълнителни ангажименти лечебните заведения, защото тяхната основна функция трябва да бъде лечебната и ангажирането със справянето с предизвикателствата на пандемията, и затова предлагам за такава извънредна ситуация срокът за съставяне на акт за смърт от Общинска администрация да бъде удължен с 14 дни. В противен случай – като ми изброиха имаме около стотина случаи, в които, когато не е спазен този срок, се налага съдебно дело за получаване на смъртен акт, което излишно затруднява близките на починалите. Надявам се да подкрепите това компромисно предложение и решение.
    Има ли изказвания или въпроси?
    Доктор Найденова, заповядайте.
    ВАЛЕНТИНА НАЙДЕНОВА: Ако гледаме в момента това предложение, по-надолу ще видим, че Законът посочва и смърт на лицето, когато то се намира в лечебно заведение.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Да.
    ВАЛЕНТИНА НАЙДЕНОВА: Предложението касае, когато близките на починалия – има се презумпция, че смъртта е настъпила в извън лечебно заведение. Затова бихме могли ние да направим една техническа редакция, че тази смърт е в извън лечебно заведение. Още повече Наредба № 14 на Министерството на здравеопазването за медицинските критерии и реда за установяване на смърт, рязко ги разграничава тези две неща – смърт в лечебно заведение и смърт в извън лечебно заведение.
    Второто, което бих искала да кажа, е, че нещата са доста сложни, колеги, практически, защото много пъти такива самотни хора, които живеят в отдалечени райони, смъртта се установява или от джипито, или от личния лекар, а в повечето случаи, и аз мисля, че в една такава извънредна обстановка центровете за спешна медицинска помощ ще бъдат все повече натоварени, те и сега го правят в мирно време за установяване на смъртта. Тук бих искала да кажа, че никъде в предложението, а включително и по чл. 55, дори и в сега действия текст, не се казва, че компетентното медицинско лице, което е установило смъртта, издава и съобщението за смърт. Тук бих похвалила Министерството на здравеопазването като в тази наредба изрично казва в чл. 4 „лекаря (фелдшерът), установили смъртта, попълват съобщението за смърт” еди как си. Така че навсякъде, където се говори за компетентно медицинско лице, би трябвало да бъде „лицето, установило смъртта”
    Поводът за това е, че пак практиката показва – ще цитирам пак: в спешна помощ много пъти екипът се сменя, отива си, идва следващият и тогава идват близките, за да получат съобщението за смърт, екипът вече е заминал и лекарят, който е дежурен обикновено попълва това съобщение, макар че самият той не е присъствал на установяване на смъртта.
    Материя е малко сложна, защото тук се касае до няколко закона, които се припокриват – Законът за здравето, та дори и Законът за защита на личните данни и законът за гражданската регистрация. Конкретно моето предложение е към думите „компетентно медицинско лице, установила смъртта” в чл. 55 да се добавят точно тези думи – освен „издало”, но то е първо установило и издало съобщението за смърт.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаема доктор Найденова, под формата на реплика ще се опитам да Ви обясня, че в чл. 55 не става въпрос за съобщението за смърт. Вие с това обяснение наистина много затруднихте всички да възприемат какво се случва, но в чл. 55 става въпрос за съставянето на акт за смърт. Съобщението за смърт се издава от медицинско лице, ако е в лечебно заведение е разписано ясно в текста на Закона кой го издава, ако е ръководителят на лечебното заведение. Ако е иначе, в съобщението за смърт пише „личен лекар” или друг лекар, съобщението за смърт трябва да отиде в съответната общинска администрация и оттам да се издаде смъртният акт.
    Ние сега имаме проблем, който искаме да решим, тоест не ние, а общинските администрации, със срока, който по закон е 48 ч. от момента на издаване на съобщението за смърт, до съставянето на смъртния акт. Този период поради извънредната епидемична обстановка в много случаи се налага да бъде удължен и още веднъж ще повторя, че сме сезирани от общинската администрация в София, че след този период, ако не е постъпило съобщението за смърт своевременно, за да се получи смъртен акт се налага да се води съдебно дело. Затова даваме възможност с 14 дни да се удължи този срок, без значение за това къде е настъпила смъртта, защото това не е обект на този текст и дискусията, нито за това кой е съставил съответното съобщение за смърт. Важното е да дадем възможност на общинската администрация да бъде в услуга на гражданите, които по една или друга причина – заради карантина или лечения, са поставени в затруднено положение да се погрижат за получаване на смъртен акт за своите близки.
    ВАЛЕНТИНА НАЙДЕНОВА: Ако може в една дуплика.
    Исках да обърна внимание на колегите и присъствието на министъра, че този проблем – това, което се поставя тук като предложение, това е само част от един голям проблем, от една верига кой създава, как създава, къде създава. Така че за мен предложението, което правят колегите, е само част от нещата. Проблемът е много голям и ако дори сега не се гласува, аз няма да се разтревожа, тъй като ще продължа да алармирам и да търсим слабостите в тази система, включително с въпроси в пленарната зала.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Надявам се, колеги, че всеки според своите убеждения може да се възползва от правото си на законодателна инициатива. Само ще припомня, че Законът за гражданската регистрация някак си не влиза в полето на експертиза на Здравната комисия. Просто коригираме ситуацията във връзка с извънредната епидемична обстановка.
    Има ли други изказвания? Не виждам.
    Пристъпваме към гласуване.
    Подлагам на гласуване направеното от мен редакционно предложение.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 15, против – няма, и въздържали се – 2.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване предложението на народните представители Александър Ненков и Искрен Веселинов по принцип заедно с подкрепено редакционно предложение на народния представител Даниела Дариткова.
    Който е „за”, моля да гласува.
    За – 16, против – няма, и въздържал се – 1.
    Приема се.
    Предложение на народния представител Явор Нотев за създаване на нов § 10.
    Господин Нотев, искате да направите предложение по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от ПОДНС. Заповядайте.
    ЯВОР НОТЕВ: В крайна сметка уточнявам направеното предложение, което постъпи и предизвика известна реакция в професионалните среди. Имам предвид, че то се отнася пряко до юристите, упражняващи нотариална дейност, частни съдебни изпълнители и адвокати, доколкото с предложението се прави опит да се разреши въпросът и по отношение на адвокатите, отлагането на свикване на общи събрания и провеждане на изборите в началото на следващата година. Всичко това се прави със съображението, че събирането на толкова много хора от всички краища на страната, представители на отделните колегии, би се явило в ясно противоречие с цялостната политика на държавата по ограничаване на такива събирания. Проблемът в чисто законодателна правно-техническа посока, се явява от това, че в Закона императивно са определени датите на свикване на събранието, и то по следния начин: последната събота и неделя от даден месец. Отлагането с простото изречение „удължава се срокът с три месеца” не внася яснота относно това: три месеца по-късно ще се преследва назначаването на Събранието в последните събота и неделя от месеца, в който се пада три месеца по-късно, или ще се брои така, както се брои по закон – в ГПК, в АПК, в ДОПК? Всички юристи знаят как се броят – от деня, посочен от Закона, и след това се прибавят по 30 дни, или колкото дни има месецът. За да се избегне тази яснота, която вече е налице по отношение на първите две професии, за които казахме, положихме известни усилия, срещнахме отпор за това, че проектът се натоварва с многословие и казуистика, което отчитаме, че е така, но отчитайки, че ние сме Здравна комисия и че в момента основната задача е в присъствието на министъра, бих казал, че споделяме като основна цел и задача отлагането на събирането на такива големи групи от хора, ще отложим и решаването на конкретни въпроси – правен спор, който може би е без край, коя е коректната редакция за провеждане на събрание, три месеца по-късно какво означава това, дали датата или денят от седмицата, и бихме се присъединили към решението, което вече е налице, като добавим в действия текст на § 10 думите „и Закона за адвокатурата”. Така, както е за частните съдебни изпълнители, както е и за нотариусите. Целта е категорично да се знае, че събрание на адвокатите през месеците януари февруари и март няма да има.
    Ако се налагат някакви уточнения, вероятно това ще стане с вътрешни актове на Висшия адвокатски съвет, или ако се достигне до необходимост от законодателна инициатива може би и това ще бъде някакво решение, но за момента това е като че ли най-рационалното и добро решение съответно с профила на Комисията, в която се намираме и начина, по който въпросът може да бъде разрешен. Благодаря Ви. Това са моите съображения, моля Ви да подкрепите отлагането.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Може ли за стенограмата да го прочетете в цялостен вид Закона?
    ЯВОР НОТЕВ: Извинете, да.
    Параграф 10 се изменя така: „В Закона за изменение и допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, обнародвано в „Държавен вестник“, в § 7 от Преходните и заключителните разпоредби след думите „2021 г. по“ се добавя „Закона за адвокатурата“.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, господин Нотев.
    ЯВОР НОТЕВ: Ставаше дума, че се добавя към Закона на нотариусите и частните съдебни изпълнители.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА : Изказвания? (Шум и реплики.)
    Нямаме практика в нашата Комисия на второ четене да даваме думата на гостите. Съжалявам.
    Народни представители искат ли думата? Не виждам.
    Преминаваме към гласуване.
    Подлагам на гласуване редакцията на предложението на народния представител Явор Нотев, както беше представена от него.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 17, против – няма, въздържали се – няма.
    Сега подлагам на гласуване предложението на народния представител Явор Нотев по принцип.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 17, против и въздържали се – няма.
    Подкрепя се.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя за § 10.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 17, против и въздържали се – няма.
    Приема се.
    Уважаеми колеги, правя процедурно предложение за възлагане на експерта и законодателния референт на Комисията по здравеопазването да оформят правно-технически Доклада за второ гласуване съгласно установените изисквания.
    Който е „за“, моля да гласува.
    За – 17, против и въздържали се – няма.
    Приема се.

    С това приключихме точка първо от дневния ред.

    Преминаваме към точка втора:
    ПРОЕКТ НА РЕШЕНИЕ ЗА ОДОБРЯВАНЕ НА УЧАСТИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В СКЛЮЧЕНИТЕ ОТ ЕВРОПЕЙСКАТА КОМИСИЯ И ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ НА ЛЕКАРСТВА ASTRAZENECA, SANOFI И PFIZER INC. И BIONTECH MANUFACTURING GMBHAND ПРЕДВАРИТЕЛНИ СПОРАЗУМЕНИЯ ЗА ПОКУПКА НА ВАКСИНИ ВЪВ ВРЪЗКА С ПАНДЕМИЯТА ОТ COVID-19, КАКТО И ПРЕДПРИЕМАНЕТО НА ДЕЙСТВИЯ ЗА СКЛЮЧВАНЕ НА ДОГОВОР ЗА ПОКУПКА НА ВАКСИНИ ОТ JANSSEN PHARMACEUTICA NV, № 002-03-16, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 20 НОЕМВРИ 2020 Г.
    Давам думата на министъра на здравеопазването да представи Проекта на решение.
    Уважаеми колеги, искам да предупредя, че всички текстове, които първоначално и цялата информация налагаше закрито заседание на Комисията по здравеопазване, са елиминирани, така че заседанието е открито и ще помоля представящите ни информация да се съобразят с открития характер на заседанието и да не споделят информация, която не би следвало свободно да се разпространява.
    Благодаря, господин Министър.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! С решение на Министерския съвет внасяме в Народното събрание за одобряване участието на Република България в сключените от Европейската комисия и производителите на лекарства четири компании предварителни споразумения за покупка на ваксини във връзка с пандемията от COVID-19 и предприемането на действия за сключване на Договор за покупка на ваксини от Janssen Pharmaceutica NV.
    Споразумението, с което Европейската комисия се упълномощава да предлага на участващите държави членки и да сключва от тяхно име предварителни споразумения за покупка на ваксини с техни производители с цел държавите членки да се снабдят с ваксини в борбата с пандемията от COVID-19, е обнародвано в „Държавен вестник“, бр. 71 от 2020 г., и предоставя мандат на Европейската комисия да предлага на участващите държави членки и да сключва от тяхно име предварителни споразумения за покупка на ваксини с техните производители.
    Съгласно Споразумението Европейската комисия предлага на държавите членки да сключва от тяхно име два вида предварителни споразумения, такива, даващи право за придобиване на дози ваксини по чл. 3 от Споразумението, и такива, които съдържат задължения за придобиване на дози ваксини по чл. 4 от Споразумението. До момента има едно предложено споразумение, даващо право за придобиване на ваксини. Всички останали споразумения връзват държавите членки със задължение да придобият заложените количества ваксини, определени на база на процент от населението на Европейския съюз.
    Споразумението предвижда авансово финансиране за фармацевтичните компании, които инвестират в производствен капацитет преди получаване на разрешение за употреба за ваксини за COVID-19, което е за сметка на бюджета на Европейския съюз чрез инструмента за спешна подкрепа ESI. В Споразумението е предвидена възможност при изчерпване на бюджета на ESI, но при интерес от определени държави за сключване на допълнителни предварителни споразумения с производител за допълване на бюджета на ESI чрез доброволни вноски от държавите, които имат интерес от сключване на споразуменията.
    Към момента Европейската комисия вече провежда преговори с общо седем компании, от които има три сключени договора – AstraZeneca, Sanofi и Janssen Pharmaceutica NV и предстои сключването на четвърти с Pfizer Inc. и BioNTech. Ваксините са разпределени в три основни категории – аденовирусни ваксини, антигенни ваксини на основата на спайк протеина и ЕрЕнКа ваксини.
    Списъкът с ваксините и компаниите, които ги произвеждат потенциално може да се увеличава.
    Аденовирусните ваксини разработват компаниите „AstraZeneca“ и „Janssen“, а антигенни ваксини на основата на спайк протеин, разработват компаниите „Nova Vaxis“, „Sanofi“, Пастьор, РНК ваксини разработват компаниите „Кюрвак, „BioNTech“ и „Moderna“.
    Две от ваксините изискват съхранение при температури над минус 75 градуса Целзий и много специален режим на приложение и съхранение, което налага да се изгради и специална логистика за този вид ваксини, както и да се предвидят обучения и процедури от страна на държавите членки, за да се осигури безопасното и законосъобразно прилагане на ваксината. Ще е необходимо осигуряване на минусови хладилни съоръжения с температурен мониторинг, каквито няма налични в страната както на национално ниво, така и в РЗИ при общо практикуващите лекари като основни изпълнители на имунизации, сложна логистика по бързото оползотворяване на всеки отворен флакон ваксина чрез определяне на отделни часове само за прилагането ѝ, предварително записване с уговорени часове на желаещите лица, предвид че предварително трябва да бъде приготвен инжекционен разтвор.
    Предвид и предварително предоставената от Европейската комисия информация по отношение на разработваните ваксини от одобреното от Европейската комисия портфолио от шест, и евентуално още един – седем производителя, като предвид скъсените срокове за тяхното разработване и осигуряване на безопасност и ефективност при тяхното приложение, с доклад до Министерския съвет предложихме страната ни да заяви участие във всички категории ваксини – аденовирусни, антигенни ваксини на основата на спайк протеина и РНК ваксини, като посочихме мотиви за това съобразно наличната към онзи момент медицинска информация, с която разполагаше Министерството на здравеопазването.
    Разработваните от компаниите ваксини са в различна фаза от провеждане на клиничните изпитвания и се очаква да получат разрешения за употреба по различно време. Ако становището е положително, Европейската комисия има възможност да издаде разрешения за употреба, което се очаква да бъде под условие с валидност за всички държави членки. Доставката на всички ваксини ще бъде възможна след получаване на разрешение за употреба, като Европейската комисия разполага с прогнозна информация за планираните възможности за одобрение и етапите на доставка на ваксините.
    Отчитайки тази прогнозна информация, Европейската комисия активно защитава тезата за обезпечаване от страна на всяка държава членка на количества ваксини от всеки един от производителите, посочени по-горе. Единното европейско портфолио от ваксини следва да обезпечи достигането на сигурни и ефективни ваксини до всички граждани на Европейския съюз. Поддържането на единно портфолио за ваксини от всички държави-членки на Съюза и декларирането на солидарност в условията за излизане от кризата с COVID-19 е основна задача на държавите членки в условията на безпрецедентна пандемична криза.
    Широкото общоевропейско фолио ще гарантира сигурен достъп на европейските граждани до ваксина за COVID-19. В този смисъл от Европейската комисия до всички здравни министри на държавите членки са изпращани редица писма, насърчаващи усилията за справяне с епидемията от COVID-19. Следва да се има предвид, че споразуменията предвиждат възможност участващите държави да дарят, както и да препродадат количества ваксини на други държави или публични институции със съгласието на изпълнителя. Препродажбата следва да е на цената, която е платена за ваксината. Ако се извърши препродажба на която и да е трета държава, участващата държава, която препродава дози, има задължение да възстанови на Комисията авансовото плащане за доза, платена от Комисията на изпълнителя.
    Според предвиденото в чл. 4 от Споразумението, Комисията уведомява участващите държави, че възнамерява да сключи споразумение с производител от тяхно име, съдържащо задължение за придобиване на дози ваксина. В случай, че участващата държава членка не е съгласна със сключването на предварително споразумение за закупуване, съдържащо задължения за придобиване на дози ваксина или с условието на споразумението, тя има право да се откаже от участие чрез изрично уведомление до Комисията в рамките на пет работни дни.
    Според същия текст, ако държавите изрично не се откажат, се приема, че са съгласни със сключването на споразумението от Комисията, от тяхно име, за тяхна сметка. Изключение от това е Споразумението със „Sanofi“, което е сключено на основание чл. 3, а не чл. 4 от Рамковото споразумение, с което сме упълномощили Европейската комисия да договаря от наше име. Това дава възможност след приключване на клиничните изпитвания от Фаза 2 държавата да поръча количеството, различно от пропорционалното разпределение от самите договори.
    Към настоящия момент Република България се е включила в договорите с AstraZeneca и Sanofi, производители на две от разработените категории ваксини. На 18 ноември изтича предвиденият пет дневен срок за изричен отказ от участието в споразумението за ваксината Pfizer BioNTech. По отношение на ваксината на Janssen – аденовирусна ваксина, с доклад до Министерския съвет, Министерството на здравеопазването предложи за одобрение отказ от включване в предварителното споразумение с производителя на лекарства – фармацевтична компания Janssen.
    С писмо от 14 октомври до Европейската комисия, България заяви изричен отказ от включване в Споразумението за закупуване на ваксини от производител на лекарствата Janssen.
    След изтичане на крайния срок за изричен отказ от участието с производителя на лекарства фармацевтичната компания Janssen от Европейската комисия е получена информация, че само България се е отказала от гореописания договор с Janssen.
    Предвид гореописаната общоевропейска визия за осигуряване на равен достъп до ваксини на гражданите на Европейския съюз, на свое заседание правителството одобри протоколно решение за предприемане на действия от наша страна за осигуряване на доставки от ваксината, предлагана от фармацевтичната компания Janssen. Правният механизъм за получаване на дози от тази ваксина ще бъде реализиран през споразумение с друга държава членка, която да заяви и предостави на България исканите количества от ваксината на същата цена и при същите условия, които биха били постигнати при участие в предварителното споразумение.
    Въз основа на споразумението за предварителната покупка, Европейската комисия възлага на изпълнителя да се ангажира да произведе и достави приоритетно определени количества дози от ваксините, които ще бъдат поръчани от участващите държави членки на цени и условия, включително срок договорен съгласно Споразумението. Доставката на дозите ваксина, поръчани от конкретна държава, ще се извършва от изпълнителя до едно или повече места, избрани от тази държава. Доставките ще бъдат извършвани след получаване на разрешение за употреба от Европейската комисия. Държавите членки са задължени да приемат доставки, независимо дали разрешението за употреба бъде получено в предвидения в договорите срок или на по-късен етап. Държавата носи отговорност за правилното съхранение, обработка, дистрибуция, транспортиране, администриране, използване и обезвреждане на ваксината след доставката на същата, и приемането ѝ. Всяко оборудване, използвано за доставяне на ваксината, като например: термичен спедитор и контролно устройства, следва да се предаде обратно на изпълнителя в рамките на 20 работни дни.
    Според Европейската комисия Споразумението за предварително закупуване постига правилния баланс между необходимостта от пълно спазване на приложимите правни разпоредби на Европейския съюз и стимулиране на компаниите да поемат съответния риск, позволявайки своевременно предоставяне на ваксина срещу COVID-19 на страните членки, като се има предвид, че се очаква производителите да разработят безопасни ваксини за много по-кратко време от обичайното време от едно десетилетие.
    Допълнително с писмо от 10 септември Европейската комисия, съвместно с Германското председателство на Съвета, поиска от здравните министри на държавите членки да осигурят допълнително финансиране от националните бюджети за запълване на констатираната празнота в бюджета на ESI в размер на 750 млн. евро, като приносът на България, изчислен пропорционално на брутния вътрешен продукт, се равнява на 3 млн. 259 хил. 450 евро. Празнотата е възникнала във връзка с нуждата от финансиране на производителите BioNTech и Novavax, шестата ваксина в портфолиото, и седма, с която се разширява. В писмото си Европейската комисия е посочила наличието на ключов проблем: изчерпването на бюджета на Европейския съюз в рамките на ESI и се позовава на предвидената със стратегията на Европейския съюз за ваксините за COVID-19 възможност за увеличаване бюджета на ESI цел покриване на финансов недостиг за допълнителни споразумения. Комисията посочва, че всички държави членки са одобрили неформално Стратегията.
    Отново, основавайки се на Стратегията, Европейската комисия посочва, че на този етап основна обща цел е разширяването на портфолиото от ваксини с оглед включване на повече и различни технически възможности с цел увеличаване шанса за бърз успех.
    Във връзка с отправеното от Европейската комисия на Германия искане министърът на здравеопазването поиска на два пъти от Европейската комисия да бъдат уточнени параметри и необходимостта от допълнителна вноска на Република България с две писма, съответно от 2 октомври и 5 ноември 2020 г. Към момента България е подкрепила принципно участието си в бюджета на ЕС, като приносът на България, изчислен пропорционално, се равнява на 3 млн. 259 хил. 450 евро. За целта предложихме да има и конкретно решение на правителството.
    С оглед на голямата обществена значимост и с цел да бъдат информирани народните представители за предприетите действия за осигуряване на българските граждани с ваксини срещу COVID-19, като част от предприетите действия за борба с пандемията от COVID-19, предлагаме портфолиото от ваксини, за които Република България ще заяви пред Европейската комисия участие, сключените от нея и производителите на лекарствата предварителни споразумения, да бъде одобрено от Народното събрание.
    Предвид естеството на Проекта на решение на Министерския съвет, както и изискването за конфиденциалност, заложените във всички споразумения до момента по проекта на акт, не е проведено обществено обсъждане. С оглед предвидените във всяко споразумение клаузи за конфиденциалност и отсъствие на конфликт на интереси всички лица, включително и членовете на Министерския съвет и народните представители, които получават достъп до информацията, свързана със съвместните усилия на държавите – членки на Европейския съюз за поръчка на ваксини за борба с пандемията от COVID-19, следва да попълнят декларация за спазване на решение за конфиденциалност.
    Общо необходимите средства по предложения проект на акт по предварителни разчети възлизат на 140 милиона, от които 6 млн. 374 хил. 930 лв., това е левовата равностойност на 3 млн. 259 хил. 450 евро, определени от Европейската комисия принос за България, изчислен пропорционално на брутния вътрешен продукт в допълнително финансиране от националните бюджета за запълване на констатираната празнота в бюджета на ESI, 134 млн. 514 хил. 879 млн. лв. общо размер на дължимата за плащана от България сума за придобиване на подробно описаните по вид количества и цена дози ваксини от производителите AstraZeneca, Sanofi, Pfizer, BioNTech и Janssen.
    В централния бюджет за 2021 г. са планирани 75 млн. лв. за закупуването на дози ваксини, произтичащи от присъединяването на Република България към Споразумението с Европейската комисия, с които ще се осигурят потребностите на българското население. В случай че е необходим допълнителен бюджетен ресурс над определените средства в размер на 75 млн. лв., то те ще бъдат осигурени за сметка на разходи или трансфери от Годишния закон за държавния бюджет за дейности, свързан с COVID-19. Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, господин Министър.
    Изказвания от гостите, първо. Не виждам.
    От народните представители?
    Заповядайте, госпожо Джафер.
    НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Уважаеми господин Министър, имам един въпрос и той е свързан с това, че Вие сигурно сте наясно, че правителството, тоест възложителят, има право да подпише такива споразумения, такива договори. Какво наложи да търсите подкрепа от Народното събрание и да внесете този проект за решение? Моля за Вашите аргументи. Това е контекстът, но и това, което и в началото на заседанието беше казано от колегите от БСП. Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Господин Министър, имате думата за отговор.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Дариткова, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаема доктор Джафер, правителството не е възложител по тези договори. Възложител е Европейската комисия, която е упълномощена от името на България с решение на Народното събрание.
    В тази връзка считам, че Народното събрание като най-върховният орган за управление на нашата държава трябва да има цялата информация, която е свързана с този важен момент за преодоляване на коронавирусната инфекция, а именно при придобиването на така наречения колективен имунитет, който може да се случи единствено и само с ваксината за COVID-19.
    Считам, че българските граждани в лицето на народните представители трябва да получат цялата необходима информация, каквато може да бъде предоставена към настоящия момент от документите, с които ние разполагаме, за да можете Вие да вземете информирано решение, дали действията, които се предприемат, са правилни или не.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
    Други изказвания има ли? Не виждам.
    Смятам дискусията за закрита. С цел прецизиране на текста на разглеждания Проект на решение правя следните предложения за редакции:
    „1. В наименованието на решението думата „лекарства“ да се замени „с лекарствени продукти“, а след думите „както и“ да се добави „на“.
    2. След наименованието на решението да се добави правното и фактическото основание за приемането на това решение, а именно:
    „Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България във връзка с Закон за ратифициране на Споразумението, с което Европейската комисия се упълномощава да предлага на участващите държави членки и да сключва от тяхно име предварителни споразумения за покупка на ваксини Advance Purchase Agreement с техни производители, с цел държавите членки да се снабдят с ваксини в борбата с пандемията от COVID-19, обнародвано в „Държавен вестник“, бр. 71 от 2020 г.
    3. В текста на решението думата „лекарства“ да се замени „с лекарствени продукти“ и думата „предприемането“ да се замени с „предприемане“.“
    Изказвания по предложението ми?
    Господин Министър, съгласни ли сте с предложения Проект.
    МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Подкрепям предложението Ви.
    Преминаваме към процедура на гласуване на Проекта на решение.
    Първо, подлагам на гласуване направените от мен редакционни поправки в наименованието и в текста на Проекта на решението.
    За – 12, против и въздържали се – няма.
    Второ, подлагам на гласуване Проект на решение за одобряване на участието на Република България в сключените от Европейската комисия и производителите на лекарства AstraZeneca, Sanofi и Pfizer Inc. и BioNTech Manufacturing GmbHand предварителни споразумения за покупка на ваксини във връзка с пандемията от COVID-19, както и предприемането на действия за сключване на договор за покупка на ваксини от Janssen Pharmaceutica NV, № 002-03-16, внесен от Министерския съвет на 20 ноември 2020 г. по принцип, заедно с приетите редакционни поправки.
    За – 12, против и въздържали се – няма.
    С това днешният дневен ред е изчерпан. Благодаря на всички за участието в заседанието на днешната Комисия.
    Утре няма да имаме друго заседание. Приятен ден.

    (Закрито в 15,20 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА


    Стенограф:
    Маргарита Крачунова
    Форма за търсене
    Ключова дума