Комисия по здравеопазването
Заседание на Комисията по здравеопазването
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
П Р О Т О К О Л
№ 91
На 10 декември 2020 г., четвъртък, от 15,30 ч. се проведе заседание на Комисията по здравеопазването при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията по здравеопазването към министъра на здравеопазването, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Годишен доклад за младежта за 2019 г. и Проект на решение, № 002-00-28, внесен от Министерския съвет на 15 октомври 2020 г.
Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито и ръководено от госпожа Даниела Дариткова – председател на Комисията.
* * *
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин Министър, уважаеми гости! Откривам редовното заседание на Комисията по здравеопазването и предлагам то да се състои при следния дневен ред:
1. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията по здравеопазването към министъра на здравеопазването, на основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Годишен доклад за младежта за 2019 г. и Проект на решение, № 002-00-28, внесен от Министерския съвет на 15 октомври 2020 г.
Има ли други предложения по дневния ред? Не виждам.
Който е съгласен с предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 12, против и въздържали се – няма.
Приема се.
Преминаваме към точка първа от дневния ред – така известния блицконтрол.
От парламентарната група на ГЕРБ първи въпрос ще зададе господин Борислав Борисов.
Имате думата.
БОРИСЛАВ БОРИСОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! Уважаеми господин Министър, пандемията от COVID-19 нанесе и продължава да нанася сериозни щети върху целия свят: здравните системи са претоварени, икономическите и социалните системи – също.
Възможността да бъде овладяна тази пандемия, откриването и прилагането на ваксина – в момента, както всички знаем, няколко фармацевтични компании и техните ваксини са на финалната права. Очаква се до края на годината Европейската агенция по лекарствата да одобри първата ваксина. Както знаем също, парламентът одобри предложението за участие на България в споразуменията за покупка на ваксини срещу COVID-19, след което Министерският съвет прие Националния план за ваксиниране срещу COVID-19.
В тази връзка искам да Ви попитам следното: докъде е стигнала организацията след приемането на Плана за неговото конкретно изпълнение и каква е практическата готовност по прилагането на ваксината срещу COVID-19? Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Господин Министър, имате думата да отговорите на поставения въпрос.
МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Да, Националният ваксинационен щаб проведе няколко заседания. На първото му заседание беше изработена програмата, която ще следва Националният ваксинационен щаб, с ясно разписани както времеви график, така и отговорници за изпълнението на поставените задачи след решението на Министерския съвет. В тази връзка на първото заседание, което беше проведено, присъстваха всички членове на Националния ваксинационен щаб; на второто заседание – само тези, които имаха отношение по точките, които бяха разписани по линейния график.
Аз направих среща с председателя на Ваксинационния щаб и с директорите на шестте регионални здравни инспекции, които отговарят за организацията на дейността по съответните региони и които координират дейността на съответните регионални здравни инспекции по места, като първостепенните задачи, които поставихме, които трябва да намерят отговор от действията на тези регионални координатори, са насочени в следните посоки:
Първо, те трябва да изчистят кои са желаещите служители в системата на здравеопазването в България, които попадат в така наречената първа група за ваксиниране, като срокът беше до днес. София поискаха известно удължаване на този срок, предвид големия брой лекари и сестри, които са на територията на София, и предвид повишения интерес на служителите.
Към днешна дата това, което знам – наблюдава се, че около 47 – 48% от служителите, които са на първа линия, в лечебните заведения проявяват интерес за поставянето на ваксина срещу COVID-19.
По отношение на втората посока, по която трябва да се създава организация – да се анализират нуждите на съответната регионална здравна инспекция и съответния район от области за организацията, която ще се предприеме за поставянето на ваксините в съответния район, като тук трябва да подчертаем, че не навсякъде организацията ще бъде идентична, каквато е във всичките райони, тъй като има съответни специфики. Колегите трябва да дадат и броя на необходимите мобилни екипи, които да покрият нуждите на съответната област, като, разбира се, те ще бъдат насочени в местата, където проявяват желание да бъдат имунизирани. Това са всички служители, които попадат в следващите няколко етапа, включително и учителите в училищата, включително и представители на различни групи в големи заводи, предприятия, където трябва да се извърши ваксинирането, които да подпомогнат дейността на личните лекари.
По отношение на логистиката – тя е създадена, България е готова да приеме първата пратка от ваксини, като очакваме това да стане в началото на следващата година. Хладилната верига е създадена. Предполагам, знаете, че ваксината се съхранява на температурен режим от минус 70о плюс/минус 10о, като след изваждането ѝ от този фризер трайността ѝ е пет дни при температура от 2 до 8о в обикновен хладилник. Пренасянето от фризер с висока минусова температура до фризер със същата висока минусова температура става в съоръжения със сух лед, като това също е организирано и този процес се движи от съответен отговорник в Националния ваксинационен щаб.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Имате ли уточняващ въпрос, господин Борисов?
Заповядайте.
БОРИСЛАВ БОРИСОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми колеги! Уважаеми господин Министър, благодаря за изчерпателния отговор. Считам, че темата е и ще бъде актуална – да не прогнозирам, но и занапред, така че всяка информация, която стига до гражданите, е от полза. Още веднъж благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
От името на „БСП за България“ – доцент Йорданов.
Преди да Ви дам думата, ще помоля най-учтиво професор Михайлов да използва личното предпазно средство, предвид на това, че Комисията по здравеопазването трябва да бъде за пример по отношение на спазването на противоепидемичните мерки. Благодаря.
Имате думата, доцент Йорданов.
ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Нормативно е предвидено в условията на епидемия от заразни болести или пандемия основната тежест, основните финансови разходи да бъдат извършени от държавата чрез Министерството на здравеопазването. За добро или за лошо, нашият опит показва, че основните финансови средства бяха черпени от ресурса на Здравната каса.
Вчера бяхме свидетели на изявление, че в бюджета на Здравната каса има дефицит – надявам се, временен, от 61 млн. лв., който е главно за сметка или основно, или изцяло основно за сметка на неизвършени трансфери от Министерството на здравеопазването към Националната здравноосигурителна каса. Останаха десетина работни дни до края на годината и това е време, в което институциите трябва да приключат със своите бюджети и да ги оформят.
Моят въпрос към Вас, господин Министър, е: на какво се дължи забавянето на финансовите трансфери към Националната здравноосигурителна каса и ще бъдат ли те осъществени до края на годината? Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате думата за отговор, господин Министър.
МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаеми доцент Йорданов, няма забавяне на трансфери за плащане от Министерството на здравеопазването към Националната здравноосигурителна каса. В НЗОК има дефицит, който се дължи на несъбрани приходи, тоест несъбрани постъпления в бюджета на Националната здравноосигурителна каса. Именно затова Министерският съвет взе решение за постановление, с което се одобряват допълнителни средства по бюджета на Министерството на здравеопазването с оглед да се компенсира тази липса – дефицитът на средства, по бюджета на Касата, като тук държа да информирам всички уважавани от мен народни представители, че това няма да има никакви последствия, които да касаят всички партньори на Националната здравноосигурителна каса по извършващите се плащания по бюджетите както в доболничната, така и в болничната помощ. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Уточняващ въпрос?
Заповядайте, доцент Йорданов.
ГЕОРГИ ЙОРДАНОВ: Силно се надявам, че това ще стане до края на годината.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Ние сме длъжни да спазваме Закона за бюджета, така че със сигурност това ще се случи до края на тази година. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Следващия въпрос – от „Обединени патриоти“, ще зададе доктор Поповски.
Имате думата.
КАЛИН ПОПОВСКИ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Моят първи въпрос към министъра в настоящия блицконтрол, който съм задавал и в предни години в този мандат – на предни министри: да чуем в динамика как се движат нещата по проекта за Спешната помощ. Онзи ден видяхме поредния транш нови линейки, които се движат по този проект. Министърът да каже нещо в тази връзка – докъде са нещата? Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Заповядайте, професор Ангелов, да отговорите на зададения въпрос.
МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, дами и господа народни представители! Доктор Поповски, ситуацията в страната е изключително напрегната по отношение на COVID. Това, разбира се, се отразява и върху проекта за Спешната помощ. Обнадеждаващото е, че ние вървим по нашия линеен график, който сме направили както по отношение на оборудването, освен с линейки, така и с цялата необходима допълнителна медицинска апаратура, и тя е доставена в срок. Линейките предстои да бъдат доставени и през следващата година. До края на тази година ще бъдат доставени още 20 линейки, като най-вероятно това ще стане на 21 декември – по данни, които имам от фирмата производител, с която Министерството на здравеопазването има сключен договор.
Това, което предстои да стартира, са строително-монтажните работи. Те са свързани с изграждането на нови спешни отделения в лечебни заведения, на нови центрове за спешна медицинска помощ или реновиране на старите такива. Това предстои да се случи – трябваше да се случи до края на месец ноември, но на една от фирмите, които трябваше да започнат тези строително-монтажни работи, всички служители се оказаха, че имат проблеми с COVID. Имаме уведомление от тях. Надявам се през месец декември да успеем да стартираме проекта. Тук имаме обявени всички процедури за строителството, за строителния надзор, за авторския надзор на проектите. Сключени са договори за голяма част от регионите.
Очакваме да стартираме с област Русе, тъй като там са подписани всички договори – въпрос на готовност на фирмата е и оздравяването на служителите. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате ли уточняващ въпрос, доктор Поповски?
КАЛИН ПОПОВСКИ: Кратък уточняващ въпрос. Когато гласувахме големия бюджет преди няколко дни, стана дума, че може би от този проект ще се отделят и някакви средства за санитарна авиация. Нещо коментирано ли е в тази връзка?
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заповядайте, професор Ангелов.
МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Доктор Поповски, ситуацията със санитарната авиация следва следния ред: в момента комисия на Министерството на здравеопазването, в която са включени всички експерти от областта, разработва техническа спецификация на хеликоптер. Той ще бъде закупен с европейски средства. Сумата, която е отпусната по проекта, е 20 млн. лв. – по направено пазарно проучване по Закона за обществените поръчки. Тази сума от 20 милиона ще бъде достатъчна за закупуването на един медицински хеликоптер, оборудван с всичко необходимо – от най-висок клас медицинско оборудване, с провеждането на обучение съответно на летците, които са на този хеликоптер. Така че в момента се изготвя спецификацията и предстои обявяването на тази обществена поръчка, като след време обсъждаме в Министерския съвет намирането на допълнителни финансови средства за осигуряването и на втори медицински хеликоптер, тъй като по наши предварителни данни за територията на страната са необходими два такива хеликоптера.
Пак казвам, не е въпрос на финанси, въпрос на организация е на цялата Спешна медицинска помощ, тъй като това ще изисква от нас да направим и нови нормативни уредби, които да касаят Спешната медицинска помощ, и по-специално неназемния транспорт.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Доктор Поповски, заповядайте.
КАЛИН ПОПОВСКИ: Благодаря и аз.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Преминаваме към втория кръг въпроси.
От името на парламентарната група на ГЕРБ въпрос ще зададе доктор Тончев.
Заповядайте, доктор Тончев.
ЕМИЛ ТОНЧЕВ: Благодаря Ви, доктор Дариткова.
Уважаема доктор Дариткова, уважаеми господин Министър, уважаеми колеги, уважаеми гости! От 1 декември тази година електронното направление вече е факт, първоначално само за издаване на безплатни PCR тестове от личните лекари – първи стъпки във вярна посока за реализиране на така дълго чаканото електронно здравеопазване. Като при всяка нова система, се изявиха проблеми, най-вече от софтуерно естество, които, вярвам, са в процес на решаване.
В тази връзка, уважаеми господин Министър, е въпросът ми към Вас: какво е актуалното състояние на системата за издаване на електронни направления за безплатни PCR тестове и как ще се развива тя занапред? Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате думата за отговор, професор Ангелов.
МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаеми доктор Тончев, електронното направление работи. Знаете, че това е един от ангажиментите, които поех още с встъпването си като министър, по отношение на Националната здравна информационна система. Поех ангажимент, който считам, че до края на годината ще бъде изпълнен в неговата пълнота.
По отношение на електронното направление за PCR. Няма софтуерен проблем, има организационен проблем, а именно включването на софтуерите на всички общопрактикуващи лекари към системата, която е изградена от „Информационно обслужване“. Системата работи, въпрос на време е всички да бъдат включени към нея.
Към днешна дата – сравнението от първия ден на неговото въвеждане – имаме 50 пъти увеличение на броя издадени направления и 16 пъти увеличение на лекарските практики, които са включени в това направление. Броят лекарски практики към днешна дата, които издават направления, е 1610; броят на издадените направления е над 10 хиляди; а броят направления, които са изтеглени от лаборатории и са приети за изпълнение, е над 2200, като най-много направления са издадени в големите областни центрове, като София, Пловдив, Варна, Бургас, Пазарджик и така нататък.
Аз съм изключително удовлетворен от съвместното сътрудничество с Българския лекарски съюз, със софтуерните фирми, които са над 60, които работят и помагат на общопрактикуващите лекари, така че съм оптимистично настроен до края на годината да завършим процеса на синхронизация на този софтуер.
Нека да не забравяме, че до края на годината и електронната рецепта трябва да бъде въведена. Оттам също, както казахте, ще наблюдаваме подобен тип завъртане на системата със синхронизиране на софтуерите на различните ползватели. Там ще бъдат както личните лекари, така и всички аптеки в страната. Голямо предизвикателство е, работим много забързано, бих казал, дори в извънработно време остават колегите, но сме твърдо решени ангажиментът, който сме поели, да бъде изпълнен.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Уточняващ въпрос – доктор Тончев.
ЕМИЛ ТОНЧЕВ: Благодаря Ви, господин Министър, за усилията, които полагате и в тази насока. В подкрепа на Вашите думи бих казал, че от няколко дни вече и личните лекари от област Благоевград издават електронни направления за PCR тестове.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Следващ въпрос от името на „БСП за България“.
Госпожо Славова, имате думата.
АННА СЛАВОВА: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Аз ще Ви върна към първия въпрос на колегата Борисов във връзка с ваксините и настоящата ситуация на пандемия.
Въпросът ми е следният. В Закона за здравето е предвидено имунопрофилактиката – както задължителните, така и препоръчителни ваксини да се правят съгласно Наредба № 15. Не е тайна, че тя не е актуализирана, въпреки че Вие сте я цитирали в Националния план за ваксиниране срещу COVID, който приехте наскоро в Министерския съвет. Но тази наредба не е актуализирана и в момента не отговаря на настоящата ситуация.
В същото време Законът за здравето предвижда също при извънредна епидемична обстановка тази ваксинация да се прави само и единствено с Ваша заповед. Затова моят въпрос към Вас е: планирате ли промяна на Наредбата или ваксинирането ще бъде направено с Ваша конкретна заповед? Какви са плановете Ви във връзка с тази доброволна и безплатна, както казвате, имунизация за COVID-19? Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Господин Министър, имате думата за отговор.
МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаема госпожо Славова, наистина Наредбата, тя е от 2005 г., касае имунизациите в Република България – определя лицата, които подлежат на задължителни, целеви и препоръчителни имунизации, както и реимунизациите, реда, начина и сроковете за извършване на имунизациите и така нататък.
Във Ваксинационния план, за който говорим, е цитирана Наредба № 15 от май 2005 г., като там акцентирахме на документите, които се издават от лекаря, който е извършил имунизацията, че те са разписани в Наредба № 15. Докато дойде ваксината, ще сме готови с цялата организация на дейността – най-вероятно ще стане с моя заповед, но, повтарям, Националният ваксинационен щаб трябва да изработи всички необходими и относими към процеса на имунизация дейности, да ми ги представи и ако трябва да бъде издадена заповед на министъра на здравеопазването, тя ще бъде издадена. Но в текстовете, които визирахме, пак казвам, в Националния ваксинационен план, тъй като го готвихме и с мое участие, цялата работна група сложихме Наредба № 15, за да конкретизираме какви са документите, които се издават от лекарите, които извършват имунизацията. Това стои в основата на Ваксинационния план. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Имате ли уточняващ въпрос, госпожо Славова?
Заповядайте.
АННА СЛАВОВА: Благодаря Ви, господин Министър.
Така или иначе Наредба № 15 няма как да изключи и тази доброволна ваксинация. Затова смятам, че е редно тя да бъде променена най-малкото поради факта, че в някои аспекти ще си противоречи с Националния план.
Един елементарен пример, ще Ви цитирам чл. 7 от тази наредба, който гласи така: „Препоръчителните имунизации и реимунизации се извършват срещу заплащане в имунизационните кабинети на РЗИ и в лечебните заведения“. И в ал. 2 пише, че: „Препоръчителните имунизации и реимунизации се извършват съгласно Приложение № 2“. Така че дори само този член противоречи на всичко, което до момента казвате и Вие, и всички членове на Министерския съвет пред медиите. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заповядайте, господин Министър, да разсеете съмненията.
МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаема госпожо Славова, твърдо и категорично заявявам, че ваксината ще бъде доброволна, тя ще бъде безплатна. Ако се налага нормативна промяна на Наредба № 15, поемам ангажимент пред Вас, народните представители, че тази наредба ще бъде променена.
По отношение на предизвикателствата, пред които ни изправя COVID-19, искам да споделя с Вас, че се налага много нормативни промени, тъй като такъв тип пандемия се случва веднъж на 100 години. Нито едно законодателство в целия свят не е синхронизирано с всички явления, които са съпроводени с тази наредба, включително и това, което казвате – с тази имунизация.
Но пак държа да подчертая – имунизацията ще бъде доброволна и безплатна.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви.
Доктор Поповски, последен въпрос в днешния блицконтрол.
Заповядайте.
КАЛИН ПОПОВСКИ: Последен, но не най-маловажен.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Моят въпрос към министъра също е свързан с епидемията и искам да цитирам три цифри за Комисията – повечето хора предполагам, че ги четат ежедневно.
7000 хоспитализирани към настоящия момент. Към днешна дата 6998 – 7000 хоспитализации, 544 в реанимациите, така че нещата все още са в един тревожен аспект, въпреки че не наблюдаваме някаква динамика в последните дни към нарастване на тези цифри. Но те се стационират по определен начин и оказват съответен натиск върху здравната система.
Другата притеснителна цифра, третата е 7445 медицински лица, заразени до днешна дата. Моят въпрос към министъра е: осигуреността на лични предпазни средства, и особено на тези маски N95, с каквато сме в момента с Вас, специално за медицинските кадри, като идеята ми е да има за всички – не само за COVID отделенията. Понеже в другите отделения, които не са COVID и са с обикновените предпазни средства, не знаят пациентът като дойде отсреща, дали е COVID, или не е реално. Това ми е идеята.
Каква е готовността на Министерството изобщо за медицинските кадри, и не само за маските, разбира се, и за другите лични предпазни средства? Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заповядайте, господин Министър, за отговор.
МИНИСТЪР КОСТАДИН АНГЕЛОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаеми доктор Поповски, системата на здравеопазване е обезпечена с лични предпазни средства.
В момента тече процес по раздаване на лични предпазни средства на РЗИ-тата. В момента тече и процес на снабдяване с допълнителни количества лични предпазни средства от всички класове, като започнете от калцуни, еднократни защитни облекла, ръкавици, маски с висока степен на защита и с ниска степен на защита, дезинфектанти и антигенни тестове. В понеделник ще продължим, утре също с раздаването на личните предпазни средства по РЗИ-тата.
Ангажимент на директорите на РЗИ-тата е да достигнат до всички лечебни заведения в страната, като тук държа да подчертая, че директорите на лечебни заведения – университетски, областни и общински болници, директорите на центровете за спешна медицинска помощ също имат ангажимент за осигуряване на лични предпазни средства на техните служители, тъй като бюджетите на всички тези лечебни заведения, които изброих, са коригирани от 1 август с увеличаването цените на клиничните пътеки, по линия на Наредба № 3, с поддържане устойчивост на структурите, които са инфекциозни.
Със средствата, които ще бъдат раздадени до края на годината, приети с постановление на Министерския съвет за осигуряване на допълнителни средства по бюджета на Министерството на здравеопазването, на лечебни заведения, които поддържат капацитет 50% и повече от заетостта на леглата си, по тази линия над 50 лечебни заведения ще получат допълнително средства.
Така че от всичките тези средства, които постъпват по тази линия, и целеви средства, които даваме на центровете за спешна медицинска помощ, също могат да се закупуват такива маски, за които говорите, допълнително и други лични предпазни средства.
Обезпечеността на системата в складовете, с които работи Министерството на здравеопазването, е в месеци, като най-ниска е обезпечеността на системата с ръкавици, но това е наличие на такъв проблем на световно ниво по отношение производството на ръкавици в държавите, които го правят. В момента той е преодолян, предстои подписване на договор в Министерството на здравеопазването за доставка на ръкавици, като там обезпечеността на системата в месеци е най-малка – малко повече от месец.
По отношение на другите предпазни средства обезпечеността на системата е от три до шест месеца с наличности, каквито имаме в складовете и които ще бъдат раздадени до края на годината. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате ли допълнителен въпрос, доктор Поповски?
КАЛИН ПОПОВСКИ: Не, нямам повече въпроси към министъра. Благодаря и аз.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Благодаря на министъра на здравеопазването за участието в днешния блицконтрол.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ГОДИШЕН ДОКЛАД ЗА МЛАДЕЖТА ЗА 2019 Г. И ПРОЕКТ НА РЕШЕНИЕ, № 002-00-28, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 15 ОКТОМВРИ 2020 Г.
От името на Министерството на младежта и спорта Докладът ще бъде представен от заместник-министър Николай Павлов.
Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НИКОЛАЙ ПАВЛОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаема госпожо Заместник-министър! Ще представя накратко основните акценти в Годишния доклад за младежта за 2019 г., свързани, естествено, с работата на Комисията, в която се намираме в момента.
Годишният доклад за младежта представя информация за състоянието на младежта в страната и отчита предприетите мерки от отговорните институции в изпълнение на държавната политика за младежта през 2019 г. И тази година за целите на Доклада Министерството на младежта и спорта инициира реализирането на национално представително социологическо проучване сред младите хора в страната на тема „Установяване на ефекта от политиките за младежта върху младите хора в страната“. Въпросите, заложени в проучването, следват основните теми и приоритети на Националната стратегия за младежта.
Първите части от Доклада се спират върху профила на младите хора и върху основните им демографски характеристики. Имаме млади хора във възрастовия диапазон 15 – 29, малко над милион и 40 хиляди са българите, които попадат в тази възрастова група. Следващите части, четвъртата и основна част на Доклада представя реализираните от отговорните институции мерки, съответстващи на Националната стратегия за младежта.
Ключов момент от анализа – проучването на състоянието на младите хора в страната, е свързан с тяхната самооценка за здравословното им състояние. Радващо е, че голямата част от тях, 90% от целевата група оценяват здравословното си състояние като отлично и много добро, едва 1% – като лошо.
Освен оценката за здравословното състояние, младежите дават оценка и за финансовите си възможности по отношение на закупуването на лекарства, като отново мнозинството от тях нямат финансови притеснения в набавянето им.
Добри са тези данни – говорят, че младите хора се интересуват и за тях е важно здравословното им състояние да е добро.
През отчетния период в страната, в рамките на Националната програма за превенция на хронични незаразни болести на Министерството на здравеопазването се реализира и значителен брой дейности по промоция на здравето и профилактика на болестите сред децата и учениците. Дейностите нормално са насочени към ограничаване на рисковите фактори, свързани с начина на живот – тютюнопушенето, нездравословното хранене, ниската физическа активност, употребата на алкохол. Използвани са най-различни образователни методи и форми на обучение, сред които беседи, лекции, дискусии, видеоклипове, изложби, тематични дни, конкурси и така нататък.
По отношение нагласите на младите хора, свързани с вредните навици – данните от изследването показват, че голям брой от българските младежи ясно и категорично осъзнават негативите, свързани със злоупотребата с наркотици, алкохол, цигари и сексуални контакти без предпазни средства, което пък ясно показва, че образователните институции и обществото са създали все пак у младежите аргументирани послания за вредността и опасността от гореизброените злоупотреби.
Спортът е важна и съществена част от здравето на един човек, особено това важи за младите хора. Спортът ги интересува, вълнува, стремят се да го практикуват възможно най-много. Това се отнася най-вече за младежите от 15 до 29 години, по-ниската възрастова група, съвсем нормално е – по-нагоре човек става доста по-зает. Но сред тази по-ниска група, 15 – 29, 50% от младежите са ни споделили, че спортуват редовно.
И тази година в изпълнение на приоритета „Насърчаване на здравословния начин на живот“ Министерството, което представлявам, администрира изпълнението на програма „Спорт за деца в свободното време“, също така и програмата „Децата и спортният клуб“. Самото название на програмите навежда на мисълта, че са насочени към най-младите, към учениците.
Имаме множество проекти, реализирани по множество видове спорт, в над 70 населени места в страната, където по едната програма 7000, по другата 6000 деца, важно е да се каже – под ръководството на спортни специалисти, които конкретно са се занимавали с тях в рамките на тези програми, са могли да спортуват и да уплътняват смислено свободното си време. Те, естествено, са разработени с цел подобряване на условията и възможностите за участие на деца в организирани спортни прояви, подобряване на физическата им дееспособност, използване на възможностите на спорта, които наистина са големи, за превенция на нетолерантността, насилието, агресията, злоупотребата с различни субстанции.
През изминалата 2019 г. Министерството на младежта и спорта продължи изпълнението на Националната програма за изпълнение на младежки дейности по чл. 10а от Закона за хазарта. В тази програма имаме предвидени 2 млн. лв., които се влагат в проекти, свързани с борба с агресията и рисковото поведение сред младите хора, борба със зависимостите, познаваме ги – алкохол, наркотици, тютюнопушене, но и новите форми на зависимости – прекаленото потапяне във виртуалната среда, този вид нови зависимости, от които младите хора са доста потърпевши.
По цитираната програма Направление 1 е разработено като мярка за активно въздействие върху младите хора на тема именно насърчаване на здравословен начин на живот. Дейностите, които финансирахме, включват провеждането на кампании и инициативи с цел развитие на знания, нагласи и умения за здравословен начин на живот, безопасно поведение и избягване на рискови за здравето практики.
През миналата година бяха финансирани пет проекта, в чиито рамки са проведени общо 54 кампании, в които са включени над 40 хиляди младежи из цялата страна.
Други програми със спортна насоченост към деца и млади хора, които Министерството на младежта и спорта изпълнява, са програма „Спорт за деца в риск“ и програма „Развитие на спорта за училище“, които бяха проведени успешно и през изминалата година. Бих споменал тук отново със спортна насоченост „Спортът е здраве“ – средствата, които бяха предвидени за подкрепа на ученическите игри, включени в Националния спортен календар на Националната програма „Ученически олимпиади и състезания“, на участието на наши състезатели и отбори в световните ученически игри и така нататък.
Ще завърша с това, че през изминалата учебна година в проведените състезания от Националния спортен календар на Министерството на образованието са взели участие около 80 хиляди ученици, от които 55 хиляди от 15 до 18 години. Радващо е, че имаме възможност да стимулираме и да направим по-лесно участието на младите хора в спортни дейности. Така те наистина имат възможност да спортуват, а и да уплътняват смислено свободното си време. „Спортът е здраве“, „Превенция на злоупотребите“ е възможност за споделяне на важните ценности, които всички ние изповядваме – екипност, толерантност, дисциплина и така нататък. Това накратко е относно Доклада. Опитах се да бъда малко или много в частта „здравеопазване“. Готов съм да отговоря на евентуални Ваши въпроси или да изслушам коментари. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин Заместник-министър.
От името на Министерството на здравеопазването, госпожо Йорданова, искате ли да добавите нещо или беше изключително изчерпателен заместник-министър Павлов?
Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР СВЕТЛАНА ЙОРДАНОВА: Само да добавя – за следващата година ние имаме новоприета Национална стратегия за борба с наркотиците, която разширява доста от дейностите, които са насочени точно към младежите и учениците в учебните фази. Мисля, че заедно, с общи усилия на всички ведомства и институции, се опитахме да направим и съм сигурна, че сме направили много добър план за действие, който ще обхваща следващите пет години, включително и голям акцент върху психо-социалната рехабилитация на младежите, която от следващата година ще се заплаща по делегираните от държавата дейности, което за нас е едно постижение. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви.
Уважаеми колеги, имате думата за изказвания, въпроси, коментари. Не виждам заявки за такива.
Ще преминем към гласуване.
Подлагам на гласуване Проект на решение за одобрение на Годишен доклад за младежта за 2019 г., внесен от Министерския съвет на 15 октомври 2020 г.
За – 11, заедно с едно от заявените писмено гласувания, против – 1 е заявил, въздържали се – 2.
Приема се.
Благодаря на всички за участието в днешното заседание на Комисията по здравеопазването, което предполагам, че ще бъде последно за тази година.
(Закрито в 16,15 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Даниела Дариткова
Стенограф:
Райна Зарева