Комисия по околната среда и водите
08/07/2020 проект второ гласуване
РАБОТЕН ДОКЛАД
ОТНОСНО: Общ законопроект на приетите на 14.05.2020 г. на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците, № 054-01-14, внесен от народния представител Манол Генов и група народни представители на 19.02.2020 г. и законопроект за допълнение на Закона за управление на отпадъците, № 054-01-16, внесен от народния представител Ивелина Василева и група народни представители на 21.02.2020 г.
ОБЩ ПРОЕКТ!
Второ гласуване
З А К О Н
за изменение и допълнение на
Закона за управление на отпадъците
(Обн., ДВ, бр. 53 от 2012 г., изм., бр. 66 от 2013 г., Решение № 11 на Конституционния съд от 2014 г. - бр. 61 от 2014 г.; изм. бр. 98 от 2014 г., бр. 14 от 2015 г., бр. 105 от 2016 г., бр. 13, 85, 88 и 102 от 2017 г., бр. 53, 77 и 98 от 2018 г. и бр. 1, 25, 56 и 81 от 2019 г.)
Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
Предложение на н.п. Красимир Богданов:
§1. В чл. 5 се правят следните изменения и допълнения:
1.Ал. 2 придобива следната редакция:
„(2) Министърът на околната среда и водите или оправомощено от него длъжностно лице определя с мотивирано решение за всеки отделен случай дали определен отпадък престава да бъде смятан за такъв, освен в случаите, когато с акт на Европейската комисия са определени задължителни критерии по ал. 1, включващи пределно допустими стойности за замърсителите и правила за отчитане на вредните въздействия на веществото или предмета върху околната среда.“
2. Създават се нови ал. 3, 4 и 5 със следното съдържание:
„(3) За издаване на решение по ал. 2 заинтересованите лица подават заявление до министъра на околната среда и водите или до оправомощено от него длъжностно лице, към което прилагат доказателства, удостоверяващи изпълнение на всяко едно от условията по ал. 1.
(4) Министърът на околната среда и водите или оправомощено от него длъжностно лице преценява съответствието на информацията в заявлението и съпътстващата го документация с условията по ал. 1 и при необходимост изисква в едномесечен срок от заявителя предоставяне на допълнителна информация за изясняване на фактите и обстоятелствата.
(5) В срок до два месеца от получаване на заявлението или от предоставянето на допълнителната информация по ал. 4 министърът на околната среда и водите или оправомощено от него длъжностно лице се произнася с мотивирано решение по ал. 2, или мотивирано отказва издаването на решение."
3. Досегашните ал. 3 - 6 се преномерират, като стават съответно ал. 6-9.
а) в ал. 6 (досегашна ал. 3) изразът „наредбите по ал. 2" се заменя с „наредбите по чл. 13, ал. 1 и чл. 43 или с наредба на министъра на околната среда и водите.“
Работната група подкрепя/не подкрепя предложението.
Предложение на нар.пр. Красимир Богданов:
§2. В чл.29:
1. Създава се нова ал. 3:
„(3) Забранява се депонирането на отпадъците образувани от дейността на заведенията по чл. 8, 9 и 10 от Закона за лечебните заведения и здравните заведения по чл. 21 от Закона за здравето, вкл. третирани медицински и биомедицински отпадъци чрез физична и химична стерилизация, микровълнова обработка и алкална хидролиза.
2. Досегашните ал. З -5 стават ал. 4-6."
Работната група подкрепя/не подкрепя предложението.
§ 1. В чл. 39, ал. 7 „ОЧЦМ" се заменя с „отпадъци", след израза „разрешението или" се добавя „регистрационния документ или".
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
§ 1. В чл. 39 ал. 7 се отменя.
Работната група предлага да се създаде нов § 2:
§ 2. Създава се чл. 39а:
„Чл. 39а. Лицата, извършващи дейности с отпадъци, са длъжни да осигурят на всяка площадка 24-часово видеонаблюдение в едномесечен срок от получаване на разрешението или регистрационния документ или тяхното допълнение с нова/и площадки и да съхраняват записите в продължение на една година.“
Предложение на нар.пр. Ивелина Василева и група народни представители:
1.Създава се §1а:
§1а. В чл. 41а, ал. 3 след думата „инсталацията“ се добавя „на МОСВ при поискване“.
Работната група подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде нов § 3:
§3. В чл. 41а, ал. 3 след думите „достъп на“ се добавя „МОСВ при поискване, на“.
Предложение на нар.пр. Ивелина Василева и Менда Стоянова:
1. Създава се нов § 2:
„§ 2. В чл. 60, ал. 6 накрая се добавя: „Актът се съставя на ползвателя на депото, който не е платил или превел на собственика на депото направените разходи за осигуряване на обезпечението. В случай, че обезпеченията не са внесени от собственика на депото, но ползвателите на депото са заплатили или превели направените разходи за осигуряване на обезпечението, актът се съставя на собственика на депото.“;
Работната група подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде нов § 4:
§ 4. В чл. 60 се правят следните допълнения:
1.В ал. 1 се създава изречение второ: „За осигуряване на обезпечението е отговорен и всеки ползвател на депото, като ежемесечно превежда на собственика на депото дължимите средства за осигуряване на обезпечението на база на количествата отпадъци, които е депонирал.“
2.В ал. 6 се създават изречения трето и четвърто: „Актът се съставя на ползвателя на депото, който не е превел на неговия собственик дължимите средства за осигуряване на обезпечението. Когато обезпечението не е внесено от собственика, но ползвателят е превел дължимите средства за осигуряване на обезпечението, актът се съставя на собственика на депото.“
Предложение на нар.пр. Ивелина Василева и Менда Стоянова:
2. Създава се нов § 3:
§ 3. В чл. 64, ал. 8 накрая се добавя: „Актът се съставя на ползвателя на депото, който не е платил или превел на собственика на депото съразмерната част от дължимите отчисления за всеки тон депониран отпадък. В случай, че отчисленията не са внесени от собственика на депото, но ползвателите на депото са заплатили или превели съразмерната част от дължимите отчисления за всеки тон депониран отпадък, актът се съставя на собственика на депото.“;
3. Параграфи от 2 до 15 се преномерират.
Работната група подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде нов § 5:
§ 5. В чл. 64 се правят следните допълнения:
1.В ал. 3 се създава изречение второ: “За осигуряване на отчисленията е отговорен и всеки ползвател на депото, като ежемесечно превежда на собственика на депото дължимите средства на база на количествата отпадъци, които е депонирал.“
2. В ал. 8 се създават изречения трето и четвърто: „Актът се съставя на ползвателя на депото, който не е превел на собственика на депото дължимите отчисления за всеки тон депониран отпадък. Когато отчисленията не са внесени от собственика на депото, но ползвателят на депото е превел дължимите отчисления за всеки тон депониран отпадък, актът се съставя на собственика на депото.“
§ 2. В чл. 69, ал. 2, след израза „Към заявлението по чл. 68 лицата" се добавя изразът „по чл. 67, ал. 4, с изключение на лицата по чл. 60, ал. 1" и се заличава изразът „извършващи дейности с ОЧЦМ, ИУЕЕО и ИУМПС".
Предложение на н.п. Ивелина Василева и група народни представители:
В §2 накрая се добавя „и се създава изречение второ: „В случаите когато тези лица са общини, общински предприятия или общински дружества могат да предоставят договор за застраховка или запис на заповед.“
Работната група подкрепя по принцип предложението.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2, който става § 6:
§ 6. В чл. 69, ал. 2 думите „ОЧЦМ, ИУЕЕО и ИУМПС“ се заменят с „отпадъци“ и се създава изречение второ: “Банковата гаранция не се представя, когато заявлението е подадено от бюджетни предприятия по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството и от общински предприятия и дейностите се извършват самостоятелно от тях.“
Работната група предлага да се създаде нов § 7:
§ 7. Създава се чл. 69а:
„Чл. 69а. Когато едно лице извършва различни дейности, за които се изисква регистрация по чл. 35, ал. 2, т. 3-5 и т. 9 и/или разрешение по чл. 67, ал. 1, се представя една банкова гаранция в размер на 15 000 лв. и допълнително по 5 000 лв. за всяка площадка, на която се предвижда да бъде извършена дейността, независимо от броя и вида на извършваните дейности и независимо от броя на изброените потоци отпадъци."
§ 3. В чл. 73, ал. 3 се заличава изразът „а лицата, извършващи дейности с ОЧЦМ, ИУМПС и ИУЕЕО и" и се добавя изразът „както и".
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3, който става § 8:
§ 8. В чл. 73, ал. 3 думите „а лицата, извършващи дейности с ОЧЦМ, ИУМПС и ИУЕЕО" се заменят с „както“ и се създава изречение второ: „Банковата гаранция не се представя, когато заявлението е подадено от бюджетни предприятия по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството и от общински предприятия и дейностите се извършват самостоятелно от тях.“
Предложение на нар.пр. Ивелина Василева и група народни представители:
Създава се §3а:
§3а. В чл.75, ал.1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова т. 4:
„4. е установено замърсяване или дейност с отпадъци на терен, извън площадката за дейности с отпадъци;
2. Създават се т. 9 и 10:
„9. не са налични на площадка годни въведени в експлоатация съоръжения, инсталации или оборудване, посочени в разрешението, или липсват инфраструктура или персонал, осигуряващи функционирането им;
10. при третиране на отпадъци, обект на незаконен превоз по смисъла на Регламент (ЕО) № 1013/2006, установено с влязъл в сила акт.“
Работната група подкрепя/не подкрепя предложението.
§ 4. В чл. 78 се правят следните изменения и допълнения:
1.В ал. 4 се създават нови т. 6 и 7 със следното съдържание:
„6. за извършване на дейности по чл. 35, ал. 2, т. 3 - 5 – банкова гаранция в размер на 15 000 лв. и допълнително по 5000 лв. за всяка площадка, на която се предвижда да бъде извършвана дейността, независимо от броя на изброените потоци отпадъци;
7. за извършване на дейности по чл. 35, ал. 2, т. 9 - банкова гаранция в размер на 20 000 лв.;"
2. Създават се нови ал. 5, 6 и 7 със следното съдържание:
„(5) Банковата гаранция по ал. 4, т. 6 и 7 е безусловна и неотменяема и се издава от банка по чл. 2, ал. 5 от Закона за кредитните институции. Банковата гаранция се издава в полза на министъра на околната среда и чрез нея банката гарант се задължава при първо писмено поискване от министъра на околната среда и водите да преведе сумата по банковата гаранция по сметка на Министерството на околната среда и водите.
(6)Банковата гаранция по ал. 4, т. 6 и 7 се предоставя за едногодишен период, като се продължава или подновява всяка следваща година през периода на действие на разрешението, най-малко един месец преди изтичане срока на действието й, като остава валидна не по-малко 60 дни след прекратяване на дейността.
(7)Банковата гаранция по ал. 4, т. 6 и 7 се усвоява при наложена имуществена санкция с влязло в сила наказателно постановление, която не е заплатена доброволно - до размера на вземането. В едномесечен срок след усвояването на банковата гаранция се представя подновена до пълния размер банкова гаранция съгласно ал. 4.
3.Досегашни ал. 5 – 13 се преномерират, като стават съответно ал. 8 – 16.
а)в ал. 10 и ал. 11 (досегашни ал. 7 и 8) изразът „компетентният орган
по ал. 5" се заменя с „компетентният орган по ал. 8";
б)в ал. 12 (досегашна ал. 9) изразът „уведомяването по ал. 8" се заменя с „уведомяването по ал. 11";
в)в ал. 14 (досегашна ал. 11) изразът „удостоверението по ал. 7" се
заменя с „удостоверението по ал. 10", а изразът „срока по ал. 10" се заменя
със „срока по ал. 13";
г)в ал. 15 (досегашна ал. 12) изразът „срока по ал. 10 или 11" се заменя със „срока по ал. 13 или 14";
д)в ал. 16 (досегашна ал. 13) изразът „Решението по ал. 12" се заменя с „Решението по ал. 15".
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 4, който става § 10:
§ 10. В чл. 78 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 4 се създава т. 6:
„6. за извършване на дейности по чл. 35, ал. 2, т. 3 - 5 – банкова гаранция в размер на 15 000 лв. и допълнително по 5000 лв. за всяка площадка, на която се предвижда да бъде извършвана дейността, независимо от броя на изброените потоци отпадъци.“
2. Създават се нови ал. 5, 6, 7 и 8:
„(5) Банковата гаранция по ал. 4, т. 6 се издава в полза на министъра на околната среда и водите и за нея се прилагат разпоредбите на чл. 69, ал. 3, 5 – 7 и чл. 69а.
(6) Банковата гаранция не се представя, когато заявлението е подадено от бюджетни предприятия по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството и от общински предприятия и дейностите се извършват самостоятелно от тях.
(7) Банковата гаранция се усвоява при:
1. прекратяване на регистрацията в случаите по чл. 80, ал. 1, т. 2 – 8 – в пълен размер;
2. наложена имуществена санкция с влязло в сила наказателно постановление, която не е заплатена доброволно - до размера на вземането;
(8) В случаите по ал. 7, т. 2 в едномесечен срок след усвояването на банковата гаранция се представя подновена до пълния размер банкова гаранция, съгласно ал. 4, т. 6.“
3. Досегашната ал. 5 и 6 стават ал. 9 и 10.
4. Досегашната ал. 7 става ал. 11 и в нея думите „ал. 5“ се заменят с „ал. 9“.
5. Досегашната ал. 8 става ал. 12 и в нея думите „ал. 5“ се заменят с „ал. 9“.
6. Досегашната ал. 9 става ал. 13 и в нея думите „ал. 8“ се заменят с „ал. 12“.
7. Досегашната ал. 10 става ал. 14.
8. Досегашната ал. 11 става ал. 15 и в нея думите „ал. 7“ се заменят с „ал. 11“, а думите „ал. 10“ се заменят с „ал. 14“.
9. Досегашната ал. 12 става ал. 16 и в нея, в текста преди т. 1 думите „ал. 10 или 11“ се заменят с „ал. 14 или 15“.
10. Досегашната ал. 13 става ал. 17 и в нея думите „ал. 12“ се заменят с „ал. 16“.
Работната група предлага да се създаде нов § 11:
§ 11. Създава се чл. 78а:
„Чл. 78а (1) Банковата гаранция по чл.78, ал. 4, т. 6, съответно банковата гаранция за съответната площадка, се освобождава в 14-дневен срок след изтичането на 60-дневния срок по чл. 69, ал. 7.
(2) При отказ за регистрация или за допълване на регистрацията с нова площадка банковата гаранция, съответно банковата гаранция за съответната площадка, се освобождава в 14-дневен срок.
(3) Когато с влязло в сила съдебно решение актът по чл. 80, ал. 2 бъде отменен, сумата по усвоената банкова гаранция се връща в 14-дневен срок.“
§ 5. В чл. 80, ал. 1 се създава нова т. 3:
„3. не е предоставена продължена или подновена банкова гаранция в срока по чл. 78, ал. 6".
Предложение на нар. пр. Ивелина Василева и група народни представители:
§ 5. В чл. 80, ал.1 се създават т. 3-9:
„3. са представени неверни сведения в документи, послужили за извършване на регистрацията и издаване на регистрационния документ;
4. се застрашава човешкото здраве и/или се уврежда или замърсява околната среда над допустимите норми;
5. не е започнало извършването на дейностите, посочени в регистрационния документ, в срок от три години след неговото издаване;
6. притежателят на регистрационния документ изхвърля отпадъци на неразрешени за това места;
7. не е предоставена продължена или подновена банкова гаранция в срока по чл. 78, ал. 18;
8. не са налични на площадка годни въведени в експлоатация съоръжения, инсталации или оборудване, посочени в регистрационния документ, или липсват инфраструктура или персонал, осигуряващи функционирането им;
9. при третиране на отпадъци, обект на незаконен превоз по смисъла на Регламент (ЕО) № 1013/2006, установено с влязъл в сила акт.“
Работната група подкрепя/не подкрепя предложението.
§ 6. Създават се нови чл. 80а и чл. 80б, а досегашният чл. 80а става чл. 80в:
„Чл. 80а. (1) При издаване на решение за прекратяване на регистрация или за изключване на площадка от регистрацията, освен когато е налице основание по чл. 78 ал. 7, банковата гаранция, съответно банковата гаранция за съответната площадка, се освобождава в 14-дневен срок след изтичането на 60-дневния срок по чл. 78, ал. 6.
(2) При издаването на решение за отказ за регистрация или за отказ от допълване на регистрация с нова площадка банковата гаранция, съответно банковата гаранция за съответната площадка, се освобождава в 14-дневен срок.
Чл. 80б. В случаите, когато едно лице извършва различни дейности, за които се изисква регистрация по чл. 35, ал. 3 и/или разрешение по чл. 67, ал. 1, се представя една банкова гаранция в размер на 20 000 лв., независимо от броя и вида на извършваните дейности и независимо от броя на изброените потоци отпадъци."
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага същия да бъде отхвърлен, тъй като е отразен на систематичните им места в § 7 и § 11.
§ 7. В чл. 95:
1.В ал. 3 пред думата „регистър“ се добавя „публичен“.
2.Създава се нова ал. 4:
„(4) В регистъра по ал. 3 се вписват най-малко следните обстоятелства:
1.нотификацията е за внос или износ;
2.името на нотификатора, съответно фирмата, ЕИК и адрес на управление;
3.лице за контакт, включително телефон, факс и електронна поща;
4.адрес на съоръжението за оползотворяване в България – в случай на внос;
5.описанието на метода на оползотворяване, включително R-кодовете;
6.краен срок за оползотворяване – в случай на внос;
7.номер на съответното комплексно разрешително, разрешение или регистрационен документ за дейности с отпадъци на получателя/износителя (нотификатора) и на съоръжението за оползотворяване;
8.номер на съответното разрешение или регистрационен документ за транспортиране на отпадъци на превозвача/превозвачите;
9.предвиден маршрут, вкл. пункт на излизане от и влизане в България.“
3.Досегашната ал. 4 става ал. 5.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 7, който става § 13:
§ 13. В чл. 95 се правят следните изменения и допълнения:
1.В ал. 3 след думата „води“ се добавя „публичен“.
2.Създава се нова ал. 4:
„(4) В регистъра по ал. 3 се вписват следните обстоятелства:
1. номер на нотификацията за внос, износ или транзит;
2. държава на изпращане;
3. държава на местоназначение;
4. код на отпадъците, определени съгласно наредбата по чл. 3, ал. 1;
5. количество на заявените отпадъците и количество на реално внесените отпадъци;
6. дейност по оползотворяване;
7. адрес на съоръжение за крайно оползотворяване в Република България.
8. краен срок за оползотворяване – в случай на внос;
9. номер на съответното комплексно разрешително, разрешение или регистрационен документ за дейности с отпадъци на получателя/износителя (нотификатора) и на съоръжението за оползотворяване;
10.номер на съответното разрешение или регистрационен документ за транспортиране на отпадъци на превозвача/превозвачите;
11.предвиден маршрут, включително граничен контколно-пропусквателен пункт на излизане от и/или влизане на територията на Република България.“
3. Досегашната ал. 4 става ал. 5.
Предложение на нар. пр. Ивелина Василева и група народни представители:
1.Създава се §7а:
§7а. Създава се нов чл. 97а:
„Чл. 97а. За превоз на отпадъци за Република България, за които съгласно Регламент (ЕО) № 1013/2006 не се изисква писмена нотификация, лицето, уреждащо превоза, и получателят на отпадъците, изпращат до РИОСВ по местоназначението на превоза по електронна поща, не по-късно от деня на натоварване на превоза, копие на попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/ 2006, подписан в поле 12 и декларация, където е приложимо.“
Работната група подкрепя по принцип предложението.
Работната група предлага да се създаде нов § 14:
§ 14. Създава се чл. 97а:
„Чл. 97а. За превоз на отпадъци за Република България, за които съгласно Регламент (ЕО) № 1013/2006 не се изисква писмена нотификация, лицето, уреждащо превоза, и получателят на отпадъците, изпращат до РИОСВ по местоназначението на превоза по електронна поща, не по-късно от деня на натоварване на превоза при отчитане на часовата разлика, копие на попълнен формуляр по Приложение VII към Регламент (ЕО) № 1013/ 2006, подписан в поле 12 и декларация, където е приложимо.“
Работната група предлага да се създаде § 15:
§15. В чл. 104 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създават се нови ал. 2, 3 и 4:
„(2) Към заявлението се прилага банкова гаранция в размер на 20 000 лв.
(3) Банковата гаранция по ал. 2 се издава в полза на министъра на околната среда и водите и за нея се прилагат разпоредбите на чл. 69, ал. 3, 5 – 7 и чл. 69а.
(4) Банковата гаранция по ал. 2 се усвоява при:
1. прекратяване на регистрацията в случаите по чл. 107, ал. 1, т. 1 и 4 – в пълен размер;
2. наложена имуществена санкция с влязло в сила наказателно постановление, която не е заплатена доброволно – до размера на вземането.“
2. Досегашната ал. 3 става ал. 5.
3. Досегашната ал. 4 става ал. 6 и в нея думите „ал. 3“ се заменят с „ал. 5“.
4. Досегашната ал. 5 става ал. 7.
Предложение на нар. пр. Ивелина Василева и група народни представители:
2.Създава се §7б:
§7б. В чл. 124 се създават ал. 4 - 7:
„(4) Органите по чл. 116, ал. 2, т. 2 извършват проверки на място периодично и поне два пъти годишно по местоназначение на трансграничен превоз на отпадъци, за който е получено уведомление по реда на чл. 97а.
(5) При извършване на проверките по ал. 4 контролните органи изискват наличната документация и извършват необходимите проверки за проследяване спазването на ограниченията по чл. 98, както и на изискванията по чл. 99, ал. 1 за всеки отделен случай.
(6) При извършване на проверките по ал. 4, контролните органи могат да вземат проби и да извършват анализ на съдържанието на отпадъците на мястото на проверката.
(7) Вземането на проби и анализът за установяване на морфологичния състав и съдържащите се компоненти се извършват въз основа на методи, утвърдени със заповед на министъра на околната среда и водите и заповед на изпълнителния директор на ИАОС.“
Работната група подкрепя по принцип предложението.
Работната група предлага да се създаде § 16:
§ 16. В чл. 124 се правят следните изменения и допълнения:
1.В ал. 1 думите „чл. 95, ал. 3, т. 1.“ се заменят с „чл. 95, ал. 3“.
2.Създават се ал. 4 - 7:
„(4) Органите по чл. 116, ал. 2, т. 2 извършват проверки на място два пъти годишно по местоназначение на трансграничен превоз на отпадъци, за който е получено уведомление по реда на чл. 97а.
(5) При извършване на проверките по ал. 4 контролните органи изискват наличната документация и извършват необходимите проверки за проследяване спазването на разпоредбите на чл. 98 и 99, ал. 1 за всеки отделен случай.
(6) При извършване на проверките по ал. 4, контролните органи могат да вземат проби и да извършват анализ за установяване на морфологичния състав и съдържащите се компоненти в отпадъците на мястото на проверката.
(7) Вземането на проби и анализът по ал. 6 се извършват въз основа на методи, утвърдени със заповеди на министъра на околната реда и водите и на изпълнителния директор на ИАОС.“
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
§ 8. (1) В шестмесечен срок от влизането в сила на този закон лицата, притежаващи разрешение по чл. 67, ал. 1, предоставят банкова гаранция в размера съгласно чл. 69, ал. 2. Тази разпоредба не се прилага за лицата, извършващи дейности с ОЧЦМ, ИУМПС и ИУЕЕО и лицата по чл. 60, ал. 1.
(2) При неизпълнение на разпоредбата по ал. 1 разрешението по чл. 67, ал. 1 се отнема от компетентния орган.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 8, който става § 17:
§ 17. (1) В шестмесечен срок от влизането в сила на този закон лицата, притежаващи разрешение по чл. 67, ал. 1, предоставят банкова гаранция в размера съгласно чл. 69, ал. 2. Тази разпоредба не се прилага:
1.за лицата, извършващи дейности с ОЧЦМ, ИУМПС и ИУЕЕО. които вече са предоставили банковата гаранция;
2.когато дейностите с отпадъци се извършват самостоятелно от бюджетни предприятия по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството и от общински предприятия.
(2) При неизпълнение на разпоредбата по ал. 1 разрешението по чл. 67, ал. 1 се отнема от компетентния орган.
§ 9. (1) В шестмесечен срок от влизането в сила на този закон лицата по чл. 35, ал. 2, т. 3-5 и т. 9 предоставят банкова гаранция в размер съгласно чл. 78, ал. 4, т. 6 и т. 7.
(2) При неизпълнение на разпоредбата по ал. 1 регистрацията се прекратява от компетентния орган.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 9, който става § 18:
§ 18. (1) В шестмесечен срок от влизането в сила на този закон лицата, които извършват дейности по чл. 35, ал. 2, т. 3-5, предоставят банкова гаранция в размер съгласно чл. 78, ал. 4, т. 6, а лицата, които извършват дейности по чл. 35, ал. 2, т. 9, предоставят банкова гаранция в размер съгласно чл. 104, ал. 2. Тази разпоредба не се прилага:
1.за лицата, извършващи дейности с ОЧЦМ, ИУМПС и ИУЕЕО. които вече са предоставили банковата гаранция;
2.когато дейностите с отпадъци се извършват самостоятелно от бюджетни предприятия по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството и от общински предприятия.
(2) При неизпълнение на разпоредбата по ал. 1 регистрацията се прекратява от компетентния орган.
§ 10. В шестмесечен срок от влизането в сила на този закон лицата, извършващи дейности с отпадъци, с изключение на лицата, извършващи дейности с ОЧЦМ, осигуряват видеонаблюдение на площадките си съгласно чл. 39, ал. 7.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 10, който става § 19:
§ 19. В шестмесечен срок от влизането в сила на този закон лицата, извършващи дейности с отпадъци, с изключение на лицата, извършващи дейности с ОЧЦМ, осигуряват видеонаблюдение на площадките си съгласно чл. 39а.
§ 11. В срок шест месеца от влизане в сила на закона министърът на околната среда и водите разработва и приема критерии за класифициране на инсталациите за изгаряне/съвместно изгаряне на отпадъци като опитни инсталации за изследователски, развойни и изпитвателни цели.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 11, който става § 19:
§ 19. В срок до 30.12.2020 г., министърът на околната среда и водите приема критерии за класифициране на инсталациите за изгаряне/съвместно изгаряне на отпадъци по чл. 117, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда като опитни инсталации за изследователски, развойни и изпитвателни цели.
§ 12. В Закона за данъците върху доходите на физическите лица (Обн. -ДВ, бр. 95 от 24.11.2006 г., последно изм. бр. 101 от 27.12.2019 г.) се правят следните промени:
1.В чл. 13, ал. 1, т. 2, буква „г" се заличава.
2.В чл. 38 се заличава ал. 10, а останалите алинеи се преномерират.
3.В чл. 46, ал. 1 накрая, след израза „чл. 38, ал. 5, 8," се заличава „10,"
4.В чл. 65, ал. 1, след израза „чл. 38, ал." „10 и" се заличават.
Работната група подкрепя/не подкрепя текста на вносителя за §12.
§ 13. В Закона за опазване на околната среда (обн., ДВ, бр. 91 от 2002 г.; попр., бр. 98 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 86 от 2003 г., бр. 70 от 2004 г., бр. 74, 77, 88, 95 и 105 от 2005 г., бр. 30, 65, 82, 99, 102 и 105 от 2006 г., бр. 31, 41 и 89 от 2007 г., бр. 36, 52 и 105 от 2008 г., бр. 12, 19, 32, 35, 47, 82, 93 и 103 от 2009 г., бр. 46 и 61 от 2010 г., бр. 35 и 42 от 2011 г., бр. 32, 38, 53 и 82 от 2012 г., бр. 15, 27 и 66 от 2013 г., бр. 22 и 98 от 2014 г., бр. 62, 95, 96 и 101 от 2015 г., бр. 81 от 2016 г. и бр. 12, 58, 76 и 96 от 2017 г., бр. 53 и 77 от 2018г., бр. 1, бр. 17, бр. 24, бр. 36, бр. 79, бр. 81 и бр. 101 от 2019 г.) § 1 от Допълнителните разпоредби се създава т. 77:
„т. 77 „Възстановен продукт“ е метал, произведен в резултат на дейност по оползотворяване на отпадъци с код R4, съгласно Приложение № 2 на Закона за управление на отпадъците и отговарящ на критериите и условията по чл. 5, ал. 1 на Закона за управление на отпадъците.“
Предложение на нар. пр. Искрен Веселинов и група народни представители:
§1. В Преходни и заключителни разпоредби, §13, в Закона за опазване на околната среда се правят следните допълнения:
1.В чл. 88, ал.4 придобива следната редакция:
„(4) Окончателни са решенията на първоинстанционния съд по жалби срещу решения на компетентния орган по планове, свързани с реализацията на обекти, които са определени като обекти с национално значение с акт на Министерския съвет или са определени като общински обекти от първостепенно значение с акт на съответния общински съвет или са сертифицирани като приоритетни инвестиционни обекти по реда на Закона за насърчаване на инвестициите."
2.В чл. 93, ал. 10 придобива следната редакция:
„(10) Решенията по ал. 6 подлежат на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Окончателни са решенията на първоинстанционния съд по жалби срещу решения на компетентния орган по инвестиционни предложения, техни разширения или изменения, които са определени като обекти с национално значение с акт на Министерския съвет или са определени като общински обекти от първостепенно значение
с акт на съответния общински съвет или са сертифицирани като приоритетни инвестиционни обекти по реда па Закона за насърчаване на инвестициите."
3. В чл. 99, ал. 9 придобива следната редакция:
„(9) Окончателни са решенията на първоинстанционния съд по жалби срещу решения на компетентния орган по инвестиционни предложения, техни разширения или изменения, които са определени като обекти с национално значение с акт на Министерския съвет или са определени като общински обекти от първостепенно значение с акт на съответния общински съвет или са сертифицирани като приоритетни инвестиционни обекти по реда на Закона за насърчаване на инвестициите."
Работната група подкрепя/не подкрепя предложението.
Предложение на нар. пр. Ивелина Василева и група народни представители:
7.В §13 се правят следните допълнения:
В чл. 148, ал. 3 на Закона за опазване на околната среда се създава изречение второ: „Министърът на околната среда и водите може да възлага на длъжностни лица от РИОСВ, басейновите дирекции, националните паркове да участват в проверки на обекти извън териториалния обхват на съответното РИОСВ, басейнови дирекции, национални паркове.
Работната група подкрепя по принцип предложението.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 13, който става § 20:
§ 20. В Закона за опазване на околната среда (обн., ДВ, бр. 91 от 2002 г.; попр., бр. 98 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 86 от 2003 г., бр. 70 от 2004 г., бр. 74, 77, 88, 95 и 105 от 2005 г., бр. 30, 65, 82, 99, 102 и 105 от 2006 г., бр. 31, 41 и 89 от 2007 г., бр. 36, 52 и 105 от 2008 г., бр. 12, 19, 32, 35, 47, 82, 93 и 103 от 2009 г., бр. 46 и 61 от 2010 г., бр. 35 и 42 от 2011 г., бр. 32, 38, 53 и 82 от 2012 г., бр. 15, 27 и 66 от 2013 г., бр. 22 и 98 от 2014 г., бр. 62, 95, 96 и 101 от 2015 г., бр. 81 от 2016 г. и бр. 12, 58, 76 и 96 от 2017 г., бр. 53 и 77 от 2018г., бр. 1, 17, 24, Решение № 5 на Конституционния съд от 2019 г. – бр. 36 от 2019 г., изм. бр. 79, 81 и 101 от 2019 г. и бр. 21 и 54 от 2020 г.) се правят следните допълнения:
1.В чл. 148, ал. 3 се създава изречение второ: „Министърът на околната среда и водите може да възлага на длъжностни лица от РИОСВ, басейновите дирекции, националните паркове да участват в проверки на обекти извън териториалния обхват на съответното РИОСВ, басейнови дирекции, национални паркове. В проверките могат да участват и длъжностни лица от Министерството на околната среда и водите.“
2.В §1 от допълнителните разпоредби се създава т.77:
„77. „Възстановен продукт“ е метал, произведен в резултат на дейност по оползотворяване на отпадъци с код R4, съгласно Приложение № 2 на Закона за управление на отпадъците или отговарящ на критериите кога определени отпадъци, престават да се считат за отпадъци, установени с актове за изпълнение на Европейската комисия.“
Предложение на нар. пр. Искрен Веселинов и група народни представители:
§2. Създава се § 14:
§14. В Закона за биологичното разнообразие (Обн., ДВ, бр. 77 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 88 и 105 от 2005 г., бр. 29, 30, 34 и 80 от 2006 г., бр. 52, 53, 64 и 94 от 2007 г., бр. 43 от 2008 г., бр. 19, 80 и 103 от 2009 г., бр. 62 и 89 от 2010 г., бр. 19 и 33 от 2011 г., бр, 32, 59 и 77 от 2012 г., бр. 15, 27 и 66 от 2013г.,бр. 98от2014г.,бр. 61 иЛ01 от 2015 г. бр. 58 от 2016 г., бр. 58 и 76 от 2017 г. и бр. 77 и 98 от 2018 г.) в чл. 31, ал. 19 в края след думата „важност" се добавят: „или са определени като общински обекти от първостепенно значение с акт на съответния общински съвет или са сертифицирани като приоритетни инвестиционни обекти по реда на Закона за насърчаване на инвестициите."
Работната група подкрепя/не подкрепя предложението.
§ 14. Законът влиза в сила три дни след обнародването му, с изключение на § 12, който влиза в сила от 01.01.2021 г.
Работната група подкрепя/не подкрепя текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА