Комисия по околната среда и водите
П Р О Т О К О Л
№ 1
На 25 май 2017 г. се проведе редовно заседание на Комисията околната среда и водите при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за работата и дейността на Комисията по околната среда и водите.
2. Представяне на ръководството на Министерството на околната среда и водите.
3. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията околната среда и водите, и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 12,10 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Ивелина Василева.
* * *
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Уважаеми колеги, уважаеми господин Министър, дами и господа заместник-министри, представители на Министерството на околната среда и водите, представители на медиите! За мен е чест да открия първото заседание на Комисията по околната среда и водите към Четиридесет и четвъртото народно събрание.
Имаме кворум и можем да пристъпим към разглеждане на точките от дневния ред.
Преди това обаче, искам да очертая основните приоритети на работата на комисията. Безспорно всички ние тук сме хора с кауза – кауза, свързана с опазването на околната среда; хора с отговорност и ангажимент към българските граждани; ангажименти, свързани с провеждане на политиките по околната среда и изменение на климата, ангажименти, които носят пряка полза за подобряване стандарта на живот на гражданите на България за опазване на природата ни, за оползотворяване на ресурсите и за растежа на икономиката.
В този смисъл нека да си пожелаем активна и ползотворна работа в един конструктивен дух на взаимодействие, както с Министерството на околната среда и водите, така и с всички заинтересовани страни, в това число научната и академичната общност, съсловните бизнес организации, неправителствените организации, общините и медиите, за това да постигнем усъвършенстване на законодателството, прилагането на политиките по околна среда, разбира се проследяване на работата на изпълнителната власт, както по отношение на прилагането на политиките, така и по отношение на оползотворяването на финансовите ресурси, с които разполага, и използването на финансовите инструменти за това.
И не на последно място, подготовката и провеждането на председателството – един период, в който ще имаме отново важни ангажименти и задачи.
Така че нека заедно да работим за това в един добронамерен конструктивен дух, да бъдем в полза на нашите граждани.
Сега позволете да представя дневния ред на днешното заседание:
1. Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за работата и дейността на Комисията по околната среда и водите.
2. Представяне на ръководството на Министерството на околната среда и водите.
3. Разни.
Има ли предложения за други теми и точки в дневния ред? Няма.
Нека да гласуваме приемането на дневния ред на днешното заседание.
Приема се единодушно дневния ред на днешното заседание.
Точка първа
Обсъждане и приемане на Вътрешни правила за работата и дейността на Комисията по околната среда и водите.
На Вашето внимание бяха изпратени Проекта на Вътрешните правила за работата и дейността на Комисията по околната среда и водите.
Проектът е изготвен в пълно съответствие с Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и, разбира се, Вътрешните правила за работата на комисията изцяло съответстват на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Надявам се, че народните представители са имали възможност да се запознаят с Проекта на Вътрешните правила.
Има ли коментари, предложения?
Заповядайте.
РУМЕН ГЕОРГИЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, заместник-министри, колеги! Имам едно питане – днес ли трябва да приемем Правилника на комисията? Защото имам някои бележки, но не знам дали да ги оставя в писмен вид, или да ги коментираме. Струва ми се, че те са повече технически.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Да, можете да изложите в момента предложенията си. Смятам, че днес е моментът за това. Иначе имаше възможност и по-рано, но, за съжаление, не сте представили своите предложения. Така че, заповядайте.
РУМЕН ГЕОРГИЕВ: Ще направя един коментар.
В Раздел III, чл. 8, т. 3 – предложения за дневен ред прави всеки член на комисията. Как се процедира при отказ? – Изричен или мълчалив отказ има?
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: С гласуване.
РУМЕН ГЕОРГИЕВ: В същия Раздел III, чл. 8, ал. 6 – в случаите, когато се провеждат извънредни заседания на комисията, дневният ред се обявява едновременно с насрочването им. Отново липсва каквото и да е за материалите по точките от дневния ред.
Моите коментари са повече технически и ми се иска да ги оставя.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Преди всичко искам да подчертая, че това е текстът, който изцяло отговаря на текста в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Ако имате конкретно предложение, заповядайте. Ако желаете, можем да впишем, че материалите за работа се предоставят своевременно по подходящ начин.
РУМЕН ГЕОРГИЕВ: Да, нека да го допишем все пак. В крайна сметка нали Правилника за организацията и дейността на Народното събрание си е Правилник на Народното събрание, но ние като комисия можем да допълним. Затова приемаме правилника днес.
В чл. 9, т. 5 – всеки член на комисията може да покани за участие в нейното заседание отделни физически лица или представители юридически лица, имащи отношение към разглежданите въпроси от комисията. Според мен липсва процедура или при покана няма санкции на председателя какво става, ако при присъствието на поканения по различни причини се обяви друг член на комисията, и може ли да задават въпроси или не?
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Разбирам, че нямате конкретни предложения, а по-скоро искате разяснения по текстовете.
РУМЕН ГЕОРГИЕВ: Да, искам разяснения.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: В този смисъл може би е редно да разясним, че има Правилник, съгласно който външни лица се включват в заседание и бъдат приложени правилата, така или иначе валидни.
Аз искам още веднъж да насоча вниманието Ви към факта, че Вътрешните правила за работата на комисията изцяло съответстват на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, като имате предвид и Заключителните разпоредби – в § 2, изрично е вписано, че за всички неуредени въпроси в тези правила, се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
РУМЕН ГЕОРГИЕВ: Добре, нямам повече въпроси.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Заповядайте, господин Иванов.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, госпожи и господа заместник-министри, уважаеми колеги! Имам предложение във връзка с чл. 8, ал. 6, която преди малко колегата спомена. Предлагам да се запише, че в случаите, когато се налага провеждането на извънредни заседания на комисията, материалите могат да се предоставят и в деня на провеждане на съответното заседание. Записахме го „по съответния ред“, просто това да го добавим като изречение. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Добре, благодаря.
Има ли други предложения, коментари?
Ако не, ще помоля всички Вас да прогласуваме текстовете, които бяха предложени и обсъдени от народните представители. Те касаят чл. 8, ал. 6:
„(6) В случаите, когато се провеждат извънредни заседания на комисията, дневният ред се обявява едновременно с насрочването им. Материалите се предоставят своевременно и по съответния ред. Материалите могат да се предоставят и в деня на провеждане на заседанието.“
Който е съгласен да приемем така предложения текст на чл. 8, ал. 6, моля да гласува.
Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
Приема се.
Тогава нека да пристъпим към гласуване на Вътрешните правила за работата и дейността на Комисията по околната среда и водите.
Предлагам да се гласува на блок текстът на Вътрешните правила заедно с така направените предложения и изменения.
Гласували 17 народни представители: за 17, против и въздържали се няма.
Единодушно се приемат Вътрешните правила за работата и дейността на Комисията по околната среда и водите.
Още веднъж пожелавам успешна, спорна и ползотворна работа на всички в комисията. Радвам се, че сме заедно с много колеги, които имат опит и от предишни мандати на Народното събрание, и от изпълнителната власт, и от местната власт. Нека да обединим усилията си за това да работим заедно за целите на постигане на по-добри резултати.
Тъй като разчитаме много на доброто взаимодействие и координирана работа с Министерството на околната среда и водите, позволете да пристъпим към
Точка втора
Представяне на ръководството на Министерството на околната среда и водите.
Да пожелаем успех на министър Димов и неговия екип в отговорната им задача и да дадем думата на министъра за представяне на екипа, приоритетите за работа на Министерството на околната среда и водите през мандата на правителството.
Заповядайте.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, първо искам да изразя благодарност за поканата и възможността да представя екипа на министерството, както и приоритетите като обща рамка и като конкретни ресори.
Всъщност мислех да направя представянето по следния начин. Първоначално ще дам общата рамка, в която ще бъде реализирана политиката на Министерството на околната среда и водите, с някои конкретни цели, които ще обхванат цялата политика, а от там нататък тримата заместник-министри ще могат да се представят с приоритетите в техните ресори. По този начин искам да Ви запозная кой за какво ще отговаря, за да може когато има нужда за по-оперативно ниво, да имате директна информация за връзка и с тях самите, като аз, разбира се, ще бъда винаги на разположение, когато някой от Вас има нужда от някакъв вид контакт.
За мен работата на Комисията по околната среда и водите е изключително важна. Аз съм стоял от Вашата страна и знам колко е важно да има добър контакт между изпълнителната и законодателната власт. В края на краищата ние сме парламентарна република и във всеки един момент трябва да си спомняме, че сме парламентарна република и трябва да си даваме сметка, че това е върховенството на закона в държавата. Това ще бъде и отправната точка, която ще следваме в оставащия период на мандата, който ще има правителството.
С имената ще представя екипа си, след това ще кажа няколко думи за общата политика.
Започвайки с госпожа Атанаска Николова, която познавате като зам.-министър и в предходното правителство, не е нова за нас, и като дама ще бъде първата.
Господин Николай Кънчев, който е зам.-министър отскоро, за първи път.
Господин Красимир Живков, който също е вече с опит в Министерството на околната среда и водите, тоест имаме възможност за доста плавен преход. Това са тримата заместник-министри.
Господин Тодор Великов е началник на кабинета ми, също човек, който е сравнително нов за околната среда, но с доста сериозен опит и като парламентарист. Така че разчитам много за връзката с народните представители.
Накрая Иво Петков, който ще е най-живата връзка – парламентарен секретар, който също познавате от предишното правителство. Така че там не би трябвало да има никакви изненади за Вас.
Започвайки по-конкретно по политиката, общата рамка, която съм оповестил и пред медиите и която ще искам да представя пред Вас, е балансът между стълбовете, които крепят в края на краищата развитието и както каза уважаемият председател госпожа Василева – в края на краищата нашата цел е да направим живота на хората по-добър, тоест да повишим тяхното качество на живот.
Единият стълб, това е опазването на околната среда. Другият стълб, това е развитието на икономиката. Никой от тях не може да има превес над другия, ако искаме качеството на живот да бъде повишено. Защото както чистотата на въздуха е част от по-доброто качество на живот, както чистотата на водата или доброто управление на отпадъците, така и използването на ресурсите в икономическото развитие и повишаване на благосъстоянието, също е част от повишаване на качеството на живота.
Трябва да бъде намерен баланс между тези два стълба – околна среда и икономика, за да може третият, всъщност най-важният, да е стълбът, който ще получи видимо, ще усети видимо подобряването, надявам се, на качеството на живот.
Това е като обща рамка. Може би конкретно, едно от първите неща, с които ще се заемем в тази посока, което е част, както от предизборните, така и следизборната програма на управляващата коалиция, е преглед на режимите – различните видове разрешителни, регистрационни, лицензионни режими, включително обхватът на оценката за въздействие върху околната среда.
От една страна, те трябва да бъдат гарантирани в рамките на изискванията на европейското законодателство. От друга страна, трябва да се види дали тези режими не са значително по-строги, отколкото има необходимост, дали тези режими в някакви моменти не отиват твърде далече в изискванията към гражданите и по-скоро затрудняват, отколкото ефективно да опазват околната среда.
Този анализ безспорно ще мине включително и през законодателна инициатива, тъй като знаете, че част от тях са фиксирани в закони и ще имаме възможност да ги дебатираме тук и да намерим, надявам се, най-доброто сечение. Така че от една страна качеството на околната среда да не бъде нарушено. От друга страна, особено микро-, малкия и средния бизнес да получи разтоварване от режими, които нямат фактически отношение и са по-скоро бюрократични, отколкото реално опазващи околната среда.
Второ направление, в което мисля, че трябва да положим изключителни усилия, това е голяма част от отчетите, които се правят, включително от изискванията, които има да бъдат качени в електронен формат. Трябва да се опитаме не само, защото липсата на хартия опазва околната среда, но в ХХI век електронната услуга е нещо, което трябва да влиза много по-често при нас и като процедури по разрешителните режими обобщено най-общо казано, и по процедурите за отчетност.
Това, разбира се, не е програма, която ще се случи бързо, но трябва да започнем в момента, след като сме направили скрининг на тези режими – кои могат да бъдат въведени сравнително бързо, за кои ще е необходимо малко повече време. Вече имаме успешни практики в държавата в тази посока и трябва да се опитаме да въведем такива и в системата на околната среда.
Чисто от гледна точка на опазването на околната среда ще кажа като приоритет три основни, те не са случайно подредени – опазване на чистотата на въздуха, особено проблемът, който имаме, от една страна, с фините прахови частици, а от другата страна, с големите централи, особено „Марица изток 2“, те и двете са свързани като елемент и са сложни за решаване. Вторият, това е водите – изчистването както на питейните, така и на отпадните води, намаляването на загубите. Третият е третирането на отпадъците. Трите инструмента, които имаме на инструмента – естествено, Оперативна програма „Околна среда и води“, естествено Предприятието за управление на дейности по опазване на околната среда, Националния доверителен екофонд и няколко по-малки, за които като Швейцарската програма и прочие, които може би няма нужда в момента да ги включвам. Те са с доста по-ограничен ресурс.
Едно от нещата, за които мисля, че е добре до каква степен ще имаме възможност да бъде реализирано – примерно в сферата на отпадъците, проблем, който отдавна се дискутира, е преминаването от плащане на такса на база на данъчната оценка към такса за услугата. Това е директна икономическа мярка, особено привеждайки я към предприятията в посока стимулиране на рециклирането, на търсенето на повторна употреба на отпадъците и намаляване на техния абсолютен обем. Това според нас ще бъде в посоката, включително на привличането на инвестиции в този сектор, намалявайки общия обем на отпадъци. Знаем, че има определени трудности, особено в някои по-големи общини, но това е посока, в която мисля, че трябва да се съсредоточим в тази сфера.
Когато говоря за водите, тук е много тясно сътрудничеството с Министерството на регионалното развитие и благоустройството – те са оператор, отговарят за ВиК-системите. Знаете, че около две трети от основния ресурс в ОПОС (2014-2010 г.) е насочен именно в този сектор, така че доброто взаимодействие между двете министерства ще бъде гаранция за доброто усвояване.
Що се отнася до качеството на въздуха, там вече стартира процедурата по договарянето с кметовете на общини и финансиране от оперативна програма „Околна среда и води“ за обновяване на плановете за чистота на атмосферния въздух. Отпуснати са 3 млн.лв. и на базата на тези планове се очаква да бъдат изготвени проекти, за които Оперативната програма има също сериозен ресурс за реализиране. Така че това са всъщност най-основните мерки, върху които бих искал да се спра.
Сега ще ми позволите да дам думата първо на дамата в нашия екип госпожа Атанаска Николова, вече за конкретиката по нейния сектор.
Заповядайте.
ЗАМ.-МИНИСТЪР АТАНАСКА НИКОЛОВА: Благодаря, господин Министър.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми народни представители! Позволете ми аз първо да изкажа своята благодарност за поканата и за възможността още в началото на нашия мандат да обсъдим основните приоритети и да чуем Вашето становище по целите и задачите, които екипът на Министерството на околната среда и водите си поставя и се надявам да реализираме в партньорство и добра координация с Вас.
Няколко са секторите, за които отговарям. Ще започна с това, с което господин Димов завърши. Това е темата за водите. Основните приоритети, които си поставяме в сектор „Води“, естествено, са свързани с опазване и подобряване на качеството на водния ресурс и устойчиво управление на ресурса. Тук трябва да насочим внимание и нашите усилия към ефективната координация между компетентните институции на национално и на местно ниво, както с бизнеса и с научните среди за прилагането на интегрирания подход при управлението на водите. Както вече и господин Димов спомен, приоритет ще бъдат инвестициите в екологична инфраструктура, надграждането на досега постигнатото и подобряване и модернизиране на инфраструктурата с цел, първо, намаляване на загубата на ресурса, ефективно използване и осигуряване на качествено водоснабдяване и, разбира се, най-вече свързано с темата на опазване качеството на водите и водните тела това е отвеждане и осигуряване на добро пречистване на отпадъчните води.
Както вече стана дума, инструменти за това са Оперативна програма „Околна среда“ (ПУДООС) и евентуално работа по създаване на Национална програма, която да инвестира във ВиК-сектора и постигането на добра и модерна инфраструктура.
Ефективното използване на водния ресурс може и би трябвало да се постигне и с политика, насърчаваща пестенето и опазването на водните ресурси. Това предполага създаване на стимули на бизнеса да рециклира водата и използва повторно отпадните води.
Ще продължим нашата работа по ефективно и ефикасно използване на ресурса на минералните води и подпомагане на общините в ефективното управление на находищата за минерални води. Разбира се, подпомагане и съвместна работа с бизнеса за въвеждане на ефективни методи за оползотворяване на водните ресурси.
Важен приоритет в сектор „Води“ е намаляване на намаляване на неблагоприятните последици от наводнения и свлачища и повишаване на нивото на сигурност и защита. Голяма част от мерките, които са предвидени в плановете за управление на риска стартират изпълнението още през тази година. Свързано е със създаване на центрове за повишаване на подготвеността на населението за реакции. Превенции и управление на риска, изграждане на зелена инфраструктура, а също така създаване и изграждане на Национална система за управление на водите в реално време.
Основен приоритет в рамките на 2017 г. ще бъде максимално бързо стартиране на мерките, предвидени във вторите планове за управление на речните басейни и първите планове за управление на риска при наводнения и Морската стратегия, и стартиране на работата по подготовката на следващия цикъл от планиране. Затова се изисква отново координация с компетентните институции на национално и на местно и регионално ниво.
Фокус в сектор „Води“, разбира се, ще бъде превантивната и контролната дейност с прилагане на системен и прозрачен ефективен контрол на налагане на възпиращи санкции, които да осигурят опазване и ефективно използване на ресурса.
Приоритети в сектор „Климат“. Ще започна с приоритета, свързан със създаване и подобряване на стратегическата рамка за осъществяване на националната политика по адаптация към климатичните изменения, отново 2017 г. е ключова в работата по създаването на Национална стратегия за адаптация към климатичните изменения и План за действие към нея. Това е свързано и с изискването и от страна на Европейската комисия да се направи проверка и преглед на изпълнението на този ангажимент от държавите членки.
Важен приоритет в сектора са преговорите на европейско ниво по пакет „Енергетика и климат“ (2030 г.). В рамките на тези преговори Министерството на околната среда и водите има ангажимент и участва активно в преговорния процес на четири важни досиета, свързани с политиката по климата. Това е реформата на схемата на търговия с емисии на парникови газове, Регламентът за споделяне на усилията, Регламентът за земеползване, промяна в земеползването и горското стопанство. Важно е да се отбележи, че този пакет пряко касае работата, икономическото развитие, развитието на сектор „Енергетика“ и наша основна задача е запазване, на защита на интересите на бизнеса, на малките и средни предприятия и отстояване на националните интереси при водене на преговорите.
Важен приоритет в сектора е максимално оползотворяване на възможностите на държавата за търговия с квоти за емисии на парникови газове и най-вече ефективно разходване на средствата от търговия с емисии с цел ограничаване на вредното въздействие на климата.
Важно е да се знае, че средствата, които се генерират от продажбата на квотите, се насочват единствено и само към проекти, свързани с намаляване и ограничаване на вредното въздействие на икономиката върху изменението на климата. Това са предимно покриване на така нареченото „компенсиране на енергоинтензивните индустрии“, от една страна. Програмата за саниране, както е известна, тоест въвеждане на мерки за енергийна ефективност в жилищни сгради. Голяма част от средствата се насочват и през Националния доверителен екофонд към проекти на общини за саниране на публични сгради. И, разбира се, ново законодателство свързано с темата.
Ще завърша с темата свързана с европейска координация и международно сътрудничество. Разбира се, ключов приоритет е подготовката за председателството на България на Съвета на Европейския съюз през първото полугодие на 2018 г. В тази посока нашите основни задачи са свързани с изграждане на капацитет, формиране на екипите, които ще водят преговорните процеси по време на председателството.
Немаловажно е популяризиране на приоритетите в сектор „Околна среда и климат“, свързани с председателството на България на Съвета на Европа. Така че в тази посока ние се надяваме на тясно сътрудничество и съвместна работа, за да се подготвим за тази изключително отговорна задача.
Приоритет за нас е координиране на процесите по хармонизация на националното законодателство с европейското, както и на усилията по осигуряване на изпълнение на задълженията на европейското законодателство в сектор „Околна среда и климат“. Това е накратко. Благодаря.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Благодаря Ви, госпожа Николова.
Госпожо Председател, ако ми разрешите, Николай Кънчев да поканя.
Заповядайте, господин Кънчев.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР НИКОЛАЙ КЪНЧЕВ: Колеги! Обръщам се с „колеги“, защото аз също съм бил на тази маса и се чувствам като част от това избирателно тяло, колега Ячев.
Приоритетите, които са поставени пред двата сектора, за които аз отговарям са, на първо място, управлението на отпадъци и опазване на почвите. Основната цел, която си поставяме в първоначалния етап, е недопускане на втора наказателна процедура за неизпълнение задълженията на страната по Европейската директива 1999/31 относно депонирането на отпадъците.
Съществуват определени проблеми по реализирането на регионалните схеми за събиране на отпадъците. Предстоят конкретни проактивни действия от страна на Министерството с общините Дупница, Благоевград, Бяла по прекратяване на общински депа, които не отговарят на нормативните изисквания и сключване на договори със съседните регионални общини. Това е един проблем, който има и краен срок – края на годината.
При всички случаи, ако не изпълним тези действия и не се приложат изискванията по Директивата мерки, България е застрашена от финансови санкции. Това е основното в управлението на отпадъци и опазване на почвите.
Като цяло, секторът се оценява и от нас, и от външни оценки, че е един от най-устойчивите и България е успяла в годините да изпълни, а в определени области и дори да надвиши изпълнението на националните цели, заложени в Европейската стратегия и въобще европейските цели. Включително в определени сектори се изпълняват по преработка на отпадъците и цели на съседни държави, като Румъния например.
Така че, това е един устойчив сектор, който съществува. Проблемите ги фиксирах. Те са натрупвани с годините, основно задълженията, които съществуват като управляващ орган по регламент на Съвета на Европа за изпълнение на проектите по ИСПА и Кохезионния фонд и една от регионалните схеми е обявена за нефункционална, вследствие на което се налага финансиране по линия на националния бюджет за довършването й, тъй като България е застрашена от финансова санкция и връщане на тези средства, които вече са получени.
Това е най-основно. Разбира се, ще продължи и постоянното докладване пред Европейската комисия, което е изключително важно с цел намаляване на финансовите корекции по меморандумите.
По отношение на втория сектор, за който аз отговарям, това е превантивната дейност. Предстои разработване на Проект за изменение и допълнение на Закона за защита на вредното въздействие на химически вещества и смеси, включително и промени в Закона за опазване на околната среда във връзка с въвеждане и прилагане на мерки на регламент на Европейския парламент и на Съвета относно живака и отмяната на Регламент 1102. Това е с оглед хармонизиране на националното законодателство с европейските изисквания. Изключителен приоритет в тази област, така както и господин министърът спомена, на фокус стои изготвянето на цялостна визия и цялостна стратегия в областта на превантивните дейности и синхронизирани с управленската програма на ГЕРБ и „Обединени патриоти“ за 2017/2021 г. в раздел „Околна среда“ за въвеждане на мерки за оптимизиране на въпросната превантивна дейност в посока опростяване на процедурите на инвестиционна процес и съвместяване с изискванията, където е приложимо с оглед намаляване на административната и бюрократична тежест. Това са най-общо моите виждания за тези два сектора за краткото време, в което съм в министерството. Благодаря Ви.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Благодаря.
Госпожо Председател, накрая ще дам думата на господин Красимир Живков.
Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЖИВКОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми народни представители, членове на Комисията по околна среда! Ще започна с допълнение на колегата, тъй като отпадъците са едни от приоритетите.
Беше акцентирано на проблемите, но много ми се иска да подчертая, че на едно от последните заседания на Европейската комисия България беше посочена, като пример с приетия тон за управление на отпадъците, който да служи за модел на другите страни членки. Така че има с какво да се похвалим, има какво да се прави, важното е да избегнем наказателната процедура.
Ако ми позволите, съвсем накратко в резюме да се спра на приоритетите и акцентите от секторите, за които аз отговарям.
Ще започна с политики по околна среда. Говорейки за политики, това означава, че те обхващат целия сектор, цялостната държавна политика по опазване на околната среда. До голяма степен приоритетите съвпадат със задачите и дейностите, с които се занимава тази дирекция, като една от основните задачи е да координира и да участва в процесите по изготвяне и актуализиране и отчитане на всички национално стратегически документи в частта „Околна среда“, като пример е Програмата за реформа 2017 г., приемане на План за действие 2018 - 2020 г. на базата на Програма за развитие „България 2020“ и така нататък.
Основни приоритети, задачи и задължения на дирекцията е да следи политиките по изпълнение на мерките, които се финансират по оперативните програми.
В контекста на мисията на Министерството на околната среда и водите да провежда и да разработва цялостната политика по околна среда дирекцията разработва мерки за обществен интерес, тоест повишава обществената информираност по цялостната политика в околната среда. Дирекцията координира дейностите за отбелязване датите на екологичния календар: 22 март, 22 април – Ден на водата, на Земята; 5 юни – Международният ден за опазване на околната среда; Седмицата на мобилността през месец септември, тоест чрез различни инициативи, които се осъществят на национално и регионално ниво чрез структурите.
Бих искал да се спра, като основен приоритет, говорейки за контрол и спазване на екологичното законодателство, приоритет, бих казал, не само на дирекцията, а и на Министерството като цяло, е именно осигуряване на условия за здравословна устойчива среда, което е и главната цел с цел повишаване качеството на живот на хората, контрол – превантивен и текущ.
Това са механизмите, чрез които се следи спазването на законодателството, разбира се, обосновавайки се на принципите на гласност, прозрачност, диалог с всички заинтересовани държавни институции, местна власт, бизнес, неправителствен сектор, общество като цяло.
Ще продължим да работим с този основен приоритет, а именно повишаване на ефективността от контролната дейност – задача, която беше поставена от госпожа Василева още преди три години, и трябва да Ви кажа, че ефектът е изключително голям. Като пример, отварям скоба, госпожо Василева, анализираме резултатите от допълнителните проверки относно констатиране и изчистване на нерегламентираните сметища в поречието на реките и принадлежащите им площи – 90% този въпрос е разрешен. След още две години, надявам се, на 100% да бъде разрешен. Тук ролята е и на местната власт, но политиките се осъществяват от нас. Да, там, където не се изпълняват ангажиментите, се пребягва съответно до наказателни санкции. През 2015 г. – 53 акта за установени административни нарушения, за 2016 г. – 23, за тази година са 17. Но важното е, че местната власт влезе в ред и ще изпълнява своите отговорности и задължения. Тоест, контролът трябва да бъде ефективен, резултатите от контролната дейност трябва да бъдат ясни. Трябва да имаме унифициране на практиката в прилагането на екологичното законодателство, повишаване на експертизата на експертите, въвеждането на единна методика за контрол на дейност, въвеждането на ротационния принцип, който е от изключително важно значение за разрешаване на проблемите. Важно е да има бърза реакция при сигнали, жалби, в това число и сигналите, които са на „зеления телефон“, веднага да се реагира.
От изключително важно значение е подобряване на междуинституционалното сътрудничество в обмен на информация с Българската агенция по безопасност на храните, там където се говори за животновъдна дейност, с ВиК операторите, където се говори за заустване в канализации, където се обработват стопански отпадни води, с другите органи – МВР, Митници и така нататък.
За нас е изключително важно в тази Дирекция да се спазват регламентираните срокове за произнасяне при предоставяне на административни услуги на гражданите и на бизнеса в това число, защото крайната цел е подобряване и на административните услуги. Толкова в резюме накратко по основната дейност и политики по околна среда.
Преминавам към един сериозен сектор. Министър Димов обяви приоритет № 1 на Министерството на околната среда и водите е опазване чистотата на атмосферния въздух.
Всички знаем за наказателната процедура, за решението от април 2017 г. относно нивото на качеството на атмосферния въздух, показател „фини прахови частици“.
Основен приоритет в краткосрочен план е да се приемат мерки, които да предотвратят следващо решение на Европейската комисия за налагане на сериозни финансови санкции.
Средносрочен приоритет е изпълнението на следните задачи, а именно изпълнение на Споразумението между Министерството на околната среда и водите и Международната банка за възстановяване и развитие за разработване на Национална програма за качеството на атмосферния въздух, а така също и Национална програма за намаляване емисиите на определени замърсители.
Изпълнението на задачи по ос 5 на Оперативна програма 2014 – 2020 г., Нено Димов вече спомена, че в рамките на тази ос е предвидено изготвянето и актуализирането на общински програми за качеството на атмосферния въздух, а също и финансиране и инвестиционни мерки, насочени основно към битовото отопление и в по-малка степен – и за обществения транспорт.
От изключително важно значение е да продължи работата на Междуведомствената комисия, която трябва да предложи варианти за промени в законодателството, насочени към ограничаването на сяра и пепел във въглищата и брикетите, които се използват за битово отопление.
Към следващата дирекция, за която отговарям, Дирекция „Национална служба за защита на природата“, тук от изключително важно значение е да се продължат действията за приемане и утвърждаване на плановете за управление на националните паркове, природните паркове, защитените местности, резервати, природни забележителности, и, разбира се, да се предприемат спешни мерки относно наложени наказателни процедури. Благодаря Ви.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Благодаря.
Това е, госпожо Василева, в немного кратък и В максимално стегнат вид основното, което днес може да представим. Но, разбира се, ако имате въпроси от Ваша страна или уважаемите народни представители, ще се опитаме да отговорим.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря за представянето на министър Димов и неговият екип.
Уважаеми колеги, имате ли въпроси?
Господин Костадинов.
АТАНАС КОСТАДИНОВ: Благодаря Ви.
Знам, че не разполагаме с много време до пленарно заседание, затова ще се опитам набързичко, първо, да поздравя новия екип на МОСВ и да му пожелая много воля, усилия и мъжество в целите, които си е поставил.
Имам едно общо разсъждение да изкажа за две-три минути и няколко конкретни въпроса към министъра и част от заместник-министрите, ако позволите. Не знам дали в точка „Разни“ да остане това, или сега в тази точка.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Заповядайте.
АТАНАС КОСТАДИНОВ: Аз съм изключително, не мога да кажа, че съм озадачен, но удовлетворен от принципната позиция, която зае министър Димов. На практика той в своето изказване и целеполагане възпроизведе 80% от принципите на устойчивото развитие, на които базира неговата политика в околната среда, а именно трите стълба – икономическите, екологичните императиви и социалните по отношение на качеството на въздуха. Това ме удовлетворява, защото ние, като политическа партия, нашата Програма в околна среда е базирана само на принципите на устойчивото развитие, което за мен е задоволство.
В същото време имам два конкретни въпроса към министър Димов, част от тях са споделени с неговите колеги.
Не ми стана ясно управляващият орган на Оперативна програма „Околна среда“ как е субординиран – кой от заместник-министрите отговаря за него?
Вторият ми въпрос е следният: служебният кабинет излезе с цикъл от странни заповеди и решения по отношение на преценката за екологична оценка и оценка за съвместимост с „Натура 2000“ по отношение на Плана за управление на парк „Пирин“. Аз Ви слушах в една от медиите, но само с едно изречение – има съдебна процедура в момента, обжалва се, с едно изречение, ако можете да ми кажете, Вашето отношение към тази поредица от странни актове на служебния министър и кабинет, които за мен бяха недоумение какво се случи. Това са ми въпросите към министър Димов.
Към госпожа Николова имам два кратки въпроса. Приетите декември месец планове за управление на речните басейни, какво е Вашето мнение за тях, за качеството на плановете за управление на речните басейни? Задавам го неслучайно, защото 2014 г., ще си кажа откровено, брах голям срам в Брюксел, когато ме посрещнаха с новината, че България е образец за най-зле разработени първи ПУРБ-ове и искрено се надявахме тогава да се положат усилия, така че да не берем този срам при вторите ПУРБ-ове. Така че мнението Ви за финализираните, в кавички ще го сложа засега, ПУРБ-ове през месец декември, какво е?
И един такъв въпрос: споделяте ли ценностната рамка на министъра по отношение на глобалните промени в климата? Аз с него лично не съм разговарял по този въпрос, но съм чел негови изявления и статии, тоест като отговаряща за климата, ако това, което аз съм чел, слушал и гледал за ценностната рамка на министър Нено Димов, Вие споделяте ли тази ценностна рамка? Иначе, както изброихте приоритетите и по отношение на пакета „Климат-енергетика“ включително „кръговата икономика“, която не е изцяло във Ваш ресор.
Към господин Кънчев имам следния въпрос, той е отчасти и към министър Димов: запознат ли сте с едно становище на Оперативна програма „Околна среда“, на управляващия орган и на Комитета за наблюдение, което не е съгласувано със служебния министър, по така наречената процедура, първа стартираща процедура за компостиращите инсталации, в което решение – то е становище и мнение на Комитета за наблюдение до Националното сдружение на общините, и касае 18 български общини, при които те водеха цикъл от разговори със служебния министър, беше създаден някакъв малък план за действие, защото там има една, да я нарека най-общо, за да не отваряме дискусия, „беля“ по тази процедура, но има едно странно становище, без да е съгласувано със служебния министър на Комитета за наблюдение на Сдружението на общините, в което се орязват, необяснимо защо, имам писма от общини по този въпрос, финансирането за компостиращи инсталации? Това поставя под въпрос, като цяло изпълнението на тези проекти. Това ми е въпросът към Вас и към колегата Живков, който очевидно сте натоварили с четири дирекции, както аз ги разчитам – политиките по околна среда, НСЗП, КРИОСВ и опазване на чистота на въздуха – това е предизвикателство. Нямам въпрос към него, само така с учудване и донякъде с удовлетворение ще заявя, че когато сме в условия на наказателна процедура за неизпълнение на директива, да ни похвалят в Брюксел е ново за мен, но го приемете като шега, по-скоро като закачка. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, уважаеми господин Костадинов.
Нека да уточня, че процедурата „блиц контрол“ е приложимата процедура за въпроси от характер, касаещи детайлни разисквания и информация. Все пак целта на днешното заседание е да се запознаем с приоритетите и рамката от политики, които ще бъдат прилагани от ръководството на Министерството на околната среда и водите. Разбира се, ще имаме възможност и в бъдеще в повече детайли да коментираме конкретни теми и въпроси. Те са важни за всички нас и за цялото общество.
Господин Иванов имаше коментар.
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Не, моята процедура беше същата като Вашата, госпожо Председател. (Реплики.)
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Нека да дадем възможност на министъра да отговори като държа да подчерая, че и в бъдеще работата на Комисията ще бъде свързана точно с разглеждане в повече детайли на провежданите политики, стратегически документи, изпълнение на ангажименти и национални програми. Благодаря.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Дами и господа народни представители, уважаеми господин Костадинов! Първото нещо, което може би е моя грешка, действително господин Живков отговаря за районните инспекции, госпожа Николова – за басейновите дирекции, а господин Кънчев – за Агенцията по околна среда, така че ние се опитваме респективно да имаме вътрешното припокриване, защото, знаете, че околната среда няма отделни сектори. Там всеки сектор влияе върху всички останали.
Аз, разбира се, не приемам това като парламентарен въпрос, а като чисто обсъждане и затова ще си позволя да отговоря не в процедурата на въпрос.
Оперативна програма „Околна среда и води“ е на пряко подчинение на министъра, а в управителния орган няма промени. Тоест госпожа Яна Георгиева продължава да бъде, така че това е накратко на този отговор.
Относно „Пирин“, действително казусът юридически е твърде сложен. На 30 и на 31 май 2017 г. предстоят две последователни дела, в които на практика се защитават две противоречиви позиции. В момента с юристите работим по този въпрос, но това, което мога категорично да кажа, е, че в края на краищата стигне ли до този труден казус, ще се осланяме на решението на съда, защото в края на краищата, това е единственият меродавен орган, който може да отсъди. Разбирам, че имаме решение /жалба, решение/ жалба и те са противоречащи, но според нас всяко активно действие би затруднило още повече и без това създадената тежка ситуация. Така че ще се опрем на съда и каквото реши съдът, това ще бъде изпълнено от Министерството на околната среда и водите. В частност, ако съдът докаже, че няма нужда от екологична оценка, ние няма да правим такава. Ако съдът каже, че има нужда от екологична оценка, ние ще я направим, изцяло ще се съсредоточим.
Преди да прехвърля горещия картоф на госпожа Николова за глобалното затопляне, нека да изясня самият аз нещо. Трябва да правим ясна разлика между една научна и една политическа дейност. Ако аз имам своите виждания в първата фаза и тези виждания съм успял да ги формулирам по определен начин, това не означава, че не може да има приемственост в определена политика.
България от 1997 г. е страна по Протокола от Киото. Междувременно България е поела редица други европейски международни ангажименти и устойчивостта на една държава се познава по това как тя продължава да изпълнява тези ангажименти, независимо от смените на правителствата. Ние няма да имаме промяна по отношение на държавната политика в това отношение и по никакъв начин нито един експерт в Министерството на околната среда и водите, в дирекцията „Промени на климата“, и ресорният заместник-министър не могат и не трябва да бъдат обвързани с лично мнение на човек, който го е изразил в качеството си на учен, спорейки с други учени. Политиката е приемственост и тя ще бъде спазвана и следвана.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАСКА НИКОЛОВА: Ще си позволя да обърна реда на въпросите, защото министър Димов ми помогна в отговора на втория въпрос.
В тази връзка – да, твърдо подкрепям ценностната рамка на министър Димов, която отново беше заявена в твърда позиция за спазване, за изпълнение на националните ангажименти, от една страна, и националното законодателство, свързано с климатичните изменения, така че в това отношение нямаме проблем.
Що се отнася до първия Ви въпрос по отношение на качеството на вторите ПУРБ, всъщност в рамките на последната година изключително много работа беше свършена, както от Министерството, така и от басейновите дирекции и от централната администрация по финализиране на вторите ПУРБ-ове и паралелно с това приключване на работата по плановете за управление от риска от наводнение и Морска стратегия – документи от важно стратегическо значение, които поставят рамката за шестгодишен период за развитие на политиката в сферата на водите, от една страна, но изключително важни документи са, тъй като те са част от предварителните условия за отпускане на средства на държавата.
Работата беше много, работеше се изключително интензивно и, бих казала, че качеството на тези стратегически документи е много добро. То е базирано на много широка научно-приложна работа, на значително подобрена база данни, на значително подобрено качество на мониторинга на повърхностни и подземни води и съответно много добре организирана, синхронизирана със заинтересованите страни работа по целеполагане, по определяне на мерки.
Трябва да подчертая, че вторите ПУРБ-ове бяха разработени в изключително интензивно сътрудничество с бизнес, неправителствени организации, граждани и финализирането на мерките и съответно компетентните институции, да не забравяме. Мерките във финалния вариант на тези стратегически документи отразяват общия консенсус на политика. Сега остава голямото предизвикателство по изпълнението. Благодаря.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Господин Кънчев, имаше и към Вас въпрос.
НИКОЛАЙ КЪНЧЕВ: Въпросът към мен беше запознат ли съм със становище на Комитета за наблюдение на ОПОС по отношение на компостиращи инсталации, доколкото разбрах, взето по времето на управлението на служебния кабинет. Нали така беше коректно зададен? Не, не съм запознат, но благодаря за насочването на вниманието ми, специално ще се запозная с това.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Колеги, имате ли други въпроси и изказвания? Не.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЖИВКОВ: На господин Костадинов след заседанието мога да му отговоря на този въпрос.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Което подсказва желанието за диалог и партньорство. Благодаря.
Уважаеми господин Чакъров, заповядайте.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Министър, колеги! Аз също на свой ред бих искал да приветствам министър Димов и екипа му и да им пожелаем успешна и ползотворна работа!
Чухме за приоритетите, ще имаме възможност за следващи заседания и на следващи срещи да обсъдим – има какво да обсъдим. Наистина, да им пожелаем успех в политиките, които ще формират и ще реализират и контролират, и ще следим за нашата страна.
Аз малко по-конкретен въпрос бих искал да задам, без да навлизам в темите за приоритетите по отношение на третиране на отпадъците. Какво Ви е мнението за състоянието на разделното сметосъбиране, господин Министър и ресорния Заместник-министър, и какво смятате да се направи в това отношение?
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева.
Уважаеми господин Чакъров, да кажа, че този сектор е успешен, точно на Вас няма смисъл. Безспорно има много какво да се направи в него. Неслучайно засегнах в темата за отпадъците може би един от ключовите инструменти за решаването на подобен проблем, а именно да преминем от плащане на такса на база данъчна оценка към плащане на реална цена за услуга. Защото това е предпоставка да намалим обема отпадък, включително да минем към рециклирането на отделни части, които могат да намерят своя интерес през разделното събиране на отпадъците.
Аз дълбоко вярвам, че когато има икономическа логика, когато има икономически стимул, това е гаранция, много по-силна от всяка административна. Пак с ясното съзнание, че има проблеми и че те не са лесни за решаване, но в сектор „Отпадъци“ аз извадих това пред скоба, като нещо, върху което ще се съсредоточим. Предполагам, намирайки механизма, който може би е по-лесно да се намери на хартия и по-трудно да се приложи на практика, намирайки тези две стъпки, ще имаме значително подобряване и ефект при разделното събиране. Въпреки че там очаквам първият ефект да бъде именно при отпадъците, генерирани от бизнеса. Но за мен това са стъпки по посока на, дай Боже, положителния отговор след време на Вашия въпрос. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, уважаеми господин Министър.
Колеги, има ли други коментари, въпроси? Няма.
Позволете да благодаря още веднъж на министър Димов и на неговия екип – заместник-министрите, цялото политическо ръководство на Министерството на околната среда и водите за присъствието днес. Чака ни много активна работа. Искам да пожелая на всички Вас успех, предизвикателствата са много, но съм убедена, че с воля и усилия те ще бъдат преодолявани за целите на това да отговорим на нуждите на българското общество, българските граждани, българската икономика, да работим за нашата обща кауза – опазването на околната среда, и се надявам на чести срещи като заявявам желанието от моя страна като председател на Комисията да провеждаме чести разговори и дебати по важни теми. Безспорно темите имат много всеобхватен характер, имайки предвид, че политиките по околната среда и изменение на климата имат досег до всяка една от секторните политики и в този смисъл ще разчитаме на добро взаимодействие, на добро сътрудничество, както е било винаги досега, разбира се, и на дискусия в широк формат с участието на всички заинтересовани страни.
Още веднъж, успех! Благодаря Ви за присъствието.
Ние, колеги, продължаваме с
Точка трета
Разни
В точка Разни бих искала да информирам народните представители от Комисията, че в Комисията по околната среда и водите са постъпили за сведение от Министерския съвет:
1. Периодичен доклад за изпълнението на планираните дейности, свързани с председателството на страната ни на Съвета.
2. Одитен доклад от Сметната палата за извършен одит на изпълнението „Ефективност на общинските мерки за намаляване на замърсяването на атмосферния въздух с фини прахови частици в гр. София“ за периода 1 януари 2010 г. до 31 декември 2015 г.
3. Кратък доклад от Министерството на околната среда и водите за изпълнението на бюджета по програми и дейности на Министерството на околната среда и водите за 2016 г.
4. Конвергентната програма на Република България 2017 – 2020 г., одобрена с Решение № 284 на Министерския съвет.
С тези материали всеки един от Вас може да се запознае. Те са на разположение в кабинета на председателя.
Ако желаете да обсъдим нещо друго, свързано с оперативната работа на Комисията, или въпроси от общ характер.
Заповядайте.
РУМЕН ГЕОРГИЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
Понеже съм нов. Досега съм бил общински съветник в Столичен общински съвет, в Комисията по околната среда, земеделие и гори, там заседанията бяха почти всяка седмица. Интересно ми е тук каква е честотата на заседанията. Ако може, материалите да се раздават предварително. Видях, че и в Правилника пише – до два дни преди заседанието, хубаво е да имаме предварително материалите, за да може все пак нашето експертно мнение, имам предвид не два дни, или от днес за утре, защото бях в Комисията по земеделието в парламента и буквално ни дадоха материалите в същия ден, в който беше Комисията. Несериозно е да вземем информирано решение, затова чисто информативно да кажете как се процедира тук.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Преди всичко и Вие цитирахте Вътрешните правила, които току-що приехме. Не може да бъде проведено заседание по конкретна тема, ако не са представени материалите минимум два дни по-рано.
Що се отнася до своевременното предоставяне, както е и в случая с Вътрешните правила, те бяха представени на вниманието на колегите народните представители, ако не се лъжа, още миналата седмица. Така че ще се старая и аз лично, абсолютно съм привърженик на тезата, че трябва да има достатъчно време и възможност за предварително запознаване, формиране на мнение и изготвяне на становище от народните представители – всеки от материалите по най-бързия начин своевременно ще бъдат представени на вниманието на народните представители.
В тази връзка позволете да Ви представя и тук присъстващите колеги, експертни сътрудници към Комисията, които ще бъдат на разположение. Те ще съдействат за експертното техническо и административно обезпечаване на Комисията. Това са: госпожа Виолета Костова…
ВИОЛЕТА КОСТОВА: С много от народните представители се познаваме. С новодошлите ще се опознаем. Надявам се на успешна работа.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Госпожица Ивета Келер, която ще подпомага технически и административно Комисията и господин Владимир Дончев – експерт в сферата на опазване на околната среда.
Колегите са на разположение, те имат опит и надявам се, че и чисто оперативно комуникацията ще бъде налице.
Това, което помолих колегите, е след днешното заседание да се изпрати на всички членове на Комисията списък с членовете на Комисията, както с техните контакти, имейл адреси и телефони, за да можем и ние оперативно по-лесно да взаимодействаме, както и техните контакти, за да можете и Вие при нужда да се обръщате към тях. Разбира се, към мен винаги. Аз съм убедена, че темата „Околна среда“ е наистина национална тема със значимост за цялото ни общество и в този смисъл още веднъж апелирам и призовавам към конструктивна работа на всички членове на Комисията. Нека да бъдем полезни и да отговорим на нуждите на обществото и доверието на избирателите ни.
Още един въпрос, касаещ провеждането на заседанията на Комисията. Традиционно заседанията ще бъдат провеждани в четвъртък от 14,30 ч. следобед в тази зала (зала № 3). Днес по изключение, предвид промяната на графика за работа на Народното събрание, се събрахме по-рано. Но това ще бъдат стандартните заседания на Комисията. Ако има извънредни заседания, както стана ясно, те ще бъдат предварително оповестени.
Ако няма други коментари, въпроси или предложения, нека да си пожелаем още веднъж успешна работа! Ще се опознаем с хода на работата на Комисията и съм убедена, че заедно ще работим много ползотворно. Благодаря Ви.
(Закрито в 13,20 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Ивелина Василева