Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по околната среда и водите
26/04/2018
    П Р О Т О К О Л
    № 22
    На 26 април 2018 г. се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, № 802-01-11, внесен от Министерския съвет на 5 април 2018 г.
    2. Първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, № 802-01-13, внесен от Министерския съвет на 17 април 2018 г.
    3. Разни.

    Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията по околната среда и водите госпожа Ивелина Василева.


    * * *


    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Добър ден, уважаеми колеги!
    Имаме кворум, така че откривам заседанието на Комисията по околната среда и водите с предложения на Вашето внимание дневен ред, който се състои от три точки:
    1. Първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, № 802-01-11, внесен от Министерския съвет на 5 април 2018 г.
    2. Първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, № 802-01-13, внесен от Министерския съвет на 17 април 2018 г.
    3. Разни.
    Моля, който е съгласен с така предложения дневен ред, да гласува.
    Всички „за“. Благодаря.

    При това положение пристъпваме към разглеждането на точка първа:
    1. ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА ОТ ВРЕДНОТО ВЪЗДЕЙСТВИЕ НА ХИМИЧНИТЕ ВЕЩЕСТВА И СМЕСИ, № 802-01-11, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 5 АПРИЛ 2018 Г.
    Малко нестандартен подход, който Министерският съвет е предложил – с внасянето на два законопроекта за изменение и допълнение на един и същи закон, но разбирам, че причините затова са различните компетенции. Така че ще дам възможност на представителите на министерствата на Околната среда и водите, на Икономиката, на Земеделието, храните и горите и Отбраната, които ще дойдат малко по-късно, да ни запознаят с мотивите към предложените законопроекти.
    С нас са господин Красимир Живков – заместник-министър на Министерството на околната среда и водите; господин Лъчезар Борисов – заместник-министър на икономиката; господин Иван Ангелов – директор на дирекция „Опазване чистотата на въздуха и предотвратяване на замърсяването“ към Министерството на околната среда и водите; госпожа Елена Чобанова – държавен експерт в отдел „Комплексни разрешителни и опасни вещества“ към Министерството, както и доктор Димитър Димитров – държавен експерт в дирекция „Политики в агрохранителната верига“ в Министерството на земеделието, храните и горите.
    Господин Живков, предполагам, че Вие ще докладвате.
    Заповядайте, по точка първа от дневния ред.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЖИВКОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми народни представители, членове на Комисията по околната среда и водите! Както вече беше казано, с Решение № 209 от 5 април 2018 г. е приет от Министерския съвет Проекта за закон за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси. Проектът на Закона е разработен във връзка с необходимостта от транспониране на новата Директива 852/2017 на Европейския парламент и на Съвета на Европа от 17 май 2017 г. и във връзка с отмяната на 852 – старият Регламент от 2008 г. относно живака, а старият регламент е относно забраната за внос и износ на метален живак и някои живачни съединения и смеси и безопасното съхранение на метален живак.
    Какви са целите с Проекта за изменение на Закона? На първо място се определят правомощията на министъра на околната среда и водите, с изключение на мерките по прилагането на разпоредбите, свързани с опазване на човешкото здраве от въздействието на живак, живачни съединения и смеси на живака.
    Другите основни цели са въвеждането на мерки и условия относно ограничения по отношение вноса на живака и смеси на живака, забрана за износ на някои продукти, в които е добавен живак, употреба на живак в някои производствени процеси, нови видове употреба на живак в продукти и производствени процеси, употреба на живак в ръчен и дребномащабен добив на злато.
    В Проектозакона в допълнението, в Преходните и заключителните разпоредби е записано, че изменението на Закона ще доведе до промяна на още два закона – Законът за опазване на околната среда и Законът за управление на отпадъците. Изменението в Закона за опазването на околната среда е необходимо във връзка с отмяната на стария Регламент от 2008 г., който ще отпадне от 1 януари 2018 г., относно забраната за износ на метален живак и някои живачни съединения и смеси, и безопасно съхранение на метален живак, тоест и тук ще отпадне „Раздел VIII“ на Закона за опазване на околната среда. Що се касае в Закона за управление на отпадъците, промените са необходими във връзка с въвеждането на санкции, свързани с нарушенията на разпоредбите по управление на отпадъците от живак.
    Какви са очакваните резултати? Общо взето това е цялостната политика на Европейския съюз. Това е допълнителен инструмент за опазване на човешкото здраве и на природата, а оттам топлогенни емисии – изпускане на живак и живачни съединения. Самият Проектозакон няма да доведе до някакво въздействие върху държавния бюджет. По време на обществените обсъждания са приети всички забележки, предложения. Изчистен е спорът с Министерството на здравеопазването относно отговорностите на регионалните здравни инспекции, що се касае класифицирането, етикирането, опаковането и предназначенията за износ на химикали, които имат живачни смеси, а не само тези, които се пускат на българския пазар.
    Това е резюмето накратко. С едно изречение – транспониране на европейски регламент. Благодаря Ви.
    Ако имате въпроси, тук сме заедно с колегите експерти от дирекцията, така че сме на Ваше разположение.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, уважаеми господин Заместник-министър.
    Само да оповестя на колегите, че към нас се присъединиха и генерал Атанас Запрянов – заместник-министър на отбраната, и госпожа Антоанета Якимова – държавен експерт в „Правно-нормативна дирекция“.
    Колеги, имате думата за изказвания и въпроси към така представените от заместник-министър Живков мотиви към Законопроекта.
    Няма такива.
    При това положение, да пристъпим към гласуване.
    Който подкрепя така предложения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, № 802-01-11, внесен от Министерския съвет на 5 април 2018 г., моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Комисията приема на първо гласуване Законопроекта.

    Пристъпваме към точка втора:
    ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА ОТ ВРЕДНОТО ВЪЗДЕЙСТВИЕ НА ХИМИЧНИТЕ ВЕЩЕСТВА И СМЕСИ, № 802-01-13, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 17 АПРИЛ 2018 Г.
    Кой ще представи Законопроекта?
    Заповядайте, господин Борисов – заместник-министър на икономиката.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЪЧЕЗАР БОРИСОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Първо, както Вие казахте, да се извиним, че Министерският съвет успоредно внася изменения в един и същи Законопроект два пъти, но наистина има различна компетентност на отговорните ведомства. Тук съвносители сме заедно с Министерството на отбраната. Както знаете, всички законопроекти или голяма част от тях, които внася Министерството на икономиката, са свързани с намаляване на административната тежест. В случая говорим за Законопроект, който едновременно е свързан със синхронизация с европейското законодателство и с намаляване на административната тежест. По-конкретно говорим за синхронизация с Регламент на Европейския парламент № 1907 от 2006 г. – това е на Европейския парламент и Съвета относно регистрацията, оценката, разрешаването и ограничаването на химикали. Регламентът накратко се казва REACH. В определени случаи той допуска определени химични вещества в самостоятелен вид в състава на смеси или в изделия, когато е необходимо да бъдат освободени от съответни режими, когато това е в интерес на отбраната. Подобно нещо направихме, както Вие знаете, което беше свързано с инвестициите в Закона за наркотичните вещества. Тук това е в съответния закон, но касае отбраната и е в изпълнение на Регламента.
    Предложеният ЗИД на Закона предвижда освобождаването от задължения, произтичащи от Регламента, както казах, да се осъществява чрез издаване на разрешения. Компетентният орган, който ще издава разрешенията това е Междуведомственият съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките към Министерския съвет. Всъщност това е и органът, който издава лицензиите на компаниите, които търгуват със стоки с възможна двойна употреба, свързана с отбраната.
    В Законопроекта са разписани задълженията на лицата, които ще получат разрешенията за освобождаване, като се въвежда административно-наказателна отговорност при неспазване на изискванията. Предвидено е да има наредба за работата, която ще бъде издадена от Министерския съвет. Също е предвидено освен наредбата, както казах, ще има и санкции за тези, които не спазват ангажиментите си. Разпоредбите са в съответствие с Кодекса за изключенията, свързани с отбраната по същия регламент. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
    Да дадем думата и на представителите на Министерството на отбраната.
    Заповядайте, генерал Запрянов.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ЗАПРЯНОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители! Министерството на отбраната поддържа внесения Законопроект, тъй като, както вече беше казано, с него създаваме една национална процедура за дерогация на определени дялове от регламента REACH за целите на отбраната.
    Първо, с това ние постигаме опазване на тайната за някои бойни припаси и взривни вещества, които имаме на въоръжение в нашата армия.
    Второ, опазваме технологичната тайна за производството, за целите на отбраната, от българската отбранителна индустрия на определени бойни средства. Тази дерогация по никакъв начин не води до намаляване грижата за здравето и околната среда. Така че това е един баланс. За съжаление, България не се е възползвала досега да дерогира и да има изключения от него, в резултат на което нашите фирми и оператори са задължени с големи бюрократични изисквания да попълват информация и по този начин може да изтече и информация за техните технологии.
    Разбира се, има критерии, които ще бъдат спазени за прилагането на дерогацията по Регламента на REACH, в интерес на отбраната. И тук това са фактически Кодекс на поведение за идентифициране на изчерпателно няколко примерни основания за искане за освобождаване, а именно, първо, национална сигурност – това, за което казах, когато предоставената информация за употреба на веществото за отбраната би довело до нарушаването й, тоест опазването на тайната за тези неща, които са на въоръжение в нашата армия.
    Второ, съществуващо законодателство или международни ангажименти, ограничаващи оповестяването на информацията. Ние имаме и такива случаи.
    Трето, защита на критична и отбранителна способност, тоест избягване ограничаването на вещество или защита на веригата за доставки на вещество и дългосрочна сигурност на доставките, когато не са налични алтернативни вещества и технологии – и в тази ситуация се намираме, имаме вещества, които ние не можем да ги заменим, просто те са част от технологичния процес и трябва да бъдат дерогирани, и спешни оперативни изисквания.
    Така че ние, Министерството на отбраната смятаме, че този законопроект е в интерес както на отбраната на страната, така и на отбранителната ни индустрия. Благодаря.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
    Може би и представителите на Министерството на околната среда и водите да изразят своето становище по този текст, предложен от двете министерства.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ЖИВКОВ: Общо взето подкрепяме, съгласували сме го в съгласувателната процедура. Ако има някаква конкретика от колегите? Нямаме никакви противоречия.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
    Колеги, имате възможност за коментари, изложения, въпроси към вносителите.
    Няма такива.
    Подлагам на гласуване предложения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, № 802-01-13, внесен от Министерския съвет на 17 април 2018 г.
    Моля, който подкрепя Законопроекта, да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Мощна подкрепа на двата законопроекта по Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси.
    Благодаря на нашите гости.

    Продължаваме с точка:
    РАЗНИ.
    Искам да уведомя всички Вас, че в секретариата при сътрудниците на Комисията се намират документите:
    - Актуализация за 2018 г. на Националната програма за реформи на Република България в изпълнение на Стратегията „Европа 2020“, както и
    - Конвергентна програма на Република България (2018-2021 г.).
    Предоставени са на Комисията за сведение и който от Вас има интерес може да се запознае и да получи копие от документите, които са на хартиен носител в Комисията.
    В допълнение към наши предишни разговори, искам да уведомя всички Вас предварително затова, че подготвяме с колегите от екипа към Комисията изнесено заседание в периода 1 юни – 3 юни, това е петък, събота и неделя. Идеята е да съчетаем нашето изнесено заседание със съпътстващи събития към Европейския морски ден, който ще бъде проведен в Бургас, и в Южното Черноморие да се запознаем с обстановката, предвид подготовката за летния сезон, готовността на пречиствателните съоръжения, политиките, свързани с морската среда и чистотата на морската вода. Ще помоля всички Вас да запазите в програмите си тези дати, като за конкретната програма ще имаме ангажимента да Ви уведомим.
    Ако няма други коментари, благодарим за присъствието.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 14,55 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Ивелина Василева
    Форма за търсене
    Ключова дума