Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по околната среда и водите
25/05/2018
    П Р О Т О К О Л
    № 25
    На 17 май 2018 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 854-01-26, внесен от Емил Христов и група народни представители на 26 април 2018 г. - първо гласуване.
    2. Разни.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по околната среда и водите, и списъкът на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 14,31 ч. и ръководено от председателя на комисията госпожа Ивелина Василева.

    * * *

    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Добър ден, уважаеми колеги, скъпи гости! Имаме кворум и можем да започнем заседанието на Комисията по околната среда и водите.
    Предложеният дневен ред за днешното заседание включва:
    1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 854-01-26, внесен от Емил Христов и група народни представители на 26 април 2018 г. - първо гласуване.
    2. Разни.
    Има ли други предложения? Няма.
    Който подкрепя така предложения дневен ред, моля да гласува.
    За – 15, против и въздържали се – няма.
    Приема се единодушно така предложения дневен ред.

    Пристъпваме към разглеждане на първа точка от дневния ред, свързано с предложение на представители от парламентарната група на ГЕРБ и „Обединени патриоти“:
    ПРЕДСТАВЯНЕ, ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ВОДИТЕ, № 854-01-26, внесен от Емил Христов и група народни представители на 26 април 2018 г. – първо гласуване.
    Имаме честта с нас да бъде зам.-председателя на Народното събрание господин Емил Христов, който ще представи Законопроекта.
    Преди това позволете да уведомя всички, че наши гости днес са представители на следните институции и организации:
    От Министерството на икономиката очакваме господин Лъчезар Борисов – заместник-министър, както и Бончо Бончев – началник-отдел „Техническа хармонизация, машини, електрооборудване, храни и хоризонтални въпроси“ към дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите“;
    От Министерството на околната среда и водите: госпожа Атанаска Николова – заместник-министър, както и госпожа Илиана Тодорова – директор-дирекция „Управление на водите“;
    От Министерство на земеделието, храните и горите: господин Руслан Кенаров – държавен експерт в дирекция „Обща политика в областта на хидромелиорациите и рибарството“, както и госпожа Мария Панайотова – началник-отдел в дирекция „Правна“;
    От Министерството на регионалното развитие и благоустройството: госпожа Ивета Маринова – началник-отдел ВиК;
    От Министерството на енергетиката: Анелия Терзиева – главен юрисконсулт;
    От Държавната агенция за метрологичен и технически надзор: господин Петър Горновски – председател на Агенцията, както и госпожа Петя маринова – началник-отдел „Правен“, госпожа Мима Чилова – и.д. главен секретар;
    От Националното сдружение на общините в Република България: господин Благой Станчев – парламентарен секретар.
    Желание за присъствие са заявили и представители на Българската асоциация по водите: господин Владимир Стратиев, както и от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране: госпожа Емилия Арнаудова – член на Камарата.
    По Законопроекта има представени становища.
    (В залата влизат заместник-министърът Лъчезар Борисов и Бончо Бончев.)
    Заповядайте!
    Има представени становища от Министерството на икономиката, Министерството на околната среда и водите, Министерство на земеделието, храните и горите, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, както и Националното сдружение на общините в Република България.
    Широк е кръгът на ведомствата, които имат отношение към темата, както и на организациите и структурите в държавата.
    Наистина важна е темата и тя е свързана преди всичко с усилията за подобряване на ефективността на контрола и превенция от риска от вредното въздействие на водите и защитата на населението и критичната инфраструктура.
    Давам думата на господин Емил Христов за представяне на Законопроекта.
    Заповядайте!
    ЕМИЛ ХРИСТОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
    Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Заместник-министър, уважаеми господин Заместник-министър, уважаеми народни представители! Първо искам да кажа, че Законопроектът е плод на съвместен труд на няколко институции. Визирам не само народните представители, а основно Сдружението на общините, господин Горновски като представител на институцията, която има един значителен принос при разработването на Законопроекта.
    Предисторията е такава, че ние преди месеци започнахме да обсъждаме по какъв начин да помогнем на общините и изобщо да направим така, че да предотвратим, доколкото е възможно, разбира се, всичко онова, което през последните години ни изненадва, струпва ни се главите и всъщност едва ли някой от присъстващите тук е от община или от област, която не е била засегната от наводнения, от такива природни бедствия.
    Имаме по последни данни 5700, по-точно 5701, язовира, като 4500 от тях са собственост на общините. Има всъщност и повече 150 с неизяснена собственост, което вече действително си е притеснително. Ние се стремихме по възможно най-добрият начин не само да дадем определение за това „що е то язовир“, а да въведем облекчения, които ще помогнат на собствениците, както и на държавните структури не само да контролират, а и да предотвратяват.
    Има няколко момента, на които бихме искали да обърнем внимание, те са нови и ние считаме, по наше мнение, че тези моменти значително ще облекчат работата и на собствениците, и на контролните структури.
    Въвежда се още един случай на общинска собственост. Става дума за тези водни обекти, за тези язовири, които общината може да придобие по давност, но става дума за един много дълъг 10-годишен период. През това време тя е длъжна да се грижи за безопасността на тези обекти, на язовирите, но не би могла да ги управлява като собственик, тоест да получава някакви приходи, така че да бъде облекчена във финансово отношения.
    Със Законопроекта изрично се предвижда възможността собствениците на язовирните стени и на съоръженията към тях да възлагат на операторите на язовирните стени изготвянето на аварийните планове.
    Всъщност по този начин се стремим да решим противоречието и да уеднаквим изискванията на два закона – Закона за водите и Закона за защита при бедствия.
    Въвежда се и нова класификация – нещо, което до този момент го нямаше. Разделяме язовирите на „големи“ и „малки“, дават се определени параметри.
    Също така предлага се една класификация на язовирите по степени на опасност – нещо, което до този момент липсваше и определено затрудняваше контролните органи. Имаме „първа висока“, „втора значителна“ и „трета ниска степен на опасност“. Това е нашето предложение.
    Интересното там е, че класификацията на язовирите по отношение тяхната потенциална опасност ще се извършва от комисията, която се назначава от областните управители, тоест на място хората ще могат сами да преценят степента на потенциална опасност.
    Говорейки за тези комисии, имаме предложение за промяна в състава на комисиите. За първи път се включва представител на общините като едни от най-заинтересованите в случая. До този момент общините нямаха представител в комисията.
    Нов момент е също предоставянето на възможността собствениците да заявяват, но пред председателя на Държавна агенция „Метрологичен и технически надзор“ желанието си да пристъпят към ликвидиране и/или извеждане на язовирите. Направено е по този ред, за да се изключи възможността собствениците самоволно да предприемат действия в тази посока.
    Освен това слагаме ред в изпълнението на принудителните мерки като се уточнява какви мерки могат да се вземат, начинът на тяхното приложение, кой-какви правомощия има, лицата, които могат и следва да привеждат принудителните мерки.
    Ще спра дотук, за да дам възможност за въпроси. Опитът ни показа, че въпроси има много, и то преди всичко към господин Борисов ще има един особен въпрос, но той вече е готов. Трябва да Ви призная въпросът е във връзка с Вашето предложение – на Министерството, за тази държавна структура, която Вие предлагате да бъде въведена. Тя е вътре в закона. Колкото повече обсъждаме това – признавам си, че аз в началото също гледах с известен скептицизъм и недоверие, но обмисляйки нещата, говорейки, и днес включително бях на посещение в една община, говорейки с кметовете, стигаме до извода, че всъщност предложението има смисъл и до много голяма степен то ще облекчи местните власти при поддържането на язовирите или ще облекчи грижата на държавата по отношение на тези водни обекти, които в момента се изпитва затруднение за поддържането на тяхната безопасност. С това завършвам. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз, уважаеми господин Христов.
    Преди да дам думата на народните представители за коментари, въпроси и обсъждане по Законопроекта, ще дам думата и на представителите на институциите с молба да се вмествате, ако е възможно, в рамките на до 2-3 минути, ако има възможност, защото наистина широк кръг са участниците в днешното заседание и да следим времето.
    Както споменах, представени са официални становища. В този смисъл, надявам се, че народните представители са имали възможността да се запознаят с тях. Те са публикувани на страницата на парламента.
    Имате думата.
    Може би господин Борисов – заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЪЧЕЗАР БОРИСОВ: Благодаря Ви.
    Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Както заместник-председателят на Народното събрание каза, ние като институции работихме заедно с народните представители по Законопроекта. Имаше редица дискусии.
    Както вече беше казано, три са основните групи мерки, които виждаме и ние като Министерството на икономиката подкрепяме в този законопроект.
    Едната група от мерки е класификацията на язовирите в две посоки, най-грубо казано.
    Едната посока е по големина, другата – по опасност. Тоест тук трябва да подчертаем, че ако един язовир се окаже малък, но опасен, той остава под наблюдение. Така че не би трябвало да има притеснение. Когато говорим за опасност, говорим както за хората, така за инфраструктурата, така за екологията, така за земеделските производители. Така че се обхващат абсолютно всички хипотези. Това е едната група от мерки.
    Другата група от мерки, а и данните, които бяха споменати – има едно затруднение от гледна точка на общините във връзка с поддръжката на съответните съоръжения – било то стени, или други такива, които носят потенциален риск. Има намаляване на потенциално опасните такива съоръжения или потенциално опасни язовири. Както може би колегите от Държавна агенция „Метрологичен и технически надзор“ ще потвърдят, за една година те намаляват от 200 до 133, така че има такова намаление, но остават такива, върху които трябва да бъдат предприети мерки.
    В този контекст Законопроектът предвижда още две групи мерки. Едната е създаване на държавно предприятие, което да окрупни собствеността по отношение на тези язовири, които общините нямат възможност да стопанисват, да управляват и поддържат съответно. Затова в Законопроектът е предвиден срок от 3 месеца, в който общинските съвети трябва да заявят това намерение, не да го прехвърлят, но да го заявят.
    По отношение управлението на собствеността към момента язовирите, които са държавна собственост, тези, които са за управление и стопанисване в НЕК, респективно язовири и каскади, което е структура на НЕК, във ВиК-дружествата и „Напоителни системи“ в „Земинвест“ се предвижда да останат там, но се дава възможност на общини и на частни субекти, които нямат възможност да ги поддържат в изрядно състояние, да ги прехвърлят към държавата. Това като заявка ще стане в срок от 3 месеца.
    В същото време обаче има язовири, които могат да попаднат в тази група, които трябва да бъдат прехвърлени, но нямат съответната документация и този процес за снабдяване с документация до фактическото прехвърляне ще отнеме доста време, а може година, може и две – не можем да го прогнозираме точно. Именно заради това Законопроектът се предвижда Министерският съвет да възложи на съществуващо търговско дружество функциите по най-спешните ремонти.
    Какво ще се случва с ремонтите? По предложение на председателя на Държавна агенция „Метрологичен и технически надзор“ Министерският съвет ще одобрява списък с тези язовири, спрямо които трябва да бъдат предприети действия.
    След това експертен съвет на базата на средствата, с които разполага това търговско дружество, които разчитаме, че ще бъдат осигурени от Министерството на финансите, тъй като сме водили и такава комуникация, ще бъдат определени най-неотложните стъпки. Всичко това ще се изпълнява по Закона за обществените поръчки. Имаме такава натрупана практика – две дружества от системата на Министерството на икономиката се занимават с не точно същите, но подобни дейности, разполагат със съответния инженерингов състав, който има възможност да подготвя съответната документация по възлагане на проектиране, възлагане на обществени поръчки, така че считаме, че ще има предприемане на действия след като бъдат изпълнени, евентуално ако се приеме Законопроектът, бъде определено търговското дружество от страна на Министерския съвет, така че бихме могли в тази ситуация да започнем веднага съответните ремонтно-възстановителни дейности. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
    Може би госпожа Николова от името на Министерството на околната среда и водите ще вземе думата.
    Заповядайте!
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАСКА НИКОЛОВА: Благодаря, госпожо Председател.
    Министерството на околната среда и водите подкрепя по принцип внесеното предложение за изменение и допълнение на Закона за водите. Считаме, че внесеното предложение допринася за постигане на основната цел по опазването на живота на населението, стопанската дейност и критичната инфраструктура, като в същото време насочва усилията преди всичко към превенция и намаляване на риска от наводнения.
    С цел прецизиране на някои от текстовете ние сме внесли, както споменахте, госпожо Председател, нашето писмено становище, което се надявам да бъде разгледано от народните представители. Благодаря Ви за вниманието.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
    Дали желаят някои от другите институции да вземат думата? Не.
    От Сдружението на общините?
    Заповядайте, господин Станчев.
    БЛАГОЙ СТАНЧЕВ: Благодаря, госпожо Василева.
    Без да имаме каквито и да е претенции, все пак ние настоявахме за това законово изменение, и то настояваме от година и половина насам и се радваме, че най-после стигнахме до разглеждането на готов законопроект.
    Помните, голяма част присъстваха на форума, който направихме в средата на миналия месец в Народното събрание с трите комисии по наша инициатива – на Сдружението на общините, там една от основните теми беше именно този законопроект за класификацията на язовирите, облекчаване на режимите по контрол и балансирано разпределение на отговорностите между собственици и ползватели. Там заедно с настояването за внасянето на този законопроект ние предложихме вариант за решение на проблемите с финансирането, който обаче беше насочен към формиране на целева субсидия за общините за поддържане на язовирите. Очевиден е проблемът – нямаме достатъчно средства, за да се справим с високите изисквания за ремонт и поддържане на язовирите. Това е една от целите на настоящите промени. В този смисъл изразяваме подкрепа за Законопроекта.
    Разбира се, впоследствие бяха внесени при обсъждането в Министерския съвет някои допълнителни промени в Законопроекта над това, което бяхме изготвили тогава с изключителната подкрепа на господин Горновски. Благодаря изключително за подкрепата за придвижването на Законопроекта и на господин Емил Христов, и на Искрен Веселинов.
    По отношение на тези въпроси, които допълнително бяха внесени – тези регулации, които допълнително бяха внесени, сме направили конкретни предложения, които трябва да бъдат решени, въпроси, които трябва да намерят решение между първо и второ четене. На първо място, сигурно сте запознати – относно прехвърлянето на язовирите, има известен правен проблем. Законът за водите ги обявява за публична общинска собственост, а Законът за общинската собственост ни забранява да се разпореждаме. Предложил съм тук в нашето становище възможно решение на тази колизия – не твърдя, че е най-доброто, може би ще може да бъде намерено и по-добро, но трябва да намерим решение за прилагането на тази законова разпоредба.
    На второ място, относно възможността търговско дружество да възлага ремонта на общински язовири, ние си даваме сметка и искам да кажа, че тези наши конкретни бележки са на основание проучване сред общините, които направихме след внасянето на закона.
    Даваме си сметка, че това и общините посочват, че това ограничение на техните права е по управление на тяхната собственост и ако такова ограничение се налага като общо изключение от правото на управление, то нека в закона да бъде ясно обосновано, примерно ако общината се забави в определен изискуем срок да приложи предписанията, направени от държавната агенция, тогава да се прилага от това държавно дружество, а не в общия случай, защото в крайна сметка правото на собственост включва и правото на управление, което в случая се ограничава.
    Относно този списък на тези язовири, хубаво е – така преминаваме на третата ни конкретна бележка относно сроковете, срокът от 3 месеца ни се струва кратък. Има общини с по 200, с по 300, с по 400 язовира; има община с 506 язовира, а този голям брой язовири изисква време да се прегледат и осмисли кои ще бъдат прехвърлени, кои няма да бъдат прехвърлени. Така че предлагаме увеличение на този срок, от една страна.
    От друга страна, този срок да бъде обвързан с яснота относно спрямо кои язовири – това са язовирите от списъка по § 24, ал. 2, които ще могат да бъдат възлагани от търговското дружество към Министерството. Предполагаме, почти убедени сме, че общините ще решат да предложат тези язовири за прехвърляне на държавата, но да има яснота кои са те, за да може на тази база да се вземе решението за прехвърлянето им на държавата.
    Един по-дребен случай, който имаше в предходния вариант, когато разработвахме проекта, но впоследствие е отпаднал, искам да Ви представя такъв казус, понеже в сегашния вариант на проекта доста изключения се правят относно язовирите, отдадени на концесия.
    Искам да обърна внимание на следната ситуация. Имаме язовири, отдадени на концесия, договорът, който общината е сключила с концесионера, му възлага и той е поел да поддържа язовирните стени и съоръжения в изправност, обаче отказват да изпълняват предписанията на Агенцията и казват: „По закон пише: Това си е отговорност на общината, на собственика“. И за тази колизия имаме конкретно предложение – в текста е записано: „Предписанията са задължителни за собственика“ да добавим „и ползвателя“, като отговорността за изпълнението на това да си остане на общината, но общината поне да има законовото основание да изиска от тези концесионери прилагането на тази законова норма, а не концесионерите на чисто формалния повод – в закона е записано: „Задължителни за собственика“, и да отказват да си изпълняват задълженията реално по договор.
    Това са бележките. Приключвам с това - подкрепяме проекта.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
    Някой друг от гостите желае ли да вземе думата? Не.
    Заповядайте, господин Христов.
    ЕМИЛ ХРИСТОВ: Благодаря, госпожо Председател.
    На част от въпросите, които повдигна господин Благой Станчев, първо, за управлението на собствеността. Мисля, че по този начин, както е формулирано в Законопроекта, никой не се опитва да отнеме възможността на общинските съвети като собственици да управляват своята собственост, защото аварийният ремонт или предотвратяването на някакво произшествие, на нещастие, не може, не бихме могли да го считаме като изземване на правото за управление на собственост. Напротив, би трябвало да го разглеждаме като подпомагане на собственика за изпълнение на такива задължения.
    Между другото има и други случаи, да не навлизам в детайли, в които закон се намесва при поддръжката на определени обекти, които собствениците не са в състояние да поддържат във вид, който се изисква от закона, след което се влиза в един друг вид отношения. Така че не е прецедент намесата на друго лице в поддръжката на обектите. Сещате се какво имам предвид.
    Що се отнася до срока за изпълнение, ние действително обсъждахме с Вас, но и с колегите, включително и днес обяснявах и разговаряхме с кметове точно на тази тема – стигат ли ни 3 месеца, или не ни стигат, нашето виждане е, че 3 месеца са един достатъчен срок, още повече този процес на запознаване и на общинските съвети, и на общините като цяло с това, което следва да бъде изпълнено, то вече е тръгнало, те са запознати. Ако те не са в състояние за 3 месеца да решат какво ще правят със своята собственост и докъде могат да стигнат с нея, мисля, че и 3 години да направим срока, той пак няма да бъде достатъчен, а само ще увеличим възможностите за нежелателни събития. Така че що се отнася до този срок аз съм убеден, че това е правилният срок. Мисля, че и колегите, с които разговаряхме на тази тема, те също смятат, че 3 месеца са един достатъчен срок. Благодаря.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
    Може би трябва да поясним, че става въпрос за срок, в рамките на който общинският съвет като орган на местната власт трябва да вземе решение и да освободи Държавната агенция по метрология и технически надзор, а не финализиране на процеса по прехвърляне на собствеността, което ще отнеме повече време. Благодаря.
    Колеги, имате думата за изказвания, въпроси, становища.
    Господин Божанков, заповядайте.
    ЯВОР БОЖАНКОВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Уважаеми колеги, гости! Ще подкрепим Законопроекта, тъй като е в отговор на съвсем основателни обществени очаквания и решава един значителен проблем в нашето общество. Прегледахме всички становища, намираме предложенията – в някои от тях, по отношение на отговорността за много основателни и ще направим своите предложения между първо и второ четене. Благодаря.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря за конструктивния подход на опозицията.
    Заповядайте, господин Ячев, като представител на вносителите, също така да изразите становището на „Обединените патриоти“.
    БОРИС ЯЧЕВ: От името на нашата парламентарна група – ще подкрепим Законопроекта, още повече е съвместен на вносители между нас и коалиционни партньори от ГЕРБ. Доста дълго време беше работен този законопроект, доста мнения бяха взети предвид, мнения на експерти, представители на различни институции. Без да повтарям господин Христов, който говори от името на вносителите, само ще каже, че ние считаме, че с този законопроект решаваме три типа проблеми, които са натрупани през последните години. На първо място, проблемът с техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях. Тук искам да благодаря на Държавната агенция по метрология и технически надзор за справката, която даде и усилията, които положи да ни запознае с резултатите от проверките, които са правени през последната година – тези над 500 проверки, направените предписанията, от които всъщност предписания стана ясно, че говорим за почти идентични, един и същ тип нередности и пропуски и проблеми в техническите съоръжения на язовирните стени.
    Вторият проблем е този, който се опитваме да решим с този законопроект – със собствеността или по-точно проблемът с безстопанствеността на язовирите и водоемите в страната. Тук най-вероятно мнението на представителя на сдружението на общините по отношение на сроковете може би ще трябва да бъдат прецизирани между първо и второ четене – това е въпрос на дебат, и на трето място, усилване ролята на държавата при решаването на този проблем чрез създаването на държавното предприятие за управление на язовирите, мисля, че така е една смела стъпка, която е в противовес на онова, което се върши през последните години, обикновено към раздържавяване и раздробяване на големи държавни институции. Тук правим точно обратното – опитвам есе да създадем едно държавно предприятие, което да поеме цялата отговорност – и финансова, и техническа, за решаването на този проблем.
    Разбира се, Законопроектът не е съвършен. Очакваме конструктивни предложения между първо и второ четене, но мисля, че е един добър продукт. Подкрепа от нас!
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
    Други изказвания, въпроси, коментари? Няма.
    Заповядайте, господин Стратиев – от името на Българската асоциация по водите.
    ВЛАДИМИР СТРАТИЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
    Искам да заявя от името на Българската асоциация по водите, че ние също подкрепяме Законопроекта. Ще внесем ясно писмено становище на Комисията чрез Деловодството на Народното събрание. Ще предложим някои допълнения и корекции към Законопроекта с оглед прецизиране на направените предложения и решаване на проблемите с безопасността на язовирите. Благодаря.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
    Накрая и аз може би да взема думата. От името на парламентарната група на ГЕРБ мисля, че е безусловно това, че ще подкрепим предложения законопроект. Позволете и аз от името на всички колеги, които участваха в това усилие за съставянето на текста по Законопроекта да отправя благодарности и към господин Горновски и Държавната агенция по метрология и технически надзор, господин Благой Станчев и Националното сдружение на общините в Република България, които действително бяха движещата сила за създаването на този законопроект, както и съвместните форуми, които сме провели досега.
    Но не само това. Знаете, че това беше ангажимент, поет и от правителството. По указание на премиера Борисов беше сформирана работна група към вицепремиера Симеонов. Усилията са на шест ведомства с експертни екипи, така че благодаря на всички за това.
    Мисля, че това е една следваща стъпка след промяната, която беше направена през 2015 г. с определянето на единен държавен контролен орган да се направи още по-ефективен контролът, да се въведе категоризация и респективно да се обезпечи грижата и стопанисването за тези съоръжения, които биха могли да съставляват риск за населението, икономиката и критичната инфраструктура.
    Ако няма други изказвания, предлагам да пристъпим към гласуване на Законопроекта. Може би тук е времето да отбележим, че двама народни представители от групата на „БСП за България“ – господин Атанас Костадинов и господин Манол Генов, заявиха подкрепата си към Законопроекта. Така че техните гласове ще бъдат отчетени.
    БОРИС ЯЧЕВ: И господин Стоянов.
    ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: И господин Стоянов, както и господин Иванов.
    В този смисъл при тези условия предлагам да бъде приет на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 854-01-26, внесен от Емил Христов и група народни представители на 26 април 2018 г.
    Моля да гласуваме.
    Гласували 20 народни представители: за 20, против и въздържали се няма.
    Законопроектът е приет, единодушна подкрепа.
    Благодарим на гостите за представянето и за становищата. Както беше упоменато, в рамките на периода между първо и второ гласуване ще бъдат разгледани и предложенията. Разбира се, надявам се на експертна подкрепа и във фазата за подготовка на Законопроекта в окончателния му вид с прецизиране на всички текстове. Благодаря още веднъж.
    Хубав ден желая на всички гости!

    Преминаваме към втора точка:
    РАЗНИ.

    Има ли нещо, което желаете да обсъдим, колеги! Не.
    Аз имам молба към Вас. Оповестихме, че ще направим изнесено заседание на 1 и 2 юни 2018 г., в Южното Черноморие като това изнесено заседание ще бъде съчетано със събития, които съпътстват Европейския морски ден, който ще бъде проведен в Бургас – идеята е на место да посетим някои от общините и на място да се запознаем с екологичните въпроси, както и в заседанието, което ще бъде проведено на 2 юни 2018 г., да изслушаме Министерството на околната среда и водите по важни теми, свързани с опазване на околната среда.
    Ще помоля тези от Вас, които са сигурни за присъствието си, да потвърдят при колегите от Секретариата, за да може чисто логистично да се погрижим за потвърждение на резервациите и организиране на събитието.
    (Реплика на народния представител Румен Пенев относно ангажименти на народни представители по повод честването на Ботевите тържества на 2 юни.)
    Аз оповестих преди две или три седмици, ако се не лъжа, така че организацията е доста напреднала. Освен това идеята беше, това беше обсъждано и доста по-рано, да го комбинираме с Европейския морски ден и тази тематика, която има доста широк обхват, да бъде дискутирана. Така че действително ще помоля тези от Вас, които нямат възможност да присъстват, да уведомят Секретариата и/или да ни осведомят в кой ден биха могли да присъстват, защото всъщност идеята е в петък, който е 1 юни 2018 г., да проведем срещи, да присъстваме на някои от събитията от Европейския морски ден, в събота сутринта до обяд да проведем заседанието на Комисията, след това отново срещи с представители от местната власт в региона. Така че бихте могли да прецените и участието си в някои от дните.
    Аз нямам друго. Благодаря на всички.
    Хубав ден, желая!
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 15,10 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Ивелина Василева
    Форма за търсене
    Ключова дума