Комисия по околната среда и водите
П Р О Т О К О Л
№ 29
На 12 юли 2018 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Първо гласуване на Законопроект за ратифициране на Споразумението за предоставяне на помощни услуги в подкрепа на изготвянето на планове за управление на речните басейни и на планове за управление на риска от наводнения за Република България между Министерството на околната среда и водите и Международната банка за възстановяване и развитие, № 802-02-18, внесен от Министерския съвет на 9-ти юли 2018 година.
2. Представяне на резултатите от българското председателство на Съвета на Европейския съюз в сектор „Околна среда“.
Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Ивелина Василева.
* * *
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Уважаеми Министър, уважаеми колеги, уважаеми гости! Имаме кворум и можем да започнем заседанието на Комисията по околната среда и водите.
На вниманието Ви е предложението за дневният ред с предложени три точки. Преди да пристъпим към гласуване, искам да предложа отлагането за последващо заседание на точка втора от дневния ред, при което положение да бъде приет дневен ред, съдържащ:
1. Първо гласуване на Законопроект за ратифициране на Споразумението за предоставяне на помощни услуги в подкрепа на изготвянето на планове за управление на речните басейни и на планове за управление на риска от наводнения за Република България между Министерството на околната среда и водите и Международната банка за възстановяване и развитие, № 802-02-18, внесен от Министерския съвет на 9-ти юли 2018 година.
2. Представяне на резултатите от българското председателство на Съвета на Европейския съюз в сектор „Околна среда“.
Мотивите ми са свързани с разговор, който проведохме с министъра с молба за предоставяне на повече информация от страна на Министерството във връзка с приетия на европейско ниво и публикуван в официалния европейски вестник пакет „Кръгова икономика“ и повече информация във връзка с получените становища в Комисията.
Моля, гласувайте така предложения дневен ред, състоящ се от две точки: за 16, приема се.
Нека да представим и гостите на днешното заседание: разбира се, министър Нено Димов – министър на околната среда и водите, госпожа Илияна Тодорова – директор на Дирекция „Управление на водите“, госпожа Росица Петрова – държавен експерт в отдел „Управление на речните басейни“ и госпожа Силвия Рангелова – директор на дирекция „Координация по въпросите на европейския съюз и международно сътрудничество“, представители на Министерството на околната среда и водите. От страна на администрацията на Министерския съвет господин Стоимир Цветанов – експерт в дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз“.
Желание за участие, за присъствие в днешното заседание са заявили и представители на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране – инженер Димитър Куманов – член на Камарата, и инженер Цветанка Коларова – член на Камарата, както и представители на движение „Защита на гражданите и държавата“ – госпожа Иванка Попова.
И така, пристъпваме към първа точка:
ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ПОМОЩНИ УСЛУГИ В ПОДКРЕПА НА ИЗГОТВЯНЕТО НА ПЛАНОВЕ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА РЕЧНИТЕ БАСЕЙНИ И НА ПЛАНОВЕ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА РИСКА ОТ НАВОДНЕНИЯ ЗА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ МЕЖДУ МИНИСТЕРСТВО НА ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ И МЕЖДУНАРОДНАТА БАНКА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ, № 802-02-18, внесен от Министерския съвет на 9 юли 2018 г.
Заповядайте, господин Министър, да си представите законопроекта.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители! Целта на споразумението е предоставяне на съдействие на Министерството на околната среда и водите за разработване на Планове за управление на риска от наводненията (ПУРН) и техните Планове за управление на речните басейни (ПУРБ) – казвам съкращенията, защото ще ги използвам по-нататък за краткост.
За ПУРН – разглеждане на всички аспекти на управлението на риска от наводнения при актуализация на предварителната оценка на риска, съставяне на карти на заплахата и риска от наводненията, разработване на методики и извършване на проучвания, определяне на програма от специфични мерки или комбинация от мерки за намаляване на неблагоприятните последствия, насочени към превенция, защита и готовност за адекватни реакции на населението при наводнения, очаквайки влиянието на изменението на климата. Когато говорим за ПУРБ, за речните басейни, става дума за решаване на проблеми, свързани с постигане на съответствие с приложимото законодателство на Европейския съюз за водите, разработване на методики за извършване на проучвания, характеризиране на районите за басейново управление на водите, оценка на натиска, въздействието, риска и състоянието на водните тела и прочие.
Също така тук става дума, че с действията, които са предвидени в споразумението и приемането на ПУРБ и ПУРН от Министерския съвет ще изпълнят и индикаторите на оперативна програма „Околна среда 2014-2020 година“ по приоритетна ос 1 „Води“ и по приоритетна ос 4 „Превенции и управление на риска от наводнения и свлачища“. На практика споразумението е сключено в изпълнение на Меморандума за разбирателство между правителството на Република България и Международната банка за възстановяване и развитие и за подкрепа при изпълнение изискванията на европейското и националното законодателство в областта на водите.
Предвидените в споразумението консултантски услуги ще се финансират със средства на европейските структурни фондове от 2014-2020 година, по-специално Оперативна програма „Околна среда 2012-2020 г.) на обща стойност на споразумението за двата компонента 34,5 милиона лв., които ще бъдат предоставени от, както казах, Оперативна програма „Околна среда 2014-20 година“. Накратко – това е, госпожо Председател.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, уважаеми господин Димов.
Колеги, имате думата за въпроси, коментари и становища по така предложения законопроект. Има ли изказвания? Не виждам.
Подлагам на гласуване Законопроекта за ратифициране на Споразумението за предоставяне на помощни услуги в подкрепа на изготвянето на планове за управление на речните басейни и на планове за управление на риска от наводнения за Република България между Министерството на околната среда и водите и Международната банка за възстановяване и развитие, № 802-02-18, внесен от Министерския съвет на 9-ти юли 2018 година.
За 10 гласа, против няма, въздържали се 6. Благодаря, приема се предложеният законопроект на първо четене. С това приключваме разглеждането на текста на Законопроекта.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ НА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ БЪЛГАРСКОТО ПРЕДСЕДАТЕЛСТВО НА СЪВЕТА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ В СЕКТОР „ОКОЛНА СРЕДА“.
Наистина за мен е удоволствие да дам думата на министър Димов да представи резултатите от председателството, което, мисля, по мнението на всички наистина беше успешно.
Министър Димов, заповядайте да представите конкретно постигнатото в сектора, свързан с опазването на околната среда.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Преди да представя постигнатото, разрешете ми първо да благодаря през Вашата комисия на тук присъстващите и на всички други министри на околната среда, които са управлявали Министерството на практика от създаването му досега, защото това председателство надали щеше да бъде толкова успешно, каквото е, ако не бяха усилията на всички, които са управлявали и преди мен. Това е резултат от последователна политика в тази сфера за последните повече от 25 години.
Освен това бих искал да поздравя и да благодаря на администрацията, която изнесе председателството, което дойде шест месеца по-рано, по един перфектен начин. Всъщност голяма част от успеха на председателството се крие в детайлите, с които тази администрация се справи перфектно – както на Министерството на околната среда и водите, така и на държавата като цяло. Така че това може би е много важно да се знае, тъй като работата не е толкова видима, но е изключително полезна.
Що се отнася до това, което се свърши, всъщност 2 бяха основните приоритети, които бяха поставени от тройката Естония, България и Австрия: прехода към кръгова икономика и екоиновации, а когато говорим конкретно за българското председателство беше поставен и трети акцент, това е замърсяването на въздуха, като един изключително важен за европейските държави, в частност за България проблем.
Говорейки за кръговата икономика, започвам с нея, защото според мен това е един от акцентите, който до голяма степен има възможност принципно да преобърне икономическото развитие в света. На практика до момента ние сме имали линейно мислене от суровина през производство, продукт, неговата употреба, край на живота и отпадък – една линия с начало и с край. За разлика от човека, който практикува това нещо, природата е перфектната кръгова икономика, при нея отпадък не съществува, там всичко което се изхвърля от един, е полезно за някой друг. Именно в тази посока кръговата икономика цели да започнем да мислим, че краят, тоест отпадъкът, е началото, тоест суровината. Ние успяхме да проведем политически дебат по темата „кръгова икономика“ на мартенския съвет в Брюксел и за наша радост успяхме да постигнем и политическите заключения, които бяха приети на юнското събиране в Люксембург. На практика по този начин дадохме ясни приоритети на Комисията в каква посока спешно да предприеме действия в посока на преминаване към кръгова икономика. Естествено, основното, което в момента се фокусира, са пластмасите, но като цяло повишаване на целите за разделно събиране на отпадъците, по-голяма преработка на отпадъците, превръщане на тези отпадъци в суровини, е изключително важно и, пак казвам, за мен то ще бъде ключов момент от изобщо бъдещето на икономиката не само в Европа, но и в света.
А що се отнася до екоиновациите, ние имахме изключително интересен форум през месец февруари, на който от очаквани около 250 участника бяха регистрирани над 500, което създаде в последния момент на организационни проблеми, но това показва много високата степен на интерес към комбинацията екоиновации-замърсяване на въздуха. Всъщност това не е изненадата, доколкото над 16, тоест почти две трети от държавите в Европейския съюз, имат проблем с качеството на атмосферния въздух, проблем от гледна точка на Комисията като неизпълнение, но на практика всичките държави целят подобряване на този компонент, който е пряко свързан и с качеството на живот, и ако щете със здравето и физическия живот на своите граждани. Темата беше високо оценена на първо място от комисаря Вела, според който на такова високо ниво темата за качеството на въздуха до момента не е била повдигана – на ниво министри на Европейския съюз. Самите министри, както на Европейския съюз, така и на Западните балкани, които присъстваха на неформалният съвет в София, я оцениха и това, около което се обединихме, всъщност е, че този проблем не е просто проблем на околната среда, това е един много по-комплексен проблем, което е свързано пряко с и трябва да бъдат отчитани пряко социално-икономическите условия, в които живеят хората, географското местоположение. Беше интересно да се види, че един и същи проблем, създаван от един и същи източник, може да има коренно различен генезис, например битовото отопление в България, както знаем, е основен източник на замърсяване и той е концентриран в бедните райони, там, където няма как. В Холандия се оказа, че битовото отопление при горенето е основен източник на замърсяване в богатите райони, защото те искат да имат камини, искат като се приберат в вкъщи да си запалят дървата, да си горят и всъщност функцията е една и съща, проблемът е един и същ, но от коренно различна гледна точка е достигнато до него.
Един от основните проблеми, които бяха споменати – в Кипър например беше, че техният основен проблем е от преноса на фин пясък от Сахара, от пустинята – нещо, което примерно в Швеция надали би било проблем.
Така че това беше една изключително полезна размяна на информация. Едно от основните неща, които видяхме е, че трябва да се търсят локални решения, защото ясно е, че принципът копи-пейст не действа. Нещо повече, отчитайки социално-икономическите и географските условия, основните решения трябва да се търсят на място, на община, местна общност, локално. Разбира се, нито държавите, нито Европейският съюз трябва да бягат от своята част от отговорността. Може би, за да дам малко статистическа информация, което също е важно, в периода от тези шест месеца под егидата на Министерството на околната среда и водите бяха проведени 129 срещи. На практика, ако махнете уикендите и празниците, би следвало, че всеки ден е имало някаква среща, която се е провеждала. Два са съветите на министрите в Люксембург и Брюксел – единият е неформалният съвет в София, 72 срещи на подготвителни органи към Съвета на Европейския съюз, 12 срещи в Брюксел и в София, 17 срещи в други държави членки и трети държави, предвид функциите, които България е имала като председател да защитава позициите на Европейския съюз, и 25 експертни срещи в София и други държави, свързани с предстоящата в Катовице среща СОР24. Може би това е съвсем сумирана информация, разбира се ако имате желание за допълнителна, ще я предоставим с госпожа Рангелова.
Благодаря, госпожо председател.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин Министър.
Уважаеми колеги, имате думата за въпроси и изказвания. Няма.
Благодаря за информацията, имам възможността и аз да изразя мнение, отношение към на представената от Вас информация, както и постиженията по време на Българското председателство. Позволете и аз да започна с наистина висока оценка и на Вас като представител на най-високо политическо ниво на Министерството, на политическия кабинет, конкретно заместник - министър Атанаска Николова, която имаше ресорно отговорността да координира дейностите на работно ниво, разбира се, госпожа Силвия Рангелова, която е тук присъстваща на днешното заседание, на всички представители от Министерството, представители от постоянното представителство в Брюксел. Наистина, струва ми се, че този период на европредседателството доказа капацитета на българската администрация и всички трябва да бъдем горди с постигнатото. Благодаря за всички усилия! Знам, че беше изключително тежък период и благодаря на Вас лично за това, че независимо от изключително интензивната програма имахте възможност и често да се виждате с нас, представителите на парламентарната Комисия по околната среда и водите, за да проследяваме заедно напредъка, да коментираме досиетата и работата по председателството. Разбира се, утре и в зала ще имаме възможност да чуем представянето на доклада на правителството с резултатите от председателството.
Мисля че наистина в сектор „Околна среда“ бяха постигнати важни неща, приети законодателни досиета и пакет за отпадъците, и в сектор „Климат“ прието досие, свързано с емисиите от тежкотоварните автомобили, тоест наистина един завършен законодателен процес в периода на нашето председателство и не само. Действително ние сме обсъждали нееднократно и темата с качеството на атмосферния въздух, оценяваме високо това, че вие лично успяхте да поставите тази тема на най-високо европейско ниво и това беше признато от колегите от европейските институции, както и всички останали държави членки. Разбира се и темите, свързани с екоиновациите, които бяха разгледани на Европейския форум, който се проведе в България, цялостната концепция за кръговата икономика и качеството на питейните води, което е тема, която ще бъде продължена по време на австрийското председателство.
Аз искам да изразя личното си удовлетворение от това, което беше постигнато и не само, това не е моя лична оценка. Знаете че и в качеството си на член на Комисията по европейските въпроси имам възможността да участвам в поредица от форуми и без изключение наистина оценките за българското председателство са високи и приносът на целия екип от Министерството на околната среда и водите е съществен за това. Така че това е от моя страна.
Колегите ако имат желание, нещо да допълнят, да направят изказвания или да зададат въпроси? Не виждам.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Госпожо Председател, господин министър! По време на председателството ние следяхме работата в нашата сфера, с която сме ангажирани всички членове на Комисията, господин министъра и неговия екип. Бих казал, че има едно добро справяне, за което вече поднесохме поздравления. Да си пожелаем в името на опазването на природата и устойчивото й развитие успехи, защото страната ни е с уникални дадености, с едно от най-богатите биоразнообразия и трябва да се продължава с този подход, да бъдем директни и когато трябва да се казват нещата, но в случая наистина е едно успешно преминало председателство в сферата на екологията на околната среда. Трябва да продължим по този път. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Чака ни работа и до приключване на програмата на триото. Нека да си пожелаем със същото темпо да работим за опазването на околната среда.
Заповядайте, господин Чакъров.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Госпожо Председател, господин Министър, уважаеми колеги и присъстващи на днешното заседание! Бих искал да приветствам подхода на Министерството, както и на работата на Комисията по отношение на двата законопроекта в частта на Закон за водите в предишния законопроект. И днес след разговорите, които имахме по Закона за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците, считам, че това е марката и този подход подхожда на Министерството на околната среда и водите – да има чуваемост, да има обсъждане и съответно да се вземат най-правилните решения, защото имаше напрежение, имаше резерви, но се радвам, че консенсусно в диалогична среда този подход ще даде своите формулировки, така че да бъдат уредени по най-адекватен съвременен европейски начин и в европейски аспект, начин на отношенията в съответните сфери, за което всички и най-вече екипът на Министерството и членовете на Комисията и аз изразяваме готовност в диалогична среда да намерим най-адекватните, най-правилните решения. Приветствам този подход. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Мисля че това е дух, установен в Комисията, дух на работа наистина конструктивно и ефективно да работим за взимане на най-правилните решения.
Ако няма други коментари, колеги, приключваме работата по днешния дневен ред и закривам заседанието на Комисията по околната среда и водите. Благодаря.
(Закрито в 14,53 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Ивелина Василева