Комисия по околната среда и водите
ПРОТОКОЛ №44
На 7 ноември 2019 г., четвъртък, от 14,30 ч. се състоя редовно заседание на Комисията по околната среда и водите при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне и обсъждане за първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2020 г., № 902-01-57, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2019 г.
2. Разни.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по околната среда и водите, и гостите се прилага към протокола.
Заседанието се ръководи от председателя на Комисията по околната среда и водите госпожа Ивелина Василева.
* * *
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Добър ден, уважаеми колеги, скъпи гости! Имаме кворум и можем да започнем заседанието на Комисията по околната среда и водите. След известна пауза – предвид ваканцията преди изборите, започваме работа с най-важния за държавата Законопроект – Законопроекта за държавния бюджет на Република България.
Позволете в началото на заседанието да отчета, че Комисията по околната среда и водите е най-успешната комисия, която произведе двама кмета. Единият от тях е сред нас – господин Грудев е избран за кмет на община Асеновград, както и Атанас Стоянов – кмет на община Сандански. Честито и поздравления! (Ръкопляскания.) Пожелаваме им успешен мандат и сме убедени, че ще полагат особени грижи за околната среда.
Колеги, пристъпваме към дневния ред, който е представен на вниманието Ви.
1. Представяне и обсъждане за първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2020 г., № 902-01-57, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2019 г.
2. Разни.
Други предложения? Няма.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 19, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Наши гости днес са: от Министерството на околната среда и водите господин Нено Димов – министър на околната среда и водите, госпожа Ива Таланова – директор на дирекция „Финансово управление“, Михаела Габрашкова – изпълняващ длъжността изпълнителен директор на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС); от Министерството на финансите госпожа Николина Апостолова – държавен експерт в дирекция „Държавни разходи“, и господин Ангел Найденов – държавен експерт в дирекция „Национален фонд“.
Пристъпваме към първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ ЗА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2020 г., № 902-01-57.
Внесен е от Министерския съвет на 31 октомври 2019 г.
Давам думата на министър Димов да представи Законопроекта за бюджета за 2020 г.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Благодаря, уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители!
Опитал съм се да дам максимална информация в минимално време, ще видим дали ще е успешно. На практика приходите са лесната част от бюджета, защото приходите винаги са лесната част и са 42 милиона, а приходите в Министерството на околната среда и водите за 2020 г. спрямо текущата 2019 г. са с 10 милиона по-малко, като намаляването на приходите е от държавните такси. Това се дължи на промяната на тарифите и таксите за довземане и ползване на водни обекти, и за замърсяване, която е влязла в сила на 1 януари 2017 г., като на практика след анализиране на бюджета за 2018 г., то за 2019 г. отчитаме това намаляване.
За 2020 г. разходите са 56 милиона, което е с 3,3 милиона повече, отколкото бяха през 2019 г., като това основно е насочено към 10% увеличаване на заплатите, което правителството прие – за покриване на разликата между досегашната минимална работна заплата от 560 лв. на 610 лв., каквато ще бъде през 2020 г., и съответно със задълженията за осигурителни вноски на работодателя. По този начин заплатата в Министерството на околната среда и водите – средната заплата, ще бъде 1160 лв., което на практика е с около 25% изоставане спрямо средната за второто тримесечие на 2019 г. според Националния статистически институт. Казвам това, защото е добре да се знае как се развиват приходите в системата на Министерството на околната среда и водите и това е мястото, в което все повече задълженията се увеличават.
Разходите са по три пера, както следва: за персонал 35 милиона – 62,5%; за издръжка – 17,2 милиона или 30,6%; капиталови разходи – 3,8 млн. лв. или 6,9%, като това е както за централното ведомство, така и за всички 24 второстепенни разпоредители на бюджетни средства.
В рамките на разходната издръжка са предвидени 6 млн. лв., които се предоставят от ПУДООС – Предприятието за управление дейностите по опазване на околната среда, и са насочени основно към плановете за действие на защитените територии, изключителна държавна собственост, както и за поддържане на Националната система за мониторинг на околната среда, която се поддържа и администрира от Изпълнителната агенция по околна среда. В рамките на капиталовите разходи през 2020 г. ще бъде завършена и рекултивацията на общинско депо за неопасни отпадъци в Дряново, област Габрово.
По политиките съвсем накратко. Първата област на политиките е в опазване и ползване на компонентите на околната среда, като общите бюджети са 26,8 млн. лв., по подполитики „Оценка, управление и опазване на водите на Република България“ – 6,9 млн. лв., като основно са насочени към предотвратяване и намаляване на въздействието от човека върху повърхностите и поземлените води.
Втората система е за „Управление на отпадъците и опазване на почвите“ – 3,4 млн. лв., като тук целта е увеличаване на количеството на рециклиране и оползотворяване на отпадъците, и подготовка за преход към кръгова икономика.
Третата програма е „Намаляване на вредните емисии в атмосферния въздух и подобряване качеството на атмосферния въздух“ – 1,8 млн. лв. Всъщност от самото заглавие е ясно, че се опитваме да направим подобряване на качеството на атмосферния въздух в Република България.
Четвъртата програма е свързана със „Съхраняване, укрепване и възстановяване на екосистеми, местообитания, видове и генетичните им ресурси“ – 9,1 млн. лв.
Петата програма е „Информиране и участие на обществеността в процеса на вземане на решения и прилагане на механизмите за контрол“ – 1,4 млн. лв., и „Оценка и управление на въздействието върху околната среда“ – 3,6 млн. лв. Последната е „Действие по изменение на климата“ – 0,6 млн. лв.
Второто голямо направление е поддържането на Националната система за мониторинг на околната среда и обезпечаването на информираността с бюджет от 10,3 млн. лв. и, разбира се, Програмата „Администрация“ – 18,9 млн. лв.
Дотук ще спра с бюджета на Министерството, ще мина към ПУДООС, а след това ще бъдем в състояние да отговорим на Вашите въпроси.
През 2020 г. бюджетът на ПУДООС ще е на стойност 63,9 млн. лв., като отново най-големият сектор е „Води“ с 39,5 млн. лв. Използвам случая още веднъж да кажа, че от началото на 2019 г. освен допустимост за финансиране на пречиствателни станции за отпадни води и канализационни мрежи за места с население от 10 хиляди еквивалент жители ние приехме промяна и вече са допустими за от 2 до 10 хиляди еквивалент жители, както и една специфична промяна за общините по Черноморието в двукилометровата зона и заустват в Черно море. За тези с под 2 хиляди жители, които са в тази двукилометрова зона, заустването в Черно море също е допустимо, като остава и съфинансирането, когато имаме средства от Европейските структурни фондове и инвестиционните фондове, което е съфинансиране от страна на ПУДООС. Още от началото на тази година направихме едно процентно разпределение на тези средства, за да може все пак да имаме някакви граници, в които да бъдат поставени, започвайки в населените места с еквивалент жители над 10 хиляди души – 55% от финансовия ресурс, от две до десет хиляди – 30% от финансовия ресурс, за тези край Черно море – 10% от финансовия ресурс, и за съфинансиране – 5%.
Вторият основен сектор е „Управление на отпадъците“ с планирани 18,5 млн. лв., като тук има четири основни приоритета.
Първият и най-важен е „Довършване на депата за твърди битови отпадъци или разширяване на съществуващи регионални депа, които са останали без възможност за финансиране в системата на 24-те нови регионални депа“ по Оперативна програма „Околна среда“; „Рекултивация на стари общински депа“ е вторият; третият е „Проучване и разработване на пилотни методи за екологосъобразно събиране и временно съхраняване на опасни отпадъци от домакинствата“ – по Българо-швейцарската програма, проект, който е на финален етап в момента; и последният е „Екологосъобразно обезвреждане на излезли от употреба пестициди и други препарати за растителна защита с изтекъл срок на годност“ – също по Българо-швейцарската програма.
В сектора „Ограничаване на загубата на биологичното разнообразие и запазване на естествените екосистеми“ се планира бюджет от 1 млн. лв. Разбира се, остават два традиционни вече проекта и единият е свързан с „Да изчистим България заедно“. Знаете, че всяка година през месец септември имаме съвместно тази кампания и в началото на пролетния сезон ежегодно провежданата кампания „Чиста околна среда“ със запазване на бюджет от 3,5 млн. лв., а за дейностите в сектора на климата са планирани 1,8 млн. лв. Дотолкова за ПУДООС.
Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020 г.“ За 2020 г. са предвидени дейности на обща стойност от 404,5 млн. лв., по Приоритетна ос „Води“ са планирани да се разходват 191,4 млн. лв., в сферата на отпадъците – 98,1 млн. лв., по Приоритетна ос „Натура 2000 и биоразнообразие“ – 15,7 млн. лв., по „Превенция и управление на риска от наводнения и свлачища“ – 29 млн. лв., по „Подобряване на качеството на атмосферния въздух“ – 62 млн. лв., и техническата помощ, която всъщност е от 8,3 млн. лв., като това е последната ос.
С това бих си позволил да спра, за да дам възможност конкретно в сферите, в които Вие имате интерес, да зададете въпроси си, защото не знам точно коя част от бюджета и кое ще предизвика най-голямо вълнение.
Благодаря Ви, госпожо Председател.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз, господин Министър.
От страна на Министерство на финансите желаете ли да добавите нещо, или имате конкретно въпроси?
НИКОЛИНА АПОСТОЛОВА: Господин Димов беше изключително изчерпателен, нямам какво да добавя.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Добре, благодаря.
Колеги, имате думата за въпроси и изказвания, както по проектобюджета, така и конкретно по частта „Околна среда“.
Господин Чакъров, заповядайте.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
Господин Министър, колеги, все пак трябва да кажем няколко думи, това е бюджетът на едно от сериозните министерства в нашата страна и в структурата на Министерския съвет. Коректният прочит не може да не наведе на мисълта и да се каже – аз съм член на Комисията и бивш министър, че трябва да бъдем коректни и да кажем, че по отношение на всички политики има ръст на финансирането, което е предвидено в държавния бюджет на Република България за следващата година. На нас ни се иска в определени насоки това да бъде с още по-сериозни параметри.
Това не го казваме, за да бъде в интерес на опозицията, а защото тези политики наистина искат една много сериозна реализация и покритие в името на опазването на околната среда, биоразнообразието и подобряването на качеството и стандарта, на всички нас. На мен ми се иска много повече средства да има за сектора „Води“, господин Министър, където Вие казахте: добре, че опцията се отваря.
На едно от предходните заседания Вие и Вашия екип представихте тук, че има опция от десет до две хиляди вече да се повтори. Считам, че е изключително правилно за Черноморието да няма никакви лимитирания по отношение на еквивалент жителите, защото по време на туристическия сезон или летния сезон еквивалент жителите трябва да бъдат много добре преценени и ако искаме да бъдем конкурентни да си опазим природата и биоразнообразието такова, каквото е богато по нашето Черноморие, това трябва да бъде по този начин.
Тук Ви подкрепяме, но наистина ще бъдат необходими много средства за подобряването на ВиК инфраструктурата и процентното разпределение, което казахте, от тези към 40 милиона, ако е 30 милиона с еквивалент жители от десет до две хиляди, това означава някъде към 12 милиона. Ако има някакъв интегриран воден цикъл, то си представяме колко населени места биха могли да бъдат или идеята е частично да бъдат финансирани. По-скоро трябва да се залагат съвместно с Оперативна програма, за да има интегрирани водни цикли, за да се постигат съответните цели по отношение на качеството на питейната вода, за отвеждане на отпадъчните води и пречистването им, естествено, особено там, където има трансгранични реки и не само трансгранични.
По другите политики, които организира, следи и актуализира Министерството, също има какво да се желае, но като цяло бюджетът е добър, можеше да бъде много по-добре и от позицията на опозиция бихме искали да видим още по-сериозни параметри по отношение на финансирането на екологията и на еко средата. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Колеги, други изказвания, въпроси?
Заповядайте, господин Георгиев.
РУМЕН ГЕОРГИЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми господин Министър, гости! Аз искам да се спра върху риска от възнаграждението на хората, които все пак са в администрацията. Тази тема сме я обсъждали на всеки един бюджет и ниските заплати, и особено в тези 24 второстепенни разпоредители, тъй като това е сериозен проблем. Известно е, че висококвалифицирани кадри, експерти поради ниското заплащане и натовареност напускат администрацията и отиват в частните фирми.
Тук има представители на Министерството на финансите, а тази тема все пак е важна, предполагам, че не за първи път я чувате. Тези специалисти, за да ги задържим, трябва и възнаграждението им да бъде адекватно, тъй като ако частната фирма дава 2 хил. лв., все пак администрацията е със заплата под хиляда лева, няма как да ги задържим.
Отделно за издръжката и капиталовите разходи. Без технически средства за провеждане на специализирани изпитвания и мониторингови проучвания, също няма как да се изпълняват тези свои задължения и да бъдат адекватни и най-вече да задържим отново специалистите и добрите кадри.
Това е моят въпрос: Министерството как вижда този процес? Съответно тук искам и Министерството на финансите да даде отговор, тъй като аз съм член и на Комисията по земеделие, а там имаме също този проблем във второстепенните разпоредители – как ще решим този проблем, за да задържим кадрите? Това е моят въпрос. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз.
Други въпроси, коментари, изказвания? Няма.
Може би преди това да се изкажа, за да обобщим всички и след това да коментирате. Искам да изразя моето виждане относно бюджета. Мисля, че това е изключително балансиран бюджет. Това, което е удовлетворяващо за мен, е, че за поредна година има ръст в бюджета за Министерството на околната среда и водите. Всички знаем колко са важни политиките, които се изпълняват от Министерството, а също така и колко ценни са хората, работещи в системата на Министерството на околната среда и водите.
Може би като реплика към колегата – виждам, че има сериозен ръст по отношение на текущите разходи за персонал, надявам се, че и колегите в системата на второстепенните разпоредители наистина ще могат да получат адекватно възнаграждение със средствата, които са заделени за това. Виждам, че в бюджета основен приоритет е ръстът на разходите за персонал и увеличаване с 10% на разходите за администрацията. Това според мен е важна стъпка за мотивиране на хората и подобряване на административния капацитет.
Също така е удовлетворяващо, че има фокус върху важните политики и беше спомената политиката по опазване на водите и управление на водните ресурси. Бих искала да подчертая и това, че се заделят средства за поредна година за справяне с изграждането на системите за управление на отпадъците, отговарящи на изискванията, респективно рекултивация на старите сметища.
Моят въпрос към Вас е: ако е възможно, да ни информирате какъв е напредъкът по изпълнението на бюджета, който беше заделен за тази бюджетна година, като миналата година гласувахме 70 млн. лв., които трябва да бъдат насочени към рекултивацията на старите сметища?
Тук ще дам думата на господин Димов за отговор на поставените въпроси.
Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Благодаря, госпожо Председател. Уважаеми дами и господа, ще започна с коментар по въпроса на господин Георгиев, който е напълно прав.
На практика с Министерството на финансите водим много добър диалог, като мога да говоря за последните три години, защото преди това не съм имал възможност. През 2017 г. Министерството на околната среда и водите беше едно от трите, което получи повишаване на разходите и възнаграждение, след което се взе решение за две поредни години всички, цялата държавна администрация, да получат 10% увеличение. Проблемът тук е, че ние тръгваме от ниска база исторически. Това е проблемът.
През 2017 г. правителството на практика съвсем директно подпомогна Министерството, а следващите две години – с по 10%, което е за цялата администрация, което очевидно е нарастване на доходите. Факт е спецификата, примерно, когато трябва да е биолог, той не може да бъде никакъв друг, когато трябва да е химик, той не може да бъде никакъв друг и за тази специфика ние сме имали принципни разговори с Министерството на финансите и при възможност се търси.
В края на краищата е важно, че цялата държавна администрация получава втора поредна година 10%, което показва като цяло ангажираността на правителството и на Вас, гласуващи бюджета, към повишаване на доходите на администрацията. Знаете, че това е приоритет и на практика надали има някой в България, за който това да не е приоритет. Искам да благодаря за подкрепата в тази посока. Само искам да подчертая, че имаме много добър контакт с колегите от Министерството на финансите, общо-взето често пием тяхното кафе и накрая тръгваме с всичко, което е възможно, и все пак да се получи. Ако питате мен, точно казах, че очакваме едни 300 милиона отгоре, но…
Да продължа с отговора към господин Чакъров – да, има възможности. Мисля, че в рамките на тези възможности, правейки промените в ПУДООС, все пак даваме шанс по Черно море по-малките да започнат по проекта. Ясно е, че няма да свърши за една година. По този начин, правейки тази година, следващата и последваща, в рамките на няколко години множество малки населени места по Черноморието и не чак толкова малки – тези от две до десет хиляди души, имат шанса да започнат нещо, което преди година го нямаха като шанс. Между другото, честно е да бъде така.
Факт е, че в големите агломерации живеят и са концентрирани най-много хора, но само ще Ви кажа, че вече подписахме 12 от договорите за големите ВиК проекти по ОПОС. Покрай кампаниите малко забравих точно кое кога го подписахме, но всички проекти, за които с Вас имахме притеснение докъде ще достигнат, договорите вече са подписани, тоест ВиК дружествата могат да ги изпълняват и да търгуват по процедурите, по които са. Те са излезли от нас и аз съм положил подписа си под тях, което им дава един огромен ресурс във водния сектор.
На практика ние много внимаваме тези пари, които са с ограничение от държавния бюджет, да отидат на местата, на които няма да има дублиране на средства, така че от тази гледна точка сте напълно прав за този интегриран подход. Нека да видим по какъв начин може да се постигне по-голям ефект, а това, между другото, се случи и с въздуха. Миналата година подписахме с 6 общини за 110 милиона. Мисля, че с 10 от тях сме в процедура, а в седем – осем общини сме подписали за електрификация на градския транспорт. Това стана в края на месец септември по време на кампанията, но само с изпълняващи длъжността кметове, за съжаление, защото другите бяха в кампания. Честито, още веднъж! Правим всичко възможно да оптимизираме ресурса, който го има, за да се използва по най-добрия възможен начин.
За рекултивацията ще помоля госпожа Габрашкова да мине в малко по-големи подробности.
Само ще кажа, че освен финансовия ресурс, който успяхме миналата година с Вас и с помощта на Министерство на финансите да отделим – 70 млн. лв., успяхме да договорим малко по-голяма сума от Оперативна програма „Околна среда“. Очаква се всеки ден тази или следващата седмица да бъдат и те обявени, като условията в ОПОС и в ПУДООС ще бъдат абсолютно еднакви, за да не може едни да си мислят, че е по-добре в едното, а други – в другото. Абсолютно сме изравнили условията, за да може кой където е кандидатствал да не трябва да се извади проекта и да търси някъде по-добри проекти, а един да се сърди, че по едното е по-добро, а по другото е по-лошо. Това уеднаквяване всъщност ни отне малко време, но считаме, че с този ресурс ще покрием необходимостта за всички депа, които са в наказателната процедура.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Заповядайте, госпожо Габрашкова.
МИХАЕЛА ГАБРАШКОВА: Благодаря.
В изпълнение на член 87 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2019 г. управителният съвет на предприятието е взело решение за финансиране на депа с обект на наказателна процедура. Те са 34 броя към днешна дата и са на обща стойност от над 59 милиона лева и от тези депа са сключени около 20 договора. До края на годината се надяваме да сключим за всичките общински депа, гласувани за финансиране. Просто е въпрос на време да има тръжна процедура, изготвяне на документи, избори. (Реплика.) До края на годината се надяваме да усвоим, като са взети решения, до 70 милиона лева, които ни бяха отпуснати със Закона за държавния бюджет с решение на управителния съвет.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря Ви.
Господин Генов, заповядайте.
МАНОЛ ГЕНОВ: Господин Министър, мислех да не взимам отношение, но ще взема.
Господин Чакъров каза, че е добре да има повече пари, а Вие също потвърдихте по Първата ос за водите. Не съм правил справка за миналата година, но по предвидения бюджет по Оперативната програма по това направление бяха ли усвоени, или просто ги преместихме за другата година? Според мен доста се забавиха договорите, за което Ви адмирирам, защото сте успели да ги измъкнете от Министерството и да ги насочите към ВиК операторите.
На страница 31, където са прогнозите за допълнителен капацитет за оползотворяване и рециклиране на отпадъците, сте дали една много оптимистична прогноза – от 20 хил. тона догодина, ако няма техническа грешка, през 2022 г. трябва да станат 100 хиляди тона, а пък за 2021 г. сте предвидили 50 хил. тона. Надявам се, че голяма част от това е евентуалното усвояване на средствата, които са по Оперативната програма за усвояване на отпадъците, за инвестиции в сепариращи и компостиращи инсталации, но някак си пет пъти за две години, това ми се вижда така доста оптимистично. Искам да чуя доводите за тази оптимистична прогноза в случая. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Господин Генов, ще започна с втория Ви въпрос.
На практика в процес на изпълнение започнаха и продължават да текат много сепариращи инсталации, тоест със завършването на тези проекти се очаква да се вдигне капацитетът. Нещо повече, като цяло политиката на държавата и на Европейския съюз е към намаляване на депонирането и увеличаване на използването по някакъв начин, различен от депонирането. Знаете, че трябва да достигнем до по-малко от 10% депониране в следващите 10 – 12 години. Да де, но ако не вървим с тия темпове, няма как да го постигнем. Ние сме си поставили много амбициозна цел и, ако вместо 100 хиляди, са 90 хиляди, аз пак ще смятам, че е изпълнена целта. Надявам се всички тези инвестиции да започнат да дават резултат през следващите години, защото в противен случай те няма да се оправдаят.
Що се отнася до ВиК сектора и Оперативната програма, там не са година за година. Ние имахме риск от загуба на средства към края на 2018 г., който беше от порядъка на 110 – 120 милиона, и аз имах удоволствието да докладвам…
Всъщност господин Чакъров няколко пъти ме е питал по този повод тук и в залата, а ние сведохме това до нула и към края на 2018 г. нямахме нито един лев, загубен от Оперативната програма. Към края на 2019 г. очаквам подобно нещо, но в момента е рано да дам категорична информация. Предполагам, че този месец вече ще имам информацията за 2019 г.
Срокът, който беше определен за подаване към Министерството, беше около 20 април 2018 г. Всичките ВиК оператори успяха да подадат към април и от април до септември ние успяхме да изчистим всичките 12 договори да излязат от Министерството, което е огромна работа. Всичките договори са между 50 и 100 млн. лв. За месеците май, юни, юли, август – 4 месеца, Оперативната програма успя да извади всичките тези 12 договора, с което дава възможност да се види колко бързо ВиК операторите ще търгуват. Ще влезем ли отново в циклите на обжалване? Това е нещо, което не мога да предскажа. Това, което зависеше от тях, го направиха до месец април, а това, което зависеше от нас, до септември го направихме и договорите бяха подписани. Да не ви излъжа, може би през месец октомври е имал някой изостанал договор. Тоест ВиК секторът, по начина по който сме го разглеждали миналата година, е изпълнил плана, който си бяхме поставили. Оттук нататък е извън рамките на Министерството и на Комисията, а ВиК секторът, операторите са на дневен ред. Това е, което мога да Ви кажа. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Това е от компетентността на МРРБ – за ВиК сектора, но така или иначе финансирането е важно за реализацията на тези проекти.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: Извинете, да дам още една информация.
Ние ще продължим да подпомагаме МРРБ с финансиране на пред-инвестиционни проучвания и вероятно другата седмица предстои да подпишем следващ такъв, за да може да подам и следващи консолидирани ВиК оператори, така че този процес няма да спре дотук. Естествено, предполагам, че и в следващия програмен период МРРБ ще защити подобни проекти да се финансират.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Надявам се, защото нуждите са големи, както и господин Чакъров спомена.
Заповядайте, господин Чакъров.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Господин Министър, ще извинявате, защото за втори път взимам думата, но е важно в контекста на това, което казахте. Вие ме провокирахте да задам този въпрос и да има повече яснота.
Знаейки по какъв начин е договорена Оперативната програма и по какъв начин се реализира, ние се радваме и пожелаваме тази година да няма изгубени средства, с оглед на реформата, която се реализира във ВиК сектора. Има известно закъснение по отношение на реализацията на Първата ос на Оперативната програма и Вие го знаете.
Въпросът ми е конкретно: без да има в частта финансиране и подпомагане на пред-инвестиционните проучвания, да не е само в населените места с еквивалент на жителите над 10 хил., а да се обърне достатъчно внимание на местата с от 2 до 10 хил. жители. Ако я няма предварителната подготовка, за всички проучвания и проектиране няма да има реализация, нали?
В контекста на регионализма, какъвто въпрос съм задавал към Вас и към министъра на регионалното развитие и благоустройството, с оглед изравняване на качественото и стандарта на това да има нормални условия за пречистване на отпадните води и да останат да живеят хората в населените места, а не да се концентрират в големите градове, може би сега е моментът да се предвидят средства за пред-инвестиционни проучвания и подготовка на проекти в тези малки и средни населени места. Надявам се, че споделяте един такъв подход.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин Чакъров.
Господин министър, заповядайте.
МИНИСТЪР НЕНО ДИМОВ: По принцип всяко място трябва да се развива горе-долу еднакво, със справедливи темповете, но до известна степен това е извън обхвата, с който аз мога да контролирам политиките.
Ние осигуряваме финансирането за тези пред-инвестиционни проучвания, но възлагането идва от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, а начинът, по който те правят политиката, е някак си извън това.
В края на краищата за нас е важно какво се случва с водата, когато излезе от пречиствателната станция, за да няма натоварване върху реките и водните източници. Знаете го много добре, така че този разговор трябва да продължи и, естествено, че районите трябва да бъдат развивани равномерно. Пак казвам, инструментите, които имаме не са чак толкова големи, и за нас е важно максимален брой хора да бъдат покрити.
Що се отнася персонално до политиката на Министерството – това е, че направихме допустими от 2 до 10 хиляди и под 2000, че показваме желанието си да финансираме всички населени места, а не само тези над 10 хиляди, независимо дали става дума за вътрешността или за Черноморието. Там живеят наши съграждани и за тях е важно да имат добро качество на живот и тук няма съмнение.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин Министър.
Това е разговор с продължение и безспорно са важни всички населени места. Може би при подготовката на Оперативната програма за следващия програмен период това съображение ще бъде взето в предвид. Благодаря Ви за представянето и коментарите.
Има ли други изказвания и въпроси? Няма.
Колеги, представям за гласуване Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2020 г., № 902- 01-57, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2019 г.
За – 12, против – 7, въздържали се – няма.
Приема се.
Преминаване към втора точка:
РАЗНИ.
Колеги, искам само да Ви помоля да отбележите в календара си датата 12 декември. Настъпва краят на годината и трябва да отчетем свършеното дотук, да набележим планове за следващата година, затова планираме изнесено заседание на обичайното място. Моля да резервирате място в програмата си. Добре дошли ще бъдат и делегатите от местната власт.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,10 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Ивелина Василева
Стенограф:
Мария Петрова