Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

ПРОТОКОЛ №55
На 21 май 2020 г., четвъртък, се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите при следния

ДНЕВЕН РЕД:

1. Обсъждане за второ гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 054-01-11, внесен от Даниела Дариткова – Проданова и група народни представители на 14.02.2020 г.
2. Обсъждане и гласуване на общ законопроект на приетите на 14.05.2020 г. на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците, № 054-01-14, внесен от народния представител Манол Генов и група народни представители на 19.02.2020 г. и Законопроект за допълнение на Закона за управление на отпадъците, № 054-01-16, внесен от народния представител Ивелина Василева и група народни представители на 21.02.2020 г.
3. Разни.

Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по околната среда и водите, и на гостите се прилагат към протокола.
Заседанието беше открито в 14,00 ч. и ръководено от председателя на Комисията – госпожа Ивелина Василева.

* * *

ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Добър ден, колеги! Има кворум и откривам редовното заседание на Комисията по околната среда и водите.
Уважаеми господин Министър, уважаеми гости!
Дневният ред на днешното заседание е, както следва:
1. Обсъждане за второ гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 054-01-11, внесен от Даниела Дариткова – Проданова и група народни представители на 14.02.2020 г.
2. Обсъждане и гласуване на общ законопроект на приетите на 14.05.2020 г. на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците, № 054-01-14, внесен от народния представител Манол Генов и група народни представители на 19.02.2020 г. и Законопроект за допълнение на Закона за управление на отпадъците, № 054-01-16, внесен от народния представител Ивелина Василева и група народни представители на 21.02.2020 г.
3. Разни.
Други предложения? Няма.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 14, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Наши гости днес са: господин Емил Димитров – министър на околната среда и водите, госпожа Михаела Доцева – директор на дирекция „Правна“ към Министерството на околната среда и водите, и госпожа Силвия Димитрова – директор на дирекция „Екологична оценка и оценка на въздействието върху околната среда и предотвратяване на замърсяването“.
Колеги, преди да пристъпим към разглеждане на законопроектите, включени в днешния дневен ред, бих искала да дам думата на господин Димитров, за да ни осведоми за актуални теми и въпроси, свързани с дейността на Министерството на околната среда и водите през изминалия повече от двумесечен период, откакто не сме се виждали в този формат. Благодаря Ви, господин Димитров, че сте с нас.
Аз бих искала да кажа, че вече влизаме в нормален ритъм на работа и следващата седмица ще проведем и блиц контрол. Още веднъж искам да благодаря за Вашето присъствие днес тук и за възможността да чуем за актуалното развитие на въпросите и събитията, които касаят Министерството на околната среда и водите.
Заповядайте, господин Димитров.
МИНИСТЪР ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Уважаема госпожо Председател, дами и господа народни представители! Разбира се, че когато бъде насрочен блица, аз ще дойда с далеч повече данни и възможност да отговоря по-подробно на всички въпроси, които Ви интересуват.
Наистина минаха два месеца. Ние страдахме, че законите не се променят по обективни причини – нямаше как, а от друга страна, ни помогна да видим погледа върху това, което е предложено до каква степен е полезно, до каква степен би могло да се доизглади и да се промени. Разчитаме изключително много на Вас, а тези два месеца показаха, че не навсякъде законодателството, което винаги догонва потребностите, е адекватно за момента, в който ние попаднахме, и то без да очакваме.
Случи се и нещо добро – видяхме нашите слабости, нашите грешки и неудачи, а в същото време успяхме да осмислим текстовете, които са дадени при Вас. Още веднъж благодаря, че веднага, след като започнахте работа, се насочихте към нашите законопроекти, за нас те са наистина важни. Ще се явяваме най-редовно на работни заседания и ще окажем цялото ни съдействие, може да разчитате на нас.
Разбира се, че на Блиц контрола и после на парламентарен контрол ще отговарям на всичко, което попитате. Извинявам се, че миналия път имахме малко обстановка с коронавируса, хората бяха разпуснати и не можах в петък да участвам. Утре ще участвам и нямам към когото и да било отрицателно отношение – по повод моето неявяване миналата седмица. Понеже народни представители ми зададоха много въпроси, свързани с Варна, четат и гледат предавания, и така нататък, затова си позволих да дойда и да взема данни, защото предположих, че ще ме питате.
Всъщност да се похвалим, че ние имаме бюлетин 60-ти, вчера излезе. Знаете, че всеки ден в сайта вече даваме информация на всички институции за състоянието на язовирите – няма тайна големи ли са, малки ли са, препълнени ли са, празни ли са и, разбира се, месечният бюлетин. Ето, ще дам един и на Вас, госпожо председател, много е голям, много е хубав. Обадили сме се и на Висшия съвет по водите – да добавят нещо, ако решат. Ние сме в процес на обработка и това всъщност е политиката на Министерството. Там пишем това, което смятаме да довършим и защо смятаме, че трябва да стане.
С графика всъщност регулираме движението на водите в България. Първо, ще започна с Варна. Още когато бях на няколко дни министър, с уважаемия главен прокурор бяхме за едни контейнери, които трябваше да заминат за Италия, уреждахме процедурите в прокуратурата и с другите власти. Тогава разбрах, че тръбата е скъсана и се излива в езерото. Това е процес, който е започнал много по-рано.
Даже имам едни снимки, които показват много ранен период, но на тази от 10-ти месец – оранжевото, което виждате, е планктонът и така нататък. Веднага казах да ми се изготви доклад, за да съм запознат и да се обследва ситуацията каква е, докъде е, защото от квартал „Аспарухово“ всъщност не постъпва тази тръба и всичко, което се подава по нея е в пречиствателната станция. Това е могло веднага да се разбере и, когато един водопровод няма вода по него, разбираш, че няма, когато една тръба подава отпадни води – също.
Това беше поводът веднага да помоля и да се направи протокол, да се направят предписания и да се наложат съответните глоби, и от този момент нататък ежедневно питаме: какво стана с тръбата, какво стана с тръбата? Понеже бях на място, мога да Ви кажа: който и кораб да мине, имаше четири пръста чисто пространство под него и няма никакво значение надолу какво има – тръби, други кораби. Той минава и заминава. Хиляди кораби са минавали по този канал, но както виждате, тръбата е скъсана. Местните казаха какво е, но е въпрос на други органи да го установят. Предполага се, че е кораб с пусната котва и докато набере котвата, той е драл по дъното и е скъсал тръбата. Четиридесет и три метра е разстоянието между едната тръба и другата и се излива постоянно в езерото. Проблемът е, че това езеро няма отток, няма вода в него и тя си стои на място, а вълните го затискат.
Веднага се обадих, за да попитам какво се прави, как се прави и не може ли тръбата да се завари и да се поставя отново и каквито и да са разходите, в крайна сметка трябва да се затвори заливът за известно време, за да стане. Въз основа на нашите протоколи – ще бъда по-кратък, сме издали предписание да се предприемат действия по възстановяване целостта на тръбопровода и да служи за транспортиране до квартал „Аспарухово – Запад“. Крайният срок е бил 24 февруари, който ние сме дали на отговорниците – управител на ВиК Варна, кмета на община Варна, за предприетите действия писмено да бъде уведомена РИСОВ – Варна, и да се представят план-графици до 24 февруари. За неизпълнението – да бъде потърсена административно-наказателна отговорност и действия по реда на чл. 166, т. 3 от Закона за опазване на околната среда.
Това е всъщност последният документ, а преди това имаме писмо, което е до мен и е във връзка с проведен разговор на 2 февруари 2020 г., и Ви докладвам. Оттам нататък пише всичко, ако желаете, мога да Ви запозная.
Нашите указания са да се установи точно мястото на компрометирания участък, а след това в тридневен срок да се представи в РИОСВ – Варна план-график за действията и да бъде представена допълнителна информация. Имало е обследване на специализира фирма „Аквапром“ от 21 до 26 януари, тоест те са знаели и с високочестотен сонар са установили къде е прекъснат в канала тръбопроводът и оттам нататък вървят преписки. Всичко, което се е искало от нас, сме го направили своевременно и сме го оповестявали много повече от необходимото. Както Ви казах, исках да заведа министърката на туризма, за да се запознае на място. Така че толкова по отношение на водата – каквото трябва, е направено. Ще дам и допълнителна информация.
Оказваме съдействие на органите на прокуратурата и досъдебното производство и тук гледам моята резолюция, когато е дошла, за спешна реконструкция, административно-наказателно производство и отчет кой какво е направил.
По отношение на водите само две думи. Вие знаете, че всяка сутрин получаваме вече ето тези три графици: единият е за корона отпадъците, които са изгорени, другият е за водите, третият е за преминалите през границата транспортни средства. По време на коронавируса се ограничи вносът на отпадъци и в известна степен успяхме да овладеем ситуацията – само през пристанищата, върнахме много камиони, имаме много реализации, заловени и прокурорски преписки по ситуацията, защото на много места ги хванахме.
Притеснението ми е, че ако Законът не влезе по-бързо – без да се опитам да влияя или да Ви притискам, ще се опитат хората, които са гладували доста дълго време, два месеца, да възобновят стари практики, което ни поставя в голямо изпитание. Съгласували сме действията си с „Гранична полиция“ и с прокуратурата, надяваме се този натиск да го овладеем. Разбира се, много разчитаме на Вас, най-вече за площадките.
По отношение на коронавирус отпадъците мислихме, че са в много по-големи количества, а благодарение на действията на правителството те бяха много малко килограми. Имаме два буферни склада, успяхме и овладяхме ситуацията, а и почти не ни е затруднила, бих казал. Най-голямото затруднение беше да дадем пропуски на хората, които живеят извън София, за да могат да идват на работните си места. Там никой не разбра, а на хората на първа линия, работещи само с коронавирус, им дадохме от Министерството допълнително възнаграждение, защото това, което те свършат, никой друг не би могъл.
Притеснението по отношение на водите, което всички ние имаме – в понеделник направихме среща с Басейнова дирекция, „Язовири и каскади“ на НЕК и с дружеството, което се занимава със стопанисването на двата ВЕЦ-а на язовир „Искър“, знаете, че язовир „Искър“ ни е на 80% пълен. Има още 120 милиона, с които може да оперираме. Дебатът е дали да бъдат пуснати по реката – тъкмо да почистят реката, но тя не е подготвена и ще минат утайки, дали да бъдат пуснати през ВЕЦ-овете, или да ги съхраним за питейно-битови цели. В крайна сметка имаме вода и се опитваме максимално да я запазим, да я съхраним.
Имахме проблем с един от ВЕЦ-овете – чисто технически саботаж, хвърлено дърво, за да се повреди турбината, но сме го оправили.
В момента имаме готовност да преведем водите от язовир „Искър“ до Панчарево и съответно от река „Искър“, като се опитваме максимално да напълним язовира, защото имаме възможност. Тоест имаме проблем и с пълните язовири, който, разбира се, ще го решим. Съгласували сме графика още миналия понеделник за всички.
За останалата част на страната. Язовир „Студена“ има вода за 10 месеца, защото ако харчи по милион и 400, всъщност 14 милиона е полезният обем. Опитваме се от язовир „Бели Искър“ през София да вкараме и оттам да получават повече вода, за да им стигне язовира за много повече време, бих казал за 2 години.
Язовир „Тича“ има вода примерно за 24 месеца, към днешна дата – по 35 милиона харчат на година. Целта е така, както ограничаваме земеделците, да ограничим бизнеса и да не ползва питейно-битова вода, а да мине на собствени водоизточници и да може този период да бъде три години – хич да не вали дъжд отсега нататък, то да знаем, че три години ще имат вода.
Знаете, че са предприети действия за системата „Дунав“. Нека да дадем достатъчно време, за да се проведат обществените поръчки и строителството, така че като дойде водата до Шумен, до Търговище и до другите общините, те да не останат през това време без вода, дори и да не вали. В тази посока са усилията ни.
За язовир „Асеновец“ ограничихме града, за да може от собствени водоизточници – понапълнихме, имаме за 10 месеца. В момента смесваме водата, за да не понасят голямо икономическо бреме хората, а и те също се справят.
Най- ми е на сърце Бургас и това е единствения окръг, който се опитва да работи с дългогодишна перспектива, а всички питат –след три месеца, след пет, след една година. Те са единствените, които дойдоха и заявиха нещо много хубаво: два язовира, които са за напояване – празни и почти не се използват, да бъдат преоборудвани и отремонтирани водосборните съоръжения и стените, за да станат за питейно-битови цели. Единият е на 13 км от Слънчев бряг и има около 30 – 40 милиона полезен обем. Да имаш язовир на 13 км, който можеш да ползваш, изграден, направен със санитарна зона и с всичко, е нещо прекрасно. Другият е в планината и той не е много по-далеч, а Бургас и Южното Черноморие би могло да се захранва тогава от Камчия и от тези два язовира, и от „Ясна поляна“, тоест съвсем по-различно ще бъде.
Примерно, тази година да предприемем действия по ремонта на тези стени, на водосборни съоръжения, евентуално на тръбопроводи, а следваща година да пристъпим към пълненето на тези язовири, като те имат собствен водосбор, тоест Бургас в това отношение постъпва изключително далновидно, защото язовир „Камчия“ захранва и Северното, и Южното Черноморие. Ако след 1,5 или 2 г. възникне проблем и имаме суша, те биха могли да си решат проблема със собствени усилия. Засега за Северното Черноморие обаче не предприемат действия да увеличат водоподаването от собствените си водоизточници, а в голямата си част разчитат на „Камчия“. В тази връзка ние ще предприемем съответните действия.
За Шумен и Търговище сме казали на всички предприятия да не ползват питейна вода, а да минат към собствени водоизточници – не всички имат възможност да го направят, но тези, които могат, ще реализират икономии.
Язовир „Ястребец“ захранва с вода 1000 души, обаче е земеделски. Ако дадем вода на земеделците, пада нивото и тези 1000 души започват да се сърдят, че водата им е лоша. Ще бъдем принудени догодина, ако няма вода, язовирът да не дава за поливане, а да запази водата само за тези 1000 души в град Антоново. Ще е крайно неприятно заради 1000 души в Антоново, 3000 земеделци да останат без вода, но питейно-битовата е с приоритет. Помолил съм ги да потърсят собствени водоизточници.
Друг голям проблем беше язовир „Дяково“, който беше празен и три месеца нямаше вода. В резултат на предприетите действия язовирът е пълен на 25 милиона, което не се е случвало от 2004 г. Изключително грешен ВЕЦ, който за два дена харчи водата, която язовирът дава на два града, няколко села, два завода, един ТЕЦ и един фармацевтичен завод за цял месец. Тоест разходът на язовира за кварталите от Дупница, от град Бобов дол, за поредица от села в Бобов дол, за завода в Дупница за лекарства за цял месец се равнява на два дена от разхода на ВЕЦ, който я хвърля в реката. Ограничили сме ВЕЦ-а и служебно ще му изменим разрешителното – преди язовирът да е пълен, ВЕЦ-ът никога да не работи.
Трудна е процедурата, всички искат вода, пуснахме им я, а едно писмо не е дошло при нас в подкрепа на това, което искаме. Но там проблем няма да съществува в близките две години и няма да допуснем повече язовирът да се изпразва, независимо за какви цели. Напълнили сме го на 25, а догодина се надявам да го напълним на 30 и едва тогава да пуснем ВЕЦ-а. В противен случай трима работници и един ВЕЦ и водата за цяло огромно население отива. Това е всичко, завърших.
Извинявам се, ако съм бил малко по-подробен от необходимото. Готов съм да отговоря на всички Ваши въпроси, уважаема госпожо Председател, дами и господа народни представители. Надявам се, че в Блиц контрола ще бъда по-обстоятелствен. Ако ме насочите и през седмицата за въпросите, които Ви интересуват, ще мога да бъда и по-полезен. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, уважаеми господин Министър за изчерпателната информация по наболели теми и актуални въпроси. Благодаря много за детайлите, които ни предоставихте.
Като народен представител от област Бургас съм наистина обнадеждена, че се работи активно по обезпечаването на необходимите количества вода за питейното водоснабдяване в бъдеще. Имам само един въпрос относно първата тема, която засегнахте. Стана ясно, че има голямо количество измряла риба в района на Варненския залив: дали има резултати от изследванията, които са направени и дали е установена причината за това?
Заповядайте.
МИНИСТЪР ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Ще Ви кажа. Понеже се води следствие и всеки разказва различни неща, помолих да ми дадат информация, като го свършиха малко на приятелска основа. Всичко това, което е на 10 октомври 2019 г., е в оранжево, а на 4 април 2019 г. е същото. Така че кога точно е била повредата?!
Не мога да кажа, че в резултат на изтеклите води планктонът се е размножил в огромни количества. Според мен проблемът е, че няма течаща вода, която да се вкарва в морето. Ако тръбите на „Аспарухово“ бяха директно в морето, последствията щяха да бъдат много по-малки. Разумно е направено, че този водопровод отива в общата водопречиствателна станция на Варна. Проблемът сега е, че те продължават да изливат, а и по тези снимки излиза, че крайбрежието не изглежда добре. Смятам, че много спешно трябва да се извади тръбата и да се завари. Това е. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Да, надяваме се, че максимално бързо ще се реши въпроса.
Заповядайте.
МАНОЛ ГЕНОВ: Господин Министър, препоръчваме на блиц контрола да извадите кореспонденцията между община Варна и между Вашия предшественик, която е още от 26-ти август. Още на 26-ти август заместник-кметът на община Варна уведомява Нено Димов, че са установили, че няма подаване на фекални води към станцията. Кореспонденция има, а няма абсолютно никакви действия – прехвърляне на топката между институциите, за да се стигне до това, което става в момента. А то е катастрофично! Аз съм от Варна и го знам от първо лице единствено число.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Заповядайте.
МИНИСТЪР ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Аз не казвам кога е станало, защото не съм бил там.
Аз съм го разбрал на 2 февруари и веднага съм се обадил да се предприемат действия. Кореспонденцията не е оправила водопровода от месец август до момента. Това, че някой е разбрал че е скъсан водопроводът и е решил да напише писма и му решава всички проблеми, това не така. Мисля, че това не е решението.
Дали знаете коя е строителната организация, която МОСВ има при себе си, за да извършва такива ремонти?! Ние не извършваме ремонти, а контролираме околната среда. Кое Министерство отговаря за ВиК, кой е собственик, за да кажете: ние собствениците написахме на МОСВ и въпросът ни се реши. Щом са написали писмо до нас, значи, че са знаели за проблема, а прокуратурата го е разбрала вчера. Какви са действията от месец август? Това може да е било планктон, но е същата снимка.
МАНОЛ ГЕНОВ: Искам да кажа, че РИОСВ се задейства, когато Вие се намесвате. Няколко месеца преди това РИОСВ мълчи като риба за това, което става, и не налага никакви санкции на ВиК.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Моля Ви да не влизате в диалог с Министъра.
МИНИСТЪР ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Това няма отношение към ремонта. Прокуратура разбра, а тя била виновна, че го няма отремонтиран.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Да, максимално бързо трябва да се предприемат действия, за да се реши проблемът.
Заповядайте, господин Чакъров.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Аз по-скоро нямах намерение да взема отношение, но виждам, че има доста емоции по този казус в случая. Ако трябва да бъдем коректни, субектът – органът, който отговаря да се следи за качеството на водите, влиза в правомощията и задълженията на МОСВ. По отношение на експлоатацията на изградените инсталации, оператор се явява съответното ВиК, а МОСВ няма касателство.
В случая – не затова, че сме Комисия по околната среда и водите и аз съм бивш министър, но това е коректното и правилното, тоест операторите да действат и да изпълняват задълженията си, а трябва и да се види и дали е навреме. Може би сега трябва да се прецени и вследствие на тази дълбочина какво е станало с котвата и занапред какво би се случило, как ще се случва. Добре, правим ремонта и след една - две години отново се случва това нещо. Какво правим тогава? Отново е същата катастрофа. Действително това е една придобивка и да не казвам кога това е направено, защото аз имам пресни спомени. Идеята е много добра – прехвърлянето на тези води към пречиствателната станцията. Това трябва да се възстанови и от емоции няма нужда.
Трябва да се направят допълнителните изследвания и да се види дали е вследствие на замърсяването от този главен колектор, прехвърлянето на водите, или има допълнително замърсяване. Това трябва да се установи с оглед на измирането на рибите и емоцията няма да помогне.
В случая действително трябва да се направи изследване и да се види, а възложител трябва да бъде съответният ВиК оператор. Кой стопанисва в момента тази сграда, господин министър? Нали те я стопанисват?! Тогава колко пари са превеждат от МОСВ? Навремето аз бях вдигнал ръце, не знам как сте сега. Дай боже, да сте по-добре, че от такса водоползване да постъпват, да има някакъв ресурс, с който да се оперира. Ако трябва и без това, и ВиК дружеството да се намеси, да се реши този проблем наистина за Варна. Трябва да бъде решен и то възможно по най-бързия начин с всички необходими мерки и действия. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, уважаеми господин Чакъров.
Съгласна съм, че органите на МОСВ имат контролни функции, а що се отнася до отговорностите по поддържане на съоръжението, то те са ясно разписани в Закона за водите – общината е собственик на инфраструктурата и операторът ВиК.
Заповядайте, господин Генов.
МАНОЛ ГЕНОВ: Аз не искам тук да навлизам в това кой, кога и откога е виновен, и така нататък. Това нещо не се е случило в някоя съседна държава, това се е случило в Република България. От август месец досега – колко милиарди са раздадени на общините за най-различни неща?!
Някой чукнал ли е по масата от тези всички институции, които ги изброих? Дали ще е ВиК, дали ще е общината, дали ще е МОСВ, за да удари по масата и да каже: хора, тук имаме проблем и трябва да го решим! Има опасност от екологична катастрофа, от това, което се случва в момента. Никой по веригата от всичките институции не си е свършил работата и проблемът е системен за българската държава!
Много ми намирисва на пернишкия случай: мълчете сега, защото идват избори! Ако се разчуе, може да не гласуват за нашия кмет във Варна. Има и такава хипотеза, господин Министър, вероятно. Не знам Вие дали да я споделяте или не, но е типичен пернишки случай – отново институциите и държавата бягат след събитията, а не реагират адекватно! Ние ще годинясаме, ако се е случило през месец август – след три – четири месеца идва август. Последствията за туризма, за населението, аз мисля, че госпожа Василева неслучайно Ви зададе въпроса: правен ли е анализ и от какво са измрели рибите – дали е от планктона, дали е от липсата на кислород, или има някаква друга трета причина, и това трябва да се разбере? Така че аз правя констатации и споделям.
Въпрос ще Ви задам по втората част на Вашето изложение. Много е добре, че сте призовали целия бизнес да не ползва за промишлени цели вода, която може да бъде ползвана за питейни, защото е приоритет и предимство. След като Вие ги призовавате, Вие създавате ли условия на тези хора Басейновите дирекции да извадят по бързата писта разрешения за водоползване, всички други процедури, които са свързани със създаването на нови водоизточници.
Това мисля, че е във Вашите правомощия, въпреки че гледам – госпожа юристката Ви казва, че може да не е законно или наредбите да са такива, но дайте, ние сме насреща, след като има такъв проблем, да направим в Закона нещо, където трябва и в наредбите тези хора да минават по бързата писта, а не той да чака една година за разрешение за водоползване. Това е бизнес, той няма да чака, на него му трябва вода, а като му трябва вода бюрокрацията отново ще създаде условия за генериране на корупционни практики, бъдете сигурен. Имаме свежи примери, нали така? В пловдивската дирекция – Източно беломорската.
А и на тези, които сте ги сложили, кажете им, че някой, който е назначен, трябва да има отговорност да управлява, но да има отговорност и да подписва, и да върши това, което му е вменено. Ще получите много скоро един сигнал пак, аз ще Ви го донеса лично. Благодаря.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Заповядайте, господин Министър.
МИНИСТЪР ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Ако мислите, че на кило ще издаваме, а после Вие ще ходите да се жалвате в прокуратурата, а пък ние ще ходим в затвора, то няма да подписвам на кило.
Факт е обаче, че човекът е нерешителен, ние го сложихме временно да изпълнява, предстои смяната му съвсем скоро. Той е много добър експерт и на мястото, на което работи, се справя блестящо. Не можем да намерим човек, който да го замести. Тази голяма отговорност, с която го натоварихме да отговаря за една от най-големите дирекции го затруднява. Освен това спомена как го извеждат с белезници – на никому не е приятно. На никому не е приятно!
Тъй като говорите за корупционни практики, нека да мине делото и тогава ще си говорим, защото сега, ако се окаже, че един е раздавал и е уреждал всичко, а като се е появил друг, то са решили да си водят война на гърба на третия. Много често в България става това, но нека да се произнесат институциите, защото после ще се окаже, че този, който е твърдял, че друг го дава по-скъпо или по-евтино, се оказва, че той го е давал най-скъпо и изведнъж става страшно. Истината винаги излиза, когато никой няма нужда от нея!
По отношение на питейно-битовото водоснабдяване – законът е такъв, какъвто сте го приели Вие. Първо е питейно-битовото, после минералната, после земеделците и после промишлеността. Не може ти да отидеш да ограничаваш земеделците от 36 милиона и да ги направиш на 7 милиона, и да ги натискаш да намаляват още и още, защото тази година освен да пием вода ще трябва и да ядем.
Казваме, че към земеделците сме много благоразположени и ги стимулираме – пряка и непряка помощ, а в следващия момент казваш: ами умрете, няма да Ви дадем вода! При това язовирът „Тича“, за който коментираме, е техен – техен язовир, техни деривации, техни напоителни системи, а изведнъж някой си е изрязал водопроводите в града – водоизточниците, закачил се е за тази тръба и вика: ей сега е мой.
Същото е като в язовир „Антоново“, язовир на земеделците и вика: може да сме хиляда души, ама питейно-битовия го ползваме, спирате язовира за земеделците. Изобщо не е коректно, но така се е получило. Тъй като има тази поредност, молих ги и в Шумен да не правят излишни заседания и да не пишат възвание-писмо до султана – до мен: не давайте на земеделците, защото в момента, в който ограничим земеделците и те платиха цената с много по-малка вода.
Следващият въпрос е: какво правим с питейно-битовата вода за бизнеса? Тогава идват два проблема: ако бизнесът си направи ВиК-тата, то веднага почват да плачат, че нямат пари, защото половината приходи са им от бизнеса. Тогава изведнъж забравяме, че е питейно-битова и я даваме на бизнеса за промишлени цели, тогава няма проблем?! Но, когато я даваме на земеделците, тогава е голям проблем: остави ги земеделците да мрат!
И затова аз направих друго – прочетете графика, месечния график, който сме дали. Аз казвам, че това е политиката на Министерството по отношение на водите, в него сме описали и за Търговище, и за Шумен, и за всички водоизточници, които ги има през годините. За кои от тях има действащи разрешителни? Те ги имат и могат да си ги извадят по-бързо.
Освен това за проучвателен сондаж процедурата е много бърза. Първо, ти виждаш дали я има, като искаш разрешение да я провериш. Там проблемът ще е в момента, в който хора си намерят бизнес вода, а ние ще трябва да ги спираме, за да може да оцелеят ВиК-тата и тук няма корупция. Ако за половината приходи на ВиК-то, които ги взима от бизнеса, се окаже, че няма да ги взима – защото имаме един светъл пример в Шумен. Ако си я купува водата, тя му е 120 000, а като си плаща тока и таксите, взима 3000. Кой бизнесмен, при положение че може с 3000 да си реши проблема, ще даде 120 000? Но пък друг вика: „Това са ми заплатите, хайде, ако може да продължава“.
Там имахме зони, а икономическата зона изобщо нямаше водомер. Как си го обяснявате – режем лентички, откриваме страхотни обекти, привличаме чуждестранни инвеститори, водата върви без водомер?! Ние сложихме водомер. И затова проблемът с промишлеността не е – „Вие ще ги накарате“.
Аз не съм казал, че моята фирма ще Ви проучи сондажа или да Ви го регистрира, а сме казали така: Басейнова дирекция да окаже цялостна помощ на всички, които имат желание, а и на общината, която е най-голяма в случая. Общината има най-много действащи и да си ги възстанови в Шумен, като им даваме даже разрешителните, номерата по години и по дебити, само че те не правят нищо.
За бизнеса, заповядайте, направете си проучвателни сондажи. Това ще е процес, който ще трае може би три месеца, а може да трае шест месеца. Целта Ви казах каква е – да не останат хората без вода, а примерно вместо за две години, да може да имат за три години. Когато стане система „Дунав“, ще си работят. Приятел е този, който не ти бърше сълзите, когато плачеш, а който не те разплаква!
Догодина който и да стане премиер – аз имам вода за една година, нямам никакви грижи, а като стане някой и каже: „ами много хубаво, след три месеца, след шест месеца хората ще са на улицата“. Той няма ли да се почувства зле и да каже: „Добре, защо го разбирам сега, защо сега е този проблем пред мен?“ Аз се опитвам проблемите, които са за осем месеца, за една година, да ги разсроча за три години – законово, ясно.
Даже моята молба към областния управител на Търговище е: „Моля те, не ангажирай фирми, свързани с който и да било от Басейнова дирекция, за да не излезе после приказка. Който си иска и който си наеме, той да го проучва, но не ангажирайте хора сега, защото ще се изкористи цялата работа“. Така че за проучвателни сондажи ние правим всичко и помагаме.
За всички други сме дали пълна информация на местните да знаят кои са и тя е в графика, публикувана е и в сайта. Повече от това не можем да направим, господин Генов.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Все пак имайте предвид, господин Генов, да не влизаме в диалози. Чака ни дневен ред на заседанието.
МАНОЛ ГЕНОВ: Мисля, че нещо не се разбрахме правилно или Вие не разбрахте въпроса.
Аз говоря именно за тези проучвателни сондажи. Той, проучвателният, е до момента, в който се установи, че има количества вода и е годна, и може да се ползва. Оттам нататък, за да е легитимен този субект, който прави проучвателния сондаж, на него трябва да му бъде издадено разрешение за водоползване. И ако той чака седем-осем месеца и не му се прави това поради ред бюрократични причини, той ще бъде склонен да търси други начини и по някакъв начин да мотивира някой това да го свърши.
Аз имах предвид за съдействието на бизнеса именно в тези ситуации, когато се правят нови сондажи и за неиздадените разрешения за ползване. Ако искат, ще ги ползват, ако не искат – не. Вие сте ги призовали, дали сте им ги, свършили сте си работата. Имате добро намерение.
Говоря за новото, то си е инвестиционно намерение – един сондаж да направиш, трябва ред документи, неща. В момента, в който е ясно, че има такова количество вода с такъв дебит и с такива качества, може да се ползва за целите, за които е направено. Тук е вече Вашето място като министър, Вие и да съдействате на целия този бизнес да не натоварва водоизточниците с потребление, за които говорихме преди малко, да освободи и ВиК-тата, и другите институции от това да ползват такова количество вода, а те да си го доставят и да го изпомпват сами. Но просто се иска малко да бъдат погледнати с двете очи, а не да ги бавят – дай това, дай онова. Това исках да Ви кажа.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Аз съм убедена, господин Генов, че Вие като народен представител, ако имате конкретни предложения, то Министерството на околната среда и водите и ние ще бъдем готови да ги разгледаме. Иначе що се отнася до сроковете, те са заложени в нормативната уредба и се надявам, че администрацията ще съблюдава за така регламентираните срокове.
Благодаря Ви много още веднъж, господин Министър.
Колеги, предлагам да пристъпим към разглеждане на законопроектите в дневния ред.

Преминаваме към първата точка:
ДОКЛАД ОТНОСНО ВТОРО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА, № 054-01-11, ВНЕСЕН ОТ НАРОДНИЯ ПРЕДСТАВИТЕЛ ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 14 ФЕВРУАРИ 2020 Г., ПРИЕТ НА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ НА 26 ФЕВРУАРИ 2020 Г.
„Закон за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда.“
Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на Закона.
Параграф 1. Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1 така, както е записано в Доклада.
Имате ли изказвания?
Заповядайте, господин Мацурев.
АЛЕКСАНДЪР МАЦУРЕВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаема госпожо Председател, уважаеми господа народни представители, уважаеми господин Министър! Искам да направя едно предложение по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, а именно в чл. 93 да се направят следните допълнения:
„1. В ал. 1 да се създаде нова т. 5 – инвестиционните предложения, съгласно т. 10.1 от Приложение № 1, попадащи в обхвата на Регламент ЕО № 1069 от 2009 г. на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г., за установяване на здравни правила относно страничните животински продукти и производни продукти, непредназначени за консумация от човека, и за отмяна на Регламент на ЕО № 1774/2002 – Регламент за страничните животински продукти ОВЕС/3001 от 14 ноември 2009 г.
2. В ал. 3 след думите „т. 1 до 3“ да се добави „и 5“.“
Мотивите за това мое предложение за допълване на Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда от 14 февруари 2020 г. в чл. 93, ал. 1 с нова точка 5 и в чл. 93, ал. 3 е продиктувано от необходимостта да бъдат уредени инвестиционните предложения за обезвреждане на опасни отпадъци чрез изгаряне или съвместно изгаряне, които попадат в обхвата на Регламент ЕО № 1069 от 2009 г.
От друга страна, поради предложените в Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда нови точки – 10.1, 10.2 и 10.3 в Приложение № 1, то е необходимо да се прецизира прилагането на Закона за опазване на околната среда.
По отношение на Приложение № 2, т. 11,буква „и“ – инсталации за обезвреждане и оползотворяване на животински трупове или животински отпадъци, тъй като приемането на промените ще доведе до задължителното прилагане на процедура по ОВОС по чл. 92, ал. 1. Съгласно сега действащия Закон за опазване на околната среда за инсталации от обхвата на Приложение № 2, т. 11, буква „и“ компетентните органи към момента прилагат процедура по чл. 93, ал. 1, т. 1 и 2, тоест преценката за необходимостта за извършване на ОВОС. Като пример можем да посочим някои от последните решения на компетентния орган РИОСВ – Русе, който постановява да не се извършва ОВОС за инвестиционни предложения, монтаж на съоръжения за унищожаване на странични животински продукти в цех за преработка на месо или монтаж на съоръжения за унищожаване на странични животински продукти на територията на инсталация за интензивно оглеждане на свине от 22 януари 2020 г. и прочие.
Нещо повече, националният подход по отношение на прилагането на процедурата за преценка на ОВОС на инсталациите от обхвата на Приложение № 2, т. 11, буква „и“ и към момента е по-тежък в сравнение с европейската регулаторна рамка. В Директива 2/1192 ЕС за ОВОС, Приложение № 2 не съдържа инсталациите по буква „и“. Те са национален избор в Закона за опазване на околната среда.
С оглед на вече стартиралия целеви прием за сектор „Животновъдство“ по Подмярка 6.3 – „Стартова помощ за развитието на малки стопанства“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020, както и напредналата подготовка на Министерството на земеделието, храните и горите по другите целеви приеми по Подмярка 5.1 и 4.1, насочени към инвестиции в повишаване на биосигурността на фермите, както и проектната готовност на животновъдите, подобно допълнително утежняване на националното законодателство по отношение на инсталации за фермерите по буква „и“, е нецелесъобразно.
Освен това за голяма част от животновъдите цената за ОВОС е допълнителна финансова тежест, особено за малките и/или вече засегнатите от африканската чума по свинете, или птичи грип.
Както бе посочено, и сега българското законодателство е по- тежко, респективно и контролът е по-тежък спрямо практиката на Европейския съюз, а запазването и прецизирането на действащия режим в Закона за опазване на околната среда по отношение буква „и“, ще има своя принос за: навременна реализация на инвестиции от българските животновъди за повишаване на биосигурността и превенция; ефективно и целево използване на предвидените и планираните средства по Програмата за развитието на селските райони 2014 – 2020 г.; внасяне на яснота за компетентните органи, прилагащи Закона за опазване на околната среда.
Неяснотата за животновъдите е по отношение на прилагането на процедурите, касаещи буква „и“ от Закона за опазване на околната среда. Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз, уважаеми господин Мацурев.
Други изказвания? Няма.
Желаете ли да коментирате, господин Министър?
МИНИСТЪР ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Понеже нямам никакво отношение към Закона, ще подкрепя това, което народните представители гласуват.
Ние обричаме цялата енергетика на затваряне, по този начин мисля. Нали целта беше да е на въглища, те да минат на въглища плюс RDF, въглища плюс био, дай боже, да минат на метан.
Ние в момента като им сложим ОВОС, те отиват в една дълга процедура. Звучи добре. Но на 17 август 2021 г. – догодина месец август, приключва четиригодишният период, в който всичките ТЕЦ-ове трябваше да постигнат по-високи показатели. Ние като не им дадем възможност да ги постигнат, ще трябва да ги закрием догодина.
Това отчитаме ли го, че всъщност сега ги пускаме по дългата писта или че каквото приемете … Но те сега и да искат да минат на метан, ние ще ги пратим на ОВОС и няма да могат да минат на метан. Утре да го купят метана и да кажат: „Ей, уредбата слагаме, дайте ни комплексно разрешително промяна“, ние няма да можем да го направим. Тоест на 17 август 2021 г. приключва четиригодишният период, в който трябваше да са подобрили емисиите, да ги подобрят, да направят много голяма инвестиция. Ако те решат да я правят, не могат да я направят.
Помислили ли сте поне за ТЕЦ-овете – ще важи ли, няма ли да важи, ще ги спираме ли, няма ли да ги спираме? Ще се съобразя с Вашето мнение, но преди да го минете там, минете го на Работна група, изгледайте го, питайте и бранша. Защото после ще иска господин Генов да каже – дайте ни бърза, спешна процедура до месец август, да им издадете комплексното разрешително, петилетката за два дни. (Реплики.)
Не, но един да има – грехота е да го спрем.
Извинявам се, ако съм се намесил в неподходящ момент. Ще приема Вашето решение такова, каквото е и ще го изпълня.
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, уважаеми господин Министър.
Всъщност Законопроектът беше обсъждан и на първо четене, има становища и на заинтересованите страни, включително и на бизнеса, който подкрепя предложението, все пак става въпрос за процедура по ОВОС за комплексните разрешителни не се засягат с предложението, което правим. Така или иначе подобни инсталации с такива мащаби подлежат на ОВОС.
Целта на нашето предложение е да се избегнат нерегламентирани практики и рискове за хората и околната среда, свързани с изгарянето на отпадъците и с така нареченото „експериментално изгаряне“, което всъщност беше причина за така сериозно притеснение сред обществото.
Колеги, подлагам на гласуване предложението на господин Мацурев.
Прощавайте, заповядайте, господин Чакъров.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Аз също ще направя процедурно предложение дали ще имаме работна група за обединението на двата закона? Ще има възможност, всичко това може да бъде подкрепено, никой не казва, че няма да го подкрепим. Но нека да се огледа, да се прецизира, защото ако гласуваме днес, какво постигаме?
ПРЕДС. ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: И сега гласуваме Закона за опазване на околната среда, след което предстои Доклада за обединяване на двата законопроекта за Закона за управление на отпадъците, тоест ние в момента гласуваме текстовете, свързани с промяната на Закона за опазване на околната среда.
Предложението на господин Мацурев касае изключението, свързано с Приложение № 2, подточка „и“ – Животинските отпадъци.
И така, колеги, подлагам на гласуване предложението, което направи господин Мацурев.
Който е „за“, моля да гласува.
За ¬– 18, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно. Благодаря.
С така направеното предложение подлагам на гласуване предложението на работната група за редакция на § 1 заедно с приетото предложение по реда на чл. 83, ал. 5, т. 2, направено от господин Мацурев.
Който е „за“, моля да гласува.
За – 18, против и въздържали се няма.
Единодушно се приема. Благодаря Ви.
По § 2 работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция, така както е заложена в доклада.
Който е съгласен с така предложената редакция от работната група, моля да гласува.
За – 18, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно. Благодаря Ви.
Работната група предлага да се създаде наименование „Преходна разпоредба“ с § 3.
Следва Преходната разпоредба, съгласно която § 3 започналите и неприключили до влизането в сила на този закон процедури по Глава 6, Раздел III, се довършват по новия ред.“
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 18, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Благодаря Ви.
Приключихме разглеждането на първата точка от дневния ред.

Преминаваме към точка втора:
ОБСЪЖДАНЕ И ГЛАСУВАНЕ НА ОБЩ ЗАКОНОПРОЕКТ НА ПРИЕТИТЕ НА 14.05.2020 Г. НА ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ОТПАДЪЦИТЕ, № 054-01-14, ВНЕСЕН ОТ НАРОДНИЯ ПРЕДСТАВИТЕЛ МАНОЛ ГЕНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 19.02.2020 Г. И ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ОТПАДЪЦИТЕ, № 054-01-16, ВНЕСЕН ОТ НАРОДНИЯ ПРЕДСТАВИТЕЛ ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА 21.02.2020 Г.
Тя е кратка и е свързана с обединяването на двата законопроекта, които бяха внесени от народните представители – законопроектите за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците.
Колеги, предлагам на Вашето внимание Доклад относно общ Законопроект на приетите на 14 май 2020 г. на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците, № 054-01-14, внесен от народния представител Манол Генов и група народни представители на 19 февруари 2020 г.; и Законопроект за допълнение на Закона за управление на отпадъците, № 054-01-16, внесен от народния представител Ивелина Василева и група народни представители на 21 февруари 2020 г.
Който е съгласен с предложения Доклад на двата законопроекта, моля да гласува.
За – 18, против и въздържали се – няма.
Колеги, по процедура оттук нататък започват да се отброяват дните за предложенията между първо и второ четене, след което разглеждането на второ четене ще стане съвместно, както поех ангажименти по-рано. Ще бъде сформирана работна група, за да се разгледат предложенията. Готови сме да разгледаме и всички разумни предложения, които бъдат внесени от заинтересованите страни междувременно.
С това изчерпахме дневния ред и по т. 3: „Разни“.
Искам да оповестя, че предвиждам следващата седмица, както заявих по-рано на заседанието на Комисията, да направим блиц контрол с присъствието на Министъра на околната среда и водите и ще разгледаме на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за биологичното разнообразие.
Закривам заседанието на Комисията.
Благодаря, господин Министър и колеги от Министерството, за присъствието.

(Закрито в 15,25 ч.)


ПРЕДСЕДАТЕЛ: Ивелина Василева


Стенограф:
Мария Петрова
Форма за търсене
Ключова дума